KW´s Hifi før og nå

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.853
    Torget vurderinger
    23
    Nå gleder vi oss bare til å se det nye, dedikerte lytterommet på 80 m2, forberedt for HORN og med forgang utstyrt med minibar og spa... ;D ;D
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Da har stua blitt gul og en ny æra innledet.
    OAS var stiftet og ikke lang tid etter startet jeg de etterhvert årlige påsketreffene.
    Nå hadde jeg vokst fra gleden over snø og ski og den type vintersysler for noen år siden.
    Hva var da mer naturlig, for en etterhvert mer og mer HiFi-narkoman, å få likesinnede som også var hjemme onsdag før skjørtorsdag på besøk for sosialt, men også sterkt behov for
    å innhalere HiFiens berusende påvirkning.

    Før det første treffet hadde jeg da gått til anskaffelse av ny integrert forsterker
    en Musical Fidelity A 300, som erstattet min Densen DM10.
    Da startet også min (mer konkret) tid med A og B anlegg, det jeg mente var best ble stueanlegget og det som ble erstattet havnet på soverommet.
    Kjellern (begge rommene) var den gang helt forbeholdt mine fugler som krevde sin plass grunnet antallet 8)
    Patos Symphony AMT 3 var i hus og EMC 1 up cdspiller likeså, nå begynte det å smake av fugl.
    Anlegget fant sin plass hvor det siden har stått, og høyttalere hadde nå funnet sin plass et stykke ut på gulvet..............glemt var hvordan det normalt bør se ut i ei stue.
    Slik så det da ut på det første treffet.



    Her med mine første spede forsøk på akustikktiltak, bare løse akustikkplater 5 cm løst stillt opp mot frontveggen.

    Ved dette første treffet hadde jeg også sørget for å låne inn div. for test og prøving.
    Jeg var ganske så bekymret for ned/oppkobling, mange personer, noen med promille og lånt, og for meg fremmed, utstyr.

    Det var som bildet viser lånt inn Magnepan 1,6 og en effekt fra Sim Audio, PS Audio Powerplant 600, PS Audio HCA-2 effekt alt lånt av Audio Soulution, ved Jostein (som forøvrig var første eier/driver av vårt avholdte HFS forum)
    Videre var det lånt inn Musical Fidelity Tri-Vista 300 med ekstern strømforsyning, MF Tri-Vista Sacdspiller av Audioart ved Vidar Sonesen.

    Mener å huske at MF utstyret på Magnepan var det som slo an best hos flest den kvelden.

    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Eneste bilde som viser mine Patos Symphony AMT 3, samt noen av de som var tilstede fra OAS.

    Det var nydelig finish på kirsebærfineren på disse og jeg likte lyden veldig godt.
    Husker godt at en del lurte på hvor subben var gjemt, noe som kan tyde på at de ga godt med bass.
    Jeg likte det godt noen syntes muligens at den var litt vel fremtreden.
    Dette kan være at min A300 nok ga en noe varm og rund lyd, og selve ht. dro vel også i den retning, når da EMC cdspilleren i tillegg vel ga sitt i bassgjengivelse så ble det kanskje litt mye pluss-pluss (med andre ord litt vel rund,varm og utflytende kanskje)

    Jeg gikk vel inn i en periode hvor merket MF ga meg en god magefølelse i likhet med hva Yamaha tidligere hadde gitt meg.
    God magefølelse henger nok i noen grad sammen med tro (på).

    @pengesluk
    Horn er noe en skal ha i panna ikke i stua ;D

    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Min første Musical Fidelity (A 300).



    Denne har jeg fortsatt og er glad i og brukes for tiden i kjeller.
    Den ble oppgradert av Roar Malmin en del år tilbake, og spiller etter min mening svært bra.

    Her er hva som ble gjort i sin tid.

    Byttet alle lyttene i psu med Elna Cerafine.

    Byttet ut brolikeretter med separate likeretterdiode.

    Montert inn PP kondensatorer i signalinngang.

    Byttet ut lytt i FB? til 2 B-B lytter, som hevdes å senkeforvrengning kraftig ved lavere frekvenser.

    Optimalisert inngangskrets.

    Det nest siste punktet har medført (kanskje med annet) at denne forsterkeren fikk langt bedre kontroll med/på bassgjengivelsen.
    Det medførte at den nok fikk en noe endret klangbalanse, men jeg likte forandringen.

    Med topplokket av.



    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Som oftest blir det mye prat på påsketreffene, men noen vil også gjerne ha en lytt.
    Da er det greit at praten går ute i vinterhagen hvor døra kan lukkes.
    Dessuten er det godt med sitteplasser der.



    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Etter det omtalte påsketreffet kjøpte jeg meg en Powerplant strømrenegator PP600.
    Jeg hadde en ide/formening om at ren strøm var greit å ha før videre evntuelle oppgradringer eller prøvelån.
    Den var ikke billig, men der og da mente jeg bestemt at det var riktig tidspunkt å anskaffe en slik, selv om det helt klart kan diskuteres om ikke de kronene kunne gjort bedre lydmessig nytte på andre komponenter.
    Uansett så hadde jeg kommet til et nivå hvor jeg var fullstendig klar over at de andre eventuelle forbedringer/oppgraderinger absolutt ville kunne komme på sikt.
    Så hvorfor ikke starte det hele med best mulig utgangspunkt...........tenkte nå jeg.



    Det var en ganske stor og tung (46 kilo) sak, så gulvet var den naturlig plassen for en slik en.

    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Så..........sliter jeg litt med rekkefølgen på neste komponenter inn i stua.
    Det får så være, nå kom ihvertfall Bel Canto eVo2 og Sonus Faber Cremona inn på ganske kort tidsrom, husker bare ikke rekkefølgen.
    Trolig kom Cremona inn først og etter mine beregninger var dette i ca. 2003.
    Da må de nødvendigvis helt i starten ha blitt drevet av MF A300, da jeg ikke kan huske at jeg har eid noe mellom den og Bel Cantoene.



    Nydelige høyttalere og kjøpt mye med hjertet må jeg nok bare innrømme.
    Når det er sagt så hadde de jo fått bra omtale også da.
    En skikkelig godfølelse å pakke de opp og få plassert de godt ute på gulvet, noe som passet de lydmessig fint.

    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Mulig jeg fant ut at A300 ble litt svake for Cremona, for ikke lang tid senere kjøpte jeg Bel Canto eVo2 først den ene monoblokka og så den andre en stund senere................
    og så satt det klart i toppen (forhåpentligvis), jeg brukte da den første tiden pre out på min MF A300 som forforsterker.



    Det ble når jeg tenker meg om kanskje ikke den helt store forbedringen med bare den ene BC blokka, men med den andre og da 2 stykk brokoblet skjedde det noe.
    Det ble tydelig bedre med mer kontroll, selv om jeg i etterkant vet (eller mener å vite) at de ikke var i helt topp kondisjon, ladelyttene var litt kokte (særlig på den ene viste det seg)
    Dette kommer jeg tilbake til senere, da de ble fikset og oppgradert hos Malmin.

    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Her er både Cremona og Bel Canto på plass.



    Siden BC er svært effektive, så passet de utmerket å bli brukt på Powerplant 600.
    De blir ikke varme og kan stå uten særlig mye plass/luft rundt seg.

    Rega P3 står der, MF riia samt en Denon DVD 2900.




    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.889
    Antall liker
    13.921
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ahh, flotte de Cremona! 8)
    Var det ikke med de som OAS på påskeblot fikk litt sjokk av SRVs Tin Pan Alley?
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Ahh, flotte de Cremona! 8)
    Var det ikke med de som OAS på påskeblot fikk litt sjokk av SRVs Tin Pan Alley?

    Ja, om de fikk sjokk kan jo de svare på sjøl som var der, men jeg mener å huske at dette var litt senere enn der vi er nå, men det var med Cremona så det er rett.

    Men en sub kom jo inn her på denne tiden.
    En Rel 5.

    Her et sweetspotbilde fra litt senere, for her har da MF KW Linestage og KW SACD kommet inn.
    CDhyller ble bare skrudd rett inn i veggen, så der er det en del hull 8)



    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    MFKW Linestage



    En skikkelig (stor) preamp på 20 kilo og med utgangsimpedans på 0,5 ohm, driver da alt med letthet.
    En solid sak som også var sikker på den måten at en gjerne kunne sette den på etter at effektrinn var slått på, uten problem så langt jeg erfarte.

    MFKW Sacd



    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    MF Sacd spilleren er det ikke så veldig mye å skrive om selv om jeg eide den.
    Om det var akkurat mitt eksemplar eller flere som ikke helt forsvarte de forventningene en bør kunne ha for et produkt til nærmere 60K, kan jeg ikke svare på.
    Saken var at jeg jo var tent på SACD som format og mente at tiden nå var inne for å satse på det.
    Litt ille da at da den kom i hus og ble koblet opp så leste den ikke SACD i det hele tatt men kun redbook.
    Ikke en eneste av mine riktignok ganske få leste den.
    Dessuten så støyet den ikke så rent lite og det rare var at cden støyet med forskjellig styrke og lyd på forskjellige cder.
    Den fikk Audioart tilbake for å sende til England for service/sjekk.
    Den kom etter en tid tilbake og nå leste den SACD og lydegjengivelsen var det ikke noe å si på.
    Støyen særlig på noen cder (støy fra drivverket) var ikke særlig forbedret.

    Heldigvis for meg, så var vi blitt enige om at jeg samtidig skulle få låne den helt nye
    MFKWDM 25 todelte cdriggen MF nettopp hadde kommet med.



    Så fikk jeg det flotte valget at jeg kunne beholde den av de jeg ønsket.

    Jeg valgte den todelte, men da "tapte" jeg jo SACD delen, men jeg "vant" muligheten for å kjøre digitalt inn i dacdelen av den nye, og jeg angret aldri på det valget.

    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Da er det på tide med nytt sweetspotbilde.



    Som den våkne her kanskje vil legge merke til så har det dukket opp noe nytt.
    Ny (brukt) Rega P25 med DV-X5 pickup, kjøpt av R.E.S
    Men det står også annet nytt her.
    Powerplant har midlertidig blitt plassert ut til venstre og på gulvet står det nå MFKW750 effektforsterker med ekstern strømforsyning.

    Denne var kun på lån og selv om det låt bra, så ble det aldri noe av at jeg kjøpte den.

    Vegghylle Target til platespiller har kommet inn også, men jeg fant fort ut at det ikke var et gode, det kom mer vibrasjoner til spilleren der enn om den sto på benken.
    Gulvet var langt bedre enn veggen for å forhindre vibrasjoner til Regaen.


    Edit; Og selvfølgelig det nye todelte (dac/driverk) MFKWDM25.
    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Veldig koselig lesning og gjennomgang av HiFi dette KW, like morsomt å lese om fordums åpenbaringer,
    som dagens ditto. ::)

    Følger interessert med videre... ;)

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    tyan

    Musiker
    Ble medlem
    31.10.2009
    Innlegg
    257
    Antall liker
    48
    Sted
    Telemark
    Interressant tråd dette! :) Jeg begynte nok en stund etter deg (82 - 83) men kjenner noe igjen her. Hadde flere Dali modeller blant annet. Hadde også et par JBL L166. ;D
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.082
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Dette var fin romjuls-lesning, KW.
    Flott tråd, med mye snadder-utstyr som jeg kjenner godt av omtale men aldri har hørt. Og det er både underholdende og lærerikt å få et innblikk i andre sin historie og "utvikling".
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg må også hive meg på og gratulere med en trivelig tråd. Ikke mye "kabel krangel" her.

    Det er også morro å konstantere at hobbyen fenger så mange aldersgrupper (no offence!) og at den fenger over tid. jeg har også hatt en Saab, men da som russebil i 1992...
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Takker Lagga, tyan, ottone og Kalle Klovn!

    Bilder liker alle vi barn, her mot høyre.




    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.637
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Herlig tråd KW, jeg prøver å følge med i "historietimene" din ;)
    Skjønner at du er en mann som har sett/eid, hørt og prøvd det meste.
    Imponerende er det ordet som slår meg en 3.dags juleformiddag :)

    gismo
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Da tar vi en tur ned i kjeller selv om tidsperspektivet kanskje ikke er helt på (h)året riktig.

    De som har vært med fra start har vel fått med seg min interesse for fugler og hold av det.

    Jeg hadde svært mange fugler fra 83/84 til ca. 2005/6 (startet i 79), så har det raskt bare blitt færre og færre.........og mer HiFi.

    Det er vel omtrent for 5 år siden jeg bestemte meg for å kaste ut og ikke minst få rengjort skikkelig i det som i dag er lytterom i kjeller.
    Det var på den tiden egentlig kun et stort voliere (uttrykket for store bur) med kun en sluse for meg på innsiden av døra.
    Rommet var ca. 510x350 (nå 465x306) så de hadde god plass småfuglan selv om de var mange.
    I tillegg har jeg et ca. like stort kjellerrom, som fortsatt brukes til de få fuglan jeg har igjen.

    Jeg rev og kastet ut det som var, og hadde en aldri så liten tanke om lytterom den gang da.
    Det ble stor plass rent med nymalte vegger og tak og gulv.
    Så ombestemte jeg meg og det ble slik i stedet.



    Nytt voliere den ene halvparten til et par nydelige Yellowlegged Honeycreepers og den andre halvparten til meg med stol og bord, hvor jeg kunne sitte å nyte den nye flott pyntede volieren med bark på gulvet greiner og det meste som skulle til.

    De 2 fuglene er så små at de ikke synes på bildet her.
    De kan derimot sees helt på slutten av denne videosnutten jeg har lagt på youtube.
    Det er det to aller siste fuglene på filmen, for de som gidder å se hele ::)


    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Nå varte ikke denne bruken av nevnte rom mer enn ca. et år.
    Da startet byggingen av nytt kjellerrom med nytt stenderverk dobbelt lag med gipsplater, som bare gjorde rommet mindre, men i følge ekspertene mer egnet som lytterom siden alt var i mur/betong.

    Først et bedre bilde til av voileren tatt innefra i volieren.
    Kan så vidt skimte den lille blå på greina der oppe.


    Så har jobben startet



    Så er den i ferd med å bli ferdig.



    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Med nye vegger og dobbelt med gips, så måtte jeg foreta meg noe i taket som er og var betong.
    Her lagde jeg en ramme på 240 x 120 med 4 x 7,5 cm akustikkplater oppi.



    Ferdig hengt opp i taket.



    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Slik ser det ut fra anlegget og bakover og det er i nåtid.



    Vil etterhvert vise noen bilder som viser utviklingen i den andre enden og med litt som har vært prøvelånt og eid.
    Mye er jo da havnet her etter som nye ting har kommet i stueanlegget.

    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Egen kurs 4 kvadrat SC helt fra sikringskapet og godt med kontakter.



    Focal 1007 Be på prøvelån.



    Ming Da (MC3 var det vel?) forforsterker.
    Min Zhaulodac modifisert av Malmin etter mine ønsker (+ litt etter tips fra han) fisket opp på headfiforum i sin tid hvor det var mye snakk rundt denne.
    Rega P3 ned hit da ny P25 oppe.
    Og mine monoblokker Bel Canto eVo 2.

    Noen godt brukte akustikkplater ble brukt til div. testing av slikt.............
    ble mer orden på slikt etterhvert.

    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Martin Logan Vantage fikk jeg låne av OAS medlem nr. 1..........kjempesnill kar :D



    Her skulle refleksen diffuseres og noen gamle deler fra Ikea veggdeler/skjermbrett gjorde nytten på dette tidspunktet..............bedre enn ingenting ville jeg tro ;D
    Her står nå MFKW linestage, noe som kan tyde på at det er noe nytt oppe........dette senere.

    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Litt smått og godt fra Kina.
    Zhaulo dac og Ming Da rørpre.




    Forøvrig min eneste rørgreie noen gang, den er avhendet, mens dacen brukes på loftet.

    Edit; ehhhh, her må jeg inn å korrigere meg sjøl, man har da eid komponenter med rør før.
    Flere av allerede nevnte MF komponenter hadde jo smårør inne i systemet, jeg tenkte bare ikke på det som rørutstyr, der er vel en del enige vil jeg tippe ;)

    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Har fått ørene opp for hva div. akustikktiltak kan gjøre med lydgjengivelsen.
    For noen år tilbake leide Roald og jeg en bil for å hente en god del av slikt helt oppe på fjellet ved porten til Jotunheimen.

    Vel oppe med utsikt mot Jotunheimens fjellandskap i Lom.



    Ikke så gale utsikt den andre veien heller hos denne karen.



    Vel hjemme så var det bare i all hast å laste inn, turen tok lenger tid enn beregnet/håpet, så vi hadde svært dårlig tid med å få levert bilen tidsnok........ehh den skulle allerede vært levert da dette bilde ble tatt......... med det gikk greit.



    Varer til 5 OASere.

    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Bare om litt av det som ble gjort med Zhaulodacen.
    Jeg syntes det var artig å lese på headfi om denne den tiden det var mye blest om den.
    Siden den var så billig, så syntes jeg også det kunne være artig å få gjennomført noe av det som var av tips.
    Nå strømmer jo markedet over av billige dacer, men den gang så så jeg 1,7 K som ganske billig ikke ble det noe moms heller (importerte sjøl direkte)

    Malmin byttet til større (og bedre?) lytter og byttet til likeretterbroer (Shotky?, mener han laget broene sjøl= loddet sammen) her kan jeg fort havne på tynn is siden det er noen år siden både med det ene og andre.

    Til venstre slik det var og til høyre ser i de nye større lyttene samt de nye likeretterne.


    Kortsluttet utgangscapasitorene (ikke fjernet, slik at det bare er å lodde av igjen om ønskelig)



    Hodetelefon forsterkerkretsen ble koblet vekk fra systemet og jeg satte inn de alternative opampene
    opa2604...........håper :-\ det jeg nå husker er rett....mulig det var et par ting til.


    Litt morsomt å gjøre noen forsøk på å forstå litt av det tekniske.
    Selv om jeg i OAS regi har gått på et loddekurs, så tror jeg det vil bli overlatt til andre ved behov.

    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Akustikk ja!
    De hvite slitte platene som bare ble styggere etter hver rokkering skulle nå inn i rammer med sort ht.trekkstoff.

    Fint å tukle med utendørs på sommertid.



    Stifte på sort trekk.



    Og så opp på veggen (oppe i stua)



    Festet fort,enkelt og greit slik.



    Siden dette er for hjørnet så har jeg brukt litt større vinkeljern, mens de som neger på flatveggen brukes med mindre, så bar trer jeg hele ramma inn på, og kan enkelt regulere avstanden til vegg sjøl innenfor rimelighetens grenser.


    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Artig tråd dette, KW :)
    Du har vært igjennom dine perioder du også, ser jeg...
    NB; fugler skal skytes, ikke holdes i bur :D

    M
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    gismo skrev:
    Herlig tråd KW, jeg prøver å følge med i "historietimene" din ;)
    Skjønner at du er en mann som har sett/eid, hørt og prøvd det meste.
    Imponerende er det ordet som slår meg en 3.dags juleformiddag :)

    gismo
    Takk for det gismo, men jeg føler den midterste påstanden din er sterkt overdrevet ;)
    Det virker bare så voldsomt når flere år blir presset inn på noen få dager ;)
    Og når jeg først har deg på tråden, så får du be han andre der oppe (du vet) om å slutte og skyte dyr og særlig fugler, det er da blinker å få kjøpt..................kan ta med de ut i naturen også 8)
    En dag så hevner nok naturen seg, og han vil bli tatt av en bamse oppi lia der eller kanskje en grotesk diger tiur som ingen har sett makan til før, før han, idet han glir inn i den enorme tiurkjeften............for meg en fascinerende tanke at fuglemorderen blir slukt av en tiur .....med børse og det hele ;D

    Mvh.KW..........................................@jegeren; jeg får takke litt likevel da.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Så tilbake til noe fredligere :)

    Noe som skaper ro --------- i lydbildet.
    Akustikktiltak ble både laget og handlet inn, det siste klart dyrest.

    4 Furutechpaneler fordi de er lette å flytte på og ganske brukbart utseende ble kjøpt.
    Senere 4 stykk daader bruktkjøp.
    I høst ble det snekret rammer til innkjøpte rockwool akustikkplater, i stor stil, og resultatet er til og med jeg fornøyd med både snekkermessig og effektmessig.............KW nå diyer på et område han mestret.

    Men først bilder av de ferdigkjøpte som sto i kjeller.



    Da dukker det også opp nye høyttalere som vekselvis ble prøvd her og i stue.
    Det jeg fort fant ut av var at cremona ikke kunne stå nede, men det var heller ikke intensjonen med kjøpet.
    Jeg hadde ikke gode nok ht. der fra før og hadde fattet interesse for ht. av merket Kef.

    Hadde eid Kef tidligere noen små stativere Kef Coda 7 brukt på soverommet, men ellers ikke et merke jeg var spessielt opptatt av, selv om en kollega småertet meg med at det var nettopp Kef en burde ha.
    Jeg oppfattet det som fleip...........han derimot fleipet antagelig ikke innerst inne.......bare utenpå ;)

    Jeg hadde vel stativKef i tankene dersom ref. serien eller kanskje noe annet om større.
    Så fikk jeg en PM fra en som visste litt om min spirende interesse for merket, med opplysning om et par på bruktbørsen..............det er de på bildet.

    Kef Ref 203.2



    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Fantastisk tråd, KW. :)

    Minte meg på at jeg skulle komme en tur også..
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Denne



    sto godt plantet på gulvet i kjeller og fungerte godt der nede med sin rettere frekvensrespons enn Cremona og med manglende festkul og tidligere avrulling i bassen, så funket det bedre i det mindre rommet med sin slankere og strammere bassgjengivelse.

    Jeg hadde jo ikke egentlig planer om en såpass dyr ht. til kjellerrommet, men på bruktmarkedet
    blir det jo som oftest halv pris eller lavere.
    Når fargen også passet svært bra inn med det andre jeg hadde der, så ble det jo bare blink.
    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Tråden er en nytelse, og bør vel egentlig aldri slutte?

    ;D
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Tråden er en nytelse, og bør vel egentlig aldri slutte?

    ;D
    Greit for meg........................................betaler du moroa?
    ;D
    Ellers takk Topline og vg!

    Da rusler vi opp en etage igjen, eller en trapp.
    De skarpe blant dere har nok for lengst skjønt at jeg ikke bor her i enebolig på 7 etager ;D
    Egen "høyblokk" i Bærum hadde vært noe............blæ...
    Det får holde at jeg vitterlig bor her som den "innvandrer" jeg er, men trives det gjør jeg.
    Det er halvetager det er snakk om (+ kaldt/stableloft)..........da blir det jo kortere mellom "etagene" ;)

    Sist vi var her så besto forsterkerene av Bel Canto eVo2.
    De fikk litt juling under et tordenvær her og måtte til doktoren.

    Der ble den i både sju smale og sju breie og i mellomtiden hadde jeg heldigvis min MF A300, slik at jeg iallfall fikk lyttet på musikk.

    De sju siste breie ble svært så breie og dagen før jeg fikk den tilbake hadde jeg allrede kjøpt meg en ny forsterker (etter først å ha prøvelånt den i ei ukes tid)





    Fortsettelse følger ;)
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Dette er grunnen til at Bel Canto havnet i kjeller og forble der i mitt andreanlegg.
    Makan til måten mine Cremona nå fikk anledning til å vise hva de kunne prestere hadde ingen forsterkere før greid her......og det har vært flere innom som ikke er blitt nevnt også.

    Jeg skulle egentlig bare prøve den som andre hadde gjort før meg, ja jeg skulle egentlig ikke hatt den før etter 2 andre, men siden jeg skulle ha påsketreff og sto der kun med min A300, så klarte jeg å mase meg til å få gå foran de 2 i køen.
    Dessverre for dem, de fikk aldri anledning til å prøve den, jeg bare nektet plent å gi den fra meg egoistisk som jeg kan være når det er viktig ;D

    Beklager det som skjedde for den andre oaseren som sto på lista og V. Mørk var det vel som hadde ønsket den for test i Fidelity, som også sto foran meg på lista.

    Jeg bruker vanligvis ikke sterke uttrykk, men her var det på sin plass for å gjenspeile hvilken opplevelse jeg hadde den dagen/ de dagene hvor Cremona for meg virkelig sang.
    De trengte det jeg vil mene er strøm og det har Karan Kas 270 mer av enn mange.

    Alt slikt er subjektivt og andre likte den ikke like godt som jeg gjorde og fortsatt gjør, men noen andre likte den godt også får jeg legge til.

    Den er konstruert av mannen som den er navngitt etter Milan Karan i Serbia.
    Han har noen egne løsninger på div. kretser, som om han ikke er helt aleine om de, virker å noen grad å være noe fra normalen.
    Skal ikke gå videre inn på dette tema her, fordi jeg fort kan komme til å skrive/uttrykke meg feil grunnet liten komentanse på området.
    Ikke er det lett å finne informasjon på nettet heller om dette merket og nevnte kretsløsninger.
    Bare nevne at det påstås at den jobber ganske høyt opp i klass A, men dette uten at den er der konstant.
    Det brukes noe som kalles sliding bias, og dette medfører bl.a. at den ikke står i klasse A i hvilemodus, men visstnok henger sammen med signalet inn.
    For meg er det viktig (som mange sikkert har fått med seg 8) ) at den ikke står og varmer opp masse unødvendig, men likevel gir godlyd ut.
    Krell har visst noe lignende visstnok ikke sliding (trinnløst) men i step (trur eg)

    Det var nok denne (Karan) som var inne i bildet, når RoDa i et tidligere innlegg nevnte noe om sjokkopplevelse ved avspilling av SRV´s Tin Pan Alley.
    Legger til at en Rel5 sub også bidro den gangen........og vi spillte høyt ;D
    Men det satt bra, det gjorde det.

    Forsterkeren står på så godt som året rundt, men jeg mener å ha erfart at den kan ha godt av å bli slått av en gang i blant for så å bli slått på igjen sånn rent lydmessig.
    Det hender jo at en likevel skal/må slå den av, f.eks. ved torden og kanskje et kabelforsøk (HT.kabel må vite)

    Ikke et eneste problem på de nå over fire årene den har stått (på 8) ) her!


    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Slik så det da ut fra sweetspot en aldri så kort tid.



    Før jeg fikk opp mine første hjemmelagede akustikkplater på frontveggen.
    Og platespiller ned fra veggen/hylla som bare skapte problemer.



    Blir en del sweetspotbilder, men det må til for å vise utviklingen.

    Mvh.KW
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn