Fortsatt lite nytt herfra, men har gjort meg noen tanker etterhvert som jeg har fått sortert litt utstyr og blitt bedre kjent med både anlegget og helt ny akustikk.
a) Problemet har kanskje alltid vært selve akustikken der jeg bodde før, og ikke nødvendigvis feil match mellom elektronikk og høyttalere. Dette har jeg egentlig visst hele tiden, men det har blitt tydeligere og tydeligere i det siste.
b) Cornwall har virkelig ikke bruk for råsterke muskelforsterkere, selv om dette også låt langt over grensa for hva som er godkjent. Det jeg hadde av denslags er solgt i den hensikt å finne en mer idèell match mellom forsterker og høyttalere.
c) Kilden er viktig! Endelig fått cd-spilleren min opp å gå i anlegget igjen, og selv om vinyl fortsatt ligger foran i mine ører særlig med mellomtone og gjengivelse av el-gitar, så ble det et ordentlig løft når jeg spiller cd sammenlignet med Cambridge blu-ray spilleren min som fikk være vikar en liten periode mens EMC-1 var til en sjekk. Faktisk var forskjellen så stor at jeg er fristet til å si kilden er omtrent like viktig som det rom og høyttalere for resultatet. Kort sagt, en helt annen tyngde og fylde i grunntone- og bass-området, og ryddigere lydbilde. Alle som bruker en billig blu-ray, litt kjip cd-spiller, eller rimelig DAC kan muligens ha en del å hente på en oppgradering her.
d) Har gnålet lenge om å finne den rette forsterkeren, og rør har stått langt oppe på lista omtrent like lenge. Men den gamle McIntosh surroundforsterkeren som jeg har hatt i kanskje ti år og egentlig bare var sånn passe fornøyd med til musikk har vist seg å gjøre en knalljobb med å drive Cornwall, og har mer enn nok krefter til oppgaven. Den rocker mer enn jeg egentlig trodde den kunne, både med cd og vinyl. Spørsmålet blir om jeg egentlig trenger noe mer og bare går over bekken etter vann hvis jeg bytter den ut eller supplerer med en separat to-kanals forsterker. Spørs allikevel om jeg ikke blir nødt til å teste ut rør for å få det ut av systemet, men det er deilig avstressende med Mc'en som jeg bare lar stå på hele tiden, og som allltid er klar de gangene jeg har litt tid til overs og kan slenge meg ned foran anlegget.
Veita faen om noen egentlig leser noe av dette, men det er greit å få sortert tankene litt ved å skrive dem ned. Og til de som eventuelt slenger innom tråden, ønsker jeg en god Søndag! Her spilles det Pantera på cd, greit å være litt lat på en dag som dette.