LC Audio & ZAPsolute`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Selavil

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2023
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Sted
    România
    Hei! Mitt navn er Claudiu og jeg er fra Romania. Jeg bruker Google Translate til å kommunisere med deg, så hvis det er grammatiske problemer, er det ikke min feil.
    Jeg kjøpte denne forsterkeren og vil gjerne ha litt informasjon om den som:
    er det en ekte forsterker?
    hvilken priskategori tilhører den?
    er det klasse A eller klasse AB?
    hvis du vet tekniske detaljer, er de velkomne.
    Takk på forhånd
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.506
    Antall liker
    13.739
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    This is the Danish amplifier "The End". I´m not sure if there is much info on the internet since it must be more than 30 years old.
    Maybe some of our Danish friends can help you with some information.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.308
    Torget vurderinger
    1
    Hei! Mitt navn er Claudiu og jeg er fra Romania. Jeg bruker Google Translate til å kommunisere med deg, så hvis det er grammatiske problemer, er det ikke min feil.
    Jeg kjøpte denne forsterkeren og vil gjerne ha litt informasjon om den som:
    er det en ekte forsterker?
    hvilken priskategori tilhører den?
    er det klasse A eller klasse AB?
    hvis du vet tekniske detaljer, er de velkomne.
    Takk på forhånd
    Jeg tror dette er en LC Audio Zapsolute 2X42W mk II. De store røde polypropylen kondensatorene på kretskortene til forsterkertrinnet er «indikatoren». Se f.eks. noen gamle innlegg i denne tråden :

    Tråpden i gallerivisning:

    Jeg tror ikke noen av versjonene med The End hadde disse store plastikk kondensatorene.

    mvh
    KJ
     

    Selavil

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2023
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Sted
    România
    Jeg tror dette er en LC Audio Zapsolute 2X42W mk II. De store røde polypropylen kondensatorene på kretskortene til forsterkertrinnet er «indikatoren». Se f.eks. noen gamle innlegg i denne tråden :

    Tråpden i gallerivisning:

    Jeg tror ikke noen av versjonene med The End hadde disse store plastikk kondensatorene.

    mvh
    KJ
    is it possible to be a combination between the two? LC Audio Zapsolute mk II and The End mk3 ?
     

    Vedlegg

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.308
    Torget vurderinger
    1
    The expansion modules with extra powertransistors were the same for The End and Zapsolute.

    Mvh
    KJ
     

    Falc0n

    Medlem
    Ble medlem
    07.07.2022
    Innlegg
    24
    Antall liker
    2
    Sted
    Telemark
    Hei dere, Jeg har fått tak i en zapsolute mk4 78w. Den ene utgangen er død og fikk beskjed om at det kunne være likeretter som kan ha grunnen. Men skal sjekke ut litt å se om jeg får funnet ut noe selv. Men om jeg ikke finner ut av det, er det noen her på østlandet rundt Telemark, viken evt Vestfold området som kunne evt hjelpe meg å få den i gang ? Pris blir vi alltid enige om👍
     

    mwt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2007
    Innlegg
    294
    Antall liker
    14
    Sted
    vestfold
    Hei dere, Jeg har fått tak i en zapsolute mk4 78w. Den ene utgangen er død og fikk beskjed om at det kunne være likeretter som kan ha grunnen. Men skal sjekke ut litt å se om jeg får funnet ut noe selv. Men om jeg ikke finner ut av det, er det noen her på østlandet rundt Telemark, viken evt Vestfold området som kunne evt hjelpe meg å få den i gang ? Pris blir vi alltid enige om👍
    Har du bilder fra innsiden? Jeg kan muligens hjelpe, ellers kan jeg eventuelt kjøpe den defekt. Holder til i Tønsberg.
     

    Falc0n

    Medlem
    Ble medlem
    07.07.2022
    Innlegg
    24
    Antall liker
    2
    Sted
    Telemark
    Har du bilder fra innsiden? Jeg kan muligens hjelpe, ellers kan jeg eventuelt kjøpe den defekt. Holder til i Tønsberg.
    Hei, ja jeg har det. Men tok en dyp sjekk og likeretter på høyre side var defekt. Det er har vært brent der og noen av de hadde sprukket opp. Så nå har jeg loddet dem ut. Men må se om jeg finner tilsvarende likerettere.
    Men har målt bias og får ikke høyere en 30mv på venstre side og høyre har kanskje 5mv på maks. Og da har den stått på tomgang i 45min.
    Det ble gjort føre jeg loddet ut.

    Så det kan vel være forklarende med forvrengning i uansett lyd bilde samt støy ut i HT.

    Setter pris på hjelpen, spurt på fb uten noe svar 🤷‍♂️
     

    Vedlegg

    Falc0n

    Medlem
    Ble medlem
    07.07.2022
    Innlegg
    24
    Antall liker
    2
    Sted
    Telemark
    Heldigvis ikke jeg som har bygd den, men ja er mye rot i kabler 🤣

    Strøkent på de der ja.
     

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    730
    Antall liker
    489
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    Hei, jeg har en zapsolute mk4 som har en bryttere med 3 posisjoner. Skal være klass A, klass AB og en til jeg ikke huske hva det er. Noen som vet det? Og hvilken posisjon på brytter er klass A? AB? Merke ikke noe stor forskjeller på varme som kom ut.
     

    Falc0n

    Medlem
    Ble medlem
    07.07.2022
    Innlegg
    24
    Antall liker
    2
    Sted
    Telemark
    Hei, jeg har en zapsolute mk4 som har en bryttere med 3 posisjoner. Skal være klass A, klass AB og en til jeg ikke huske hva det er. Noen som vet det? Og hvilken posisjon på brytter er klass A? AB? Merke ikke noe stor forskjeller på varme som kom ut.
    Om jeg ikke tar feil så skal det være
    Up: Powerdown constantly.
    Middle: Class A constantly.
    Down: Autopowerdown.
     

    mwt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2007
    Innlegg
    294
    Antall liker
    14
    Sted
    vestfold
    Heldigvis ikke jeg som har bygd den, men ja er mye rot i kabler 🤣

    Strøkent på de der ja.
    Nei, fb er litt som så når det gjelder Zapsolute :)

    Ja, du bør sjekke det meste før du setter inn nye deler. Det må ha gått mye strøm før likeretteren takket for seg. Mål utgangene og driverne.
     

    Falc0n

    Medlem
    Ble medlem
    07.07.2022
    Innlegg
    24
    Antall liker
    2
    Sted
    Telemark
    Nei, fb er litt som så når det gjelder Zapsolute :)

    Ja, du bør sjekke det meste før du setter inn nye deler. Det må ha gått mye strøm før likeretteren takket for seg. Mål utgangene og driverne.
    Ja det er sant det. :)
    Ja det må ha gått mye strøm mellom der, enten har personen kjørt den hardt eller kanskje blitt utsatt i tordenvær🤷‍♂️
    Ja nå har jeg sjekket kondensatorene og de er på 9300uf ca og toleranse er på 20%
    Sjekket motstandere og dioder og alt annet ser bra ut. Håper jeg, prøver å forstå meg på målingene og gjøre det riktig.

    Å måle utgangene, hva skal jeg måle ut da?
    Driverene, tenker du på transistorer?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.995
    Antall liker
    20.057
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Hei, jeg har en zapsolute mk4 som har en bryttere med 3 posisjoner. Skal være klass A, klass AB og en til jeg ikke huske hva det er. Noen som vet det? Og hvilken posisjon på brytter er klass A? AB? Merke ikke noe stor forskjeller på varme som kom ut.
    Jeg har monotrinnene ( 118w Mk.4) og det er stor forskjell på ab og A. Klasse ab gir kun en liten lunk mens kl. A gir fra seg mye varme. Lydmessig er ikke forskjellen så stor
     
    • Liker
    Reaksjoner: mwt

    Maximus82

    Medlem
    Ble medlem
    19.01.2024
    Innlegg
    9
    Antall liker
    1
    Sted
    Vinjeøra
    Er det noen i denne tråden som har info om hvordan justere bias og trafospenning på Zapsolute Mk4 78w monoblokk?
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    H ei, her er framgangsmåten jeg brukte - notert ned da jeg bygget 118 w monotrinn for 24 år siden. Jeg har justert med jevne mellomrom - det forandrer seg nok ikke med greit å få en sjekk av og til. Jeg har valgt å justere til 100 mv men det er kanskje litt forskjell på 78 w. Det står noe om det på siden med bildet. Justeringspunkene er de små blå potmetrene mellom kondensatorene. Jeg har gått over til balansert så da må en kortslutte pluss og jord, minus ikke tilsluttet.
     

    Vedlegg

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Forstår ikke det med at kortslutte plus og jord.
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Helt fram til nylig har jeg brukt vanlig phonoplug/RCA , kortsluttet tilkoblet forsterkeren. Har deretter slått på forsterkeren og med målepinnene i kortet har jeg kunnet følge med på når forsterkeren er stabil. Jeg har da justert til anbefalte verdier. Nå når jeg har gått over til balansert skal XLR være kortsluttet plussog jord- minus fri (iflg. Morten på NAT)
     

    Maximus82

    Medlem
    Ble medlem
    19.01.2024
    Innlegg
    9
    Antall liker
    1
    Sted
    Vinjeøra
    Helt fram til nylig har jeg brukt vanlig phonoplug/RCA , kortsluttet tilkoblet forsterkeren. Har deretter slått på forsterkeren og med målepinnene i kortet har jeg kunnet følge med på når forsterkeren er stabil. Jeg har da justert til anbefalte verdier. Nå når jeg har gått over til balansert skal XLR være kortsluttet plussog jord- minus fri (iflg. Morten på NAT)
    Takk for svar:)
    Tolker jeg det riktig, hvis jeg kortslutter rca-inngangen før jeg slår den på og deretter sjekker/justerer spenningen til 191mV etter den har blitt god å varm?
    Sikkert dumt spørsmål, men hva er DC-servo ifm dc justering?
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Det stemmer.Du ser når voltmeteret angir en stabil spenning og du kan justere til ønsket nivå. DC servo skal sørge for minst mulig DC på utgangene. Så vidt jeg husker fjerner du den lille svarte kortslutningen på DC servoen og justerer så nær 0 mV som mulig. Du setter deretter kortslutningen tilbake og da holder DC servoen dette automatisk. Legger ved litt mer av manualen - du har kanskje allerede RC- leddet montert?
     

    Vedlegg

    Maximus82

    Medlem
    Ble medlem
    19.01.2024
    Innlegg
    9
    Antall liker
    1
    Sted
    Vinjeøra
    Det stemmer.Du ser når voltmeteret angir en stabil spenning og du kan justere til ønsket nivå. DC servo skal sørge for minst mulig DC på utgangene. Så vidt jeg husker fjerner du den lille svarte kortslutningen på DC servoen og justerer så nær 0 mV som mulig. Du setter deretter kortslutningen tilbake og da holder DC servoen dette automatisk. Legger ved litt mer av manualen - du har kanskje allerede RC- leddet montert?
    Ok. Skjønner. Men jeg har ikke RC-ledd montert. Ser heller ikke noe svart kortslutning. Mulig jeg tar feil
    image.jpg
    IMG_0264.jpeg
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Den er jo veldig annerledes enn mine forsterkere innvendig. Ikke sikkert du trenger å bry deg med det siste der - hvis alt fungerer fint så er det jo greit. Mulig det var et potensielt problem på 118w’ene - det er for å unngå selvsving som kunne oppstå. Hvis du trenger eksperthjelp er Morten på NAT grei å snakke med- han kan de forsterkerne ut og inn. 118w innvendig
    IMG_3423.jpeg
     

    Maximus82

    Medlem
    Ble medlem
    19.01.2024
    Innlegg
    9
    Antall liker
    1
    Sted
    Vinjeøra
    Den er jo veldig annerledes enn mine forsterkere innvendig. Ikke sikkert du trenger å bry deg med det siste der - hvis alt fungerer fint så er det jo greit. Mulig det var et potensielt problem på 118w’ene - det er for å unngå selvsving som kunne oppstå. Hvis du trenger eksperthjelp er Morten på NAT grei å snakke med- han kan de forsterkerne ut og inn. 118w innvendig Vis vedlegget 988047
    Takk for hjelpen:)
     

    Maximus82

    Medlem
    Ble medlem
    19.01.2024
    Innlegg
    9
    Antall liker
    1
    Sted
    Vinjeøra
    Takk for hjelpen:)
    Jeg fant kortslutningen. Så den på den andre monoblokka der kortet var montert opp/ned. (Eller den riktige veien)
    Så nå er den justert riktig. Var godt utenfor toleransen på +- 30mV på terminalene. Samt justert biasene riktig. Takk for god hjelp
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fant kortslutningen. Så den på den andre monoblokka der kortet var montert opp/ned. (Eller den riktige veien)
    Så nå er den justert riktig. Var godt utenfor toleransen på +- 30mV på terminalene. Samt justert biasene riktig. Takk for god hjelp
    Så bra- hvordan var det med BIAS strømmeni kl A drift?
     

    PKL

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.09.2014
    Innlegg
    71
    Antall liker
    93
    Sted
    Jylland
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Han annoncerede at han lukkede for kort tid siden. Er efterhånden en ældre mand. Interessen for selvbyg er også dalende.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn