Lakkutstyr

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Heisann

    Skulle gjerne hatt litt input, og håper at noen her kan bidra.
    Planlegger å legge flere strøk. Regner med at det vil gå ca. 1/2 time mellom hvert strøk (hurtig herder).
    Lurer litt på hvordan jeg må behandle sprøyta og lakken mellom hvert strøk.
    I ene ytterkanten har man at lakken ikke tåler å stå, og at sprøyta må plukkes helt fra hverandre og renses mellom hvert strøk.
    I den andre ytterkanten kan den bare stå mellom hvert strøk også bare fortsetter.

    Regner vel med at det er noe imellom som gjelder. Noen med erfaring som kan gi noen tips?
     

    Gunvaldsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    346
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Er det 2-komponent billakk det er snakk om så holder det med 15 minutters pause mellom lagene. Sprøyta trenger du ikke gjøre noe med, bare blås den første sprøyten etter pause mot noe annet enn lakkobjektet.
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk, det hørtes litt enklere ut enn å måtte stå å rense sprøyta mellom hvert lag.
    (er 2K ja)
     

    Gunvaldsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    346
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Ja det kan du si. Ventetid vil avhenge noe av temperatur selvsagt, men ved +- 20 grader er 15 minutter fint. Legg første laget tynt og neste tykkere, det har mye lettere for å renne på første lag. Har du godt avsug er det fint med dyse rundt 1,3-1,4 men er det snakk om garasjelakkering får du bedre resultat med tykkere dyse som ikke støver så mye (støvet legger seg på lakken etter du har lakket og lager ujevnheter).
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ref. tidligere duskusjoner rundt trykktanker og faren med dem:
    VG Direkte: Nyhetsdøgnet
    [h=4]Mann skadet av kålrabikanon[/h]En mann i 50-årene er skadet etter at en hjemmelaget kålrabikanon eksploderte i Plurdalen i Nordland. Kanonen er ifølge politiet laget av en 200-liters varmtvannstank fylt med gass.
    Varmvannstanker virker flittig brukt som trykktanker rundt omkring, alltid etterfulgt med div. advarsler. Virker som om han her ikke fikk med seg de advarslene...
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kan jo kanskje nevne hva som lakkeres her.
    Akkurat på bildet legger jeg slipegrunning på grillene til Avalon Ardent'ene mine. I tillegg grunner jeg soklene og en W-formet hylle som lages til datteren min.
    Grillene og soklene skal lakkeres sorte.
    Hylla skal lakkeres i mørk sølv metallic, metallic lakk fra Glasurit er vannbasert og må deretter klarlakkes.
    Dette er andre strøket med grunning - fikk en god del "runs" på første. På andre strøk lærte jeg meg å stille inn pistolen og da gikk alt så meget bedre.
    Erfaringen fra første runde med grunning gjorde også at jeg forstod og så bedre hva som krevdes av grunnarbeidet.

    Nå er det selvsagt slik at alt over helt fint kunne vært malt med for eks. rulle - men på denne måten får jeg verdigfull erfaring og lærdom.

    Hovedprosjektet mitt er de som det er lagt ved bilde av.

    De er finert med "American Walnut Burl"
    råfiner (mye læring der også gitt).
    Planen er å først spraye den med voksfri Shellac (blander fra flak), deretter transparent grunning, så mange lag med klar klarlakk og helt til slutt et lag med sateng klarlakk.
    Har noen testplater som jeg skal teste hele prosessen på før jeg går videre med ht'ene. Pr. i dag er disse kun sprayet med Shellac (2-lag)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Work in progress...

    (dette er hovedsaklig for å trene på lakkering, og ikke fordi jeg egentlig synes det er veldig viktig med pianolakk finish under HT'ene eller under tøyet på grill'en :rolleyes:)
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn