Lake People og Violectric hodetelefonforsterkere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Guzmeister

    Medlem
    Ble medlem
    05.04.2014
    Innlegg
    11
    Antall liker
    5
    Guzmeister, gratulerer så mye med V800 og at det var en oppgradering fra det integrerte DAC-kortet. V800 er definitivt et realt sikleobjekt, men hva er veiledende pris på herligheta nå?
    Veil.pris er 9450kr, men fikk en god pris på den med LCD 2.
    Jeg brukte lang tid på å bestemme meg for å bruke så mye på en DAC og levde lykkelig med modulen i 2 år, men så langt er jeg veldig fornøyd med nyervervingen så da klarer jeg å forsvare investeringen for meg selv ihvertfall! :)
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    ^

    Ja, det har ant meg lenge - derfor har jeg holdt meg unna:)
    Her er litt deilig Hammond muligens et B3 og lesli: Gregor Hilden – '59 Blues Affair Gregor Hilden – It's a Man's World

    Nerve og intensitet: Willy DeVille – Spanish Harlem Beth Hart – I'd Rather Go Blind

    Sart nydelig piano: Claude Debussy – Clair De Lune

    "Mørk Blues": John Campbell – Down In The Hole legg merke til akustikken.

    Flott Saksofon: Leo Green – Angels

    Klang: Per Frost – Midnight Blues Per Frost – Ocean Blue

    Nydelig kvinne stemme (synger bare for deg): Queen Bees – Harvest Moon

    Bredde på perspektiv (intro) er uten for klokkene her hos meg: Steely Dan – Rikki Don't Lose That Number

    Lettere mikrodynamikk og tight: Steely Dan – Hey Nineteen
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Tusen takk!

    Hvis du følger med på din Spoty - vil du se at jeg spiller dem alle!

    Nå, er det Per Frost som tryller her:)

    Christian.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Guzmeister, gratulerer så mye med V800 og at det var en oppgradering fra det integrerte DAC-kortet. V800 er definitivt et realt sikleobjekt, men hva er veiledende pris på herligheta nå?
    Veil.pris er 9450kr, men fikk en god pris på den med LCD 2.
    Jeg brukte lang tid på å bestemme meg for å bruke så mye på en DAC og levde lykkelig med modulen i 2 år, men så langt er jeg veldig fornøyd med nyervervingen så da klarer jeg å forsvare investeringen for meg selv ihvertfall! :)
    Ja, det er mye å bruke på DAC. Har allerede en dyr og fin DAC i «Mytek 192 Stereo DSD DAC», men denne står i stereoen, så til hodetelefonbruk benyttes bare Asus Xonar Essence ST-lydkortet for tiden. Synes det er vel mye å legge 9500 til i DAC til hodetelefonsystemet, siden det blir lite brukt pga stereo.

    Har et DAC-kort til V200 på vei, så når jeg får V200 igjen fra Sorgenfri, så får jeg hørt det opp mot Mytek som jeg er fornøyd med enda, etter å ha hatt den i litt over ett år. :)
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    ^Må jeg på posten i morgen allerede?


    pliiiiiiiiiis - koser meg glugg ihjæl med v200...
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Nei, bare lån den til du skal på sjøen igjen om 3-4 uker eller hva det var :). Skal bygge subwoofer og masse rart, så har ikke tid til å eksperimentere så mye med den nå uansett. :)
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    **SUkk**

    men dere, jeg har lyst til å komme med en tanke jeg har hatt en stund, og denne går mest til alle de "nye" der ute.

    I dag, var det "dårlig" lyttevær..knallblå himmel, og vindstille. I dyp respekt for @tittentei, lot jeg selvsagt v200 stå i skapet - og koblet opp iphone med medfølgende earplugs...Det er, helt vanvittig hvor greit det var for meg å sitte å lytte på god musikk - med et resultat, som er overraskende godt!?

    En MÅ ikke ha verdens beste bokser for å virkelig kose seg med musikken, og det er til tider skremmende hvor lite en får for så mye penger...

    Mitt råd er å finne en komponent som en vet at en ikke vil skille seg fra, parre denne med en komponent en har lyttet seg frem til som en god match..for så å starte å bruke pengene sine på musikk..Det enkelte av oss her inne holder på med, er like mye et forsøksprosjekt i hvor langt kan jeg dra den, som et rent tekno(freak) samlemani..

    Når dette er skrevet - LES hva de med mest utstyr innom har skrevet, og sjekk deres musikksmak. Noe utstyr er bra på Jazz, noe er bra på klassisk..Mens noe utstyr er som laget for kjellerdyp, mørk techno..

    Så, vil jeg benytte anledningen til å takke Tittentei, for lånet av en FANTASTISK bra hodetelefon forsterker!

    Å ha en profesjonell headamp parret med en anstendig rør DAC er BLISS! - men det går helt fint uten! Kult å vite forskjellen:)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Koselig å høre. :) Og jeg er helt enig i at man får lite for mye innen high end, men samtidig blir mange bekker små stort vann. Det sies jo mange ganger at vi lytter mer til utstyret enn musikken, og jeg tror fort det kan bli sånn når man legger mange penger i ting. Kobler man opp billig utstyr, så er ikke de samme optimaliseringsnevrosene der, og fokuset blir kanskje mer på musikken enn utstyret? Det er nok derfor det er lurt å eie litt dyre ting en stund også, da slutter man etterhvert å lytte til utstyret og fokuserer mer på musikken.

    Tyll uttalte i et videointervju på Youtube (kan finne dette om det er av interesse) at det er økonomisk mulig å lage en flaggskiphodetelefon som selges for $500, og at alt som koster over $500 egentlig er over the top. Det er ganske spesielt når han sier det; han grunnla tross alt HeadRoom og har sett økonomien i dette over lang tid. Til den prisen får man nok ikke treverk og ekslusive materialer though, så som koppene på Fostex TH-900, men han mener altså at det er mulig å fokusere på lydkvalitet og oppnå mye til lav pris. Det er kanskje dette HiFiMAN har gjort med HE-500?

    Loevhagen ønsket seg flere lavimpedante og effektive hodetelefoner iløpet av året i ønske- og prediksjonstråden for headfi 2014, hvis det blir slik, og smarttelefonprodusenter m.v. fokuserer på lavimpedante utganger med en del juice, så tror jeg man oppnår veldig mye.

    Men igjen, mange små bekker gir stort vann. :)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Hvordan velger man kilde på V200 når man har DAC-kortet installert? Si man kobler den til digitalt med kortet og analogt. Kan man switche mellom disse, eller hva?
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tror den senser det selv ig velger automatisk. Tror dog digitalinngang har høyere prioritet.

    Grattis med snadder oppsett Guz! V200 og V800 er så gull sammen. Anbefaler deg å prøve HE500 på settet også. =)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.417
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ og ^^.
    De balanserte inngangene har lavest prioritet, deretter linjeinngangene og så USB-inngangen.

    Dvs - har man utstyr tilkoblet den balanserte inngangen så kuttes denne om det kobles til utstyr over linjeinngangene som igjen overstyres av USB-inngangen.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Gjelder prioritering ved fysisk tilkobling eller faktisk signal? Kan man ha flere ting koblet til samtidig og bruke recessive innganger ved å ikke sende signal til de(n) dominante?

    Kortet er ikke USB, men coaxialt.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.417
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har hittil kun hatt en kilde m/fysisk tilkobling om gangen, så det har jeg ikke testet. Må prøve det i morgen, da det for min del er en ubetinget fordel. Skal primært ha både platespiller og cd-spiller kontinuerlig tilkoblet.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.417
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Full "automatikk" på dette.
    Når jeg spiller av en CD fra tilkoblet CD-spiller, og så starter en lyd-fil på Mac´n, så blir denne prioritert. Stopper jeg lydfilen så returnerer den til linje-/balansert inngang etter et par sekunder:)
    Akkurat dette står ikke beskrevet i manualen - kun hva som har prioritet.

    Herregud å´jeg liker denne amp´n etterhvert. Det eneste jeg angrer på ved dette kjøpet er at jeg ikke kjøpte en tidligere:eek:.
    For en lydmessig luksus å ha både denne amp´n med et par alternative htlf og samtidig Stax settet:cool:.

    Jeg kan forøvrig nevne at V200´n har en del grunnkarakteristikkmessige likheter med Sugden amp´n min.
     
    Sist redigert:
    S

    sorgenfri

    Gjest
    tenkte jeg skulle komme med et rødvinsbefenkt hallejula innlegg her, men jeg har allerede skrevet det som burde.

    - MEN, jeg vil gjerne si en ting tilslutt. Jeg skal sende denne røveren tilbake til sin eier, og benytter anledningen til å summere opp. V200 er en AMP for deg som ikke ønsker noe sofistikert, fra den kulørte pressen. Du, har funnet dine hodefoner, og alt du ønsker er det beste (forsterkede) signalet ut til disse - En skal lete lenge, og vel for å finne en mer allsidig, korrekt - stram forsterker..

    Jeg, kunne dratt på med superlativer, men som en gammel mann tenker jeg også på de audiophlie in spe.. DU, kan gjøre det billigere, og nesten
    like bra med mange oppsett.

    Er du ute etter noe du ikke trenger å oppgradere... LOOK 2 V200!

    Fantastisk god forsterker! En jeg kommer til å kjøpe.


    Takk til Tittentei, for test!

    ( alle morsomheter om ampens tilstand ble slettet )

    Mvh

    Christian
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    I dag kom V200 hjem fra sorgenfri, og opereres nå for å få DAC-kort. Måtte le høyt da jeg pakket den ut, for tror dere ikke sorgenfri hadde forlagt et gavekort på 250 kroner hos iTunes i pakken da?! ;D Nå sitter det vel en konfirmant og gråter en plass i nord – er fort gjort sorgenfri!! ;D

    Neida, tusen hjertlig takk, det var veldig snillt, koselig, men høyst uforventet! :)
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    ^Når en sender noe til en annen for at denne skal få lytte, skal en jo ikke gå i TAP:)

    Bra at alt var i orden med - og jeg savner den...
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Man får sin lønn i himmelen, som det heter, men nå blir det både i himmelen og iTunes ;D

    Og skulle bare mangle, du har jo ordnet med kabel for en stakkars audeze'er som satt uten etc. Koselig å bidra for hverandre i det mini-sub-communitiet vårt her i headfiavdelingen.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Har fått installert det coaxiale DAC-kortet i V200 og prøver det litt nå. Kjører coax ut av lydkortet ASUS Xonar Essence ST inn i V200 og det fungerer nå i alle fall, hehe. Skal prøve det opp mot standalone DAC'en Lavry DA11, og da kjører jeg coax inn i Lavry via hovedkortet, så eksakt samme grensesnitt og kabler inn i alle fall. :)
     

    Guzmeister

    Medlem
    Ble medlem
    05.04.2014
    Innlegg
    11
    Antall liker
    5
    Grattis med snadder oppsett Guz! V200 og V800 er så gull sammen. Anbefaler deg å prøve HE500 på settet også. =)
    Takk for det :)
    Har blitt mest LCD-2 siden jeg fikk de, men HE-500 høres også fantastisk ut på dette oppsettet, må være lite som slår mellomtonen til HE-500! :)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    President-hjørnet med utsikt over hele imperiet, behagelig ergonomi og alt en trenger i en armlengdes avstand, nice! ;D De LCD-X'ene øker siklefaktoren mer og mer for kvar dag som går, men aner jeg en liten dose pessimisme? "Helt OK", ikke "Helmaks" altså? ;D
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Enig, og har troen selv også. Med V281, så har man en all-in-one enhet; preamp, dac, balansert headamp, så helt klart suverent i forhold til et par aktive høyttalere og gode hodetelefoner. Spørsmålet er kanskje V200 + V800 eller denne? V281 blir jo rimelig kraftig, men hvor mange hodetelefoner trenger egentlig den ekstra kraften? HE-6 og K1000?

    For de overfladiske, meg inkludert. Den blir dobbel høyde av V200, men dypere, så ikke samme søte stack som V200 og V800 heller, hehe.

    Liker at ting er modulært, som med Violectric, Heed, Burson og sikkert flere, men synd det er proprietære løsninger. Hadde vært genialt med noen standarder.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Vi burde ha et project Ara for hifi!
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    @Tittentei & Sorgenfri: LCD-X er helmaks. Så, for de som lurer på et par LCD-X; kjør på. :)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Enig, og har troen selv også. Med V281, så har man en all-in-one enhet; preamp, dac, balansert headamp, så helt klart suverent i forhold til et par aktive høyttalere og gode hodetelefoner. Spørsmålet er kanskje V200 + V800 eller denne? V281 blir jo rimelig kraftig, men hvor mange hodetelefoner trenger egentlig den ekstra kraften? HE-6 og K1000?

    For de overfladiske, meg inkludert. Den blir dobbel høyde av V200, men dypere, så ikke samme søte stack som V200 og V800 heller, hehe.

    Liker at ting er modulært, som med Violectric, Heed, Burson og sikkert flere, men synd det er proprietære løsninger. Hadde vært genialt med noen standarder.
    ... og Abyss. Det er vel dem, egentlig. Det er visst (nesten) samme amp-modulen som V200, men med større psu (og i balansert konfigurasjon på 282 - dvs to amper parallellt), Fried på Violectric skrev til meg i en epost i september "...the amp itself will remain the same as inside V200, but as there is a bigger transformer there will be a bit more output power" - men det kan jo hende de har småtunet litt siden det ble skrevet, da - mulig det står noe mer oppdatert i tråden på headfi, feks.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Tre versjoner av Violectric V200

    Det er ettersom jeg har forstått tre versjoner av Violectric V200. Endringene er kun estetiske, med unntak av potensiometeret som endres fra 1st til 2nd gen. Samtlige skal vissnok låte identisk.

    1st. gen
    79301d1305985275-headfi-traden-hodetelefoner-forsterkere-kombinasjoner-synspunkt-violectric_hpa_.png

    Her er det vissnok ikke "dents" mellom voluminnstillingen som på senere versjoner. Samtlige bruker potensiometere, men på 2nd og 3rd gen, så er det små hakk, og man kan sette volumet mellom to hakk.

    I tillegg har volumkontrollen en hvit strek.

    Videre er volumkontrollen mindre frest og har rundere form.


    2nd. gen
    617890-violectric_v200_headphone_amp.jpg

    Her får man hakk for fininnstilling av volumet, den hvite stripen på volumknotten er fjernet og fresekanten på volumkontrollen er dypere enn tidligere.


    3rd. gen
    Violectric-V200_front-960x430.jpg

    Her øker de radien på fresekanten rundt volumknotten, slik at den går på utsiden av markeringene. Samtidig freses det ovalt mellom hodetelefoninngangene og hodetelefonlogoen plasseres mellom inngangene, fremfor under. Fresen rundt powerknappen freses høyere, og skriften "VOLUME" og "POWER" flyttes inn i fresekantene og gjøres til enkle bokstaver, fremfor doble, som på 1st og 2nd.

    Dette er vissnok gjort for å gjøre den mer i overenstemmelse med designet til V800.

    Violectric V800
    149778d1345368507-lake-people-og-violectric-hodetelefonforsterkere-violectric_dac_v800_highres.jpg


    (Åh, så lidderlig lekker den er, hehehe)
     
    Sist redigert:

    Guzmeister

    Medlem
    Ble medlem
    05.04.2014
    Innlegg
    11
    Antall liker
    5
    Stemmer nok det, men overskriften din er feil ;) (V200 ikke V800)

    Trur ikke jeg gidder å bytte ut min "2.gen" V200 til nyeste for at den skal matche V800 bedre :)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    En aldri så liten freudian slip der ;D

    Min er også 2nd gen. Ser ut til at Loevhagen sin er 1st.

    Hvis det er viktig med match for deg, så skulle det ikke forundre meg at du får kjøpe en av de nye frontplatene løse, Guz? Det er neppe noe hokus pokus å bytte. Man må løsne frontplata for å komme til, når man skal sette inn DAC-kort f.eks.

    Selv synes jeg at 2nd gen er kulest rundt hodetelefonutgangene, men skulle vært frest slik som 3rd gen rundt volumpotet.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.417
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Min er (utfra disse bildene) 2nd gen ser jeg.
     

    Guzmeister

    Medlem
    Ble medlem
    05.04.2014
    Innlegg
    11
    Antall liker
    5
    Hvis det er viktig med match for deg, så skulle det ikke forundre meg at du får kjøpe en av de nye frontplatene løse, Guz? Det er neppe noe hokus pokus å bytte. Man må løsne frontplata for å komme til, når man skal sette inn DAC-kort f.eks.

    Selv synes jeg at 2nd gen er kulest rundt hodetelefonutgangene, men skulle vært frest slik som 3rd gen rundt volumpotet.
    Jeg synes 2.gen matcher ganske så bra jeg, og liker også "hodetelefonfresen" på den best, men Fried Reim er jo en feinschmecker så der er det bare perfeksjon som er bra nok :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn