Diverse Låter denne sprengt bare hos meg?

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.986
Funker bra hos meg også - på Apple Music, ingen ulyder.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.317
Antall liker
9.557
Torget vurderinger
2
Ipad med 50kr ørepropper , det er et dyptbassutslag på 1:48 men ikk noe skurr, tipper det er ørevoksen din som resonnerer, jeg tuller ikke, hadde en gang en voksbit med et hår som lå nær trommehinne og ble trigget av visse bevegelser, og gav klart skurr.
 
2

2xJ

Gjest
Tror det er noe som skurrer på vestlandet-- kan det være de såkalt vestlendingene ? ;) :cool:

Ikkenoe skurr her heller..
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.283
Antall liker
6.476
Sted
Under stjernene
Kan det være noe inne i hodet?🤭
Du kan låne CD'n hvis du vil for å sjekke at det ikke er noe med streaminga.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Måtte sjekke jeg også nå..
På Spotify.. Men ikke noe galt hos meg heller.
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
939
Antall liker
1.317
Sted
Østfold
Dette er et "skudd fra hofta", men om du bruker MiniDSP, kan det være at du kjører den i metning "overdrive" på enten inngang eller utgang? I så fall kan du forsøke å ta ned nivået litt med kontrollerne.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.592
Antall liker
35.569
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Dette er et "skudd fra hofta", men om du bruker MiniDSP, kan det være at du kjører den i metning "overdrive" på enten inngang eller utgang? I så fall kan du forsøke å ta ned nivået litt med kontrollerne.
Hører problemet med tre andre anlegg i huset også, to av de i helt andre rom. Bare et av anleggene som har Minidsp og Dirac.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.548
Antall liker
8.119
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Svaret fremstår klarere og klarere: HoJ har omsider tørna helt.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.591
Antall liker
34.333
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Hører problemet med tre andre anlegg i huset også, to av de i helt andre rom. Bare et av anleggene som har Minidsp og Dirac.
Skjønner hva du mener jeg tror jeg. Lite estetisk bassgang der. Vet ikke om jeg vil kalle det skurring kanskje, men kanskje noe trigres i ditt øre. Gamle Metallica låter synes jeg til tider hadde en "ulende" bass.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.592
Antall liker
35.569
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Skjønner hva du mener jeg tror jeg. Lite estetisk bassgang der. Vet ikke om jeg vil kalle det skurring kanskje, men kanskje noe trigres i ditt øre. Gamle Metallica låter synes jeg til tider hadde en "ulende" bass.
Har bestilt time til rensing av ørene, pleier å gjøre det hvert år, men har glemt det i det siste.
 
P

parafinoksen

Gjest
«Låter det som sprengt torsk hos meg?»

Hjernen er rare greier. Eventuelt på tide å pusse brillene.
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.283
Antall liker
6.476
Sted
Under stjernene
Når svigermor RIP sa sprængt ur, så mente hun lettsaltet uer.
Regner med at det også gjelder for torsk.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.246
Antall liker
4.881
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Merkelig at jeg hører det på alle anlegg i forskjellige rom, til og med på mobilen - når ingen andre hører det? Mulig jeg har elendig hørsel...?
Kanskje du bare trenger nye batterier i høreapparatet?
 
  • Haha
Reaksjoner: HoJ

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.737
Antall liker
4.630
Sted
Nøtterøy
Jeg forstår litt hva du mener HoJ. Ikke en behagelig bass i mitt anlegg, men det skurrer ikke.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Skurrer det direkte fra Spotify da?
Der jeg har spilt.. Og der er det fint.
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Hørte bare på telefonen nå. Skjønner hva du mener, hører det på telefonen. Jeg ville ikke tenkt den litt kjipe lyden på bassen som kommer der er anlegget, men selve instrumentet. Litt strenge-skurr, ikke trykt helt hardt nok på strengen når han spiller eller at strengen tar litt borti neste bånd. For meg høres det ut som en sånn type lyd i hvert fall.

Edit: kan jo hende han spiller på noe som ikke har bånd og selvsagt. Kjenner ikke så godt til "ståbass", men regner med man får lagd den type lyd der og.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hørte bare på telefonen nå. Skjønner hva du mener, hører det på telefonen. Jeg ville ikke tenkt den litt kjipe lyden på bassen som kommer der er anlegget, men selve instrumentet. Litt strenge-skurr, ikke trykt helt hardt nok på strengen når han spiller eller at strengen tar litt borti neste bånd. For meg høres det ut som en sånn type lyd i hvert fall.

Edit: kan jo hende han spiller på noe som ikke har bånd og selvsagt. Kjenner ikke så godt til "ståbass", men regner med man får lagd den type lyd der og.
Åååh... Er det dette dere mener..
For meg hører jeg bare instrumentet.
Det som blir beskrevet som skurr eller støy er ikke det.
Det er lyden av instrumentet. 😊
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.592
Antall liker
35.569
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Åååh... Er det dette dere mener..
For meg hører jeg bare instrumentet.
Det som blir beskrevet som skurr eller støy er ikke det.
Det er lyden av instrumentet. 😊
Det er etter min mening skurring, jeg får den lyden på alt jeg har testet nå, selv i begge bilene våre. Så da konkluderer jeg med at enten så er det noe feil på absolutt alle anleggene vi har i huset (seks stereo, to hodetelefoner og to biler) eller så er det noe feil med produksjonen. Jeg har aldri hørt slikt fra et instrument før.
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Det er etter min mening skurring, jeg får den lyden på alt jeg har testet nå, selv i begge bilene våre. Så da konkluderer jeg med at enten så er det noe feil på absolutt alle anleggene vi har i huset (seks stereo, to hodetelefoner og to biler) eller så er det noe feil med produksjonen. Jeg har aldri hørt slikt fra et instrument før.
Jeg har fått til de merkeligste ulyder med gitaren min så holder fortsatt en knapp på det (selv om dette ikke er gitar selvsagt).
Men tror uansett vi kan "rule out" sprengt anlegg om ikke annet :)
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Det er etter min mening skurring, jeg får den lyden på alt jeg har testet nå, selv i begge bilene våre. Så da konkluderer jeg med at enten så er det noe feil på absolutt alle anleggene vi har i huset (seks stereo, to hodetelefoner og to biler) eller så er det noe feil med produksjonen. Jeg har aldri hørt slikt fra et instrument før.
Måtte høre det på anlegget og, siden jeg ble litt nysgjerrig :)

Har endret mening til at dette er produksjon.

Jeg har jo spillt inn en del musikk tidligere og jeg synes det kanskje høres ut som han slår litt hardere på strengen og at innspillingen av bassen peaker akkurat der. Det er jo noe man for all del må unngå når man tar opp for skaper sånne type lyder.

De har sikkert hørt det (og sett det på selve lydfilen), men kanskje ikke giddi å spillt inn på nytt på grunn av det.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.592
Antall liker
35.569
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hører det samme på youtube
Måtte høre det på anlegget og, siden jeg ble litt nysgjerrig :)

Har endret mening til at dette er produksjon.

Jeg har jo spillt inn en del musikk tidligere og jeg synes det kanskje høres ut som han slår litt hardere på strengen og at innspillingen av bassen peaker akkurat der. Det er jo noe man for all del må unngå når man tar opp for skaper sånne type lyder.

De har sikkert hørt det (og sett det på selve lydfilen), men kanskje ikke giddi å spillt inn på nytt på grunn av det.
Da er vi enige.
 

atletico

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2002
Innlegg
522
Antall liker
819
Torget vurderinger
8
Jeg har hatt original cd fra 1997 og den har blitt en del spilt i disse 25 årene. Bassen noen steder på dette sporet låter ikke helt optimalt (spilt av Johnny Sjo fra D'Sound) Tipper han bruker en 5-strengs bass med lav B streng og noen lave toner ( A- B -C#) fra låten som er i E-dur, vibrerer eller peaker litt under innspillingen. Uansett er dette lett hørbart på mine Marten Parker Duo.
 
Sist redigert:

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.622
Antall liker
2.743
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Høres ut som helt vanlig klipping på meg. En basstone med litt for mye nivå.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.051
Antall liker
3.984
Sted
Tårnåsen
Topping dac som er optimalisert får å måle best mulig hos ASR-mannen og derfor mangler headroom for intersample overs?
Prøv å sett volumet i Roon litt lavere (-4dB).
Samme da?

 
Sist redigert:

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.622
Antall liker
2.743
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Lurer kanskje på om det ikke er intersample overs, men rett og slett en basstone som klipper uten at det har blitt fanget opp i mastringa. Lyngdorfen min kan jo håndtere opp til 12 dB intersample overs, vet du!
 
  • Liker
Reaksjoner: erk

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.592
Antall liker
35.569
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Topping dac som er optimalisert får å måle best mulig hos ASR-mannen og derfor mangler headroom for intersample overs?
Prøv å sett volumet i Roon litt lavere (-4dB).
Samme da?

Altså skru av fast volum og sett den på dsp-volum? Jeg hører jo problemet uten roon også - og med andre dacer - ikke bare Topping.
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.051
Antall liker
3.984
Sted
Tårnåsen
Altså skru av fast volum og sett den på dsp-volum? Jeg hører jo problemet uten roon også - og med andre dacer - ikke bare Topping.
Ja prøv å ta ned volumet digitalt i Roon med minst -4dB. Du kan også gjøre det inne i "DSP->Nivåhåndtering".
Det trenger jo ikke å ha noe med dette å gjøre for akkurat denne låta men jeg ser det OFTE så jeg har min permanent på -4dB.

PS: problemet gjelder vel de aller fleste oversampling DACer som må ta høyde for at intersamples blir høyere enn 0dBFS. I tillegg må analogsteget ha minst 3,01dB headroom over 0dBFS med mindre signalet dras ned med >3.01dB i digitalt domene. Mulig jeg leste et sted at aller siste versjon av ESS har bygd inn noe greier, på samme måte som Benchmark har gjort i forkant av ESS9028. Lyngdorf har hatt sin ICC i åresvis og med god grunn. Jeg gjør det enkelt i Roon. -4dB..
 
Sist redigert:

Ask4me22

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.06.2016
Innlegg
568
Antall liker
675
Topping dac som er optimalisert får å måle best mulig hos ASR-mannen og derfor mangler headroom for intersample overs?
Prøv å sett volumet i Roon litt lavere (-4dB).
Samme da?

Det er rart om det skal hjelpe ettersom TS får frem samme problem på de andre anleggene som er testet. Får intrykk av at du ikke liker Topping og ASR noe serlig
:unsure:
 
  • Haha
Reaksjoner: HoJ
Topp Bunn