Le Grande Focal -vennetråden for de som liker Focal, så klart..!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Accuphase

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2005
    Innlegg
    103
    Antall liker
    5
    Melder meg inn i klubben, har selv hatt mezzo og alto. Idag er det Nova i stuen.

    Helge
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Kan vel også melde meg inn. Har hatt mye produkter fra "huset" Focal lager flotte produkter i alle prisklasser, men jeg er ikke helt fan av mellomtone lyden, den er liksom litt for klinisk. Utopia serien kunne også gått litt lengre ned i kjelleren. mellombassen er dog hærlig :)
     

    LydMekk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    2
    bjornh skrev:
    Viking skrev:
    Har eid Mezzo Utopia, Center Utopia, Mini Utopia, Sub Utopia 2, Alto Utopia Be, Center Utopia Be og Sub Utopia Be. Kom aldri helt i mål, men det er noen ekstremt gode høyttalere, men jeg setter pris på en del egenskaper jeg ikke fikk ut av JMLAB :)
    Det var kongeoppsett! Var innom om kar i helga som hadde noen kongeoppsett med Utopia Be, men der sleit han med feilplassering bla.

    For å dra igang en kabeldiskusjon her, så vil jeg bare ha sagt det rett ut: noen høytalerkabler fungerer bare ikke på Focal (JM-Lab) i det hele tatt. Og for å si det enkelt, det kan være det som skiller mellom himmel og helvete. Hva sm gjør det skal jeg la være usagt, men det altså noen produsenter som lager ting som ikke harmonerer så godt.


    Jeg skal i farta nevne to kabler som jeg hadde meeeget dårlig erfaringer med i kombinasjon Meridian, Chord og Focal:

    1. Nordost Red Dawn
    2. Nordost Blue Heaven

    -lyd blir det, men disse barberer lyden og får fram en kjølig og veldig lite lyttevennlig klang. Følelsen av å ville flytte på høytalerne var enorm da jeg hadde disse innom på mine 936.


    Mvh. Bjørn
    Like dårlig erfaring med Nordost Valhalla på mine Utopia Nova Be. Samme karakteristikk. Ble prøvd oppkoblet mellom disse og mine tidligere Krell 450Mcx monoblokker.
     

    LydMekk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    2
    TomTom skrev:
    Det blir jo alltid snakk om forskjeller, men for meg så gjør Nordost ikke noe galt i dag. Men jeg tror nok ikke de passer veldig godt til annet enn Utopia Be serien evt. med 'mørk' elektronikk.
    Forøvrig kan jeg nevne for Viking at jeg ikke kunne unngå en handel med Intermezzo kablene du refererer til... De ligger i en eske og støver så langt. Har enda ikke rørt dem. Er de virkelig så bra? Prisen er jo 'bra', men mener du de danker ut Valhalla?

    Ellers må jeg si at jeg akkurat fikk hørt 1037Be hjemme hos meg. Ja, det er bra høyttalere. Men mellomtonen og diskanten fra Utopia Be serien er likevel en helt annen. I hvert fall her hjemme hos meg. Når jeg først har vent meg til denne skal jeg ikke gå over til noe annet.

    Mitt forslag vil være Au24. Disse synes jeg kler Focal JmLab bra(inntil jeg får koblet opp Intermezzo). Vil tro de fungerer ganske universelt på de ulike modellene.
    Bruker også Intermezzoene på mine Utopia Nova Be. Meget musikalske! Anbefales. Hørte litt forskjell vedr. retningen av de tilkoblete kablene. Prøv deg frem.
     

    limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    LydMekk skrev:
    Bruker også Intermezzoene på mine Utopia Nova Be. Meget musikalske! Anbefales. Hørte litt forskjell vedr. retningen av de tilkoblete kablene. Prøv deg frem.
    Ser at det er flere som bruker disse Intermezzo høyttaler kablene på sine Focal, men hvor er det mulig å få tak i disse? (med unntak av Subas Audio laaangt nord og øst i Sverige).
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.233
    Torget vurderinger
    1
    TomTom skrev:
    Det er merkelig hvor stille det er i denne tråden med tanke på hvor stort merke er?

    Noen andre som har hørt Grande Utopia Be noen gang? For meg er de noe av det beste jeg har hørt, men krever at jeg flytter (og vinner i Lotto). Fortsatt den silkemyke toppen, men med en bass som ... en 15"+11". Deilig!
    Jeg har hørt de nest største, Nova, og de duger til det meste de... -koster ca. halvparten av Grande Be...
     

    TomTom

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Innlegg
    215
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet, jeg vet. Men som de sier om B&W 801 også. Det er få ting som låter som en velplassert 15"
    Jeg har ikke ønske om at stuen min skal se ut som et PA-anlegg så jeg får holde med til mine 2x8" så lenge.

    Har enda til gode å høre de andre store Utopiaene, Alto og Nova. Hadde vært spennende å lyttet til de i andre lytterom da det er der jeg har min største hemsko. Nært inntil sidevegger og 60cm fra bakvegg er det på ingen måte optimalt.

    wotg: Mulig du har hørt disse i flere oppsett, men er det noe jeg foretrekker i Utopia Be serien er det mellomtonen og toppen. Hvis du synes den er klinisk tror jeg det var snakk om feil matching. Jeg har etterhvert hørt ganske mange oppsett og klinisk er det siste ordet jeg vil bruke om mellomtonen i min stue ihvertfall.
    'Usynlig' og naturlig er heller ord jeg ville brukt, men smaken er jo forskjellig så det er vanskelig å diskutere.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Da er Focale, ne flyttet ca. 19,5 cm. , og har nå ca. en meter og ti cm. fra sideveggene. Det medfører også at høytalerne kommer noe lengere ut fra bakveggen, dvs. 90/ 98 cm., men mangler 8 cm. for å få en likesinnet trekant?

    Dette medførte også at "brumle bassen" ble borte, og naboene blir nok noe blidere i ettertid :D

    Skjønner ikke helt eks. en og to til Focal (som står i owners manual), men vekk i fra hjørneveggene skal de uansett (iflg. produsenten)

    Har prøvd en del oppsett fra Hifi Choice, men de skriver aldri hvor stort lytterommet deres er, og det er derfor vanskelig å bruke det som nal.

    Dette var andre gangen de blir flyttet på 14 dg., og har vel da "bare" ett to siffret antall ganger igjen, for man blir fornøyd?

    Har forsatt anlegget og høytalerne på langveggen :p
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Noen som har eller vet innholdet på Focals Demo-CD'er? Jeg tror det skal finnes 6 av de i alt.

    Mvh
    Roysen
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    f skrev:
    Da er Focale, ne flyttet ca. 19,5 cm. , og har nå ca. en meter og ti cm. fra sideveggene. Det medfører også at høytalerne kommer noe lengere ut fra bakveggen, dvs. 90/ 98 cm., men mangler 8 cm. for å få en likesinnet trekant?

    Dette medførte også at "brumle bassen" ble borte, og naboene blir nok noe blidere i ettertid :D

    Skjønner ikke helt eks. en og to til Focal (som står i owners manual), men vekk i fra hjørneveggene skal de uansett (iflg. produsenten)

    Har prøvd en del oppsett fra Hifi Choice, men de skriver aldri hvor stort lytterommet deres er, og det er derfor vanskelig å bruke det som nal.

    Dette var andre gangen de blir flyttet på 14 dg., og har vel da "bare" ett to siffret antall ganger igjen, for man blir fornøyd?

    Har forsatt anlegget og høytalerne på langveggen :p


    Da er høytalerne flyttet igjen, peeeeesssss, og har nå fått målene 1,0 m. til bakvegg, og 1,3 m. til sidevegg. Dette fra front buffrene (høytaler elementene), og nå begynner det å ligne noe, men stolen må nok flyttes litt bakover, for det må jo stemme på mm.?

    Tunge høytalere, og tunge stoler. Det er noe dr... å drive med dette alene :'(
     

    limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    Da har jeg blitt den lykkelig eier av et par slike:




    De står til innspilling nå, men første inntrykket er herlig ;D
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer med kjempe høytalere.... Virkelig fine var de!! Hva er spec på de ?
     

    limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    HCS skrev:
    Gratulerer med kjempe høytalere.... Virkelig fine var de!! Hva er spec på de ?
    Description : The Electra 1027 Be is an exceptional 3-way loudspeaker ! Its thoroughbred lines, truly unique finish, its very strong personality have no equal other than that of the Utopia Be technology. A true high-end product with a human face, thanks to its mastered shape ; a key product in the Focal line-up.

    Finish : Classic - Signature
    Type : 3-way bass-reflex floor standing speaker
    Drivers : Two 6 1/2" (16,5cm) "W" woofers.6 1/2" (16,5cm) "W" midrange1" (25mm) pure Beryllium IAL inverted dome tweeter
    Frequency response (+or-3dB) : 38Hz - 40kHz
    Low frequency point : 30Hz
    Sensitivity (2,83 V/1 m) : 91dB
    Nominal impedance : 8 Ohms
    Minimum impedance : 3,5 Ohms
    Crossover frequency : 350Hz / 2 000Hz
    Recommended power amplifier : 40 -300W
    Dimensions (HxWxD) : 43 11/16 x 10 3/8 x 13 3/4" (1 110x264x350mm)
    Net weight : 72,6lbs (33kg)

     

    flinkjente

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.09.2005
    Innlegg
    238
    Antall liker
    1
    Gratulerer med nye høytalere, men du burde følge owners maual, som sier at de skal stå ca. 1 m. til bakvegg (rear), og ca. 1.57 m. til sideveggen, men ser at du vil få problemer med disse målene.

    Så nærme hjørne som de nå står, vil du få en brumle bass, og du burde også skru på spikes ( 8 mm.).
     

    limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    f skrev:
    Gratulerer med nye høytalere, men du burde følge owners maual, som sier at de skal stå ca. 1 m. til bakvegg (rear), og ca. 1.57 m. til sideveggen, men ser at du vil få problemer med disse målene.

    Så nærme hjørne som de nå står, vil du få en brumle bass, og du burde også skru på spikes ( 8 mm.).
    De står faktisk 98cm fra bakvegg på bildet (målt til front baffel). Av standen til sidevegg er som du nøye observerte ikke helt 1.57m. Høyre ht er veldig nære veggen mens venstre er helt fri. Var litt redd for hvordan første refleksjonen til høyre ht ville oppleves, men kan ikke si at jeg merker så mye til den.

    Kan ikke si jeg har opplevd noe brumlebass ennå, mere et savn av litt brumble bass vil jeg si ;) Nei, bassen er veldig kjapp og kontant, men kanskje ikke så dyp jeg hadde forventet (håper at det kommer etterhvert). Spikes skal på snart, men pga å lette eksperimentering av plasseringen på dem, avventer jeg litt med det.
     

    flinkjente

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.09.2005
    Innlegg
    238
    Antall liker
    1
    Da lyver bilde, selv om et bilde sier mere enn tusen ord 8)

    98 cm. burde være nok til bakveggen, men det er sideveggen som er den største fienden!

    Når du får spillt de inn, så skjer det vel en del med lydbildet.

    Focal 1027 Be fikk "kun" 92 av 100 mulige poeng av Hifi Choice, og de har skjelden en så høy score på produktene.

    Den er også A rangert i Stereophile.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    limvingen skrev:
    f skrev:
    Gratulerer med nye høytalere, men du burde følge owners maual, som sier at de skal stå ca. 1 m. til bakvegg (rear), og ca. 1.57 m. til sideveggen, men ser at du vil få problemer med disse målene.

    Så nærme hjørne som de nå står, vil du få en brumle bass, og du burde også skru på spikes ( 8 mm.).
    De står faktisk 98cm fra bakvegg på bildet (målt til front baffel). Av standen til sidevegg er som du nøye observerte ikke helt 1.57m. Høyre ht er veldig nære veggen mens venstre er helt fri. Var litt redd for hvordan første refleksjonen til høyre ht ville oppleves, men kan ikke si at jeg merker så mye til den.

    Kan ikke si jeg har opplevd noe brumlebass ennå, mere et savn av litt brumble bass vil jeg si ;) Nei, bassen er veldig kjapp og kontant, men kanskje ikke så dyp jeg hadde forventet (håper at det kommer etterhvert). Spikes skal på snart, men pga å lette eksperimentering av plasseringen på dem, avventer jeg litt med det.


    Har du flyttet høytalerne et par mm/cm eller er du forsatt fornøyd med oppsettet?
     

    limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    f skrev:
    limvingen skrev:
    f skrev:
    Gratulerer med nye høytalere, men du burde følge owners maual, som sier at de skal stå ca. 1 m. til bakvegg (rear), og ca. 1.57 m. til sideveggen, men ser at du vil få problemer med disse målene.

    Så nærme hjørne som de nå står, vil du få en brumle bass, og du burde også skru på spikes ( 8 mm.).
    De står faktisk 98cm fra bakvegg på bildet (målt til front baffel). Av standen til sidevegg er som du nøye observerte ikke helt 1.57m. Høyre ht er veldig nære veggen mens venstre er helt fri. Var litt redd for hvordan første refleksjonen til høyre ht ville oppleves, men kan ikke si at jeg merker så mye til den.

    Kan ikke si jeg har opplevd noe brumlebass ennå, mere et savn av litt brumble bass vil jeg si ;) Nei, bassen er veldig kjapp og kontant, men kanskje ikke så dyp jeg hadde forventet (håper at det kommer etterhvert). Spikes skal på snart, men pga å lette eksperimentering av plasseringen på dem, avventer jeg litt med det.


    Har du flyttet høytalerne et par mm/cm eller er du forsatt fornøyd med oppsettet?
    Ja, har flyttet de et par desimeter både fremover og bakover, pluss vinkla de også noe. Har kommet til den konklusjonen at de spiller best ca 1m fra bakvegg og uten noe vinkling (evt bitte liten vinkling innover) i det hele tatt.

    Etterhvert som jeg lytter på de, blir jeg bare mer og mer sikker i min tro på at disse kommer jeg til å beholde en stund :D Blir kanskje noe eksperimentering med kabler, spikes/klosser og demping av rommet fremover.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    limvingen skrev:
    f skrev:
    limvingen skrev:
    f skrev:
    Gratulerer med nye høytalere, men du burde følge owners maual, som sier at de skal stå ca. 1 m. til bakvegg (rear), og ca. 1.57 m. til sideveggen, men ser at du vil få problemer med disse målene.

    Så nærme hjørne som de nå står, vil du få en brumle bass, og du burde også skru på spikes ( 8 mm.).
    De står faktisk 98cm fra bakvegg på bildet (målt til front baffel). Av standen til sidevegg er som du nøye observerte ikke helt 1.57m. Høyre ht er veldig nære veggen mens venstre er helt fri. Var litt redd for hvordan første refleksjonen til høyre ht ville oppleves, men kan ikke si at jeg merker så mye til den.

    Kan ikke si jeg har opplevd noe brumlebass ennå, mere et savn av litt brumble bass vil jeg si ;) Nei, bassen er veldig kjapp og kontant, men kanskje ikke så dyp jeg hadde forventet (håper at det kommer etterhvert). Spikes skal på snart, men pga å lette eksperimentering av plasseringen på dem, avventer jeg litt med det.


    Har du flyttet høytalerne et par mm/cm eller er du forsatt fornøyd med oppsettet?
    Ja, har flyttet de et par desimeter både fremover og bakover, pluss vinkla de også noe. Har kommet til den konklusjonen at de spiller best ca 1m fra bakvegg og uten noe vinkling (evt bitte liten vinkling innover) i det hele tatt.

    Etterhvert som jeg lytter på de, blir jeg bare mer og mer sikker i min tro på at disse kommer jeg til å beholde en stund :D Blir kanskje noe eksperimentering med kabler, spikes/klosser og demping av rommet fremover.


    Da burde du vente med å høre på 1037 Be, men det er litt overaskende at du ikke vil vinkle de mere?

    Hi Fi Choice vil faktisk vinkle de så mye at de krysser foran lytteren, mens andre vil ha de mot ørene, som også er benyttet her, men får ikke noen ekstreme forskjeller selv om de vinkles mot skuldrene, ørene eller mere!

    Det virker som 1000 serien kan plasseres ganske individuelt, uten stativ høytalerne da, de vil nok litt nærmere bakveggen.

    Har ikke de samme problemene som med ProAcene, og takk Gud for det, men å satse på bipolare høytalere i et dårlig lytterom er vel å be om juling?
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Det ser ut som denne tråden dør sakte men sikkert ut?

    Har nå hatt Focal 1037 Be i hus i ca. en mnd., og da er de langt på vei innspillt!

    Problemene med de gml. høytalerne er da løst, men savner vel 3 D bilde i Future One, men bass og mellom tonen har "kommet" tilbake, og bånd diskanten er ikke så påtrengende lenger, dvs. en mere romantisk høytaler er kommet på plass, og liker det bedre!

    Disse er heller ikke så ekstreme når det gjelder plassereing, eller dårlige innspillinger på "enkelte" CD,er, men man sitter liksom å lurer, var dette så mye bedre?, eller er man bare blitt vant til en annen lyd?
     

    limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    f skrev:
    Det ser ut som denne tråden dør sakte men sikkert ut?
    Ta å legg inn noen bilder av ditt høyst respektable anlegg, så sprites kanskje tråden opp litt ;)
     

    limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    f skrev:
    Har nå hatt Focal 1037 Be i hus i ca. en mnd., og da er de langt på vei innspillt!
    Er ikke så sikker på det :-\ Hadde 1007Be før, og den måtte ha ca 1 år på seg for å nå dit den var påtenkt (dog med normal daglig spilling)!
     

    TomTom

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Innlegg
    215
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Alt man gjør er vel som regel en endring. Om den er til det bedre, det vet man ikke før man egentlig har levd med det en stund. For meg har smaken endret seg en del underveis, men som så mange andre før meg mener jeg nå at jeg har kommet veldig nærme målet.

    Det neste jeg evt vil oppgradere med er: nytt sted å ha anlegget = ny bolig. Da hadde sikkert også anlegget kommet til sin rett. Men, men inntil da får jeg leve med de kompromissene som er.
     

    limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    Da har jeg kommet dit at jeg skulle sette Soundcare spikes på mine Electra 1027Be. Ble litt skuffet da jeg vippet høyttaleren over på siden og tittet inn i bassrefleksporten; Ledningene som går fra høyttalerterminalene og opp til delefilterert så ut som helt ordinære PN 1.5mm2kabel :-\ :'( :-[ :mad:

    Da kan jeg jo like godt bruke PN 1.5mm2 mellom effektforsterker og høyttaler også ???
     

    Drake-Audio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2006
    Innlegg
    201
    Antall liker
    5
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    1
    Her glir jeg lett inn! Helt klart en Focal venn!
    plassen for de som liker den rene lyd!
     

    flinkjente

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.09.2005
    Innlegg
    238
    Antall liker
    1
    limvingen skrev:
    f skrev:
    Har nå hatt Focal 1037 Be i hus i ca. en mnd., og da er de langt på vei innspillt!
    Er ikke så sikker på det :-\ Hadde 1007Be før, og den måtte ha ca 1 år på seg for å nå dit den var påtenkt (dog med normal daglig spilling)!


    Det skal sies at Audio Analog høytaler-kablene også er helt nye, dvs. at de er jo ikke innspillt de heller, så her kan jo mye skje på sikt, men som mange påstår, det er jo ikke forskjell på "kabler" i sin helhet, men når de nye Chapter høytaler- kablene kobles til, så tror jeg nok at t.o.m. G.. mener at det blir store forandringer :p
     

    limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    f skrev:
    Det skal sies at Audio Analog høytaler-kablene også er helt nye, dvs. at de er jo ikke innspillt de heller, så her kan jo mye skje på sikt, men som mange påstår, det er jo ikke forskjell på "kabler" i sin helhet, men når de nye Chapter høytaler- kablene kobles til, så tror jeg nok at t.o.m. G.. mener at det blir store forandringer :p
    Jeg gjentar: "Da har jeg kommet dit at jeg skulle sette Soundcare spikes på mine Electra 1027Be. Ble litt skuffet da jeg vippet høyttaleren over på siden og tittet inn i bassrefleksporten; Ledningene som går fra høyttalerterminalene og opp til delefilterert så ut som helt ordinære PN 1.5mm2 kabel :mad:

    Da kan jeg jo like godt bruke PN 1.5mm2 mellom effektforsterker og høyttaler også ???
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Da gjør du bare det. Vanskeligere er det jo ikke.
     

    flinkjente

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.09.2005
    Innlegg
    238
    Antall liker
    1
    limvingen skrev:
    f skrev:
    Det skal sies at Audio Analog høytaler-kablene også er helt nye, dvs. at de er jo ikke innspillt de heller, så her kan jo mye skje på sikt, men som mange påstår, det er jo ikke forskjell på "kabler" i sin helhet, men når de nye Chapter høytaler- kablene kobles til, så tror jeg nok at t.o.m. G.. mener at det blir store forandringer :p
    Jeg gjentar: "Da har jeg kommet dit at jeg skulle sette Soundcare spikes på mine Electra 1027Be. Ble litt skuffet da jeg vippet høyttaleren over på siden og tittet inn i bassrefleksporten; Ledningene som går fra høyttalerterminalene og opp til delefilterert så ut som helt ordinære PN 1.5mm2 kabel :mad:

    Da kan jeg jo like godt bruke PN 1.5mm2 mellom effektforsterker og høyttaler også ???


    Så ut som ja, men det behøver ikke være vanlige pm kabler for det.

    Mundorf sine kabler ser også jalla ut, men sølv tvers igjennom er det! (med litt gull).

    Så synet kan bedra?
     

    limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    f skrev:
    Så ut som ja, men det behøver ikke være vanlige pm kabler for det.

    Mundorf sine kabler ser også jalla ut, men sølv tvers igjennom er det! (med litt gull).

    Så synet kan bedra?
    Disse er uten tvil kobber tvers igjennom. (Kommer klart frem i termineringen på kabelskoen som er brukt til å feste til høyttalerterminealene).
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Snart nye høytaler-kabler, det virker som Audio Analoge kablene er ett par nr. for små, når det gjelder lydkvalitet? Virker "litt" innstengt, men som mange her inne påpeker, det er jo ikke forskjell på kabler, så det må jo være ørene mine! (som er urene).

    Tror nok Chapter ordner opp? Ihvertfall psykisk ;D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.233
    Torget vurderinger
    1
    Har André fått inn de chapter kablene nå? ???
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    bjornh skrev:
    Har André fått inn de chapter kablene nå? ???


    Nei, men tror det er noe på gang ;)

    Har skjekket en del på nettet, og hai er vel et mildt sagt utrykk når man ser hva enkelte forhandlere tar i avanse når det gjelder kabler. Har faktisk sett at enkelte klarer å legge på opp i mot 80% tillegg, og lurer da på hvor mye evt. toll/avg. + moms er på denne type vare?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.233
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det blir morosamt å se hva Chapter vil gjøre på Focal...
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    bjornh skrev:
    Ja, det blir morosamt å se hva Chapter vil gjøre på Focal...


    Er det sånn å forstå, at du venter på denne type (Chapter) kabler selv?

    Det virket sånn for en tid tilbake!

    Går du inn på www.canadianhifi.com så har ihvertfall de nye signal kablene kommet ;)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.233
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Ja, jeg er jo en "sånn" kabel-skeptiker. Mest i forhold til pris, må anmerkes. Jeg har jo som kjent, testet og eid litt av hvert. 3 kabler må anmerkes som gode til til høytalerne mine (Electra 936) -Harmonic Tech. Pro 9, Wireworld Eclipse II, og nå, Nordost Wyrewizard Dreamcaster (en billig sak, og anbefales i mono-wire).

    Det er mange grunner til at jeg venter på disse, helt siden "ryktet" ble satt ut av "U know who" for en god stund siden.

    Mvh.
     

    flinkjente

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.09.2005
    Innlegg
    238
    Antall liker
    1
    Ja det skal bli meget spennende å prøve Chapter sine nye Høytalerkabler. Det har vært en del forsinkelser der pga. av bortgang etc., men er fornøyd så langt med både signal og strømkabler fra samme firma.

    Den som venter, venter på noe godt osv. :)
     

    Accuphase

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2005
    Innlegg
    103
    Antall liker
    5
    En venn har 1037 som han har hatt i ca 6mnd, og de er langt fra innspillt. Har selv hatt alto og brukte ca 1år +- før de viste seg frem sine egenskaper, Nova paret jeg har idag har jeg hatt siden november 2006 og de ble kjøpt nye av meg. Og vet att de ennå noen timer til på seg før alt faller på plass.


    Når det gjelder parring av kabler til Focal, falt valget på Wireworld gold og det var mange kandidater innom.
    Anbefaler Focal eiere til å prøve ut Wireworld kabler, blant kandidatene som er på markedet.


    Mvh Helge
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.233
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde selv Wireworld Eclipse II (solgt for over ett år siden) -disse fungere meget bra på Electra 936'ene mine.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn