Sport, sykkel og trening Løping / jogging

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Vårrengjøring og dekkskifte I dag.
    Beina mine er det viktigste jeg har.
    Mange km venter i sommer.
    20220425_152052.jpg
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Grunnet en god del skadetrøbbel de siste årene, kombinert med fortsatt tro på å kunne løpe relativt langt og fort, startet jeg med målrettet styrketrening i august. Det ser ut til å ha vært veldig smart, men skal avvente litt med å konkludere bastant.
    Dagens økt og ukens mengde bekrefter i alle fall bedre restitusjon enn før, og jeg blir jo ikke yngre jeg heller.
    De neste ukene skal jeg sørge for mange km, og litt økende fart. Så får vi se hva det blir på halvmaraton 28.mai. Farsund-løypa er hard, mye variasjon og ca 300 høydemeter totalt. Har løpt den 3 -4 ganger før så jeg vet hva jeg går til.
    28 Mai nærmer seg. Hvordan ligger du ann i løypa?
    Blir spennende.
    Lasse
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Traff en tidligere nabo tilfeldigvis her om dagen. Sprek fyr. Han skulle til Stockholm lørdag denne uken for å løpe marathon. Sa han ikke hadde trent veldig strukturert - løpt for lite intervaller og stort sett koeseløpt, skulle ut med en kompis i løpet av uken så ikke helt optimalt. Jeg spurte hvilken tid han siktet mot, han svarte "inte så snabbt, kanskje 3:15". Sjekket resultatet i dag og han klokket inn på 3:12 og noe.

    Det er forskjell på folk.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Oi, dritbra løpt.
    3:12 på maraton er imponerende.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Da var det duket for jubileum: Tur nr 100 opp på Sierra Cortina. Ca 1130 meter og 325 høydemeter. Benidorm Stolzen. Jubileet ble 2-3 år forsinket av en meniskskade og covid. Men nå er jeg fit for fight igjen. C1568F06-D8BC-44E5-8C32-1B3B2A1F50FB.jpeg
    En perfekt morgentur som kan forlenges når man føler for det. Fantastisk utsikt over Benidorm og de høyere fjellene bak. Her er Puig Campana i bakgrunnen. Drøyt 1400 moh.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Da var det duket for jubileum: Tur nr 100 opp på Sierra Cortina. Ca 1130 meter og 325 høydemeter. Benidorm Stolzen. Jubileet ble 2-3 år forsinket av en meniskskade og covid. Men nå er jeg fit for fight igjen. Vis vedlegget 825182
    En perfekt morgentur som kan forlenges når man føler for det. Fantastisk utsikt over Benidorm og de høyere fjellene bak. Her er Puig Campana i bakgrunnen. Drøyt 1400 moh.
    Så bra at du virker igjen. Sikkert en super tur.
    Lasse
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.807
    Antall liker
    26.393
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Ett år siden det løptes sist kun sykling og noen langrenn, men nå har det blitt fire økter gav selvsagt gangsperre delux😝 flåset funker bra syklingen bra kondisjonstrening👍 men benen er stive/tunge.
    Det blir pass på 5-10km 5,00-5,30 tempo så får vi se om det blir noe god følelse I benen igjen?
    Nye sko hjelper🙂 tilbake på Hoka Clifton 8
    20220915_145627.jpg
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Dro på meg startnummer og løp halvmaraton i Mandal siste lørdagen i august. Kom i mål på 1:32 og var i grunnen veldig fornøyd med det. Det var veldig varmt, noe som gjorde løpet litt ekstra tungt.
    Forrige helg gikk jeg over Glittertind fredagen og Galhøypiggen fra Spiterstulen lørdagen. Nokså tung i beina etterpå. Avsluttet med en 5-retters meny på Fossheim hotell før en noe kjip 10-timers kjøretur til Sørlandet etterpå.
    Men kroppen virker og er skadefri og det er det som betyr aller mest!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg har troen på fjellturer. Hadde en uke i Jotunheimen da jeg var 18. Jeg drev med orientering på den tiden og var godt trent. Den turen gjorde underverker med formen. Det ble en bra høstsesong.

    Om det var gåing, høydemeter, ryggsekk, tynn luft eller hva vet jeg ikke. Sikkert en kombinasjon.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Om det var gåing, høydemeter, ryggsekk, tynn luft eller hva vet jeg ikke. Sikkert en kombinasjon.
    Har vært på en tordagers av sorten så slår et slag for kombinasjonen. Skulle egentlig gå til en hytte det var et greit stykke til og en god mengde høydemeter og ble ganske sliten, men fullførte åkke som. Hadde med fullt bail-out-utstyr, altså telt, sovepose, mat, kokeapparat og det hele så kunne forsåvidt gitt opp nårsomhelst der det var noenlunde flatt og vann tilgjengelig. Endte opp med å overnatte 500 meter fra den ubetjente hytta. Når jeg først hadde bært alle sakene så skulle jeg faen meg bruke de også.

    Uten nevnte rekvisitaer så hadde jeg ikke hatt så mye valg, da må man komme frem til destinasjonen.

    Å gå i fjellet, eller på annet ulendt terreng er også god trening for den lille musklaturen, må - mer eller mindre ubevisst - jobbe en del for å holde balansen underveis. Dessuten er det en av svært få aktiviteter man kan holde på med 5-10 timer om dagen, er sjelden det mosjoneres så lenge i løpet av en dag.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Når det gjelder kombinasjon av treningsutbytte, opplevelse og skaderisiko så er fjell imo en klar ener.

    Forøvrig: Her går det i intervaller på ellipse om dagen. Det er så skånsomt … og jeg har opparbeidet et ok grunnlag. Så nå har jeg begynt å kjøre kvalitet.

    Typisk økt på en dag med friske bein: 10 min oppvarming, 15 min, 2x10 min, 2x5 min (45/15), så 45 minutter …. med kvalitet. Dvs jeg trykker til så mye beina tåler. 3 ganger i uken når overskuddet er der, ellers to. Korter ned varigheten hvis fet går litt tungt. Det er veldig målbart når man ser puls og watt i real time. Har hatt stor framgang på ca 4 uker. Veldig stor.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Litt i samme gate så har man på en slik "økt" høyere snittpuls enn man skulle tro. Nå er det lenge siden jeg har gått med pulsmåling i fjellet siden batteriet klokka ikke holder så lenge med det på, men jeg var veldig overrasket over hvor høyt snittet faktisk var da jeg drev med det.

    Husker en sak fra noen år tilbake da faren til Alexander Kristoff sa at han likte å ha en kanonball-økt etter en lang rolig sykkeltur. Han sa at det var en fin måte å gå høy intensitet på uten at noen av deltakgerene egentlig tenkte over at de trente ganske intensivt.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Ja, og det handler ikke bare om puls, men å kjøre beina hardt. Høy intensitet handler like mye om det muskulære som hjerte-lunge-blod kretsløpet.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.807
    Antall liker
    26.393
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    6 pass siste to uker, idag var det tendenser til noe som ligner på behagelige løpbein ikke den der slegge følelsen.
    4.45 tempo noen kilometer får vi være fornøyd med i dagsläget.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Ja, og det handler ikke bare om puls, men å kjøre beina hardt. Høy intensitet handler like mye om det muskulære som hjerte-lunge-blod kretsløpet.
    Kjører man beina hardt skal det vel godt gjøres å ikke få høy puls? 😎
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Tja, vi har en Stolzeklev-aktig tur på hytta. 300 m stigning på en km. Hvis jeg drar på, faller pulsen markant når jeg kommer inn i det bratteste partiet … selv om jeg tar i til melkesyra tyter ut av ørene. Og jeg kan nok få vesentlig høyere puls om jeg løper med 5% stigning.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    En av tingene jeg aldri kommer til å skjønne her i livet er algoritmen til Garmin som beregner kaloriforbruk ved en aktivitet.

    Den første store stussen kom for noen år siden da jeg gikk en tur fra tare til tind på Sunnmøre og steg over 1200 høydemeter i løpet av et par timer. I følge Garmin var forbrenningen på den turen den samme som å gå til jobben - en tur på under 7km og netto 130 meter nedoverbakke.

    Tidligere i uken var jeg som nevnt på fjelltur og om man skal tro Garmin så var energiforbruket på tur og retur ganske nøyaktig det samme. Ene veien var det akkumulert 1000 høydemeter stigning og rimelig nok akkumulert det samme nedover på turen hjem..Begge deler i sum ca som å gå til jobben og hjem igjen. Basert på mengde svette og generell stølhet stiller jeg meg noe skeptisk til den påstanden. Garmin vet riktig nok ikke at jeg gikk med en sekk på 12-13 kilo, men det er neppe der det store slaget står.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    En av tingene jeg aldri kommer til å skjønne her i livet er algoritmen til Garmin som beregner kaloriforbruk ved en aktivitet.

    Den første store stussen kom for noen år siden da jeg gikk en tur fra tare til tind på Sunnmøre og steg over 1200 høydemeter i løpet av et par timer. I følge Garmin var forbrenningen på den turen den samme som å gå til jobben - en tur på under 7km og netto 130 meter nedoverbakke.

    Tidligere i uken var jeg som nevnt på fjelltur og om man skal tro Garmin så var energiforbruket på tur og retur ganske nøyaktig det samme. Ene veien var det akkumulert 1000 høydemeter stigning og rimelig nok akkumulert det samme nedover på turen hjem..Begge deler i sum ca som å gå til jobben og hjem igjen. Basert på mengde svette og generell stølhet stiller jeg meg noe skeptisk til den påstanden. Garmin vet riktig nok ikke at jeg gikk med en sekk på 12-13 kilo, men det er neppe der det store slaget står.
    Ja, kalorimålingen er lite verdt. Pulsmålingen er nok en mye bedre indikator på kaloriforbruket, men selv den kan variere mye med dagsformen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Ja, kalorimålingen er lite verdt. Pulsmålingen er nok en mye bedre indikator på kaloriforbruket, men selv den kan variere mye med dagsformen.
    Ikke at jeg bryr meg særlig om den eller teller kalorier, det er bare mildt fascinerende hvor ubrukelig den er. Man skulle tro det var mulig å komme opp med noe bedre. Om jeg gjør noe med pulsbelte på så endrer verdiene seg ganske mye konta uten og har da kanskje en viss kontakt med virkeligheten.

    Men oppoverbakke > nedoverbakke burde være ganske grei skuring.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Helt enig. Pga dårlige leggmuskler bruker jeg mye treningstid på en ellipsemaskin. Når jeg bytter til tredemølle og kjører på samme puls går «kaloriforbruket» opp med ca 50%. Minst en av de er skivebom. Innenfor et korr tidsrom så tenker jeg at pulsen korrelerer med oksygenopptak …. og oksygenopptak korrelerer definitivt med kaloriforbrenning.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.807
    Antall liker
    26.393
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    5000m på Stovner banen idag målet var og holde jevne kontrollerte runder hele veien rundetider på 1.50-1.53min 4.42-4.36/km blev 4.40/km.
    Lett belastning løpe bane og ingen høydemeter🙂
    20221002_143138.jpg
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.463
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Varmer du opp før den økten @Cash 63, eller bare rett ut på planlagt fart?

    mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.463
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    5-10min, evt 2km, oppvarming pleier å funke for meg 👍
    Bare 10 MAFøkter igjen her, så skal jeg prøve med en økt med litt fart pr uke. 😊
    Blitt 1118km så langt i år, men dette MAFprosjektet er kjedelig. 🙈😅
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Någon här inne som løper med hund och har tips om bra sele till med god och komfortabel passform till den med två ben? Har sele till hunden, men det jag använder är något billigt ræl som skaver och sitter dåligt.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.807
    Antall liker
    26.393
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Någon här inne som løper med hund och har tips om bra sele till med god och komfortabel passform till den med två ben? Har sele till hunden, men det jag använder är något billigt ræl som skaver och sitter dåligt.
    Prøvt litt med våres kun med snelle koppel, men det blir bare gammel god start og stop løping med høy intensitet soner 😓
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Prøvt litt med våres kun med snelle koppel, men det blir bare gammel god start og stop løping med høy intensitet soner 😓
    Nu har jag en billig sele köpt på Obs Vinterbro som fungerar greit, men efter en mil skaver den överallt. Den har en ok elastisk lina som är bra, men behöver en mer komfortabel del runt midjan.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Endelig snart November og min løpesesong starter.
    Av en merkelig grunn løper jeg best på vinteren.
    Går på ski og truger ja jøss. Men løping, hmmm..
    Ofte på ubrøytede veier med 10-15 cm snø.
    April 23 er det 5 år siden jeg snørte på meg løpesko for første gang.
    57 år og 100 kg haha. Satan jeg klarte jo ikke å jogge sakte engang.
    Jeg har vært med på 1 løp. 9km nå i år og det i mitt 61 år.
    Bedre sent en aldri.
    Jeg klarte en km tid på 4.27 på de 9 km.
    38.49.
    Så nå i vinter blir jobben å nærme meg 4 blank pr km på en 10 km siste uka i April.
    Da blir jeg 62 år og synes selv at om jeg klarer en 10 km på under 40 min så er jeg litt imponert over meg selv.
    Skryt? Ja selvsagt men det føles bra hehe..
    På trening går det selvsagt i skilpaddefart.
    Kroppen er jo i ferd med å gå i oppløsning.
    Ikke av skader men av alder.
    Til neste år skal jeg ha 6-7 ukers fartstrening før løpet.
    I år hadde jeg 4 uker og jeg kjente jeg hadde mere inne men det gikk ikke fortere.
    Hadde 2 km på 4.15 per km men fikk kjenne det på siste km.
    Jaja, det om det.
    Løper 2g i uka. 1 x 28 km og 1 x 12 km.
    Og noen gåturer.
    Yuhuuu....
     

    Vedlegg

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Legg inn et par ukentlige terskeløkter, så er du der snart.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Takk for tips. Et par ukentlige høres kanskje mye ut.
    Kan prøve med 1 og ta det derifra.
    Skal gjøre alt for ikke løpe på meg noen skade.
    Lasse
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg synes tur på 28 km høres mye ut😁 Du har nok en robust kropp hvis du er fri for vondter.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det er imponerende det du har fått til; kanskje du har anlegg for dette.

    Hvis du skal under 40 min må du forbedre terskelfarten. Den farten du kan holde i 45-60 min uten at du «får» det. Så det handler om å venne kroppen til større marsjfart (ikke maksfart) og trene hjerte, lunger og kar til å skifte ut co2 med oksygen i en mengde som behøves for sub 4min/km.

    1/2 min per km er mye, men det er mulig du har mye å gå på. Hvis du har trent mye rolig, og lite kvalitet, så kan du trolig få god fremgang ved å legge inn noe mer kvalitet der du gir litt gass.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Det er imponerende det du har fått til; kanskje du har anlegg for dette.

    Hvis du skal under 40 min må du forbedre terskelfarten. Den farten du kan holde i 45-60 min uten at du «får» det. Så det handler om å venne kroppen til større marsjfart (ikke maksfart) og trene hjerte, lunger og kar til å skifte ut co2 med oksygen i en mengde som behøves for sub 4min/km.

    1/2 min per km er mye, men det er mulig du har mye å gå på. Hvis du har trent mye rolig, og lite kvalitet, så kan du trolig få god fremgang ved å legge inn noe mer kvalitet der du gir litt gass.
    Ja det er det jeg hadde tenkt å bruke den 12 km turen til.
    Noen ganger veldig sakte og innimellom full gass.
    Kan også dele den opp i 6 km raskt og 6 km rolig.
    1/2 min pr km er mye for meg.
    Klarer jeg 4.15 pr km til våren blir jeg ikke lei meg.
    Nå er ikke raske tider på korte løp noe jeg higer etter. Mere som en variasjon kanskje.
    Det er de lange rolige turene i naturen som er min greie.
    Jeg skal uansett jobbe med terskelfarten slik at den blir naturlig høyere.
    Har litt utfordring med veldig kupert terreng her jeg bor.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Jeg synes tur på 28 km høres mye ut😁 Du har nok en robust kropp hvis du er fri for vondter.
    28 km er en litt rar tur. Veldig kupert og noen laange motbakker på 8-10 % stigning.
    Det sitter mest mellom øra.
    I starten trodde jeg at jeg skulle stryke med.
    Men så tok jeg det gradvis og startet med en del beveglighetstrening sammen med tøying.
    Da gikk ting veldig mye bedre og jeg har ikke noe vondt noen steder.
    Tåhev og rolig knebøy med pause i bånn har vært det lureste jeg har gjort.
    Til slutt, jeg har 10 par løpesko jeg rullerer på.
    Det funker også bra.
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Ja 666, det der er virkelig en inspirerende historie. 5 år frem i tid….. kan formen fortsatt bli mye bedre!
    Farten er foreløpig lav her - må kalle det jogg og ikke løping. Jeg gjør litt fartslek etter råd fra denne tråden - legger ofte inn fartsøkning i korte motbakker. Farten jeg kan holde over tid, ligger bare rundt 6min/km.
    Det kan jo bli raskere - det er jo årevis frem til 60års-dagen:) Er 57 år nå, og nede på 93kg fra 125. Begynte å jogge litt forsiktig når jeg rundet 100kg på vei nedover. Før jogging, og litt innimellom jogging, har jeg også mosjonert ved å gå i motbakke, svømming, sykkel, og ski.

    Har nok ikke samme grunnlag eller talent som deg 666, for det ble mye vondter i hofter og knær. Er også i en tidligere fase i treningen, bare i startgropen sammenlignet, og foreløpig ikke i nærheten av 28km. Fikk et bra råd for nybegynnere med vondter her på forumet i fjor - om å øke hyppigheten og redusere lengden på øktene. Jogger nå 4-5 km, noen ganger 5 ganger i uka. Kort og hyppig fungerer utmerket, og jeg har ingen vondter nå - selv ikke ved økning etter perioder med lite trening. Kan nok øke lengden litt forsiktig, på noen av øktene.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.807
    Antall liker
    26.393
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Ca 21 km fordelt på 3løp/jogg lør-lør 8.5km rolig komfort tempo 5.20/km tempo blir vel langdistanse farten. 6.5 km med litt mer driv men fortsatt kontroll 4.55 tempo helt greit men ser og husker att denne innsatsen gav ca 4.42 på samme strekk for noen år siden, det går utfor som det skall med aldern😛
    Idag en rolig 5.5km med ett Strava segment drag 310m halve distansen ca 3% snitt 3.48/km der perset jeg idag og en sek fra topp 10, men soleklar ener i aldersklassen da:D
    Att klare 4.00/km i 10km er inget for meg, kudos til 666 for den målsettningen:)(y) kanskje 4.30 på bana men har mine tvil😰
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn