Lavambisiøs lytteromstråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.087
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Den sofaen så litt mer komfortabel ut ja. Blir bra dette her :)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.447
    Sted
    Sølvbyen
    Trodde jeg skulle få innviet rommet før jul med en eller annen form for julebrygg og noe fet, tung rock, men det gikk ikke helt etter planen. Men i kveld hadde jeg huset for meg selv, anlegget var koblet sammen, sofaen på plass, og jeg fikk min første ordentlige lille lytteseanse med et par vinylplater i sofaen som ble båret opp tidligere i uka. Kan ikke si annet enn at jeg liker å ha mitt eget gutterom igjen, x antall år etter at jeg flyttet ut hjemmefra. ;D

Vil ikke si det låter så veldig hifi sånn det er nå, men det begynner å nærme seg det jeg er ute etter. Er fortsatt en del å gå på med finjusteringer av høyttalerplassering og sitteplass, det er som sagt planlagt ny kilde og muligens forsterker også. Har trua. :)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.447
    Sted
    Sølvbyen
    utifra utstyret jeg ser så burde dette låte ganske bra . Absolutt HiFi
    I min verden så trenger det ikke være hifi for at det skal låte bra, hvis du skjønner hva jeg mener. Hifi sånn mange tolker som et helt objektivt begrep er ikke akkurat det jeg er ute etter heller, jeg vil ha et anlegg som spiller musikalsk uten å skape lyttetretthet, for å bruke noen klisjeer. :)

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.835
    Sted
    Sætre
    Hva skaper lyttetretthet? Blir det anstrengende for deg i lengden?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.447
    Sted
    Sølvbyen
    Hva skaper lyttetretthet? Blir det anstrengende for deg i lengden?
    Aldri hørt uttrykket før? Betyr bare at man blir sliten i øra og hodet etter å ha sittet foran anlegget en stund og spille musikk. Kommer etter min mening gjerne av klangbalanse i anlegget eller akustikk som fremhever øvre mellomtone/diskant, eller mangel på kropp og grunntone sånn at lyden oppleves som slank, skarp og slitsom over tid. Jeg søker en frodigere "sannhet" som fokuserer mer på moro og kanskje litt trøkk og tyngde, selv om det kan gå på bekostning av ultimat oppløsning og detaljering. Jeg vil egentlig helst også ha en usminket og ren gjengivelse som presenterer alt på opptaket, men ikke hvis det går på bekostning av det jeg tenker på som musikalsk gjengivelse. Men det må ikke tippe andre veien heller, og bli for tamt og snilt. Må være en balanse. Hittil virker det som horn og vinyl treffer ganske bra ifht. mine preferanser.

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.835
    Sted
    Sætre
    Hørt utrykket , men når jeg blir lytte trøtt er det som regel fordi jeg er dritt lei musikken .

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.447
    Sted
    Sølvbyen
    Hørt utrykket , men når jeg blir lytte trøtt er det som regel fordi jeg er dritt lei musikken .
    Det jeg snakker om er heller at du ikke orker å høre på musikken du egentlig liker, fordi det låter råttent og du får vondt i øra. Kan faktisk godt komme av selve opptaket og innspillingen også, mye bra musikk som er utgitt med elendig lydkvalitet. Dette er grunnen til at "hifi" anlegg ofte demonstreres med typiske audiofile innspillinger med ofte dritkjedelig musikk, og dette fenomenet representerer det stikk motsatte av hva jeg er ute etter. :)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.447
    Sted
    Sølvbyen
    Fikk stunt-koblet surrounddelen av anlegget i går kveld, og bar opp en gammel 32" eller noe sånt som stod lagret på et rom (samboerens gamle), grovjustert plassering og avstand til alle høyttalerne og slang på en bluray. Vurderte egentlig litt om jeg kunne klare meg med bare to kanaler, men ser ikke for meg det helt nå. Heritage funker IMO veldig bra til film i surround også, så da må jeg finne en løsning på hvordan jeg skal få plass til alle stereokomponentene pluss et stort og bra nok bilde. Veldig tidlige inntrykk, men det ga mersmak med Cornwall som hovedhøyttalere, og Heresy som senter og surround.

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    6.071
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    ^ Om du ikke liker den kjøper jeg med glede! ;) Mangler den i samlingen!

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.447
    Sted
    Sølvbyen
    Føler vel ikke at dette var innertier akkurat, men dette var en gave og da syns jeg ikke jeg kan selge den heller. Forøvrig utmerket kvalitet på både omslag og innercover, og vinylen er deilig fri for skurring og spraking som ofte er tilfelle med andre helt splitter nye plater første gang man spiller dem. Får se om jeg liker den bedre neste gang jeg er i Opeth humør. Skulle jeg kvittet meg med den ville det isåfall vært for å bytte den i noe annet som jeg ikke klarer å få tak i selv på vinyl. :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Føler vel ikke at dette var innertier akkurat, men dette var en gave og da syns jeg ikke jeg kan selge den heller. Forøvrig utmerket kvalitet på både omslag og innercover, og vinylen er deilig fri for skurring og spraking som ofte er tilfelle med andre helt splitter nye plater første gang man spiller dem. Får se om jeg liker den bedre neste gang jeg er i Opeth humør. Skulle jeg kvittet meg med den ville det isåfall vært for å bytte den i noe annet som jeg ikke klarer å få tak i selv på vinyl. :)
    Gi dem litt tid, og sjekk ut flere av platene på Spotify e.l.

I mitt hode er det ikke mulig å ikke like Opeth, nemlig. ;)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.447
    Sted
    Sølvbyen
    Gi dem litt tid, og sjekk ut flere av platene på Spotify e.l.

I mitt hode er det ikke mulig å ikke like Opeth, nemlig. ;)
    Ja, jeg får gi dem en sjanse til selv om jeg ofte merker ganske fort om en plate treffer eller ikke. Syns det blir litt for soft og lite metal i en partier, men ser ikke bort fra at det kan funke bedre en dag jeg er i en annen sinnsstemning. :)

På den annen side er jo du rimelig tungt hekta på Pearl Jam også, og det er et annet band jeg heller aldri har fått til helt. ;D

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.447
    Sted
    Sølvbyen
    I mangel av fungerende pre med balanserte utganger for tiden var det nødvendig med et par kortslutningsplugger for å få testet Krell effektforsterkeren min på det nye rommet. Siden jeg både ga bort de pluggene jeg hadde når jeg solgte en annen forsterker før nyttår og loddebolten min tok kvelden en gang i fjor, la jeg inn en bestilling på noen plugger og en loddestasjon lørdag kveld. I dag hadde jeg den, fritt levert med budbil på døra. Deilig å handle når logistikken er på stell. ELFA <3

Vakkert!

Tydelig ute av trening, så det var greit å friske opp loddemotorikken med noe som ikke var så veldig kritisk. Her skal det jo bare være kortslutning mellom jord og minus på inngangen til effektforsterkeren. 1mm2 var seff ikke nødvendig, men man tar hva man har liggende. Hadde glemt hvordan det var å jobbe med PTFE isolerte ledninger. Fordelen er at teflon tåler mye varme og aldri smelter og begynner å krype hvis du varmer for lenge, men bakdelen er at den er utrolig seig å avisolere, og nesten umulig å holde fast med fingrene fordi den er så glatt. Jeg syns blått passet bra til dette prosjektet.

Aldri helt skjønt hva Krell folket tenkte på når de implementerte de blå diodelyskasterne fra Helvete her. :)

Tror Krell kan kle en pre med litt loudness eller varme i lyden når den er paret med Klipsch, men det er ikke fordi den er kald eller hard i lyden. Opplever den som stram, kjapp, og klar men uten overflødig fett. Cornwall er som kjent muligens voicet og utviklet med rørforsterkere i tankene, så det er ikke sikkert en AB transistor forsterker som dette med stålkontroll og sikkert høy dempefaktor (?) og lav utgangsimpedanse er den beste matchen her. Men får veldig lyst til å teste f.eks. en rørpre for å se hva det kan gjøre med lyden. Får se hva jeg finner ut når jeg har hørt litt mer på den med McIntosh som pre.

Vedlegg

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.447
    Sted
    Sølvbyen
    Må korrigere meg selv litt angående Krell og hvordan den låter på Cornwall. De første lytteinntrykkene var gjort i iveren etter å ha endelig fått den til å spille igjen når kortslutsningspluggene var på plass og muliggjorde single ended innsignal. Burde visst bedre enn å basere noe som helst på inntrykk fra kald elektronikk, siden dette er noe jeg har opplevd gang på gang. Oppvarmet elektronikk har en tendens til å låte bedre. Så også med Krell'en. Dette er virkelig ingen dårlig forsterker, og alt jeg sa om at den er klar, kjapp og stram stemmer, men syns også det er en god del mer fylde og tekstur i lyden etter at den har stått påslått et par dager og oppnådd normal driftstemperatur. Ikke er den noen dårlig match med McIntosh som pre heller, og vinyl fra min beskjedne platespiller med billig AT95E pickup låter bedre enn noensinne. Dette er strengt tatt "bra nok", men allikevel tenker jeg fortsatt at dette kanskje ikke er den optimale match til høyttalerne mine. Kanskje rør er bedre, eller kanskje strømsterk transistor uten tilbakekobling og lav effekt vil fungere enda bedre. Med Krell er lyden helt uanstrengt, og jeg lurer på om høyttalerne er en så lett last at den stort sett opererer i klasse A, men vil fortsatt ha "mer" av et eller annet selv om jeg faktisk er tilfreds med hvordan det låter.

Man er visst audiofil. Slem diagnose med dårlige prognoser for lommeboka.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.447
    Sted
    Sølvbyen
    Lite nytt som skjer, men jeg liker tråder med bilder, og fortsetter å spamme min egen tråd. Endelig fått skiftet pickup på platespilleren fra AT95E til AT150SA, som er en mange ganger dyrere pu med shibata sliping kontra elliptisk sliping på AT95E. Mulig det er litt mer å gå på med fininnstilling av overheng og vinkling av pu'en, men tror jeg fikk justert stifttrykk og antiskating ganske greit i forhold til anbefalingene fra AT. Blir gøy å se om lyden forandrer seg og om den har noe særlig innspillingstid, men foreløpig inntrykk etter å ha hørt Miles Davis Birth Of The Cool var at lyden var klarere, bedre balansert, og ikke like tilgivende og tilslørende som den supermusikalske og kanskje litt mer klønete, men akk så sjarmerende AT95E er.

Neste oppgradering føler jeg bør bli enten nytt RIAA trinn, eller kanskje et bedre kamera hvis jeg skal fortsette å holde liv i denne tråden. :rolleyes:
    AT95E.

AT150SA.

Vedlegg

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.447
    Sted
    Sølvbyen
    Hardt arbeid å spille inn en ny pickup. Kom meg vel gjennom nesten fem fulle album før jeg sovnet på sofaen til Echoes med Pink Floyd. Syns allerede jeg begynner å merke at lyden åpner seg mer, men leser på nettet at en MM pu gjerne kan trenge alt fra 30 til 50 timer før den er innspilt. Men siden man ikke hører samme plate etter hverandre er det litt vanskelig å si om det er pu'en som forandrer seg gradvis også, eller om det er forskjellig lyd på forskjellige innspillinger som låter annerledes. Syns iallfall vinylen begynner å låte bra selv om jeg på noen innspillinger savner litt av varmen fra AT95E, selv om jeg ikke vil bytte bort den nye innsikten og klarheten AT150Sa gir. Tipper det er en god del å hente på ekstern RIAA også kontra den innebygde i Denon'en.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.447
    Sted
    Sølvbyen
    Fortsatt lite nytt herfra, men har gjort meg noen tanker etterhvert som jeg har fått sortert litt utstyr og blitt bedre kjent med både anlegget og helt ny akustikk.

a) Problemet har kanskje alltid vært selve akustikken der jeg bodde før, og ikke nødvendigvis feil match mellom elektronikk og høyttalere. Dette har jeg egentlig visst hele tiden, men det har blitt tydeligere og tydeligere i det siste.

b) Cornwall har virkelig ikke bruk for råsterke muskelforsterkere, selv om dette også låt langt over grensa for hva som er godkjent. Det jeg hadde av denslags er solgt i den hensikt å finne en mer idèell match mellom forsterker og høyttalere.

c) Kilden er viktig! Endelig fått cd-spilleren min opp å gå i anlegget igjen, og selv om vinyl fortsatt ligger foran i mine ører særlig med mellomtone og gjengivelse av el-gitar, så ble det et ordentlig løft når jeg spiller cd sammenlignet med Cambridge blu-ray spilleren min som fikk være vikar en liten periode mens EMC-1 var til en sjekk. Faktisk var forskjellen så stor at jeg er fristet til å si kilden er omtrent like viktig som det rom og høyttalere for resultatet. Kort sagt, en helt annen tyngde og fylde i grunntone- og bass-området, og ryddigere lydbilde. Alle som bruker en billig blu-ray, litt kjip cd-spiller, eller rimelig DAC kan muligens ha en del å hente på en oppgradering her.

d) Har gnålet lenge om å finne den rette forsterkeren, og rør har stått langt oppe på lista omtrent like lenge. Men den gamle McIntosh surroundforsterkeren som jeg har hatt i kanskje ti år og egentlig bare var sånn passe fornøyd med til musikk har vist seg å gjøre en knalljobb med å drive Cornwall, og har mer enn nok krefter til oppgaven. Den rocker mer enn jeg egentlig trodde den kunne, både med cd og vinyl. Spørsmålet blir om jeg egentlig trenger noe mer og bare går over bekken etter vann hvis jeg bytter den ut eller supplerer med en separat to-kanals forsterker. Spørs allikevel om jeg ikke blir nødt til å teste ut rør for å få det ut av systemet, men det er deilig avstressende med Mc'en som jeg bare lar stå på hele tiden, og som allltid er klar de gangene jeg har litt tid til overs og kan slenge meg ned foran anlegget.

Veita faen om noen egentlig leser noe av dette, men det er greit å få sortert tankene litt ved å skrive dem ned. Og til de som eventuelt slenger innom tråden, ønsker jeg en god Søndag! Her spilles det Pantera på cd, greit å være litt lat på en dag som dette. :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det er morsomt når rom, høyttalere og elektronikk stemmer overens. Ha en fortreffelig søndag.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mange "audiofile" velger fra øverste hylle uten å tenke på synergi, og ender opp med sånn passe bra resultat. Du er i alle fall bevisst på synergien selv om du ikke har tatt den helt ut enda. Sålenge man er fornøyd med det man har fått til så er det ingen grunn til å ile til et enda bedre resultat. :)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.447
    Sted
    Sølvbyen
    Det er morsomt når rom, høyttalere og elektronikk stemmer overens. Ha en fortreffelig søndag.
    Takk! Hatt en utmerket søndag med solskinn, godt øl, og god mat.

Det er såpass greit lydmessig nå at jeg har begynt å vurdere akustikktiltak og få dempet førsterefleksjonene fra hovedhøyttalerne. Tenker at det burde være overkommelig både praktisk og økonomisk.

Mange "audiofile" velger fra øverste hylle uten å tenke på synergi, og ender opp med sånn passe bra resultat. Du er i alle fall bevisst på synergien selv om du ikke har tatt den helt ut enda. Sålenge man er fornøyd med det man har fått til så er det ingen grunn til å ile til et enda bedre resultat. :)
    Med å "ta den helt ut", så tipper jeg du mener "konvertere til rør". :) Synergien har vært i fokus hele veien egentlig, men problemet har vært akustikken i den forrige boligen som var rett og slett håpløs. Nå som den ikke er så slem viser det seg at anlegget egentlig har vært ganske ok hele tiden, har bare ikke fått uttelling for det. Men klart det er mer å gå på.... vurderer om ikke rør vil få meg enda tettere på musikken, og kanskje tilføre litt magi som transistor ikke helt makter. Men da blir det isåfall sansynligvis ikke SET eller direktevarmete trioder med det første, men heller EL 34 eller KT 120 i push-pull med mulighet for å kjøre i triodemodus og ultralineært. Dette er som sagt en tråd med lave ambisjoner. :)

Uansett er det digg at jeg faktisk er ganske så fornøyd sånn som det spiller nå. Passer kanskje ikke for alle, men her er det jo min smak som avgjør.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.447
    Sted
    Sølvbyen
    Heftig! Gratulerer!
    Da er du en av gutta med British Steel! Dritkult og grattis broder!
    Tusen hjertelig! Tenker dette blir en grei oppgradering fra Denon-spilleren selv om denne har gitt meg masse musikklede. Kvalitetsfølelsen av tallerkenen som snurrer lydløst og tilsynelatende friksjonsfritt rundt ved en liten dytt er iallfall udiskutabel. Gleeeeder meg til å få inn RIAA og kabel så jeg får hørt hvordan dette låter også. Greit utgangspunkt for tungmetall-lytting på roteloftet dette. :)

Må nesten skryte litt av Tom Egil fra Endpoint også som kom og satte opp spilleren og justerte armbordet for meg når han skjønte at jeg var fullstendig n00b på sånt. På en lørdag. Det kaller jeg grisebra service!

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nå får du både musikkglede (men mer) og eierglede over et mekanisk vidunder av en platespiller. :)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.447
    Sted
    Sølvbyen
    Eiergleden er definitivt allerede til stede, selv om jeg ikke får gjort noe særlig annet enn å glane og klå på spilleren foreløpig. Fornøyd med valget av NAS når jeg ser den på plass her hjemme. :)

A

ANM

Gjest
    Det er rart. En kan føle hvem som vil like hva. Var aldri i tvil om at Nottingham var for deg. :)

Noen må ha kompliserte oppheng og plint i edle tresorter eller hi tech kompositt. Vi som har sansen for NAS vil kun ha et solid lager og en tung tallerken som spinner lydløst for alltid.

Enkel industriell eleganse.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.447
    Sted
    Sølvbyen
    Ja, det er en slags enkel soliditet og eleganse over hele konseptet og konstruksjonen som tiltaler. Bare ren funksjon og "purposefullness" uten masse mikkmakk og unødvendig fjas, og designet som følge av dette virker bare "riktig". Det er faktisk akkurat sånn jeg liker det. En enkel sjel, vøtt. :)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.447
    Sted
    Sølvbyen
    Og nå fikk jeg mail på morrakvisten her om at RIAA'en min ligger an til å ankomme snart. Da gjenstår det bare å få tak i en tonearmskabel av god kvalitet, og i et akseptabelt prisleie. Vurderer både VdH og Oyaide akkurat nå, de virker å være bra og ikke så kriminelt høyt priset. :)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.447
    Sted
    Sølvbyen
    Akkurat passe lang oppakkingstråd...... Ellers er det artig å lese om andres erfaringer.
    Takk for det, jeg er selvsagt full av ydmykhet over at andre finner mine utlegninger interessante. Planen er selvsagt å melke innkjøpet av RIAA med flere bilder av esken den kom i, og noen flere bilder når den er på plass i racket. Er tross alt ikke så ofte jeg handler noe nytt. ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn