|
Er det ikke slik at kvinner foretrekker dårer fordi de vet at dårer "klarer seg" best og følgelig ønsker å gi disse heldige dåregenene til sine barn.Karma skrev:Noen bør beskyttes mot seg selv..
Men, nå er vel ikke dette mer utrolig enn det faktum at de fleste av verdens mest motbydelige massemordere blir neddynget med kjærlighetsbrev.
Eller litt mer enkelt: At de største drittsekkene fra skoletiden ble først gift.
Kvinner har tydeligvis ofte sans for det selvutslettende og underkuende.
Ja som du sier, det ville være feil å nekte dama dette. Og jeg er enig med deg i at noen av meningene hennes er forkastelige, og de vil jeg bekjempe så godt jeg kan. Når det gjelder det du ser her inne på HFS som du mener er verre bør du prøve å huske følgende: Det er noen av oss som deltar her inne som gjør det for å ha det gøy/underholdning. Det blir ikke gøy om alle mener det samme. Derfor har enkelte "tatt på seg" rollen som kverulerende stabeister med "meninger" som er bevisst politisk ukorrekte. Du må ikke gi opp troen på menneskeheten med bakgrunn i det du leser på HFS Off Topic! :Tølper skrev:Dama må få lov til å være muslim alt hun vil, en del av holdningene hennes derimot er forkastelige, men jeg ser verre ting her - imho.
Mvh
Søken etter det ekstreme, i alle retninger, kan være et sykdomstegn på samfunnet.Tølper skrev:Er det ikke slik at kvinner foretrekker dårer fordi de vet at dårer "klarer seg" best og følgelig ønsker å gi disse heldige dåregenene til sine barn.Karma skrev:Noen bør beskyttes mot seg selv..
Men, nå er vel ikke dette mer utrolig enn det faktum at de fleste av verdens mest motbydelige massemordere blir neddynget med kjærlighetsbrev.
Eller litt mer enkelt: At de største drittsekkene fra skoletiden ble først gift.
Dama må få lov til å være muslim alt hun vil, en del av holdningene hennes derimot er forkastelige, men jeg ser verre ting her - imho.
Mvh
Det gjør jeg. Var det noe mer? 8) ;Drolfozzy skrev:Hvem definerer det ekstreme ?
Ikke vet jeg. Men mye som handler om det ekstreme, har jeg inntrykk av at mer har med liten toleranse overfor andre og gjøre. At alle som ikke lar seg banke ned i A4 forma blir sett på som ekstreme.Karma skrev:Det gjør jeg. Var det noe mer? 8) ;Drolfozzy skrev:Hvem definerer det ekstreme ?
Mer seriøst: Det ekstreme er selvsagt et fleksibelt begrep i forhold til kultur og tid. Avviker noe over en bestemt grad fra det normale eller rettere sagt vanlige, defineres det vel som ekstremt?
Har ikke dette sin bakgrunn i at damer lar seg styre av noen primitive gener som gjør at de ser etter den verste slåsskjempen fordi han for noen tusen år siden ville være den som best kunne beskytte dem selv og avkommet?Karma skrev:Noen bør beskyttes mot seg selv..
Et øyeblikk synes jeg det sto "kølla", men det blir vel omtrent det samme. ;DSpiralis skrev:"If you can't beat them, join them!" En variant av å finne den største bølla!
Nå har du vel hørt det Pinky, at 9 av 10 sosionomer sier at størrelsen ikke spiller noen rolle.Pink_Panther skrev:Et øyeblikk synes jeg det sto "kølla", men det blir vel omtrent det samme. ;DSpiralis skrev:"If you can't beat them, join them!" En variant av å finne den største bølla!
Problemet med FrPere som muslimske, kristne og sekulære fundamentalister er at en del holdninger blant disse gruppene og dette partiet kan få store negative konsekvenser for samfunnet som helhet og enkeltindivider spesielt, og da må det være lov å være kritisk. Men i tilfeller blir kritikken mer menneskefientlig enn det den mener å kritisere og da må det gå an å være kritisk til dette også. Overdreven toleranse kan være intoleranse så god som noen. Og en dynamisk debatt er vel like ønskelig som et dynamisk samfunn, og da må det være rom for kritikk, og helst lite rom for blatant rasisme (noe jeg føler mange her er skyldige i). Det kan til tider ganske klart virke som om en del mener at døde muslimer er av det gode eller i det minste totalt ubetydelig (en million døde irakere for eksempel), og da hyler jeg selvfølgelig og skulle ønske flere gjorde det. Et annet problem er at mange av disse rasistene (i mine øyne) rett og slett er offer for deres egen uvitenhet - om en får all informasjonen sin fra HRS, Document.no, VG og så videre så har man allerede et svært dårlig utgangspunkt for å forstå geopolitiske og i det hele tatt menneskelige spørsmål. Denne enkeltsaken f.eks. er jo totalt irrelevant i det store å det hele, men noen velger å bygge sin virkelighetsforståelse ut i fra selektivt valgte enkeltsaker som underbygger deres vrengbilde som de gjør hva som helst for ikke å konfrontere. Ja ja, bla bla bla.Gjestemedlem skrev:Hele poenget med frihet er at folk skal kunne gjøre ting som er skadelig for seg selv, i allefall sett med andres øyne.
Om man blir religiøs, dophode, SMer, eller FrPer så er dette en del av det store bildet. Samfunnet blir flatere og kjedeligere om vi skal begynne med dynamisk kompresjon på befolkningen også.
Jeg har aldri propagandert for væpna revolusjon i Norge.Roald skrev:Vel så langt ut på venstresiden du befinner deg vil jeg tro du har problemer med store deler av holdningene og løsningene resten av oss velger.
Er væpnet revolusjon med de negative konsekvenser det måtte medføre både for samfunn og enkelt individer skrinlagt, eller helliger målet midlene?
Kuttene FrP vil gjøre i budsjettet ovenfor barneværnet er et godt eksempel på det jeg snakker om. Så kan vi jo ta innvandringspolitikken.Roald skrev:Hva med å være litt spesifikk, la oss få de negative konsekvensene som følger en Frp politikk
"Det kan til tider ganske klart virke som om en del" er ikke det samme som en stor del av norges befolkning, at du gjentatte ganger velger å feillese meg er på ingen måte noe jeg ønsker eller føler meg forpliktet til å ta ansvar for. Tilsynelatende til forskjell fra deg så sympatiserer jeg like mye med døende irakiske barn som jeg gjør med døende afrikanske barn.Roald skrev:Å beskylde en stor andel av Norges befolkning å være likegyldig til en million døde Irakere eller at det er til det gode, er direkte frekt. Når det er sagt så har jeg mer sympati med de 18000 barna som i følge FN dør hver dag i Afrika.
Så irakiske barn skal ta ansvar for at de blir skutt på. Forfulgte mennesker skal ta ansvar for at de er forfulgt. Foreldreløse/mishandlede/seksuelt misbrukte barn og så videre skal ta anvar for at de er ofre for disse tyrraniske tilstandene? Muslimske borgere skal ta kollektivt ansvar for hva en håndfull ekstremister gjør? For dette handlet da ikke om pensjonssaken.Roald skrev:Problemet vi har i dag er at ingen vil ta ansvar for egne handlinger, det er alltid noe å skylde på! Vi ser det senest i pensjonssaken fra stortinget.
Poenget er at du kan resonere deg til hva som helst ved den slags bevisføring, to eksempeler: 9.11 konspirasjonsteoriene og hollocaust fornekterne. Det er primitivt og uvitenskapelig - at slike fundamentale feil også begåes av en håndfull vitenskapsmenn får stå på deres regning.Roald skrev:At du synes enkeltsaker er irrelevante får stå for din regning! Hele livet og opplevelsen av det består av enkeltsaker og ikke noe gjennomsnitt.
Du får ta og putte en hånd i kokende vann og samtidig ha den andre i dypfryseren, så kan du rapporter tilbake om gjennomsnittsopplevelsen
Mvh Roald
Da er du muligens ikke så langt til venstre, eller du støtter ikke hele parti programmet noe som jeg tror er veldig vanlig for alle partier, selv om Frpere stadig blir beskyldt for blind å støtte partiet.Tølper skrev:Jeg har aldri propagandert for væpna revolusjon i Norge.Roald skrev:Vel så langt ut på venstresiden du befinner deg vil jeg tro du har problemer med store deler av holdningene og løsningene resten av oss velger.
Er væpnet revolusjon med de negative konsekvenser det måtte medføre både for samfunn og enkelt individer skrinlagt, eller helliger målet midlene?
Roald skrev:Hva med å være litt spesifikk, la oss få de negative konsekvensene som følger en Frp politikk
At barnevernet skal styrkes ved økt satsing på forebyggende tiltakKuttene FrP vil gjøre i budsjettet ovenfor barneværnet er et godt eksempel på det jeg snakker om. Så kan vi jo ta innvandringspolitikken.
Roald skrev:Å beskylde en stor andel av Norges befolkning å være likegyldig til en million døde Irakere eller at det er til det gode, er direkte frekt. Når det er sagt så har jeg mer sympati med de 18000 barna som i følge FN dør hver dag i Afrika.
Flisespikkeri hva en del refererer til kan ikke jeg vite, mulig det var Frpere, kristne , muslimer, eller bare medlemmer her på sentralen, spiller ingen rolle du tillegger de holdninger som du ikke kan utale deg om.En del er ikke det samme som en stor del av norges befolkning, at du gjentatte ganger velger å feillese meg er på ingen måte noe jeg ønsker eller føler meg forpliktet til å ta ansvar for. Til forskjell fra deg så sympatiserer jeg like mye med døende irakiske barn som jeg gjør med døende afrikanske barn.
Roald skrev:Problemet vi har i dag er at ingen vil ta ansvar for egne handlinger, det er alltid noe å skylde på! Vi ser det senest i pensjonssaken fra stortinget.
Mangel på å ta ansvar var en generell betraktning, og nei barna har ikke noe ansvar. Men når de senere vokser opp kan man ikke hele livet skylde på sin dårlige barndom. Etter en vis alder er oppnådd velger jeg å tro at de fleste kan skille rett og galt.Så irakiske barn skal ta ansvar for at de blir skutt på. Forfulgte mennesker skal ta ansvar for at de er forfulgt. Foreldreløse/mishandlede/seksuelt misbrukte barn og så videre skal ta anvar for at de er ofre for disse tyrraniske tilstandene? Muslimske borgere skal ta kollektivt ansvar for hva en håndfull ekstremister gjør? For dette handlet da ikke om pensjonssaken.
Roald skrev:At du synes enkeltsaker er irrelevante får stå for din regning! Hele livet og opplevelsen av det består av enkeltsaker og ikke noe gjennomsnitt.
Du får ta og putte en hånd i kokende vann og samtidig ha den andre i dypfryseren, så kan du rapporter tilbake om gjennomsnittsopplevelsen
Mvh Roald
Poenget er at du kan resonere deg til hva som helst ved den slags bevisføring, to eksempeler: 9.11 konspirasjonsteoriene og hollocaust fornekterne. Det er primitivt og uvitenskapelig - at slike fundamentale feil også begåes av en håndfull vitenskapsmenn får stå på deres regning.
Når det gjelder din gjennomsnittsanalogi så ville jeg først (før jeg hadde begitt meg ut på noe slikt) sjekket ting som standard avvik, og ut i fra det skrinlagt prodjektet. Og da er jeg inne på hva jeg prøver å illustrere i avsnittet ovenfor. Det må også sies at det at både kokende vann og dypfryserens temperaturer er ubehagelige og skadelige for mennesker nesten er like godt dokumentert som tyngdekraften.
Mvh
I et anfall av ( overdreven ? ) saklighet må jeg bare si meg helt enig med deg i disse utsagnene!Tølper skrev:Men i tilfeller blir kritikken mer menneskefientlig enn det den mener å kritisere og da må det gå an å være kritisk til dette også.
Overdreven toleranse kan være intoleranse så god som noen.
Et annet problem er at mange av disse rasistene (i mine øyne) rett og slett er offer for deres egen uvitenhet
Mvh
Dette er flisespikkeri, altså å kreve saklighet?"Det kan til tider ganske klart virke som om en del" er ikke det samme som en stor del av norges befolkning
Så du tror ikke på psykiske problemer som konsekvens av tortur, misbruk, seksuelle overgrep og så videre mot barn og at det følger dem videre i livet, de har å komme over det? I stedet for slike avskyelige menneskefientlige teorier om at en er sin egen lykkes smed så foretrekker jeg empiri. Empirien har i over hundre år motsagt det du antyder.Mangel på å ta ansvar var en generell betraktning, og nei barna har ikke noe ansvar. Men når de senere vokser opp kan man ikke hele livet skylde på sin dårlige barndom.
Men slik er det da ikke.O J skrev:Vi trenger å bli ferdig med at enkelte/flertallet skal bestemme hva andre skal tro på(døfødt), og ikke ta et kjempesteg tilbake (fullstendig uakseptabelt).
Folk må gjerne tro at månen er laget av gulost, det er helt uproblematisk. Det som ikke er like uproblematisk er hvis de forlanger eller forventer at skolen skal lære bort noe slikt, at de skal sponses av staten for å drive med slikt, at de forventer støtte når de går til angrep på dem som mener månen er laget av brunost istedet osv.. kun med henvisning til at det er en viss tradisjon i enkelte kretser å gå rundt med slike ideer.O J skrev:Vi trenger å bli ferdig med at enkelte/flertallet skal bestemme hva andre skal tro på(døfødt), og ikke ta et kjempesteg tilbake (fullstendig uakseptabelt).
Er ikke på noen måte uenig Deph, men empiri tyder på at vi ikke lykkes i så stor grad som kanskje var ønskelig? ??? :-\Gjestemedlem skrev:Man kan ikke tvinge folk til å bli tenkende oppegående mennesker, det beste vi kan få til er å holde dem unna styre og stell slik at ikke uskyldige blir rammet.
Har hun ikke kanalvelger eller av-knapp på TV'en sin?C. Alshus skrev:Hun liker ikke mye hud på TVen.
Nei det er vel lite som tyder på det...Spiralis skrev:Er ikke på noen måte uenig Deph, men empiri tyder på at vi ikke lykkes i så stor grad som kanskje var ønskelig? ??? :-\Gjestemedlem skrev:Man kan ikke tvinge folk til å bli tenkende oppegående mennesker, det beste vi kan få til er å holde dem unna styre og stell slik at ikke uskyldige blir rammet.
Mente det Gjestemedlem sa etter deg.Tølper skrev:Nå var innlegget ditt såpass tvetydig at jeg ikke er helt sikker på hva du mente. Men ville legge til dette uansett.
Ja det er mulig, gjelder det samme for Frpere og rasisme/nazisme hentydningene?Insinuasjoner i retning av at jeg er kommunist med de konotasjoner som er knyttet til det ordet er bare usakelig
Jepp flisespikkeri, hva refererte du til i svar 15? Frpere, kristne, sekulære fundamentalister, forum medlemmer eller alle sammen. Men pytt spiller ingen rolle poenget var du tillegger folk meninger"Det kan til tider ganske klart virke som om en del" er ikke det samme som en stor del av norges befolkning
Dette er flisespikkeri, altså å kreve saklighet?
Så du tror ikke på psykiske problemer som konsekvens av tortur, misbruk, seksuelle overgrep og så videre mot barn og at det følger dem videre i livet, de har å komme over det?
Ja jeg mener innsatts skal lønne seg, den stakersligjøringen vi ser i Norge i dag kan ikke vare! Det finnes snart en sykdom eller lidelse for enhver anledning.I stedet for slike avskyelige menneskefientlige teorier om at en er sin egen lykkes smed så foretrekker jeg empiri
- For eksempel voldtekt. Kunne den har vært unngått om man hadde dekket seg til? Da tror jeg at man hadde halvert antall voldtekter. Hva er viktigst? Å stå på retten til å kle seg som man vil, eller er det viktigst å beskytte seg mot en farlig situasjon? sier hun.Gjestemedlem skrev:Nei det er vel lite som tyder på det...Spiralis skrev:Er ikke på noen måte uenig Deph, men empiri tyder på at vi ikke lykkes i så stor grad som kanskje var ønskelig? ??? :-\Gjestemedlem skrev:Man kan ikke tvinge folk til å bli tenkende oppegående mennesker, det beste vi kan få til er å holde dem unna styre og stell slik at ikke uskyldige blir rammet.
Man hvorfor denne fasinasjonen over et enkeltmenneske som velger seg brunost fremfor gulost da? Når begge ostene er infisert av salmonella og listeria er det like godt å spise syltetøy i stedet.
Hvem gir vel en god faen i om en skautekjerrig ikke liker pupper på TV?
Så la oss for guds skyld høre på forskerne og empirien ikke sosiale konstrukter som florerer blant en velgergruppe på bakgrunn av utdatert og dementert teori fra det syttende århundre og Ayn Rand "bøker", ok?Og bare la meg presisere vi skal hjelpe de som har behov
Tølper skrev:Så du tror ikke på psykiske problemer som konsekvens av tortur, misbruk, seksuelle overgrep og så videre mot barn og at det følger dem videre i livet, de har å komme over det?
Vel, det er ikke vanskelig når du faktisk er dette jeg svarer på (dessuten har jeg aldri nevnt dette rett og galt greiene dine).Roald skrev:Ta ikke ting ut av sammenheng, hvordan du får at å ikke kunne skylde på sin barndom, samt at jeg tror personer som har nådd en viss alder kan skille rett og galt til å bli dette
Dessuten så er det tydelig formulert som et spørsmål, ser du spørsmålstegnet?Roald skrev:Mangel på å ta ansvar var en generell betraktning, og nei barna har ikke noe ansvar. Men når de senere vokser opp kan man ikke hele livet skylde på sin dårlige barndom. Etter en vis alder er oppnådd velger jeg å tro at de fleste kan skille rett og galt.
Semantisk så er "det kan til tider ganske klart virke som om en del" så langt fra "en stor del av norges befolkning" du kommer. Om du i tillegg klarer å lese det ut i fra konteksten det stod i så tror jeg du vil gjøre fremgang i din forståelse av setningen. Om jeg hadde påstått at hele det innlegget jeg svarer på var en tirade om rosa elefanter så hadde du kanskje funnet det litt oppsiktsvekkende selv. Vil tro at min observasjon også er gjennkjennelig for mange. Det var ikke fremstilt som annet enn en løs observasjon, ser du alle "ja ordene" (kan, ganske, virke - alt i en setning?Roald skrev:Jepp flisespikkeri, hva refererte du til i svar 15? Frpere, kristne, sekulære fundamentalister, forum medlemmer eller alle sammen. Men pytt spiller ingen rolle poenget var du tillegger folk meninger
Hvorfor er det et problem at hun mener dette da?Roald skrev:- For eksempel voldtekt. Kunne den har vært unngått om man hadde dekket seg til? Da tror jeg at man hadde halvert antall voldtekter. Hva er viktigst? Å stå på retten til å kle seg som man vil, eller er det viktigst å beskytte seg mot en farlig situasjon? sier hun.
Men jeg har da et ønske om å frigjøre meg fra det, i det minste.Tølper skrev:Det er heller ikke slik at våre tanker er kulturelt og sosialt uavhengige, det er stort sett slik at andre forhold enn vår frie vilje allerede langt på vei har bestemt i alle fall porsjoner av hva vi tror og hva vi mener andre bør tro - f.eks., det du mener å uttrykke i selve innlegget ditt er etter all sannsynlighet produkter av miljø og arv i tillegg til kognisjon (og ånd for de som tror på slikt i en eller annen form).
Ønske er vel alt man kan ha, så består resten i å strekke seg mot det - som det meste annet som har med personlig utvikling å gjøre vil jeg anta.O J skrev:Men jeg har da et ønske om å frigjøre meg fra det, i det minste.Tølper skrev:Det er heller ikke slik at våre tanker er kulturelt og sosialt uavhengige, det er stort sett slik at andre forhold enn vår frie vilje allerede langt på vei har bestemt i alle fall porsjoner av hva vi tror og hva vi mener andre bør tro - f.eks., det du mener å uttrykke i selve innlegget ditt er etter all sannsynlighet produkter av miljø og arv i tillegg til kognisjon (og ånd for de som tror på slikt i en eller annen form).
Ikke det at på langt nær alle i vesten har det (men forhåpentligvis stadig flere).
Du ser fremdeles ikke poenget DU TILLEGGER FOLK MENINGERSemantisk så er "det kan til tider ganske klart virke som om en del" så langt fra "en stor del av norges befolkning" du kommer. Om du i tillegg klarer å lese det ut i fra konteksten det stod i så tror jeg du vil gjøre fremgang i din forståelse av setningen
Først så var det du kaller svaret mitt et spørsmål, men jeg ser at du har kuttet ut spørsmålstegnet på slutten. At jeg ut i fra din påstand "[...]barna har ikke noe ansvar. Men når de senere vokser opp kan man ikke hele livet skylde på sin dårlige barndom." stiller deg et spørsmål om du klarer å forstå at en ødelagt barndom kan ha drastiske konsekvenser for resten av livet til det uheldige offeret kan da ikke være så rart? Det er ingen logikk i at for eksempel et offer for incest "skylde[r] på sin dårlige barndom" om ting går galt og de knytter det til tidligere opplevelser, da mange av dem aldri vil fungere igjen - og at du inndirekte antyder at dette er et produkt av unnlatenhet finner jeg i høyeste grad urovekkende derfor spørsmålet.Her faller jeg av, du får detteMangel på å ta ansvar var en generell betraktning, og nei barna har ikke noe ansvar. Men når de senere vokser opp kan man ikke hele livet skylde på sin dårlige barndom. Etter en vis alder er oppnådd velger jeg å tro at de fleste kan skille rett og galt) til å bli et spørsmål som gir dette svaret(Så du tror ikke på psykiske problemer som konsekvens av tortur, misbruk, seksuelle overgrep og så videre mot barn og at det følger dem videre i livet, de har å komme over det)
Mens syttifem prosent av barnehjemsbarna har fått sosialhjelp etter fylte 18 år, mottok rundt åtte prosent av alle mellom 20 og 24 år sosialhjelp i fjor. 2,6 prosent av hele befolkningen fikk slik hjelp i fjor.
I en studie fra 2005 viste Kristofersen at det var svært høy dødelighet, deriblant selvmord, blant barn og unge som har hatt hjelpetiltak i hjemmet eller er vokst opp i fosterhjem eller barnevernsinstitusjon. Også de biologiske foreldrene til disse barna har høyere selvmordstall.
- Barnevernsbarn har langt høyere risiko for helseproblemer sammenlignet med andre barn, sier Kristofersen.