Laugtreff nummer 14.

sense

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
679
Antall liker
356
Sted
Rørvik i Nord-Trøndelag
Torget vurderinger
15
Fikk i oppdrag å legge ut noen bilder av laugets 14`ende treff :)


Ole,Tønnes,Nils og Roger (proffen)

En smule avslappet og konsentrert gjeng dette :)

Litt av utstyret (proffen kan vel skrive litt mere om dette)

:)

:)

Ole i sweetspot :)

BKS

BKS

Steinsidene på BKS-ene

Sense Transparency i (nesten) ferdig utgave:) Sølv,Gull og kobber i skjønn forening. 8)

Litt nærmere.. ::)

Sense Silverline høyttalerkabler i ferdig utgave 8)

Må få takke Roger for en hærlig aften med mye prat og god musikk.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Jau, får vel kommentere litt da.........
Men først takke Sense for mye hjelp på veien frem til dit jeg har kommet pr idag............ ;D (hørt om gutten med sølvbuksene?) ;D

Vel, av komponenter spiller jeg til daglig på følgende:
En standard Copland CDA 289
En Copland CTA 505 (oppgradert fra CTA 504) rør-effekt-forsterker
En Classic no.9.0 rør pre med ekstern strømforsyning og 2 stk Mullard M8136 (12AU7) Takk for kanon-rør, Rotekroken!!! ;D
BKS 107, delefilter oppgradert til Supreme, oppgradert med 0,4*4 flatsølv-skinne mellom bass-element og delefilter
Sense DIY Silverline høytalerkabler
Sense DIY Transparency signalkabler

Øvrig utstyr som brukes, men som ikke ble "testet" i helgen:
AKG K 400 hodetlf
G&W TW-J1 Headphone Amplifier
En sølv-i-olje signalkabel mellom headamp og cd-spiller (kjøpt brukt, aner ikke fabrikat)
(kan nesten ikke si hvor fornøyd jeg er med hodetlf-oppsettet!!! ;D)

Har gått en stund siden sist jeg hadde samling i heimen, og da ble det klart at det burde gjøres en del forandringer og forbedringer mht lyden. Dette tok jeg tak i. Ut røk SF Concerto stativhøytalere, en Embla pre, en Cayin CDT 15A og MIT-kabling..... Steg for steg ble lyden bedre og bedre, og ikke minst; mer riktig i MINE ører....
De lydmessige løftene kom da jeg:
1) gikk for sølv i kablingen
2) fikk meg rør-pre
3) fikk på plass NOS-rørene i pre`en
4) fikk BKS`ene i hus
5) fikk på plass sølv-skinnene i BKS`ene
6) fikk Copland-spilleren i hus
og rangeringen her er slik jeg vil rangere betydningen av hver enkelt forandring..... ;D

Styrker i oppsettet? Tja, synes jo jeg har en rimelig sort og støyfri bakgrunn. Synes jo jeg har en organisk klang, med en rimelig grad av "tilstedeværelse" eller kjøtt-og-blod-følelse, om en vil.... Synes det spiller harmonisk, rytmisk, musikalsk. Synes gjengivelse av mellomtone og diskant er oppsettets absolutte force, og at bassen gjengis rimelig ok med tanke på de "usle" 2*35 rør-wattene jeg har til disp............

Er meget godt fornøyd med de forandringene som er foretatt, og synes det er kos å fyre opp og sette seg i godstolen. Er dog likefullt forventningsfull og spent på hva helgens besøkende Laugsmedlemmer vil avsi for dom.........

Rom for forbedringer? ABSOLUTT! ;D
Noe som haster? NIX!!! ;D ;D ;D
Første jeg kommer på, er mer muskler i effekttrinn, slik at lydbildet ikke faller sammen ved kompleks musikk og/eller høyt volum.....

Da er det bare å fyre løs folkens!

mvh
Proffen
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Første jeg la merke til, var vedkommende :eek:


Håper kun var for kamera sitt skyld og ikke lyden ;D
Er ikke noe glad i å bli tatt bilder av selv jeg, så skjønner deg godt ;)

Ellers så ser dette utrolig smakfult og fortreffelig ut, må si jeg ble litt overrasket over utseende på Sense kablene, det ser riktig proff ut.!
I følge proffen så låter det hemningsløst bra, så dette er noe som man må undersøke litt nærmere skjønner jeg :D

Meget flott anlegg og en nydelig stue, BKS ser mye flottere ut der enn på andre bilder jeg har sett..
Og så mye Copland da gitt ;D
Dere får bare fortsette med slike treff og masse bilder, slikt er kjempegøy.!
PS: kunne tenkt meg et bilde av hele anlegget, et stort oversiktsbilde ;)
Kjell
 

Vedlegg

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Så bra ut det her. Lytteinntrykk fra de besøkende da? :)

sense skrev:

Ole,Tønnes,Nils og Roger (proffen)
Jeg er 99% sikker på at jeg ser en Pilsner Urquell i hånda til Proffen her. Riktig? :p
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Flotte bilder - men vi tar gjerne en titt på flere! ;D ;D

Hadde dessverre ikke tid denne gangen, synd - da jeg husker godt hvor lettflytende og organisk BKS høytalere spilte da jeg hørte de oss Roald for noe som sikkert er 10 år siden - og med en dypbass som virket uforenlig med det lille elementet som ssatt der! Det var også et spescial edition par med steinsider..samme...?

Eller likte jeg den visuelle matchen med Copland maskinene dine!

Jeg deler helt klart Rotekroken sine synspunkter på kabeldesignet til Sense.....

Nå har jo ikke jeg hørt oppsettet, med detser nå ut som du er på rett vei Proffen - men det kan sikkert Tønnes skrive litt mer om...

Mvh
OMF
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
God morgen.
De høyttalerne er noen merkelige dyr....et lite 6``mellomtoneelement og en bånddiskant i åpen baffel. Jeg mener at Proffen sa at delefrekvensen var 2,5 kHz? Usedvanlig høyt, i så fall.Jeg kommenterte det hos Proffen, sa vel noe i retning av at den sekstommeren måtte ha det veldig travelt!

Og det var ikke mye å kicke på mhp. lyden. Åpent, organisk, flott mellomtone... Hadde inntrykket av at Coplanden, så god som den var, "feiget ut" litt når det skulle spilles høyt. 35W pr side er jo ikke helt oppe i DP-land. Ser at Proffen snuser litt på Rogue. Det kan bli spennende.

Utenom det ,spilte det fortreffelig!

Synes at det var bra, Proffen, at du "hørte på kjentfolk" og skiftet ut den Embla- preen. Din nye pre låt uendelig mye bedre.

Noe av det kjekkeste med en Laugkveld er å få snoke i andres platesamlinger, og å bli utsatt for ukjent musikk. Laugkvelden var like lærerik i så måte som de pleier å være. Har et par plater som skal kjøpes nå, i tillegg til å være mer versert i jazzens historie enn før treffet. Takk for den, Ole.

Forøvrig mener jeg at det er på tide at Lauget tar en kabeltest. Hvis det er stemning for slikt, kan jeg påta meg å utarbeide et testopplegg, og evt. brenne ut og sende rundt (noen få) musikkstykker som Laugsmedlemmene kan gjøre seg kjent med på forhånd

mvh
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Kjekt med positive tilbakemeldinger! ;D
Joda, tkr, er fornøyd med forandringene, ikke minst mht pre`en. Hjalp jo godt å ha en ok CJ-pre på besøk for å se hvor bra det kunne bli.............;D Ble litt å jobbe ut fra da! Og erfaring og gode råd skal man lytte til! ;D

Sense kanskje kan putte på med bilder av de kablene som ble brukt mest denne kvelden. Vet du har de liggende.................. ;D

Og tkr; bassen er faktisk ikke 6", den er kun uskyldige 5"............. Og som flere kommenterte; det spilte godt med relativ dypbass ut fra et så lite element......

Da venter vi bare på at Svein Øyvind, Vidar, Endre, Nils, Ole og Kai skal skrive noe om inntrykkene fra helgen................

mvh
Proffen
 

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Innlegg
481
Antall liker
1
tkr skrev:
Forøvrig mener jeg at det er på tide at Lauget tar en kabeltest. Hvis det er stemning for slikt, kan jeg påta meg å utarbeide et testopplegg, og evt. brenne ut og sende rundt (noen få) musikkstykker som Laugsmedlemmene kan gjøre seg kjent med på forhånd
Kjør på.

Synd jeg ikke kunne komme denne gangen, men vi bør få til et par treff til før sommeren.
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
Hei igjen. Alltid fint med et laugmøte og hyggelig å treffe nye medlemmer.
Var innom Proffen fredag en liten tur for å se og høre det nye oppsettet hans. Som Proffen nevner var det meste av komponenter byttet ut siden forrige besøk. Det kunne merkes også på det lydmessige plan. Lydbilde hadde helt klart mer kraft og pondus siden sist. Det var litt lukket i starten, men åpnet seg når vi "dro på" litt på volumet og fyllte rommet bra. Er imponert over hvor dyp bass det lille 5" elementet klarer å gjengi. Idet hele tatt en meget vellykket høytaler synes jeg, spesielt på litt mindre kompleks musikk der fokuset holdes godt. Stina Nordestam feks, låt akkurat slik det skal imo.... stort lydbilde med fokusert vokal og mange detaljer. Båndelementet gjør nok også sitt her. Grøssende bra!!
Det spekuleres av om effektforsterkeren er litt i det minste laget. Det er alltid kjekt med kraftreserver, men jeg synes Copland'en kommer greit ut av det. Tror likevel det er der jeg ville begynt når oppgraderingsspøkelset hjemsøker deg igjen Proffen ;) Men hold deg til rør og behold den flotte litt varme og organiske lyden...I mellomtiden har du et flott sammensatt anlegg som garantert gir deg mange gode lyttestunder.

Du skryter hemningsløst av kablene dine. Jeg synes det er vanskelig å bedømme effekten av disse uten å ha noe å sammenlikne med, så jeg får ta deg på ordet. Godt håndverk og flotte og se på var de ihvertfall.

mvh
 

sense

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
679
Antall liker
356
Sted
Rørvik i Nord-Trøndelag
Torget vurderinger
15
Her er kablene som står i anlegget til Roger.. og overøser oss med golyd i bøtter og spann ;)







Skal reterminere Ht-kablene til Roger.. da bayonet pluggene er i svakeste laget.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Rotekroken skrev:
Første jeg la merke til, var vedkommende :eek:


Håper kun var for kamera sitt skyld og ikke lyden ;D
Er ikke noe glad i å bli tatt bilder av selv jeg, så skjønner deg godt ;)

Ellers så ser dette utrolig smakfult og fortreffelig ut, må si jeg ble litt overrasket over utseende på Sense kablene, det ser riktig proff ut.!
I følge proffen så låter det hemningsløst bra, så dette er noe som man må undersøke litt nærmere skjønner jeg :D

Meget flott anlegg og en nydelig stue, BKS ser mye flottere ut der enn på andre bilder jeg har sett..
Og så mye Copland da gitt ;D
Dere får bare fortsette med slike treff og masse bilder, slikt er kjempegøy.!
PS: kunne tenkt meg et bilde av hele anlegget, et stort oversiktsbilde ;)
Kjell
Det der er kun takket være en ting; en rekebaguett som aldri skulle vært menneskeføde................... ;D Magen gikk jo som en tørketrommel hele helgen............... ;D

Oppsynet har altså ingen ting sammenheng med dårlig lyd eller selskap! ;D

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
SOA skrev:
Hei igjen. Alltid fint med et laugmøte og hyggelig å treffe nye medlemmer.
Var innom Proffen fredag en liten tur for å se og høre det nye oppsettet hans. Som Proffen nevner var det meste av komponenter byttet ut siden forrige besøk. Det kunne merkes også på det lydmessige plan. Lydbilde hadde helt klart mer kraft og pondus siden sist. Det var litt lukket i starten, men åpnet seg når vi "dro på" litt på volumet og fyllte rommet bra. Er imponert over hvor dyp bass det lille 5" elementet klarer å gjengi. Idet hele tatt en meget vellykket høytaler synes jeg, spesielt på litt mindre kompleks musikk der fokuset holdes godt. Stina Nordestam feks, låt akkurat slik det skal imo.... stort lydbilde med fokusert vokal og mange detaljer. Båndelementet gjør nok også sitt her. Grøssende bra!!
Det spekuleres av om effektforsterkeren er litt i det minste laget. Det er alltid kjekt med kraftreserver, men jeg synes Copland'en kommer greit ut av det. Tror likevel det er der jeg ville begynt når oppgraderingsspøkelset hjemsøker deg igjen Proffen ;) Men hold deg til rør og behold den flotte litt varme og organiske lyden...I mellomtiden har du et flott sammensatt anlegg som garantert gir deg mange gode lyttestunder.

Du skryter hemningsløst av kablene dine. Jeg synes det er vanskelig å bedømme effekten av disse uten å ha noe å sammenlikne med, så jeg får ta deg på ordet. Godt håndverk og flotte og se på var de ihvertfall.

mvh
Takk for den SOA! ;D
Joda, jeg låter kanskje lyrisk mtp Sense-kablene mine. Men vet jo hva jeg har hørt og registrert av forbedring og forskjell ifht de MIT-kablene jeg hadde. Og den forskjellen og forbedringen var større enn jeg på forhånd hadde kunne drømme om! Vet også hva jeg hørte og registrerte i en uformell sammenlikning med andre relativt kostbare saker.... Mine kabler har et stykke opp til f x Cardas Ref, men både jeg, tkr og Arvid var skjønt enige om at Sense-kablene spilte omtrent like godt som Transparent Ultra....... Men det var ikke i mitt oppsett, da............... ;D :eek: ;)

Tror det kan bli interessant om vi kjører noe a la det tkr foreslår. Da vil nok en og annen kabel-skeptiker få noe å tygge på, ja........ For, som tkr sa det i helgen; Mulig ikke den helt store forskjellen oppstår ved å bytte en signalkabel eller høytalerkablene, men forsøk å bytte slik at en kjører samme kabler hele veien, f x Cardas rund baut, Transparent Ultra rund baut, Sense rund baut..... ;D Da blir det vei i vellinga..............!

mvh
Proffen
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Har ikke fått med meg tråden før nå. Bruker tydeligvis alt for lite tid her inne på sentralen ::) ;)

Takk for sist! Veldig hyggelig, og helt genialt å kunne skrible ned all den gode musikken som andre har leitet seg frem til. Har blitt noen cd-kjøp de siste dagene! Patricia Kaas var jo helt enorm!!

Lyden hos proffen er helt glimrende. Andre har jo beskrevet den og tydeligvis opplevd den på samme måte som meg.
Stort og omsluttende lydbilde. Flott musikalsk bass som virket perfekt avstemt for rommet.
Veldig, veldig bra oppløsning, og diskanten er på tross av dette aldri nærheten av å være skjærende. Mellomtonen er deilig krisp, og med den gløden og nerven som man forventer fra gode rørforsterkere.
Det jeg nok savner er litt mer råhet, villhet og punch. Som nevnt tidligere i tråden får man klart beskjed når volumet blir for høyt og musikken for kompleks. Dette punktet nås en liten anelse for tidlig imo, så jeg tror nok også at Proffen ville proffitere på å øke effekten en anelse.

Men altså, et meget vellydende oppsett gitt at man ikke presser det for hardt.

Ser allerede frem til neste klubbkveld men er litt skeptisk til kabeltesting. Føler meg litt ferdig med kabler akkurat nå, og hvis det er noen forskjell vil jeg helst ikke vite om det ;)

Mvh Nils
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Takk for sist! Veldig hyggelig, og helt genialt å kunne skrible ned all den gode musikken som andre har leitet seg frem til. Har blitt noen cd-kjøp de siste dagene! Patricia Kaas var jo helt enorm!!
Takk for sist, hyggelig at du likte Patricia Kaas! Synes personlig at slik "musikalsk kryssbefruktning" er noe av det mest givende med Laugkvelder. :D

Ser allerede frem til neste klubbkveld men er litt skeptisk til kabeltesting. Føler meg litt ferdig med kabler akkurat nå, og hvis det er noen forskjell vil jeg helst ikke vite om det ;)

Mvh Nils
Jeg synes at Bergen Lydlaug skulle legge listen litt høyere enn bare å arrangere lyttekvelder. Så hyggelige som slike kvelder er, synes jeg at når vi har en så stor medlemsmasse og så mange trente og interesserte ører, burde vi nytte høvet til å hjelpe hverandre (og andre , som ikke er så heldige å bo i Bergen) til å komme videre.
Vi har sjansen til å ligge i front når det gjelder kunnskap og erfaring. Det å teste ut slike ting som analogt/digitalt , kabelproblematikk og (hei, OMF!) akustikk er for fristende, IMO, til å gå glipp av. Jeg ser heller ikke bort ifra at det på sikt kan friste flere til å bli medlem i Lauget.

mvh Tønnes
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
tkr skrev:
Vi har sjansen til å ligge i front når det gjelder kunnskap og erfaring. Det å teste ut slike ting som analogt/digitalt , kabelproblematikk og (hei, OMF!) akustikk er for fristende, IMO, til å gå glipp av. Jeg ser heller ikke bort ifra at det på sikt kan friste flere til å bli medlem i Lauget.

mvh Tønnes
Er forsåvidt enig med det. Jeg setter min stemme på "akustikk" :)
Vil forøvrig delta uansett hva det blir, så lenge timeplanen tillater det.

:)
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
Flageborg skrev:
SOA skrev:
Er imponert over hvor dyp bass det lille 5" elementet klarer å gjengi.
Hvor dypt spiller det ?
Begrepet "dyp bass" er her ment relativt til høytaleren og elementets fysiske størrelse. Produsent oppgir ca 40 Hz/-3dB som nedre grense. Dette er selvfølgelig ingen "kjellerbass" og punch'en kunne sikkert vært bedre, men jeg synes utfra forutsetninger høytalerne gjenga de lavere frekvenser på en utmerket måte.

mvh
 

olllie

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2006
Innlegg
530
Antall liker
464
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Takk for en hyggelig kveld, Roger. Det er opplagt at du har fått et bedre anlegg enn sist. Det tør jeg si gjenspeiler seg i den entusiasmen vi alle følte ved å lytte til musikken, og det at vi alle var meget disiplinerte, ved ikke å ødelegge opplevelsen med prat og støy. En minnerik kveld!!!

Når det gjelder kabelguruen Mr.Sense, så tror jeg vi bare har fått en liten forsmak på hva vi har i vente fra den karen. Det blir en spennende tid!!!

Olllie
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Flageborg skrev:
SOA skrev:
Er imponert over hvor dyp bass det lille 5" elementet klarer å gjengi.
Hvor dypt spiller det ?
iflg produsentens hjemmeside; 40hz; kanskje ikke verdens dypeste, men likevel meget anstendig for en 5", også mht kvaliteten på bassen..........

mvh
Proffen
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Hei.

Ser ut til at de hadde ei fin økt der. Trur eg har hatt den cd-spelaren på test heime i stova mi. Flott apparat.

Eg vil helst ikkje at det skal vere forskjell på kablar, men er for nyskjerrig til å la sjansen gå frå meg viss det vert kabeltest;)

Kjetil
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Jeg er helt klart med på å kjøre litt kabelsammenlikning, for jeg vet at det er til dels stooore forskjeller............

mvh
Proffen
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
tkr skrev:
Vi har sjansen til å ligge i front når det gjelder kunnskap og erfaring. Det å teste ut slike ting som analogt/digitalt , kabelproblematikk og (hei, OMF!) akustikk er for fristende, IMO, til å gå glipp av. Jeg ser heller ikke bort ifra at det på sikt kan friste flere til å bli medlem i Lauget.
Hei!
Dette høres jo litt gøy ut!
Og her er jeg absolutt "PRO" flere lyttekvelder og testing!

Angående kabeltest - hos meg lar det seg kun gjøre mellom Pre(End Game) og effektforsterkerne - og da tranger jeg 3 identiske kabler (RCA). Men uansett hvor vi skal gjøre en slik test - så ønsker jeg at vi gjør slik at resulatet er teoretisk holdbart. Det betyr i klartekst ABX testing. Mao - for hver test - så lytter vi først til A, så til B (Begge ganger med kjent kabel) - så kommer lytterunden med den ukjente kabelen. Skal sjekke den statistiske tabellen min - men vi må antakelig kjøre mellom 10 og 15 slike runder for at resultatet skal være statistik holdbart. Min anbefalte motstander/dårlige kabel vil være de medfølgende sorte skolissene - en del andre varianter (Transparent/MIT/vdH) har målbare egenskaper.

For akustikktesting -så kan vi se om jeg kan få Derek til å stille inn et par avvikende korreksjonskurver på DEQX når jeg skal ha lyttekveld i mai - slik at vi kanskje greier å påvise hva endringer i klangbalansen kan gjøre!

Ellers har jeg også noen akustikkprodukter i bestilling som jeg mener enkelt skulle la seg tansportere i bil - og som jeg har stor tro på at kan gjøre underverker for lyden....mer om det senere....

Fra mitt ståsted - så er jeg litt opptatt av at vi også prøver å finne ut hva som faktisk skjer. Altså at vi gjør en eller annen form for måling - på kabeltesten tviler jeg på at vi måler noe - mens hvis vi gjør noe med akustikken/høytalerplassering/etc at vi prøver å finne ut hva som skjer....fordi jeg mener det er når man kan komme med uttalelser som "Når vi løftet bassen med 4dB mellom 80Hz og 120Hz så virket bassen mye tightere" eller "Fjerning av reflkesjonene fra sideveggen gjorde at lydbildet ble mye mer stabilt og vi fikk sortere bakgrunn" eller til slutt "plasseringen av diffuseron mellom høytalerene påfrontveggen, gav mer ro og dybde i lydbildet!". Eksempålene er tatt fra løse luften - men det er slik konklusjoner som i mine øyne virkelig gjør det mulig å komme seg videre!

Mvh
OMF
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hei, Ole Martin:
Jeg skulket statistikk da jeg studerte, og det har jeg aldri angret på.
Derfor et par dumme spørsmål:
1) 15 lytterunder høres veldig anstrengende ut. Kan man redusere antall lytterunder ved å øke antall deltakere?
2) Teoretisk sett: Spiller det noen rolle hvor mange som deltar i hver lytterunde så lenge ingen bytter plass?
mvh
 
O

omholt

Gjest
Setter også min stemme på akustikk. Kabeltesting er for meg først og fremst interessant ved bruk av blindtest, men det står uansett ikke høyt på ønskelisten.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
tkr skrev:
Hei, Ole Martin:
Jeg skulket statistikk da jeg studerte, og det har jeg aldri angret på.
Derfor et par dumme spørsmål:
1) 15 lytterunder høres veldig anstrengende ut. Kan man redusere antall lytterunder ved å øke antall deltakere?
2) Teoretisk sett: Spiller det noen rolle hvor mange som deltar i hver lytterunde så lenge ingen bytter plass?
mvh
Tønnes...hvor mange forsøk som er nødvendig avhenger i veldig stor grad over hvor lett man tar forskjellen....gjetter man riktig hver gang så greier det seg med 5 forsøk for å oppnå et resultat med 97% sikkerhet....hvis man derimot bommer litt av og til, så må antallet "drastisk" opp for å bevise noe med sikkerhet....men har ikke tabellen her liggende.

Testen kan kjøres på to måter....
Vi bruker alle sine resultater....da kan vi multiplisere antall deltakere med antall forsøk - og oppnår da lettere lavere usikkerhet. Bakdelen er at da kan vi ikke gå tilbake å si at resulatet ble ødelagt av 1 av deltakerne - og siden jeg vil tro at det her er forskjell på folk sin evne til å høre disse forskjellene - så er det en fordel av hver og en kjører sin test....uansett - så er det mer enn nok ekspertise til å hjelpe oss med testoppsettet. Uansett - igjen....så mener jeg at skal vi gjøre - så gjør vi det skikkelig...!

Hvorvidt deltakerne skifter plass gjør ingen ting - så lengde det ikke gjøres under en serie...

En annen ting som hadde vært gøy (og kan bli dyrt for min del) er en ny runde CD/Vinyl i mitt oppsett - som jeg mener i større grad drar nytte av styrkene til CD mediet!

Mvh
OMF
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Testen kan kjøres på to måter....
Vi bruker alle sine resultater....da kan vi multiplisere antall deltakere med antall forsøk - og oppnår da lettere lavere usikkerhet. Bakdelen er at da kan vi ikke gå tilbake å si at resulatet ble ødelagt av 1 av deltakerne - og siden jeg vil tro at det her er forskjell på folk sin evne til å høre disse forskjellene - så er det en fordel av hver og en kjører sin test....uansett - så er det mer enn nok ekspertise til å hjelpe oss med testoppsettet. Uansett - igjen....så mener jeg at skal vi gjøre - så gjør vi det skikkelig...!
Enig med deg der....men dette blir vanskeligere enn jeg trodde. I tillegg vet jeg for egen del at konsentrasjonen avtar temmelig fort. En slik blindtest må jo bli en riktig maraton....ble litt skeptisk der om vi klarer å gjennomføre noe slikt...

En annen ting som hadde vært gøy (og kan bli dyrt for min del) er en ny runde CD/Vinyl i mitt oppsett - som jeg mener i større grad drar nytte av styrkene til CD mediet!
Dette har jeg allerede sagt meg villig til. Just give the word, så demonterer jeg hele analogriggen og sleper den over til deg!
mvh
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
tkr skrev:
En annen ting som hadde vært gøy (og kan bli dyrt for min del) er en ny runde CD/Vinyl i mitt oppsett - som jeg mener i større grad drar nytte av styrkene til CD mediet!
Dette har jeg allerede sagt meg villig til. Just give the word, så demonterer jeg hele analogriggen og sleper den over til deg!
mvh
Gleder meg allerede!! :D
 

sense

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
679
Antall liker
356
Sted
Rørvik i Nord-Trøndelag
Torget vurderinger
15
Ja da er det kansje på tide med noen ord fra meg også da... bedre sent enn aldri...
Jeg hadde jo gleden av å få høre det første oppsette med Sonus Faber Ht-ene og cayin spilleren.. dette spillte så absolutt grandiost og flott.

Men.. for det er alltid et men dere ;D det er når det store oppgraderingsdyret kommer listende bak deg , og hvisker stille inn i øregangene dine om at dette er ikke sånn du vil ha det ;D eller??

Og sånn tror jeg det ble hos vår venn "proffen", tror det var litt ekko også her.. for inn gjennom døra kom den ene oppgraderingen etter den andre. Høyttalere,Forforsterker, cd spiller, Nosrør og for ikke glemme kablene da. Og at dette spiller på samme strenger er klokkeklart. den hærlige og lettflytende toppen disse BKS-ene presterer er noe helt for seg selv.. dog må sies at det er mere å hente på innternkablingen på disse med tanke på den helt "organiske" lyden jeg liker da... nevnte vel dette også på treffet. Bass/mellomtonen er vel også et kapittel for seg.. hva denne lille 5" bassen klarer å spille, har gjort meg tankefull mange ganger.. og hvor naturlig det spiller :).. Her er innternkablingen på plass da vettu (sølv)..
Rommet det spiller i er vel det eneste ankepunktet tror jeg.. ikke akkustisk, men plassering.. og det er ikke så mye vi gutta kan gjøre no med.. kvinnfolk og wafffff ::) ;)

Ellers et meget velykket oppsett... Harmonisk,detaljert og bånn ærlig.


Må få takke alle for en hyggelig aften

Mvh
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.272
Antall liker
905
sense skrev:
Ja da er det kansje på tide med noen ord fra meg også da... bedre sent enn aldri :)
Jeg hadde jo gleden av å få høre det første oppsette med Sonus Faber Ht-ene og cayin spilleren.. dette spillte så absolutt grandiost og flott :)

Men.. for det er alltid et men dere ;D det er når det store oppgraderingsdyret kommer listende bak deg , og hvisker stille inn i øregangene dine om at dette er ikke sånn du vil ha det ;D eller??

Og sånn tror jeg det ble hos vår venn "proffen", tror det var litt ekko også her.. for inn gjennom døra kom den ene oppgraderingen etter den andre 8) Høyttalere,Forforsterker, cd spiller, Nosrør og for ikke glemme kablene da ;) og at dette spiller på samme strenger er klokkeklart. den hærlige og lettflytende toppen disse BKS-ene presterer er noe helt for seg selv.. dog må sies at det er mere å hente på innternkablingen på disse med tanke på den helt "organiske" lyden jeg liker da... nevnte vel dette også på treffet. Bass/mellomtonen er vel også et kapittel for seg.. hva denne lille 5" bassen klarer å spille, har gjort meg tankefull mange ganger :eek: 8).. og hvor naturlig det spiller :).. Her er innternkablingen på plass da vettu (sølv) ::)
Rommet det spiller i er vel det eneste ankepunktet tror jeg.. ikke akkustisk, men plassering.. og det er ikke så mye vi gutta kan gjøre no med.. kvinnfolk og wafffff ::) ;)

Ellers et meget velykket oppsett... Harmonisk,detaljert og bånn ærlig :)


Må få takke alle for en hyggelig aften

Mvh
Hva med denne: :p (sorry, kunne ikke dy meg) :D
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Da er det ytterligere endringer på g i oppsettet. Men: det er ikke fordi Coplanden er dårlig, eller fordi jeg er misfornøyd. Sååååå langt derfra!!! ;D Synes nemlig det har spilt meget godt med Copland og 6550-rør! :p

Er både spent og usikker på hvordan denne siste endringen vil slå ut, for jeg har slått til på et uhørt effekttrinn. Med en VTL ST 85 på vei inn, får jeg kanskje litt mer trøkk og kontroll på de lavere frekvenser. Eller så blir det tvert imot. VTL`en kjører nemlig med EL 34, et ukjent rør for min del, så det blir spanande å koble opp rookien når den ankommer. Coplanden vil uansett bli savnet, for den har gitt meg maaange flotte og fine timer i godstolen!

mvh
Proffen
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Oioi, spennende! Gratulerer!!
Har troen på VTL. Vil tro du får all den kraften du skulle ha behov for. EL34 spiller også med en glimrende mellomtone. Det er jo selveste gitarforsterkerrøret :)

Jaja Roger. Nå må du ut og handle Mullard EL34 ;)

Ellers synes jeg Svetlana Winged C fungerte veldig bra i min Conrad Johnson

Du får skrive noen linjer og legge ut noen bilder når du er klar.
Hvor lenge må vi vente..?
Begynner å bli utålmodig allerede... ;D
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Blir spanande ja.
Når? Tjaaaa...........
Har da gleden? av å runde 40 i løpet av helgen......;D
Da hadde det vel vært en passende gave fra meg selv til meg selv å få den i hus til da.............? ;D
Skal visstnok sitte rør fra Motron i den alt, som erstatter de originale........

mvh
Proffen
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Høres bra ut.
Gratulerer med dagen på forskudd!

:)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Thnx for den!
Har en leveregel som sier at en ikke er eldre enn en føler seg til sinns.
I så fall er jeg ennå ikke passert de 30................ ;D

...eller som han svarte, da han ble spurt hva han skulle bli når han ble voksen....
"Jeg skal ikke bli voksen, jeg skal bli lærer..................." ;D

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Da var VTL`en på plass, og ja, det låter (fortsatt) godt....;D
Litt annerledes enn med Copland, med vekt og fokus på litt andre deler av musikkgjengivelsen......
Lyden er for det første noe mer "frempå".....
For det andre er det mer oppløst i mellomtone og oppover i frekvenser.....
Bassen har jeg ikke helt klart å danne meg noe ordentlig inntrykk av, men aner nok at det er mer "kontant", men kanskje ikke like fyldig og god som med Coplanden............
Rommet virker større, både i høyde, bredde og dybde, no question bout that........!!!

Tror nok jeg må spille mer musikk, atskillig mer musikk, før jeg kan avsi noen endelig dom.......... ;D
Skal også åpne og kikke litt på rør, bias osv......... Tenker jeg ser litt på pre`en også i samme slengen, for jeg har litt 50hz-brum som jeg liker dårlig....... Kan være rør, kabler eller kanskje til og med kabelsalaten. Kan det hjelpe å "ommøblere" litt bak benken........

mvh
Proffen
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Ehh...det var jo endel kabler bak stereobenken... ;)

Er det en ny VTL 85?
Innspilt?

Hvilke EL34 er det som står i?
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
kjoenik skrev:
Ehh...det var jo endel kabler bak stereobenken... ;)

Er det en ny VTL 85?
Innspilt?

Hvilke EL34 er det som står i?
Skal visstnok ikke være eldre enn 3-4mnd............
Innspilt? Aner ikke.....
EL34 skal kartlegges i løpet av helgen................ ;D

mvh
Proffen
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hei, Grattis!
Du nøler virkelig ikke! Mener at jeg skrev til deg at VTL var litt mer nøytral enn Copland. Er i grunn mest spent på bassen...
Gi ord så snart du finner ut noe!
mvh
 
Topp Bunn