Ja, de har omtrent like mål, men når man går dem nærmere etter i sømmene har Tannoy en helt annen byggekvalitet og følelse av kvalitet på både håndverk og materialer som Klipsch dessverre er temmelig langt unna, selv om de prismessig ikke er så langt fra hverandre.
Lydmessig vil jeg si Klipsch er litt mer eksplosive med kanskje bedre mikrodynamikk, og de låter klarere på de aller laveste lydnivåene. Hos meg låt Cornwall nesten alltid litt slankt, med mindre de ble plassert nesten helt inne i hjørnet eller mot veggen, og det var litt derfor de til slutt måtte gå. De låt også i mine ører en del "gråere" eller mer plain i mellomtonen, selv om de er veldig detaljerte og man får følelsen av at alt bare blåser rett gjennom uten brems. Men når jeg først hadde hørt Tannoy ble de litt triste å komme tilbake til, rett og slett.
Tannoy låter muligens noe mer tilbakelente, og jeg syns jeg må skru opp litt mer for å få samme tydeligheten som Klipsch hadde, noe jeg tror kommer av lavere følsomhet. Samtidig er de enda mer detlajerte enn Klipsch, og har en helt annen klangrikdom og overtonestruktur som gjør det meste mer levende og fargerikt å høre på, for å si det sånn. Bedre fylde i bassen har de også, men jeg har fortsatt såpass lite lyttetimer på dem at jeg ikke helt har kartlagt alle egenskapene dems. Stort sett blir jeg bare sittende og høre på musikk eller se film uten å analysere noe særlig...
Men dual concentric systemet sørger vel for gode faseegenskaper og alt godt dette fører med seg, og jeg tipper mye av hemmeligheten bak hvorfor dette funker ligger der. Lysten på punktkilde var iallfall noe av det som fikk meg til å utforske Tannoy til å begynne med, og det virker jo som det har noe for seg. Utseende og byggekvalitet var jo heller ikke feil når jeg tok avgjørelsen om å handle.
Rommet er vel ca. 27 kvm. mener jeg, og burde sikkert vært dempet.