Lake People og Violectric hodetelefonforsterkere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    COAX 24/96 og andre DAK-moduler for Violectric hodetelefonforsterkere

    COAX 24/96 er en ny DAK-modul som kan fabrikk- eller ettermonteres i Violectric HPA V100, V181 og V200.

    Alternativene til denne er nå:
    Den første USB-modulen med lavere oppløsning lages visst ikke lenger.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har bestilt meg en usb 24/96 for ettermontering på Hortenmessa! Så har jeg mulighet for å ta med headfi'en med skikkelig forsterkeri på tur :cool: V200 tar ikke opp mye plass i kofferten akkurat..
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Informasjon om Violectric V800 DAC (tekst sakset fra annet forum og fra sjæfen sjøl i Lake People):

    - some words about the internal of DAC V800.

    There is a great uncertainty about how it sounds.
    Well, we have made big efforts that it does not sound.
    Sound is a very subjective matter and the taste of person A must not be the one of person B.

    Basically, when we are going to design a specific piece of equipment we measure first and listen after. Only when there is nothing more to improve in the FFT spectrum we are satisfied.
    For this purpose our measuring equipment includes "UPL" from Rohde & Schwarz and two "D-Scope III" from Prism Sound. Furthermore we own 4 digital and and 2 analog storage scopes from Tektronix.

    Don’t expect significant differences in sound with "good" actual DACs, but for my opinion there are more than subtle differences.

    Why is that?
    If we assume that a perfect digital signal is input, then all "premium device" will convert at a high level with the same D/A chips.
    These are namely PCM1792 (Texas Instruments) and AD1955 (Analog Devices) and derivatives.
    Somewhat lower quality can be found on CS4398 (Cirrus Semiconductors) or PCM1793 (again TI).
    Theoretically, the top is represented by ESS9012/9018 (Ess Technology).
    We evaluated these converters and in deed the dynamic range was the best we ever measured. Unfortunately THD(+N) was not as good as can be found with PCM1792 / AD1955, so we saw no real need to employ these chips ...

    So we can state that the converter chips are not responsible for sound differences.
    For our opinion the analog output is the key.
    Here the signal is filtered, buffered, amplified.
    And here all manufacturers work with different approaches.
    The one from DAC V800 is somehow tricky.

    All modern D/A converter chips offer current outputs instead of voltage outputs, so they must necessarily use the inverting inputs of an operational amplifier. Here, no wide bandwidth is required, in contrary, because also the high cut filter is situated at this place which cuts the high frequency noise from the D/A converter.
    At this point we also cut the DC voltage coming out of the D/A converter because modern D/A converters are operated with only one voltage of 3.3V or 5V. But our analog output electronics is powered with +/ - 18 V.
    A conventional D/A converter chip has an output voltage of about +8 dB (approx. 2,5 Veff).

    After the I/U conversion and filtering stage inside DAC V800 the level matching stage is situated - unfortunately inside the unit because the circuitry is so sensitive that long lines should be avoided.
    Here, analog output voltages of +24, 18, +15, +12 and +6 dBu may be set for a digital full scale signal. The above values ​​are for the balanced output.
    The unbalanced output has its own independent drivers and offers always 9 dB lower levels.

    When some people realize that you don’t need additional line drivers to operate remote active speakers or you may even power your headphones with the outputs from DAC V800, the reason is that these output circuits are really professional.
    The balanced output signal is treated in the same way as we did 100,000 times for broadcasters, TV stations, studios, exhibition halls and airports - with low output impedance and excellent values for THD, frequency response, dynamic range, common-mode rejection.

    To do so, low impedance outputs and accurate matching impedances are necessary. Inside DAC V800 these outputs are furthermore adjustable (see above) and remain low impedance – a feature that is missing in most other gear in the market !

    There are plenty of operational amplifiers in the signal path. Nevertheless, we achieve a dynamic range of 120 dB and THD of -112 dB.

    The digital receiver in front of the D/A converter is also a sample-rate converter.
    Here - if activated – the incoming digital signal is resampled.
    The USB receiver has the little peculiarity that it is powered from the connected computer. The recovered PCM digital audio signal out of the USB data stream is passed through an isolation transformer to the main circuitry of DAC V800. So the computer and the D/A converter are safely isolated and possible hum insertion is eliminated.

    The sample rate converter extracts the digital audio data from the incoming data stream and recombines it with its own internal low jitter clock.
    By doing so the possible input jitter is eliminated almost completely.
    This applies to all input signals. So for USB signals the technically less demanding "asynchronous mode" can be omitted.

    Sample rate conversion is a highly complex matter. The first integrated solutions were introduced in the mid '90 ies.
    Since then there was a rapid development which has come to standstill since several years because the physical maximum has been reached in practice.
    A modern SRC offers distortion and dynamic range beyond 140 dB, thus making it superior to any software computer solution. Especially with odd conversions e. g. from 44.1 to 96 kHz!

    There are different modes selectable for DAC V800:
    - OFF = SRC off
    - x 1 = SRC activated, input and output clock rates are identical
    - x 2 = SRC activated, input to output clock rate ratio is 1:2
    Input clock rates above 110 kHz input clock are automatically forced to “x 1” mode.
    - x 4 = SRC activated, input to output clock rate ratio is 1:4
    Input clock rates above 55 kHz input clock are automatically forced to “x 2” mode
    - Best = all incoming sample rates are converted to 96 kHz as this sample rate is technically the best solution concerning dynamic range and THD.

    Most people are not aware that each D/A converter will halve its oversampling above 110 kHz. So, about 3 dB THD and dynamics and lots of storage space will be lost – due to the vague prospect of a tonal event between 45 to 90 kHz ...

    The overall volume of DAC V800 is controlled in the digital domain in 256 steps of 0.5 dB.

    Some analog people claim sonical disadvantages because bits are cut during attenuation - but that's not as bad as it is sometimes reported.

    Some do it differently, namely analog with digital control, with so called DCA's - Digital Controlled Attenuator. Lake People did that way at the end of the last millennium inside the quite successful 7.1 controller named VOL CON-F38. And so we know from the technical and sonic .... peculiarities.

    The benefit of digital volume control at first glance is, that there will be no more scratching, there will be no channel mismatch, there will be no crosstalk issues any more.
    Digital volume control can be made with up-down buttons or incrementals or real potentiometers – like Violectric does.
    In that case a linear tapper is used, because the volume control itself is made dB-linear inside the D/A converter.
    As this mirrors a “real life” feeling only imperfect when turning the potentiometer, we added some resistors to “bend” the responding law from the potentiometer to have a nearly perfect analog feeling.
    A simple DC voltage is attenuated by the pot. The result is fed to a A/D converter, here a digital control signal is made to attenuate the digital audio signal inside the D/A converter BEFORE converting it to analog.
    A digital 24 bit signal represents a dynamic range of 144 dB – much more than can be found in real life !!
    People who are doing real world recordings can tell, that it is nearly impossible to record more than 60 dB dynamic range with a microphone - although microphone makers claim dynamic ranges from their microphones to be more that 130 dB.
    This may be true when recording a cricket near a starting F-14 Tomcat. But - who needs that.
    Also, sitting in you living room, it is hard to follow dynamic ranges of more that 20 – 30 dB unattenuated without having trouble with your neighborhood afterwards.
    Today´s pop music´s dynamic range is reduced during recording to 2 – 3 dB …
    Please also note that harmonic distortion inside the signal cannot be smaller than the dynamic range.
    It is not possible to have 100 dB THD (0,001%) with 90 dB dynamic range, but it is possible to have 110 dB THD (0,0003%) with 120 dB dynamic range !
    The CD format offers 16 bit which means a dynamic range of 96 dB and distortions which cannot be lower than 0,0016%.
    A 24 bit signal offers a dynamic range of 144 dB with theoretical minimum distortions at 0,00001%.
    This is not possible to achieve in real life.
    The best today´s A/D converters offer dynamic ranges from 120 dB with distortion figures about –110 dB THD.
    Lots of losses have to be faced during recording, editing, mixing …

    Digital attenuation is done by shifting the signal from MSB (Most-Significant-Bit) in direction LSB (Least-Significant-Bit).
    Shifting a complete bit in LSB direction (and replacing it with a 0) means 6 dB attenuation.
    When a 16 bit CD signal is input to a 24 bit DA converter, this signal may be attenuated by 6 dB x 8 Bit = 48 dB = factor 200:1 WITHOUT changing anything from the original data.

    We learned from the above that also a real 24 bit signal carries a maximum of 20 “senseful” bits - in practice there are no more than 16-18 bits.
    So, also a 24 bit signal may be attenuated by a minimum of 6 dB x 4 Bit = 24 dB = factor 35:1 without doing any harm to the original data.


    A 16-bit CD signal is extrapolated inside DAC V800 to 24 bits.
    Now you can cut 8 bits = 48 dB = factor 200 before the original quality of the CD is affected.
    ... and at such low volumes, no one can make a statement about the quality of the program material!

    So – for our opinion - digital attenuation is the best what can happen to a signal (except not being attenuated).

    Greetz
    Fried
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Har du prøvd å bruke Sunrisen med V800, Loevhagen?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Det har jeg. V800 brukes til alle forsterkerne. :) Benytter USB fra Mac. Ingen oppsampling hverken i OSX eller på V800 (benytter 1xSRC).
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Er Sunrise/ V800 en kombo du anbefaler? Kikker også litt på Fostex HP-A8 som en alt i ett boks, men klarer ikke helt bestemme meg..
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    PSii / V800 eller Fostex HP-48 kan jeg ikke gi noe input på, fordi jeg har ikke hørt Fostexen (knapt nok lest om den). Det er vel litt sånn at dersom du er sikker, og ønsker alt-i-en-boks, så er det vel ingen vei utenom Fostexen. Kan du leve med litt usymetri, og vil ha fleksibiliteten - så kan V800 / PSii (eller en annen DAC og/eller en annen forsterker) være veien å gå. Du kjenner selv på din egen magefølelse hva du egentlig vil. Følg den magefølelsen. :)

    Av alt røklet jeg har så er HE-500, PSii og V800 en kombinasjon jeg liker svært godt. Nevner det siden du har HE-500.

    LCD-2 på V200 og V800 er en annen kombinasjon som gir meg like mange gode musikkopplevelser.

    LCD-3 på Soloist og igjen fra V800 er vel den mest "hifi-riktige" (uten å gå i klinisk fella) kombinasjonen.

    Ulike dager - ulike sinnstemninger - og ulike comboer nytes.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Én vs. flere bokser og alternativer til Fostex HP-A8C

    PSii / V800 eller Fostex HP-48 kan jeg ikke gi noe input på, fordi jeg har ikke hørt Fostexen (knapt nok lest om den). Det er vel litt sånn at dersom du er sikker, og ønsker alt-i-en-boks, så er det vel ingen vei utenom Fostexen. Kan du leve med litt usymetri, og vil ha fleksibiliteten - så kan V800 / PSii (eller en annen DAC og/eller en annen forsterker) være veien å gå. Du kjenner selv på din egen magefølelse hva du egentlig vil. Følg den magefølelsen. :)
    [...]
    Jeg er, som nylig skrevet, helt enig med Loevhagen i at alternativene én kombinasjonsboks vs. flere bokser begge har sine fordeler og ulemper, og at det til slutt blir et valg man må ta.

    Jeg har ingen grunn til å mistro Fostex HP-A8C, men jeg vil dog minne om at det finnes en del enboksalternativer til den i flere prisklasser. Se f.eks. følgende forslag. Jeg tror ikke Loevhagen mener å hevde det motsatte, men han kan (mis)forstås slik.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Ville ikke nevne andre enn Fostexen, men i tillegg til de du har listet opp i den andre tråden er nok Burson HA-160D verdt å nevne som one-box-solution, som også i mine øyne ser helt strøken ut.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    ^
    Burson Audio HA-160D har dog for høy gain etter min og ganske mange andres erfaring og mening. Der kan det se ut som om Burson Soloist er langt bedre. Stemmer det?

    Jeg er heller ingen stor tilhenger av lydstyrkekontollen på Burson Audio HA-160D.

    En del av de nevnte enboksløsningene har fjernkontroll inkl. Fostex HP-A8C, GraceDesign m903, Benchmark DAC1 HDR og Antelope Audio Zodiac Gold. Det er faktisk riktig fint for en del bruksscenarier der man sitter et stykke fra hodetelefonforsterkeren.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Soloist er langt bedre enn HA-160D både med tanke på gainjusteringen og det aller viktigste for meg: Volumkontrollen. Den er stegvis, men uten noen artifakter. Thumbs-up for Burson denne gangen. :)

    Med gainjusteringen på M(edium), så er volumhjul på kl. 12:00 passe for meg (med V800 stilt ned til 1.5V). Med HE-6, så makser jeg volumhjulet med M og nesten på også på H(igh).

    Justerbar gain på Violectric V800, V200 og Soloist gjør dem svært takknemlige å integrere.
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Soloist er langt bedre enn HA-160D både med tanke på gainjusteringen og det aller viktigste for meg: Volumkontrollen. Den er stegvis, men uten noen artifakter. Thumbs-up for Burson denne gangen. :)

    Med gainjusteringen på M(edium), så er volumhjul på kl. 12:00 passe for meg (med V800 stilt ned til 1.5V). Med HE-6, så makser jeg volumhjulet med M og nesten på også på H(igh).

    Justerbar gain på Violectric V800, V200 og Soloist gjør dem svært takknemlige å integrere.
    PSii med denne
    high-power-poti01.gif
    .. Da snakker vi Loeven ;).

    Men spøk til side. Gleder meg til å snart få hørt på V200. Jeg var fast bestemt på å kjøpe den for et halvt år siden. Utelukker det forsatt ikke. Soloisten kan og være aktuell, men kjøper den ikke uhørt for å si det slik.
     
    Sist redigert:
    M

    Morpheus

    Gjest
    He, he. Har faktisk søkt litt rundt om ulike pot til PSii. Blant Audio Note: Audio Note

    V200 og Soloist er ganske ulike. Alt er jo ganske relativt innen denne galskaphobbyen.
    Som du vet får jo KML snart V200 og jeg venter på Shure 1840... Så da har vi uante kombinasjoner rundt He 500, V200, PSii og Shure 1840 og evt SR 009 som en referanse.

    Det hadde vært artig om du faktisk skiftet volumpotten på PSii. Bor ikke Cobra2 i Stavangertraktene? Kansje han kunne gjort det om ikke du vil prøve selv. Regner med det er en smal afære siden det er en DIY amp.

    Vet det er feil tråd, men jeg har faktisk tenkt å sende en mail for å undersøke om denne : DC1 Power Supply - Custom HiFi Cables Ltd. vil matche psii.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Violectric HPA V200

    Fikk endelig V200 i hus hin dagen etter kjøp på brukten her ved HFS. Må si meg meget fornøyd med denne i kombinasjon med HE-500 og Hegel HD11. Vil kalle det en fyldig og særs behagelig kombinasjon uten at det går for mye på bekostning av detaljer. Flott dynamikk, med en intim og "koselig" presentasjon av musikken. Et veldig flott supplement til 009-settet som er langt mer detaljert og åpen i signaturen. Misforstå meg rett, 009 er ikke slitsom eller ubehagelig, det blir bare på en annen måte.

    @ Loevhagen: Har du hørt 009? Jeg tror du vil like den veldig godt. Takker forresten for tips og tilbakemelding ifm kjøp av ampen. ;)
    ..
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lake People G103-S + Shure SRH940

    Noen betrakninger om mitt hodetelefon anlegg som det er nå!

    Hodetelefoner Shure SRH940
    Vis vedlegget 153843

    Hodetelefonforsterker LakePeople G 103S
    Vis vedlegget 153845

    Signalkilde er en Denon DCD F 107, Signalkabel er en Chord Crimson +. Etter noen dager med spilling så spiller det veldig bra, faktisk så bra at det nærmer seg stue anlegget!
    [...]
    ..
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Violectric HPA V200

    Da kom Violectric HPA V 200 i hus i går efta ;) møtte en servicevennlig Sture fra AudioNorge på mosseporten for overlevering av ampen. Dro selvfølgelig raka vegen hjem til Østfolds pærle (Fredrikstad) og kobla opp ampen og sjekka at den funka som den skulle.

    Etter noen timer måtte jeg jo ha en liten analyse av hvordan den låter, og første inntrykket er at den låter varmt, innsmigrende og litt "røraktig" den er fortsatt litt trang i lyden, men som med annen hi fi jeg har testet rått vet jeg at lyden vil åpne seg opp etter x antall spillte timer.

    Jeg kommer tilbake etter noen dager med tilspilling om den endelige analysen av hvordan Violectric HPA V 200 lyder sammen med Shure SRH940 ;)

    Destiny..:)
    ..
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Å hallo! Kan ikke noen her kjøpe Orpheus, så kan vi andre komme på besøk? :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Violectric HPA V200 (vs. Woo Audio)

    Jeg har sansen for V200, men han er absolutt inne på wa2's styrker, det skjer noe magisk i mellomtonen. Jeg opplever dog ikke at wa2 ruller mye av i diskanten egentlig i forhold til mye annet. Som han påpeker leverer ikke wa2 den tighteste bassen i solsystemet, men det kan ofte være en fordel i mine ører. Fylde skal ikke undervurderes.

    COPYPASTE
    Woo WA2 vs. Violectric V200

    af Mataugust » 20. sep 2012, 17:19

    Nu hvor jeg har modtaget og afprøvet Stollesens WA2 står det helt klart for mig at jeg er til rør, og det nytter ikke at løbe fra det. Der er mere saft og kraft (puch) i Violetric V200, men dels sker der noget magisk i mellemtonen, der fuldstændigt overrumplede mig, jeg ved ikke hvad det er, og dels er diskanten knap så aggressiv i WA2. Nogle vil nok mene at diskanten er for tibagetrukket, men det gælder ikke for min smag. Med WA2 kan jeg nyde både Signature Pro og T1 i fulde drag, også med dacmagic plus som kilde - Jeg kunne ikke klare V200 + T1, det blev alt for voldsomt, og V200 + Signature pro var lige på vippen til at give lyttetræthed efter 15-20 minutter. Det er der ikke antydningen af på WA2. Bassen virker lidt ukontrolleret, men jeg gætter på det bliver bedre når forstærkeren har fået sin burnin. Sangen L.O.V.E. med V.V. Brown fik det til at lyde som om loudnes var koblet til, hvilket er godt klaret, da det slet ikke eksisterer i mit system.
    Ang V200 opplevde jeg den som ganske varm iog kraftfulll. Minnet meg om Naim liksom. Til orthoer er jo den ekstra Watten til wa22 fin å ha innimellom.
    ..
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Oppdaget at V800 ikke tar mer enn 96kHz via USB og sendte en mail til firmaet ang 192kHz, her er svaret hvis noen andre lurer:

    Hello Tom,
    in the moment the USB of V800 is only capable of 44.1, 48 and 96 kHz
    We are working on a 192 k solution which will be retrofitable in current models.
    Greetz
    Fried
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    ca. alle modeller som kjører USB 1.1 har 24/96-begernsninger. Fordelen er (stort sett) at de kjører native og stort sett er plug and play.

    Hvis det er noen trøst, så er Dan Lavry - mannen bak noen av de angivelig beste dacene i verden (!) iherdig i sin argumentasjon for at 24/96 låter bedre enn høyere oppløsning. Google Dan Lavry og 96 kHz hvis du er interessert.

    http://lavryengineering.com/pdfs/lavry-sampling-theory.pdf
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Violectric DAC V800's USB mangler dessverre 88,2 kHz

    in the moment the USB of V800 is only capable of 44.1, 48 and 96 kHz


    ca. alle modeller som kjører USB 1.1 har 24/96-begernsninger. Fordelen er (stort sett) at de kjører native og stort sett er plug and play.

    Hvis det er noen trøst, så er Dan Lavry - mannen bak noen av de angivelig beste dacene i verden (!) iherdig i sin argumentasjon for at 24/96 låter bedre enn høyere oppløsning. Google Dan Lavry og 96 kHz hvis du er interessert.

    http://lavryengineering.com/pdfs/lavry-sampling-theory.pdf
    Det er godt mulig at dette er sant og Lavry har rett, men dessverre ser den også ut til å mangle 88,2 kHz. Dét er (antagelig) mer unødvendig. 88,2 kHz benyttes vel ofte til opptak som man har tenkt å utgi som CD fordi man da slipper sampleratekonvertering utover en halvering(?)
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Litt dumt å ikke kunne spille alt musikken man har da. En såpass dyr dac bør ikke mangle så mye, utviklingen går fort. Heldigvis skal den kunne oppgraderes etterhvert.. Skulle gjerne hatt muligheten for DSD og
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Og mens man venter på 192 USB - så kan man jo benytte 3 andre innganger: TOS-link, coax eller AES/EBU.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Naim gorde det like greit slik at de droppet hele USB inngangen og sa at man burde bruke en ekstern USB/spdif konverter. Disse blir uansett stadig bedre, og jeg har inntrykk av at folk ofte unnlater å bruk den inkluderte USB inngangen fordi de velger bedre eksterne løsninger. Naim argumenterte sterkt for optisk/toslink - pga det galvaniske skillet og herunder total isolasonfra støyende computere.

    Flere konvertere er så små at plass uansett ikke er noe argument - HiFace f.eks. er jo knapt tjukkere enn kabelen.
     

    hugo25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    3
    fostex hp-a8,kjører 24/192(usb)på pc. på mac,32/192(usb)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Takk for TOS-link modulen. Den satt som ei kule og ga fleksibilitet. Takk, hansen48. :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Violectric vs. Schiit Audio

    ^ Jeg tenkte mer på en Loeven spesial dvs 1-5 punkter...
    Here goes:


    1. Mjolnir blir veldig varm (ikke nødvendigvis en dårlig ting). Har bare hatt en hodetelefonforsterker i hus som har blitt varmere - men det var en prototyp
    2. Av-og-på bryterne på Mjolnir og Gungnir er vippebrytere, og kan for enkelte virke simple. Jeg synes de fungerer utmerket
    3. Finishen på chassis til begge er upåklagelige. Jeg vil vel si som AreaDVD; überragend
    4. Symbolene på Gungnir om hvilken digital inngang som er valgt er kryptisk. Burde nok valgt en bokstav / forkortelse, men man venner seg til symbolbruken (se bilder i annen tråd)
    5. Gungnir klikker (herlig) når samplerate / bit endres fra kilden. Den låser kjapt på endringer. Det samme med V800 - men uten noe klikk - og V800 benytter dioder fremfor klikkingen
    6. Gungnir har ikke gainjusteringer, og er således uner par sammenlignet med Violectric V800 (som er veldig fleksibel på volumkontroll, upsampling og gainjusteringer). Gungnir må se seg slått av V800 på de parametrene
    7. Mjolnir har en aktiveringsforsinkelse på 20 sekunder etter påslag; tillitsvekkende. Mjolnir mangler V200 fra Violectric sine muligheter til gainjustering og noen jumpersettings. Gainjustering, eller mangel på såden, er den mest markante til Mjolnir. Imidlertid skal man ha rimelig sær DAC og hodetelefon for å oppleve reelle brukerproblemer med mismatch med Mjolnir rent volummessig
    8. Schiitsakene er over dobbelt så brede som Violectric - og for enkelte med liten (bord)plass kan det være noe å tenke på
    9. Schiitsakene er KUN for balansert drift - og krever balanserte kabler. SE-innganger finnes imidlertid for de som ønsker.
    10. Violectricriggen har både balanserte og ubalanserte innganger, men V200 har "kun" ubalansert ut. For mange vil det være en fordel
    11. V800 er som nevnt over mer fleksibel og upsamplingsvalgene på fronten låter faktisk anderledes og gir derfor mening
    12. V200 kan bestilles med eller uten tre ulike innebygde digitale innganger (USB, TOS-link eller Coax). V200 kan derfor benyttes som en svært kapabel reise / flyttbar kombinert DAC og hodetelefonforsterker. Modulene kan ettermonteres på 5 minutter (bokstavlig)
    13. Mjolnir kan ikke leveres med innebygget DAC
    14. Lydmessige forskjeller? Det er en annen liste...
    Det var 12 punkter og ikke 5, men håper det ga litt innblikk.
    Punkt 14: Postet på HF av undertegnede.

    Preliminary conclusion: The Violectric V800 beats the Gungnir marginally on SQ. E.g. transparancy, bass texture and vocal cleanness. The difference is not very significant - but it's there. Adding the V800's flexibility (if you want it), that adds another pluss in the right column. I keep both, though. For the sake of good order, the Gungnir is very good. As for the NAD M51: The V800 is closer to the NAD than the Gungnir. Disclaimer: No volume matching. No academic approach. Just subjective - for now.

    På norsk: Gungnir er god - og V800 er jævxxx god. :) Og, husk DAC + Mjolnir + LCD-3 er kjeden det ovenstående er tuftet på. HE-6 via Mjolnir fra Gungnir er faktisk veldig bra - bare for å dra en sammenligning for balansen.
    ..
     
    Sist redigert:

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Veldig nøytral liten sak som ikke farger lyden på noen måte. Presterer i henhold til pris. En grei nybegynner amp som burde vurderes over schiit asgard. For de som er ute etter ett mest mulig kompakt oppsett så burde den også vurderes, da den ikke tar opp noe mer plass en 2 data-mus vedsiden av hverandre, men kan drive he-500.

    Innerfidelity sin omtale av g103 vs g109: Lake People G103P and G109P Headphone Amplifiers | InnerFidelity

    Jeg hadde håpet på en litt mer farget lyd så meget mulig jeg selger den videre.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Takk. Nå har jeg ikke hørt G109, men har den forsterkeren Lake People tilbød (proff)markedet en stund før disse ble lansert; G100. På bilder av innholdet / konstruksjonen av G109 vs. G100 - så virker det å være en signifikant forskjell - så det er vanskelig å si hvilken lydmessig forskjell det er uten å ha hørt dem in situ. :)

    G100 låter ganske nær opp til V200 (som jeg også har), men sistnevnte er mer "farget" i lyden. Kanskje V100, V181 eller V200 da vil være et fornufting alternativ (til dine HE-500)?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn