Skal vi se - gammelkommunister, propagandaofre, scientologioffiserer.
Da syns jeg grensen er overskredet, og det får være nok. Å sitte og lalle over tastaturet mens fingrene flyr fra tankene dine er muligens en underholdende aktivitet for deg, Gjestemedlem, men summen blir en masse støy og mas.
Du ønsker å ta opp mangel på frihet illustrert vha polet, og mener at frihetsopplevelsen i Norge vil bli betydelig bedre dersom monopolet avskaffes, og vin og brennevin omsettes fritt i landet.
Andre tillater seg å påpeke at friheten til å velge et usedvanlig stort sortiment er blitt formidabel, med Vinmonopolet. Så kan vi vurdere om disse frihetene er sammenlignbare - selvsagt ikke, den ene er en absolutt, den andre er kvalifisert og situasjonsavhengig.
MEN - vi er deler av et samfunn, der dette har påtatt seg en rekke oppgaver forbundet med å fremme folkehelsen. Til tider går den gode viljen over styr, dog er det nødvendig med restriksjoner for at tilgjengelige ressurser skal dekke akseptable behov. Det innføres restriksjoner på fartsgrenser, omsetning av tobakk og omsetning av alkohol, av helt bestemte årsaker, man ønsker å redusere utleggene samfunnet skal ha for å reparere skadene som oppstår. Helt skadefri kan man aldri bli, men vi styrer klar av Mad Max ute i gatene, og Olav Duuns skildringer fra fyllekvarterene i Oslo.
Er dette bra? Personlig har jeg lite til overs for Ron Paul, som mener at samfunnet skal blande seg minimalt i menneskers gjøren og laden. Men han er en konsekvensfast tenker, og sier det som det er: frihet betyr også frihet til å lide, dersom du ikke har tatt forholdsregler.
I tråden om American Revolution har jeg linket til da han sa at en mann som ikke har tatt ut forsikring, har ingen rett til å forvente at samfunnet skal hjelpe ham, og han samtykket da folk i publikum ropte "Let him die!"
Gjestemedlems rabiate rørerier fylt med skjellsord unnlater å trekke slike konsekvenser. For ham er det "Ja, takk, begge deler." Han kan godt tenke seg sikkerhetsnettet det norske samfunnet har laget, med hva det tilbyr av velferdsgoder, helse/omsorg og NAV-støtte - samtidig som han vil ha et restriksjonsfritt samfunn på områder samfunnet har valgt å lage begrensninger i.
Jeg husker min rare far, nå død, som var i harnisk da det ble innført bilbeltepåbud, og som kom opp med evinnelige argumenter for hvorfor det var hodeløst. Han kjøpte seg en biljakke som hadde en svart diagonal stripe i front, fra venstre skulder ned til høyre midje, slik at det skulle se ut som om han hadde på et bilbelte. Det var en god del kontroller da påbudet ble innført.
En stund etter kjørte min far bilen i en fjellvegg. Han overlevde, men fikk en del skader i brystkassen og ansiktet. Etter det brukte han bilbelte.
Om vi nå kan få lov til å tipse hverandre om hvordan vi best kan bruke Vinmonopolet, uten å bli skjelt ut av Gjestemedlem som hodeløse Scientologioffiserer og gammelkommunister, så ville det vært fint.