Le Grande Focal -vennetråden for de som liker Focal, så klart..!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    Accuphase skrev:
    En venn har 1037 som han har hatt i ca 6mnd, og de er langt fra innspillt. Har selv hatt alto og brukte ca 1år +- før de viste seg frem sine egenskaper, Nova paret jeg har idag har jeg hatt siden november 2006 og de ble kjøpt nye av meg. Og vet att de ennå noen timer til på seg før alt faller på plass.

    Mvh Helge
    Veldig enig i påkrevd innspillingstid på Focal. Min forrige Focal Electra 1007 kjøpte jeg brukt 8 måneder gammel. Da hadde de rukket å ha to eiere før meg (som tydeligvis ikke hadde noen særlig tålmodighet). Vel jeg beholdt de, og etter et halvt års tid løsnet det virkelig for disse høyttalerne, og lyden satt slik som den var påtenkt!
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    501
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    4
    limvingen skrev:
    Accuphase skrev:
    En venn har 1037 som han har hatt i ca 6mnd, og de er langt fra innspillt. Har selv hatt alto og brukte ca 1år +- før de viste seg frem sine egenskaper, Nova paret jeg har idag har jeg hatt siden november 2006 og de ble kjøpt nye av meg. Og vet att de ennå noen timer til på seg før alt faller på plass.

    Mvh Helge
    Veldig enig i påkrevd innspillingstid på Focal. Min forrige Focal Electra 1007 kjøpte jeg brukt 8 måneder gammel. Da hadde de rukket å ha to eiere før meg (som tydeligvis ikke hadde noen særlig tålmodighet). Vel jeg beholdt de, og etter et halvt års tid løsnet det virkelig for disse høyttalerne, og lyden satt slik som den var påtenkt!
    Nå som du spiller på 1027Be, hva er bedre og hva er evt. ikke fullt så mye bedre enn på 1007Be-ene? Gitt at du brukte dem på samme elektronikken.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    WireWorld er uten tvil gode kabler, om de passer godt til Focal også, skal det ikke utales om, da dette ikke er prøvd ennå, men har hatt tre typer WireWorld før, på ProAc, med god utelling.

    WireWorld gold eclipse er glimrende kabler, men langt over hva som vil innvesteres i ledere. Har en 10-20 % regel, og vil nok følge det denne gangen også.

    Det hadde vært morro å prøvd Chord, men da må man vel kanskje bestille fra England?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    f skrev:
    Det hadde vært morro å prøvd Chord, men da må man vel kanskje bestille fra England?
    www.maxwellimport.com har chord.
    Jeg har ingen problem med å anbefale kabler fra chord. Kjøpte selv en signatur signalkabel og odyssey høyttalerkabel. Meeeeeget godt fornøyd.
     

    limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    KapteinUfattelig skrev:
    Nå som du spiller på 1027Be, hva er bedre og hva er evt. ikke fullt så mye bedre enn på 1007Be-ene? Gitt at du brukte dem på samme elektronikken.
    Jeg tenkte på faktisk det samme når jeg vurderte å oppgradere. Jeg kan først av alt si at en oppgradering fra 1007 til 1027 ikke går på bekostning av noen av de gode egenskapene 1007 har. Man får bare derimot en masse i tillegg. Og det burde man jo forvente ::) Føler at mellom tonen og diskanten forblir mye av det samme, men 1027 kan faktisk oppleves noe mindre analytisk og ikke fullt så avslørende på dårlige innspillinger. Ellers får man en helt annen punsh og de rocker jo betydelig mere. De går faktisk ikke så veldig mye dypere i frekvens som det jeg kansje hadde forventet. Man nå er ikke mine på langt når innspilt ennå heller. Så jeg har kansje mere i vente.
     

    limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    thomand skrev:
    www.maxwellimport.com har chord.
    Jeg har ingen problem med å anbefale kabler fra chord. Kjøpte selv en signatur signalkabel og odyssey høyttalerkabel. Meeeeeget godt fornøyd.
    Og du bruker de i kombinasjon med Focal?
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Som sagt tidligere, Focal gutta/damene er en slapp gjeng :-\
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    f skrev:
    Som sagt tidligere, Focal gutta/damene er en slapp gjeng :-\
    Er dette ment som et generelt kompliment til oss?

    mvh.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Her er det liv. ;D
     

    limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    Ja..ja for prøve å skape litt action her jeg da :p

    Kansje ikke alle her har fått med seg at jeg har byttet høyttaler kabler....Nemlig til Audience Au24

    Noe av det første jeg merket meg var roen i lydbildet, og at liksom alt bare "falt på plass". Jeg kunne spille betydelig høyere enn med mine forrige kabler uten at det ble spisst eller anstrengt på noen som helst måte!

    Flere ting jeg har merket meg er at en hel del detaljer i musikket har kommet (bedre) frem, og lydbildet føles mye mere presist. Bassen kjennes strammere, og faktisk også noe dypere.

    Så jeg kan vel si at jeg er mer enn forundret over hvor mye disse kablene har tillført/innvirket på anlegget mitt. Og kan vel trygt si at Au24 er en kjempe match til Focal Electra!!!


     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    bjornh skrev:
    Her er det liv. ;D
    Hva er trådens hensikt a? Kan ikke bli all verdens aktivitet her kanskje.

    Kan gjerne stille meg sammen med gjengen som Focal venn.

    Har tidligere hatt Mezzo-Utopia og nå i flere år levd med Utopia, i de siste også med Sub Utopia II.
    Er fortiden spent på et forsøk jeg kommer til å gjenomføre med meget få "men gode" watt på Utopiane ;)


    mvh.
    mvh.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    De Au24 kablene fikk det hele til å se estetisk pent ut.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Melder meg på her jeg også(mitt første innlegg:)

    Har selv 1027 "kirsebær" .. Men har byttet inn til fordel for den svarte utgaven. Venter spent ja.....

    PS: er også på utkikk etter HT kabler. Har desverre ikke fått prøvd noen andre enn mine gamle uterminerte....Men det kommer..
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    bjornh skrev:
    De Au24 kablene fikk det hele til å se estetisk pent ut.
    Det estetiske er jeg vel litt usikker på jeg da men sitter med mye av samme positive lydmessige opplevelse med Au24. (som jeg også bruker)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Hva betalte dere for Au24??
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    f skrev:
    For dere som ikke har hørt Be serien ennå, så foreslås det at ørene får en lite tripp.

    Focal 1037 Be kan være akkurat den høytaleren du er på jakt etter, men vær meget forsiktig med parring av kabler. Her også!

    M. Fremer i Stereophile er blitt forelsket, og i disse høytalerne da?


    Da er innspillings tiden beveget seg til ca. 2 mnd., og synes ting begynner å roe seg ned!

    Diskanten har sluttet å "vispe", og klangen begynner å bli tilfredstillende, men dårlige innspillinger vil de ikke ha.

    En bedre allround høytaler enn ProAce, ne er de åpenbart. Litt sprøtt å sitte med "klassiske" høytalere så lenge, men de spillte jo klokke rent i mange år, så noe tap har det ikke vært 8)
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Det virker som det har kommet mere Focal til Norge, og dere som er ute etter f.eks. Focal 1027 Be kan glede dere, for det virker som Andre har tro på denne modellen! Det er litt rart når den "kun" fikk 92 poeng av 100 i Hifi Choice. Den var også "kun" A rangert i Stereophile, men er nå gått ned en etasje til B med følgende tekst men også for å føle magien i musikkens moment!

    Dette er en billig pris for å stikke stortåa inn i high end påstår mange, så hvorfor ikke prøve?

    Som dere har sett så koster det å være litt mere kresen, som undertegnede har gjort ;D
     

    limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    Nå må du legge ut noen bilder av anlegget dit da "flinkgutt"
     

    limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    f skrev:
    limvingen skrev:
    Nå må du legge ut noen bilder av anlegget dit da "flinkgutt"
    Har prøvd flere ganger, men får ikke sendt de igjennom?
    Legg bildene ut på Photobucket.com først.. derfra limer du bare inn en link (som vil stå under hvert bilde i Photobucket) i svar feltet her på HIFi sentralen. Meget greit og enkelt.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    f skrev:
    Det virker som det har kommet mere Focal til Norge, og dere som er ute etter f.eks. Focal 1027 Be kan glede dere, for det virker som Andre har tro på denne modellen! Det er litt rart når den "kun" fikk 92 poeng av 100 i Hifi Choice. Den var også "kun" A rangert i Stereophile, men er nå gått ned en etasje til B med følgende tekst men også for å føle magien i musikkens moment!

    Dette er en billig pris for å stikke stortåa inn i high end påstår mange, så hvorfor ikke prøve?

    Som dere har sett så koster det å være litt mere kresen, som undertegnede har gjort ;D
    Mye av det skal nordover!
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    bjornh skrev:
    f skrev:
    Det virker som det har kommet mere Focal til Norge, og dere som er ute etter f.eks. Focal 1027 Be kan glede dere, for det virker som Andre har tro på denne modellen! Det er litt rart når den "kun" fikk 92 poeng av 100 i Hifi Choice. Den var også "kun" A rangert i Stereophile, men er nå gått ned en etasje til B med følgende tekst men også for å føle magien i musikkens moment!

    Dette er en billig pris for å stikke stortåa inn i high end påstår mange, så hvorfor ikke prøve?

    Som dere har sett så koster det å være litt mere kresen, som undertegnede har gjort ;D
    Mye av det skal nordover!


    Det var synd, men det går vel flere lastebiler? Det er jo bare å bestille nå, så får man varene før jul ;)

    Det kommer også en ny nettside. Den gml. www.hifihuset.no er vel gått ut på dato, så det er vel på tide med en oppgradering!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Litt uoffisielt kan jeg vel si at de som bor i området rundt Tromsø snart får muligheten til å bli like glad i Focal som vi ;D

    -det er alt som kan sies om saken for øyeblikket.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Kan ikke la denne tråden dø ut igjen!

    Det er foretatt et bytte av høytaler kabler, fra Audio Analouge (BCD) til Svenske Supra Sword, og utrolig men sant, Svenskene har gjort en god jobb denne gang 8).

    Høytalerne oppfører seg nå mere high end, dvs. klangen er mere i tråd med hva Chapter prøver å levere, nemlig et så nøytralt lydbilde som mulig.

    Lyttetrettheten forsvant også, men det er nok mye pga. at Audio Analouge kabel var veldig frempå, og spesiellt gjorde den mye feil i bass området. Det skulle vel bare mangle når den var dobbelt så billig som Supra, en.

    Det gjenspeiler seg igjen, at man ihvf. burde følge f.eks. 10 % regelen når det gjelder kabler til andre stereo/TV/DVD produkter. Dette er ikke et must, men en god pekepinne.

    Det gjenstår ennå en god tid før høytalerne er innspillt, men synes at Supra gir en god match til f.eks komb. Focal/Chapter, og et 3 D lydbilde males frem, som var totalt fraværende på Audio Analougen, sniker seg nå stille men sikkert i riktig retning.

    Tror nok Audio Analougen ville være en mye bedre match, til deres egne produkter!

    Da har vi kommet litt lenger, men vet at kabler har ekstremt mye å si (selv om det ikke er forskjeller på kabler :p ), så vi får se hvor lenge Supra, ene blir i stua (se også kabel testen på kabelhjørnet).

    Detaljene (mikro) faller nå også mye mere naturlig på plass, og det virker også som Chapter, n nå må jobbe mindre, for penga!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Er de svindyre de Supraene?
     

    flinkjente

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.09.2005
    Innlegg
    238
    Antall liker
    1
    bjornh skrev:
    Er de svindyre de Supraene?


    Det kommer vel ann på øynene/ørene som ser (og lommeboka), men en pris på under 7000.- N. Kr. for en så god kabel, er egentlig helt latterlig! Du må nesten høre på den selv, litt jalla ser den ut, men helt utrolig at svenske fa.. kan lage en så god kabel, til en så fordelaktig pris.

    Focal 1037 Be skinner, og en varm klang fremstår med en lyn rask diskant. Det virker som en god match, inntil videre :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. I forhold til de andre kablene de har så er de dyre. Men, jeg er av den oppfatning at, alt som får positiv tilbakemelding under 10 000- er gode kjøp. Kabler til 30 000-? nei, da bør det være rimelig spesielt... ;)
     

    flinkjente

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.09.2005
    Innlegg
    238
    Antall liker
    1
    Er litt usikker på hvor lenge disse kablene er spillt på? Så mye kan forsatt skje!

    Mange vil nok si at 6700.- for 2 X 3 m. er mye penger, men da må man huske på at Focal J. M. Lab 1037 Be har en "høy" utsalgspris, og ligger vel innenfor (nesten) 10 % regelen, som er en god pekepinne, for valg av kabler, men å koble disse opp mot et anlegg med total verdi på ca. 10.000.- ville nok ikke hatt samme innvirkning (tror jeg?) :p.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Neida, jeg synes alt i mellom 4-8000 er OK priser for kabler, og at man ofte må legge ut noe sånt for å få noe som er homogent og bra.
     

    flinkjente

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.09.2005
    Innlegg
    238
    Antall liker
    1
    Ja, man må vel opp i den prisklassen for at bredde/dybde og 3 D skal "vises/høres", men begynner nå å få en viss anelse på hva 1037 Be kan levere.

    Spillte A. Moyet sin Alf i går, og selv om den er fra 1984 (CD), så låt det faktisk helt o.k, selv om det var litt lavt!
     

    ksveen73

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2005
    Innlegg
    213
    Antall liker
    30
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Må bare melde meg på her...

    Har hatt/testa følgende Focal høyttalere

    Electra 926 (m/Vincent SV-238, 2x200w, 50w klasse A)
    Profile 928 (m/Audio Analogue Settanta 2x70w, Primare I30 + Vincent)
    Electra 1007Be (m/Audio Analogue Settanta 2x70w + Vincent)
    Micro Utopia Be (Primare I30 og Chapter Precis)

    Cd-spiller har (nesten) hele tiden vært Audio Analogue Maestro (men har underveis og testa Meridian G-07). Maestroen mener jeg er så oppløst, distinkt samt så presis i bassen at den nok er på grensen til å være FOR avslørende for mange. Kabler har vært litt forskjellig, men har siste året brukt Kimber Select 3033 høyttalerkabler og Harmonic Tech Truth-Link II XLR.

    For å si det enkelt, mener jeg at 1007Be+Primare kanskje er den beste komboen av disse i forhold til pris/lydkvalitet - hvis en liker lydsignaturen til Primare, vel og merke. MEN - ser enn bort fra pris er naturligvis Micro'ene+Chapter'n en uslåelig kombo for meg (hvertfall så langt).

    Men vi får se. Iløpet av siste året har jeg, etter litt kritikk fra min bedre halvdel, tatt det litt med ro i forhold til oppgraderinger osv - men kanskje tiden snart er inne for noe nytt?... Kanskje det snart er på tide å teste ut f.eks signalkabler?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har testet Profile 928? noen synspunkter på den?
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.718
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Hei
    Kul att det fantes en Focal tråd, tilhører selv denne gjengen med utstyr fra Focal1027/Chapter presis/
    Meridian G08. Har nå lest igenom tråden mye inntresant lesing, er igang med og bytte cablage
    har lust att prøve ut litt andre kabler, bruker nå BM revelation xlr/Atlas hyper3 høyt-k.
    Kunne tenkt att først bytte ut ht-kabel, Wireworld,AU24,Harmonic Tech er vel dem jeg også har lust prøve,må bli ett brukt kjøp. Andre mener jeg bør prøve hele Chapter cablaget, og det er sikkert ikke feil men blir fort veldigt dyrt. Noen av dere andre Focal/chapter venner som bor i Oslo? da finnes det en mulighet for låning/bytte av kabler, kunne det vart inntresant?
     

    TomTom

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Innlegg
    215
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke noen gode bilder av høyttalerne mine, men har akkurat fått tatt et bilde av frekvenskurven i min stue.

    Som dere kanskje ser har jeg brukt Veldoyne sms-1 som EQ, men den er skrudd av (mute) på bildet. Dippen rundt 100Hz stemmer godt overens med en målingene fra tyske Stereoplay og skyldes visstnok de sidemonterte elementene. Hos meg blir ikke denne utlignet pga sidevegger for nært høyttalerne, men i et rom med større avstand til sidevegger skulle det blir bedre. Med subbene innkoblet blir det litt mer nivå nede og opp til ca. 43Hz, men det er det.

    Diva Utopia Be
     

    Vedlegg

    TomTom

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Innlegg
    215
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Måtte legge til målingene også. Skal nevnes at Divane har stått hos meg i over 3 år etter ca. 1 år med AP Virgo 2 og 3 i huset.. Målinger får være målinger sier nå jeg. Divaene spiller fletta av Virgoene hjemme hos meg, IMO.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn