Sport, sykkel og trening Løping / jogging

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Jeg er litt lat i den kalde tiden
    De siste 10 årene har jeg sparket en del på vinteren.
    Super fin trening og særlig om man vil trene beina uten den belastning som blir ved løping.
    Mange ler av meg og min sparkstøtting. Hadde de blitt med så tenker jeg latteren hadde stilnet noe.
    Dette er halvveis av min 12 km runde.
    Drikkepause og så tilbake.

    Screenshot_20220122_202526_com.fitnesskeeper.runkeeper.pro_edit_68920548862400.jpg IMG_20220122_122907.jpg
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Jeg er litt lat i den kalde tiden
    De siste 10 årene har jeg sparket en del på vinteren.
    Super fin trening og særlig om man vil trene beina uten den belastning som blir ved løping.
    Mange ler av meg og min sparkstøtting. Hadde de blitt med så tenker jeg latteren hadde stilnet noe.
    Dette er halvveis av min 12 km runde.
    Drikkepause og så tilbake.

    Vis vedlegget 783752 Vis vedlegget 783753
    Glimrende ide!
    Spark er moro, når føret er riktig.
    Tviler ikke på at du kan få fin trening ut av dette!
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Helt gull. Piggsko er et must skal tillegges.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg er litt lat i den kalde tiden
    De siste 10 årene har jeg sparket en del på vinteren.
    Super fin trening og særlig om man vil trene beina uten den belastning som blir ved løping.
    Mange ler av meg og min sparkstøtting. Hadde de blitt med så tenker jeg latteren hadde stilnet noe.
    Dette er halvveis av min 12 km runde.
    Drikkepause og så tilbake.

    Vis vedlegget 783752 Vis vedlegget 783753
    Det ca 1000 år siden jeg brukte spark. Det var i alle fall i forrige millennium. Dette bringer uansett tilbake gode minner😍
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Fikk første tur på VJ XTRM i går, konklusjonen er den at de har god løpsfølelse og et helt imponerende grep på berg, selv når det er vått og kaldt. På snø og søle er de et knepp bak Inov8 som jeg har hatt som de to foregående par.
     

    Vedlegg

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Jeg skal være med i Viggaløpet siste lørdag i April, dvs om drøyt 4 uker.
    Snaue 9 km.
    Løp min første intervall i dag og det var jo en frisk opplevelse hehe.
    Stort sett så lever jeg livet mitt i 6.30 fart.
    Rolig langtur kunne vært mellom navnet mitt.
    Så i dag tenkte jeg at etter å ha løpt i den farten de 4 åren jeg har løpt at nå får jeg prøve å ta det til neste trinn.
    Oppvarming er greia mi. Som en gammel diesel motor, tar lang tid.
    Så 6 km hurtig gange og 3km jogg.
    Da var jeg klar.
    6x500 meter. 2 ble på 7,800 meter og de andre ble på 500 m.
    Snittfart mellom 4.30 og 4.11.
    Trodde jeg helt ærlig skulle stryke med.
    Imponerende av de som løper i 3 min pr km på en maraton.
    Håper jeg kan gjøre dette en gang i uka. Uten å ta noen skade av det.
    Om noen her er 4 min på km løpere nå i dag så tar jeg gjerne imot råd.
    Jeg er 60 år så ikke direkte nyfødt.
    Lasse.
     

    vsk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.06.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    47
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    9
    Sprekt tempo!
    Gitt at du tilsynelatende, og for det meste, driver med rolige langturer har du jo ikke veldig god tid til spesifikk trening for en konkurranse på 9km.
    Det viktigste de neste 3 ukene vil jeg derfor påstå er å unngå overbelastning og/eller skader pga. rask overgang til for høy intensitet eller for høyt tempo.

    Varierende intervaller er smart, gjerne i motbakke. Sammenhengende tempoøkter på f.eks 5-7km er også brillefin, spesifikk trening i dette tilfellet.
    Unngå å løpe til du føler du skal stryke med. Da trener du for hardt. Om du kjenner terskelpulsen, hold deg innenfor den. Og løp aldri så mange eller harde intervaller at du ikke kunne klart ett drag til. Da bygger du kapasitet uten å bryte deg for mye ned. Lykke til!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    ^^^
    Ja, det var god fart. Hvis du bare har jogget rolig, så ligger du an til stor fremgang av noen terskeløkter.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Ja det var derfor jeg tenkte å gjøre dette en gang i uka.
    Har løpt 3 ganger i uka i hele vinter.
    Uansett vær.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    ^^^
    Ja, det var god fart. Hvis du bare har jogget rolig, så ligger du an til stor fremgang av noen terskeløkter.
    Skal bli artig å se om jeg tåler det.
    Har blitt flink til oppvarming og uttøyning.
    Men 60 år og kropp.
    Herre min skaper det er dårlige greier.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Du burde prøve met et par ganger i uka. Men vær obs hvis det dukker opp vondter.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Takk for det. Vondter vil jeg prøve å unngå i det lengste.
    Jeg har bra med motbakker her.
    Og bane med sånn moderne dekke.
    Kunne kanskje ha testet det.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    ^^^
    Ja, det var god fart. Hvis du bare har jogget rolig, så ligger du an til stor fremgang av noen terskeløkter.
    Kremt, terskeløkter? Fyren løper så det kjennes ut som han skal krepere. Det er ikke terskel, hvis jeg ikke har misforstått noe jævli. 😊
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tror du må registere deg for tilgang her.
    De legger om for å ta betalt for alle programmene, så vær litt rask.
    Eksempel på opplegg:



    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666
    C

    Cyber

    Gjest
    Kremt, terskeløkter? Fyren løper så det kjennes ut som han skal krepere. Det er ikke terskel, hvis jeg ikke har misforstått noe jævli. 😊
    Hvis 6.30 er normal fart vil jeg tro 5.10-5.30 bør være en terskel å begynne på.

    Å gå fra 6.30 til 4.10 er to forskjellige univers i løping. 4.10 er raskt for de aller fleste. Jeg kan ikke løpe så raskt over tid og det er ganske kjapt hvis du skal løpe flere intervaller etter hverandre.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Ny intervall i morgen.
    Skal moderere meg litt.
    Prøver 4x1000 meter på 5 min km.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Terskelfart er ca den farten du kan holde en time (hvis du er utholdende). Kanskje 40 minutters-farten hvis utholdenheten ikke er helt på topp.

    Det skal koste litt å trene intervaller, men du skal ikke løpe deg stiv - og du skal ikke ta i så mye at du står med hendene på knærne og hiver etter pusten når du stopper. Hva som er fin terskelfart vil variere en del med dagsformen. Når du treffer så klarer du å holde farten på det siste draget, og økta sitter i beina maks to dager.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Målet er å øke fra denne her.
    Hadde nok den perfekte dagen.
    Prøvde det samme 14 dg senere og det ble 4 km og så var det natta 😁.

    Screenshot_20220325_121421_com.fitnesskeeper.runkeeper.pro_edit_149468530350629.jpg Screenshot_20220325_121412_com.fitnesskeeper.runkeeper.pro_edit_149546269819367.jpg
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Hva ligger du på i puls i tempoet over her? 813 kalorier på 43 minutter er bra.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har aldri målt noen puls så det kan jeg ikke si.
    Hvilepuls på meg er rundt 50 tror jeg. Pluss minus, helst minus.
    Jeg stoler ikke på den kaloritelleren på mobilen.
    Lasse
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg har aldri målt noen puls så det kan jeg ikke si.
    Hvilepuls på meg er rundt 50 tror jeg. Pluss minus, helst minus.
    Jeg stoler ikke på den kaloritelleren på mobilen.
    Lasse
    Kaloritellere er nokså forskjellige. F.eks. Apple Watch sin opplever jeg som ganske konservativ ift. mange treningsapparater.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Ja det har du nok rett i.
    Når det gjelder kalorier så ser jeg bare i speilet.
    Det tar sjelden feil hehe.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ja det har du nok rett i.
    Når det gjelder kalorier så ser jeg bare i speilet.
    Det tar sjelden feil hehe.
    Er ikke bare 2+2=4 som gjelder heller. Jeg tror det er sunnere å spise litt kalorier, men litt "renere" kost enn mange prosesserte superprodukter som er magre og tilsatt noe som skal være veldig sunt. Spiser man lite så går kroppen på sparebluss og en blir lite opplagt.

    Og så må man bruke hodet etter en slik intervalløkt også - kroppen skriker gjerne etter mat og en kan fort tro man har svidd nok til å lesse innpå med mat.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Takk. Hvis energiforbruket ikke er pulsbasert så skjønner jeg at du ikke helt kan stole på dataene. Når jeg terskeltrener så bruker jeg både pulsbelte, klokke (Garmin Epix) og telefon siden den er med uansett. Beltet er mest presist men det skiller lite mot klokken. Iphonen skiller en hel del, 8-10%. Ble lagt i narkose forrige uke i forbindelse med at jeg klarte å rykke albuen ut med tilhørende sener. Da spurte jeg pent om jeg kunne få beholde klokken på for morro skyld. Ganske interessant å se hvor langt ned dem tok meg.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Der er vi veldig enige 😁
    Jeg spiser mye rart men unngår sukker.
    Og om jeg gjør så vet jeg hva det koster meg.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Målet er å øke fra denne her.
    Hadde nok den perfekte dagen.
    Prøvde det samme 14 dg senere og det ble 4 km og så var det natta 😁.

    Vis vedlegget 804705 Vis vedlegget 804706
    Ja, hva hadde du i puls her - og hva tror du makspulsen din er? Når du driver terskeltrening skal du ligge på terskelpuls - i 80-90% av makspulsen.

    Tidene dine her tyder på at terskelfarten din er 5 blank eller kanskje litt under ... i hvert fall på en dag som denne. Hadde du orket et par-tre km til i samme farten?

    Så vi snakker både om terskelfart og terskelpuls. Hvis du f.eks. trener 45-15 intervaller kan du løpe over terskelfart, uten at du kommer over terskelpuls. 45-15 betyr 45 s løping og 15 s hvile. Hvilepausen er så kort at pulsen knapt går ned, men gjør at du tåler høyere fart før du løper på deg melkesyre. Du kan f.eks. gjøre et 5-6 min intervall som 45-15.

    Når du trener på terskel er laktatnivået (melkesyre) ganske konstant på konstant hastighet. Jeg sier ganske, fordi man blir gjerne trettere og litt mindre økonomisk i bevegelsene over tid, og da stiger laktatnivået noe. Så det vil trolig øke noe hvis du løper på terskel i 45 minutter. Det går mao veldig lett i starten (på en god dag) og så begynner du å kjenne det godt på slutten. Når du kommer over terskel, så produserer kroppen mer melkesyre enn den klarer å bryte ned. Du blir altså gradvis stivere fordi det aerobe systemet ditt (lunge, hjerte spesielt) ikke klarer å holde følge med energibehovet. Da vil laktatnivået øke og øke hvis du opprettholder farten. Det blir tyngre og tyngre, du blir stivere og stivere, og må etterhvert kjempe hardt for å holde farten oppe. Det er ikke krise å gå over terskel på trening hvis du trener så lite at du har tid til å hente deg inn igjen. Men oppsiden ved å gjøre det er nok begrenset. Hvis du trener ganske mye er det bedre å holde seg på terskel eller lavere. Da får du maks kondisjonstrening uten å slite deg ut og uten å at muskulaturen får for mye juling.

    Det kan være dager da du har problemer med å komme opp i terskelpuls fordi beina er for tunge. Da er det kanskje best ta en rolig, kort joggetur i stedet og komme sterkere tilbake senere. For de som trener mye og vet hva de holder på med er terskelfart en følelse. Det er en miks av puls, fart, hvor mye man tar i og hvordan man føler at kroppen takler anstrengelsen. Det flyter ganske bra på terskel når treningen går rett vei: Man løper ganske fort, men med god kontroll.Man må ikke kjempe for å holde farten oppe slik man må gjøre hvis man f.eks. deltar i et 10 km gateløp.

    Det er viktig å ikke konkurrere for mye med seg selv når man trener. Det er det dummeste du kan gjøre. Det fører til dårlig trening og mange nederlag. Går det tyngre, skal du IKKE presse deg hardere. Går det veldig lett kan gi mer gass og kanskje forlenge økta, men også da kan det være lurt å passe på litt. Det er lett å presse kroppen for mye hvis man har fått en formtopp. Med god terskeltrening vil terskelfarten øke og kondisjonen bli bedre uten at du trenger å ta i mere.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Takk. Hvis energiforbruket ikke er pulsbasert så skjønner jeg at du ikke helt kan stole på dataene. Når jeg terskeltrener så bruker jeg både pulsbelte, klokke (Garmin Epix) og telefon siden den er med uansett. Beltet er mest presist men det skiller lite mot klokken. Iphonen skiller en hel del, 8-10%. Ble lagt i narkose forrige uke i forbindelse med at jeg klarte å rykke albuen ut med tilhørende sener. Da spurte jeg pent om jeg kunne få beholde klokken på for morro skyld. Ganske interessant å se hvor langt ned dem tok meg.
    Oi, spennende å høre, fortell..
    Jeg kjøpte en Garmin klokke. Men den stresset meg så mye at den solgte jeg etter 1 mnd.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Ja, hva hadde du i puls her - og hva tror du makspulsen din er? Når du driver terskeltrening skal du ligge på terskelpuls - i 80-90% av makspulsen.

    Tidene dine her tyder på at terskelfarten din er 5 blank eller kanskje litt under ... i hvert fall på en dag som denne. Hadde du orket et par-tre km til i samme farten?

    Så vi snakker både om terskelfart og terskelpuls. Hvis du f.eks. trener 45-15 intervaller kan du løpe over terskelfart, uten at du kommer over terskelpuls. 45-15 betyr 45 s løping og 15 s hvile. Hvilepausen er så kort at pulsen knapt går ned, men gjør at du tåler høyere fart før du løper på deg melkesyre. Du kan f.eks. gjøre et 5-6 min intervall som 45-15.

    Når du trener på terskel er laktatnivået (melkesyre) ganske konstant på konstant hastighet. Jeg sier ganske, fordi man blir gjerne trettere og litt mindre økonomisk i bevegelsene over tid, og da stiger laktatnivået noe. Så det vil trolig øke noe hvis du løper på terskel i 45 minutter. Det går mao veldig lett i starten (på en god dag) og så begynner du å kjenne det godt på slutten. Når du kommer over terskel, så produserer kroppen mer melkesyre enn den klarer å bryte ned. Du blir altså gradvis stivere fordi det aerobe systemet ditt (lunge, hjerte spesielt) ikke klarer å holde følge med energibehovet. Da vil laktatnivået øke og øke hvis du opprettholder farten. Det blir tyngre og tyngre, du blir stivere og stivere, og må etterhvert kjempe hardt for å holde farten oppe. Det er ikke krise å gå over terskel på trening hvis du trener så lite at du har tid til å hente deg inn igjen. Men oppsiden ved å gjøre det er nok begrenset. Hvis du trener ganske mye er det bedre å holde seg på terskel eller lavere. Da får du maks kondisjonstrening uten å slite deg ut og uten å at muskulaturen får for mye juling.

    Det kan være dager da du har problemer med å komme opp i terskelpuls fordi beina er for tunge. Da er det kanskje best ta en rolig, kort joggetur i stedet og komme sterkere tilbake senere. For de som trener mye og vet hva de holder på med er terskelfart en følelse. Det er en miks av puls, fart, hvor mye man tar i og hvordan man føler at kroppen takler anstrengelsen. Det flyter ganske bra på terskel når treningen går rett vei: Man løper ganske fort, men med god kontroll.Man må ikke kjempe for å holde farten oppe slik man må gjøre hvis man f.eks. deltar i et 10 km gateløp.

    Det er viktig å ikke konkurrere for mye med seg selv når man trener. Det er det dummeste du kan gjøre. Det fører til dårlig trening og mange nederlag. Går det tyngre, skal du IKKE presse deg hardere. Går det veldig lett kan gi mer gass og kanskje forlenge økta, men også da kan det være lurt å passe på litt. Det er lett å presse kroppen for mye hvis man har fått en formtopp. Med god terskeltrening vil terskelfarten øke og kondisjonen bli bedre uten at du trenger å ta i mere.
    Det siste først. Ja jeg er min egen verste fiende.
    Skal gjøre det jeg kan for å legge av meg det.
    Jeg kunne ha løpt 3 km til i den farten.
    Har nok litt fart i kroppen. Men jeg må skjønne at det tar litt tid fra maraton til 10 km.
    Merker at jeg sliter litt der.
    Må også passe meg da jeg har fylt 60 år og skaderisikoen øker betraktelig.
    Du sier mye bra om terskeltrening. Der har jeg mye å lære.
    Lasse
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Innlegget til Bx er meget informativt. Legg opplysningene hans sammen med Nils Van Der Poels utrolige resultater etter terskeltrening så er du inne på et opplegg som jeg har troen på. Mengdetrening på terskelnivå og et klart skille mellom lengre koseturer like under og hardere økter / intervall over terskel. Og siden jeg kun driver på med dette for morro skyld så lar jeg meg ikke stresse. Hviletiden etter en hard økt over mengdeterskel er laaaaaaang men så er jeg heller ikke 20 år.

    -BB-
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Flott tråd med mange konstruktive og gode tips til trening. Jeg selv har holdt på med kondisjonstrening siden ca 2010 ( 40 års krisa ). Siste 2-3 årene har det blitt mer systematisk, Skille mellom harde og rolige uker. Fikk Covid i midten av januar med påfølgende 7-8 dager uten trening. Etter flere råd om å være forsiktig med hardtrening etter sykdommen, har jeg vært knallhard med meg selv og KUN trent rolige økter i februar for så og kjøre noen terskeløkter en gang i uken nå i mars. Har ikke vært over terskelpuls i det hele tatt. Resultatet er at formen aldri har vært bedre. Formen måler jeg ikke på løpstider, men følelse og lengden på øktene uten at jeg må gå helt i kjelleren. Skal fortsette med samme opplegg frem til sommeren og se hvordan dette går. Jeg er straks 50, 4-6 økter i uken, Trener mest terrengløp, Langrenn, Rulleski og slenger meg på noen skirenn og løp ettersom det passer.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Glemte å nevne i forrige innlegg. Råskinnet 2022 på Sognsvann i Oslo lørdag 30 April. Sesongens morsomste terrengløp
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Etter flere råd om å være forsiktig med hardtrening etter sykdommen, har jeg vært knallhard med meg selv og KUN trent rolige økter i februar for så og kjøre noen terskeløkter en gang i uken nå i mars. Har ikke vært over terskelpuls i det hele tatt. Resultatet er at formen aldri har vært bedre. Formen måler jeg ikke på løpstider, men følelse og lengden på øktene uten at jeg må gå helt i kjelleren.
    Veldig kjekt å lese! Tar du bort C19 fra ditt opplegg så er vi ganske like. Jeg har bodd på fjellet siden 01.02 og har hatt rolige økter i hele februar. Det vil si under terskel men det er ikke til å unngå at man av og til fyker over når det går oppover eller når man staker for lenge. Etter ca 14 dager så er man stabilt nede på under terskel og man kan trygt øke tempo uten å gå over. En fantastisk følelse!

    Nå er venstrearmen ødelagt og jeg må finne andre treningsmetoder så fort jeg klarer å fungere uten de relativt store dosene med smertestillende jeg må ha for å fungere.

    -BB-
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Flott tråd med mange konstruktive og gode tips til trening. Jeg selv har holdt på med kondisjonstrening siden ca 2010 ( 40 års krisa ). Siste 2-3 årene har det blitt mer systematisk, Skille mellom harde og rolige uker. Fikk Covid i midten av januar med påfølgende 7-8 dager uten trening. Etter flere råd om å være forsiktig med hardtrening etter sykdommen, har jeg vært knallhard med meg selv og KUN trent rolige økter i februar for så og kjøre noen terskeløkter en gang i uken nå i mars. Har ikke vært over terskelpuls i det hele tatt. Resultatet er at formen aldri har vært bedre. Formen måler jeg ikke på løpstider, men følelse og lengden på øktene uten at jeg må gå helt i kjelleren. Skal fortsette med samme opplegg frem til sommeren og se hvordan dette går. Jeg er straks 50, 4-6 økter i uken, Trener mest terrengløp, Langrenn, Rulleski og slenger meg på noen skirenn og løp ettersom det passer.
    Stemmer helt med egne erfaringer.
    Det er lite som har vært mindre produktivt enn min "hardtrening".
    I perioder hvor tilfeldigheter har begrenset treningen har jeg gjort framskritt jeg ikke har trodd var mulig.
    Nå er det sikkert andre som har andre mål/kapasiteter/ambisjoner enn meg, som kan fortelle at hardt og hardere enn hardt er veien å gå, men min erfaring er at for meg så gjelder det å ikke overdrive. :)
    Som med alt annet.
    Jeg har over noe tid gått ned 20kg, og legger nå stein på stein for å bygge opp igjen kroppen.
    Bærebjelkene er gåing, sykle på rulle og noen styrkeøvelser med strikk.
    Har en "målerunde" som jeg går i lunsjen hver dag.
    2 km, startet på 29 minutter, og er nå nede under 20.
    En trulig god følelse.
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Flott tråd med mange konstruktive og gode tips til trening. Jeg selv har holdt på med kondisjonstrening siden ca 2010 ( 40 års krisa ). Siste 2-3 årene har det blitt mer systematisk, Skille mellom harde og rolige uker.
    Dette er samme "oppdagelsen" jeg har hatt med min nyeste vei til bedre fysikk, før var trening med fokus "alt jeg orket" hver gang og helt uten struktur.(ung & dum :cool: ) Jeg skiller nå hardt mellom lette og tyngre økter, og de tyngre øktene har jeg ikke mer enn 1-2ganger pr uke, ispedd med lette økter etter lyst/anledning.
    (Polarized Training)

    For de lette øktene så lar jeg puls være hovedindikator og sikter meg inn mellom 60-70% HR av makspuls, det er overraskende vanskelig å holde såpass tilbake...
    Ved lett belastning er det også en svært kort restitusjonstid, men ikke minst er det svært vanskelig å trene på seg skader gitt at noe ikke er feil teknisk.
    For de harde øktene ligger jeg typisk mellom 80-95% avhengig om det lengre seige økter eller kortere/mer intense intervaller, dvs at jeg faktisk unngår å legge treningen til området 70-80% HR.

    I mine rolige uker så reduserer jeg ikke treningsmengden i tid, noen gang kan den faktisk være mer enn snittet - men innsatsen holdes lav.
    Akkumulert over tid blir dette mye treningstid og kondisen min har nok aldri vært bedre enn det den er nå, uansett alder (blir 48 nå i april)(y)

    Jeg trener primært på landeveissykkel for min del, jogget litt i fjor men tok sykkelen fatt når venstre hofte begynte å klage litt. Har dog lyst til å prøve noe jogging igjen etterhvert da vekta en betydelig redusert siden den gang. I januar 2021 veide jeg 121kg, kontra 84kg idag - men det resultatet kommer i hovedsak av endring i kosthold.
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Det er vel litt meningsløst å snakke om terskelnivå uten pulsklokke?
    Tja… er avhengig av hvor godt man kjenner kroppen sin. Du ser aldri norske langrennsløpere på landslaget titte ned på pulsklokka slik feks noen av de russiske gjør.

    Det samme gjelder å måle laktat. Tiden er forlengst forbi sprengsykling på ergometersykkel og uttak basert på laktatmålinger
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Enig med BB her. I tillegg, så er ikke dette noe som krever millimeterpresisjon ... i hvert fall ikke på mosjonistnivå. Så kan det være lurt å gå for progressive terskeløkter der man tar det pent i starten, og heller øker farten utover hvis man føler for det.

    Men hvis jeg skulle løpt en konkurranse tror jeg det hadde hjulpet med pulsklokke. Blir altfor gira med startnummer på brystet. Da jeg løp Siddisløpet (8km) for 20 år siden startet jeg 30 s/km for fort. Det ble en tung reise :D
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Tja… er avhengig av hvor godt man kjenner kroppen sin. Du ser aldri norske langrennsløpere på landslaget titte ned på pulsklokka slik feks noen av de russiske gjør.

    Det samme gjelder å måle laktat. Tiden er forlengst forbi sprengsykling på ergometersykkel og uttak basert på laktatmålinger
    Helt klart.
    Jeg har hatt noen treningskompiser som har insistert på at de ikke trengte pulsklokke fordi de kjente kroppen sin så godt.
    De har alle vært svært gode eksempler på at det er bare en måte å trene på. Knallhardt.
    :LOL:
    De fleste av oss er LANGT unna landslagsnivå når det gjelder både teori og praksis når det kommer til trening.
    :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn