La nostra casa

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• T

Thomas1

Gjest

Litt vanskelig å se det for seg, men dette er altså min fremtidige rekreasjonsstue.
    Dette rommet blir på drøye 22 m2 og ved siden ligger det et nesten tilsvarende rom på drøye 18m2 som blir til tv/kino rom.
    Høyden under takbjelkene er ca 220 cm. Jeg kommer ikke til å bygge verken rom i rom eller studio, men satse på et allsidig rom til hifi og avslappning. Det blir åpnet noen vegger, dvs de veggene som synes, blir revet.

Satser på å legge inn bilder etterhvert, men det blir ingen byggeblogg.

Mvh
    Thomas

T

Thomas1

Gjest

Her har anlegget kommet i hus, men et annet rom enn det som er planlagt. Skal snart igang med byggingen av kjelleren, men t.t.t

Her i dette rommet har jeg fått en mulighet til nærfeltlytting. Det blir litt vel "på 1ste rad" for min smak, men det er vel kanskje en vanesak som mye annet.
    Med på kjøpet fikk jeg litt rumlebass, men dette rommet er heldigvis bare en mellomstasjon.

2m

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Antall liker
    1.771
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Så ikke så verst ut dette Thomas1. Gratulerer med nytt hus ;D

T

Thomas1

Gjest
    Akkurat nå ser det verst ut ;D

Men jeg regner med at det blir bedre fremover, men det er mye å ta tak i...
    Regner med å starte på lytterommet ila kort tid, men må bli ferdig med stue/kjøkken o.l

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.768
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Litt vanskelig å få noe inntrykk av romløsningen her...men hvorfor ønsker du 2 rom vegg i vegg....det må jo være bedre å lage et stort og integrere begge oppsettene...du vil uansett ikke kunne nyte musikk i det ene rommet mens noen ser på film i det andre...

Og det er jo utvilsomt en lydgevinst i å integrere de to anleggene også...

Mvh
    OMF

T

Thomas1

Gjest
    Veggen som deler disse rommene er iflg plantegningene, en bærevegg. Jeg ønsker ikke ett stort rom som måler 4,5 x 9 meter og en takhøyde på 2.10 ( når jeg har isolert ) Det største rommet blir prioritert som lytterom, mens det andre blir et såkalt kino rom. Ser omtrentlig på film 1 gang i mnd, så derfor denne prioriteringen.

T

Thomas1

Gjest

Så langt har jeg altså kommet 8)
    Snekkeren som skulle lage til et rom her skulle plutselig på ferie. Det fikk jeg beskjed om før han hadde gjort seg ferdig med noe som helst i 1 etg. Unødvendig å si at han ikke trenger å komme tilbake...hehe. Det viste seg at jeg var flinkere enn han, så det gjorde strengt talt ikke noe. :eek:

Dvs at jeg skal gjøre det selv, men jeg er så sliten for tiden pga alt jeg gjør i resten av huset at det kommer til å ta tid! laaaaang tid.

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    590
    Torget vurderinger
    2
    Dvs at jeg skal gjøre det selv, men jeg er så sliten for tiden pga alt jeg gjør i resten av huset at det kommer til å ta tid! laaaaang tid.
    [/quote] I know the feeling :p av og til kjenne man sæ helt tom,men slapp av,det løser sæ,blir nok bra til slutt,"ROM" va ikkje bygd på en dag veit du ;)
    mvh Filip

General8

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.07.2005
    Antall liker
    0
    Hei, Thomas

Skal du ha noe gjort, gjør det selv eller hør med noen som har mye å gjøre. ;)

T

Thomas1

Gjest

Har etterhvert skjønt at det kommer til å ta "litt" tid før jeg får startet i kjelleren, så jeg valgte å gjøre det beste ut av det jeg har tilgjengelig.

Har ikke direkte pusset opp, men bare satt inn litt lamper, teppe og møbler for å gjøre det litt mer hjemmekoselig.

T

Thomas1

Gjest

Denne stolen fra Ikea er overraskende god. Sovner som en stein når jeg er litt sliten. Sitter litt tiltet opp fra gulvet og det er behagelig når man skal slappe av.

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Thomas1 skrev:

Har etterhvert skjønt at det kommer til å ta "litt" tid før jeg får startet i kjelleren, så jeg valgte å gjøre det beste ut av det jeg har tilgjengelig.

Har ikke direkte pusset opp, men bare satt inn litt lamper, teppe og møbler for å gjøre det litt mer hjemmekoselig.
    Så flott ser det ut! :)
    Jeg forstår nå at jeg må kjøpe Lack hyllene og ikke Expedit. :D

T

Thomas1

Gjest
    lack reolen er fin til å stable vinyl i, men ikke noe særlig til cder. Det blir litt vanskelig å organisere da den svelger 3 rader innover. Skal man bare bruke en rad i fremkant, må man ha noen reoler.

begynner å bli rett så fornøyd, men det tar litt tid å venne seg til nærfelt lytting. Synes jeg mister litt av fremdriften i musikken, men det kan være noe jeg kan justere litt på med tanke på toe in på høytalerene.

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan er fremdriften i kjelleren?

Flotte høytalere du har. Så på et noen stativvarianter av Usher da jeg var på jakt etter anlegg. Kan fort hende at jeg lander på noe lignende det du har når jeg får et større rom å boltre meg i.

Hvordan vil du beskrive lyden?

T

Thomas1

Gjest
    Kjelleren er status que. Altså ingen endringer.
    Må pigge opp gulvene i vaskerommet i kjelleren v siden av før jeg gjør noe annet.

Lyden ja...
    Bra med oppløsning. Gir en grei definering av rom og plassering. Mye varme og sjel. Litt lite fremdrift i musikken synes jeg fremdeles, men det har hjulpet seg etter litt vinkling på høytalerene. Anlegget synes jeg spiller med troverdighet egentlig.

Rommet mitt er på 9 m2, så store rommet trenger de ikke. Selv vil jeg over på stativhøytalere, men det er mer smakssak og prioriteringer, men har ikke noe med str på rommet.
    Det ville selvsagt vært ideelt med større rom, men ikke direkte avgjørende.

Drømmene mine for fremtiden ( ikke romavhengig )

Bedre kilde ( noe med mer dynamikk og fremdrift )
    Strammere effektrinn ( Gjerne klasse A )
    Stativhøyttalere

Det er forresten litt vanskelig for meg å legge ut bilder da jeg bruker mobilt bredbånd ( skikkelig moped for å si det mildt )

T

Thomas1

Gjest

Kjøpte 3 stk "dot it " fra Osram. Kjekke saker når man liker å lytte i mørket. 99 kr stk. 3 valgfrie lysstyrker og festes med magnet eller borrelås ( begge følger med )

General8

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.07.2005
    Antall liker
    0
    Grattis med et flott rom Thomas. Må komme meg ut for en lytt snart. Med lite fremdrift, mener du driv og fot??

Har fått meg noen monitorer du sikkert har lyst å prøve. De er ikke til salgs, men jeg kan sikkert ta de med en dag. Må bare få laget noen kule stativ først.

T

Thomas1

Gjest
    Driv og fot ja.

Ikke ta med noe jeg ikke kan kjøpe... ;)
    Joda, ta de med en dag. Send meg et pip først bare.

T

Thomas1

Gjest
    Noe nytt er på gang på loftet.
    Ned på pris, men ikke på kvalitet?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dette så da veldig MA'sk ut? GSxx. Hvilken?

Åkkesom gratulerer. Nå er det om å ha tunga i rett munn; for dette er erketypiske "sølvfathøyttalere". Not at home for mr.Cockup :)

Mvh Vidar P

T

Thomas1

Gjest
    Du har helt rett Vidar.P
    Dette er en GSxx. Nærmere bestemt en GS10. Jeg har en forkjærlighet for stativhøytalere, så derfor en GS10.

Men det står en annen på bildet også.

Denne:

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hehe. Du skal stå tidligere opp om morgenen for å lure meg med MA skjønner du :)

Det der, den hiterste altså, er en RSx (umulig på bildet å si om det er RS1, RS5, RS6 eller RS8) har en slik selv (rettere sagt S1) på hytta. En aldeles glimrende høyttaler; og en høyttaler som burde ha solgt som varmt hvetebrød i Norge om folk bare hadde hørt hvor god den var!

Mvh Vidar P

T

Thomas1

Gjest
    Den andre er en RS6. Hvorfor 2 par høytalere?

Grunnen er rett og slett denne benken fra Ikea! Her skal nr 2 anlegg stå.

Nr 2 anlegget skal rett og slett representere en litt annen lydfilosofi. En annen tilnærming m.a.o

Her blir det enten Naim eller rør. Får forhåpentligvis svaret på det i løpet av kort tid.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat det valget er vel vanskelig å mene mye om; det spørs vel på hvilket rørutstyr (det fins jo alt fra elendig skit til noe av verdens beste hifi som er rørbasert), og på hvilket Naim-utstyr (black passer imo disse MA'ene bedre enn olive og chrome bumper) det vil jeg mene. Gode varianter av begge vil passe glimrende med MA, dårlige varianter vil passe ditto.

Mvh Vidar P

T

Thomas1

Gjest
    Blir det Naim, blir det forhåpentligvis pre/effektløsning i black serien. Blir det rør, kunne jeg tenkt meg å låne et øre til den intergrerte saken fra Leben. Den med 2x13W. Husker ikke navnet på den i forbifarten, men jeg har lest og hørt endel gode saker om den.

På det forrige bilde kan man se Adele sin debutplate "19" Noe av det bedre innen sin sjanger Singer/songwriter/pop/jazz. Denne damen synger som hun mener det. Anbefales sterkt.

Her er anlegget pr dags dato i sin helhet.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den heter Leben CS-300 og måler 2x7W iht HifiWorld, om jeg ikke husker feil. Morsomt nok ble den også sammenliknet med en Naim pre/power også i den testen... siden du snuser på begge mener jeg.

Men hadde jeg vært deg, så hadde jeg vært minst like opptatt av kilde som av forsterker når det gjelder MA-høyttalere. Mine mer enn tyve år med MA-høyttalere i alle fasonger har lært meg at det er en veldig god ide!

Mvh Vidar P

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hei, Thomas

Fin tråd du har her, morro å følge.

Eg og kona likte godt løsningen din med liggande Expedit. Ser perfekt ut til plater. Blir nok pent med nokre boksar oppå topplata (hylleåpningane er vel for smale for komponentar med std bredde?)

Mvh. Karl :)

T

Thomas1

Gjest
    Vidar P skrev:
    Den heter Leben CS-300 og måler 2x7W iht HifiWorld, om jeg ikke husker feil. Morsomt nok ble den også sammenliknet med en Naim pre/power også i den testen... siden du snuser på begge mener jeg.

Men hadde jeg vært deg, så hadde jeg vært minst like opptatt av kilde som av forsterker når det gjelder MA-høyttalere. Mine mer enn tyve år med MA-høyttalere i alle fasonger har lært meg at det er en veldig god ide!

Mvh Vidar P
    Artig sammenligning. leser litt Hifiworld, men har nok gått glipp av den testen.

Kilde ja...Mulig det bare blir en vinylsnurrer i første omgang, men har ikke tatt den endelige avgjørelsen på det enda.

T

Thomas1

Gjest
    LydKarl skrev:
    Hei, Thomas

Fin tråd du har her, morro å følge.

Eg og kona likte godt løsningen din med liggande Expedit. Ser perfekt ut til plater. Blir nok pent med nokre boksar oppå topplata (hylleåpningane er vel for smale for komponentar med std bredde?)

Mvh. Karl :)
    Takker.
    Spiste ikke nok bokstavkjeks som liten så ikke regn med noe voldsomme lyriske eskapader i fremtiden.

expediten ville ikke tålt noe mer vekt enn det vinylen min veier, så noe anlegg hadde jeg ikke tort i sette inne i hyllene. det blir satt på rekke på toppen. Artig at dere likte den.

2m

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Antall liker
    1.771
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med nye ht Thomas. Skjer en del hos deg i tida som kommer skjønner jeg. Snakkes sikkert på toget til Horten (om vi blir mange nok da...)

T

Thomas1

Gjest

Fikk med meg en liten sak fra messen. En ny Riia. Xindak lp1. Den er bestykket med 2x 12au7 og 2x 12ax7 fra Golden Dragon. Vekten er imponerende 8 kg. Men som kjent er det lyden som gjelder. Har bare spilt noen snutter i dag, så det er for tidlig å komme med en dom. Kjøpte i samme slengen 4 stk demperinger fra Duende criatura.

T

Thomas1

Gjest

Her står Naim settet og venter på Naim cd spiller, som forøvrig kommer på plass i løpet av denne uken. Da mangler jeg bare en forforsterker til Parasound a23 effekttrinnet mitt. Har du en i budsjett klassen så send meg et pip.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vakkert det Naim-settet; men ingen bombe at jeg synes det vel :)

Hvilken Naim cdp venter det på da?

Mvh Vidar P

T

Thomas1

Gjest
    I første omgang blir det en cd5i.
    Jeg er fullt og helt enig i kilde først prinsippet, men i denne omgangen strakk pengene ikke til. Jeg satser på at det ikke kan låte dårligere med en cd5i enn Mhzs som er koblet på i skrivende stund.

Neste på ønskelisten er Naim høytalerkabler. Regner med å bestille 12-14 meter så fort alt har kommet på plass.

T

Thomas1

Gjest

Dagens trim. Rive tak.
    I vest-Telemark finnes det et dyr som heter skrålijase. Det er rett og slett en hare som kun løper i skråninger. Som følge av det får den et ben som er kortere enn det andre ;) Så når den går på flatmark så hopper den litt rart. Slik føler jeg meg i dag etter å ha tilbrakt hele dagen på taket.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Thomas1 skrev:
    I første omgang blir det en cd5i.
    CD5i fungerer fint med NAC112/NAP150 den! I mine ører, på et slikt system, så klarer jeg omtrent ikke høre forskjell på CD5i og CD5.

Liten grunn for å unnskylde et slikt system thomand; jeg vil gjette med en viss overbevisning om at dette ville ha evnet å lært fra seg et og annet om musikkgjengivelse til langt mer "hifi" systemer her på HFS.

FlatCap neste nå da?

Mvh Vidar P

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.185
    Torget vurderinger
    6
    Vidar P skrev:
    Hva er en Headunit?

Mvh Vidar P
    Naims nyeste produkt; hodestyring Vidar ;D Påvirker alle i 10km omkrets til å foretrekke Naim lyd ;) Sorry o.t, men klarte ikke å dy meg...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn