lassemann sitt vindu

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.523
    Sted
    Sarpsborg
    lassemann skrev:
    Forskjellen hos meg var større enn hos Jan. Det gjør meg vondt å si noe sånt om en så flott 100% rørbasert riaa som Leben, men sånn var det. Lyden ble "platt". Dynamikken, bassen og den gode oppløsningen oppover fra Audion forsvant. Nesten så jeg tenkte at her må det være noe galt. Kanskje Leben bør skjekkes opp for mulig feil. Ønsker egentlig ikke å utbrodere dette mer, men dette er min ærlige mening om Leben i mitt anlegg. Jeg vil råde om å skjekke opp Leben før ytterligere testing i tilfelle feil, for om dette er standarderen for 16,5K må Audion igjen være en total killer i dette prisområdet.

mvh
    lassemann
    Må bare si meg enig.
    Det var utrolig rart, tenker da på forskjellene mellom våre anlegg.
    Trodde ærlig talt det skulle vært omvendt men der ser du hvor feil man kan ta.

/jan

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    2.473
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Så har jeg "surra litt med snurra" igjen.. Ervervet meg her på sentralen en brukt passiv step-up for en tid tilbake, en Lundahl LL1681, to slike små mono-trafoer montert inn i et lite sort kabinett. Opplegget var klart for utprøving av ulike motstander for impedans-tilpassing til low MC..

Dette forstod jeg meg svært lite på, men med litt hjelp fra Gunnar Brekke og hans glimrende beskrivelser i div artikler i Fidelity torde jeg å hoppe ut i det..

Denne tråden oppklarte det store mysteriet for meg:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,45401.0.html

Nå har det seg slik at jeg bestilte diverse motstander fra Elfa av merke Vishay etter råd fra Gunnar i tråden over. Prøver nå ut Gunnars første anbefaling: 3k9 i paralell med Audions 47kohm. Innvendig er det brukt solid core 1mm sølv fra gruvene på Røros..

Mitt førsteinntrykk av dette hjemmebrygget er særdeles oppløftende! Det er helt tyst i motsetning fra min gamle rørstep-up fra 70-tallet. Det føles godt. Lyden er særdeles åpen og luftig, dypbassen er der tørr og fin og mellomtonen er fyldig og superklar. Skal la dette spille seg godt inn før neste motstandsverdi skal prøves ut..

Takk for en titt i lassemanns vindu..

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.523
    Sted
    Sarpsborg
    Der var den på plass, morro :)

Gleder meg til en lytt, har tro på at den step up'en kan fungere meget godt hos deg.
    Lek deg ferdig med forskjellige verdier først.

Ikke noe problemer med støy når den står der den står ?

/jan

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    9.609
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    1
    Morsomt Lassemann!
    Gleder meg til å høre dette, det spilte jo forøvrig meget kompetent hos deg,
    for noen kvelder siden også... ;)

Vennlig hilsen

Morten

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    9.609
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    1
    Hadde en glimrende aften, vel; glimrende helg hos Lassemann og frue.
    Sommeren var over oss for en stakket stund, så terrassen var fylt opp med hyggelige mennesker, et overdådig tapasbord
    og mye god drikke - kan ikke bli mye bedre enn som så!

Dette blir kanskje mer livsnyting enn hifi - men om det er noe Lassemann og undertegnede er enige om, så er det at livet er
    til for å nytes..... ;D

Lille Adam hadde også funnet veien:

Men det ble da musikk også, Willy, en av gjestene har nettopp sluppet CD, og hadde med noen eks -den ble behørig gjennomgått
    utover natta. Undertegnede og fru Lagga har jo også nettopp vært med på en CD, som var ute for tre uker siden, den ble også spilt
    ut i de små timer, med tilløp til allsang, moro begge deler!

Det er bare å konstatere at Lassemanns anlegg har fått et løft med step up og AT OC 9 II pickup, dægern som det spilte!

Glad vert i passiar med fru Lagga

Utover søndagen, i litt bedre almentilstand, gikk vi også over innstillinger, og finjusterte PU'en litt - det var vel enighet om
    at det også gjorde en hørbar forbedring.

Takk for en knall helg folkens, vi må finne på noe slikt igjen, snart.... ;)

Vennlig hilsen

Morten

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.523
    Sted
    Sarpsborg
    Hehe ser ut som en meget vellykket kveld-natt.

En annen måtte lide seg igjennom ett bryllup fredag kveld-natt ::)

/jan

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    9.609
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    1
    Eeeehh, uffda, håper du ihvertfall kjente brudeparet da, Jan, eller i det minste visste hva de het.... ::)

Kløna det til en smule, med dagen, det var såklart søndag, at PU'n fikk en liten kvalitetskontroll.
    Stemningen var ellers så god på søndagen, at man strengt tatt bare kunne ha fortsatt, veldig bra. 8)

Nåja, en tidligvakt punkterte den muligheten, i det minste for meg...... :p ;) ;D

Vennlig hilsen

Morten

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    2.473
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    :) :) :)

Å, små barn store gleder blir det sagt. Idag er jeg barn igjen og gleder meg stort over resultatet til Lagga sine justeringer på vinylsnurra.. Ikke trodde jeg det var mulig å tyne mer ut av den gamle Thorensen, men der tok jeg grundig feil gitt!

Nærmest alle parametre ble sterkt forbedret etter justering med Lagga sitt verktøy og nå sitter jeg med et lydbildet så stort og flott atte..

Stor takk til Lagga for god hjelp og kyndig veiledning.. Veldig hyggelig å bli kjent med deg forøvrig, og takk for overraskende besøk på hytta i helgen også :)

lassemann

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    9.609
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    1
    Klabers!
    Det er jo bare snakk om å hjelpe hverandre med de små tinga vi har
    litt greie på, flott at du/dere har slik glede av lyden og musikken, det er bare nydelig.

Dere er nydelige dere og da, gode mennesker.....

Ligger bra til, hytta altså, her har fru Lagga, ølbryggeren Trond og Lassemann tatt seg et bad...

Tilbake på hytta, Tone ofrer seg; ligger det penger i insektvoksenfilm tro?

Finfin dag/ettermiddag Lassemann, synd jeg måtte avgårde på nattvakt, vi hadde gjerne blitt,
    veldig koselig hos dere. :)

Noen har vært i Mexico... ;)

Supert, vi kommer nok tilbake, jo før jo heller!
    Men først er det ferietur, kan ikke helt tro at vi bestilte (nesten) samme flight til Paris, én dags forskjell... ::)

Vennlig hilsen

Morten

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.523
    Sted
    Sarpsborg
    Noen som vet å kose seg i ferien :)

En fortsatt god sommer.

/jan

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    2.473
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hmm, Lagga er bare utrolig i sine bildeserier, også denne.. Vi hadde en fin helg på hytta Hvaler, fritt for hifi og annen "støy" der i gården. Kun måker og sjø lager lyd der og visuelt er solnedgangen et fantastisk skue der ute..

Veldig hyggelig med besøk og ser frem til neste etter Frankriketuren (for oss begge)..

Bilde viser utsikten fra hytta mot Akerøya og Vestfold.. må jo skryte litt også ;D ;D

lassemann

Vedlegg

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    2.473
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hjelpe meg!

Hvor skal dette ende??

Jazzy kom på snarbesøk i morges og han ble sittende nesten hele dagen. ;) Til slutt måtte jeg be ham å gå for jobben ventet.. Og stakkars barna ble overlatt til seg selv.. Spiste loffeskiver fordi den uansvarlige far ble blindet av lydspøkelset. Jazzy ble også blind stakkar, etter en søvnløs natt i bekymring over om hans siste investering skulle gå i grus av en yppig Audion riaa..

Han trengte egentlig ikke å bekymre seg. På rene parametre var de tilnærmet likestilt, ARC PH3 og Audion altså, men på finess og magi må jeg si at ARC PH3 spiller helt fantastisk! Den ryddet ordentlig opp i bassen, men imponerte kanskje mest på rominformasjon og dynamikk, helt utrolig altså.. Men ikke før disse Sovtekrøra ble byttet ut med NOS Amperex A-frame..

Stopper her jeg, for Jazzy har nok også tenkt å si noe tenker jeg..

Takk for nok en stopp ved lassemann sitt vindu..

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.523
    Sted
    Sarpsborg
    Går unna ja, godt å se at byttekongen vår lever opp til ryktet sitt ;)

Liker ARC men har aldri lånt ørene til ph-3, vært morro å testet i heimen en gang.

/jan

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    9.609
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    1
    Glimrende greier, og gratulerer til Jazzy!
    Tror jeg stikker innom om noen timer og hører på denne, jeg er ferdig med operasjonen på
    Jazzy's Helius også, og friskmelder nå denne:

Så jeg kan ta med pasienten i samme slengen, Jazzy vil nok ha ting opp og gå nå.....

Vennlig hilsen

Morten

J

Jazzy

Guest
    Takker for gjestfriheten Lassemann. Blåbærsjokolade, og edelkaffe fungerte utmerket. ;)
    Tanken med besøket var egentlig å hente noen rør som Lassemann hadde sagt seg villig til å låne bort. Tok imidlertid med meg min nyinnkjøpte Audio Research PH-3SE i håp om at Lassemann kanskje hadde tid til en liten sammenligning mot hans Audion RIAA, med DIY Lundahl trafo step up.
    Lassemann sier aldri nei takk til å prøve noe nytt, men først en liten lytteseanse med hans eget oppsett.
    Som lassemann beskriver ovenfor spiller det klart bedre etter at vinylmester Lagga uventet stod på døren med justeringsverktøy i pose, klar med håndspåleggelse, og tilhørende justering av Lassemanns DIY Thorens. ;D

Hva som ble gjort av diverse justeringer får Lagga svare på, men dette var et klart løft. Blir aldri overrasket over hvor stor forbedringspotensiale det er å hente ved å bruke god tid på å optimalisere sammspillet mellom pick up, arm, og drivverk.
    Her skjedde det ting. Lassemann har hele tiden hatt en jevn stigning i lydkvalitet ved hvert besøk, og inget untak denne gangen heller.
    Må si meg imponert over hvor mye golyd det er mulig å dra ut av denne modifiserte Thorens 318.

På de fleste parametre spilte det vesentlig bedre enn sist på vinyl. Unntaket var bassen. I forhold til mine preferanser var bassnivået for høyt, og alt for slapp, og ukontrollert. Dette maskerte også litt av nedre mellomtone.
    Nok om det. Lassemann koblet deretter opp PH-3SE. Umiddelbart ryddet det opp i bassen, men ellers var det ganske bra, men i favør av hans Audion oppsett.

Lassemann fant frem noen Amperex NOS rør, og foretok et raskt rørbytte.

Etter 3 sekunders lytting, så vi forundret på hverandre. Forandringen var stor, og denne gang i favør av PH-3SE.

Tror egentlig både Lassemann, og jeg ble tatt litt på senga her, for nå spilte det på et kvalitetsniva jeg tidligere aldri hadde hørt hos Lassemann. Etter flere timers lytting var annlegget gjennomvarmt, og det spilte deilig og organisk, uten tendenser til lyttetretthet. Bare godlyd.

Timene gikk så alt for fort, som det altid gjør ved slike anledninger, men vil gratulere deg med nok en hyggelig seanse.
    Må si meg imponert over hvor dyktig du er til å få ut de små forbedringene mellom hvert besøk. :D

Takker for denne gang, og ønsker deg en riktig god tur til Frankrike.

/Trond

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.523
    Sted
    Sarpsborg
    Små små skritt av gangen :)
    Morro.

God tur til Paris.

/jan

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    2.473
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    JanR skrev:
    Morro.

God tur til Paris.

/jan
    Tusen takk Jan! Familien ser virkelig frem i mot en liten rundreise i Frankrike nå... Vi kjører fra Paris gjennom burgund og rhonedalen. Første overnatting er lagt til Chablis og litt vinsmakning, og det har vi tenkt å gjøre gjennom Rhonedalen også ;) For så å bo to uker på dette stedet:

http://provencenet.com/index.html

Skrytebilder følger...

Blir fint!

lassemann

Vedlegg

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    2.473
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Til Jazzy!

Takker og bukker for slik skryt! Må jo ta det til meg også da. Hifi er en utrolig morsom interesse når man ikke lenger famler i blinde. Det er jo så lett å gå seg bort :D Godt med litt erfaring slik at man kan unngå fallgruvene og ikke minst kjenne så mange hyggelige og ærlige folk som hjelper til underveis :) Det kan hende det blir en Audion riaa til salgs her etterhvert, og en ARC PH3-SE inn. Høstprosjekt tenker jeg.. Den var i allefall meget overbevisende her hos meg med klar forbedring faktisk opp fra Audion.

Edit: Det var en PH3 og ikke en SE versjon som spilte her hos meg.

mvh
    lassemann

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.523
    Sted
    Sarpsborg
    lassemann skrev:
    JanR skrev:
    Morro.

God tur til Paris.

/jan
    Tusen takk Jan! Familien ser virkelig frem i mot en liten rundreise i Frankrike nå... Vi kjører fra Paris gjennom burgund og rhonedalen. Første overnatting er lagt til Chablis og litt vinsmakning, og det har vi tenkt å gjøre gjennom Rhonedalen også ;) For så å bo to uker på dette stedet:

http://provencenet.com/index.html

Skrytebilder følger...

Blir fint!

lassemann
    Dæven, det må jeg si :) Ser utrolig flott ut der.
    Vel, ferie trenger man så hvorfor ikke.
    Kos dere skikkelig, skal sende dere en tanke når jeg står i stigen (i regnvær antar) og maler.

/jan

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    9.609
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje vi sender deg noen MMS'er vettu Jan, bare sånn for å gni det inn, mener jeg.... ;D ;D

8)

Morten

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.523
    Sted
    Sarpsborg
    Lagga:
    ikke tenk på det engang ! ;D

Lasse:
    Ser vannvittig flott ut, jeg er alt annet enn bymenneske og det der er " dit vil jeg dra før jeg legger på røret...."

Igjen, kos dere alle der nede :)

/jan

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    2.473
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, da er vi tilbake igjen.. Både her på forumet og fra sommerens mange aktiviteter.. Sommerens ferie i Frankrike var et eventyr fra A-Å. Solen varmet godt i motsetning til her hjemme. Provence er til for sjelen og setningen "sløve i skyggen" er ikke oppskrytt ;)

Vel, i anlegget har jeg gjort en del forbedrende tiltak. Ingen større utskiftninger, men mere tiltak med loddebolten og rør-skifte. Tester ut rimelige effektrør av EL-34 typen og lar meg rett og slett imponere av kinesiske Shougang til 19 dollar paret. De har utrolige egenskaper i mellomtonen som ikke ligger etter noe annet jeg har hørt. Røra er under innbrenning og nå kanskje 20 timer på seg, så mye vil fortsatt skje tenker jeg..

Audion Riaa har fått ny innvendig kabling med Mundorf sølv/gull 1mm og nye koplingskondensatorer, også fra Mundorf (4 stk 0,47uF sølv i olje). Her snakker vi et stort løft, men fortsatt er den under innspilling.. Denne vil jeg komme tilbake til.

Preampen min har kanskje fått det største løftet. Jeg har skiftet alt av innvendig kabling til også her Mundorf sølv/gull 1 mm. Spesielt omlegging av jordingen førte til totalt stillhet og fravær av brum som jeg har vært litt plaget med tidligere. Likevel er det de lydmessige forberingene som vekter høyest. Jeg har nå fått en oppløsning i anlegget jeg aldri har hatt tidligere. Hører dette godt i forhold til mikrodynamikk og utklinging av f.eks symbaler. Bassen er blitt strammere og dypere og mer definert, mot før litt ullen og faktisk noe ødeleggende for nedre mellomtone. Det er helt borte nå og fortsetter og forbedre seg under innbrenningen.

Jeg er nødt til å nevne min DIY digitalkabel også, kjøpt av RS som sitter på en del meter av denne utrolige kabel, og som til de grader har løftet CD-lyden her i huset. Den spiller så godt at det er utenkelig at den kan være så billig. Det er ikke så lett å beskrive en kabel, men den er svært åpen og slipper i gjennom alt. Den har faktisk løftet CD/DAC opp på vinyl-nivå og det er jo gøy..

mvh
    lassemann

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.523
    Sted
    Sarpsborg
    Du har gjort en fabelaktig god jobb med den "latterlig lavt prisede" pre'n :)
    Nå har iikke jeg hørt den etter siste modifisering men tviler ikke ett sekund på at det var nok ett skritt i riktig rettning.

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.523
    Sted
    Sarpsborg
    Fikk ett tilbud i dag jeg ikke kunne si nei til, besøk hos The Lasse's :)
    Må først og fremst få takke for kaffe og nybakte boller, og ett usedvanlig vennlig å hyggelig selskap. All ære til Fru lassemann som holder ut med oss "galninger" som okkuperer stua med jevne mellomrom.

Var så heldig og fikk hørt på 4 forskjellige (vintage nesten, iaf 3 av dem) dac'er, utrolig artig :)
    Men mer om det i morgen, jada det kommer vel ett par bilder også.

/jan

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    2.473
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    JanR skrev:
    Må først og fremst få takke for kaffe og nybakte boller, og ett usedvanlig vennlig å hyggelig selskap. All ære til Fru lassemann som holder ut med oss "galninger" som okkuperer stua med jevne mellomrom.

Var så heldig og fikk hørt på 4 forskjellige (vintage nesten, iaf 3 av dem) dac'er, utrolig artig :)

/jan
    Veldig hyggelig og erfaringsmessig viktig møte i kveld! Det var utrolig morro med disse 3 gamle dacene opp mot Abrahamsen..

Som sagt Jan, mer om dette i morgen :eek:

Vedlegg

S

Stereo_Mono

Guest
    lassemann skrev:
    JanR skrev:

/jan
    Veldig hyggelig og erfaringsmessig viktig møte i kveld! Det var utrolig morro med disse 3 gamle dacene opp mot Abrahamsen..

Som sagt Jan, mer om dette i morgen :eek:
    Spent på hva dere synes. Har selv en klar mening om hva jeg synes om eldre DACer kontra nymotens ;)
    Har 4 stk på lur her hjemme. 3 Britiske og 1 fra US fra 90 tallet.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    9.609
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    1
    Se der ja, kjente kællær, i kjent positur!

;D

Morten

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn