Sport, sykkel og trening Løping / jogging

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Fulgte Holvik på turen, veldig fint av han å dele så mye som han gjorde. Fine videoer flere ganger om dag. Utrolig prestasjon!
    Ikke så raskt, ca 6min/km, men langt da :D

    Hvordan trenes det her inne, antall økter, rolig/hardt - hvor hardt er hardt?
    Pulssoner og sånt? Tempo, terskel?

    mvh

    Hei. Jeg er aktiv både med løping og ski/ rulleski. Kan gjerne dele mine erfaringer her. Fra skisesongen er over i April og frem til september går jeg 1 økt på rulleski og 3 til 4 løpeøkter i uken. Rulleskiøkten går i rolig tempo for å få mange kilometer og å holde lav puls.
    Da jeg har delt omsorg for barn 50/50 er dette min såkalte friuke som følger.

    Hard uke:
    -Mandag Rolig terrengløping 60-120 min. lav puls sone 1-2
    -TirsdagsIntervall enten på bratt oppover grusvei eller terreng : Veksler mellom 10x2 min motbakkedrag. Høy sone 4-5 og alt.2 Terskeløkt 4x10 min. Terskelpuls Sone 3. Pause 2 min rolig jogg.
    -Onsdag FRI
    -Torsdag. Terrengløp i konkuransefart maks 60 min. Da Ligger jeg helt opp i sone 5 på siste del. Her er det ALL IN
    - Fredag FRI
    - Lørdag Rulleski langtur rolig 60-120 min.
    - Søndag max 60 min rolig jogg asfalt

    I barneuken da jeg både henter og leverer junior på skolen er jeg så heldig å fått ordnet meg et treningsrom på jobben.
    - Mandag + torsdag Lunsj økt 30 min. Stakemaskin Skierg. Disse øktene går ofte i høy sone 4 da det er mest effektivt. Veksler mellom korte og lange intervaller
    - Tirsdag og fredag. Lunsj økt 30 min løping på asfalt i moderat tempo.

    Dette opplegget har jeg klart å følge ganske så bra og formen er strekt stigende. Skader har jeg også klart å unngå. Mye pga korte økter i barneuken.

    Sånn går no dagan
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.812
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takker @Fugazi :)
    Selv er jeg ved oppstart på et 12ukers program (for å løpe langt i midten av oktober)
    Har testet de tre første ukene av programmet nå, og det er en helt ny verden for meg. Starter nå på uke1 "på orntli"
    Bygd opp som dette (med litt variasjoner fremover i programmet - innhold i intervall og noen tempo):
    Man - hvile, Tirs - rolig 8-10k, Ons - intervall, Tors - hvile, Fre - rolig 8-10k, Lør - hvile, Søn - langtur fra 14k og bygges opp til 30k.
    Det er noe periodisering inni der, hvor lengde og innhold justeres. Hentet fra jogg.se https://www.jogg.se/Program/Traningsprogram.aspx
    Veldig interessant å faktisk følge med på puls og hastighet. Får rapportere litt fremover (y)

    mvh
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Takker @Fugazi :)
    Selv er jeg ved oppstart på et 12ukers program (for å løpe langt i midten av oktober)
    Har testet de tre første ukene av programmet nå, og det er en helt ny verden for meg. Starter nå på uke1 "på orntli"
    Bygd opp som dette (med litt variasjoner fremover i programmet - innhold i intervall og noen tempo):
    Man - hvile, Tirs - rolig 8-10k, Ons - intervall, Tors - hvile, Fre - rolig 8-10k, Lør - hvile, Søn - langtur fra 14k og bygges opp til 30k.
    Det er noe periodisering inni der, hvor lengde og innhold justeres. Hentet fra jogg.se https://www.jogg.se/Program/Traningsprogram.aspx
    Veldig interessant å faktisk følge med på puls og hastighet. Får rapportere litt fremover (y)

    mvh
    Bra opplegg det der ja. Det aller viktigste tror jeg er å skille mellom rolig og hardt. Rolig skal være i gåfart i alle motbakker når jeg er i skogen på stier. Det har vært mitt store problem tidligere at jeg ble altfor ivrig, og roligturene ble slett ikke rolig nok. Jeg har den siste tiden blitt flink til å invitere andre venner/ bekente som jeg vet er i dårligere form enn meg. Da legger jeg meg bare bak i rygg mens jeg prater i vei. Hehe
    Har også laget meg noen faste ruter i skogen som gjør at jeg kan sammenligne fart og puls ettersom formen blir bedre. STRAVA er jo også helt genial. Den brukes hele tiden.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.812
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Bra opplegg det der ja. Det aller viktigste tror jeg er å skille mellom rolig og hardt. Rolig skal være i gåfart i alle motbakker når jeg er i skogen på stier. Det har vært mitt store problem tidligere at jeg ble altfor ivrig, og roligturene ble slett ikke rolig nok. Jeg har den siste tiden blitt flink til å invitere andre venner/ bekente som jeg vet er i dårligere form enn meg. Da legger jeg meg bare bak i rygg mens jeg prater i vei. Hehe
    Har også laget meg noen faste ruter i skogen som gjør at jeg kan sammenligne fart og puls ettersom formen blir bedre. STRAVA er jo også helt genial. Den brukes hele tiden.
    Jepp, det er noe av det jeg har fått høre fra andre erfarne også @Fugazi - at det rolige virkelig skal være rolig. Var vanskelig i starten, men bedre nå.
    Strava er med på alt her også - virkelig et verktøy og med pulsbeltet på ser jeg hvordan kroppen virker. Synes faktisk det er lettere å styre intensitet med puls enn med farten. Mye forskjellig fart avhengig av terreng, underlag og temperatur. Løpevenn som løper saktere og faste ruter brukes her også :) (y)
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Stikker ut på en 2 timers etter jobben i dag. Regnvær er digg løpe vær. Blir en rolig lang skogstur på stier i Asker / Vestmarka
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Fulgte Holvik på turen, veldig fint av han å dele så mye som han gjorde. Fine videoer flere ganger om dag. Utrolig prestasjon!
    Ikke så raskt, ca 6min/km, men langt da :D

    Hvordan trenes det her inne, antall økter, rolig/hardt - hvor hardt er hardt?
    Pulssoner og sånt? Tempo, terskel?

    mvh
    Har trent de aller fleste dager siden mars, bortsett fra dager med golf eller fjellturer. Ca 5 økter i uken. Mye ellipse pga dårlige legger, en del styrke og en del løping. Jeg tar intensitet på gehør, men passer på å få inn en del der det begynner å bli ubehagelig regelmessig. (Sone 4-5). Den faste løpeturen har snaut 400 m stigning, fordelt på fire bakker.

    Jeg pusher en del når jeg har overskudd, som regel uten at det bygger seg opp vesentlig med melkesyre. Men det hender jeg gir beina ekstra juling. Kondis vs utholdende styrke. Det blir 4 drag når jeg løper, på ellipsemaskin tar jeg en låt av gangen. Trener ca en time hver gang.

    Jeg tror belastningsstyring er mye viktigere enn intensitetsstyring. Man skal kjenne det etter man har trent, men så skal man være rimelig klar til neste økt. Jeg tar det alltid svært rolig når det går tungt. Det andre er å variere treningene slik at man pusher yttergrensene: Varighet, puls, maks styrke, utholdende styrke, og fart for de som har bein som tåler det.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.812
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hvordan skiller du på belastning og intensitet på løpeturer?
    Vil ikke begge styre pulsen dit den forteller om hvor du er?
    (Tenker ikke på styrketrening nå)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Belastning handler om mange ting. Løper du lenge nok, så sitter det i en stund, med mindre du er godt trent. Men rimelig rolig trening tåler man relativt mye av, samtidig som det gir fremgang. Derfor trener eliten jævlig mye rolig. Når du trener med høy intensitet kan du få høy belastning på en relativt kort økt …. Lang restitusjonstid per treningstime. Intensiv styrketrening er også der oppe mht belastning. Det kan fort ta noen dager før du er klar for neste økt på samme øvelse og muskelgruppe.

    Det koker egentlig ned til at du skal være fit for fight til neste økt. Det er følbart og målbart. Går det tungt og sakte så har du ikke hentet deg inn.

    Har du store ambisjoner så ligger du på grensen nå og da. Periodisering. Øke belastningen i 2-3 uker og så en lett uke ( den går gjerne tungt, for da er du sliten). Når du ligger på grensen - med eller uten periodisering - så føles tungt nå og da, men du har en del å gi …. Men da begynner du å flirte med overtrening … som mange i eliten gjør for å bli best mulig. For oss andre er det mulig å kombinere god fremgang med overskudd på den neste økta …. Eller i hvertfall de fleste øktene. Hvis du er godt trent er det ikke noe poeng i å ta helt fri en dag. En rolig, halvkort økt gir restitusjon og litt trening.

    Det er viktig å lytte til kroppen generelt, og ikke minst når det gjelder belastningsskader
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Ser at jeg ikke svarte helt på spm her. Høy intensitet (høyere fart, puls, mer melkesyre osv) gir større belastning per km og da tåler du færre km.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.739
    Antall liker
    13.230
    Derfor trener eliten jævlig mye rolig.
    Det er vel en sannhet med visse modifikasjoner, innen langdistanseløping er det en del som sjelden til aldri trener på "daffeintensitet". Eliteutøvere trener også så grønnforjævlig mye at de må ha et mer edruelig forhold til restitusjon osv, for en mosjonist som trener mye mindre er ikke det like viktig. Norstad Moen om temaet i DN.no

    – Det er ingen verdi for meg å løpe på 4.30 minutter på kilometeren på roligturene. I denne farten merker jeg at hastigheten er kunstig lav, at steget ikke sitter. Nå er det sjelden jeg løper saktere enn 3.50-3.40 på restitusjonsøktene. Dette gjør at kroppen gradvis lærer seg å forbrenne fett også på høyere hastigheter, som jo er målet for en som løper uansett distanse. Karbohydratene skal brennes når en trenger det som mest; til sist, forteller Nordstad Moen.


    Folk er ulike og 3.50-3.40 er raskere enn de fleste rundt midten av livet i det hele er i stand til å løpe - det er raskere enn min egen intervallhastighet for eksempel og er under et minutt pr km langsommere enn verdensrekordfart på marathon så det er rimelig fort. Om man holder 3.40 min/km på en marathon så løper man den på litt over to og en halv time. Den norske "skolen" rundt utholdenhetstrening påstås å være tungt påvirket av f.eks langrenn der man tross alt får hvilt en del innimellom i nedoverbakkene, hvile får man sjelden til aldri gjort om man løper. Nå ble vel han skadet og satt en del ut av spill, om han har lagt om aner jeg ikke.

    Jeg trener ikke systematisk mot noesomhelst og har vel konkludert noe i retniing av at det ikke er så farlig hva man gjør så lenge man trives med det og kan opprettholde det over tid uten å bli skadet .I bedre form blir man stort sett uansett hva man gjør og de færreste av oss skal vinne noe. Det er en del veier til Rom, spesielt om man ikke en gang skal til Rom men nøyer seg med en svipptur til f.eks Pisa.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Fulgte Holvik på turen, veldig fint av han å dele så mye som han gjorde. Fine videoer flere ganger om dag. Utrolig prestasjon!
    Ikke så raskt, ca 6min/km, men langt da :D

    Hvordan trenes det her inne, antall økter, rolig/hardt - hvor hardt er hardt?
    Pulssoner og sånt? Tempo, terskel?

    mvh
    Rimelig vilt med 10 mil om dagen over så mange dager. Vi mennesker er laget av forskjellig stoff.

    Heftig med seieren på Triatlon i OL også. Tenk å svømme 1,5 km i havet, så 40 km på sykkel i god fart og så avslutte med 10 km på rett over 29 minutter. Sub 3.00 km/min etter 2 andre blytunge øvelser - i min treningsverden er det rått.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Det er vel en sannhet med visse modifikasjoner, innen langdistanseløping er det en del som sjelden til aldri trener på "daffeintensitet". Eliteutøvere trener også så grønnforjævlig mye at de må ha et mer edruelig forhold til restitusjon osv, for en mosjonist som trener mye mindre er ikke det like viktig. Norstad Moen om temaet i DN.no

    – Det er ingen verdi for meg å løpe på 4.30 minutter på kilometeren på roligturene. I denne farten merker jeg at hastigheten er kunstig lav, at steget ikke sitter. Nå er det sjelden jeg løper saktere enn 3.50-3.40 på restitusjonsøktene. Dette gjør at kroppen gradvis lærer seg å forbrenne fett også på høyere hastigheter, som jo er målet for en som løper uansett distanse. Karbohydratene skal brennes når en trenger det som mest; til sist, forteller Nordstad Moen.


    Folk er ulike og 3.50-3.40 er raskere enn de fleste rundt midten av livet i det hele er i stand til å løpe - det er raskere enn min egen intervallhastighet for eksempel og er under et minutt pr km langsommere enn verdensrekordfart på marathon så det er rimelig fort. Om man holder 3.40 min/km på en marathon så løper man den på litt over to og en halv time. Den norske "skolen" rundt utholdenhetstrening påstås å være tungt påvirket av f.eks langrenn der man tross alt får hvilt en del innimellom i nedoverbakkene, hvile får man sjelden til aldri gjort om man løper. Nå ble vel han skadet og satt en del ut av spill, om han har lagt om aner jeg ikke.

    Jeg trener ikke systematisk mot noesomhelst og har vel konkludert noe i retniing av at det ikke er så farlig hva man gjør så lenge man trives med det og kan opprettholde det over tid uten å bli skadet .I bedre form blir man stort sett uansett hva man gjør og de færreste av oss skal vinne noe. Det er en del veier til Rom, spesielt om man ikke en gang skal til Rom men nøyer seg med en svipptur til f.eks Pisa.
    Det er mulig Nordstad Moen er en outlier her, jeg vet ikke. Han har sine beste resultater fra før han sa det der. Og så vet ikke jeg om det er tilfeldig eller feil trening at fremgangen gikk bakover. Han er helt klart en utøver som søker videreutvikling uansett hvor bra det går.

    Når det gjelder det du sier om egen treningsfilosofi så er jeg helt på linje.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.739
    Antall liker
    13.230
    Rimelig vilt med 10 mil om dagen over så mange dager. Vi mennesker er laget av forskjellig stoff.
    i ultraløpingen er det belgiske tannleger som gjelder


    Totalt 3480 kilometeter, til dels svært grisete terreng og totalt ca 156.000 høydemeter. Vedkommende hadde også for inntil fem dager siden rekorden på Pacific Trail på USAs vestkyst men den ble nylig slått.

    Men ja, folk er definitivt laget av ulikt materiale.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Turens sportslige høydepunkt: Store Kågtind, 1200 m pluss. Vi gikk gjennom tåken på vei opp, en magisk opplevelse. Bildet er fra www.

    26A590CB-BDA7-4829-8CB2-75FA67FFD390.jpeg
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Motbakkeløp er kult. Spesielt når det ender på en fjelltopp. Vet ikke om det var tilfellet her, men Kasper Fosser er uansett en spreking
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Så og si alle mennesker i verden har et forhold løping, Jacob vinner selve kongedistansen i løping (regner ikke med 100m..) i et OL, det er så stort at det er nesten ikke til å fatte.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.739
    Antall liker
    13.230
    Dette er de eneste fire minuttene jeg har sett av OL. Blir neppe flere minutter.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det kan lønne seg å bli god i verdensidretten løping...


    Team Ingebrigtsens svenske agent, erfarne Daniel Wessfeldt, og trenerpappa Gjert Ingebrigtsen bekrefter avtalens lengde overfor Aftenbladet.

    – Jakob trives med dem, de trives med ham, men penger kan jeg egentlig ikke snakke om, sier Wessfeldt slik agenter flest sier.

    – Veldig viktig for Nike
    – Phil Knight vet at Jakob er veldig, veldig viktig for Nike, tilføyer svensken. Knight er en av Nikes to grunnleggere og mangemilliardær i dollar.

    Aftenbladet kjenner til at kontrakten i alle fall er verdt flere titalls millioner kroner i ren grunnlønn.

    – For amerikanerne er han (Jakob) vanvittig stor. De er vant med løpere fra helt andre kontinenter, så kommer denne gutten fra Sandnes og gjør det amerikanerne setter mest pris på.

    Det begynte med milerekord
    – Han var bare 16 år da han i mai 2017 slo Jim Ryuns rekord på én engelsk mil, den første 16-åringen noensinne under fire minutter, og han gjorde det på Hayward Field i Eugene, Nikes egen hjemmearena.

    – Det var den gangen det begynte, forklarer Wessfeldt.

    – Running is running (løping er løping) i USA. Det er mile, 1500 m, 5000 m og 10.000 m. Det er det massene driver med. Jakob passer perfekt.

    – Det er en ren Cinderella-historie (Askepott), sier den joviale svensken som naturlig nok får inn sin andel av langtidskontrakten som er på gang.

    Han har for øvrig også atleter som OL-vinnerne Armand Duplantis (stav) og Mutaz Barshim (høyde) samt Henrik og Filip Ingebrigtsen i sin portefølje

    Trener og pappa Gjert Ingebrigtsen forteller at Nike med nåværende avtale sikret seg opsjon på å forlenge til og med 2032 (OL-sesong).

    – Det er en avtale som gir Jakob stor sikkerhet i framtiden. Han er ikke avhengig av bonuser for tjene greit, det er jeg glad for, sier senior.

    – Avtalen stiller klare krav til Jakob år for år:

    • Utvikling tidsmessig.
    • Medaljer i mesterskap.
    • Verdensranking.
    – Innfrir alle krav
    – Så langt har han innfridd med god margin, sier Gjert Ingebrigtsen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Det er dem vel unt. De har ikke valgt den enkleste veien til rikdom, Ingebrigtsen-gutta. Håper det blir noe på Philip og Henrik også….
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Dagens trim for eldre. Tenkte jeg skulle finne ut hvor langt jeg kunne gå på en vanlig arbeidsdag dvs 8 timer vognkortet sier 1961 så fort går det ikke. Men jeg er ikke så verst på gåing.
    Ha en fin kveld. Screenshot_20211025_183723_com.fitnesskeeper.runkeeper.pro_edit_35671356113827.jpg
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er nå skadefri og godt igang med løpingen igjen, det er herlig!

    Har dog gjort vesentlige endringer i treningsopplegget etter alle skadene tidligere i år;

    Går nå fast til fysioterapeut hver tirsdag morgen. Kjører der en temmelig intensiv økt med mål om to ting; bevegelighet i skuldre som følge av et par gamle skader her, men viktigst av alt; skadeforebyggende trening mht løping. Dette består av en del forskjellige styrkeøvelser jeg aldri har vært borti før. Har holdt på med dette i ca 8 uker nå under veiledning, en slags PT-trening. Så gjør jeg en liknende økt på egen hånd fredag ettermiddag. Fysioen kjører knallhardt, 45min pluss oppvarming.

    Kjører nå en langtur på 20-25km, helst lørdag i variert terreng. Mandager kjører jeg lange intervaller sammen med en gruppe aktive løpere, vi driver nå med 5x1400m i en lysløype med et par harde bakker så pulsen blir skikkelig høy. I går ble snittfarten 5:45 pr intervall (ca 4:10/km). Så løper jeg en tur på 45-60 min onsdag eller torsdag.

    Det som til nå er oppsiktsvkkende er at tempoet på intervalløktene er høyere, det er enklere å holde tempoet oppe til tross for mye mindre løping enn før. Styrkeøktene virker å ha bra effekt i tillegg til at restitusjon virker raskere. Målet for sesongen er å være skadefri, men også å være i stand til å løpe «fort» i konkurranser til våren.

    På lørdag skal jeg løpe et «terrengløp» jeg har løpt minst 10 ganger tidligere. Det blir spennende hva beina er i stand til, dette er jo veldig sammenliknbart. Løpet er veldig hardt fordi man starter med voldsomme stigninger i et terreng med masse vann og gjørme. Så får man et flatt asfaltparti på omlag 5km før det hele avsluttes med 1.5km motbakke.

    Wish me luck:)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Kult. Hva slags styrkeøvelser gjør du?
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Kult. Hva slags styrkeøvelser gjør du?
    Det er veldig mange forskjellige øvelser, og ikke de samme hver uke. Jeg kjenner ikke navnene på øvelsene, mange av dem gjøres på apparater de ikke har på vanlige treningssenter da de for det meste brukes til spesifikk opptrening av diverse plager folk har. Men de store musklene i bena, samt selve overkroppen får kjørt seg. Noen av øvelsene kan gjøres hjemme, som planke og diverse øvelser med balansebrett, medisinball osv.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Marius Bakken er en mann som har gått grundigere til verks enn de aller aller fleste eliteutøvere når det gjelder å finne ut hvordan man bør trene for å bli best mulig. Han avslørte at favorittøkta var 45-15 intervalltrening på Jann Post sin podcast "I det lange løp". 45 s fort og 15 s rolig ... gjerne progressivt der man øker farten gradvis. Har prøvd dette et par ganger nå - en gang på tredemølle og i dag på ellipsemaskin. Må si at det ga mersmak. Kjørte 40 drag idag og fikk da 40 minutter med god terskeltrening. Skulle helst ha gjort det på tredemølle, men jeg tåler lite løping for tiden...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.739
    Antall liker
    13.230
    Det eneste som er kjedeligere enn tredemølle må være elipsemaskin.. vi har en, la oss si "pent brukt" i kjelleren. Minner meg på at den bør på finn.no. Men jeg blir sikkert skadet dagen etter jeg selger den så kanskje best å la den stå. Brukte den en del da jeg slet med knærne en stund.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.814
    Antall liker
    5.459
    Sted
    Holmestrand
    Det eneste som er kjedeligere enn tredemølle må være elipsemaskin.. vi har en, la oss si "pent brukt" i kjelleren. Minner meg på at den bør på finn.no. Men jeg blir sikkert skadet dagen etter jeg selger den så kanskje best å la den stå. Brukte den en del da jeg slet med knærne en stund.
    Prøv romaskin.
    Jeg har en Consept2, og bruker den.
    Men festlig er det ikke. 😂
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Det eneste som er kjedeligere enn tredemølle må være elipsemaskin.. vi har en, la oss si "pent brukt" i kjelleren. Minner meg på at den bør på finn.no. Men jeg blir sikkert skadet dagen etter jeg selger den så kanskje best å la den stå. Brukte den en del da jeg slet med knærne en stund.
    Stort sett enig. Jeg hadde nok holdt meg utendørs hvis beina tålte det. Men når man gjør noe som 45-15 så er det litt annerledes. Da er det nesten fordel med maskin, fordi det gjør det lettere å kontrollere tid og fart. Da har man også noe å bry hodet med. På ellipse har jeg også musikk på øret.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken elipsemaskin bør man velge, evt unngå? De fleste er vel konstruert med et stort hjul bakerst der tråkkarmene er påsatt. Blir det en grei fotstilling på den typen eller hva? Var på en liten tur i helga og kom over en maskin fra Technogym uten det hjulet. Der hang tråkkarmene i en strikk fra armlenene. Ga en mer flat beinstilling hele veien rundt. Har aldri likt elipsemaskiner, men denne ga faktisk mersmak. Utrolig behagelig og stillegående.

    Som mange andre her er løping forbundet med risiko for skader og 'vondter'. Må ha noe grunntrening først..
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.739
    Antall liker
    13.230
    Hvilken elipsemaskin bør man velge, evt unngå?
    Skal ikke påberope meg særlig peiling, men da vi kjøpe kom vi over butikken Sportsmaster (ligger fysisk ikke så langt fra IKEA i Asker). Mye av det man får rundtomkring oppleves svært kjipt sammenlignet med utstyr på studioer. Sportsmaster selger da real shit, men mye billigere. Det er utstyr som oppfører seg som det skal, men det tåler ikke å brukes 16 timer i døgnet som kan være tilfelle på et studio. De selger mye til treningsrom for bedrifter, idrettsutøvere osv som vil ha ordentlige saker men til 1/5 av prisen av det som står på et kommersielt studio.

    Vi prøvde noen ulilke varianter på XXL osv og felles for alle var at utslagen var for små og det føltes generelt jalla, nesten uansett hva som stod på prislappen. Dette er riktig nok mange år siden så det kan jo ha endret seg siden den gang, men fyren som hjalp oss på Sportsmaster sa at stort sett alle privatkundene hadde en eller annen variant av samme hsitorien.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Jeg har treningssenter i nabolaget, og går dit. De har tre forskjellige ellipsemaskiner. En er lett ... den brukte jeg en del i starten, en er rar og så er det en type som jeg synes fungerer bra, og som har litt høyere kneløft enn den lette. Så nå bruker jeg kun den. De er sikkert dyre alle tre modellene.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Har brukt litt tid på verdensveven og det ligger an til å bli en maskin som er en mellomting mellom vanlig elipsemaskin og trappemaskin (kalles kanskje noe annet). Merket er Bowflex. Prinsippet ser ut til å være å etterligne sykling eller gåing i bratt motbakke. Skal gi større kaloriforbruk og bedre treningseffekt enn mye annet. Selve maskina er kortere og tar mindre gulvplass enn andre.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Så var endelig beina enig i at det var ok med litt løping igjen (fingers crossed) Det kjennes ut som akillesene langt på vei har hentet seg inn (etter 9 måneder med alternativ trening). Og leggene kjennes ok ut. Rolig tur med kona på lørdag, en time i skogen på søndag og så 30 min med 45-15 på på tredemølle. Progressivt fra 12 til 15 km/t. Det er lovende etter min standard.

    Jeg må ha gjort 2-300 timer med (nesten bare) alternativ trening siden mars. Det ser ut til å ha hatt god effekt både på formen og skadetendensene. Har til og med lært meg å like en time eller mer på «den idiotiske» ellipsemaskinen. Men løping er mye diggere.

    Jeg krysser fingrene for at jeg nå er igang igjen med løping, men jeg skal forsøke å beholde en god del av det alternative i fortsettelsen også. Det har tydeligvis fungert bra, og jeg har brent meg noen ganger før på å løpe for mye. Mye tyder på at disse gamle beina trenger regelmessig løpefri for å unngå skader. Så nå blir det 2-3 løpefrie dager.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Dette er off topic tråden. Håper dere tilgir litt on topic.
    Jeg fikk beskjed i dag om at min nye cd spiller hadde ankommet og klar for henting.
    Ok, jeg bor på en topp og det er 6 km til posten, 12 km tur retur med 400 høydemeter stigning tilbake.
    Så kombinert trimtur og stereo henting kult.
    Minus 7 grader og sur vind.
    CD spilleren er en Rega Apollo cdp. Ser sånn ut.
    IMG_20211126_225213.jpg

    Veier ca 5 kg med eske. Hadde tatt med pledd og stor pose.
    Så kom jeg på at noen lø og litt andre småsaker var på sin plass.
    Det ble fort en5, 6kg. Så tilbake i mørket. Jeg løper, går aldri med hodelykt. Kun en vane spør du meg. Etter 20 min ute så oppdager du at kanskje det ikke er så mørkt ute allikevel.
    Vel uansett, det var minus 10 i bygda men jeg måtte fort kle av meg. Votter og lue og så ullgenser.
    Begynte å angre meg for at jeg ikke hadde tatt ryggsekk.
    Jeg har aldri frosset på tur så også i kveld.
    Måtte la spilleren aklimatisere seg et par timer.
    Nå er første plata i og dette blir så dritbra.
    Min lånte 25 år gamle Technics må bite i gresset her.
    Blir en ekstra greie med ting når man må slite litt for det.
    At jeg gjorde samme turen i går får så være.
    Ble lovt at da skulle den komme. Det gjo den selvsagt ikke.
    Første plata er denne her fra 1957.
    Ønsker dere en kjempe fin helg.
    Lasse.
    Spilleren var en gave til meg selv på 60 års dagen.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Dette er off topic tråden. Håper dere tilgir litt on topic.
    Jeg fikk beskjed i dag om at min nye cd spiller hadde ankommet og klar for henting.
    Ok, jeg bor på en topp og det er 6 km til posten, 12 km tur retur med 400 høydemeter stigning tilbake.
    Så kombinert trimtur og stereo henting kult.
    Minus 7 grader og sur vind.
    CD spilleren er en Rega Apollo cdp. Ser sånn ut.
    Vis vedlegget 767252

    Veier ca 5 kg med eske. Hadde tatt med pledd og stor pose.
    Så kom jeg på at noen lø og litt andre småsaker var på sin plass.
    Det ble fort en5, 6kg. Så tilbake i mørket. Jeg løper, går aldri med hodelykt. Kun en vane spør du meg. Etter 20 min ute så oppdager du at kanskje det ikke er så mørkt ute allikevel.
    Vel uansett, det var minus 10 i bygda men jeg måtte fort kle av meg. Votter og lue og så ullgenser.
    Begynte å angre meg for at jeg ikke hadde tatt ryggsekk.
    Jeg har aldri frosset på tur så også i kveld.
    Måtte la spilleren aklimatisere seg et par timer.
    Nå er første plata i og dette blir så dritbra.
    Min lånte 25 år gamle Technics må bite i gresset her.
    Blir en ekstra greie med ting når man må slite litt for det.
    At jeg gjorde samme turen i går får så være.
    Ble lovt at da skulle den komme. Det gjo den selvsagt ikke.
    Første plata er denne her fra 1957.
    Ønsker dere en kjempe fin helg.
    Lasse.
    Spilleren var en gave til meg selv på 60 års dagen.
    Enormt morsom treningsrapport. Håper det ble varm og dynamisk lyd.

    Her i Stavanger er det ca 4 grader, og det er så surt at jeg ønsker litt kulde velkommen. Det blir «varmere» hvis det kryper under null. Vind og luftfuktighet…..

    Klarte uansett å ta en av mine to faste turer idag. Med hodebånd for å holde ørene varme.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Godt å høre at ikke været stopper deg Bx.
    Stå på.
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    398
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Her har det blitt mange forstyrrelser i treningen i høst. Hver gang jeg synes jeg har kommet godt igang igjen, har det kommet en ny saftig forkjølelse/influensa. Fartsøkningen, som jeg fikk innspill om her, har ikke blitt noe av foreløpig.

    Må likevel si meg fornøyd. Har klart å holde joggingen i gang - pausene har ikke blitt til permanent stans. Økt hyppighet, og kortere treningsdistanser, har fungert bra for ledd og muskler. Ser Polar running index i høst mellom 39-43, og 42 nå - mot 26-33 i 2020.

    Tror kanskje jeg skal vente litt til før jeg begynner jogge rundt med hifi-utstyr i sekken. Kanskje neste år, og kanskje heller på sykkel eller ski - for å fortsette forebygge vektrelaterte belastningsskader:)
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    335
    Torget vurderinger
    0
    Vil bare dele en erfaring... Har opplevd at pulsbeltet til min Garmin Forerunner 920XT rapporterer feil puls. 180-200 første 12-15 minuttene, for så å stabilisere seg på riktig frekvens. Prøvde å bytte batteri på senderen (HRM run), og lot den ligge åpen til tørking før jeg skrudde den sammen. Fortsatt samme... Har alltid fuktet stropp og sender før bruk. Til slutt måtte jeg bare bite i gresset, og sjekket Garmins nettside. De beskrev faktisk problemet, og lanserte statisk elektrisitet mellom stroppen og tøyet som en mulig feilkilde. Spesielt om man bruker overdel i kunstige materialer. Løsningen skulle være å fukte t-skjorta. Det måtte jo prøves, og voilà; riktig puls hele turen! Rimer jo også med min tidligere erfaring, tørt tøy blir jo fort fuktig nok etter 12-15 minutter :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn