Kuro 9G plasma - Rødt stikk, kalibrering og diverse (KRP-500A/600A LX5090H LX6090H)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Heisann. Vurderer å skaffe meg en krp-600. Vet dere om denne også kan volt resettes som kr-500? Finnes det noen i stavanger/sandnes området som kan være behjelpelig med dette da selve resettingen ser ut til å være hakket over min "paygrade" for å si det slik :)
    Eller er det smartere å fixe seg en ny lg eller sony OLED for 10K mer? Men det er noe forlokkende med disse flaggskipene ifra Pioneer.
    Samme fremgangsmetode, men jeg tror ikke den blir like sort som 50". Jeg hadde slått til på en KRP-600(a) om prisen var gos. Filmopplevelsen er bare bedre på en plasma, selv når man tar 4K/HDR i betraktning. Men det er nå min mening da. Kjøp av TV er et tapsprosjekt uansett, men noen tusen er vel verdt risikoen.

    Jeg er i Sandnes/Stavanger noen ganger i året siden jeg har familie her. Men jeg skal ikke ta turen med det første. Merk at du ikke nødvendigvis må/skal resette (som kan gi utilsiktede bivirkninger hvor man må nødt å gå over omfattende innstillinger i servicemenyen at bildet skal bli bra igjen. eg hadde ikke hatt lyst til å resette den for så å bli ansvarlig for at bildet ble helt jalla og måtte bruke unødvendig mange timer på å sette den i stand igjen). Stort sett holder det å justere på nøkkelparametre i servicemenyen, så kan man uansett full reset i neste omgang når man er vant med prosedyren og har god tid.
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    del2

    Orket ikke flytte på de andre Tvene for å få en svart bak vegg men slik står den

    Vis vedlegget 511706


    Etter dette justerte jeg ABL og målte et 100% fullskjerm hvitt vindu og verdiene før og etter er cirka 35cd/m2 mot 75cd/m2 etter på.



    Legger også med bilde av Panasonic VT60 Vedsiden av LX5090 og min andre KRP500-A vedsiden av LG OLED C7

    Vis vedlegget 511709
    Som du ser har både Panasonic VT60 og LX5090 glød i bildet, vanskelig å se på LX5090 men det er der.


    LG oled C7 og KRP-500A stående i kjeller er derimot klin umulig å se noe på glød fra

    Vis vedlegget 511710

    Vis vedlegget 511711
    Vet ikke hvor lett det er å se men en helt annen dybde i fargene på kuroen. Ikke det at man kan sammenligne slik med bilder men… Største forskjellen er allikevel uten tvil hudtoner og realismen du får fra kuroen.

    Så det var litt fra gårsdagen, da gjenstår bare å kalibrere ferdig men klokken var passert leggetid for litt for lenge siden så rakk ikke det. For meg er dette hvert fall en helt ny TV når man kan ha et slikt svart nivå vs den gløden du får i et svart rom uten å resete. Håper det var til nytte for noen :)

    Edit: Kopierte settingene fra KRP en som står i kjelleren og borsett fra litt fin justering på gain (470vs475 på Red high, 506 på Green high på begge, og 509vs520 på Blue high) i service menyen er dE verdi allerede nå under 0.5 avg. Så vet ikke om jeg gidde mer nå siden tven ikke komme til å bli brukt uansett :p
    Hvor er bildene av blomsten hentet fra? Kunne vært artig og sett det på min Sony AF9. Synes ikke den er noe dårligere enn siste Kuroen jeg hadde (KRP-600M), heller mottsatt. Hadde vel fire Pioneer plasma skjermer totalt.
     

    ggn1hs

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2018
    Innlegg
    20
    Antall liker
    1
    Det er fra blurayen The KURO Experience Disc 2008. Tror du også kan finne klippene på YouTube:)
     

    Kweid

    Medlem
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    11
    Antall liker
    11
    Sted
    Randaberg
    Heisann. Vurderer å skaffe meg en krp-600. Vet dere om denne også kan volt resettes som kr-500? Finnes det noen i stavanger/sandnes området som kan være behjelpelig med dette da selve resettingen ser ut til å være hakket over min "paygrade" for å si det slik :)
    Eller er det smartere å fixe seg en ny lg eller sony OLED for 10K mer? Men det er noe forlokkende med disse flaggskipene ifra Pioneer.
    Samme fremgangsmetode, men jeg tror ikke den blir like sort som 50". Jeg hadde slått til på en KRP-600(a) om prisen var gos. Filmopplevelsen er bare bedre på en plasma, selv når man tar 4K/HDR i betraktning. Men det er nå min mening da. Kjøp av TV er et tapsprosjekt uansett, men noen tusen er vel verdt risikoen.

    Jeg er i Sandnes/Stavanger noen ganger i året siden jeg har familie her. Men jeg skal ikke ta turen med det første. Merk at du ikke nødvendigvis må/skal resette (som kan gi utilsiktede bivirkninger hvor man må nødt å gå over omfattende innstillinger i servicemenyen at bildet skal bli bra igjen. eg hadde ikke hatt lyst til å resette den for så å bli ansvarlig for at bildet ble helt jalla og måtte bruke unødvendig mange timer på å sette den i stand igjen). Stort sett holder det å justere på nøkkelparametre i servicemenyen, så kan man uansett full reset i neste omgang når man er vant med prosedyren og har god tid.
    Ok, tror jeg legger Kuro planen død foreløpig. Får holde øyene åpne for andre nyere modeller.
     

    Kweid

    Medlem
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    11
    Antall liker
    11
    Sted
    Randaberg
    Heisann. Vurderer å skaffe meg en krp-600. Vet dere om denne også kan volt resettes som kr-500? Finnes det noen i stavanger/sandnes området som kan være behjelpelig med dette da selve resettingen ser ut til å være hakket over min "paygrade" for å si det slik :)
    Eller er det smartere å fixe seg en ny lg eller sony OLED for 10K mer? Men det er noe forlokkende med disse flaggskipene ifra Pioneer.
    Samme fremgangsmetode, men jeg tror ikke den blir like sort som 50". Jeg hadde slått til på en KRP-600(a) om prisen var gos. Filmopplevelsen er bare bedre på en plasma, selv når man tar 4K/HDR i betraktning. Men det er nå min mening da. Kjøp av TV er et tapsprosjekt uansett, men noen tusen er vel verdt risikoen.

    Jeg er i Sandnes/Stavanger noen ganger i året siden jeg har familie her. Men jeg skal ikke ta turen med det første. Merk at du ikke nødvendigvis må/skal resette (som kan gi utilsiktede bivirkninger hvor man må nødt å gå over omfattende innstillinger i servicemenyen at bildet skal bli bra igjen. eg hadde ikke hatt lyst til å resette den for så å bli ansvarlig for at bildet ble helt jalla og måtte bruke unødvendig mange timer på å sette den i stand igjen). Stort sett holder det å justere på nøkkelparametre i servicemenyen, så kan man uansett full reset i neste omgang når man er vant med prosedyren og har god tid.
    Ok, tror jeg legger Kuro planen død foreløpig. Får holde øyene åpne for andre nyere modeller.
    Da ble det en 65 tommer Panasonic VT60 som skal få spille til sine siste timer i kjelleren. Det gledes! Mange gamle filmer skal snurres igjen:)
     
    Sist redigert:

    Magnus75

    Fersking
    Ble medlem
    29.12.2018
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Hei har enn Pioneer Krp 600A som har begynt og slå seg av ,den gir ikke noen koder med tanke på blå blinkende lys,tven kan slås på straks (har kun sett en gang at det kom en feilkode med 4blinkende blå lys så ett mellomrom og 4blinkende blå lys)Hvordan kommer man inn i service mod. på denne tven... er det mulig evt og se noe feilkoder i denne menyen?Mvh Magnus
     

    Doffen9999

    Fersking
    Ble medlem
    06.06.2020
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Sted
    Arneberg
    Hei, jeg har en Pioneer KRP 500 M.

    Lurer på hvordan jeg kan koble til lyd til skjermen når jeg skal spille PlayStation 4.

    Mvh Kristoffer
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel en "monitor" uten lyd, ikke engang optisk ut? Da må du vel kjøre enten en receiver med HDMI inn/ut, evt en lydplanke med det samme. Evt en HDMI De-embedder med analog eller digital ut. Og skal du ha det perfekt må du vel ha en S/Pdif delaybox, slik at lyden er 100% i sync med bildet på skjermen.
     

    Doffen9999

    Fersking
    Ble medlem
    06.06.2020
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Sted
    Arneberg
    Monitor uten lyd ja.
    Optisk ut er jeg usikker på hva du mener med ?

    Eneste utgang fra PlayStation er jo Hdmi. Er det mulig å koble Hdmi fra PlayStation og inn i lydplanke og få lyd på en monitor uten lyd da ? Eventuelt samme spørsmål med Reciever?

    Jeg har tidligere koblet min Canal Digital dekoder fra høyttalere og inn i Reciever og inn i Dekoder, men på de nye boksene er det ikke inngang til kablet lyd, kun Hdmi inngang der også.

    Håper på svar.

    Kristoffer
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.717
    Torget vurderinger
    1
    Det er en 3.5 jack utgang for lyd på håndkontrolleren til PS4, og denne kan tilkobles f.eks. et par med aktive høyttalere. Den bør også være lydmessig sync'et til bilde du ser på skjermen.

    ps4-kontroll.jpg


    Videre må du sørge for at all lyd ledes mot denne utgangen i innstillingene til PS4 (se bilde):

    ps4-kontroll-inn.jpg


    Alternativt så er det jo en optisk utgang fra PS4 enheten, og en tredje løsning er å bruke en splitter eller boks som kan separere ut lyden fra HDMI utgangen, og en finner sikkert dette ved å søke på Google.
     
    Sist redigert:

    Mr. Streamer

    Medlem
    Ble medlem
    11.11.2019
    Innlegg
    40
    Antall liker
    4
    Jeg har en strøken KRP 500M, å lurer på hva denne kan være verdt?. Den står nå på gulvet å støver ned, til fordel for en 4K skjerm, men må si at den gamle Pioneern står seg godt selv sammenlignet med nye moderne TVer
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    171
    Antall liker
    287
    Jeg har en strøken KRP 500M, å lurer på hva denne kan være verdt?. Den står nå på gulvet å støver ned, til fordel for en 4K skjerm, men må si at den gamle Pioneern står seg godt selv sammenlignet med nye moderne TVer
    Solgte i 2019 en KRP-500A (strøken) med originalt Pioneer dreibart bordstativ, uten høyttalere. Fikk 3500kr. Fornøyd med det. Var relativt tungsolgt da. Lå vel ute 3-4 mnd. Er nok for "spesiellt interesserte" disse tvene nå til dags, og slike er det ikke så veldig mange av akkurat, så det er bare å smøre seg med tolmodighet hvis du skal selge OG vil oppnå en ok pris. Legger du den ut til 400kr så blir du nok kvitt den i en fei :p. PS fikk fryktelig mange henvendelser angående bare bordstativet. Hadde vel bud på 1500kr for bare det. Mediaboksen (usikker om M-modellen har denne?) lå på 4-6000kr alene, på ebay... Selv mener jeg nå 3500kr for hele pakka var rene røverkjøpet, men vi som vet hva dette er for noe er vel gjerne NOE "biased" og legger mer verdi i det enn hva mannen i gata gjør. Man får jo en splætt ny 50" 4K smart-tv for omtrent samme pris, liksom...
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.841
    Antall liker
    10.657
    Torget vurderinger
    10
    Har en 508xd som jeg kjøpte som «fjorårets modell» på tilbud for kr 26990,- våren 2008.
    Oppløsningen er på merkelige 1365x768.
    Den er i daglig drift og junior og jeg diskuterte i dag hvor bra og behagelig bilde den har.
    Det er ikke et snev av innbrenning.
    Skulle ikke forundre meg om vi har den i 20 år.

    Trenger den kalibrering tror dere?
     

    Mr. Streamer

    Medlem
    Ble medlem
    11.11.2019
    Innlegg
    40
    Antall liker
    4
    Solgte i 2019 en KRP-500A (strøken) med originalt Pioneer dreibart bordstativ, uten høyttalere. Fikk 3500kr. Fornøyd med det. Var relativt tungsolgt da. Lå vel ute 3-4 mnd. Er nok for "spesiellt interesserte" disse tvene nå til dags, og slike er det ikke så veldig mange av akkurat, så det er bare å smøre seg med tolmodighet hvis du skal selge OG vil oppnå en ok pris. Legger du den ut til 400kr så blir du nok kvitt den i en fei :p. PS fikk fryktelig mange henvendelser angående bare bordstativet. Hadde vel bud på 1500kr for bare det. Mediaboksen (usikker om M-modellen har denne?) lå på 4-6000kr alene, på ebay... Selv mener jeg nå 3500kr for hele pakka var rene røverkjøpet, men vi som vet hva dette er for noe er vel gjerne NOE "biased" og legger mer verdi i det enn hva mannen i gata gjør. Man får jo en splætt ny 50" 4K smart-tv for omtrent samme pris, liksom...
    Takk for svar!

    Tror ikke helt folk skjønner hvor god denne TVen er!
     

    Cadillacman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.10.2007
    Innlegg
    717
    Antall liker
    117
    Er inne på tanken til å skaffe meg en Kuro 60", har blitt advart av en i familien, men har fra før en 42" Kuro.
    Det er vel ikke bare pixler som teller eller ? Synes absolutt min Kuro er helt knall bilde på.
     

    Cadillacman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.10.2007
    Innlegg
    717
    Antall liker
    117
    Er inne på tanken til å skaffe meg en Kuro 60", har blitt advart av en i familien, men har fra før en 42" Kuro.
    Det er vel ikke bare pixler som teller eller ? Synes absolutt min Kuro er helt knall bilde på.
    Har fått den i hus nå.Model PDP-LX608D. Har anskaffet Polk lydplanke med sub. Denne skal kobles til optisk inngang, men kabelen lyser ikke
    rødt i enden der den skal plugges inn i lydplanken. Er det noe som må gjøres med TV for å aktivere optisk utgang ?

    Lyd ok via hodetelefonutgang.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hvor mange timer holder en plasma? Innbiller meg at jeg har vesentlig gråere bilde nå enn for 11 år og ca 20 000 timer siden (LG 60).
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Du har garantert det. Må nok innni servicemenyen og styre litt med et par nøkkelverdier. Dette er fordi tven har en algoritme som øker biaspenningen (eller noe tilsvarende) etter hvert som timene går. Dette gjør at bildet ikke er like sort som da den var ny.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn