Kurant strømpadde UTEN filter?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Kanskje så meget som ti kvadrat kobberstænger.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Ingen tvivl i mit sind om at forskellige materialer farver lyden. Forskellige legeringer, forskellige tykkelser på trådene f.eks Solidcore og forskellige isolations materialer. Men man selvfølgelig have alt for meget bas så man ikke kan høre det. De fleste er basfanatikere.
    Præcis sådan et ja. Har et sådant og et som jeg har bygget ind i en strømskinne.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Ingen tvivl i mit sind om at forskellige materialer farver lyden. Forskellige legeringer, forskellige tykkelser på trådene f.eks Solidcore og forskellige isolations materialer. Men man kan selvfølgelig have alt for meget bas så man ikke kan høre det. De fleste er basfanatikere.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hva gjør liksom dette "filteret" da?

    Uansett hvor mange og hvor store kobberskinner man lodder fast på enden av en strømkabel så er det vel fremdeles selve kabelen, i veggen og før "filteret", som avgjør hvilke karakteristika strømtilførselen har? Om så ikke var tilfelle så kunne man vel lage et "filter" som var langt, langt større og inneholdt 10X så mye kobber, med presumptivt lagt bedre egenskaper?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Det der træ er sindsygt hårdt. Er næsten umuligt at skru sammen igen når det har været åbnet. Så vurderer at det ikke er brandfarligt.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    To underforum vel, ett for hver leir? Og begge moderert med hard og skruppelløs hånd.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Har du en annen teknisk forklaring enn den jeg ga for at @Drossel ikke har noe utbytte av stjernekobling og de at du har det?
    For det er vel det som til syvende og sist er interessant, HVORFOR opplevelsene spriker i flere retninger her også? :)
    Jeg forstår ikke dit spørgsmål. Hvorfor taler du om ringjord?
    Ringjord består typisk af en kobberleder, der ligger vandret i overfladen. For at være effektiv, skal den vandrette jordelektrode dække et stort areal.

    Vibex snakker om, at man ikke skal bruge stjernekobling i fordeler boksen (padden). De bruger så jord i rækkefølge. medens andre bruger stjernejord som er, at alle stikkontakter i fordeler boksen ses som første.

    1634464809736.png


    Her ses filteret. Der er ikke filter på tre af udtagne. Det brugte jeg til tre monoblokke effektforstærkere. Det hvide er Krion. Det er måske det samme som det der hedder Corion.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.963
    Sted
    Tårnåsen
    Forstår fortsatt ikke hvordan stjernejord, som jeg antar blir akkurat det du får ut av stikkontakten i veggen (?) er så dårlig? Alt det ekstra styret med svære solid-core kobber bare for å forlenge kontakten fra veggen?? Gir liten mening for meg... Trådstarter ønsket IKKE filtre. Ble litt bekymret over diskusjonen nå så nå kan jeg like godt kjøpe noe fra Rimi virker det som. Da har jeg i så fall spart 2000kr omtrent på 2x6 uttak, før vi begir oss ut på det vannviddet over som har ingenting å gjøre med hva trådstarter etterspurte: "Tips til en kurant strømpadde UTEN filter? 3-4 uttak...."
    :)
     
    Sist redigert:

    Pug309gti

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Innlegg
    1.712
    Antall liker
    898
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    8
    Denne gjør sikkert lite galt, tenker jeg skal plukke opp et par av disse siden de er stjernekoblet, ikke fryktelig dyre og ikke noe annet krimskrams:
    ja og wireworld har og en spaceport. https://www.futureshop.co.uk/wireworld-spaceport-6-way-power-conditioner
    om den er bra vet ikke jeg lite bilder å finne på nett om innmaten
     

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    236
    Antall liker
    223
    Sted
    Oslo
    Var i kontakt med Jevning ( Supra ) og spurte om de kunne lage strømpadde uten filter, altså 6 eller 8 stikk som har samme funksjon som de to første stikkene på padda. Og det kunne de sa han. Jeg gikk ikke videre / bestillt noe, men fikk inntrykk av at må kontakte Njål Hansson.
     

    Cappuccino

    Medlem
    Ble medlem
    26.10.2021
    Innlegg
    24
    Antall liker
    8
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Tips til en kurant strømpadde UTEN filter?
    3-4 uttak....

    mvh
    Proffen
    Hei. Du sa ikke noe om pris, men forsøker meg likevel...
    Jeg har forsøkt sikkert 8-10 forskjellige slike oppigjennom.
    Har endt opp med strømfordelere fra Nordost, Furutech og Ansuz. Alle disse leverer svært gode produkter hvor pris står i forhold til ytelse.
     
    Sist redigert:

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Kjøpte en slik for en stund siden
    Begynte å bli trangt i den forrige da det er er par sånne Produkter med strømforsyning i selve kontakten i anlegget.
    Denne var knall, og stikkene er vinklet slik at de strømforsyningene bare tar opp en plass.
    Har i tillegg 16 a og 3000 et eller annet watt toleranse.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Kjøpte en slik for en stund siden
    Begynte å bli trangt i den forrige da det er er par sånne Produkter med strømforsyning i selve kontakten i anlegget.
    Denne var knall, og stikkene er vinklet slik at de strømforsyningene bare tar opp en plass.
    Har i tillegg 16 a og 3000 et eller annet watt toleranse.
    Den så veldig grei ut og til en meget hyggelig pris :)

    mvh
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    58.492
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte en slik for en stund siden
    Begynte å bli trangt i den forrige da det er er par sånne Produkter med strømforsyning i selve kontakten i anlegget.
    Denne var knall, og stikkene er vinklet slik at de strømforsyningene bare tar opp en plass.
    Har i tillegg 16 a og 3000 et eller annet watt toleranse.
    Hva er den laget av?
    Plast / aluminium, eller bare plast?

    Mvh
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.467
    Antall liker
    3.286
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som at de har en alminnelig ferrit sylinder rundt hver leder, samt jord. Det siste er (i såfall) en tabbe. Har eksperimentert med slike nettledninger for mange år siden, og de låt litt "glatt" og snilt. Fjernet litt av mikrodynamikken og det naturlige "trøkket" i musikken.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker


    samt 12 uttaks utgaven. Fungerer helt utmerket. Har flere av disse rundt i kåken. I dag er det veldig mye som ikke krever så vanvittig med strøm, men det blir flere og flere enheter.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Dess mer "glatt og snill lyd" er tegn på att det går i riktig retning. Lite drama tyder på mindre støy. Hva noen oppfatter som mer trøkk og mikrodynamikk er en feiltolkning for økt støy inn til elektronikken.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.712
    Antall liker
    7.825
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Padde uten filter, uten overspenningsvern og uten kabel tas imot 👍🏻
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.467
    Antall liker
    3.286
    Torget vurderinger
    1
    Dess mer "glatt og snill lyd" er tegn på att det går i riktig retning. Lite drama tyder på mindre støy. Hva noen oppfatter som mer trøkk og mikrodynamikk er en feiltolkning for økt støy inn til elektronikken.
    Interessant hvordan preferanser varierer entusiaster imellom. Det er vel en av årsakene til den store spredningen i hvordan apparater og anlegg låter.

    Min erfaring herom skriver seg ca 22 år tilbake i tid, men jeg husker det godt. Dedikert lyttrom i rekkehus. Ombygd kjellerstue., Litt trangt rom og dårlig takhøyde, men gjorde "alt" for å få det brukbart. Støpte nytt gulv, dobbelisolerte vegger mot nabo, fjernet isolasjon i taket for bedre takhøyde. Nytt el-skap med egen teknisk kurs, jordet selvsagt. Og (etterhvert) et lastebillass med absorbenter, difusorer og Helmholtz resonatorer. Var nyskilt, så trengte ikke ta estetiske hensyn.

    Var innom flere høyttalere: Sonus Faber Extrema, Forsman VSS3, Forsmann Ultima og tilslutt Magnepan 3.6 med/uten subber.
    Nettkabel-testingen skjedde med sistnevnte. Jeg hadde en litt hardhet i lyden i presens området 2-3kHz, der øret er mest følsomt. Merket det spesielt på klaver når jeg spilte høyt. Med ovennevnte nettkabel med feritter, så "myknet" denne hardheten. Etterhvert oppdaget jeg imidlertid at "mykheten" gikk igjen på all musikk. En slags egenlyd. Senere ble jeg oppmerksom på en sjenerende førsterefleksjon fra sidevegg. Den forsvant med 4 stk RPG Abfusors. Da forsvant også førnevnte hardhet. Så prøvde jeg FAT LMC nettkabel rund baut. En skjermet installasjonskabel med godt tverrsnitt. Mange her på HFS som bruker den. Den låt subjektivt litt mørkere og "tørrere". Fikk inntrykk av at den bedre reduserer støyen enn den flettede uskjermede med feritter.

    Har senere prøvd ymse "eksotiske" nettledninger. Alle var uskjermet, og alle tenderte mot denne "mykheten". Følte det var mer et skritt til siden enn fremskritt. Spesielt prisen tatt i betraktning. Bruker fortsatt FAT LMC.

    En kompis kjøpte et par av de flettede, uskjermede feritt kablene. Han sa han likte lyden. Har fortsatt noen stykker liggende hvis noen er interessert.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn