Deph, Norge er et lite land. Splittes Polet som konsept, er det uvergelig en fare for dårligere utvalg, service, priser... you name it. Stordriftsfordelene Polet har vil gå tapt opp dette må slå ut i noe. En rekke mindre aktører dukker opp, holder det gående en stund, så faller noen fra, og de som er igjen blir kjøpt opp av gjett hvem..?? Så er vi tilbake til rute en kanskje, med et par STORE - denne gangen på private hender, så kan du da regne deg frem til hva som skjer. Noe drittvin blir muligens billigere, men utvalget vil garantert forsemres, og de GODE vinene går opp i pris under henvisning til "markedspris" bla bla se på andre land osv. osv.
Dagens gode service og tiltransporteringstilbud, utvalg, kompetente betjening osv. er behørig belyst i andre innlegg. Har sagt det før men gjentar det gjerne; slik Polet faktisk fungerer i dag er deet et glimrende eksempel på statlig virksomhet som faktisk fungerer aldeles utmerket. Det eneste de IKKE er gode på er å være tilgjengelig på hvert gatehjørne, 24/7 og betjent av en fjortis som vet like mye om varene som det han/hun vet om Dødehavsrullene.
Prøv å bytte ut produktene med en hvilken som helst annen varegruppe (brød, meierivarer, syltetøy, jakker, sko, hifi) .... og les så hva som står der. Da ser man lettere hvor meningsløse slike argumenter egentlig er, og hvor ønskelig statsmonopoler egentlig er når man tenker seg om.
Her er det intet annet enn et ekko av årelang statlig indoktrinering og offentlige holdningskampanjer.
Vi har et helt fullstendig elendig utvalg av steder med lovlig omsetning i Norge i dag. Selv det fattigste uland slår oss, og da hjelper det lite med 3-4000 skamdyre whiskyflasker på postordrelisten.
Jeg vil heller besøke en lokal bonde og kjøp med en dunk av de hjemmelagde produktene der enn å bla gjennom en million titler i en statsautorisert katalog jeg uansett aldri vil kjøpe.
Jeg vil kjøpe en jeger og en øl sammen med en currywurst en kald januardag og ikke bli henvist til et statsmonopol som sannsynligvis ikke er åpent uansett og som sikkert hadde forlangt 100kr for herligheten.
Monopolsituasjonen og forbudene i Norge er virkelig en uting.