Gjør døren høy, gjør porten vid. Her kommer en som har dårlig tid. Dagens oppdatering fra loftet, ting begynner å ta form. Her er inngangen på rommet i kjømda.
Bildet tatt fra det ene hjørnet til det andre. Tror jeg skal få det ganske groovy her.
I følge kara som snekrer bør hele rommet kunne stå klart i slutten av neste uke en gang. ;D
Ikke helt sikker, men tror bredden var ca. 4.80 og lengden 5.90. Ca. 28 kvm med andre ord. Får se om jeg trenger noe særlig akustikktiltak for å få det til å spille bra her, eller om det kan funke som det er. Har jo litt membranareale i høyttalerne, og har fantasert en stund om noen suber i tillegg også.
Veldig deilig å se at det begynner å bli noe konkret, ja Er vel det mest tidkrevende som står igjen med kledning og lister o.s.v., så smører meg med litt mer tålmodighet.
Ikke helt sikker, men tror bredden var ca. 4.80 og lengden 5.90. Ca. 28 kvm med andre ord. Får se om jeg trenger noe særlig akustikktiltak for å få det til å spille bra her, eller om det kan funke som det er. Har jo litt membranareale i høyttalerne, og har fantasert en stund om noen suber i tillegg også.
Veldig deilig å se at det begynner å bli noe konkret, ja Er vel det mest tidkrevende som står igjen med kledning og lister o.s.v., så smører meg med litt mer tålmodighet.
Fungerer nok som det er, men min erfaring med mitt rom er at du trenger en del tiltak spes på sidevegg. Tipper du får en relativ god gain i 65-70hz området. Den er vanskelig å gjøre noe med annet enn med Eq. Prøver her uten fortiden med å bruke den ene subben i motfase. Fungerer ikke helt tilfredsstillende.
Du har jo vert her noen ganger. Jeg har ca 1m lenger rom.
^Det har du sikkert rett i Retep, noen tiltak er sikkert ikke til å komme helt utenom. Planen er å flytte inn der oppe først med de møblene og tingene som skal stå der, og få plassert høyttalerne ordentlig. Deretter har jeg tenkt å bare ha det sånn en stund for å bli vant med lyden der oppe og få en følelse av hvor nødvendig det er med demping. Vil helst unngå eq og romkorreksjon, men selve rommet kan jeg godt tune.
Syns den buen du hadde som gikk over hele taket og veggene sist jeg var hos deg gjorde underverker, og det er nok den beste lyden jeg har hørt hos deg. Hvis jeg får like bra lyd med en sånn bue hos meg også, så er jeg klar for det.
Ikke så mye synlig framgang i dag, det har blitt isolert mer og fylt igjen rundt trappa og detaljer som det. Vurderer hvor jeg skal ha strømpunktene hen. Tenker kanskje det er lurt med en kurs på frontveggen under vinduene der anlegget sannsynligvis blir stående, men også kanskje at det er framsynt å ha en kurs på en av sideveggene hvis jeg vil ha kildekomponenter og pre der etterhvert. Eventuelt begge kursene på frontveggen, men da har jeg lite fleksibilitet på plassering senere.
Ikke så mye synlig framgang i dag, det har blitt isolert mer og fylt igjen rundt trappa og detaljer som det. Vurderer hvor jeg skal ha strømpunktene hen. Tenker kanskje det er lurt med en kurs på frontveggen under vinduene der anlegget sannsynligvis blir stående, men også kanskje at det er framsynt å ha en kurs på en av sideveggene hvis jeg vil ha kildekomponenter og pre der etterhvert. Eventuelt begge kursene på frontveggen, men da har jeg lite fleksibilitet på plassering senere.
Noen ganger går ikke ting sånn som man har tenkt, og virkeligheten tar tak og rister deg litt bare for å vise hvem som bestemmer. Forrige uke endte med at jeg ble innlagt på sykehus på lørdagen, og der har jeg vært fram til i går, torsdag kveld, når jeg endelig fikk komme hjem igjen. Formen er bedre, men er fortsatt på smertestillende og rimelig inkapasitert. Jeg skal ikke late som noe annet enn at den siste uka har vært veldig lite kul. Men dette er altså grunnen til at jeg ikke har oppdatert på en stund og dokumentert progresjonen underveis, sånn planen med å starte denne tråden var.
Gode nyheter er at jeg snek meg opp på loftet en tur i natt for å se på hvordan det har blitt, og snekkerne er faktisk ferdige. Elektrikerarbeidet er ikke ferdig, men det får vi ta når det kommer. Syns dette ser veldig bra ut, men veggene og taket på hifirommet er hvite, så det kan hende jeg vil male dem mørkere og mattere etterhvert, og særlig hvis jeg skal ha prosjektor og lerret der oppe også. Noe som absolutt står på ønskelista mi. Legger ut et par bilder tatt i mørket med blitz, man får en viss anelse om hvordan det har blitt. Gulvet er mørk valnøtt, og det syns jeg ble bra. Gleder meg til å finne noen passende gulvtepper også, når ting kommer mer på plass, og noe jeg kan stable vinyl, filmer, cd'er, bøker og tegneserier i. Merker at det er godt å ha dette å fokusere på når andre ting har blitt litt mindre hyggelig.
En annen god nyhet er at den skeive pickupen jeg måtte reklamere på fra PK har blitt erstattet med en ny, og når jeg endelig fikk hentet den ut i går kveld og pakket den opp så den iallfall mye rettere ut enn den første som jeg da sender i retur. Blir spennende å se om jeg klarer å montere den høvelig ok, og hvor stor lydmessig gevinst den gir over den fabrikkmonterte AT95'en. Planen er også en tyngre og mer seriøs avspiller for vinyl, men det er noe jeg ikke orker å stresse med akkurat nå. I tillegg sliter jeg med å bestemme meg for hva jeg skal ha, hvis jeg først skal legge på bordet noe som for meg er en litt absurd sum penger å bruke på avspilling av plater med. Rega RP8 virker som den enkleste og minst krevende løsningen akkurat nå, prisen er ikke avskrekkende, og den finnes på lager. På den annen side var det en tråd og flere brukere her inne som fikk opp øynene mine for Nottingham Analogue spillerne, som virker som det kule, langvarige valget, men det har sin pris, og det krever sin mann med tanke på justeringer og tilpasninger. Et annet veldig kult alternativ som jeg har sett skjelmskt etter lenge er Garrard 301/401, men det kan virke som er nesten enda mer kostbart og krever også sitt for å sette sammen en velfungerende kombo m.t.p. arm og plinth. Er iallfall ikke vanskelig å drømme seg bort når man fantaserer om vinylspillere, det finnes så uendelig mye kult å få kjøpt nå. Men kan jeg slå meg til ro med en RP8 og bare spille plater? Tja.... En Nottingham med f.eks. en 12" Jelco påmontert en Ortofon SPU får det til å krible på en helt annen måte, men koster også helt andre penger. Vi får se. Er mye annet som må på plass her først. Men jeg anser alt beskrevet over her som helsefremmende tiltak som vil hjelpe meg å rekonvalesere bedre, så dette må tas på alvor.
Takk for det! Håper det jeg også, at dette er bare et midlertidig sidespor og at jeg skal bli helt bra igjen. Fort. Har ikke tid til å sitte og være inaktiv og vente på å bli bra igjen når det er så mye som skal ordnes.
Takk igjen, har ikke fått innviet rommet enda, men er storfornøyd selv hittil. Det med symmetri er noe som har vært viktig for meg også, og det skal bli asvtressende og deilig å endelig få plassert en Cornwall i hvert sitt like hjørne. Det gir også rom for en Heresy i hvert sitt hjørne som bakkaneler senere, hvis jeg følger opp planene om å integrere et add-on surround anlegg til stereo'en. Har stort sett det jeg trenger av forsterkere, så.
God bedring!!! Godt å høre at du kom deg ut av sykehuset og er på bedringens vei. Rommet ser veldig bra ut. Det blir nok mange gode kveld/natt stunder der etter hvert. En liten ide når det gjelder "buen" er å lage den flyttbar slik at du kan dra den frem og tilbake i rommet. Du kommer sikkert til å eksperimentere en del med høyttaler plassering og da er det veldig greit å kunne flytte dempeplatene samtidig.
Gratulerer med ferdig rom. Du har virkelig noe å glede deg til.
Du har jo vert hos meg, så du er litt kjent med hvordan det vil låte. Siden du har samme rom som meg så vil du få et ganske spesielt lydbilde. Er ivertfall det folk sier. Veldig stort og bredt.
Du får ha god bedring og en god helg. Rommet blir ikke borte. Helsen kommer først.
God bedring!!! Godt å høre at du kom deg ut av sykehuset og er på bedringens vei. Rommet ser veldig bra ut. Det blir nok mange gode kveld/natt stunder der etter hvert. En liten ide når det gjelder "buen" er å lage den flyttbar slik at du kan dra den frem og tilbake i rommet. Du kommer sikkert til å eksperimentere en del med høyttaler plassering og da er det veldig greit å kunne flytte dempeplatene samtidig.
Takk for det! Tar nok litt tid, men alt tyder på at jeg skal bli helt frisk igjen. Er veldig fornøyd med rommet selv også, men vet som sagt ikke hva jeg kommer til å gjøre for å fikse akustikken etterhvert. Allerede nå er det tydelig at det er en del etterklang der oppe, siden man hører klang fra veggene oppe hvis man står i nærheten av trappa nede og snakker litt høyt elller bråker. Så noe må nok gjøres. Flyttbare dempeplater høres så smart ut at jeg nesten kunne ha funnet på det selv, kanskje noen rammer med hjul under eller noe sånt. Men først skal jeg ha en del møbler opp dit, og det vil kanskje gjøre noe for akustikken det også.
Gratulerer med ferdig rom. Du har virkelig noe å glede deg til.
Du har jo vert hos meg, så du er litt kjent med hvordan det vil låte. Siden du har samme rom som meg så vil du få et ganske spesielt lydbilde. Er ivertfall det folk sier. Veldig stort og bredt.
Du får ha god bedring og en god helg. Rommet blir ikke borte. Helsen kommer først.
Takk! Er ikke helt ferdig, men det er stort sett bare å få lagt strøm opp dit som gjenstår nå.
Jepp, har hørt rommet ditt noen ganger med litt forskjellige høyttalere, og vil si meg fornøyd hvis jeg får til noe lignende sånn det låt når jeg var innom deg i sommer. Vanskelig å si om mine Cornwall som er ganske direktive i lyden vil ha like mye å hente på så ekstreme tiltak som du har brukt, men ser ikke bort fra at det kan være veien å gå for meg også. Klør etter å få installert utstyret og hørt, men må være tålmodig litt til. Du får komme og høre når det er klart.
Takk for det, prioriterer å bli frisk først så klart, men det er mye terapi og helbredelse i god lyd og musikk også.
God helg til deg også, og alle andre som leser her og.
Ser det kun er to koblingsbokser på frontvegg (og ingen på sidevegg?). Er det nok? Du tenker kanskje å koble anlegget til strøm via strømfiltre/-forgreininger?
Da blir du nok ferdig før meg, det er fortsatt litt i det blå når det elektriske blir ferdig her. Bygger du rommet ditt selv?
Vurderte tv her også, men det blir litt vanskelig å få til en god plassering siden vinduene er der den eventult ville blitt hengt på vegg, så tenker jeg går for prosjektor og lerret isteden. Grattis med eget lytterom til også, da.
Ser det kun er to koblingsbokser på frontvegg (og ingen på sidevegg?). Er det nok? Du tenker kanskje å koble anlegget til strøm via strømfiltre/-forgreininger?
De to boksene på frontvegg er ment til seks uttak hver, hentet fra en separat kurs på 15A. 12 stikk burde kanskje holde til en del kildekompomonenter og forsterkere til å begynne med?
Det er tilsvarende på den ene sideveggen, det syns bare ikke på bildene jeg har lagt ut. Men skal være samme på høyre sidevegg, 12 stikkontakter fra en annen 15A kurs i tifelle jeg vil sette kilder og pre der med lange signalkabler til effekt på frontvegg. Skal så langt det lar seg gjøre unngå skjøteledninger og annet fanteri, men koble mest mulig rett i veggen.
@Dazed: her ser du koblingsboksene til uttakene som skal være på sideveggen. Er ikke sikker på at jeg traff helt med plasseringen, men det får bli som det blir.
Da blir du nok ferdig før meg, det er fortsatt litt i det blå når det elektriske blir ferdig her. Bygger du rommet ditt selv?
Vurderte tv her også, men det blir litt vanskelig å få til en god plassering siden vinduene er der den eventult ville blitt hengt på vegg, så tenker jeg går for prosjektor og lerret isteden. Grattis med eget lytterom til også, da.
Takk.
Alt er bygget fra schratch av undertegnede.
Mitt rom er i kjeller så jeg har satt opp lettvegger, rivd tak, isolert og bygget nytt tak. Gulv er flytstøpt med varmekabler og flislagt.
De to boksene på frontvegg er ment til seks uttak hver, hentet fra en separat kurs på 15A. 12 stikk burde kanskje holde til en del kildekompomonenter og forsterkere til å begynne med?
Det er tilsvarende på den ene sideveggen, det syns bare ikke på bildene jeg har lagt ut. Men skal være samme på høyre sidevegg, 12 stikkontakter fra en annen 15A kurs i tifelle jeg vil sette kilder og pre der med lange signalkabler til effekt på frontvegg. Skal så langt det lar seg gjøre unngå skjøteledninger og annet fanteri, men koble mest mulig rett i veggen.
Det nye kravet er 6 stikk eller 3 doble på veggen hvor tv'en skal stå fikk jeg forklart av trikker'n.
Selv er jeg av typen som ikke kan få nok støpsler, men når man vet at det er man selv som må måle og ta hull til alle sammen så begrenset jeg meg. På 20m2 har jeg 7 doble og 1 4dobbel i tillegg til 2 blindlokk, 4 taklamper, en dobbelramme inkl brytere og termostat til gulvvarme og 2 brytere til lamper på rom som ligger vegg i vegg.
Jeg har faktisk muligheten til å bygge så og si identisk type loft for stereo, men jeg er samtidig veldig glad for å ha anlegget nede i stua, slik at det kan brukes i tid og utide Junior begynner dog å bli i overkant klåfingret og kreativ!
To doble stikk ja, takk for tillitten. Det hadde vært i overkant dårlig planlegging, så det er vel ikke så rart du begynte å lure hvis det var det du trodde.
Det nye kravet er 6 stikk eller 3 doble på veggen hvor tv'en skal stå fikk jeg forklart av trikker'n.
Selv er jeg av typen som ikke kan få nok støpsler, men når man vet at det er man selv som må måle og ta hull til alle sammen så begrenset jeg meg. På 20m2 har jeg 7 doble og 1 4dobbel i tillegg til 2 blindlokk, 4 taklamper, en dobbelramme inkl brytere og termostat til gulvvarme og 2 brytere til lamper på rom som ligger vegg i vegg.
Høres ut som du er greit dekket også da. Jeg har faktisk ikke planlagt noe mer varme enn muligens en panelovn på veggen der oppe, siden jeg regner med at utstyret i seg selv vil avgi en del varme, og at det vil sige mye varme opp fra første etasje hvor vi har vannbåren i alle rom. Men det finner jeg jo ut, om det blir kaldt der i vinter. Taklampe er en mulighet, men har lagt et stikk høyt oppe på veggen mest med tanke på prosjektor. Tenker jeg satser på et par gulvstående lamper.
I en kjeller ville jeg også hatt varmekabler forresten, det er skikkelig digg.
Jeg har faktisk muligheten til å bygge så og si identisk type loft for stereo, men jeg er samtidig veldig glad for å ha anlegget nede i stua, slik at det kan brukes i tid og utide Junior begynner dog å bli i overkant klåfingret og kreativ!
Er jo bare å gyve løs, det. Syns det er greit å flytte det opp og ut av stua, ikke bare p.g.a. klåfingra barn, men også fordi det er deilig å ha et fristed å trekke seg tilbake til hvor man kan spille akkurat det man selv vil uten å plage andre. Samboeren er f.eks. ikke like glad i metal og det hun kaller "harry gubberock" som det jeg er, men hun er desto mer glad i å se på tv - som jeg derimot klarer meg ganske fint uten. Også har jeg en liten sønn som akkurat driver og lærer seg å gå, og jeg blir litt stressa av at han er så nysgjerrig og skal bort og slå og pelle på alt han ser. Like greit å flytte ting unna syns jeg.
Tenkte jeg heller skulle se etter en litt feit lydplanke eller noe sånt nede i stua, noe som ser litt diskret ut men samtidig kan gi litt fyldig lyd hvis man skal se film f.eks.
Takk for det, alt tyder på at det går rette veien.
Jeg vurderte faktisk teppe på gulvet, enten nålefilt eller noe annet litt robust. Men vi gikk for laminat med tanke på gjensalgsverdig hvis vi skal selge en gang, og at det ikke støver så mye. Jeg har heller tenkt å kjøpe noen løse tepper å legge på strategiske steder for å se om det kan ta etterklangen noe, samt at jeg liker å gå på ren ull.
Ser ut som det endelig blir strøm oppe på loftet snart, elektrikeren har meldt sin ankomst i begynnelsen av neste uke. Vært litt frustrerende å gå og vente på dette, siden rommet er klart og det egentlig bare er å få pakket opp og stablet utstyret i rack for å få innvidd rommet. Siden jeg ikke kan løfte noe på en stund må jeg også ha hjelp til å pakke ut forsterkere og alt som veier mer enn et par kg, men det ordner seg nok. Rimelig spent på åssen det kommer til å låte der oppe.
Elektrikeren:
Korter ned ventetiden med litt god, gammel ZZ Top fra den gangen de visste hva de dreiv med. Spiller dette mye i bilen for tida, og dæven som det svinger. Leste et intervju med gitaristen i Prong eller noe sånt for mange år siden, og han sa at hvis han kunne velge èn annen gitarist som han kunne få låte likt som, så ville han valgt å kunne spille som Billy Gibbons. Jeg skjønner hvorfor. En skive jeg kan helhjertet anbefale til alle som liker texas-style bluesrock.
3. Søndag i advent, og da er det kanskje på sin plass å tenke litt på'n Jesus. Litt musikk for anledningen.
Føler det fortsatt er litt tidlig å starte med julesanger, så følger opp med litt mer mimring og en annen sang fra way back. Var på konsert med Morbid Angel for to år siden på Vulkan Scene i Oslo rett før jul i anledning at Covenant fra '93 hadde 20-års jubileum året før, og de spilte hele plata live. Uforglemmelig bra konsert.
Sånn føles det iallfall med enkelte håndverkere, de er notorisk dårlige til å følge opp avtaler og komme når de skal, så jeg syns bildet hadde en viss relevans. En klassiker av en norsk tullefilm, det der.
Takker. Har ikke hørt dem spille what a wonderful world, men vet jo at Al Jourgenson er en myk og følsom mann, så tviler ikke på at det er en rørende opplevelse. Så dem live i Oslo en gang på Rockefeller, men det var midt på sommeren, så det var ikke så veldig julestemning da.
Kudos for bra avatarbilde forresten, Led Zeppelin blir jeg aldri lei.
Endelig fått strøm, koblet opp litt provisorisk og innviet rommet. Og endelig fått bekreftelse på at akustikk har vært det største problemet i anlegget mitt de siste årene, og at det har vært det største hinderet for å oppnå lyd jeg liker. Her låter det lovende allerede, selv om rommet er nesten umøblert med unntak av noen hyller og en del pappesker tilfeldig plassert rundt i rommet. Hittil bare brukt den gamle McIntosh surroundforsterkeren min, og førsteinntrykket er at den gjør en god jobb på Cornwall. Kommer til å prøve med Mc som pre og Krell som effekt siden når jeg har bedre tid. Men i dette rommet ble det tydeligere enn noensinne at Cornwall ikke er avhengig av masse effekt for å spille bra.
Noen bilder som viser et meget provisorisk lytterom, med en meget midlertidig lyttestol.
Fått meg hylle til vinyl også, billig og solid fra IKEA. Siden samlingen er litt glissen blir den nok brukt som bokhylle eller lignende også inntil videre.
Bakkhøyttalere plassert i hvert sitt hjørne til framtidig surroundbruk, men ikke koblet til enda.
Ekstremt deilig å endelig få spilt musikk i mitt eget lytterom, utvilsomt den beste oppgraderingen jeg noensinne har gjort. Mildt sagt fornøyd.