Sport, sykkel og trening Løping / jogging

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    60 år og ikke i nærheten av det du presterer, @666 , selv om jeg har løpt omtrent hele livet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Verdensrekorden i 3000m kappgang er på 10:30, altså 3:30 per km. Med andre ord ville de fleste av oss bli fragått når vi makser på intervalltrening 😰
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.935
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Er jeg den eneste 62 åringen som løper her?
    Prøver å få litt fart på beina.
    3x1000 meter intervall i dag. Så 12 km motbakke sykling.
    Sliter med å løpe km på 3:30. Mulig den tiden er forbi.
    Gi gass folkens, yuhuu
    Sjukt imponerende, synes jeg!
    Hvordan så økta ut? Oppvarming, stå/gåpause?
    mvh
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Oppvarming er 20 min tøy og bøy. Knebøy, tåhev, utfall osv.
    Så 10 min lett motbakke før start.
    Jeg løper nedover og går tilbake.
    Det er ikke så veldig imponerende spør du meg.
    Dette er nemlig det motsatte av motbakkeløp. Dvs medbakke.
    Jeg gjør det for at jeg er dårlig til å løpe fort nedoverbakke og fordi jeg generelt er supertreg.
    Dette fordi jeg stort sett har løpt langt og sakte i over 5 år.
    Så får vi se hva som skjer.
    Målet mitt til neste år er å løpe Viggaløpet på ca 35 min.
    Det løpet er på 9 km og til neste år fyller jeg 63.
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.935
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Aha! Takk for oppklaring. Så det sto - - eller 5 m på stigning, så jeg trodde du løp flatt.
    Men uansett kjapt. (y)
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Løp siste etappen på Energistafetten i Stavanger idag. Veldig gøy, mest pga at jeg er velsignet med verdens beste kolleger. For egen del var det 1700 meter med 31 meter stigning. 7:09. Ikke noe å skryte av, men det føltes bra. Blir litt deppa når jeg ser innspurten på video … det ser ut som jeg jogger …. Men sånn er vel livets gang. Jeg var i den beste 1/3 delen på min etappe., og under 2 min bak den beste. Det var neppe mange på 60+ foran. Men neste pr går vi for 6-tallet💪
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    Da tok Tobbe Gyllebring victory lap i Backyard Ultra, som har gått over tunet her siden klokken 10.00 fredag formiddag. (Gården var midtveis i løypa).
    Utlagingsløp, der man starter hver time, på en bane som er 6706 meter lang. Man har en time på å fullføre og forberede seg til neste runde, og deltakerne gir seg etterhvert som de ikke orker mer. Gyllebring er svensk mester og sørget for å banke det hjem i år også, selv om han fikk seig motstand.
    Når siste deltaker (av 120 i år) har gitt seg, må vinneren løpe victory lap alene, for å ta pokalen. I USA får alle de øvrige deltakerne "did not complete", men her i Sverige kan man ta med seg antall runder og tid til ranking.

    Gyllebring er et unikum. Kommer i mål, går rett i teltet, av med skoene, drikker litt, så tar han en "power nap" på minst fem minutter og stiller på startstreken til neste runde minuttet før man sendes avgårde

    Veldig morsomt å følge med på, mye taktikk, og natt til søndag kom de med hodelykter gjennom skogen, dusinet som var igjen av deltakerne.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har fått med meg gård og et par timer unna Oslo, men ikke at det var i Sverige.
    Vi har hatt moro av å si til folk at gården ligger tett på grensen. Alle formoder at det er i Norge.

    EDIT: et ikke for mye der.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Vi har hatt moro av å si til folk at gården ligger tett på grensen. Alle formoder at det er i Norge.
    Jeg har ikke formodet noesomhelt, kun at det er en gård, rundt to timers kjøring fra Oslo.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Forrige episode av «I det lange løp» … podcast med Jann Post … tok for seg fordeler med å trene når det er varmt. Det viser seg at trening i varme har liknende effekter som høydetrening, og at man i tillegg tilpasser seg varmen.

    For en tidligere litt over middelmådig idrettsutøver er det veldig interessant å lære at varmebelastningen faktisk kan gi et økt treningsutbytte. Man er blytung, kroppen koker, det kjennes ikke ut som en bra økt. Men det er visst bra.

    Hva blir det neste? Kanskje får man en bonus av å trene med promille, med nikotin i blodet osv? 😂 For grunnforståelse bak trening i varmen, og forsåvidt høydetrening, er at du stresser sentrale prosesser i kroppen, som blod, hjerte, lunger og kar ekstra mye … selv om muskulaturen jobber mindre.

    Vi har leilighet på Costa Blanca. Her er det godt og varmt, spesielt i år. Og vi har vår egen Stolzekleiv rett borti hugget. 325 meter stigning på ca 1100 meter lengde. Det er slalombakkebratt, midt i solsteiken. Dette er «basisøkta» når familien er her. Vi har en hyttebok der alle skriver noe om oppholdet, men det er bakfra det interessante stoffet skrives. Her skrives alle turer inn. Og alle turer opp på Sierra Cortina MÅ registreres. Jeg nærmer meg 150 turer, og min iver smitter kone, barn, ektemenn og kjærester … og noen av de har ikke hatt spesielt sansen for denslags tidligere. Sånt gleder.

    Sierra Cortina har i alle år vært en test på form og guts for meg, men den er så hard fysisk og mentalt at jeg har aldri vært i stand til å gønne på mer enn to dager på rad. Man er stinn av melkesyre på toppen og helt gelé i beina hvis man løper ned. Jeg løper alltid ned.

    Men i år tenkte jeg å gå for et mer tålmodig opplegg og et varmetreningsprosjekt. Løpe opp hver dag, løpe så rolig at jeg er klar for neste dag. Nå har jeg klart 9 dager på rad, og formutviklingen er U-formet.. Først kom det muskulære sjokket: Lårene får mye juling opp … ja det får hele systemet, men lårene får enda mere juling ned. Så dag 2 og 3 skjer med progressivt stølere bein. Så begynner det å komme seg dag 4 og 5. Så går det fra å være varmt til å bli ekstremt varmt, og evnen til å takle varme blir flaskehalsen. Dag 6, 7 og 8. Dag 7 kokte det på de deler av kroppen som vendte mot sola, og det var ikke fordi jeg var solbrent. Det var bare mere varme enn jeg hadde kapasitet til å takle. Men da, som på de andre turene har jeg bare skrudd ned farten til et bærekraftig nivå. I dag var vi tilbake til mer levelig temperatur (relativt sett), moderat luftfuktighet og litt bevegelse i lufta … og jeg konstaterer at jeg har klart å absorbere 8 dager med rolig jogging … for i dag var jeg piggere i de bratteste partiene og på slutten enn på starten av turen. Rolig varmetrening fungerer! Og «rolig» bakketrening fungerer også!

    IMG_5189.jpeg IMG_5193.jpeg

    Vanskelig å vite hva som er de rette temperaturene; Dette er fra Yr, 200 meter unna. Hos oss er det 5-10 grader kaldere på en skyggefull terrasse, men det er mye varmere ute på veien og opp på fjellet. Så jeg jeg tenker at disse tallene ikke overdriver varmefølelsen. Sola steiker, og noen ganger står lufta helt stille.

    Målet mitt denne gangen er å ta det så rolig at jeg er både fysisk og psykisk klar til ny tur neste dag. Og så langt har planen fungert. De letteste beina hadde jeg i dag; satser på enda lettere bein i morgen.

    PS: Persen på de 1100 meterne med ca 325 m stigning er rett under 16 minutter. Da var jeg litt yngre og lettere og sprekere. Jeg er sikkert god for 17-18 minutter nå hvis jeg går fort, men jeg jogger opp på 24-25 minutter. Kanskje det vil krype ned mot 20 når det virkelig løsner. Det er såpass bratt at det går fortere å gå, med mindre man er veldig sprek og gir alt.

    Her er ruten. Den stien som går nedenfra og opp. Den består av berg, stein og løs grus. En trasé som spiser joggesko til frokost. Ikke noe dekadent sherpa-trapp😎

    IMG_5188.png

    For gamle meg er det en gave og en lykke at mine skjøre porselenslegger tåler denne turen bra, selv når jeg ikke kan løpe 30 minutter flatt hjemme. Og det selv om leggmuskulaturen nesten brenner i de bratteste partiene. Når jeg får inn 15-20 turer opp der nå i august, så blir jeg 10 år yngre, og så tåler jeg nok litt normal løping etterpå.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.535
    Antall liker
    102.871
    Torget vurderinger
    23
    Imponerende! Jeg får "pump" bare av å lese.. :unsure: Du skulle ta med deg @666 nedover - dette er passe tur for ham, før frokost!
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Haha, dette var superinspirerende å lese.
    Du er sprek og tøft gjort å løpe litt utenfor boksen.
    Så lenge det er gøy så får man til det meste.
    Jeg har løpt mye i tropisk regnskog klima. Det kan være litt sært til å begynne med men man venner seg til det 😁
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.935
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Heftig @Bx !

    Noe av de fineste jeg vet om på ferie er å stå opp tidlig og få en løpetur før dagen starter. I kombinasjon med årets mål om å trene hver dag så var motivasjonen i boks. 🙂 I Los Angeles var Runyon Canyon sterkt anbefalt og i San Francisco måtte jeg jo løpe litt i en av de ville motbakkene.

    Runyon Canyon


    Vi var klare rett før 0700 på morran så det var ikke folksomt. Må innrømme at det tidvis var mer gåing enn jogging i starten.
    Tett på 50% stigning på det bratteste og ca 200m opp på de første 1,2km var bratt nok. Men fin utsikt og en tur jeg er glad vi fikk med oss.

    08-IMG_4255.jpg 09-IMG_4256.jpg 10-IMG_4258.jpg

    11-IMG_4908.jpg 12-IMG_4909.jpg

    13-SkjermbildeRunyon.jpg



    San Francisco - Lombard Street

    https://www.sftravel.com/things-to-do/attractions/iconic-sf/lombard-street

    Selve turistmålet, bilveien, er det ikke så populært å gå i veibanen på. Derfor ble det videre nedover som ble noen få bakkedrag i.
    Vanskelig å få frem på bilder hvor bratt det oppleves. Ser ut som det kan ha vært ca 20% stigning. Gøy å ha huket av på lista i alle fall. 🙂

    01-IMG_4407.jpg 02-IMG_4409.jpg

    03-IMG_4411.jpg 04-IMG_4412.jpg

    05-IMG_4910.jpg 06-IMG_4911.jpg

    07-SkjermbildeSanFran.jpg

    Hardt underlag der borte, så jeg kjente de ca 20.000 skrittene om dag i den ene hælen. Men der ser ut som det gir seg uten problemer.

    Det ble totalt 88km der borte på 10 løpeturer. Treninghverbidigedag-målet gjorde at jeg måtte løpe på natta den dagen vi dro, kl 00:50 og på kvelden den dagen vi kom hjem igjen etter over 20 timer på reise. Men skal man nå mål så må det innsats til.
    124 løpeturer hittil i år og rett over 87 mil totalt. Bare å løpe på. (y)

    Fortsatt god løping til løpegjengen her inne. Inspirerende å følge med på dere.


    mvh
     
    Sist redigert:

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Lite løpespørsmål her.
    Enten så er det min garmin 45s eller meg som nærmer seg stupet.
    Normal hvilepuls for meg er først på 40 tallet.
    Men så fort jeg løfter ræva fra sofaen så er det rett i sone 5. Der kan jeg være lenge..
    Halv eller helmaraton så er jeg i sone 5 80 til 90% av tiden (minimum)
    Vi prater 4 til 5 timer. Snakketempo og knapt så jeg puster.
    Er dette feil på klokken eller ser det ut som min fødselsdag den 16 november blir min siste?
    Da blir jeg 62 år.
    Noen her med god greie på trening i forskjellige soner så kom med tips.
    Lasse
    Screenshot_20230730_132657_Connect.jpg
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.935
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg tipper du bare er ganske mye bedre i form enn Garmin tror en voksen kar kan være.
    Garmin connect, enhet, brukerinnstillinger og sett makspuls til noe mer realistisk.
    Jeg synes beregningen på % pulsreserve treffer bedre enn % av makspuls.
    Ser ikke ut som pulsen din er ute å kjøre, men pulssonene på Garmin er litt rare.
    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Lite løpespørsmål her.
    Enten så er det min garmin 45s eller meg som nærmer seg stupet.
    Normal hvilepuls for meg er først på 40 tallet.
    Men så fort jeg løfter ræva fra sofaen så er det rett i sone 5. Der kan jeg være lenge..
    Halv eller helmaraton så er jeg i sone 5 80 til 90% av tiden (minimum)
    Vi prater 4 til 5 timer. Snakketempo og knapt så jeg puster.
    Er dette feil på klokken eller ser det ut som min fødselsdag den 16 november blir min siste?
    Da blir jeg 62 år.
    Noen her med god greie på trening i forskjellige soner så kom med tips.
    Lasse
    Makspuls er individuell og medfødt og faller med alderen. Uansett hvor mye man trener så blir ikke makspulsen høyere men hvilepulsen blir lavere. Det finnes noen formler som funker greit på grupper men ikke nødvendigvis individuelt. Mest nøyaktig er visstnok 211 -0.64*alder, men det betyr ikke at den stemmer spesielt bra for en enkelt person.

    Finn deg en motbakke og løp et par intervalldrag på 4-5 minutter. På det andre løper du til du omtrent spyr, da har du eit greit estimat på makspulsen din. Fritt etter hukommelsen så når pulsen et platå og ligger der en stund før den øker de siste slagene opp mot maks så det er viktig å holde på til man virkelig ikke klarer med. Det er ikke speseilt behagelig, men heller ikke noe man trenger å gjøre spesielt ofte.

    "Snakketempo" er gjere slik man identifiserer sone 1 uten pulsklokke, den ligger på 60-70% av makspuls og slik kan man holde på i lang tid.

    Sone 5 er 92-100% av maks, der ligger man i praksis kun på intervalløkter
     
    Sist redigert:

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Takk, dette må prøves nå til uka.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Tror nok du hadde hatt det bra vondt hvis du var i sone 5 så lenge. Eller rettere sagt: Du er ikke i stand til det. Sone 4 (terskel ) er intensiteten du klarer å holde ca 1 time hvis du har god utholdenhet. Tipper du er i sone 2-3 her, når det vises sone 5.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Om du spretter opp i sone 5, nesten uansett hvordan Garmin har beregnet den så tipper jeg også at det er noe galt med måleren din, enten selve klokka eller pulsbeltet. Min forrige Garmin oppførte seg etter hvert ganske rart og jeg fikk pulsmålinger på 230 eller hva det var som er vanskelig gitt at min makspuls var godt undrer 200. Andre ganger lå den mellom 190-200 mens intensiten tilsa at den skulle vært kanskje 150-160.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.935
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk, dette må prøves nå til uka.
    Ikke verre enn å se på historikken din på Garmin (eller Strava om du bruker det) og hva pulsen har vært oppe i.
    Så kan du bruke det og legge inn i innstillingene på Garmin Connect. Gir en bra pekepinn i alle fall.
    mvh
    redigert: Ser at @weld77 sin formelhenvisning treffer godt her i gården. Mye bedre enn 220 - alder. (y)
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.285
    Antall liker
    9.134
    Bruker kun klokka for fart og lengden på turen, kuttet ut puls måling for år siden, vil jeg vite den så går gamle metoden helt fint. Pusten/snakking/orken er greie parametre. Skal ikke til OL.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Er dette feil på klokken eller ser det ut som min fødselsdag den 16 november blir min siste?
    Er nok feil i klokken/HR-sensor og ikke inndelingen i seg selv (basert på en maks bpm-verdi)
    Jeg har selv hatt pulsbelte som etterhvert begynte å gi rare målinger, shit happens.

    "Snakketempo" som det refereres tilSone1-Sone2, dvs at man kan (såvidt) prate i fulle setninger uten å måtte snappe etter pusten. En annen markør kan være å kun puste sammenhengende inn/ut via nesen, over tid - klarer man det så er man i sone 1-2.
     
    Sist redigert:

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Takk, hadde litt misstanke om dette selv. Ikke så mange på 60+ som løper en hel maraton i sone 5 uten å behøve medisinsk hjelp etterpå 😁
    Nå er også klokken min den billigste Garmin og det er nok ikke gull.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Viktig å flette inn litt mosjon i hverdagen. Skulle hente bilen hos Tesla på Grorud i dag. Det tar en time dør til dør med kollektivtransport og taxi koster vel et sted rundt halvparten av utenlandsgjelden til et skakkjørt u-land. Hadde egentlig tenkt å ta det som en rolig joggetur men det fristet ikke så veldig rett ettter middag. Ca 13km hjemmefra - med andre ord utmerket distanse for en spasertur. Som alltid når man for rførste gang går, løper eller sykler fra A til B oppdager man noen nye områder man ikke har vært i før. Turen tok 1 timer og 50 minutter rask gange, Google maps sier det skal ta 2 timer og 45 minutter. Snittfart på 7 km/t eller 8 minutter og 33 sekunder pr. kilometer.

    1692293673497.png
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Da er dag 2 av uke 1 i NTNUs 7-ukersprogram gjennomført: https://www.ntnu.no/cerg/treningsprogram

    Jeg har verken mål om Birken, maraton eller andre sprø greier, men vil rett og slett bare komme i god form for å ta vare på helsa og bremse forfallet. Jeg har heldigvis aldri slitt med overvekt, men det blir veldig mye stillesitting i jobbsammenheng, og jeg kjenner på dårlig kondis, muskelsvinn og stivhet. Jeg har vært ganske flink til å trene forholdsvis regelmessig etter fylte 40, men i fjor før jul var jeg dårlig, og etter det kom jeg meg liksom aldri i gang igjen. Nå satser jeg på en endring på det. Det fine med NTNUs program er at det er kjapt og enkelt å gjennomføre. Krysser fingrene.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    vil rett og slett bare komme i god form for å ta vare på helsa og bremse forfallet.
    Bestemte meg for det samme for et par år siden, jeg investerer nå i trening mtp fremtidig utbytte i form av å holde meg sterk og aktiv også de siste 20 årene av min forventede levetid ;) Mine virkemidler er kosthold, kosthold, kosthold, være generelt i aktivitet, styrketrening og aerobisk trening (sykkel for min del) :)

    Jeg var forøvrig overvektig, og trengte å ta meg selv i nakken 😅


    Som alltid når man for rførste gang går, løper eller sykler fra A til B oppdager man noen nye områder man ikke har vært i før.
    Jepp, jeg kaller det "med turistbrillene på", en sterk motivator for min egen aktivitet det å se nye områder som man ellers ikke ferdes i :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Jepp, jeg kaller det "med turistbrillene på", en sterk motivator for min egen aktivitet det å se nye områder som man ellers ikke ferdes i :)
    Det er jo en ting, men om man skal fra A til B i Oslo så kan veien være ganske annerledes om man går/jogger, sykler eller kjører bil. Om man bruker bena på fortau og gangstier så trenger man stort sett ikke følge veldig mye med på trafikk og denslags så kan heller se på omgivelsene. Har også, uten egentlig å tenke så mye over det, stort sett sluttet med å ha musikk/podcast. Brukte det ganske mye før men aldri om jeg syklet siden det er greit å ha kons på trafikk da.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Bestemte meg for det samme for et par år siden, jeg investerer nå i trening mtp fremtidig utbytte i form av å holde meg sterk og aktiv også de siste 20 årene av min forventede levetid ;) Mine virkemidler er kosthold, kosthold, kosthold, være generelt i aktivitet, styrketrening og aerobisk trening (sykkel for min del) :)

    Jeg var forøvrig overvektig, og trengte å ta meg selv i nakken 😅




    Jepp, jeg kaller det "med turistbrillene på", en sterk motivator for min egen aktivitet det å se nye områder som man ellers ikke ferdes i :)
    Det kan være vanskelig å komme i gang og snu dårlige vaner, men det beste er at det er ganske moderate tiltak og mengder som skal til for å opprettholde grei form.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Små endringer av vaner og valg, over tid, og i en form man trives med => noe som kan bli varig. Ikke trenger det å være en statisk tilstand heller, mix it up :)
    Og "litt" er uendelig mye bedre enn "ingenting".

    For min egen del så blir jeg 50 neste april, og har ambisjon om å være mitt "sprekeste" selv når den tid kommer 🔥
    Er nå normalvektig, har kvittet meg med 40kg fett og lagt på meg noen kilo muskler, så nå er det bare kontinuitet, ispedd litt progresjonsmål det går i :geek:

    Tvi--tvi med NTNU-programmet og veien videre derfra!
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Små endringer av vaner og valg, over tid, og i en form man trives med => noe som kan bli varig. Ikke trenger det å være en statisk tilstand heller, mix it up :)
    Og "litt" er uendelig mye bedre enn "ingenting".

    For min egen del så blir jeg 50 neste april, og har ambisjon om å være mitt "sprekeste" selv når den tid kommer 🔥
    Er nå normalvektig, har kvittet meg med 40kg fett og lagt på meg noen kilo muskler, så nå er det bare kontinuitet, ispedd litt progresjonsmål det går i :geek:

    Tvi--tvi med NTNU-programmet og veien videre derfra!
    Takk for det, og i like så!

    Det er veldig gøy når en opplever fremgang. Jeg blir snart 47, og for fem år siden begynte jeg å trene karate, noe som riktignok bare varte et halvt års tid. Det var veldig krevende, fysisk og teknisk, men formen jeg fikk da, var veldig, veldig god, og mestringsfølelsen var enorm. Jeg sluttet fordi jeg ble skadet på gradering, noe jeg ikke har tid til å være, dessuten tok treningen, både på klubben og hjemme, for mye tid.

    Nå blir det kickstart med NTNU-programmet i første omgang, og så er planen å vedlikeholde med kondisjonstrening, styrke (kroppsvekt) og tøying.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    I jobbsammenheng fikk vi et abonnement til appen "MyWorkoutGo".
    Den baserer seg på NTNU treningsprogrammet. Vi avholdt en intern treningskonkurranse hvor mye at treningen lå rundt 4x4 interval trening.
    4x4 interval ga raskt resultater på en kontorkropp... Men forfallet kom raskt tilbake :D
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    I jobbsammenheng fikk vi et abonnement til appen "MyWorkoutGo".
    Den baserer seg på NTNU treningsprogrammet. Vi avholdt en intern treningskonkurranse hvor mye at treningen lå rundt 4x4 interval trening.
    4x4 interval ga raskt resultater på en kontorkropp... Men forfallet kom raskt tilbake :D
    Intervall er knall. Det er hardt, men du verden så effektivt. Før jeg datt av lasset i fjor, drev jeg ganske mye med det. Både løping og med hoppetau.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Riktig nok lett kontroversielt, men akkurat det trenger du mest sannsynelig ikke å kaste bort noe tid på. Jeg har ikke tøyet (ut) en eneste gang de siste 25 årene i alle fall.

    Lenge siden jeg las om dette så litt frtt etter husken, men tøying var enten kontraproduktivt (etter styrketrening) eller hadde ingen effekt (resten). Unntaket var for gymnaster og lignende som skal utvikle stor bevegelighet, men de tøyer typisk en halvtime til en time. Konklusjonen var stort sett at for omtrent alle var det bedre bruk av tid å heller trene litt lengre fremfor å kaste bort tid på å tøye.

    Litt om det her f.eks (tilfeldig googling akkurat nå)

    Uttøyning - effektivt eller ikke? - NHI.no
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Riktig nok lett kontroversielt, men akkurat det trenger du mest sannsynelig ikke å kaste bort noe tid på. Jeg har ikke tøyet (ut) en eneste gang de siste 25 årene i alle fall.

    Lenge siden jeg las om dette så litt frtt etter husken, men tøying var enten kontraproduktivt (etter styrketrening) eller hadde ingen effekt (resten). Unntaket var for gymnaster og lignende som skal utvikle stor bevegelighet, men de tøyer typisk en halvtime til en time. Konklusjonen var stort sett at for omtrent alle var det bedre bruk av tid å heller trene litt lengre fremfor å kaste bort tid på å tøye.

    Litt om det her f.eks (tilfeldig googling akkurat nå)

    Uttøyning - effektivt eller ikke? - NHI.no
    Leste du artikkelen? Det står bl.a.:

    Øker bevegeligheten
    Fordelene med uttøyning eller bevegelighetstrening er at det øker bevegeligheten i muskler og ledd, og gir økt fleksibilitet. Denne bevegelighet blir naturlig redusert ettersom vi blir eldre, og det er derfor det er så viktig å innlemme også slik trening i treningsplanen.


    Jeg tøyer ut hele kroppen etter trening og følger en rutine som tar 15 minutter. Synes det gir mye. Det er kjedelig, men jeg tar det gjerne på en matte i stua og setter på litt musikk.

    Edit: Jeg følger øvelsene hun gjør her. Lærte meg dem utenat – ble litt distraherende ellers 😬

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Leste du artikkelen? Det står bl.a.:

    Øker bevegeligheten
    Fordelene med uttøyning eller bevegelighetstrening er at det øker bevegeligheten i muskler og ledd, og gir økt fleksibilitet. Denne bevegelighet blir naturlig redusert ettersom vi blir eldre, og det er derfor det er så viktig å innlemme også slik trening i treningsplanen.


    Jeg tøyer ut hele kroppen etter trening og følger en rutine som tar 15 minutter. Synes det gir mye. Det er kjedelig, men jeg tar det gjerne på en matte i stua og setter på litt musikk.
    Ja, bevegelsestrening er greit nok. Men i normal folklore er det vanlig å "tøye ut" for ikke å bli støl / forebygge skader - det har ikke allverdens hensikt. Dine 15 minutter er fort også betydelig lengre enn hva man pleier å "tøye ut" etter en økt. Basert på mine lett anekotiske observasjoner er det også vanlig å tøye de musklene man har trent på en økt, da basert på en ide om at man ellers blir støl eller mindre skadet av aktiviteten. Det er det ikke særlig mye som tyder på at er tilfelle.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ja, bevegelsestrening er greit nok. Men i normal folklore er det vanlig å "tøye ut" for ikke å bli støl / forebygge skader - det har ikke allverdens hensikt. Dine 15 minutter er fort også betydelig lengre enn hva man pleier å "tøye ut" etter en økt. Basert på mine lett anekotiske observasjoner er det også vanlig å tøye de musklene man har trent på en økt, da basert på en ide om at man ellers blir støl eller mindre skadet av aktiviteten. Det er det ikke særlig mye som tyder på at er tilfelle.
    Nei, uttøying i etterkant for å begrense skade av en aktivitet som har vært, er en merkelig tanke. Samme med statisk tøying før aktiviteten. Oppvarming og lett dynamisk tøying før aktiviteten derimot er fint. MEN – skikkelig uttøying (som jeg gjør) etter aktiviteten, altså bevegelighetstrening, øker jo bevegeligheten, og det i seg selv kan jo bidra til man utfører aktiviteten smidigere og mer effektivt og dermed forebygger skade, om enn indirekte.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Oppvarming er 20 min tøy og bøy. Knebøy, tåhev, utfall osv.
    Så 10 min lett motbakke før start.
    Jeg løper nedover og går tilbake.
    Det er ikke så veldig imponerende spør du meg.
    Dette er nemlig det motsatte av motbakkeløp. Dvs medbakke.
    Jeg gjør det for at jeg er dårlig til å løpe fort nedoverbakke og fordi jeg generelt er supertreg.
    Dette fordi jeg stort sett har løpt langt og sakte i over 5 år.
    Så får vi se hva som skjer.
    Målet mitt til neste år er å løpe Viggaløpet på ca 35 min.
    Det løpet er på 9 km og til neste år fyller jeg 63.

    Det neste som skjer er muligens problemer med bena, ned er slitasje opp er trening
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn