Lavambisiøs lytteromstråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.447
    Sted
    Sølvbyen
    Men sure samboere til side, det gir en ordentlig kvalitetsfølelse å pakke opp disse.

IMG_0977.jpg

IMG_0974.jpg

Twsts

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Antall liker
    421
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Ble jo stillt her, hvordan er de nye trekassene i forhold til de gamle?:)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.447
    Sted
    Sølvbyen
    Ble jo stillt her, hvordan er de nye trekassene i forhold til de gamle?:)
    Ja, det har vært veldig stille. Har rett og slett ikke fått hørt på dem etter at jeg koblet dem opp når de først var på plass, har vært for mye annet som har tatt tid de siste dagene. Selv om førsteinntrykket var veldig bra tør jeg ikke si så mye mer før jeg har fått spilt dem inn og hørt litt ordentlig på dem. Men jeg har tro på at det her blir bra, selv om jeg kanskje vil savne noe av hurtigheten og eksplosiviteten som de gamle har. Skal prøve å formidle hvordan jeg opplever dem når jeg har fått hørt ordentlig på dem. :)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fint rom du har. Skråvegger I taket her og. Dempet litt for egen del, men smaken er forskjellig. Og Tannoy er aldri feil :)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.447
    Sted
    Sølvbyen
    Takk for det HCS, rommet er en fin oase å trekke seg tilbake til og få senket skuldrene innimellom. Er ikke motstander av demping på noen måte, har bare ikke kommet dit enda. Tenkt litt på å lage noe glavagreier å sette i førsterefleksjonene først, men med hundre andre ugjorte ting kommer det dessverre ganske langt ned på prioriteringslista. Siden jeg vanligvis spiller ganske lavt låter det faktisk ikke så gæernt i mine ører bare rørene får driftstemperatur.

Høyttalerne er faktisk Tannoy Legacy Arden, men de har ganske mange likhetstrekk med Klipsch Cornwall som stod her før. :)

Her ser du Tannoy i forkant, og Klipsch Cornwall bak. Likheten er der.
    IMG_0983.jpg

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.447
    Sted
    Sølvbyen
    Hehe, ser du redigerte innlegget ditt før jeg postet mitt. Men som du ser, enkelt å forveksle de to. ;D

• Liker
    Reaksjoner: HCS

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jøss, de var like. Hvordan spiller Arden kontra Cornwall? Tror jeg må ha meg Tannoy en gang igjen, noe med de som bare er rett. Og så liker jeg utseendet.

På lavt volum funker det meste, heldigvis. Hvor stort er rommet?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.447
    Sted
    Sølvbyen
    Ja, de har omtrent like mål, men når man går dem nærmere etter i sømmene har Tannoy en helt annen byggekvalitet og følelse av kvalitet på både håndverk og materialer som Klipsch dessverre er temmelig langt unna, selv om de prismessig ikke er så langt fra hverandre.

Lydmessig vil jeg si Klipsch er litt mer eksplosive med kanskje bedre mikrodynamikk, og de låter klarere på de aller laveste lydnivåene. Hos meg låt Cornwall nesten alltid litt slankt, med mindre de ble plassert nesten helt inne i hjørnet eller mot veggen, og det var litt derfor de til slutt måtte gå. De låt også i mine ører en del "gråere" eller mer plain i mellomtonen, selv om de er veldig detaljerte og man får følelsen av at alt bare blåser rett gjennom uten brems. Men når jeg først hadde hørt Tannoy ble de litt triste å komme tilbake til, rett og slett.

Tannoy låter muligens noe mer tilbakelente, og jeg syns jeg må skru opp litt mer for å få samme tydeligheten som Klipsch hadde, noe jeg tror kommer av lavere følsomhet. Samtidig er de enda mer detlajerte enn Klipsch, og har en helt annen klangrikdom og overtonestruktur som gjør det meste mer levende og fargerikt å høre på, for å si det sånn. Bedre fylde i bassen har de også, men jeg har fortsatt såpass lite lyttetimer på dem at jeg ikke helt har kartlagt alle egenskapene dems. Stort sett blir jeg bare sittende og høre på musikk eller se film uten å analysere noe særlig...
    Men dual concentric systemet sørger vel for gode faseegenskaper og alt godt dette fører med seg, og jeg tipper mye av hemmeligheten bak hvorfor dette funker ligger der. Lysten på punktkilde var iallfall noe av det som fikk meg til å utforske Tannoy til å begynne med, og det virker jo som det har noe for seg. Utseende og byggekvalitet var jo heller ikke feil når jeg tok avgjørelsen om å handle.

Rommet er vel ca. 27 kvm. mener jeg, og burde sikkert vært dempet.

• Liker
    Reaksjoner: HCS

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.447
    Sted
    Sølvbyen
    Småsur i kveld, var på postkontoret i dag og hentet den nye 30 års anniversary utgaven av ...And Justice For All, hadde handlet inn litt passende fluidum (juleølet kommer visst ikke før i morgen), og tok med meg pakken opp på loftet for å ha en liten høytidsstund. Men selvsagt hadde avsender pakket den sammen med noe annet tjafs sånn at pappen trolig ikke var stiv nok til å motstå den nennsomme behandlingen hos Postnord, så det ene hjørnet var blitt bøyd og krøllet. Det er selvsagt bare å sende den i retur og be dem sende en ny, for sånn kan vi jo ikke ha det.

IMG_1885.jpg

IMG_1886.jpg

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.447
    Sted
    Sølvbyen
    Eksperimenterer litt med høyttalerplassering, og å trekke høyttalerne så langt ut til siden som rommet tillater. Litt usikker på hva jeg foretrekker enda.

IMG_1944.jpg

En liten tur til Mala i ettermiddag og hentet en liten førjulsgave. :)

Fra: Meg
    Til: Meg selv

IMG_1940.jpg

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.447
    Sted
    Sølvbyen
    Ikke mye som skjer her om dagen, annet enn jeg nyter det jeg allerede har når anledningen og humøret tilsier det. Tror jeg tør å si at dette er det hittil mest vellykkede anlegget jeg har klart å sette sammen, men må vel også si at det blir altfor lite brukt. Derfor var det deilig å tilbringe en hel formiddag her og bare spille musikk i noen timer i dag. Og jeg syns dette spiller fint.

Et lite stemningsbilde. Ny kaffekanne på hifirommet.
    IMG_2357.jpg

Tidvis tenker jeg på andre forsterkere som ikke blir så varme, og innimellom får jeg en nagende følelse av at 48 klasse A watt fra SET ikke er det siste ordet i krefter og kontroll. Men så ser jeg jo at selv om jeg spiller behagelig passe høyt når jeg er alene så blir ikke forsterkeren andpusten en gang, den bare cruiser avgårde og har omtrent ikke utslag på VU-meterne som angir effektuttak.
    IMG_2358.jpg

Nesten litt kjedelig å være såpass fornøyd.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.447
    Sted
    Sølvbyen
    En liten stund siden jeg har spammet min egen ekkokammertråd med bilder fullstendig uinteressante for almennheten nå. :)

Deilig, slack søndags ettermiddag med Zeppelin og kaffe etter frokost.

IMG_2478.jpg

IMG_2481.jpg

IMG_2482.jpg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.856
    Torget vurderinger
    1
    Vanskelig å få aksept for å dra disse eskene i hus når loftet allerede er fullt av store retrohøyttalere, tydeligvis. :)

Vis vedlegget 497721
    Vis vedlegget 497722
    Gratulerer med nye høyttalere. Alltid skøy med noe nytt. :cool:
    Takker, har vel hatt dem ca. ett år nå så begynner å kjenne dem litt bedre. :)
    Oisann, jeg burde nok sett på datoene her :cool: -men uansett flotte høyttalere. De virker å være større enn jeg trodde.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.447
    Sted
    Sølvbyen
    Fort gjort, det der. :) De ruver vel litt, men de er faktisk ganske kompakte IRL.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.856
    Torget vurderinger
    1
    Joda, men ting blender gjerne bedre inn man skulle tro.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.447
    Sted
    Sølvbyen
    De passer nok ikke i ethvert stuemiljø, men siden de står i et dedikert rom går dette veldig fint. Også må man jo like designet, som kanskje er litt retro tegneserieaktig på enkelte detaljer. I mine øyne er dette kult, men det er kanskje vanskelig å binde det sammen med typisk interiør i mange stuer.

IMG_2337.jpg

Logoen ser nesten ut som noe en superhelt kunne hatt på brystet. :)

IMG_2333.jpg

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.447
    Sted
    Sølvbyen
    Et tema jeg ikke føler blir belyst nok, er hvor motbydelig de nye pappsugerørene til McDonald's er å drikke med. De ligger helt klart på topp ti listen over ting jeg ikke har lyst til å putte i munnen å suge på. I framtiden kommer det til å være et klasseskille mellom de som har råd til sugerør av glass eller metall, og fattige punters som må drikke mocha frappe'n sin med motbydelige sugerør av resirkulert dorullkjernepapp.

IMG_2807.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn