Mat, drikke og røyk La oss bevare Vinmonopolet!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg har ikke giddet å følge med tråden de siste dagene og overstående tyder å at det ville vært bortkastet uansett.

Du er så far off at du er umulig å ta seriøst. Jeg klarer ikke en gang å la meg provosere.
    Min beskrivelse tidligere i tråden står ved lag.
    Jeg vil minne om at alle de tre viktige partiene, som nå har flertall på Stortinget er i mot vinmonopolet og ønsker å tillate andre å selge vin.

Så heldigvis er det partipolitiske flertallet i landet på min side i denne saken. Det er nitrist at de har kapitulert for religiøse krefter i Krf, men det er nok forhåpentligvis et spørsmål om tid før det blir et ønske om å skrote denne gjengen og deres kristenkonservative agenda.

Resten av Europa tillater også sine innbyggere å handle med hverandre og ikke bare med staten.

Så jeg er forsiktig optimist i så måte, men er svært skuffet over den statslydige forbudshyllesten til deltakere i tråden. Historien er heldigvis ikke på deres side når det kommer til undertrykkende statsmonopoler.

Kanskje en gang vi kan oppleve å bli behandlet som frie myndige mennesker i Norge også. Det er dog et stykke på vei, og mange reaksjonære krefter som tviholder på forbudsregimet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Men jeg ser for meg at dagens ordning rammer dem som ikke er i stand til å planlegge sine innkjøp og sitt forbruk. De som står der en sen lørdagskveld og enten har drukket for mye i forhold til det de har kjøpt inn, eller har kjøpt inn for lite i forhold til det de har drukket. Men da er man egentlig ganske sløv - og satt litt på spissen, fortjener man ikke bedre.
    Meningsløs argumentasjon. Hvorfor er det tillatt med åpne dagligvarebutikker annet enn kl 10-15 i ukedagene.

"De som står der en sen lørdagskveld og enten har drukket og spist for mye i forhold til det de har kjøpt inn, eller har kjøpt inn for lite i forhold til det de har spist eller drukket. Men da er man egentlig ganske sløv - og satt litt på spissen, fortjener man ikke bedre."

Som du ser er argumentasjonen presis like gyldig nå. Men det er kanskje litt lettere å se hvor lite mening den gir når det er snakk om friheter som enda ikke er oss berøvet.
    Alkoholloven har som formål å redusere alholforbruket her til lands. Det har våre folkevalgte bestemt - sånn sett en rammebetingelse som gjelder inntil den eventuelt ikke gjelder lenger. Og så lenge den gjelder, mener jeg at alkoholloven antageligvis ikke er helt upresis med hensyn til hvem som får sitt alkoholforbruk redusert. Den går i hvert fall ikke ut over de ressurssterke som attpåtil har et minimum av planleggingsevne. Like lett å sikre seg nok alkohol til alle døgnets tider som å sørge for at man ikke går tom for bensin når man er ute og kjører - det er bare å følge med litt. Jeg synes like lite synd på dem som står der langs veien med tom tank som på dem som står der etter ett eller annet klokkeslett og ikke har klart å ordne alkoholbehovet sitt. Tough luck - men hvis dette er et problem, viser det bare at alkoholloven virker etter sin hensikt.
    Ja kanskje vi bør innføre rasjoneringskort for virkelig å tråkke dem som ikke har gjort noe mer kriminelt enn å ønske å dele en flaske vin med sine venner ytterligere ned i driten?

Et trist og svært nedlatende menneskesyn som gjennomsyrer hele tråden her.

Det er kanskje det aller verste.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    "Så selv om jeg bruker store ord er jeg ikke redd for innføringen av sharia i Norge, men at endringene vil skje i feil retning sett fra et liberalt synspunkt." - litt selvmotsigende den setningen der Deph ?

Og jeg er på ingen måte fornærmet, mer forundret...
    Det er ikke så mye å undres over. Sharia er et helt sett med lover og regler som berører alle sider av samfunent, men ser vi isolert på den delen som omhandler øl og vin så er vi skremmede nær om utviklingen går enda mer i feil retning. Motivasjonen til de kristenkonservative i Norge for å stoppe og begrense nordmenns tilgang til vin er så og si prikk lik. Og de har mye makt i Norge nå.
    Ser gjerne at du kommer med noen henvisninger til hvor i Koranen du finner klare likhetstrekk til hvordan Vinmonoploet fungerer på ... Igjen konkret, ikke bare synsing om Sharia på generell basis ...Oser fremmedfrykt og intoleranse av det du skriver..Og det hele blir bare for dumt..Men ja, kom med konkret kontekst om hvor vår modell for å drive pol på blir beskrevet i disse lovene..

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Men jeg ser for meg at dagens ordning rammer dem som ikke er i stand til å planlegge sine innkjøp og sitt forbruk. De som står der en sen lørdagskveld og enten har drukket for mye i forhold til det de har kjøpt inn, eller har kjøpt inn for lite i forhold til det de har drukket. Men da er man egentlig ganske sløv - og satt litt på spissen, fortjener man ikke bedre.
    Meningsløs argumentasjon. Hvorfor er det tillatt med åpne dagligvarebutikker annet enn kl 10-15 i ukedagene.

"De som står der en sen lørdagskveld og enten har drukket og spist for mye i forhold til det de har kjøpt inn, eller har kjøpt inn for lite i forhold til det de har spist eller drukket. Men da er man egentlig ganske sløv - og satt litt på spissen, fortjener man ikke bedre."

Som du ser er argumentasjonen presis like gyldig nå. Men det er kanskje litt lettere å se hvor lite mening den gir når det er snakk om friheter som enda ikke er oss berøvet.
    Alkoholloven har som formål å redusere alholforbruket her til lands. Det har våre folkevalgte bestemt - sånn sett en rammebetingelse som gjelder inntil den eventuelt ikke gjelder lenger. Og så lenge den gjelder, mener jeg at alkoholloven antageligvis ikke er helt upresis med hensyn til hvem som får sitt alkoholforbruk redusert. Den går i hvert fall ikke ut over de ressurssterke som attpåtil har et minimum av planleggingsevne. Like lett å sikre seg nok alkohol til alle døgnets tider som å sørge for at man ikke går tom for bensin når man er ute og kjører - det er bare å følge med litt. Jeg synes like lite synd på dem som står der langs veien med tom tank som på dem som står der etter ett eller annet klokkeslett og ikke har klart å ordne alkoholbehovet sitt. Tough luck - men hvis dette er et problem, viser det bare at alkoholloven virker etter sin hensikt.
    Ja kanskje vi bør innføre rasjoneringskort for virkelig å tråkke dem som ikke har gjort noe mer kriminelt enn å ønske å dele en flaske vin med sine venner ytterligere ned i driten?

En trist og svært nedlatende menneskesyn som gjennomsyrer hele tråden her.
    Det prøvde de i Sverige i ganske mange år - det såkalte "Motbok"-systemet. Et veldig usoisalt opplegg - rike velstående menn hadde kvote på 4 liter alkohol pr. måned, arbeidere hadde noe mindre - og kvinner enda mindre enn det igjen. Vel - folk som hadde cash, kjøpte naturligvis full kvote hver måned, og så solgte de unna det de ikke drakk selv, til venner, kjente og andre trengende.

Med hensyn til menneskesyn, synes jeg ikke det er noe spesielt i denne tråden. Gjennom alle tider mennesker har bodd sammen i samfunn, har man åpenbart hatt behov for å regulere mellommenneskelige forhold. Alkolohol er bare ett av mange områder - og her har man landet på et annet kompromiss enn man har gjort for matvarer, som er forskjellig fra kompromisset som gjelder for medisiner - som igjen er forskjellig fra det man har landet på for f.eks. fyrverkeri. Etc. etc. Men det er tross alt kompromisser som - i hvert fall her til lands - lar seg endre på hvis folkemeningen krever det. Som man gjorde med brennevinnsforbudet - da hadde man en folkeavstemning som ga 63% tilslutning til brenevinsforbudet i 1919 - helt til man oppdaget at dette kanskje ikke var så lurt - og da stemte 56% for å fjerne forbudet i 1926.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Men siden vi fortsatt driver på:

Det er tre separate problemstillinger som ble reist allerede i starten av tråden.

Regulering av utsalgenes åpningstider, eventuelt tillatte tidsrom for salg av private om det tillates.

Å opprettholde, eller justere avgiftsnivået eller strukturen på dette.

Tillate eller ikke tillate at alkoholholdige drikkevarer omsettes av private aktører, i såfall opp til hvilket prosentvis alkoholinnhold.

Det er helt sikkert flere problemstillinger som er interessante i forhold til denne brede kategorien av produkter, aldersgrense er et eksempel. Jeg tror diskusjonen blir bedre av å plukke ting litt mer fra hverandre, og ta spørsmål for spørsmål.
    Enig, problemstillingene må separeres, men målet må være klart:

Privat omsetning av alkohol t.o.m. 22 vol.%.

Ja, naturligvis. Det ville være en glimrende start.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.655
    Torget vurderinger
    0
    Jeg vil minne om at alle de tre viktige partiene, som nå har flertall på Stortinget er i mot vinmonopolet og ønsker å tillate andre å selge vin.
    Disse tre partier vet også at 70% av de stemmeberettigede er i mot å endre vinmonopolet, så jeg tror ikke de ønsker å provosere så store velgergrupper. Men "be my guest" du er velkommen til å tro og håpe akkurat det du ønsker.:)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.655
    Torget vurderinger
    0
    Ja kanskje vi bør innføre rasjoneringskort .........................
    Vel, vi som VET hva vi snakker om når det gjelder alkoholproblemer vet også at dette ikke nødvendigvis er en god løsning.

Tidligere statsminister Bondevik ( Ikke Playmofiguren, men hans onkel. Han som ble "djupt såra og vonbråten" ) ble overbevist om at det ikke var en god ide etter et besøk på Færøyene hvor de hadde både kvote/rasjoneringskort, men også et krav om at du måtte kunne vise fra kvittering for at du hadde betalt din skatt før du fikk kjøpe!

Hadde det ikke vært for det Bondevik så der ville nok KrF på den tiden ha fremmet et forslag om kvoteordning. Om det ville blitt vedtatt er en helt annen sak.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.580
    Sted
    Pt. Høvik
    Deph, du kan slutte å mase om det "moralpolitiet" ditt! Det er med respekt å melde bare vås!!

Du har en fantastisk og fanatisk "gi fan i alle andre enn Deph" holdning, en gjennomført 100% storkjeftet egoistisk drittsekk! I en sådan grad at man ikke engang på spøk kan kalle deg en "typisk bergenser" !
    Jeg gjorde et forsøk på å strukturere diskusjonen, satte opp en del punkter i innlegg #423 og tenkte (dum som jeg er) at vi kanskje kunne tatt ett av gangen og diskutert saklig. Men, nix, her er det diskusjoner i hytt og pine om alt mellom himmel og jord og mer til, om røyking, kreft, Sharia og God knows what. Pluss drittslenging som i ovenstående sitat.

Dette gidder jeg ikke bruke tiden på. Dere får fortsette. Synd, for det er en viktig diskusjon.

V

vredensgnag

Gjest
    Vi skal noen år tilbake.
    I mange kommuner var det forbudt å selge blandevann, som selters og tonic, i dagligvarebutikkene. Jeg bodde som gutt i en av kommunene som holdt lengst på den regelen.

På et tidspunkt opererte man også med adgang til alkoholservering for tilreisende på overnattingssteder, mens lokalbefolkningen ikke fikk kjøpe slike varer ...

Det tok tid å frigjøre seg fra Forbudstiden, som man skjønner.
    I dag er alkohol fritt tilgjengelig i mange versjoner, for privat innkjøp eller konsum på offentlige steder. Reglene er liberale og folk flest kan se på de få restriksjonene vi har som en test av deres evne til å planlegge.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.655
    Torget vurderinger
    0
    Deph, du kan slutte å mase om det "moralpolitiet" ditt! Det er med respekt å melde bare vås!!

Du har en fantastisk og fanatisk "gi fan i alle andre enn Deph" holdning, en gjennomført 100% storkjeftet egoistisk drittsekk! I en sådan grad at man ikke engang på spøk kan kalle deg en "typisk bergenser" !
    Jeg gjorde et forsøk på å strukturere diskusjonen, satte opp en del punkter i innlegg #423 og tenkte (dum som jeg er) at vi kanskje kunne tatt ett av gangen og diskutert saklig. Men, nix, her er det diskusjoner i hytt og pine om alt mellom himmel og jord og mer til, om røyking, kreft, Sharia og God knows what. Pluss drittslenging som i ovenstående sitat.

Dette gidder jeg ikke bruke tiden på. Dere får fortsette. Synd, for det er en viktig diskusjon.
    Ja det var ikke pent sagt men jeg mener hvert ord. Deph nekter å ta inn over seg at alkohol medfører problemer, så lenge HAN får sin billigvin på Rema1000 i hele butikkens åpningstid er alt bare fryd og gammen. Ethvert forsøk på å balansere debatten med å forklare hvorfor restriksjonene er der så kommer Deph ilende til med "Sharialov", "Mørkemenn" og "Moralpoliti". Han har gjennom hele denne debatten så inderlig vel forklart at det eneste han bryr seg om er at HAN skal ha, og til Helvete med de som får problemer! Det er ikke så veldig konstruktivt det heller...................:p

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gaston i Frankrike kan stoppe på et marked og kjøpe med seg en flaske av bondens vin sammen med olivenolje og hvitløk. I Norge er det forbudt. Preben i København stikker gjerne innom 7/11 og kjøper en Hot Dog og en Snickes, sammen med en boks øl og en liten gammeldansk, I Norge er det forbudt. Harry i Berlin skal ha gjester til middag og sammen med svinesteiken handkler han litt poteter, grønnsaker og en flaske med egnet vin. I Norge er det forbudt. Jose fra Lisboa er ute med venner på byen og etter at puben stenger kl 4 så er det tid for å gå på nattklubb for å danse og ta et par øl til. I Norge er det forbudt. Niels fra Antwerpen får noen venner over for å se på fotball på fjernsynet en søndag og vil servere et par lø og litt potetgull, da stikker han i butikken for å handle det. I Norge er det forbudt. Pablo er for Manzanilla som hadde vært snadder til spekematen en varm sommer og stikker innom den lokale landlandleren for å kjøpe det han trenger. I Norge er det forbudt. Eksemplene fra europeisk dagligliv kan fortsette over mange sider.

Rundt i hele Europa er det en selvfølge at det skal være helt opp til voksne myndige friske mennesker å selv ta avgjørelsen om de vil drikke en flaske øl eller et glass vin, og tillater dem selvfølgelig å handle det der man ellers handler. Myndighetene viser såpass respekt for voksne mennesker at de får anledning til selv å velge om, når og hvor de vil treffe venner for et glass vin og har ikke som mål å gjøre livet vanskelig for dem.

I Norge er alt dette forbudt, og makthaverne har sørget for at innbyggerne i størst mulig grad fratas muligheten for slike valg. De har sørget for et totalforbud mot omsetting av godt øl og vin i landet for konsum i eget hjem. Det eneste unntaket er noen får statlige avlukker der man i noen begrensede timer tillater handel, aller nødigst.

Denne store forskjellen i hvordan makthaverne behandler befolkningen er helt vesentlig. Det er en veldig stor forskjell på å se på innbyggerne som voksne mennesker som er i stand til å ta helt basale valg for hva de vil spise og drikke helt på egenhånd eller om de ikke ses på som i stand til det, og i stedes må tvinges, forledes, utestenges, hindres og loppes slik at det skal være minst mulig reelle valg tilbake.

Denne mangelen for respekt for myndige menneskers frie valg på områder som stort sett kun handler om deres egen person er noe som vi ellers må litt østover for å finne paralleller til. Om det er øl, bacon eller kleskode det der gjelder, så er holdningene makthaverne har til undersåttene ikke mye anderledes enn det vi har blitt vant med her på dette saksområdet.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    "Så selv om jeg bruker store ord er jeg ikke redd for innføringen av sharia i Norge, men at endringene vil skje i feil retning sett fra et liberalt synspunkt." - litt selvmotsigende den setningen der Deph ?

Og jeg er på ingen måte fornærmet, mer forundret...
    Det er ikke så mye å undres over. Sharia er et helt sett med lover og regler som berører alle sider av samfunent, men ser vi isolert på den delen som omhandler øl og vin så er vi skremmede nær om utviklingen går enda mer i feil retning. Motivasjonen til de kristenkonservative i Norge for å stoppe og begrense nordmenns tilgang til vin er så og si prikk lik. Og de har mye makt i Norge nå.
    Ser gjerne at du kommer med noen henvisninger til hvor i Koranen du finner klare likhetstrekk til hvordan Vinmonoploet fungerer på ... Igjen konkret, ikke bare synsing om Sharia på generell basis ...Oser fremmedfrykt og intoleranse av det du skriver..Og det hele blir bare for dumt..Men ja, kom med konkret kontekst om hvor vår modell for å drive pol på blir beskrevet i disse lovene..

Venter på dine konkrete henvisninger innen Sharia loven Deph...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Mennesker i et fritt land skal kunne gjøre valg som kan være til skade eller ulempe for dem selv. Om dette er å drikke en flaske vin, hoppe i fallskjerm, spise potetgull og drikke Cola eller sitte for mye i ro i sofaen foran fjernsynet.

Cola og potetgull, og annet usunt kosthold er nok noe av det mest helseskadelige man kan utsette seg for (kanskje med unntak av tobakksrøyking). Hjerte og karsykdomer, diabetes, overvekt med beslektede skader er bare å nevne noen. Førstnevnte er vel den hyppigste dødsårsaken i Norge. (Moderat forbruk av vin er forøvrig en av faktorene som er med på å minske risikoen).

Så skal vi da innføre brusmonopoler, eller la en pakke chips koste 100kr. Skal vi nekte privatsalg av sjokolade og Kings Candy snop. Hvor mye koster ikke dette av titalls milliarder i offentlige helseutgifter?

Så hvorfor ikke forby alt som kan være skadelig?

Rett og slett fordi man ødelegger livskvaliteten hos mennesker ved å frata dem selvstendige valg om de vil leve sunt eller usunt. Man har ikke en lov som tvinger folk til 30 minutters daglig mosjon heller, under trussel av fengsel om man skulker, selv om dette vil bedre folkehelsen og redusere offentlige utgifter betydelig.

Det er ikke anderledes når det kommer til vin eller øl. Det er en gode og en glede for de fleste, men noen overdriver og må betale for det. Klart man skal hjelpe dem som faller i gjennom og behøver det... om de ønsker det. Men man skal ikke gjøre det gjennom kollektiv avstraffelse og ved å frata alle mennesker retten til selv å ta slike valg. Er man ikke umyndiggjort så skal man ha råderett over seg selv og skal ha lov til å ta egne frie valg. Det er viktig å respektere dette.

Rusmisbrukere er også mennesker, og de fleste av dem myndige selvstendige mennesker som har tatt mange dårlige valg. Men det er nå likevel valg de har gjort, og som de må ta ansvar for selv. Man kan ikke skylde på omverdenen om man selv ikke kan motstå fristelser eller ret og slett gir blaffen i seg selv og sin egen helse. Man kan tilby hjelp og behandling til å vinne over sine personlige problemer, men man skal ikke frata dem hverken ansvar, verdighet eller myndighet med mindre de er psykisk syke. (som noe av dem er)

Det er litt rart at det å behandle mennesker med respekt ses på som egoisme .. mens det å ta fra mennesker det siste de har av verdighet gjennom å umyndiggjøre dem blir sett på som noe altruistisk og fint.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Det er faktisk slik at det ikke er noe monopol for slikkerier og brus. Ei heller tvungen mosjon. Alternativet til Vinmonopolet er fortsatt realistisk sett et privat oglimopol ( feil skrevet) bestående av dagligvaremafian. De vil dele grosisstleddet mellom seg. Dårligere utvalg og generelt dyrt. Foretrekker Vinmonopolet.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Venter på dine konkrete henvisninger innen Sharia loven Deph...
    Vis vedlegget 225902
    Eller ring din lokale imam for en forelesning om djevelens ildvann og den beste måten borgerne må beskyttes mot det.

På den måten viser du meget godt at du ikke vet hva du snakker om Deph. Ikke noe konkret, bare synsing om noe du TROR er slik og slik. Jeg etterspurte konkret ifht sharia som gjorde at dette hadde noen relevans til polet... Men du feiler, og derav er det du skriver i kontekst mellom disse to bare vås som ikke engang er en stril verdig.

Du får komme deg ut å få litt trim og klarnet hjernen litt , tror ikke det hadde skadet deg , for å si det slik..

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er faktisk slik at det ikke er noe monopol for slikkerier og brus. Ei heller tvungen mosjon. Alternativet til Vinmonopolet er fortsatt realistisk sett et privat oglimopol ( feil skrevet) bestående av dagligvaremafian. De vil dele grosisstleddet mellom seg. Dårligere utvalg og generelt dyrt. Foretrekker Vinmonopolet.
    Det fungerer ikke slik i de andre landene i Europa som ikke forbyr alt vinsalg utenom de få statlige avlukkene, og det er ingen grunn til å tro at det blir anderledes her hjemme.

Det er rom fro både faghandlere, store supermarkeder, små kolonialhandlere, torghandlere, nettbutikker i inn- og utland, direktesalg fra produsenter, vinklubber, utsalg via Narvesen, 7/11, bensinstasjoner, pølseboder ... ja alle plasser det eller er naturlig å kunne kjøpe vin, øl eller schnaps i et fritt samfunn.

Det er som tidligere nevnt ingen grunn til at de store matvarekjedene skal overta monopolet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    På den måten viser du meget godt at du ikke vet hva du snakker om Deph. Ikke noe konkret, bare synsing om noe du TROR er slik og slik. Jeg etterspurte konkret ifht sharia som gjorde at dette hadde noen relevans til polet... Men du feiler, og derav er det du skriver i kontekst mellom disse to bare vås som ikke engang er en stril verdig.
    Sharialovgivningen har sterke paralleller til det totalforbudet vi har i Norge på vin og brennevin utenom noen få statlige utsalg. Selv i Egypt eller Iran kan man handle vin om man oppsøker spesialbutikker med egne lisenser eller på avlukkede områder. Ellers er det totalforbud som i Norge.

Videre er det så og si identiske holdninger hos våre kristenkonservative avholdsentusiaster og shariatilhengere. Islam Net og Juvente har mye til felles på dette området for å si det slik.

Så det er de ekstremt negative holdningene til vinsalg og menneskers rett til å konsumere vin som er den røde tråden her. Ikke at Store Profet skrev byggetegningene til Hovedpoet i Walkendorfsgate.

Som nevnt må vi vel også til den islamske verden for å finne enda strengere forbudsregime mot vinsalg enn vi har i Norge.

Så parallellene er mange, selv om folk ikke liker å innse at de krefter som har sørget for å forby alminnelig vinsalg i Norge ikke er all verdens forskjellige fra dem som står bak slike forbud i andre land i midtøsten.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for oppklaringen. At verden er så svart og hvit gjør det nok enklere for noen å fatte beslutninger på ting en tror... Heldigvis velger noen å se mer nyansert på tingene..

G

Gjestemedlem

Gjest
    Takk for oppklaringen. At verden er så svart og hvit gjør det nok enklere for noen å fatte beslutninger på ting en tror... Heldigvis velger noen å se mer nyansert på tingene..
    Som sagt har vi et totalforbud mot omsetting av korkede vinflasker utenom statsmonopolbutikkene. Det er ikke mye som er mer svart/hvitt enn totalforbud. Her er det ingen nyanser, ingen rom for skjønn og vurderinger, ingen pragmatisme eller løselige tolkninger av reglene. Det eneste som er rom for diskusjon og fortolkninger er strafferammene for dem som bryter med forbudet.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Det fungerer ikke slik i de andre landene i Europa som ikke forbyr alt vinsalg utenom de få statlige avlukkene, og det er ingen grunn til å tro at det blir anderledes her hjemme.

Det er rom fro både faghandlere, store supermarkeder, små kolonialhandlere, torghandlere, nettbutikker i inn- og utland, direktesalg fra produsenter, vinklubber, utsalg via Narvesen, 7/11, bensinstasjoner, pølseboder ... ja alle plasser det eller er naturlig å kunne kjøpe vin, øl eller schnaps i et fritt samfunn.

Det er som tidligere nevnt ingen grunn til at de store matvarekjedene skal overta monopolet.
    det er helt urealistisk at kiosker og torvhandlere vil få anledning til å selge alkohol. Det vil garantert bli krav stilt til salg som umuliggjør nettopp det. Det vil neppe bli et totalt frislipp noe som gir de store gutta nok tid til å ta full kontroll over omsetningen. Utvalget vil bli dårligere både bredde og topp.småprodusentene vil forsvinne i stort monn. Tror jeg. Vi som bor i Oslo vil ha et bedre tilbud grunnet at her er det et forholdsvist stort marked. Viner over en viss pris vil bli dyrere som det stort sett er i resten av Europa

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.812
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    @deph.
    Er det etter din mening noen negative konsekvenser ved å øke tilgjengeligheten på alkohol over 4.7%?
    Jeg leser jo ut fra det du skriver at det ikke er særlig positivt for samfunnet at det er restriksjoner.

G

Gjestemedlem

Gjest
    ]det er helt urealistisk at kiosker og torvhandlere vil få anledning til å selge alkohol. Det vil garantert bli krav stilt til salg som umuliggjør nettopp det. Det vil neppe bli et totalt frislipp noe som gir de store gutta nok tid til å ta full kontroll over omsetningen. Utvalget vil bli dårligere både bredde og topp.småprodusentene vil forsvinne i stort monn. Tror jeg. Vi som bor i Oslo vil ha et bedre tilbud grunnet at her er det et forholdsvist stort marked. Viner over en viss pris vil bli dyrere som det stort sett er i resten av Europa
    Ja det er urealistisk å se for seg positive endringer av betydning i Norge i det hele tatt. Jeg har ingen tro på at vi kommer til å bli kvitt monopolet og forbudene. De blå partiene feiet totalt ut nå når de hadde sjansen og bruket krf som alibi for å slippe å bli avslørt som svindlere.

Men det er ikke mer urealistisk med torghandlere, gårdsbutikker og småbutikker enn at det er slik det fungerer i størstedelen av Europa i dag. Det er kun den politiske viljen det står på, og poenget her er jo å diskutere ønskede endringer. Jeg heller vil jo ikke ha et Rimi/Coop/Norgesgrupe-monopol i bytte for et statlig et. Skal vi endre på det hele må det jo bli til noe bedre... det er jo hele vitsen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    @deph.
    Er det etter din mening noen negative konsekvenser ved å øke tilgjengeligheten på alkohol over 4.7%?
    Jeg leser jo ut fra det du skriver at det ikke er særlig positivt for samfunnet at det er restriksjoner.
    Totalt sett er konsekvensene svært positive av å tillate mennesker å ta sine egne valg. Dette gjelder jo spesielt når konsekvensnee av dårlige valg først og fremst er av helsemessig karakter. Det er en selvfølgelig konsekvens at når folk får lov til å velge så vil jo endel mennesker ta valg som ikke er positive for dem. Noen vil drikke for mye og ta skade av det, men det skal være lov likevel å gjøre det. Frihet innebærer retten til frie valg, og vi må tillate folk å gå på trynet også. Så får vi heller hjelpe dem på beina igjen om de vil reise seg.

Det vi skal ha strenge regler på er regler som beskytter andre mennesker mot vold, skader eller liknende. Så selv om man skal kunne kjøpe en gluewein på i en pølsebod en guffen vinterdag, så skal det være strenge regler mot å plage andre mennesker, ordensforstyrrelser eller hærverk. Ting som uvettige mennesker kan finne på. Og rus er ingen formildende omstendighet. Igjen handler det om ansvar for egne gjerninger. Legger man ansvaret der det hører hjemme på mennesker som oppfører seg ille, og ikke unnskylder og bortforklarer eller umyndiggjør dem ved å legge skylden på en tom vinflaske.

Frihet kombinert med en godt sosialt sikkerhetsnett er generelt en bedre løsning enn tvang, forbud og at maktmennesker gjør livsvalg på vanlige menneskers vegne og bekostning.. selv med de beste hensikter.

Det handler om grunnleggende menneskesyn dette.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    ]det er helt urealistisk at kiosker og torvhandlere vil få anledning til å selge alkohol. Det vil garantert bli krav stilt til salg som umuliggjør nettopp det. Det vil neppe bli et totalt frislipp noe som gir de store gutta nok tid til å ta full kontroll over omsetningen. Utvalget vil bli dårligere både bredde og topp.småprodusentene vil forsvinne i stort monn. Tror jeg. Vi som bor i Oslo vil ha et bedre tilbud grunnet at her er det et forholdsvist stort marked. Viner over en viss pris vil bli dyrere som det stort sett er i resten av Europa
    Ja det er urealistisk å se for seg positive endringer av betydning i Norge i det hele tatt. Jeg har ingen tro på at vi kommer til å bli kvitt monopolet og forbudene. De blå partiene feiet totalt ut nå når de hadde sjansen og bruket krf som alibi for å slippe å bli avslørt som svindlere.

Men det er ikke mer urealistisk med torghandlere, gårdsbutikker og småbutikker enn at det er slik det fungerer i størstedelen av Europa i dag. Det er kun den politiske viljen det står på, og poenget her er jo å diskutere ønskede endringer. Jeg heller vil jo ikke ha et Rimi/Coop/Norgesgrupe-monopol i bytte for et statlig et. Skal vi endre på det hele må det jo bli til noe bedre... det er jo hele vitsen.
    Poenget er at markedet er anderledes i store deler av Europa enn i Norge. Tollmurene har mye av skylden. Det er nær umulig å etablere seg i Norge. Vi er i en særstilling. Mat og grosisstmarkedet er delt mellom tre dominerende aktører. De vil hurtig ta kontroll over alkoholomsettningen. Det er lite rom for torg og spesialforretninger i Norge med unntak spesielt for Oslo. Spesialforretningene går stort sett konk her også. Ref. Slakteren på vulkan. Hadde vi fått det mangfoldet du nevner i innleggene. Fint. Det får vi ikke uansett frislepp. Sann mine ord.

folk flest er fornøyd med å drikke seg dritings på industriøl/vin samt Grandiosa og dyrefarse i helgen. Sånn er det bare

Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Mennesker i et fritt land skal kunne gjøre valg som kan være til skade eller ulempe for dem selv. Om dette er å drikke en flaske vin, hoppe i fallskjerm, spise potetgull og drikke Cola eller sitte for mye i ro i sofaen foran fjernsynet.
    Jamen - vi kan da drikke akkurat så mye vin vi vil. Akkurat nå sitter jeg ved PCen med et lite glass hvitvin utenom alle butikktider - og siden kvelden ennå er ung, blir det nok minst ett glass til før sengetid. Sitter altså her og skader meg selv så godt jeg kan.

"Problemet" i Norge er at vi - historisk sett - aldri har hatt noen vinkultur. Vår greie er primært øl. Det er antageligvis derfor øl er relativt fritt tilgjengelig overalt. Selv i forbudstiden var øl greit nok - det var primært brennevin man var ute etter å "ta" da - og det gikk jo ikke så bra. Men kjøps- og drikkemønstret for øl og brennevin er forskjellig - øl er "hverdagsdrikken" - og den kan man ikke ta fra folket - mens brennevin er mest til fest og helg - og den kan man til nød akseptere litt restriksjoner for. Fester og helger - i motsetning til hverdager - lar seg til en viss grad planlegge. Dessuten krever ikke brennevin like mye lagringsplass som øl - så et aldri så lite lager av litt sterkere saker er ganske kurant for de fleste av oss. Et annet moment som forbudstiden kan ha skylden for, er at etter et totalforbud for brennevin som varte i 7 år, måtte jo t.o.m. brennevinssalg gjennom Vinmonopolet fortone som som rene gavepakken.

Vin derimot - det er noe nymotens, som ikke har lange tradisjoner her hos oss. Vi er så langt fra et vinproduserende land man kan komme. Jeg kjenner mange på min alder (60+) som så å si aldri verken drikker eller kjøper vin. Denne kontinentale drikkekulturen har ennå ikke slått rot her hos oss, annet enn blant de yngre og de mer bereiste. Så det kommer nok etterhvert - men inntil videre sitter det mange smågamle grinebitere som ikke skjønner problemet med vin.

Forbudenes logikk er altså at du kan ta fra folket det de ikke bryr seg om - eller det som kan omgås med ikke altfor store anstrengelser. Og - ser man bort fra øl, hvor man må være litt mer nennsom i restriksjonene - er vin og brennevin områder som sklir gjennom ganske greit.

GjeEsp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Antall liker
    115
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2

Cola og potetgull, og annet usunt kosthold er nok noe av det mest helseskadelige man kan utsette seg for (kanskje med unntak av tobakksrøyking). Hjerte og karsykdomer, diabetes, overvekt med beslektede skader er bare å nevne noen. Førstnevnte er vel den hyppigste dødsårsaken i Norge. (Moderat forbruk av vin er forøvrig en av faktorene som er med på å minske risikoen).

Så skal vi da innføre brusmonopoler, eller la en pakke chips koste 100kr. Skal vi nekte privatsalg av sjokolade og Kings Candy snop. Hvor mye koster ikke dette av titalls milliarder i offentlige helseutgifter?

Så hvorfor ikke forby alt som kan være skadelig?

Rett og slett fordi man ødelegger livskvaliteten hos mennesker ved å frata dem selvstendige valg om de vil leve sunt eller usunt. Man har ikke en lov som tvinger folk til 30 minutters daglig mosjon heller, under trussel av fengsel om man skulker, selv om dette vil bedre folkehelsen og redusere offentlige utgifter betydelig.

Det er ikke anderledes når det kommer til vin eller øl. Det er en gode og en glede for de fleste, men noen overdriver og må betale for det. Klart man skal hjelpe dem som faller i gjennom og behøver det... om de ønsker det. Men man skal ikke gjøre det gjennom kollektiv avstraffelse og ved å frata alle mennesker retten til selv å ta slike valg. Er man ikke umyndiggjort så skal man ha råderett over seg selv og skal ha lov til å ta egne frie valg. Det er viktig å respektere dette.

Rusmisbrukere er også mennesker, og de fleste av dem myndige selvstendige mennesker som har tatt mange dårlige valg. Men det er nå likevel valg de har gjort, og som de må ta ansvar for selv. Man kan ikke skylde på omverdenen om man selv ikke kan motstå fristelser eller ret og slett gir blaffen i seg selv og sin egen helse. Man kan tilby hjelp og behandling til å vinne over sine personlige problemer, men man skal ikke frata dem hverken ansvar, verdighet eller myndighet med mindre de er psykisk syke. (som noe av dem er)

Det er litt rart at det å behandle mennesker med respekt ses på som egoisme .. mens det å ta fra mennesker det siste de har av verdighet gjennom å umyndiggjøre dem blir sett på som noe altruistisk og fint.
    Hva sier dette om ditt menneskesyn?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ettersom det ser ut til å herske en smule forvirring omkring akkurat dette: Det er tillatt å kjøpe og drikke vin i Norge.

C

cruiser

Gjest
    Hvorfor er det ingen carrefour og tesco butikker i Danmark og Sverige, de har jo ingen tollmurer?

N

nb

Gjest
    Jeg har vært i Iran, også på et par steder i Iran hvor det konsumeres alkohol.

Man skal være eksepsjonelt kreativ og ikke så rent lite forvirret for å klare å se den minste likhet mellom salg og konsum av alkoholholdige drikkevarer i Iran og Norge. Sammenligningen er så latterlig at man burde legge seg nedpå for å le en god stund.

Deffes prinsipielle poeng gjør han selv en svært hederlig innsats for å drukne i t&t.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Poenget er at markedet er anderledes i store deler av Europa enn i Norge. Tollmurene har mye av skylden. Det er nær umulig å etablere seg i Norge. Vi er i en særstilling. Mat og grosisstmarkedet er delt mellom tre dominerende aktører. De vil hurtig ta kontroll over alkoholomsettningen. Det er lite rom for torg og spesialforretninger i Norge med unntak spesielt for Oslo. Spesialforretningene går stort sett konk her også. Ref. Slakteren på vulkan.
    Tollmurer er et problem for forbrukere i Norge og har ført til dagens situasjon i dagligvarehandlenen. her er det mye som må løses.

Men det er nå likevel ikke mangel på andre butikker i Norge som selger varer likevel. Det hvor det bor folk er det butikker, man kan gå på torget, i småbutikker, til bakeren eller fiskehandleren. De er der om stedet er stort nok, og det er ikke for disse at tollmurene er problematiske.

Jo flere kanaler for distribusjon jo bedre. Og jeg tror jo at nye produkter innen vin, sider, øl og brennevin kan gi en ny giv for alternativene til e store supermarkedene også.

Hvis man selger vinmonopolet som en vinhandlerkjede, så vil man jo kunne drive den med god lønnsomhet. Så man kan beholde mye av dagens utvalg og distribusjonsnett, selv om man tillater andre aktører å tilby produkter i tillegg. Det kan bli den nye folkeaksjen det for den saks skyld. Er det marked for det kan de jo også operere som en netthandler der man kan bestille fra utvalget og få levert på post. Man trenger med andre ord ikke fjerne alt som er positivt selv om man fjerner monopolordningen og konkurranseforbudet.

Her er det rom for mange aktører. Vi har jo allerede et bredt spekter av importører og de er jo selvsagt interessert i å få solgt sine varer. Om de ikke får innpass hos Norgesgruppen, så vil se finne og promotere andre kanaler. Så kanskje det er dette som må til for å gi de 3 store litt etterlenget konkurranse.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    @deph.
    Frihet kombinert med en godt sosialt sikkerhetsnett er generelt en bedre løsning enn tvang, forbud og at maktmennesker gjør livsvalg på vanlige menneskers vegne og bekostning.. selv med de beste hensikter.

Det handler om grunnleggende menneskesyn dette.
    Jeg tror at det er fånyttes å argumentere med at vi må ha mer frihet. Jeg tror t.o.m. at det kan virke mot sin hensikt. Kuede? Vi? ikke f... Vi er et fritt folk og et fritt land - og her gjør vi som vi vil! Sjølråderetten er dypt rotfestet - og ikke er vi medlemmer av EU heller. Vi har allemannsrett og slikt som betyr mer enn hvor man kan få kjøpt den neste drinken.

Jeg tro at det er fånyttes å argumentere at vi er underlagt et tvangsregime eller lever i en forbudsstat. For det kjenner vi oss ikke igjen i. Sharia? Det er like fjernt som månen - det er en annen planet - i hvert fall ikke her hos oss - der hvor alle sitter på sin egen lille teig og er fri konge på haugen.

Det jeg tror folk flest spør om når man foreslår en forandring er: Får jeg et bedre liv hvis vi gjør dette? Får barna mine et bedre liv? Hva med barnebarna - får de et bedre liv?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.614
    Torghandlere og gårdsutsalg i enhver del av Norge. Deph, du er en håpløs romantiker. I Norge er det i motsetning til Europa spredt bebyggelse, det er ingen landsbyer her.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvorfor er det ingen carrefour og tesco butikker i Danmark og Sverige, de har jo ingen tollmurer?
    Det spørsmålet må du stille til dem direkte. Begge kjeder har en ganske stor internasjonal tilstedeværelse, men hvorfor de ikke satser i Danmark ennå er vel en markedsvurdering.

Carrefour:
    carrefour.jpg

Tescos:
    Tesco_world_map.jpg

Det kan jo også hende for alt jeg vet at de er inne på eiersiden i andre kjeder og butikker i flere land.

I Danmark er vel dette de store kjedebutikkene:

ABC Lavpris
    ALDI
    Alta (supermarkedskæde)
    Dagli'Brugsen
    Dreisler Storkøb
    EUROSPAR
    Fakta (supermarkedskæde)
    Føtex Food
    Hami
    Irma (supermarkedskæde)
    ISO (supermarkedskæde)
    Kiwi Minipris
    Lidl
    Liva Stormarked
    Løvbjerg Supermarked
    Netto (supermarkedskæde)
    Prisa
    REMA 1000
    SPAR
    SUPER SPAR
    SuperBest
    SuperBrugsen

Kanskje konkurransen er for sterk?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Torghandlere og gårdsutsalg i enhver del av Norge. Deph, du er en håpløs romantiker. I Norge er det i motsetning til Europa spredt bebyggelse, det er ingen landsbyer her.
    Ønsker man en slik utvikling må man legge tilrette for det, og ikke forby salg av produkter som kan gjøre dem til attraktive alternativer til kjedebutikkene. Rundt om i landet er det mange tettsteder. Men hva må til for å gjøre et tettsted til en landsby? Et torg, noen puber, småbutikker og spisesteder med bevilling. Skal man skape levende småsamfunn må man kanskje lokke folk ut fra stuene for å treffe hverandre over en øl eller to ved peisen på den lokale puben. I dag er det så dyrt grunnet avgifter at det er en umulig tanke. så da sitter folk heller i sine stuer og reiser til det store kjøpesenteret der de finner kjedebutikken, claes ohlson og vinmonopolet. så reiser de hjem igjen og spiser grandiosaen og ser på fjernsyn.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Poenget er at markedet er anderledes i store deler av Europa enn i Norge. Tollmurene har mye av skylden. Det er nær umulig å etablere seg i Norge. Vi er i en særstilling. Mat og grosisstmarkedet er delt mellom tre dominerende aktører. De vil hurtig ta kontroll over alkoholomsettningen. Det er lite rom for torg og spesialforretninger i Norge med unntak spesielt for Oslo. Spesialforretningene går stort sett konk her også. Ref. Slakteren på vulkan.
    Tollmurer er et problem for forbrukere i Norge og har ført til dagens situasjon i dagligvarehandlenen. her er det mye som må løses.

Men det er nå likevel ikke mangel på andre butikker i Norge som selger varer likevel. Det hvor det bor folk er det butikker, man kan gå på torget, i småbutikker, til bakeren eller fiskehandleren. De er der om stedet er stort nok, og det er ikke for disse at tollmurene er problematiske.

Jo flere kanaler for distribusjon jo bedre. Og jeg tror jo at nye produkter innen vin, sider, øl og brennevin kan gi en ny giv for alternativene til e store supermarkedene også.

Hvis man selger vinmonopolet som en vinhandlerkjede, så vil man jo kunne drive den med god lønnsomhet. Så man kan beholde mye av dagens utvalg og distribusjonsnett, selv om man tillater andre aktører å tilby produkter i tillegg. Det kan bli den nye folkeaksjen det for den saks skyld. Er det marked for det kan de jo også operere som en netthandler der man kan bestille fra utvalget og få levert på post. Man trenger med andre ord ikke fjerne alt som er positivt selv om man fjerner monopolordningen og konkurranseforbudet.

Her er det rom for mange aktører. Vi har jo allerede et bredt spekter av importører og de er jo selvsagt interessert i å få solgt sine varer. Om de ikke får innpass hos Norgesgruppen, så vil se finne og promotere andre kanaler. Så kanskje det er dette som må til for å gi de 3 store litt etterlenget konkurranse.
    norgesgruppen har hundrevis av butikker og vil kjøpe inn millioner av flasker. De har et svært godt utbygget distruibisjon. Baker Ole kan kjøpe100 flasker. Norgesgruppen vil ta kontroll over importleddet. Olsen flasker vil støve ned. En annen ting er at det blir garantert krav til lokaler (sikring,kontroll osv) smågutta ( i den gra de finnes) er sjanseløse. Markedet for spesialbutikker er først og fremst i Oslo. Gårdsutsalg burde tillates. Det blir ikke annet en enn hyggelig ekstraslant for bønder som gidder. Det er dem vel unt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    norgesgruppen har hundrevis av butikker og vil kjøpe inn millioner av flasker. De har et svært godt utbygget distruibisjon. Baker Ole kan kjøpe100 flasker. Norgesgruppen vil ta kontroll over importleddet. Olsen flasker vil støve ned. En annen ting er at det blir garantert krav til lokaler (sikring,kontroll osv) smågutta ( i den gra de finnes) er sjanseløse. Markedet for spesialbutikker er først og fremst i Oslo. Gårdsutsalg burde tillates. Det blir ikke annet en enn hyggelig ekstraslant for bønder som gidder. Det er dem vel unt.
    Jeg ser jo bekymringen din. Jeg har jo sett noen av postene dine i vintråden.

Men de fleste har jo veldig langt fra slike vaner eller behov, og om det så bare er noen få hundre merker å velge i på menybutikken så er jeg helt sikker på at de aller fleste finner noe de har lyst på og er fornøyd med. Og er det noe spesielt man behøver som får man heller gå innom en vinhandler eller bestille noe over nettet. Noen ganger er det like stas å kunne kjøpe en Red Bull og en Jäger på 7/11 og sitte på en benk i parken eller på bryggen og nyte solen som det er med hvite duker, krystallglass og viner som koster en ukelønn.

Vi bør innføre et system som tilgodeser flest mulig mennesker, ønsker og behov.

C

cruiser

Gjest
    Det spørsmålet må du stille til dem direkte. Begge kjeder har en ganske stor internasjonal tilstedeværelse, men hvorfor de ikke satser i Danmark ennå er vel en markedsvurdering.

Carrefour:
    Vis vedlegget 225941

Tescos:
    Vis vedlegget 225942

Det kan jo også hende for alt jeg vet at de er inne på eiersiden i andre kjeder og butikker i flere land.

I Danmark er vel dette de store kjedebutikkene:

ABC Lavpris
    ALDI
    Alta (supermarkedskæde)
    Dagli'Brugsen
    Dreisler Storkøb
    EUROSPAR
    Fakta (supermarkedskæde)
    Føtex Food
    Hami
    Irma (supermarkedskæde)
    ISO (supermarkedskæde)
    Kiwi Minipris
    Lidl
    Liva Stormarked
    Løvbjerg Supermarked
    Netto (supermarkedskæde)
    Prisa
    REMA 1000
    SPAR
    SUPER SPAR
    SuperBest
    SuperBrugsen

Kanskje konkurransen er for sterk?
    I norge har vi:

Rema1000
    Spar
    EuroSpar
    Prix
    Obs
    Mega
    Coop extra
    Joker
    Kiwi
    Meny
    Ultra
    Centra
    Bunnpris
    Ica
    Ica Supermarked
    Rimi

Sikkert flere også, men som i Danmark så er det hele bare en illusjon, det kokes ned til noen få eierselskaper som kontrollerer hele kjeden.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Du får et litt feil bilde av noen av innleggene i vinterdekk. Det er ofte et resultat av generøse venner med fantastiske vinsamlinger. Dette vil ikke kun gå utover luksusviner men også breddesortimentet tipper jeg. Standard butikken er ganske traurig. Min "kjærlighet" til polet bunner i frykten for at matmafian skal ta over. At vi skal få et kjipt " monopol" i butikkene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn