Mat, drikke og røyk La oss bevare Vinmonopolet!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Så demokratiet har ikke noen åpenbar løsning på dette problemet.
    Når demokratiet svikter, får du satse på AKP-ML's "væpna revolusjon".
    Nei, det holder for meg å være litt arg på OT.

Ingenting jeg kan gjøre med at landet er befolket av mennesker uten selvrespekt... ikke annet enn å prøve å argumentere for en endring i folks holdninger og få dem en smule mindre autoritetstro, overtroiske, engstelige og duknakkede.

Men det er en kamp i oppoverbakke. :)
    Jeg kjenner meg overhode ikke igjen. Uten selvrespekt? Overtroiske? Engstelige? Duknakkede? Du er sikker på at du ikke står der og ser deg i speilet?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.629
    Så demokratiet har ikke noen åpenbar løsning på dette problemet.
    Når demokratiet svikter, får du satse på AKP-ML's "væpna revolusjon".
    Nei, det holder for meg å være litt arg på OT.

Ingenting jeg kan gjøre med at landet er befolket av mennesker uten selvrespekt... ikke annet enn å prøve å argumentere for en endring i folks holdninger og få dem en smule mindre autoritetstro, overtroiske, engstelige og duknakkede.

Men det er en kamp i oppoverbakke. :)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Så, når det nå engang er slik, så er dette det beste, og jeg henter min kvalitets vin på butikken opptil flere ganger i uken! Det har jeg gjort i mange år:) Spurt deg selv om hvorfror de rikeste i Norge selger MAT?
    Ja de har monopol på matvaresalg i Norge grunnet ekstreme tollmurer som forbyr konkurranse. Men det er noe som diskuteres i landbrukstråden.

Har du lurt på hvorfor vi ikke har statlig eide og drevne matvarebutikker i stedet. Tenk så fantastisk det hadde vært med et stort gildt utvalg og gullende gode bestillingslister på alt fra syltetøy til hermetiserte agurker fra den store verden?

S

sorgenfri

Gjest
    Liker din måte å argumentere på!

Sikker på at du ikke jobber på havet?

:) INGEN ironi!

kjell.jpg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.629
    Deph, etter hva jeg har forstått har du erfaringer i gartnerfaget, hvordan er kvaliteten på blomster som selges på Rema i fohold til en spesialbutikk? Legg merke til at jeg ikke tar hensyn til åpningstider eller pris.

V

vredensgnag

Gjest
    Det handler jo om hva man ofrer, for at Gjestemedlem skal få handle en flaske vin på Joker klokken 21.00 - en dag i fremtiden.

Det norske Vinmonopolet har bedrevet undergravende virksomhet overfor norsk kontrollmani, og har klart å fremdyrke et helt unikt tilbud (du finner ikke det whiskyutvalget i Tyskland heller, dephie.)
    I tillegg en fantastisk serviceinnstilling og velvilje.

Dette ryker dersom fundamentet i Vinmonopolets omsetning blir borte, og i stedet går til dagligvarehandelen.

Og det ville vært utrolig synd. Vi sitter her oppe i denne kalde steinrøysa vår, og har handelsforbindelser til hele verdens tilbud av øl, vin og brennevin, gjennom en virksomhet som opprinnelig ble skapt for å begrense omsetningen.

Når Gjestemedlem kjører sine tirader med bryteren konstant på 11, så er det underholdende, men også ganske så forutsigbart. Etter den første utblåsningen kan vi kanskje få noen fakta på bordet, fremfor jeremiader om hvor ufrie vi er?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Liker din måte å argumentere på!
    Tråden følger et sedvanlig mønster, som gjengangere på OT sikkert kjenner. Trådstarter kommer med noen blødmer om det fantastiske monopolsystemt vi har i dag, og inviterer til litt debatt.

Så må vi få unna de obligatoriske innleggene. (Som stort sett er gamle og velkjente fra andre tråder)

Så når vi går lei av det hele om en time eller to kan trådstarter komme tilbake med sine anekdoter om mystiske whiskyflasker han fant på en støvete hylle i et glemt polutsalg i bakgårdsnorge og litt historier om forretningsforbindelser i utlandet som ble imponert på et norgesbesøk og tok med noen flasker med dyr vin tilbake til sivilisasjonen.

Men nå forgriper jeg nok begivenhetenes gang...

Det er nok ennå litt mer eder og galle man kan finne til våre siste jernteppebutikker.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det handler jo om hva man ofrer, for at Gjestemedlem skal få handle en flaske vin på Joker klokken 21.00 - en dag i fremtiden.

Det norske Vinmonopolet har bedrevet undergravende virksomhet overfor norsk kontrollmani, og har klart å fremdyrke et helt unikt tilbud (du finner ikke det whiskyutvalget i Tyskland heller, dephie.)
    I tillegg en fantastisk serviceinnstilling og velvilje.

Dette ryker dersom fundamentet i Vinmonopolets omsetning blir borte, og i stedet går til dagligvarehandelen.
    Det er mulig å beholde butikkene, utsalgene og bestillingsutvalget selv om man tillater konkurranse. En vinhandlerkjede kan eksisterer selv om alle andre som vil kan selge hva de vil, og når de vil.

Vi kan få begge deler.

G

Gjestemedlem

Gjest
    La oss illustrere hva dette egentlig handler om.

Jeg synes rett og slett at det er nitrist at dette er FORBUDT i Norge:

slik.jpg
    Mer komplisert er det rett og slett ikke. Om er man villig til å ofre dette for en blendene postordreliste som man kan imponere sine kontakter og forbindelser med så vet jeg rett og slett ikke hva jeg skal argumentere med.

For da har vi rett og slett helt forskjellige verdier her i livet!

Det argumenteres så varmt i andre tråder for bakeren, slakteren og fiskehandleren.. men når det kommer til vinhandleren eller det som kunne gjøre alle de andre butikkene til noe mye mer attraktivt så avsløres hykleriet til fulle. Da er det det statlige vinsupermarkedet som er idealet.

:/

N

nb

Gjest
    Vi kan få begge deler.
    Nei, det kan vi ikke og du ser ut til å være den eneste som ikke skjønner det. Du skal lete langt og lenge i en europeisk stoby for å finne et utvalg som matcher et pol i en norsk by av tilsvarende størrelse.

I mattråden klager du på dårlig utvalg og høye priser på importerte varer. Polet gir det et utvalg i verdensklasse med varer fra hele verden og gode priser på kvalitetsvarer, mens billigskivpet blir relativt sett temmelig kostbart grunnet den flate alkoholavgiften.

V

vredensgnag

Gjest
    Fordi vi ikke har egen vinproduksjon, eller brennevinsproduksjon, av betydning, så har Vinmonopolet fått lov til å utvikle seg fritt i forhold til handel med utlandet. I senere år, grunnet bølgen av nye bryggerier innen øl, har økt ølinteresse også skapt gode avsetningsforhold for utenlandske øl.

Men dette er en unik situasjon, som har skapt et sjeldent godt tilbud, i et land der det definitivt er altfor mye kontroll og styring med alt mulig. Vi skal virkelig se oss godt for før vi lar dagens Vinmonpolordning forvitre - og Gjestemedlems illustrasjoner hittil er latterlige. På den ene siden propaganda, på den andre siden komplett urealistiske fremstillinger av et varetilbud, om man tenker tanken at dette skal være tilgjengelig i et land som er like langt som distansen fra Oslo til Roma ...

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.090
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi kan få begge deler.
    Nei, det kan vi ikke og du ser ut til å være den eneste som ikke skjønner det. Du skal lete langt og lenge i en europeisk stoby for å finne et utvalg som matcher et pol i en norsk by av tilsvarende størrelse.

I mattråden klager du på dårlig utvalg og høye priser på importerte varer. Polet gir det et utvalg i verdensklasse med varer fra hele verden og gode priser på kvalitetsvarer, mens billigskivpet blir relativt sett temmelig kostbart grunnet den flate alkoholavgiften.
    Helt korrekt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Deph, etter hva jeg har forstått har du erfaringer i gartnerfaget, hvordan er kvaliteten på blomster som selges på Rema i fohold til en spesialbutikk? Legg merke til at jeg ikke tar hensyn til åpningstider eller pris.
    Jeg liker da godt spesialbutikker og faghandlere. Men jeg ønsker meg jo ikke et statlig monopol på plantesalg... uansett hva de kunne skaffet på bestilling. Du får bedre brød hos en baker enn på Rema også, men jeg hadde ikke likt om Rema måtte slutte med brødsalg og man ble tvunget til å oppsøke et statlig brødutsalg etter sovjetmønster med halve åpningstider og tre ganger prisen.

S

sorgenfri

Gjest
    Hvis jeg forstår dette riktig - så mener noen at man får bedre utvalg hvis monopolet forsvinner - eller bedre, og billigere?

Jeg VET at alkohol agenturene i Norge IKKE ønsker annet enn hva som praktiseres i dag.. I dagligvaren må en kjøpe plassering i hyllene..Dette finansierer Ole Roberts villa i Oslo, og tilkommer ikke oss forbrukere.

Mitt enkle poeng er at når staten er enerådende så tilkommer alle rabatter, eller andre perks KUNDEN. om staten får et overskudd så får ungene bedre skole, eller bestemor bedre rom på sykehjemmet..

Får Ole Robert lov til å selge vin, får vi MINDRE vin, og han mer Cash.. Gitt denne situasjonen er et Vinmonopol å foretrekke

Reitan bygget om for mer enn 100 millioner kroner - DN.no

V

vredensgnag

Gjest
    La være å spamme tråden, Gjestemedlem. Folk her er voksne, og har fått med seg dine lettfattelige poeng forlengst.

Men du ser ikke poenget her. I din iver etter å kjøpe vin der du kjøper brød, blomster eller salami, så ser du bort fra hva alternativet blir.

Et lite utvalg kjente merker innen brennevin.
    En haug travere innen vin.
    Og en mengde oppdiktede vin-etiketter som er supermarkedskjedens påfunn.

Norske bakere har ikke tenkt å begynne å importere vin, så du kan få kjøpt deg en flaske til croissanten din.

Jada, Vinmonopolet er påbudt i Norge, men har utviklet seg til et helt fenomenalt tilbud i absolutt verdensklasse når det gjelder kvalitet og utvalg.

Prisen kommer ikke til å bli justert om det blir frislepp av enkelte kategorier til dagligvare - men kvalitet og utvalg kan du si farvel til.

Og du kunne valgt dette bildet fra et pol, når du først skulle vise hva som er påbudt.

vinmonopol.jpg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Om så den store flotte gilde bestillingslisten hadde inneholdt en million navn ville det ikke veid opp for urimeligheten i at det er strengt forbudt med slike utsalg som jeg har vist eksempler på her! Butikker og markeder som skaper levende menneskevennlige byer, og landsbygder.

Det er helt vannvittig at ikke en bonde skal få selge sin vin, sider eller fruktbrennevin på torget eller i butikken, på gården eller hvor som helst ellers folk ferdes, lever og handler.

I stedet vil folk ha dette industrielle kalde sovjetiske statsmonopolet...

At det er andre enn ekstremt religiøse mennesker eller kyniske vinsamlere som kan forsvare et slikt system er for meg ufattelig.

Så lett folk lar seg blende over mange fjonge navn på i en liste.... og hva de er villig til å ofre. Det er rett og slett ufattelig trist.

Tenk på hva det er som skaper trivsel og stemning i de byer, landsbyer og steder man besøker rundt i Europa og tenk hvor jamrende nitrist det hadde vært om dette hadde blitt erstattet av tunge statlige vinsupermarkeder a la polet.

Ekstrem minsantropi bare tanken.

...

Jeg blir trist av denne mentaliteten og hvor lett folk lar seg forblende av noen fjonge franske navn på en liste, og lar tellesyken ta overhånd.

Jeg går meg en tur i Fjellveien i stedet, så får dere heller sitte og utveksle gode historier om hva dere har funnet i en av hyllene på statens vinmonopol avdeling Norge.

pol.jpg

Sist redigert av en moderator:

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Antall liker
    41
    Denne tråden gruser jo dilldalltråden...Godtebutikken for voksne vekker tydeligvis mange følelser. Festlig har det blitt;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
    1343236068921_226.jpg

Stengt for øyeblikket, men han åpner sikkert igjen. Dårlig utvalg, dårlig kvalitet, men han tar sikkert imot når det passer kundene. ;)

Sist redigert av en moderator:

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.220
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Neiognei, det kan gjerne være monopol for meg, sålenge de ser slik ut. Yummy!

B

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    307
    For noenlunde oppegående individer så er tilgjengeligheten god nok i Norge mener nå jeg da, og som den egoisten jeg er, så kunne jeg ha tenkt meg ølmonopol også der jeg bor......, ikke av alkoholpolitiske årsaker, men utvalget ville være uendelig mye bedre.:)

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.954
    Torget vurderinger
    4
    Om så den store flotte gilde bestillingslisten hadde inneholdt en million navn ville det ikke veid opp for urimeligheten i at det er strengt forbudt med slike utsalg som jeg har vist eksempler på her! Butikker og markeder som skaper levende menneskevennlige byer, og landsbygder.

Det er helt vannvittig at ikke en bonde skal få selge sin vin, sider eller fruktbrennevin på torget eller i butikken, på gården eller hvor som helst ellers folk ferdes, lever og handler.
    I dag er du usedvanlig tungnem, selv til deg å være Deph.
    De gamle argumentene dine er jo plukket fra hverandre for lengst.

Uansett hvor lovlig det ville blitt så ville glansbildene du viste tidligere i tråden ikke skje annet enn i en håndfull større byer. Avgiftene ville ikke blitt noe annerledes enn i dag så de små idylliske utsalgene sine ville hatt priser ut av en annen veden for å dekke utgiftene sine. GjerrigOla ville kjøpt kjip kartongvin på REMA, ikke på de små idylliske butikkene dine. Det ville ikke vært økonomisk grunnlag for dem.

Det er sikkert prisverdig å være prinsippfast i mange tilfeller, men når argumentene for lengst har rent ut i sand blir det en smule latterlig.
    Ikke bare er du usedvanlig tungnem i dag, men i din iver etter å forvare prinsippene dine er du også usedvanlig forutsigbar, også selv til deg å være.,

G

Gjestemedlem

Gjest
    Dere er som en gjeng med inngrodde gammelkommunister som lite fatter at dette overhodet ikke handler om et par pene butikker utsalg og en fjong bestillingsliste, men alt hva som er forbudt som følge av den monopolordningen vi har i dag.

Den listen kan gjøres mye lengre enn bestillingslisten på polet, og er svært mye viktigere. Men jeg er redd at å en gang ta seg bryte med det er like fånyttes som å diskutere med scientologioffiserer.

Prinsippløse, duperte, indoktrinerte propagandaofre!

Man skulle tro dere aldri hadde vært utenfor landets grenser.

V

vredensgnag

Gjest
    Skal vi se - gammelkommunister, propagandaofre, scientologioffiserer.

Da syns jeg grensen er overskredet, og det får være nok. Å sitte og lalle over tastaturet mens fingrene flyr fra tankene dine er muligens en underholdende aktivitet for deg, Gjestemedlem, men summen blir en masse støy og mas.

Du ønsker å ta opp mangel på frihet illustrert vha polet, og mener at frihetsopplevelsen i Norge vil bli betydelig bedre dersom monopolet avskaffes, og vin og brennevin omsettes fritt i landet.

Andre tillater seg å påpeke at friheten til å velge et usedvanlig stort sortiment er blitt formidabel, med Vinmonopolet. Så kan vi vurdere om disse frihetene er sammenlignbare - selvsagt ikke, den ene er en absolutt, den andre er kvalifisert og situasjonsavhengig.

MEN - vi er deler av et samfunn, der dette har påtatt seg en rekke oppgaver forbundet med å fremme folkehelsen. Til tider går den gode viljen over styr, dog er det nødvendig med restriksjoner for at tilgjengelige ressurser skal dekke akseptable behov. Det innføres restriksjoner på fartsgrenser, omsetning av tobakk og omsetning av alkohol, av helt bestemte årsaker, man ønsker å redusere utleggene samfunnet skal ha for å reparere skadene som oppstår. Helt skadefri kan man aldri bli, men vi styrer klar av Mad Max ute i gatene, og Olav Duuns skildringer fra fyllekvarterene i Oslo.

Er dette bra? Personlig har jeg lite til overs for Ron Paul, som mener at samfunnet skal blande seg minimalt i menneskers gjøren og laden. Men han er en konsekvensfast tenker, og sier det som det er: frihet betyr også frihet til å lide, dersom du ikke har tatt forholdsregler.
    I tråden om American Revolution har jeg linket til da han sa at en mann som ikke har tatt ut forsikring, har ingen rett til å forvente at samfunnet skal hjelpe ham, og han samtykket da folk i publikum ropte "Let him die!"

Gjestemedlems rabiate rørerier fylt med skjellsord unnlater å trekke slike konsekvenser. For ham er det "Ja, takk, begge deler." Han kan godt tenke seg sikkerhetsnettet det norske samfunnet har laget, med hva det tilbyr av velferdsgoder, helse/omsorg og NAV-støtte - samtidig som han vil ha et restriksjonsfritt samfunn på områder samfunnet har valgt å lage begrensninger i.

Jeg husker min rare far, nå død, som var i harnisk da det ble innført bilbeltepåbud, og som kom opp med evinnelige argumenter for hvorfor det var hodeløst. Han kjøpte seg en biljakke som hadde en svart diagonal stripe i front, fra venstre skulder ned til høyre midje, slik at det skulle se ut som om han hadde på et bilbelte. Det var en god del kontroller da påbudet ble innført.
    En stund etter kjørte min far bilen i en fjellvegg. Han overlevde, men fikk en del skader i brystkassen og ansiktet. Etter det brukte han bilbelte.

Om vi nå kan få lov til å tipse hverandre om hvordan vi best kan bruke Vinmonopolet, uten å bli skjelt ut av Gjestemedlem som hodeløse Scientologioffiserer og gammelkommunister, så ville det vært fint.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.090
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tror du virkelig det er dette vi ville fått i byer og tettsteder om Polet forsvant? Da er du utrolig naiv. Kanskje på Frogner men.........

Røreriene dine har nå forlatt virkelighetens sfære. Og ja..jeg har vært utenfor landets grenser, og jeg har handlet vin i de fleste europeiske storbyer, og tallrike mindre. Butikkene du fabler om er det utrolig langt mellom. Tilgjengeligheten på god vin er bedre i Bergen med sine 7-8 polutsalg enn i de fleste sammenlignbare byer på kontinentet. Søppel kan du riktignok få kjøpt på de fleste gatehjørner, og det er muligens det du vil ha, men butikker som det du viser på bildene dine må du lete ufattelig langt etter. Og selv de butikkene du viser bilder av har et utvalg som er svært begrenset i forhold til et middels polutsalg.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Vi lever i et land der følgende er strengt forbudt:

Kjøpe en flaske vin når man er å handler
    En bonde som kan selge sin produksjon fra gården eller på markedet
    En baker, delikatesseshop, den lokale kafeen eller kaffistova kan selge en flaske vin sammen med det andre de tilbyr
    Å stoppe langs veien i Hardanger og kjøpe med en dunk sider sammen med en kasse epler
    En vinhandler
    En forhandler som møter på en messe og demonstrere og selger sine produkter
    En kiosk eller kebabsjeppe som selger med en 0,5dl med schnaps til maten
    En vanlig butikk som kan selge annet enn lettøl
    ..

etc.

etc.

etc.

Streng forbudt med den forkvaklede lokikken om at "vi har jo fastegrenser" så deror må vi forby annet enn Den Norske Allmektige Staten å selge en flaske vin.

Det er skammelig at voksne mennesker forsvarer å bli behandlet på en slik måte.. og enda mer skammelig at de så gladelig vil behandle alle sine medmennesker med slike nedverdigende sharialover kun fordi de blir forblendet av den imponerende postordrelisten fra DET STALTIGE VINMONOPOLET.

Å ja men vi har jo bilbelter derfor må vi forby en bonde å selge sin sider måp vite!

Fantastisk "logikk"

Dette våset går Erasmus Montanus en høy gang!

..

Det norske folk finner seg alt for godt i å bli behandlet som dyr... og det verste er at de liker å gå i bånd og logrer så pent til sine eiere og herrer i kisten, moskeen og på i Partiet.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.090
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sist jeg sjekket var dette en tråd om VP. De andre tingene du nevner kan vi ta et annet sted..

G

Gjestemedlem

Gjest
    Tror du virkelig det er dette vi ville fått i byer og tettsteder om Polet forsvant? Da er du utrolig naiv. Kanskje på Frogner men.........
    Du finner da små kremmere, landhandlere og spesielbutikker som selger vin sammen med sine andre varer i hele Europa... uansett hvor jævla grisgrendt det er...

Er man virkelig så forknytt av å ha levd i Norge så lenge at dette er en ufattelig tanke og en "utopi"?

Jeg er dypt sjokkert over hvor dypt denne indoktrineringen sitter.

Her et lite bilde fra et marked i Montenegro, dette burde være et bilde fra bondens marked i Bergen. Strengt forbudt i Norge selfølgelig, og de logrende innbyggerne hyller at det er forbudt for dem å leve slik. :(

DSC_0151.JPG

Men vi har må jo bruke bilbelte i Norge så dette er jo klin umulig... det går jo ikke an å begge deler samtidig... da går det full tilt i hodet..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn