Sport, sykkel og trening Løping / jogging

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    1.798
    Antall liker
    3.587
    Torget vurderinger
    13
    Vårrengjøring og dekkskifte I dag.
    Beina mine er det viktigste jeg har.
    Mange km venter i sommer.
    20220425_152052.jpg
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    1.798
    Antall liker
    3.587
    Torget vurderinger
    13
    Grunnet en god del skadetrøbbel de siste årene, kombinert med fortsatt tro på å kunne løpe relativt langt og fort, startet jeg med målrettet styrketrening i august. Det ser ut til å ha vært veldig smart, men skal avvente litt med å konkludere bastant.
    Dagens økt og ukens mengde bekrefter i alle fall bedre restitusjon enn før, og jeg blir jo ikke yngre jeg heller.
    De neste ukene skal jeg sørge for mange km, og litt økende fart. Så får vi se hva det blir på halvmaraton 28.mai. Farsund-løypa er hard, mye variasjon og ca 300 høydemeter totalt. Har løpt den 3 -4 ganger før så jeg vet hva jeg går til.
    28 Mai nærmer seg. Hvordan ligger du ann i løypa?
    Blir spennende.
    Lasse
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    17.282
    Antall liker
    10.365
    Traff en tidligere nabo tilfeldigvis her om dagen. Sprek fyr. Han skulle til Stockholm lørdag denne uken for å løpe marathon. Sa han ikke hadde trent veldig strukturert - løpt for lite intervaller og stort sett koeseløpt, skulle ut med en kompis i løpet av uken så ikke helt optimalt. Jeg spurte hvilken tid han siktet mot, han svarte "inte så snabbt, kanskje 3:15". Sjekket resultatet i dag og han klokket inn på 3:12 og noe.

    Det er forskjell på folk.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    1.798
    Antall liker
    3.587
    Torget vurderinger
    13
    Oi, dritbra løpt.
    3:12 på maraton er imponerende.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.060
    Antall liker
    3.533
    Da var det duket for jubileum: Tur nr 100 opp på Sierra Cortina. Ca 1130 meter og 325 høydemeter. Benidorm Stolzen. Jubileet ble 2-3 år forsinket av en meniskskade og covid. Men nå er jeg fit for fight igjen. C1568F06-D8BC-44E5-8C32-1B3B2A1F50FB.jpeg
    En perfekt morgentur som kan forlenges når man føler for det. Fantastisk utsikt over Benidorm og de høyere fjellene bak. Her er Puig Campana i bakgrunnen. Drøyt 1400 moh.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    1.798
    Antall liker
    3.587
    Torget vurderinger
    13
    Da var det duket for jubileum: Tur nr 100 opp på Sierra Cortina. Ca 1130 meter og 325 høydemeter. Benidorm Stolzen. Jubileet ble 2-3 år forsinket av en meniskskade og covid. Men nå er jeg fit for fight igjen. Vis vedlegget 825182
    En perfekt morgentur som kan forlenges når man føler for det. Fantastisk utsikt over Benidorm og de høyere fjellene bak. Her er Puig Campana i bakgrunnen. Drøyt 1400 moh.
    Så bra at du virker igjen. Sikkert en super tur.
    Lasse
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    18.693
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Ett år siden det løptes sist kun sykling og noen langrenn, men nå har det blitt fire økter gav selvsagt gangsperre delux😝 flåset funker bra syklingen bra kondisjonstrening👍 men benen er stive/tunge.
    Det blir pass på 5-10km 5,00-5,30 tempo så får vi se om det blir noe god følelse I benen igjen?
    Nye sko hjelper🙂 tilbake på Hoka Clifton 8
    20220915_145627.jpg
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    2.578
    Antall liker
    1.660
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Dro på meg startnummer og løp halvmaraton i Mandal siste lørdagen i august. Kom i mål på 1:32 og var i grunnen veldig fornøyd med det. Det var veldig varmt, noe som gjorde løpet litt ekstra tungt.
    Forrige helg gikk jeg over Glittertind fredagen og Galhøypiggen fra Spiterstulen lørdagen. Nokså tung i beina etterpå. Avsluttet med en 5-retters meny på Fossheim hotell før en noe kjip 10-timers kjøretur til Sørlandet etterpå.
    Men kroppen virker og er skadefri og det er det som betyr aller mest!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.060
    Antall liker
    3.533
    Jeg har troen på fjellturer. Hadde en uke i Jotunheimen da jeg var 18. Jeg drev med orientering på den tiden og var godt trent. Den turen gjorde underverker med formen. Det ble en bra høstsesong.

    Om det var gåing, høydemeter, ryggsekk, tynn luft eller hva vet jeg ikke. Sikkert en kombinasjon.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    17.282
    Antall liker
    10.365
    Om det var gåing, høydemeter, ryggsekk, tynn luft eller hva vet jeg ikke. Sikkert en kombinasjon.
    Har vært på en tordagers av sorten så slår et slag for kombinasjonen. Skulle egentlig gå til en hytte det var et greit stykke til og en god mengde høydemeter og ble ganske sliten, men fullførte åkke som. Hadde med fullt bail-out-utstyr, altså telt, sovepose, mat, kokeapparat og det hele så kunne forsåvidt gitt opp nårsomhelst der det var noenlunde flatt og vann tilgjengelig. Endte opp med å overnatte 500 meter fra den ubetjente hytta. Når jeg først hadde bært alle sakene så skulle jeg faen meg bruke de også.

    Uten nevnte rekvisitaer så hadde jeg ikke hatt så mye valg, da må man komme frem til destinasjonen.

    Å gå i fjellet, eller på annet ulendt terreng er også god trening for den lille musklaturen, må - mer eller mindre ubevisst - jobbe en del for å holde balansen underveis. Dessuten er det en av svært få aktiviteter man kan holde på med 5-10 timer om dagen, er sjelden det mosjoneres så lenge i løpet av en dag.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.060
    Antall liker
    3.533
    Når det gjelder kombinasjon av treningsutbytte, opplevelse og skaderisiko så er fjell imo en klar ener.

    Forøvrig: Her går det i intervaller på ellipse om dagen. Det er så skånsomt … og jeg har opparbeidet et ok grunnlag. Så nå har jeg begynt å kjøre kvalitet.

    Typisk økt på en dag med friske bein: 10 min oppvarming, 15 min, 2x10 min, 2x5 min (45/15), så 45 minutter …. med kvalitet. Dvs jeg trykker til så mye beina tåler. 3 ganger i uken når overskuddet er der, ellers to. Korter ned varigheten hvis fet går litt tungt. Det er veldig målbart når man ser puls og watt i real time. Har hatt stor framgang på ca 4 uker. Veldig stor.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    17.282
    Antall liker
    10.365
    Litt i samme gate så har man på en slik "økt" høyere snittpuls enn man skulle tro. Nå er det lenge siden jeg har gått med pulsmåling i fjellet siden batteriet klokka ikke holder så lenge med det på, men jeg var veldig overrasket over hvor høyt snittet faktisk var da jeg drev med det.

    Husker en sak fra noen år tilbake da faren til Alexander Kristoff sa at han likte å ha en kanonball-økt etter en lang rolig sykkeltur. Han sa at det var en fin måte å gå høy intensitet på uten at noen av deltakgerene egentlig tenkte over at de trente ganske intensivt.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.060
    Antall liker
    3.533
    Ja, og det handler ikke bare om puls, men å kjøre beina hardt. Høy intensitet handler like mye om det muskulære som hjerte-lunge-blod kretsløpet.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    18.693
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    6 pass siste to uker, idag var det tendenser til noe som ligner på behagelige løpbein ikke den der slegge følelsen.
    4.45 tempo noen kilometer får vi være fornøyd med i dagsläget.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    7.734
    Antall liker
    3.340
    Sted
    Holmestrand
    Ja, og det handler ikke bare om puls, men å kjøre beina hardt. Høy intensitet handler like mye om det muskulære som hjerte-lunge-blod kretsløpet.
    Kjører man beina hardt skal det vel godt gjøres å ikke få høy puls? 😎
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.060
    Antall liker
    3.533
    Tja, vi har en Stolzeklev-aktig tur på hytta. 300 m stigning på en km. Hvis jeg drar på, faller pulsen markant når jeg kommer inn i det bratteste partiet … selv om jeg tar i til melkesyra tyter ut av ørene. Og jeg kan nok få vesentlig høyere puls om jeg løper med 5% stigning.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    17.282
    Antall liker
    10.365
    En av tingene jeg aldri kommer til å skjønne her i livet er algoritmen til Garmin som beregner kaloriforbruk ved en aktivitet.

    Den første store stussen kom for noen år siden da jeg gikk en tur fra tare til tind på Sunnmøre og steg over 1200 høydemeter i løpet av et par timer. I følge Garmin var forbrenningen på den turen den samme som å gå til jobben - en tur på under 7km og netto 130 meter nedoverbakke.

    Tidligere i uken var jeg som nevnt på fjelltur og om man skal tro Garmin så var energiforbruket på tur og retur ganske nøyaktig det samme. Ene veien var det akkumulert 1000 høydemeter stigning og rimelig nok akkumulert det samme nedover på turen hjem..Begge deler i sum ca som å gå til jobben og hjem igjen. Basert på mengde svette og generell stølhet stiller jeg meg noe skeptisk til den påstanden. Garmin vet riktig nok ikke at jeg gikk med en sekk på 12-13 kilo, men det er neppe der det store slaget står.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.060
    Antall liker
    3.533
    En av tingene jeg aldri kommer til å skjønne her i livet er algoritmen til Garmin som beregner kaloriforbruk ved en aktivitet.

    Den første store stussen kom for noen år siden da jeg gikk en tur fra tare til tind på Sunnmøre og steg over 1200 høydemeter i løpet av et par timer. I følge Garmin var forbrenningen på den turen den samme som å gå til jobben - en tur på under 7km og netto 130 meter nedoverbakke.

    Tidligere i uken var jeg som nevnt på fjelltur og om man skal tro Garmin så var energiforbruket på tur og retur ganske nøyaktig det samme. Ene veien var det akkumulert 1000 høydemeter stigning og rimelig nok akkumulert det samme nedover på turen hjem..Begge deler i sum ca som å gå til jobben og hjem igjen. Basert på mengde svette og generell stølhet stiller jeg meg noe skeptisk til den påstanden. Garmin vet riktig nok ikke at jeg gikk med en sekk på 12-13 kilo, men det er neppe der det store slaget står.
    Ja, kalorimålingen er lite verdt. Pulsmålingen er nok en mye bedre indikator på kaloriforbruket, men selv den kan variere mye med dagsformen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    17.282
    Antall liker
    10.365
    Ja, kalorimålingen er lite verdt. Pulsmålingen er nok en mye bedre indikator på kaloriforbruket, men selv den kan variere mye med dagsformen.
    Ikke at jeg bryr meg særlig om den eller teller kalorier, det er bare mildt fascinerende hvor ubrukelig den er. Man skulle tro det var mulig å komme opp med noe bedre. Om jeg gjør noe med pulsbelte på så endrer verdiene seg ganske mye konta uten og har da kanskje en viss kontakt med virkeligheten.

    Men oppoverbakke > nedoverbakke burde være ganske grei skuring.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.060
    Antall liker
    3.533
    Helt enig. Pga dårlige leggmuskler bruker jeg mye treningstid på en ellipsemaskin. Når jeg bytter til tredemølle og kjører på samme puls går «kaloriforbruket» opp med ca 50%. Minst en av de er skivebom. Innenfor et korr tidsrom så tenker jeg at pulsen korrelerer med oksygenopptak …. og oksygenopptak korrelerer definitivt med kaloriforbrenning.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    18.693
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    På dagens lette jogge runde 6km gikk det i 5.30 utfor og 5.30 oppover i Stovnerbakken ca 400m 6% aldrig vært noen utfor løper😛
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn