KT120 trøbbel

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
768
Antall liker
458
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Hei, hadde musikk på i bakgrunnen isted.
Plutselig var det ett lite skrik (varte ett kort sekund). Gikk bort til anlegget og kjente en svak eim av svidd motstand.
Var lyd i begge kanaler.
Klarte ikke å pinpointe hvor lukta kom fra.

Når jeg nå skrur opp effekten Audio Research vs115, finner jeg to brendte motstander til det ene rørparet (4 rør pr kanal, to og to med samme stømjustering).
rps20201230_174348.jpg

Begge motstandene går inn på pinne 4 på hvert sitt rør (midt i bildet, øverste rad i bildet over).
rps20201230_174440.jpg

Når jeg følger ledningen som går til de to motstandene, finner jeg ingen brendte eller misfagede komponenter.
rps20201230_174826.jpg

Loddepunktene ved +420v teksten.

Dårlig rørsett?
Har jeg hatt flaks?

Rørsettet har vært i drift i 7t siden det ble montert.
Justerte rørstrømmen senest sist gang anlegget var på. Etter 4t (på nytt etter første oppstart samt etter 1t).
Alle røra ga samme strømtrekk, så quad'ene var quad'er. Skulle nok dobbelsjekka før jeg spilte to plater i dag?
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
768
Antall liker
458
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Tror man det vil holde å sette inn nye motstander?
Sansynligvis nytt rørsett også?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.347
Antall liker
3.694
Torget vurderinger
1
Er forsterkeren konstruert til disse rørene?
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
768
Antall liker
458
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
I starten kom de med 6550, men ble mot slutten levert med kt120 ja.
Alt etter hvem man spør får man to forskjellige svar ang trafoen (at den er underdimensjonert eller helt fin for det forhøya strømtrekket kt120 røra representerer).
Aldri funnet noe om endring i motstandstype eller verdi, kun trafo.

I mitt eie har den gått 1000+++ timer på det gamle rørsettet (også kt120, men levert direkte fra audio research)
Men merka at lyden begynte å endre seg, så bytta derfor rørene til ett ubrukt sett jeg hadde liggende.

De andre 6 motstandene til de andre 6 røra, er uten misfarging, så tviler på at det er rørtypen som er årsak her (medvirkende kanskje).
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
Ikke noe uvanlig at disse motstandene ryker dersom man har et dårlig rør eller to. Jeg har byttet katodemotstander og motstander i strømforsyning på flere ulike ARC komponenter tidligere. Bytt motstander og kjøp nye rør er min anbefaling.
Ang 6550 eller KT120 er det som du sier forskjellige svar å få. Enkelte ARC, feks 210 var det ikke bare å bytte til KT120, men en mod i strømforsyningen måtte til. Dersom din VS115 er gått 1000t med 120 tidligere, skulle en tro at dette ikke var noe problem.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.052
Antall liker
8.306
Torget vurderinger
1
Min ARC VT100 "eksploderte" når et rør konka ut. Motstand eksploderte med lyden av en kinaputt. Alle røra i den aktuelle kanalen tar kvelden, samt en transistor.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.737
Antall liker
4.630
Sted
Nøtterøy
Hadde tidligere eN VT100 mk3 som tidligere eier hadde satt i KT120. Endte med service hos Audiomix (Hans): Satte inn 6550 rør igjen som var originalt. Forsterkeren oppførte seg eksemplarisk etter det. Og lyden ble ihvertfall ikke dårligere. ;)
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
768
Antall liker
458
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Blir å lodde inn nye motstander på nyåret.
Bytter røra samtidig!
Får finne noen som kan ta en overhaling på den samtidig tenker jeg.

Noen som vet om noen som har en rørtester i trøndelag (gamle sørtrøndelag)?

Vs115'en liker winged c 6550, men de begynner å bli vanskelig å finne. Har prøvd med tung-sol 6550. Foretrekket kt120 varianten når winged c ikke står på menyen.
Fikk tak i 4 stk winged c for noen år siden. Bruker de i strømforsyninga i ref5'en (ett om gangen...).
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.222
Antall liker
2.734
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Blir å lodde inn nye motstander på nyåret.
Bytter røra samtidig!
Får finne noen som kan ta en overhaling på den samtidig tenker jeg.

Noen som vet om noen som har en rørtester i trøndelag (gamle sørtrøndelag)?

Vs115'en liker winged c 6550, men de begynner å bli vanskelig å finne. Har prøvd med tung-sol 6550. Foretrekket kt120 varianten når winged c ikke står på menyen.
Fikk tak i 4 stk winged c for noen år siden. Bruker de i strømforsyninga i ref5'en (ett om gangen...).
RTF read the fucking manual :)
Har du mulig het for å sjekke tomgang at den er uforandret ? Om den fortsatte å spille etter st den poppet kan tyde på en gass /eksplosjon inni ett rør der den kortslutter ett øyeblikk med ett lite l ys glimt pga støv urenhetne inni røret for å reparere seg selv via getteren ,
Prosedyre på carver er da å sjekke sikringer og ny oppstart med med evt ny tube output sikring og sjekke at strømmen er uforandret og all good to go " Ellles du kan ha ett rør som er permanet kortsluttet
 
Topp Bunn