Kurant strømpadde UTEN filter?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.021
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Som med alt annet så finnes det vel nyanser? Jeg fikk litt hakeslepp da jeg skulle handle skjøtetrommel på Biltema for utendørs bruk. Lett å anta at en slik en kan kobles til flere power tools og være av solid kvalitet - men merket at ingen oppga hvor mye strøm de var dimensjonert for. Kun kvadrat, med liten skrift.

    Som noen andre her påpekte, 1,5mm2 er ikke uvanlig å se. Lengden er også viktig. Skjerming mot støy. Bøyelighet (du får hifi-strømkabler som er 2,5mm2+ uten å være stiv som en pinne).

    Det kan også være mye støy som plukkes opp av billige fordelere. Om du prøver Ethernet gjennom stikkontakten faller overføringshastigheten dramatisk om den er koblet i en padde. Om det har noe å si for hifi derimot aner jeg ikke, men er interessant nok.

    Forsterkeren min er koblet rett i veggen etter anbefalinger fra produsent, da mange av disse filtrene i praksis ender opp med å strupe strømmen.

    Til sist vil jeg vel tro at strømforsyningen til apparatene dine til har mest å si. En god strømforsyning skal selv takle og filtrere litt støy.

    Anekdote: Jeg har en Torus TOT Max jeg kobler en del ting i anlegget gjennom. Denne koster vel 15-20k ny. Eneste sted jeg merket forskjell var på en Rega Fono MM, som fikk mindre støy og klarere lyd. Men det er et billig lite riaa-trinn til et par tusenlapper. Resten av maskinparken klarte seg fint uten (i hvert fall i følge mine ører).
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.563
    Antall liker
    7.519
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ja Supra lager gode grenuttak, men så vidt jeg vet får du ikke bestilt de uten filter slik som trådstarter ønsker.
    Du kan velge om du vil ha av/på-bryter og/eller overspenningsvern, men filterne tror jeg er obligatoriske.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Ja Supra lager gode grenuttak, men så vidt jeg vet får du ikke bestilt de uten filter slik som trådstarter ønsker.
    Du kan velge om du vil ha av/på-bryter og/eller overspenningsvern, men filterne tror jeg er obligatoriske.
    Jeg trodde bestemt at standard modellene kom uten filter og vern men det kan se ut som om du har rett. Da kan trådstarter se bort fra Supra sine produkter.

    -BB-
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Har sans for disse, billig (i relativ forstand) og virker veldig solid med alukabinett. No BS her.
    Du kan bare be dem å lage en versjon uten filter/koble det ut.

    Ca. ( NOK 1050,- + frakt ) * moms
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Dette innspillet er ikke svar på spørsmålet, men tillater meg et velment råd om å styre unna padder så langt det er mulig. Det er sikkert kvalitetsforskjell på dem, men jeg har til gode å høre en padde som ikke forringer lydkvalitet fremfor det å plugge seg direkte i stikkontakt. Sett heller opp flere stikkontakter.

    Padder utgjør flere tilkoblingspunkter og ofte dårlige kabler med påfølgende fare for overgangsmotstand osv.

    Filter...... bestående av kondensatorer som reduserer DC komponenter på sinusen? Keiserens nye klær?
    Som sagt, gjør det enkelt spør du meg
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Ja Supra lager gode grenuttak, men så vidt jeg vet får du ikke bestilt de uten filter slik som trådstarter ønsker.
    Du kan velge om du vil ha av/på-bryter og/eller overspenningsvern, men filterne tror jeg er obligatoriske.
    Vi har sådan en i vores klub men jeg har taget filtrene ud.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Dette er en simpel umulighet.
    Kondensatorer kan IKKE reducere DC i den sammenhengen :)
    Nettopp mitt poeng, mens slike påstander fremsettes ofte, til og med fra hifimagasiner.
    Som sagt, keiserens nye klær?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Nå skal vi vel definere, hva´ som er hva´, når "slike påstander fremsettes ofte" 😁 .
    Er det innebyggd et DC filter, finnes det både kondensatorer og dioder i strømveien. Det er diodene, som fjerner DC.
    En annen type kondensatorer alene, kan fjerne visse former for støykomponenter, men ikke DC.
    Tror ikke på, at noen producenter ville kaste et par kondensatorer i deres strømpadde å påstå, at dette fjerner DC.
    Viktigt å presisere, hva´som er hva´. Tror, du må lese litt mere opp på fakta hér :)
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.941
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ja, vet ikke så mye om dette jo. Kjøpte et LCAudio DC filter for lenge siden fordi mange snakket om dette med DC, tenkte jeg skulle prøve.
    Vet at det egentlig skal monteres i komponenten det gjelder men jeg satte det i et kabinett så strømmen kunne gå igjennom det før det kom til komponenten. Kan ikke si jeg noen gang har opplevd forskjeller med eller uten så det er ikke i bruk.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Heller ingen grunn til å sette noe som helst imellom, om du ikke har problemer.
    Andre har problemer med ringkerne-trafoer, som kan "brumme/snerre" mekanisk ved DC på strømnettet,
    og da hjelper et DC filter ofte.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har litt rot i tilgangen til støm da jeg kun har ét uttak ved anlegget. Bruker en helt vanlig supermarked padde, der går strøm til riaa, sub og plaspiller men der går også en kabel videre til anlegget hvor der er en annen padde, her går strøm til høyttalere og også her går en kabel videre til en Furutech TP-60E padde og komponenter! Så ikke helt optimalt men det fungerer jo....
    Ser at det billigste Vibex filter koster 1200€ hernede så jeg har det fint som jeg har det.
    En vanlig padde vil bremse dynamikken. Strøm er vigtig for dynamik.
    Jeg købte min store tunge Vibex, som var udgået da ny model var kommet. Det var i Lydbutikken i Danmark, som er til at snakke med.
    Senere købte jeg en Vibex over nettet en Black Friday. Nedsat 40 %. Man kan være heldig.
    Bedste løsning er altid et installationskabel til hvert apparat i kraftig kvalitet. Det har jeg til stereon. Dog Ikke til surround endnu. Det giver bedre dynamik, renhed, råstyrke og rum.
    Den store Vibex fordelerboks har tre udtag uden filtre, og 8 med.Den nyere model har ikke filtre. De sælger begge dele.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Ja, vet ikke så mye om dette jo. Kjøpte et LCAudio DC filter for lenge siden fordi mange snakket om dette med DC, tenkte jeg skulle prøve.
    Vet at det egentlig skal monteres i komponenten det gjelder men jeg satte det i et kabinett så strømmen kunne gå igjennom det før det kom til komponenten. Kan ikke si jeg noen gang har opplevd forskjeller med eller uten så det er ikke i bruk.
    Fordi det ikke var dimensioneret godt nok så. Jeg oplever strammere mere slagkraftig bas og renere mere opløst top.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Den kammen så ut som et spennende tweak :D
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    The ORIGINAL RatsNest....... :LOL: :LOL:
    Jeg liker kaos....i skjønn forening.



    Det som er viktig når det gjelder strømpadder er......
    å koble apparater på riktig strømpadde...og skru på apparater i riktig rekkefølge...for å unngå høye knepp.. spesielt på dingser med høy følsomhet.

    Da holder det med de paddene du får på Kiwi eller Europris.

    Da får man lavt støygulv, og kan spille live konserter fra filharmoniske...og fortsatt høre han tullingen som kremter på bakerste rad.

    ...om du ikke opplever de strømproblemene som Ymir til stadighet skribler om da. 🥴
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Denne gjør sikkert lite galt, tenker jeg skal plukke opp et par av disse siden de er stjernekoblet, ikke fryktelig dyre og ikke noe annet krimskrams:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Her er noen knallbra som benyttes her i heimen. Solide kontakter og utførelse. Fåes i mange versjoner.


     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Denne gjør sikkert lite galt, tenker jeg skal plukke opp et par av disse siden de er stjernekoblet, ikke fryktelig dyre og ikke noe annet krimskrams:
    Man har kommet frem til at stjernekoblet ikke er så godt.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Man har kommet frem til at stjernekoblet ikke er så godt.
    Det har vel litt med støybildet og impedans til jord
    Stjernekobling i miljø opp til 10 kHz
    "Ring jord" jordledning, apparat til apparat, med støybilde i området 10kHz - 100kHz
    dersom "ringjording" gir lavere impedans til jord sammenlignet med jordings impedansen "stjerne jording".

    Så da kan sikker erfaringene sprike her også. Og flat jordkabel anbefales helt frem.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Vibex mener ikke, at man skal bruge stjernejord.
    Hva Vibex mener betyr ikke så mye.
    En velger den jordingen som er formålstjenlig etter forholdene som anbefalt etter en NEK NE standard
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det har vel litt med støybildet og impedans til jord
    Stjernekobling i miljø opp til 10 kHz
    "Ring jord" jordledning, apparat til apparat, med støybilde i området 10kHz - 100kHz
    dersom "ringjording" gir lavere impedans til jord sammenlignet med jordings impedansen "stjerne jording".

    Så da kan sikker erfaringene sprike her også. Og flat jordkabel anbefales helt frem.
    Ja en kobber plade er vel det optimale. Så stor overflade som muligt.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Nå skal vi vel definere, hva´ som er hva´, når "slike påstander fremsettes ofte" 😁 .
    Er det innebyggd et DC filter, finnes det både kondensatorer og dioder i strømveien. Det er diodene, som fjerner DC.
    En annen type kondensatorer alene, kan fjerne visse former for støykomponenter, men ikke DC.
    Tror ikke på, at noen producenter ville kaste et par kondensatorer i deres strømpadde å påstå, at dette fjerner DC.
    Viktigt å presisere, hva´som er hva´. Tror, du må lese litt mere opp på fakta hér :)
    Meg som blandet diode og kondensator i dette DC tilfellet. Beklager det.
    Tror ellers du misforstår meg, mitt poeng er å ikke blande inn noen form for padder og filter.
    Takk for meg 😊
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hva Vibex mener betyr ikke så mye.
    En velger den jordingen som er formålstjenlig etter forholdene som anbefalt etter en NEK NE standard
    Hvad Vibex mener, betyder meget. Fordi de er lykkedes med at de giver, som jeg hører det, en organisk lyd, som andre ikke har præsenteret. Vibex har deres mening om mange ting med produktion af deres fordelerbokse, (padder), der må ikke være metalskruer. Vibex bruger et specielt materiale der hedder Krion, som er tungt og lyddæmpende.
    Andre mener, at det skal være stjernestel. Men ikke Vibex.
    Det vigtigste er at lytte selv, og vurdere hvad der er bedst. Hvad lyder bedst og hvad har de gjort! Hvorfor virker det?
    Jeg ved, at plastik er så dårligt i forbindelse med strøm og lyd.
    The Shy, hvordan er dine to fordelerbokse? Er det plastik eller bakelit?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Hvad Vibex mener, betyder meget. Fordi de er lykkedes med at de giver, som jeg hører det, en organisk lyd, som andre ikke har præsenteret. Vibex har deres mening om mange ting med produktion af deres fordelerbokse, (padder), der må ikke være metalskruer. Vibex bruger Krion, som er tungt og lyddæmpende.
    Andre mener, at det skal være stjernestel. Men ikke Vibex.
    Det vigtigste er at lytte selv, og vurdere hvad der er bedst. Hvad lyder bedst og hvad har de gjort! Hvorfor virker det.
    Jeg ved, at plastik er så dårligt i forbindelse med strøm og lyd.
    The Shy, hvordan er dine to fordelerbokse? Er det plastik eller bakelit?

    Har du en annen teknisk forklaring enn den jeg ga for at @Drossel ikke har noe utbytte av stjernekobling og de at du har det?
    For det er vel det som til syvende og sist er interessant, HVORFOR opplevelsene spriker i flere retninger her også? :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Optimalt er det ikke nei. Om jeg setter en dobbel adapter på uttaket i veggen slipper jeg gå via den første fordeler, kanskje litt bedre.
    Kjør effekttrinn og annet som bruker mye strøm i første padde og bruk padde nr.2 til kassettspiller og annet som bruker minimalt med strøm. Fungerer greit det og det er også helt trygt.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Her foretrækker jeg effekttrin et direkte i væggen og resten i strømskinne hvor der er lessloss filter i.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn