Løsningen

B

Back_Door

Gjest
Noen bør beskyttes mot seg selv..

Men, nå er vel ikke dette mer utrolig enn det faktum at de fleste av verdens mest motbydelige massemordere blir neddynget med kjærlighetsbrev.

Eller litt mer enkelt: At de største drittsekkene fra skoletiden ble først gift. ;)
Kvinner har tydeligvis ofte sans for det selvutslettende og underkuende.

T

Tølper

Gjest
Karma skrev:

Men, nå er vel ikke dette mer utrolig enn det faktum at de fleste av verdens mest motbydelige massemordere blir neddynget med kjærlighetsbrev.

Eller litt mer enkelt: At de største drittsekkene fra skoletiden ble først gift. ;)
Er det ikke slik at kvinner foretrekker dårer fordi de vet at dårer "klarer seg" best og følgelig ønsker å gi disse heldige dåregenene til sine barn.

Dama må få lov til å være muslim alt hun vil, en del av holdningene hennes derimot er forkastelige, men jeg ser verre ting her - imho.

Mvh

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.711
Torget vurderinger
0
Kompo! Her ser du målet og veien!! ;D ;D ;D ;D

Nei man bør kanskje ikke fleipe for grovt med dette. Jeg tviler ikke på at damen mener, eller tror hun mener, det hun sier. Personlig ser jeg på det som en liten personlig tragedie, men det mitt helt private syn.

I et fritt samfunn må ( desverre? ) folk få lov til å begå feil ut fra eget ønske. Det blir i min verden feil å skulle nekte ellers oppegående mennesker å gjøre noe som de mener er riktig, selv om jeg ville si at det var galskap. Jeg skal faktisk være ydmyk nok til å inrømme at jeg ikke nødvendigvis har svaret for andre selv om jeg er uenig i det de gjør. Men det hele minner meg litt om et fenomen som fantes i min ungdom: Children of God. Det var en sekt som "sugde" til seg unge rastløse og evt rotløse ungdommer. De forlot familie og venner, brøt all kontakt, og ga alle sine verdier til sekten. Det ble jo noen personlige tragedier i etterkant da folk "våknet opp", misbrukt fysisk og psykisk samt skinne blakk.

Ikke ville jeg konvertere til Islam og ikke har jeg tenkt å begynne med basehopping. Jeg synes begge deler vitner om behov for psykiatrisk hjelp!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.711
Torget vurderinger
0
Tølper skrev:
Dama må få lov til å være muslim alt hun vil, en del av holdningene hennes derimot er forkastelige, men jeg ser verre ting her - imho.

Mvh
Ja som du sier, det ville være feil å nekte dama dette. Og jeg er enig med deg i at noen av meningene hennes er forkastelige, og de vil jeg bekjempe så godt jeg kan. Når det gjelder det du ser her inne på HFS som du mener er verre bør du prøve å huske følgende: Det er noen av oss som deltar her inne som gjør det for å ha det gøy/underholdning. Det blir ikke gøy om alle mener det samme. Derfor har enkelte "tatt på seg" rollen som kverulerende stabeister med "meninger" som er bevisst politisk ukorrekte. Du må ikke gi opp troen på menneskeheten med bakgrunn i det du leser på HFS Off Topic! ::)

Vi står helt sikker langt fra hverandre politisk, men selv om du opplever meg som ekstremt navlebeskuende FRP tilhenger med akutt fremmedfrykt er det slett ikke sikkert at jeg er fullt så gal om traff meg privat. ;) Nå vet jeg ut fra erfaring at politisk aktive på venstresiden tar dette med politikk noe mer alvorlig enn meg, og kanskje har vondt for å se morroa i å kverrulere og å foregi å ha ektreme meninger. Men slik er det nå engang.

Min rolle på OT er; "Borgerlig, FRP flørtende smått fremmedfientlig, islamofob og erklært bevisst mannsgris og stolt av det!" ;D ;D ;D Men i virkelighetens verden framstår jeg nok som endel mer reflektert enn som så. Men du verden så kjedelig debattene her ville bli da! :eek: :-\

Hele ideen med anonyme internettfora må jo være at det skal være mulig kaste fram folkedypet til debatt uten at noen får en lynsjemobb på døra?

B

Back_Door

Gjest
Tølper skrev:
Karma skrev:

Er det ikke slik at kvinner foretrekker dårer fordi de vet at dårer "klarer seg" best og følgelig ønsker å gi disse heldige dåregenene til sine barn.

Mvh
Søken etter det ekstreme, i alle retninger, kan være et sykdomstegn på samfunnet.

Det kan f.eks. være som følge av å ha det for godt. Det ekstreme blir da gjerne en ventil mot likegyldigheten..

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Hvem definerer det ekstreme ?

B

Back_Door

Gjest
rolfozzy skrev:
Det gjør jeg. Var det noe mer? 8) ;D

Mer seriøst: Det ekstreme er selvsagt et fleksibelt begrep i forhold til kultur og tid. Avviker noe over en bestemt grad fra det normale eller rettere sagt vanlige, defineres det vel som ekstremt?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Karma skrev:
rolfozzy skrev:
Det gjør jeg. Var det noe mer? 8) ;D

Mer seriøst: Det ekstreme er selvsagt et fleksibelt begrep i forhold til kultur og tid. Avviker noe over en bestemt grad fra det normale eller rettere sagt vanlige, defineres det vel som ekstremt?
Ikke vet jeg. Men mye som handler om det ekstreme, har jeg inntrykk av at mer har med liten toleranse overfor andre og gjøre. At alle som ikke lar seg banke ned i A4 forma blir sett på som ekstreme.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.711
Torget vurderinger
0
Karma skrev:

Har ikke dette sin bakgrunn i at damer lar seg styre av noen primitive gener som gjør at de ser etter den verste slåsskjempen fordi han for noen tusen år siden ville være den som best kunne beskytte dem selv og avkommet?

Vi ser vel noe av det samme men i en "modernisert" vesjon der unge vakre piker "faller for" lommeboka til eldre menn.

Konklusjonen må bli at hvis du er en usympatisk bølle eller en rik jævel får du deg alltid dame.

Tilbake til topic kan det jo være slik at disse damene som finner seg muslimske menn og konverterer, allerede har gitt opp håpet om at den vestlige sivilisasjonen vil vinne denne kulturkrigen med Islam. Og at de derfor følger ordtaket: "If you can't beat them, join them!" En variant av å finne den største bølla!

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.688
Spiralis skrev:
"If you can't beat them, join them!" En variant av å finne den største bølla!
Et øyeblikk synes jeg det sto "kølla", men det blir vel omtrent det samme. ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.711
Torget vurderinger
0
Pink_Panther skrev:
Spiralis skrev:
"If you can't beat them, join them!" En variant av å finne den største bølla!
Et øyeblikk synes jeg det sto "kølla", men det blir vel omtrent det samme. ;D
Nå har du vel hørt det Pinky, at 9 av 10 sosionomer sier at størrelsen ikke spiller noen rolle. ;)

På den annen side har jeg også hørt at 9 av 10 flyvertinner mener at størrelsen er av vesentlig betydning! ;D

Hvem skal man tro på? ??? :-\

På den annen side er det vel ikke vårt problem? Man kan jo la damene få stri med det i fred. 8) ;D

K

KindOfBlue

Gjest
1. Jeg syns det er tankevekkende når folk frivillig hengir seg til religiøse retninger og praksis som det har kostet blod, tårer og liv å frigjøre seg fra for våre forfedre.

2. Vi har religionsfrihet, og det er fritt opp til folk å tro hva de vil. Tone kan reflektere over at det ikke er religionsfrihet i Saudi Arabia, der et av setene for hennes nye religion ligger.

3. Islam er verdens hurtigst voksende religion, og det betyr vel at den også vokser her hjemme.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.125
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Frihet er slitsomt. Verden er full av vanskelige spørsmål, og forhold som det ikke er så lett å ta inn over seg. Livet er også meningsløst av og til hvis vi ikke selv klarer å fylle det med mening. Folk som ikke makter det, søker hjelp i et rammeverk som holder orden på verden for de. Idiotisk? Ja, men slik er det. Lista over idiotier folk knytter seg opp til, er lang. Islam er trolig ikke engang det mest idiotiske selv om det kommer et godt stykke opp på lista.

G

Gjestemedlem

Gjest
Hele poenget med frihet er at folk skal kunne gjøre ting som er skadelig for seg selv, i allefall sett med andres øyne.

Om man blir religiøs, dophode, SMer, eller FrPer så er dette en del av det store bildet. Samfunnet blir flatere og kjedeligere om vi skal begynne med dynamisk kompresjon på befolkningen også.

T

Tølper

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Hele poenget med frihet er at folk skal kunne gjøre ting som er skadelig for seg selv, i allefall sett med andres øyne.

Om man blir religiøs, dophode, SMer, eller FrPer så er dette en del av det store bildet. Samfunnet blir flatere og kjedeligere om vi skal begynne med dynamisk kompresjon på befolkningen også.
Problemet med FrPere som muslimske, kristne og sekulære fundamentalister er at en del holdninger blant disse gruppene og dette partiet kan få store negative konsekvenser for samfunnet som helhet og enkeltindivider spesielt, og da må det være lov å være kritisk. Men i tilfeller blir kritikken mer menneskefientlig enn det den mener å kritisere og da må det gå an å være kritisk til dette også. Overdreven toleranse kan være intoleranse så god som noen. Og en dynamisk debatt er vel like ønskelig som et dynamisk samfunn, og da må det være rom for kritikk, og helst lite rom for blatant rasisme (noe jeg føler mange her er skyldige i). Det kan til tider ganske klart virke som om en del mener at døde muslimer er av det gode eller i det minste totalt ubetydelig (en million døde irakere for eksempel), og da hyler jeg selvfølgelig og skulle ønske flere gjorde det. Et annet problem er at mange av disse rasistene (i mine øyne) rett og slett er offer for deres egen uvitenhet - om en får all informasjonen sin fra HRS, Document.no, VG og så videre så har man allerede et svært dårlig utgangspunkt for å forstå geopolitiske og i det hele tatt menneskelige spørsmål. Denne enkeltsaken f.eks. er jo totalt irrelevant i det store å det hele, men noen velger å bygge sin virkelighetsforståelse ut i fra selektivt valgte enkeltsaker som underbygger deres vrengbilde som de gjør hva som helst for ikke å konfrontere. Ja ja, bla bla bla.

Mvh

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.413
Torget vurderinger
1
Vel så langt ut på venstresiden du befinner deg vil jeg tro du har problemer med store deler av holdningene og løsningene resten av oss velger.
Er væpnet revolusjon med de negative konsekvenser det måtte medføre både for samfunn og enkelt individer skrinlagt, eller helliger målet midlene?

Hva med å være litt spesifikk, la oss få de negative konsekvensene som følger en Frp politikk

Å beskylde en stor andel av Norges befolkning å være likegyldig til en million døde Irakere eller at det er til det gode, er direkte frekt. Når det er sagt så har jeg mer sympati med de 18000 barna som i følge FN dør hver dag i Afrika.

Problemet vi har i dag er at ingen vil ta ansvar for egne handlinger, det er alltid noe å skylde på! Vi ser det senest i pensjonssaken fra stortinget.

At du synes enkeltsaker er irrelevante får stå for din regning! Hele livet og opplevelsen av det består av enkeltsaker og ikke noe gjennomsnitt.
Du får ta og putte en hånd i kokende vann og samtidig ha den andre i dypfryseren, så kan du rapporter tilbake om gjennomsnittsopplevelsen

Mvh Roald

T

Tølper

Gjest
Roald skrev:
Vel så langt ut på venstresiden du befinner deg vil jeg tro du har problemer med store deler av holdningene og løsningene resten av oss velger.
Er væpnet revolusjon med de negative konsekvenser det måtte medføre både for samfunn og enkelt individer skrinlagt, eller helliger målet midlene?
Jeg har aldri propagandert for væpna revolusjon i Norge.

Roald skrev:
Hva med å være litt spesifikk, la oss få de negative konsekvensene som følger en Frp politikk
Kuttene FrP vil gjøre i budsjettet ovenfor barneværnet er et godt eksempel på det jeg snakker om. Så kan vi jo ta innvandringspolitikken.

Roald skrev:
Å beskylde en stor andel av Norges befolkning å være likegyldig til en million døde Irakere eller at det er til det gode, er direkte frekt. Når det er sagt så har jeg mer sympati med de 18000 barna som i følge FN dør hver dag i Afrika.
"Det kan til tider ganske klart virke som om en del" er ikke det samme som en stor del av norges befolkning, at du gjentatte ganger velger å feillese meg er på ingen måte noe jeg ønsker eller føler meg forpliktet til å ta ansvar for. Tilsynelatende til forskjell fra deg så sympatiserer jeg like mye med døende irakiske barn som jeg gjør med døende afrikanske barn.

Roald skrev:
Problemet vi har i dag er at ingen vil ta ansvar for egne handlinger, det er alltid noe å skylde på! Vi ser det senest i pensjonssaken fra stortinget.
Så irakiske barn skal ta ansvar for at de blir skutt på. Forfulgte mennesker skal ta ansvar for at de er forfulgt. Foreldreløse/mishandlede/seksuelt misbrukte barn og så videre skal ta anvar for at de er ofre for disse tyrraniske tilstandene? Muslimske borgere skal ta kollektivt ansvar for hva en håndfull ekstremister gjør? For dette handlet da ikke om pensjonssaken.

Roald skrev:
At du synes enkeltsaker er irrelevante får stå for din regning! Hele livet og opplevelsen av det består av enkeltsaker og ikke noe gjennomsnitt.
Du får ta og putte en hånd i kokende vann og samtidig ha den andre i dypfryseren, så kan du rapporter tilbake om gjennomsnittsopplevelsen

Mvh Roald
Poenget er at du kan resonere deg til hva som helst ved den slags bevisføring, to eksempeler: 9.11 konspirasjonsteoriene og hollocaust fornekterne. Det er primitivt og uvitenskapelig - at slike fundamentale feil også begåes av en håndfull vitenskapsmenn får stå på deres regning.

Når det gjelder din gjennomsnittsanalogi så ville jeg først (før jeg hadde begitt meg ut på noe slikt) sjekket ting som standard avvik, og ut i fra det skrinlagt prodjektet. Og da er jeg inne på hva jeg prøver å illustrere i avsnittet ovenfor. Det må også sies at det at både kokende vann og dypfryserens temperaturer er ubehagelige og skadelige for mennesker nesten er like godt dokumentert som tyngdekraften. Dessuten er mennesker et lite godt instrument om en vil måle gjennomsnittstemperatur, tror nok heller en eller annen form for termometer er å foretrekke:

Mvh

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.413
Torget vurderinger
1
Tølper skrev:
Roald skrev:
Jeg har aldri propagandert for væpna revolusjon i Norge.
Da er du muligens ikke så langt til venstre, eller du støtter ikke hele parti programmet noe som jeg tror er veldig vanlig for alle partier, selv om Frpere stadig blir beskyldt for blind å støtte partiet.

[/quote]
Roald skrev:
Kuttene FrP vil gjøre i budsjettet ovenfor barneværnet er et godt eksempel på det jeg snakker om. Så kan vi jo ta innvandringspolitikken.
• At barnevernet skal styrkes ved økt satsing på forebyggende tiltak
• At barnets nærmeste familie alltid skal utredes som første alternativ ved plassering i fosterhjem
• Gå inn for å heve kompetansen innen barnevernet

Dette stod på sidene deres, synes det høres fornuftig ut uten at jeg har satt meg noe mer inn i saken.
Når det kommer til innvandring, så er ikke jeg en tilhenger av storstilte folkevandringer. Med alle de etniske konfliktene som pågår i verden har jeg ikke noe tro på et multietnisk Utopia. Jeg tror det finnes smartere og mer effektive måter å håndtere disse utfordringene på.

[/quote]
Roald skrev:
En del er ikke det samme som en stor del av norges befolkning, at du gjentatte ganger velger å feillese meg er på ingen måte noe jeg ønsker eller føler meg forpliktet til å ta ansvar for. Til forskjell fra deg så sympatiserer jeg like mye med døende irakiske barn som jeg gjør med døende afrikanske barn.
Flisespikkeri …hva en del refererer til kan ikke jeg vite, mulig det var Frpere, kristne , muslimer, eller bare medlemmer her på sentralen, spiller ingen rolle du tillegger de holdninger som du ikke kan utale deg om.

Roald skrev:
Så irakiske barn skal ta ansvar for at de blir skutt på. Forfulgte mennesker skal ta ansvar for at de er forfulgt. Foreldreløse/mishandlede/seksuelt misbrukte barn og så videre skal ta anvar for at de er ofre for disse tyrraniske tilstandene? Muslimske borgere skal ta kollektivt ansvar for hva en håndfull ekstremister gjør? For dette handlet da ikke om pensjonssaken.
Mangel på å ta ansvar var en generell betraktning, og nei barna har ikke noe ansvar. Men når de senere vokser opp kan man ikke hele livet skylde på sin dårlige barndom. Etter en vis alder er oppnådd velger jeg å tro at de fleste kan skille rett og galt.

Når det kommer til ekstremister så tror du vel knapp på dette selv? Eller mener du at de er så udugelige at en hånfull er et uoverkommelig problem.

[/quote]
Roald skrev:

Mvh Roald

Poenget er at du kan resonere deg til hva som helst ved den slags bevisføring, to eksempeler: 9.11 konspirasjonsteoriene og hollocaust fornekterne. Det er primitivt og uvitenskapelig - at slike fundamentale feil også begåes av en håndfull vitenskapsmenn får stå på deres regning.

Når det gjelder din gjennomsnittsanalogi så ville jeg først (før jeg hadde begitt meg ut på noe slikt) sjekket ting som standard avvik, og ut i fra det skrinlagt prodjektet. Og da er jeg inne på hva jeg prøver å illustrere i avsnittet ovenfor. Det må også sies at det at både kokende vann og dypfryserens temperaturer er ubehagelige og skadelige for mennesker nesten er like godt dokumentert som tyngdekraften.

Mvh

9.11 og hollocaust jepp to ”enkelthendelser” som har satt sine spor i historien, og fikk mange konsekvenser
Du kan nok finne mange andre enkeltsaker som også har ført til endringer. Om man får flere enkeltsaker av samme karakter får man erfaring eller et mønster, ikke et gjennomsnitt

Mvh Roald

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.711
Torget vurderinger
0
Tølper skrev:
Men i tilfeller blir kritikken mer menneskefientlig enn det den mener å kritisere og da må det gå an å være kritisk til dette også.

Overdreven toleranse kan være intoleranse så god som noen.

Et annet problem er at mange av disse rasistene (i mine øyne) rett og slett er offer for deres egen uvitenhet

Mvh
I et anfall av ( overdreven ? ) saklighet må jeg bare si meg helt enig med deg i disse utsagnene!

Så utrykket: "Selv blind høne finner korn" har klart noe for seg. ;D ;D ;D ;D ;D

T

Tølper

Gjest
Insinuasjoner i retning av at jeg er kommunist med de konotasjoner som er knyttet til det ordet er bare usakelig. Forøvrig er jeg en venstrelibertarianer eller anarkist om du vil, ytterst til venstre i den liberale tradisjon - om jeg må definere hvor jeg står politisk.

Jeg tror også det finnes mer effektive måter å bistå lidende folk på, FrP vil skjære ned alle disse alternativene. Kutt i bistand, sterk støtte til WTO og andre utbytingskanaler og så videre.

Når det gjelder ordene du har sitert fra FrPs program så er det bare svada om en ser på deres forslag til alternativt budsjett hvor de også tydelig ønsker å strupe andre svake grupper:

Tiltak i barne- og
ungdomsvernet -130 000 000

Statlig forvaltning av
barnevernet -350 000 000

Kjøp av private
barneverntjenester -150 000 000

Refusjon av kommunale
utgifter til barneverntiltak
knyttet til enslige
mindreårige asylsøkere og
flyktninger -50 000 000

Tiltak for lesbiske og
homofile -7 100 000

Avvikling av
Samefolkets fond -75 000 000

Barne- og
likestillingsdepartement
et -7 000 000

Dette finner jeg totalt forkastelig da min måte å tenke på tilsier at en samfunn aldri er bedre en hvordan det behandler sine svakeste.

"Det kan til tider ganske klart virke som om en del" er ikke det samme som en stor del av norges befolkning
Dette er flisespikkeri, altså å kreve saklighet?

Mangel på å ta ansvar var en generell betraktning, og nei barna har ikke noe ansvar. Men når de senere vokser opp kan man ikke hele livet skylde på sin dårlige barndom.
Så du tror ikke på psykiske problemer som konsekvens av tortur, misbruk, seksuelle overgrep og så videre mot barn og at det følger dem videre i livet, de har å komme over det? I stedet for slike avskyelige menneskefientlige teorier om at en er sin egen lykkes smed så foretrekker jeg empiri. Empirien har i over hundre år motsagt det du antyder.

Når det gjelder verdien av "after the fact" konklusjoner så ser jeg ingen grunn til å diskutere det ytterligere da du ikke virker å være interessert i problemstillingen.

Mvh

T

Tølper

Gjest
Merker selv at jeg snakker om flere forskjellige konsepter om hverandre som om de var det samme, beklager - det er da søndag.

Mvh

O

O J

Gjest
Vi trenger å bli ferdig med at enkelte/flertallet skal bestemme hva andre skal tro på(døfødt), og ikke ta et kjempesteg tilbake (fullstendig uakseptabelt).

T

Tølper

Gjest
O J skrev:
Vi trenger å bli ferdig med at enkelte/flertallet skal bestemme hva andre skal tro på(døfødt), og ikke ta et kjempesteg tilbake (fullstendig uakseptabelt).
Men slik er det da ikke.

Jeg vil understreke at det å ville holde folk fra å mene noe om hva andre uttrykker i langt større grad er sensur enn det å si hva en virkelig mener om andres holdninger og ideer. De er viktig å være kritisk til tankegodset som er i omløp, ikke å tie om du har innvendinger.

Det er heller ikke slik at våre tanker er kulturelt og sosialt uavhengige, det er stort sett slik at andre forhold enn vår frie vilje allerede langt på vei har bestemt i alle fall porsjoner av hva vi tror og hva vi mener andre bør tro - f.eks., det du mener å uttrykke i selve innlegget ditt er etter all sannsynlighet produkter av miljø og arv i tillegg til kognisjon (og ånd for de som tror på slikt i en eller annen form).

Nå var innlegget ditt såpass tvetydig at jeg ikke er helt sikker på hva du mente. Men ville legge til dette uansett.

G

Gjestemedlem

Gjest
O J skrev:
Folk må gjerne tro at månen er laget av gulost, det er helt uproblematisk. Det som ikke er like uproblematisk er hvis de forlanger eller forventer at skolen skal lære bort noe slikt, at de skal sponses av staten for å drive med slikt, at de forventer støtte når de går til angrep på dem som mener månen er laget av brunost istedet osv.. kun med henvisning til at det er en viss tradisjon i enkelte kretser å gå rundt med slike ideer.

Man kan ikke tvinge folk til å bli tenkende oppegående mennesker, det beste vi kan få til er å holde dem unna styre og stell slik at ikke uskyldige blir rammet.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.711
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Man kan ikke tvinge folk til å bli tenkende oppegående mennesker, det beste vi kan få til er å holde dem unna styre og stell slik at ikke uskyldige blir rammet.
Er ikke på noen måte uenig Deph, men empiri tyder på at vi ikke lykkes i så stor grad som kanskje var ønskelig? ??? :-\

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.493
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Hun liker ikke mye hud på TVen. Da burde hun dra til midtøsten. Mye naken hud på endel av musikkanalene.

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Gjestemedlem skrev:
Er ikke på noen måte uenig Deph, men empiri tyder på at vi ikke lykkes i så stor grad som kanskje var ønskelig? ??? :-\
Nei det er vel lite som tyder på det...

Man hvorfor denne fasinasjonen over et enkeltmenneske som velger seg brunost fremfor gulost da? Når begge ostene er infisert av salmonella og listeria er det like godt å spise syltetøy i stedet.

Hvem gir vel en god faen i om en skautekjerrig ikke liker pupper på TV?

O

O J

Gjest
Tølper skrev:
Nå var innlegget ditt såpass tvetydig at jeg ikke er helt sikker på hva du mente. Men ville legge til dette uansett.
Mente det Gjestemedlem sa etter deg.

Her er ikke nødvendigvis den ene siden stort bedre enn den andre, men en får da håpe at hele verdenssamfunnet, sakte men sikkert, beveger seg i riktig rettning.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.413
Torget vurderinger
1
Insinuasjoner i retning av at jeg er kommunist med de konotasjoner som er knyttet til det ordet er bare usakelig
Ja det er mulig, gjelder det samme for Frpere og rasisme/nazisme hentydningene?

Da er vi delvis enig om at det finnes bedre metoder, for å bistå folk i nød ;)

"Det kan til tider ganske klart virke som om en del" er ikke det samme som en stor del av norges befolkning

Dette er flisespikkeri, altså å kreve saklighet?
Jepp flisespikkeri, hva refererte du til i svar 15? Frpere, kristne, sekulære fundamentalister, forum medlemmer eller alle sammen. Men pytt spiller ingen rolle poenget var du tillegger folk meninger

Ta ikke ting ut av sammenheng, hvordan du får at å ikke kunne skylde på sin barndom, samt at jeg tror personer som har nådd en viss alder kan skille rett og galt til å bli dette
Så du tror ikke på psykiske problemer som konsekvens av tortur, misbruk, seksuelle overgrep og så videre mot barn og at det følger dem videre i livet, de har å komme over det?
I stedet for slike avskyelige menneskefientlige teorier om at en er sin egen lykkes smed så foretrekker jeg empiri
Ja jeg mener innsatts skal lønne seg, den stakersligjøringen vi ser i Norge i dag kan ikke vare! Det finnes snart en sykdom eller lidelse for enhver anledning.
Og bare la meg presisere vi skal hjelpe de som har behov

Mvh Roald

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.413
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Spiralis skrev:
Gjestemedlem skrev:
Nei det er vel lite som tyder på det...

Man hvorfor denne fasinasjonen over et enkeltmenneske som velger seg brunost fremfor gulost da? Når begge ostene er infisert av salmonella og listeria er det like godt å spise syltetøy i stedet.

Hvem gir vel en god faen i om en skautekjerrig ikke liker pupper på TV?
- For eksempel voldtekt. Kunne den har vært unngått om man hadde dekket seg til? Da tror jeg at man hadde halvert antall voldtekter. Hva er viktigst? Å stå på retten til å kle seg som man vil, eller er det viktigst å beskytte seg mot en farlig situasjon? sier hun.

Dette er problemet ikke hva hun tror p充

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article366266.ece

Ikke lett å være en fri skjel om dette forsetter……

Mvh Roald

T

Tølper

Gjest
Og bare la meg presisere vi skal hjelpe de som har behov
Så la oss for guds skyld høre på forskerne og empirien ikke sosiale konstrukter som florerer blant en velgergruppe på bakgrunn av utdatert og dementert teori fra det syttende århundre og Ayn Rand "bøker", ok?

Og hva er samfunnsøkonomien i disse kuttene i barneværnet?

Tiltak i barne- og
ungdomsvernet -130 000 000

Statlig forvaltning av
barnevernet -350 000 000

Kjøp av private
barneverntjenester -150 000 000

Refusjon av kommunale
utgifter til barneverntiltak
knyttet til enslige
mindreårige asylsøkere og
flyktninger -50 000 000

Barne- og
likestillingsdepartement
et -7 000 000

Hadde det virkelig vært slik at en ble belønnet etter innsats i dette landet så hadde nok ikke den jevne lærer (for ikke å si syke/hjelpepleier, vaskehjelp og så videre) tjent noe mindre en ditto konsernsjef (og i alle fall ikke mindre en ingeniører ;) ), så belønning etter innsats retorikken er nyttige myter - hverken mer eller mindre.

Tølper skrev:
Så du tror ikke på psykiske problemer som konsekvens av tortur, misbruk, seksuelle overgrep og så videre mot barn og at det følger dem videre i livet, de har å komme over det?
Roald skrev:
Ta ikke ting ut av sammenheng, hvordan du får at å ikke kunne skylde på sin barndom, samt at jeg tror personer som har nådd en viss alder kan skille rett og galt til å bli dette
Vel, det er ikke vanskelig når du faktisk er dette jeg svarer på (dessuten har jeg aldri nevnt dette rett og galt greiene dine).
Roald skrev:
Mangel på å ta ansvar var en generell betraktning, og nei barna har ikke noe ansvar. Men når de senere vokser opp kan man ikke hele livet skylde på sin dårlige barndom. Etter en vis alder er oppnådd velger jeg å tro at de fleste kan skille rett og galt.
Dessuten så er det tydelig formulert som et spørsmål, ser du spørsmålstegnet?

Roald skrev:
Jepp flisespikkeri, hva refererte du til i svar 15? Frpere, kristne, sekulære fundamentalister, forum medlemmer eller alle sammen. Men pytt spiller ingen rolle poenget var du tillegger folk meninger
Semantisk så er "det kan til tider ganske klart virke som om en del" så langt fra "en stor del av norges befolkning" du kommer. Om du i tillegg klarer å lese det ut i fra konteksten det stod i så tror jeg du vil gjøre fremgang i din forståelse av setningen. Om jeg hadde påstått at hele det innlegget jeg svarer på var en tirade om rosa elefanter så hadde du kanskje funnet det litt oppsiktsvekkende selv. Vil tro at min observasjon også er gjennkjennelig for mange. Det var ikke fremstilt som annet enn en løs observasjon, ser du alle "ja ordene" (kan, ganske, virke - alt i en setning?

At folk får god oppfølgning er ofte samfunnsøkonomisk lønnsomt og essensielt for personenes velvære. Denne myten om velferdskuøsen er noe av det mest destruktive jeg vet. USA har f.eks. et langt mindre effektivt helsesystem enn oss.

Mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
Roald skrev:
- For eksempel voldtekt. Kunne den har vært unngått om man hadde dekket seg til? Da tror jeg at man hadde halvert antall voldtekter. Hva er viktigst? Å stå på retten til å kle seg som man vil, eller er det viktigst å beskytte seg mot en farlig situasjon? sier hun.
Hvorfor er det et problem at hun mener dette da?

Jeg vet også om mange mennesker som mener rare og dumme ting og som ikke setter menneskers frihet, valg og selvstendighet først. Følger man hennes egen logikk er det også hennes egen feil hvis hun blir hundset som et spedalsk versjon av Spøkelseskladden... hun kan jo bare unngå dette ved å kle seg som normale folk... Sikkert en nedgang på minst 50% av slengbemerkninger og nedlatende behandling hvis hun gjøre dette... så hva er da viktigst, å beskytte henne mot en ubehagelige eller farlige situasjoner eller retten hennes til å kle seg som en slave?

Som sagt, verden er full av tullinger.. so what?

T

Tølper

Gjest
De samme menneskene som vil forby hijab synest ofte det er forkastelig når muslimer mener ting om hvordan de bør kle seg. Ikke si at det ikke også ellers er en viss form for tvang når det kommer til klær i vår kultur, uten at jeg mener at det er direkte sammenlignbart.

Mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
Friheten til å velge ufrihet for seg selv er like vesentlig som andre friheter.

O

O J

Gjest
Tølper skrev:
Det er heller ikke slik at våre tanker er kulturelt og sosialt uavhengige, det er stort sett slik at andre forhold enn vår frie vilje allerede langt på vei har bestemt i alle fall porsjoner av hva vi tror og hva vi mener andre bør tro - f.eks., det du mener å uttrykke i selve innlegget ditt er etter all sannsynlighet produkter av miljø og arv i tillegg til kognisjon (og ånd for de som tror på slikt i en eller annen form).
Men jeg har da et ønske om å frigjøre meg fra det, i det minste.

Ikke det at på langt nær alle i vesten har det (men forhåpentligvis stadig flere).

T

Tølper

Gjest
Jeg må lære meg å bruke forhåndsvisning.

O J skrev:
Tølper skrev:
Men jeg har da et ønske om å frigjøre meg fra det, i det minste.

Ikke det at på langt nær alle i vesten har det (men forhåpentligvis stadig flere).
Ønske er vel alt man kan ha, så består resten i å strekke seg mot det - som det meste annet som har med personlig utvikling å gjøre vil jeg anta.

Mvh

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.413
Torget vurderinger
1
Semantisk så er "det kan til tider ganske klart virke som om en del" så langt fra "en stor del av norges befolkning" du kommer. Om du i tillegg klarer å lese det ut i fra konteksten det stod i så tror jeg du vil gjøre fremgang i din forståelse av setningen
Du ser fremdeles ikke poenget DU TILLEGGER FOLK MENINGER

Her faller jeg av, du får dette:(Mangel på å ta ansvar var en generell betraktning, og nei barna har ikke noe ansvar. Men når de senere vokser opp kan man ikke hele livet skylde på sin dårlige barndom. Etter en vis alder er oppnådd velger jeg å tro at de fleste kan skille rett og galt) til å bli et spørsmål som gir dette svaret(Så du tror ikke på psykiske problemer som konsekvens av tortur, misbruk, seksuelle overgrep og så videre mot barn og at det følger dem videre i livet, de har å komme over det)

At du kaller velferdskuvøsen en myte deg om det. Ikke alle er enig
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2615083.ece

Fordi det er kjent at skyldfølelsen ofte kan være tung å bære for et voldtektsoffer!
Og mange muslimske menn har uttalt klart hva de mener om Norske jenter og påkledningen deres, slike uttalelser kan virke bekreftende for disse.
http://www.p4.no/story.aspx?id=272134

Mvh Roald

T

Tølper

Gjest
At OECD er uenige med meg forundrer meg lite. Problemet er ikke at jeg ikke ser poenget ditt, men at du ikke ser ut til å ha et (imho) - og i og med at jeg oppfatter det slik så velger jeg fra min side å legge vekk den veldig lite produktive delen av debatten nå.

Her faller jeg av, du får dette:(Mangel på å ta ansvar var en generell betraktning, og nei barna har ikke noe ansvar. Men når de senere vokser opp kan man ikke hele livet skylde på sin dårlige barndom. Etter en vis alder er oppnådd velger jeg å tro at de fleste kan skille rett og galt) til å bli et spørsmål som gir dette svaret(Så du tror ikke på psykiske problemer som konsekvens av tortur, misbruk, seksuelle overgrep og så videre mot barn og at det følger dem videre i livet, de har å komme over det)
Først så var det du kaller svaret mitt et spørsmål, men jeg ser at du har kuttet ut spørsmålstegnet på slutten. At jeg ut i fra din påstand "[...]barna har ikke noe ansvar. Men når de senere vokser opp kan man ikke hele livet skylde på sin dårlige barndom." stiller deg et spørsmål om du klarer å forstå at en ødelagt barndom kan ha drastiske konsekvenser for resten av livet til det uheldige offeret kan da ikke være så rart? Det er ingen logikk i at for eksempel et offer for incest "skylde[r] på sin dårlige barndom" om ting går galt og de knytter det til tidligere opplevelser, da mange av dem aldri vil fungere igjen - og at du inndirekte antyder at dette er et produkt av unnlatenhet finner jeg i høyeste grad urovekkende derfor spørsmålet.

Kjenner du til statistikk for barnehjemsbarn, incestofre, mennesker som lider av bi-polar lidelse, schizofreni, dissosiativ lidelse og så videre? (Psykiske lidelser flest forekommer mer eller mindre like hyppig i de forskjellige vestlige landene, barnehjemsbarn og incestofre har ikke valgt dette selv, og så videre).

Mens syttifem prosent av barnehjemsbarna har fått sosialhjelp etter fylte 18 år, mottok rundt åtte prosent av alle mellom 20 og 24 år sosialhjelp i fjor. 2,6 prosent av hele befolkningen fikk slik hjelp i fjor.

I en studie fra 2005 viste Kristofersen at det var svært høy dødelighet, deriblant selvmord, blant barn og unge som har hatt hjelpetiltak i hjemmet eller er vokst opp i fosterhjem eller barnevernsinstitusjon. Også de biologiske foreldrene til disse barna har høyere selvmordstall.

- Barnevernsbarn har langt høyere risiko for helseproblemer sammenlignet med andre barn, sier Kristofersen.

Dette er en av gruppene FrP vil kutte mest til, det kaller jeg menneskefientlig.

Selvfølgelig har ethvert menneske et ansvar for å gjøre hva det selv kan, men derifra til at de som ikke klarer seg bærer skylden for det selv... nei.

Mvh

Topp Bunn