Lake People og Violectric hodetelefonforsterkere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Og interessen for V800 er såpass økende at flere forhandlere og Violectric selv sliter med å kunne levere. Det er nå ca. 1 måneds ventetid på V800.

    Annet: Strengt tatt burde tittelen for tråden inkludert "DAC" også...
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Forstår jeg godt. Er særdeles fornøyd med V800! :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Fra "sjefen sjøl":

    Although we stocked more of specially V200 and V800 - due to unexpected seasons sales we are completely down concerning V90, V600, V800 and very low with V200.
    But we are working hard to fill up the stock as fast as possible. Concerning USB 24/192 we are working on a solution and want to be ready for the Hi-End exhibition in May in Munich. This also concerns a 24/192 USB solution for V100, V181 and V200. Also we are thinking of expanding the range of DA converters with a model positioned lower than V800. Further a model like V800 with remote control and a sophisticated model positioned noticeably higher than V800. But this will take a while ...
    Greetz
    Fried

    Kilde: post #333
     

    Della

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2010
    Innlegg
    168
    Antall liker
    68
    Sted
    Vigrestad, Sør på Jæren
    Heisan,

    Har hatt en Abrahamsen V6 DAC en stund, men var ikke helt imponert over hva den presterte på Ayon/Piega-anlegget mitt, koplet med RCA-kabler. Kjøpte meg derfor en Violectric V800, og for en forandring! :D
    Pleier ikke å høre så stor forskjell på kilder jeg, av en eller merkelig grunn, men her var endringen veldig merkbar. Det kan jo også være noe med at jeg har datatrøbbel med PC'ene her i Oslo, og streamer nå via Spotify.. :p . (Dette gjorde jeg både på Abrahamsen, og nå V800'en)

    Kan noe rette på meg hvis jeg tar feil nå, men jeg påstår at "vanlige" DAC'er IKKE oppskalerer/resampler (x1,2 eller4) signalene slik V800'en gjør, stemmer dette??
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med V800. :)

    Min forståelse er at mange DAC-er oppsampler og da fiksert, så de gjør det enten du vil de skal eller ikke. Noen få DAC-er oppsampler ikke (non-upsampling - AN har vel en som jeg vet). På V800 velger du selv. Settes den til "best" (blått lys) - så låter den mer "analogt". Lykke til. Jeg bruker 1x (kun jitterreduskajon) og "best" - avhengig av hvilke hodetelefoner/-forsterkere jeg benytter.

    Legg merke til at 1x, 2x, etc er avhengig av hva du forer den med. Gir du inn 24/192 så oppsampler den ikke til 384 og 768. Manualen gir god informasjon om denne funksjonen.
     
    Sist redigert:

    Della

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2010
    Innlegg
    168
    Antall liker
    68
    Sted
    Vigrestad, Sør på Jæren
    Takk for svar.

    Som jeg prøver å skjule så godt jeg kan så bruker jeg Spotify Premium som "kilde" til DAC'en, så jeg har satt oppskaleringen til full pull, og der kommer den til å stå så lenge jeg har PC-problemer :)

    Merket at lydbildet ble mye mindre farget med denne DAC'en kontra Abrahamsen. Abrahamsen var ganske "varm/mørk" i lyden, noe som egentlig er en ganske "komfortabel" lydsignatur, mens Violectricen var mye mer hifi, mye mer ekte og ufarget/oppløst.

    Det er kjekt når en hører såpass bra lydendring, og da spesielt når det går rette veien også ;)!
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    @loev

    Hvordan vurderer du forskjellene mellom din Schiit kombo ift Violectric?

    - Hvis du måtte velge ett sett?


    Mvh en som strax er klar med kjøp nå knappen:)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Ville valgt Mjolnir/Gungnir for disse hodetelefonene: LCD-2 og LCD-3. Ville valgt V200/V800 for disse: LCD-2 og TH-900 (Fostexen har jeg ikke testet på Mjolnir, men V200 gir de kledelig fylde).

    Mao. så er det vanskelig å beholde en combo uten å kvitte meg med noen hodetelefoner. Så, spørsmålet ditt er ikke så lett å besvare. Skal du tvinge armen rundt på meg til rett før det sier * knekk * - så ville jeg måtte tatt en impulsivt valg mikrosekundet før den lyden. Tror jeg hadde skreket "Schiit"...

    Det er ingen hemmelighet at Gungnir er den DAC-en som jeg teknisk vil si er likest HD10 fra Hegel, mens V800 er den som "låter ingenting" - og NAD M51 den som detaljerer og nyanserer mest.

    Mjolnir er lysere og friskere ennn V200. Det er kombinasjonene som gjør disse komponentene interessante. Schiitstacken er mest fart & morro, mens Violectric er sjel & gjør at man egentlig ikke kan karakterisere lyden.

    Så; bruk eliminasjonsmetoden. :) Good luck. Det er ikke lett å velge her.
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Komboalternativer

    ^
    Supplement uten helt å ha tråd i prisene på hverken Schiit- eller Violectric-settene.

    Jeg er enig med Loevhagen m.fl. i at ingen hodetelefonforsterkere ser ut til å være ideelle for alle hodetelefoner, og i hvert fall ikke kombinert med alle typer musikk, sinnsstemninger, osv., osv.

    I hvert fall Violectric-settet koster såpass mye at man også kan vurdere flere av de gode kombinasjonsproduktene inkl.:
    • Benchmark DAC1-serien (noen av disse er vel rimelige etter at nedenfølgende ble lansert?)
    • Benchmark DAC2 HGC
    • Fostex HP-A8C
    • Grace Design m903
    • Lynx Hilo
    Grace Design m903 er meget god med Denon AH-D7000. Andre har skrevet det samme om Denon AH-D5000 og tilsvarende for Grace Design m902. Det er dermed rimelig å tro at den også er god med Fostex THx00 siden de tilhører samme Foster-familie. Den er også fin med Sennheiser HD 650. Jeg ble meget positivt overrasket over Grace Design m903 + HiFiMAN HE-6. Andre hodetelefoner må avvente grundigere evaluering. Grace Design m903 som DAK + STAX SRM-007t + STAX SR-009 er også bra med høy gåsehudfaktor. Andre har rost den med andre hodetelefoner, og alle er ikke enig om alt (med mulig unntak for Denon AH-Dx000).

    Lynx Hilo ser så langt ut til å være bra med Sennheiser HD 800, Sennheiser HD 650 og beyerdynamic T 5 p. Andre hodetelefoner må avvente grundigere evaluering.

    Ovennevnte Benchmark og Fostex har jeg kun lest og hørt om.

    En fordel med en del av kombinasjonsproduktene er at de er kompakte. Violectric-settet er også (rimelig) kompakt.

    En fordel med de profesjonelle produktene er at de som oftest er robuste, driftssikre, velkonstruerte, praktiske og lite lunefulle. Det samme kan dessverre langtfra sies om alle hifiprodukter.
     
    Sist redigert:
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Ville valgt Mjolnir/Gungnir for disse hodetelefonene: LCD-2 og LCD-3. Ville valgt V200/V800 for disse: LCD-2 og TH-900 (Fostexen har jeg ikke testet på Mjolnir, men V200 gir de kledelig fylde).

    Mao. så er det vanskelig å beholde en combo uten å kvitte meg med noen hodetelefoner. Så, spørsmålet ditt er ikke så lett å besvare. Skal du tvinge armen rundt på meg til rett før det sier * knekk * - så ville jeg måtte tatt en impulsivt valg mikrosekundet før den lyden. Tror jeg hadde skreket "Schiit"...

    Det er ingen hemmelighet at Gungnir er den DAC-en som jeg teknisk vil si er likest HD10 fra Hegel, mens V800 er den som "låter ingenting" - og NAD M51 den som detaljerer og nyanserer mest.

    Mjolnir er lysere og friskere ennn V200. Det er kombinasjonene som gjør disse komponentene interessante. Schiitstacken er mest fart & morro, mens Violectric er sjel & gjør at man egentlig ikke kan karakterisere lyden.

    Så; bruk eliminasjonsmetoden. :) Good luck. Det er ikke lett å velge her.
    Takk for svar! Da blir det en telefon til Blekansikt:)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Ugh, ugh. Blekansikts tipi har mye snacks. Lykke til med røyksignalene. :)
     
    Sist redigert:

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Har da lagt ørene til en kombinasjon jeg ikke har satt sammen før: NAD M51 -> Lake People G100 -> Fostex TH-900. Overraskende bra faktisk. Overraskende positivt. :) En svært god helhet og balanse ute og går her.
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Har da lagt ørene til en kombinasjon jeg ikke har satt sammen før: NAD M51 -> Lake People G100 -> Fostex TH-900. Overraskende bra faktisk. Overraskende positivt. :) En svært god helhet og balanse ute og går her.
    Litt feil tråd, men går det an å spørre hvordan TH-900 låter med PSii?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Dette med gain blir en ekstra utfordring, men med DAC der man kan justere ned en god del - så går det brukervennlig OK. Synes allikevel at HE-500 er en bedre match med PSii enn TH-900. Kan ta PSii frem igjen i morgen og ta en refresh.
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Dette med gain blir en ekstra utfordring, men med DAC der man kan justere ned en god del - så går det brukervennlig OK. Synes allikevel at HE-500 er en bedre match med PSii enn TH-900. Kan ta PSii frem igjen i morgen og ta en refresh.
    Ja, kunne vært interessant med et oppdatert inntrykk! Bruker selv PSii lite siden det skorter med plass i headfi-kroken. Ser at det nå går an å kjøpe chassis til den. For å hente meg litt inn igjen må jeg si at V200 er en meget flott forsterker. Ser frem til å lytte mer til den neste gang jeg tar turen innom KML :).
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Og, for å spore tråden av: Jeg har da koblet PSii til NAD M51 og hooket på TH-900. NAD M51 gir grei volumstyring, så derfor benytter jeg den til høygain PSii til TH-900.
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Da står en V200 med USB inngang og varmer opp, vet Loevhagen sier at den ikke passer så godt med LCD-3 men må bare prøve.. Bruker du unity gain til dine LCD-3 Loevhagen?
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Loev har seriekoblet ALT han har, og henter det ut igjennom PSii. Fornuftig:)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Har den? Ok; TO bittebittesmå rør da... -:p
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Gungnir rører det litt til sammenlignet med NADen og V800. ;)

    Rør er jo kult - skulle gjerne hatt en WA22, jeg.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Kom på en ting. Er det ikke ganske mange som har Violectric V200 her p.t. egentlig. Kommer på disse:

    - CDW
    - ardilla
    - KML
    - Tittentei
    - gut_man
    - meg

    Andre også?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Tror tittentitt kun drømmer om V200 foreløpig, men med den tredukka vet man aldri, det kan gå svært fort i svingene.
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Har ikke og har aldri hatt V200, men er veldig nysgjerrig på den.
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Hadde men den røk fort ut etter test med LCD 3
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    He, he. Takraset er her ennå. :)

    Me bad. Tolket "...angrer litt på at jeg aldri testet dem sammen med V200..." som at du skaffet V200 nylig.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    He, he. Takraset er her ennå. :)
    Hahaha, ja, jeg har ledd av bildet av stacken din. Har hele tiden hatt inntrykk av og tror fortsatt at du er en organisert type med øye for godt design og kontinuitet i møbelvalg og så videre, men her har utstyrsmanien tatt totalt overhånd, hahaha. Har prøvd å holde meg til sorte komponenter, men nå sitter jeg her med Auralic som ikke matcher resten i det heletatt. :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn