Løsning?

Classichifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2010
Innlegg
138
Antall liker
47
Torget vurderinger
2
Hva sier folket, er hodetelefon godt nok alene. Eller er det et supplement til et ordinært anlegg?
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.412
Antall liker
1.298
Sted
Horten
Hodetelefoner er fine de, avhenger av tid-sted-omgivelser om hva som er praktisk.
Men preferansen er alltid lyd i rommet for meg i alle fall. :cool:
 
Sist redigert:

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
2.106
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Hodetelefon-anlegget er bare et supplement for meg, ingenting er som å føle lyden :love:
Så får heller @SigbergAudio leve med at han mener jeg har trekt litt for hardt i spakene 😇
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Man kjenner ikke musikken på kroppen med et headset, det slår ikke i brystkassa.
Men et fint supplement når det skal være stille i huset eller man sitter på toget.
Kjøpte nylig et trådløst headset med blåtut 5.2, for nå har de sluttet med hodetelefon utgang på telefoner også. Lettvint og lyden er ok nok for pendling, tro det eller ei. :)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.762
Antall liker
21.644
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg er så uheldig at jeg må bruke høreapparater. De er jo alltid på, og fungerer både med stereoanlegget, i konsertsalen, med vanlige over øret-hodetelefoner og som åpne i øret-hodetelefoner. Bedre enn Kinder.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
2.106
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Man kjenner ikke musikken på kroppen med et headset, det slår ikke i brystkassa.
Men et fint supplement når det skal være stille i huset eller man sitter på toget.
Kjøpte nylig et trådløst headset med blåtut 5.2, for nå har de sluttet med hodetelefon utgang på telefoner også. Lettvint og lyden er ok nok for pendling, tro det eller ei. :)
Fascinerende ny trend jeg har lagt merke til på både tog, t-bane og buss.... folk sitter uten headset/øreplugger med lyd på telefonhøyttaler på full pinne, det er liksom den nye normalen :eek: Bør vel ikke bli overrasket, den nye trenden er at ingen bryr seg om omgivelsene og kun tenker på seg selv.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.829
Antall liker
5.474
Sted
Holmestrand
Fascinerende ny trend jeg har lagt merke til på både tog, t-bane og buss.... folk sitter uten headset/øreplugger med lyd på telefonhøyttaler på full pinne, det er liksom den nye normalen :eek: Bør vel ikke bli overrasket, den nye trenden er at ingen bryr seg om omgivelsene og kun tenker på seg selv.
Det er bare uakseptabelt! :mad:
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.762
Antall liker
21.644
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ah, der har jeg Beyerdynamic til det første og Sennheiser til det siste. :)
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Hodetelefoner er et supplement. Veldig greit for å sjekke opptak og kvalitet på innspillinger osv.

Brukes ellers mest når man ikke vil forstyrre andre.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Fascinerende ny trend jeg har lagt merke til på både tog, t-bane og buss.... folk sitter uten headset/øreplugger med lyd på telefonhøyttaler på full pinne, det er liksom den nye normalen :eek: Bør vel ikke bli overrasket, den nye trenden er at ingen bryr seg om omgivelsene og kun tenker på seg selv.
Derfor er det fint med et lukket headset med noise cancelling, da merker man ikke hva de andre holder på med engang. :)
Men ja, mange som hører på rap fra telefonen sin høyttaler har jeg lagt merke til eller snakker med noen på høyttaler. Vært mye av det de siste 10-20 årene egentlig.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
2.106
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Hodetelefoner på kveld og nattestid, høyttalere resten.
Spiller aldri så ekstremt høyt uansett, så selv om jeg bor i leilighet har jeg fortsatt ikke mottatt noen klage. Pleier holde meg på maks 80dB (normalt rundt 70dB). Jeg kan gå VELDIG mye høyere men da begynner man å ødelegge hørsel og ikke minst vinduene begynner å flekse ganske ekstremt (trykksetter rommet med 8 sub'er, snart 10 eller 12).
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Jeg har perioder. Nå er det hodetelefoner som er foretrukket. Forskjellige opplevelser.
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.762
Antall liker
21.644
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Har lekt litt med prosessering av enkle 3-mikrofonopptak (M+S, egentlig to mikrofoner men det blir tre kanaler av det) av korsang. Liker dem uten klang på hovedanlegget (der førsterefleksjon er -20 dB faktisk) og med litt tilført klang på hodetelefoner. Forskjellige opplevelser ja.
Ofte synes jeg at moderne multimikrofonopptak av klassisk musikk låter bedre på hodetelefoner enn på hovedanlegget. Stereoperspektivet er jo føkka uansett.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Jeg tilhører også jatakkbeggedeler siden her.
Men…. det er faktisk noe helt eget (en egen stemning) å høre på musikk med hodetelefoner.
Forutsetning er at både «klokkene» og amp’n er av nogenlunde grei kvalitet.
 

aiso

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2010
Innlegg
1.534
Antall liker
4.342
Sted
Glåmdalen
Torget vurderinger
16
Hodetelefoner brukes meget sjeldent, kun et supplement.
 

Kondis

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.02.2013
Innlegg
912
Antall liker
712
Sted
Okkaby
Torget vurderinger
13
De ligger nå bare der i skuffa si:coffee:
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Jeg liker veldig godt presisjonen (slipper at rommet ødelegger) man får med hodetelefoner - men er ikke så glad i å ha de på skallen. Samtidig savner jeg stereoperspektivet man får på stueanlegget.

Løsningen har blitt å ha et nærfeltoppsett - nesten samme presisjon som med hodetelefoner, man har skikkelig stereoperspektiv og rommet påvirker lite.

Det blir til at nærfeltoppsettet blir brukt mest.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
2.106
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg liker veldig godt presisjonen (slipper at rommet ødelegger) man får med hodetelefoner - men er ikke så glad i å ha de på skallen. Samtidig savner jeg stereoperspektivet man får på stueanlegget.

Løsningen har blitt å ha et nærfeltoppsett - nesten samme presisjon som med hodetelefoner, man har skikkelig stereoperspektiv og rommet påvirker lite.

Det blir til at nærfeltoppsettet blir brukt mest.
Jeg har B&W 801D4 som nesten nærfeltsoppsett (2.20m fra hver høytaler til lytteposisjon (øret)). Nå som jeg endelig har fått kontroll på de lave frekvensene så har dette virkelig blitt en opplevelse :)

Relativt kraftige "hodetelefoner" :geek:🎧
 
Sist redigert:

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.274
Antall liker
6.433
Sted
Under stjernene
Forforsterkeren min har dessverre ikke hodetelefonutgang.
Bytter mellom høyttalere og hodetelefoner med å flytte XLR kablene mellom effektforsterker til høyttalere og hodetelefon forsterker.
Koblet ut volumkontroll på hodetelefon forsterker, så den fungerer som en ren effektforsterker.
Spiller ca. 1/2 år omgangen før det byttes. Kan godt leve med bare hodetelefoner eller bare høyttalere. Men sier som Ole Brum ja takk til begge deler.
Men hvis en av delene skal bort, så blir det høyttalerne.
 
Sist redigert:

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
2.106
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Man må da ha dedikert hodetelefonforsterker :eek:

 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
2.106
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Du kan ta den MED DAC og spare 8000. 😂
DAC'en er faktisk helt OK - at den er billigere med DAC henger nok sammen med at prisjustering har blitt gjort og de med DAC fortsatt finnes på lager (om ikke hos butikken, så hos leverandøren).
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.829
Antall liker
5.474
Sted
Holmestrand
DAC'en er faktisk helt OK - at den er billigere med DAC henger nok sammen med at prisjustering har blitt gjort og de med DAC fortsatt finnes på lager (om ikke hos butikken, så hos leverandøren).
Det er jo greit at DAC-en er ok til den prisen. 🤗
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Forforsterkeren min har dessverre ikke hodetelefonutgang.
Bytter mellom høyttalere og hodetelefoner med å flytte XLR kablene mellom effektforsterker til høyttalere og hodetelefon forsterker.
Koblet ut volumkontroll på hodetelefon forsterker, så den fungerer som en ren effektforsterker.
Spiller ca. 1/2 år omgangen før det byttes. Kan godt leve med bare hodetelefoner eller bare høyttalere. Men sier som Ole Brum ja takk til begge deler.
Men hvis en av delene skal bort, så blir det høyttalerne.
Hva med en Y splitter kabel? Eller splitter bokser fra Klark Teknik. Jeg bruker sånne (med 5 utganger)

 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.274
Antall liker
6.433
Sted
Under stjernene

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Hodetelefoner er et supplement men med F.eks. Stax har du lyd ingen høyttaler kan konkurrere med, førbløffende så mange detaljer der forsvinner med høyttalere.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Hodetelefoner er et supplement men med F.eks. Stax har du lyd ingen høyttaler kan konkurrere med, førbløffende så mange detaljer der forsvinner med høyttalere.
Det kommer jo an på høyttalerne, men gode hodetelefoner er vanskelig å konkurrere med på detaljer, ja 👍
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.286
Antall liker
11.076
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg har B&W 801D4 som nesten nærfeltsoppsett (2.20m fra hver høytaler til lytteposisjon (øret)). Nå som jeg endelig har fått kontroll på de lave frekvensene så har dette virkelig blitt en opplevelse :)

Relativt kraftige "hodetelefoner" :geek:🎧
Samme her, med Quad ESL2912. Så store ører har jeg :)
I min lydhukommelse finnes det ellers ikke maken til det jeg fikk fra Stax hodetelefoner,
men nå er det stort sett på reise jeg bruker hodetelefoner, da støyreduserende fra Sony.
 
Topp Bunn