Diverse Kronen faller - hva med kjøpeplanene i 2015?

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Dette ser jeg ikke på som noe umiddelbart problem.Om man ser hva som er ute i bruktmarkedet til "spottpris" har man riktig bra mulighet til å oppgradere
for en rimelig penge.Flere eksempler på Torget.Desto verre er det for bransjen.
Når gode og forholdsvis nye produkter annonseres for 25-30% av nypris er det duket for gode kjøp.
Her er det bare å bestemme seg raskt.
Mvh Kenneth
 

Kondis

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.02.2013
Innlegg
912
Antall liker
712
Sted
Okkaby
Torget vurderinger
13
Heller 50% - 70% av ny pris her på sentralen...
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Jeg har også trålt bruktmarkedet en stund. Problemet er å finne de tingene en vil ha.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Hadde i hvert fall flaks med min handel av elementer fra England. Handlet for litt over en måned siden da pundet var på 10,38. Så at de var på over 11,60 for noen dager siden - Hadde kostet meg 7k mer hvis handelen hadde skjedd nå
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.286
Antall liker
11.088
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg har også trålt bruktmarkedet en stund. Problemet er å finne de tingene en vil ha.
Ja. Og når de en sjelden gang dukker opp er det transporten som er problemet. Voksne høyttalere krysser ikke landet i en postkonvolutt. Ikke i en personbil heller.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Leser på OHC sine sider at prisene stiger med 20% pga krona :p. Da snakker vi altså. Da blir det nok mer oppussing av hus og rom her :).
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Har ikke planer om å kjøpe en dritt i 2015.

Ja ok da, muligens ny sykkel. Sugen på en fulldemper til sti.

Bortsett fra det blir det vel husleie, mat i kjøleskapet, og strenger til bassene. Ser ikke poenget i å bruke penger bare for å bruke penger.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Har ikke planer om å kjøpe en dritt i 2015.

Ja ok da, muligens ny sykkel. Sugen på en fulldemper til sti.

Bortsett fra det blir det vel husleie, mat i kjøleskapet, og strenger til bassene. Ser ikke poenget i å bruke penger bare for å bruke penger.
Nei, av de som bruker penger bare for å bruke penger finnes det flere enn nok av i dette kjære landet vårt. ;)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.240
Torget vurderinger
1
Jeg er igrunnen ferdig med Hi-Fi nevrosa; denne evige rundansen med "oppgraderinger". Det skjer ingen revolusjoner innen tradisjonell hi-fi fra år til år slik at man kan fint klarer seg med et man har. Når det er sagt sikler jeg etter en ARC SP20 + ARC REF75 som siste forsterker sånn engang for alle. Med det blir nok med drømmen.
Ellers er det jo galskap å kjøpe ny dyr hi-fi når man ser hva relativt nytt utstyr går for på bruktmarkedet...
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har ikke planer om å kjøpe en dritt i 2015.

Ja ok da, muligens ny sykkel. Sugen på en fulldemper til sti.

Bortsett fra det blir det vel husleie, mat i kjøleskapet, og strenger til bassene. Ser ikke poenget i å bruke penger bare for å bruke penger.
Har du prøvd å koke strengane til bassgitaren? Det gjorde eg då studentøkonomien var på det verste....
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
889
Antall liker
437
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Har nettopp kjøpt ny forsterker og venter på et par høyttalere,så neste år blir det egentlig bare å betale for service av den gamle Rega cd-spilleren og en ny pick-up til platespilleren.Har også lovet meg å trappe ned på platekjøpene.Alt i alt skal jeg prøve å være nøysom i 2015.

mvh.s,
Måtehold er bra... med måte! ;)
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Har nettopp kjøpt ny forsterker og venter på et par høyttalere,så neste år blir det egentlig bare å betale for service av den gamle Rega cd-spilleren og en ny pick-up til platespilleren.Har også lovet meg å trappe ned på platekjøpene.Alt i alt skal jeg prøve å være nøysom i 2015.

mvh.s,
Måtehold er bra... med måte! ;)
Også sagt på en annen måte 'Jeg er måteholden når det gjelder alt - især måteholdet!' :)
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.936
Antall liker
753

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.378
Antall liker
63.379
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Leser på OHC sine sider at prisene stiger med 20% pga krona :p. Da snakker vi altså. Da blir det nok mer oppussing av hus og rom her :).
Det har også DN fått med seg

Skrur opp stereopriser etter kronefall - DN.no
PR-kåt som alltid? Vanskelig å se noe annet poeng med den artikkelen enn et forsøk på å lokke flere kunder til butikken..
Fra artikkelen; Noen av norges rikeste er på kundelisten. Det er ikke uvanlig at de plukker med seg et lydanlegg til over 100.000 kr.
Mange av oss på HFS må aspirere til en plass blant den noble elite ;)
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Leser på OHC sine sider at prisene stiger med 20% pga krona :p. Da snakker vi altså. Da blir det nok mer oppussing av hus og rom her :).
Det har også DN fått med seg

Skrur opp stereopriser etter kronefall - DN.no
PR-kåt som alltid? Vanskelig å se noe annet poeng med den artikkelen enn et forsøk på å lokke flere kunder til butikken..
Fra artikkelen; Noen av norges rikeste er på kundelisten. Det er ikke uvanlig at de plukker med seg et lydanlegg til over 100.000 kr.
Mange av oss på HFS må aspirere til en plass blant den noble elite ;)
Det skulle vel stått ' Det er ikke uvanlig at de plukker med seg kabler til over 100.000kr' ;)
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
PR-kåt som alltid? Vanskelig å se noe annet poeng med den artikkelen enn et forsøk på å lokke flere kunder til butikken..
Fra artikkelen; Noen av norges rikeste er på kundelisten. Det er ikke uvanlig at de plukker med seg et lydanlegg til over 100.000 kr.
Mange av oss på HFS må aspirere til en plass blant den noble elite ;)
Det skulle vel stått ' Det er ikke uvanlig at de plukker med seg kabler til over 100.000kr' ;)
Det skulle vel stått ' Det er ikke uvanlig at de plukker med seg kabler til over 100.000kr til hytteanlegget' ;)
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.936
Antall liker
753
Ok, nå skal jeg ikke disse OHC. Jeg har et godt forhold til dem, og på Horten-messa kjøpte jeg det eneste produktet jeg hadde lyst til å kjøpe der for øyeblikket, nemlig en Isotek strømfilter på messetilbud. Og sannelig snek det seg med en Nordost digitalkabel i handelen også, selv om jeg egentlig ikke liker Nordost. Men den kabelen kostet nærmere 1k enn 100k da, og kan lett skiftes ut:).

Det som artikkelen har rett i er at prisene vil variere en del med vekslende kronekurs, og variasjonene blir vel større når kronekursen er mere ustabil enn det den har vært de siste åra. Mulig at å bestille noe dyrt der akkurat den 02.01.2015 ikke er rette tidspunktet, men ellers tror jeg prisene vil gå seg til utover. Det er neppe slik at alle varer øker med 20%. Jeg antar det f.eks. er forskjell på merker de importerer selv (da kan de f.eks. ha en avanse på 60%), og merker de skaffer via importør (da tar importører f.eks. 20% av avansen). Eller sagt på en annen måte; de har mere å gå på for merker de importerer selv. Dette gjelder alle bransjeaktører, også de som driver fra kjøkkenbordet.

I tillegg har de sikkert fortsatt tilbud, vårslepp, høstfest, messetilbud, jubileumstilbud, lagersalg, Black Friday, og hva det nå heter alt sammen i 2015 også. Så selv om prisene totalt sett blir litt høyere i 2015 enn i 2014 merker kanskje de fleste av oss ikke så stor forskjell. Og i verste fall får vi klarer oss med det utstyret vi har i dag - en slik strategi svir nok mere for bransjeaktørene enn for oss vanlige kunder.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Ok, nå skal jeg ikke disse OHC.
Min kommentar var vel like mye ment som et uhøytidelig sleivspark til oss kabeltilhengere.
Det er vel også begrenset hvor mange kabler man kan få for 100k, men man kommer jo et stykke på vei, ihvertfall!
(Sistnevnte var for å fyre opp den andre leiren) ;)
 

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Innlegg
448
Antall liker
114
Sted
Halden
Og jeg som skulle ha meg en VPI CLASSIC 3 neste år.:( Satse på en brukt kansje.

R
oar
 

RoyVidar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2012
Innlegg
308
Antall liker
54
Sted
Sandefjord
Vaker litt på brukten - det kan bli forsterkerbytte om jeg finner noe passende, men ellers er jeg ganske fornøyd :)
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Leser på OHC sine sider at prisene stiger med 20% pga krona :p. Da snakker vi altså. Da blir det nok mer oppussing av hus og rom her :).
Det har også DN fått med seg

Skrur opp stereopriser etter kronefall - DN.no
PR-kåt som alltid? Vanskelig å se noe annet poeng med den artikkelen enn et forsøk på å lokke flere kunder til butikken..
No shit, Sherlock !
Det er jobben hans. Han er kjøpmann og kremmer, - og an sabla bra sådan. Det gjelder alle som overlever så lenge i en slik bransje.
Når DN kommer innom og vil intervjue deg om butikken din da er du ganske innsnødd om du ikke benytter muligheten til å lokke kunder til butikken.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Når DN kommer innom og vil intervjue deg om butikken din da er du ganske innsnødd om du ikke benytter muligheten til å lokke kunder til butikken.
Det er vel heller ikke sikkert at dette var rekkefølgen. At DN 'plutselig' står på dørstokken.....
(uten å antyde at noe snusk har funnet sted).
 

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2013
Innlegg
395
Antall liker
42
Sted
Stavanger - Kirkegaten nr.43.
Torget vurderinger
0
Når DN kommer innom og vil intervjue deg om butikken din da er du ganske innsnødd om du ikke benytter muligheten til å lokke kunder til butikken.
Det er vel heller ikke sikkert at dette var rekkefølgen. At DN 'plutselig' står på dørstokken.....
(uten å antyde at noe snusk har funnet sted).
- ... - Min erfaring er at DN faktisk plutselig kan "stå på døren" uten forvarsel, ( for noen år siden ).

Mvh. Lyden av Opplevelser med ønske om Den Beste og mest (etter)-tenksomme Julen i manns minne...
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Når DN kommer innom og vil intervjue deg om butikken din da er du ganske innsnødd om du ikke benytter muligheten til å lokke kunder til butikken.
Det er vel heller ikke sikkert at dette var rekkefølgen. At DN 'plutselig' står på dørstokken.....
(uten å antyde at noe snusk har funnet sted).
- ... - Min erfaring er at DN faktisk plutselig kan "stå på døren" uten forvarsel, ( for noen år siden ).

Mvh. Lyden av Opplevelser med ønske om Den Beste og mest (etter)-tenksomme Julen i manns minne...
Jeg er i hvert fall helt sikker på at DN ikke kommer løpende fordi GT ringer og forteller at krona faller.;)
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
:(;) He, he. ....
Kanskje Hi-Fi sentralen skal gjenoppta tråden med butikkbesøk? Det er vel en viss reklameeffekt i det også. Reportasjen fra Oslo HFC var faktisk ikke så verst.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.236
Torget vurderinger
1
De har har for mitt vedkommende blitt sterkt reduserte, planene.
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Har ikke planer om å kjøpe en dritt i 2015.

Ja ok da, muligens ny sykkel. Sugen på en fulldemper til sti.

Bortsett fra det blir det vel husleie, mat i kjøleskapet, og strenger til bassene. Ser ikke poenget i å bruke penger bare for å bruke penger.
Har du prøvd å koke strengane til bassgitaren? Det gjorde eg då studentøkonomien var på det verste....
Har fått med meg tipset, men så lenge ett D'Addario sett koster rundt tohundrelappen fra diverse nettsjapper, så slipper jeg heldigvis det. ;)
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Når de nå skal trykke opp en masse Euro, er det kanskje håp om en viss kronevekst - i alle fall i forhold til Euro??
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.692
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
NOK har allerede styrket seg 50 øre i forhold til høyeste eurokurs i desember, det vil si drøyt 5%.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.522
Antall liker
7.597
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Den norske kronen kommer til og styrke seg med minst 10% i løpet av 2015, det er jeg ganske sikker på, hvorfor ?? Jo fordi oljeprisen vil gå oppover igjen fordi de ledende oljeproduserende land på sikt ikke er tjent med en fat pris på under 50 dollar, regn med en fat pris 90-95 dollar hvilket er akkurat nok til at det igjen er lønnsomt for de største igjen og produsere med normal fart. Slik det er nå så tjener veldig få penger og da skrur de ned takten på produksjonen, mens etterspørslen forblir stort sett den samme og det alene vil presse prisene oppover igjen og med økt oljepris så vil krona styrke seg en del igjen. Euroen er overvurdert for tiden og sveitser franc'en helt vill noe som gjør at produktene unionen og Sveits ønsker og eksportere blir for dyre, noe som igjen gjør at asiatiske produkter blir enda mere intresannte....... på sikt vil det komme mottiltak mot handels lekasjen grunnet valuta svingningene.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.936
Antall liker
753
Problemet er at storhetstida for olje som drivstoff og energikilde antageligvis er på hell. Oljeprisen vil sikkert svinge litt fremover også, men i sum må den holdes lav for at det f.eks. ikke skal bli for fristende for andre land å satse på el-biler. Høy bensinpris betyr at el-biler blir mere lønnsomme også for kunder som ikke trenger å tenke på norsk avgiftspolitikk, derfor vil antageligvis de oljeproduserende landene gjøre alt de kan for å holde drivstoffprisene nede. Det er antageligvis bedre for oljebransjen å fortsette å selge billig, enn å risikere at salget går ned pga andre energikilder.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.522
Antall liker
7.597
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Greed er et ord som alltid dukker opp, tjener ikke oljeproduserende land slik at det er rom for innvesteringer eller at det gir nok fortjenste så økes prisen, så enkelt er det.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Olje er jo fortsatt dyrt sammenlignet med produksjonskostnadene ved konvensjonell produksjon.
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
554
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
Tanken på og invistere i Nordost Odin kabler har streifet meg ett par ganger.....men når ser jeg att 1meter XLR kabel har gått opp til Kr 159.990......
Lurer virkelig hvilken fortjeneste produent/forhander har på disse.
Snedig att Valhalla ikke har gått betydelig opp i pris da.
 
Topp Bunn