Lake People og Violectric hodetelefonforsterkere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Jeg har lest gjennom 104 sider på Head-Fi om Niimbus. Det ble solgt ganske få Niimbus 4 (som var den rimeligste versjonen, altså ikke 4+). Så kom pandemien og i oktober 2020 brant det hos AKM i Japan. Han jeg kjøper denne av (forhandler) mener at Niimbus 4 er litt bedre enn Niimbus 5 fordi Violectric måtte bruke andre komponenter etter at dette hendte. Det har blitt diskutert mye rart på Head-Fi men dette er det ingen som har fått med seg. Det var en som testet 4 mot 5 en stund og hans første kommentarer var at 4 låt bedre enn 5. Det var mange som reagerte på det og mente at det ikke kunne være mulig at de kom med en ny versjon som var mindre god. En av grunnene til at de skiftet navn var også at tallet 4 er negativt ladet i Kina. Jeg har litt lyst å nevne dette på Head-Fi men samtidig har jeg ikke lyst å ødelegge eiergleden til de som har den nyeste versjonen. Da vil jo noen måtte selge sin versjon 5 for å få tak i en versjon 4 med riktig innmat. Eventuelt kjøpe en versjon 4 og beholde versjon 5 til de har fått sammenlignet ordentlig. Jeg har da kjøpt den rimeligste som ble laget, en nedstrippet versjon i forhold til 4+. Denne produseres ikke lenger og det ble solgt få av den. Det skal bli gøy å sammenligne litt med V281!
    Violectric_Niimbus_4.jpeg
     

    nrs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.05.2008
    Innlegg
    127
    Antall liker
    83
    Jeg har lest gjennom 104 sider på Head-Fi om Niimbus. Det ble solgt ganske få Niimbus 4 (som var den rimeligste versjonen, altså ikke 4+). Så kom pandemien og i oktober 2020 brant det hos AKM i Japan. Han jeg kjøper denne av (forhandler) mener at Niimbus 4 er litt bedre enn Niimbus 5 fordi Violectric måtte bruke andre komponenter etter at dette hendte. Det har blitt diskutert mye rart på Head-Fi men dette er det ingen som har fått med seg. Det var en som testet 4 mot 5 en stund og hans første kommentarer var at 4 låt bedre enn 5. Det var mange som reagerte på det og mente at det ikke kunne være mulig at de kom med en ny versjon som var mindre god. En av grunnene til at de skiftet navn var også at tallet 4 er negativt ladet i Kina. Jeg har litt lyst å nevne dette på Head-Fi men samtidig har jeg ikke lyst å ødelegge eiergleden til de som har den nyeste versjonen. Da vil jo noen måtte selge sin versjon 5 for å få tak i en versjon 4 med riktig innmat. Eventuelt kjøpe en versjon 4 og beholde versjon 5 til de har fått sammenlignet ordentlig. Jeg har da kjøpt den rimeligste som ble laget, en nedstrippet versjon i forhold til 4+. Denne produseres ikke lenger og det ble solgt få av den. Det skal bli gøy å sammenligne litt med V281! Vis vedlegget 970009

    Jeg er ekstremt misunnelig nå :).

    Blir spennende å høre hva du synes om den. Jeg får klare meg med min stakkarslige V590 inntil videre.
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    V590 er heldigvis ikke så stakkarslig etter det jeg har lest! Jeg lette etter en V550 brukt og ramlet over en Niimbus 4. Da jeg kjøpte V281 FE lette jeg etter en V280.
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Etter en litt kronglete reise fra Alpene til Sunnmørsalpene kom endelig Niimbusen frem. Jeg har ringt UPS/Bring syv ganger siste dagene. Men nok om det. Jeg har tett program i morgen og det er ikke sikkert jeg får koblet opp før på lørdag. Jeg håper at den har tålt transporten. Esken så fin ut, men noen merker var der. Årets julegave kom tidlig i år!
    IMG_6382.jpeg
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Jeg sto opp grytidlig i dag for å rekke å teste nyervervelsen før jobb (jeg er på jobb kl 07). Syns det er greit å gi tilbakemelding til selger at alt fungerer
    Niimbus4_Fraim2.jpg
    .
    Alt er som det skal. Jeg fikk 90 minutter og førsteinntrykket er veldig bra. Veldig bra. Veldig bra!
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    V281 FE er en veldig bra hodetelefonforsterker. Og til prisen, spesielt brukt, syns jeg den er et varp. Jeg har hatt den i litt over to år nå, og den erstattet Naim HeadLine pluss en gammel SuperCap. V281 til Focal Utopia med balanserte kabler fra CustomCans var en aldri så liten åpenbaring. HeadLine/SuperCap var veldig bra, men allikevel noe annet enn V281. Niimbusen jeg har kjøpt er produsert i 2019 men har ikke vært brukt før nå. Jeg har derfor latt den stå og spille på dagtid de siste dagene og den har snart fått 40 timer. Niimbus 4 kostet i sin tid 4000 euro. V281 FE omtrent halvparten. Er Niimbus dobbelt så bra? Tja, jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å klassifisere den ene i forhold til den andre. Jeg forstår nå hva mange sier om V281, at den har en varme, litt som en rørforsterker. Jeg har dessverre ingen erfaring med rør i eget oppsett. Men jeg tror jeg forstår hva som menes.
    Niimbus har ikke den samme varmen, eller signaturen om man vil. En anmelder skriver at den er transparent. Kanskje er det beskrivende. Jeg bruker Naim ND555 og to stk strømforsyninger som kilde. Dyrt, og mange syns sikkert det er unødvendig å bruke så mye penger på digitalt. Men det er slik jeg vil ha det (Naim fanboy). Uansett, så hvordan låter dette da, i forhold til V281? Det som slår meg, og det har slått hardt, er hvor mye mer jeg hører fra musikken. Jeg hører, på en helt annen måte, detaljer og nyanser jeg ikke visste var der. Når vokalen har flere stemmer (koring, harmonier) har det blitt mye enklere å zoome inn på de forskjellige stemmesporene (om en kan kalle det det). Men kanskje enda mer spesielt er at jeg hører nyanser i stemmene som jeg ikke har hørt før. Det kjennes ut som om jeg har beveget meg nærmere. Som om musikken (alle instrumentene, stemmene) har kommet nærmere. Eller litt mer flåsete, som om jeg har beveget meg lengre innover i låtene. Dette gjelder hver eneste sang jeg hører på. Så nå sitter jeg her og har veldig lyst å høre all verdens musikk om igjen.
    Tilsvarende for gitar, trommer og alle instrumenter. Jeg hører også rommet (om en kan si det slik) på en annen måte, i form av (mer?) klang (eller luft rundt) både på vokal og instrumenter. Jeg hadde forventet at Niimbus skulle være litt til en god del bedre enn V281 i mitt oppsett. Men at det skulle bli en så stor forbedring som jeg opplever hadde jeg ikke tenkt skulle være mulig. En skal alltid ta slike "anmeldelser" som dette med en klype salt og litt potetgull, men jeg beskriver det slik jeg opplever det. Veldig subjektivt det her. Jeg syns Niimbus 4 er verdt 4000 euro. Jeg er dog fornøyd med at jeg har gått veien via V281 siden jeg føler jeg har lært noe underveis.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn