Diverse Kronen faller - hva med kjøpeplanene i 2015?

particle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2014
Innlegg
476
Antall liker
316
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Tanken på og invistere i Nordost Odin kabler har streifet meg ett par ganger.....men når ser jeg att 1meter XLR kabel har gått opp til Kr 159.990......
Lurer virkelig hvilken fortjeneste produent/forhander har på disse.
Snedig att Valhalla ikke har gått betydelig opp i pris da.
Noen av kablene i Valhalla 2-serien har gått voldsomt opp i pris. Strømkablene fra 35k til 50k, og 2x2 meter HT mener jeg kostet 80k, mens de nå ligger på 118k. Førstegenerasjons Valhalla er fremdeles å finne på Nordosts hjemmeside, men jeg er usikker på om de stadig er i produksjon. Uansett tror jeg forklaringen er at importøren har et lite restlager som er kjøpt for "gammel" dollar, og at disse må selges før nye tas inn. Det selges nok ikke så mange eksemplarer av kabler i disse prisklassene...
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
554
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
Ser ialefall att en del hifi investeringer jeg har gjort de senere år ikke hadde vært gjennomførbart med dagens kurs.
Når det gjelder Nordost valhalla kabler synes jeg disse i dag gir sinnsyk value i forhold til dagens grise dyre kabler/priser.
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.207
Antall liker
22.917
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Når det gjelder Nordost valhalla kabler synes jeg disse i dag gir sinnsyk value i forhold til dagens grise dyre kabler/priser.
Mulig jeg misforstår, men du syns altså ikke at Nordost Valhalla er grise dyre kabler?
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.719
Torget vurderinger
1
Helt greit å diskutere prisøkning på kabler, men vær så snill og ikke la dette bli nok en kabel-krangling-debatt. Dem har vi hatt nok av.

Ha en fortsatt god lørdag folkens.

Mvh
Høvdingen
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.646
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
De som tror oljen skal kjapt tilbake til "høye" nivåer blir nok gråe i skjegget.
Selvfølgelig vil det svinge både opp og ned, men de gode tidene med varige priser opp og over 100dollar fatet er over.
Problemet er at det nå er overflod av produktet i markedet, nye lavkost aktører er på banen og får oljen opp til en brøkdel.

Denne situasjonen er ikke bare et blaff, den vil vedvare, så er det opp til nordiske produsenter å omstille seg, pr i dag er de ikke forberedt og tjener nå ikke penger.
Det er et faktum at Norsk olje og offshore pr i dag er i krise, og dette vil selvsagt tynge kronen og A/S Norge i lang tid.
 

Kondis

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.02.2013
Innlegg
912
Antall liker
712
Sted
Okkaby
Torget vurderinger
13
Svak krone gir økt eksport,,,gode tider for Norsk eksportindustri.
 

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
Ble medlem
20.11.2004
Innlegg
3.641
Antall liker
4.074
Sted
Stockholm/Västerås
Torget vurderinger
2
Sälj mer fisk och inte olja, bättre för miljön. Människor i världen är i större behov av mat än energi.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Det er ikke bare Nordost som går opp. Prisene på Manley-produkter hos Sterofil har gjort et solid byks - nesten 20k på Steelhead RIAA - fra ca 68 til 88. De får nok ikke stor omsetning på disse i tiden fremover. :( USD har vel styrket seg mer enn Euro. Interessant å se at prisene på ASR (fra Tyskland) synes å holde seg stabile - så lenge det varer.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Kun moderat prisstigning på "Big Macs", men merkelig nok har Neby? valgt å øke prisen på MA 8000 m. 15 k. Årets beste forsterker i Lyd & Bilde 2014, da den kostet snaut 80 k. Nuværende pris på 95 k. vil utvilsomt få potensielle kjøpere til å kikke/lytte til f.eks. Gryphon Diablo til 110 k.


mvh
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.936
Antall liker
753
Det er ikke bare Nordost som går opp. Prisene på Manley-produkter hos Sterofil har gjort et solid byks - nesten 20k på Steelhead RIAA - fra ca 68 til 88. De får nok ikke stor omsetning på disse i tiden fremover. :( USD har vel styrket seg mer enn Euro. Interessant å se at prisene på ASR (fra Tyskland) synes å holde seg stabile - så lenge det varer.
Så tilfeldigvis den amerikanske prisen på noen bilder fra CES 2015, hvor Manley visstnok viste fram produktene sine hengene i lufta med topplokket av (se bilde). Ser at det står 8000 dollar på bildet, så hvis det er riktig er ikke 88k. her i Norge så ille isolert sett. Men ellers har du rett; prisen har gått kraftig opp i forhold til "tilbudene" Stereofil kjørte i fjor, og virker noe stiv hvis noen spør meg (nå var det kanskje ingen som spurte meg her da men). Det spørs om vi som kunder bør bli flinke til å slå til på tilbud, rabatter og kanskje litt pruting fremover..

manley_CES.jpg
 

Bebophifi12

Bransjeaktør
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
377
Antall liker
70
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Det er ikke bare Nordost som går opp. Prisene på Manley-produkter hos Sterofil har gjort et solid byks - nesten 20k på Steelhead RIAA - fra ca 68 til 88. De får nok ikke stor omsetning på disse i tiden fremover. :( USD har vel styrket seg mer enn Euro. Interessant å se at prisene på ASR (fra Tyskland) synes å holde seg stabile - så lenge det varer.
Så tilfeldigvis den amerikanske prisen på noen bilder fra CES 2015, hvor Manley visstnok viste fram produktene sine hengene i lufta med topplokket av (se bilde). Ser at det står 8000 dollar på bildet, så hvis det er riktig er ikke 88k. her i Norge så ille isolert sett. Men ellers har du rett; prisen har gått kraftig opp i forhold til "tilbudene" Stereofil kjørte i fjor, og virker noe stiv hvis noen spør meg (nå var det kanskje ingen som spurte meg her da men). Det spørs om vi som kunder bør bli flinke til å slå til på tilbud, rabatter og kanskje litt pruting fremover..

Vis vedlegget 302067
"Det spørs om vi som kunder bør bli flinke til å slå til på tilbud, rabatter og kanskje litt pruting fremover"

Er det annet i hifibransjen enn tilbud, rabatter og pruting? Det er omtrent umulig å få anstendig betalt for hifiutstyr, det være seg nytt eller brukt. Dessverre er dette en bransje hvor det har kokt helt over, se på bruktmarkedet og hva man kan få. Importører skal selge med litt fortjeneste som skal dekke garanti, reparasjoner og hvis man er heldig blir det litt igjen til skatt.

Prisbevisst skal man selvsagt være, men å oppfordre til pruting synes jeg ikke er korrekt. Snart finnes det ikke seriøse bransjeaktør igjen som kan leve av hifisalg. Hva gjør man da? Hvor skal man lytte på utstyr?

Mvh
JP
ex-bransjeaktør :). Nå "hjelpemann"..
 
Sist redigert:

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.936
Antall liker
753
[

Prisbevisst skal man selvsagt være, men å oppfordre til pruting synes jeg ikke er korrekt. Snart finnes det ikke seriøse bransjeaktør igjen som kan leve av hifisalg. Hva gjør man da? Hvor skal man lytte på utstyr?
Ok, dette ble litt upresist fra min side. Det var ikke meningen å oppfordre til pruting generelt, men hvis veil. utsalgspris har økt med ca. 40% siden i fjor, vil jeg kanskje tro at det ligger et lite rom for pruting i den prisøkningen uten at jeg vet det. 40% økning i pris er mye - tenkt deg hvis dette var biler.

Ellers har jeg en mistanke om at grunnen til at det ikke er mulig å leve av hifisalg i Norge skyldes at nordmenn flest ikke bruker penger på 2-kanals hifi lenger (eller de bruker veldig lite), mere enn at de få entusiastene som fortsatt kjøper hifi pruter for mye.
 

Bebophifi12

Bransjeaktør
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
377
Antall liker
70
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
[

Prisbevisst skal man selvsagt være, men å oppfordre til pruting synes jeg ikke er korrekt. Snart finnes det ikke seriøse bransjeaktør igjen som kan leve av hifisalg. Hva gjør man da? Hvor skal man lytte på utstyr?
Ok, dette ble litt upresist fra min side. Det var ikke meningen å oppfordre til pruting generelt, men hvis veil. utsalgspris har økt med ca. 40% siden i fjor, vil jeg kanskje tro at det ligger et lite rom for pruting i den prisøkningen uten at jeg vet det. 40% økning i pris er mye - tenkt deg hvis dette var biler.

Ellers har jeg en mistanke om at grunnen til at det ikke er mulig å leve av hifisalg i Norge skyldes at nordmenn flest ikke bruker penger på 2-kanals hifi lenger (eller de bruker veldig lite), mere enn at de få entusiastene som fortsatt kjøper hifi pruter for mye.
Mente absolutt ikke "å ta deg", mine betraktninger er generelle om en bransje med en generell åndenød. Nå vet jeg selvsagt ikke detaljene for alle som driver, men dette er mitt inntrykk av bransjen.

Mvh
JP
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
En årsak er nok at det er for mange aktører i forhold til markedet. Tross alt er det et nisjemarked vi har for oss, og da er det ikke plass til så mange. Elektronikkbransjen generelt domineres av et fåtall store kjeder (Elkjøp og Lefdal, samt Expert). De gamle el-butikkene som florerte for 30, 40 eller 50 år siden er borte alle sammen. Den samme utviklingen har man hatt i matvarebransjen, delvis i klesbransjen osv osv. Det bemerkelsesverdige er vel egentlig at det i det hele tatt finnes gjenværende Hi-Fi sjapper, og at det eksisterer folk som produserer alt dette utstyret. At noen er villige til å betale nesten hva det skal være for å få tak i disse lydgreiene, er vel et spørsmål som psykologer og psykiatere får ta seg av.
 
X

X186841

Gjest
Så klart man skal prute !
Det er opp til selger å akseptere eller avslå.
Jeg forventer ihvertfall ikke alltid å få stooore avslag, men det må være lov å prøve.
 

Bebophifi12

Bransjeaktør
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
377
Antall liker
70
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
En årsak er nok at det er for mange aktører i forhold til markedet. Tross alt er det et nisjemarked vi har for oss, og da er det ikke plass til så mange. Elektronikkbransjen generelt domineres av et fåtall store kjeder (Elkjøp og Lefdal, samt Expert). De gamle el-butikkene som florerte for 30, 40 eller 50 år siden er borte alle sammen. Den samme utviklingen har man hatt i matvarebransjen, delvis i klesbransjen osv osv. Det bemerkelsesverdige er vel egentlig at det i det hele tatt finnes gjenværende Hi-Fi sjapper, og at det eksisterer folk som produserer alt dette utstyret. At noen er villige til å betale nesten hva det skal være for å få tak i disse lydgreiene, er vel et spørsmål som psykologer og psykiatere får ta seg av.
Tilbudet overgår etterspørselen totalt og resultatet er en bransje der omtrent ingen tjener penger til slutt. Internett har også "ødelagt" for lokale forhandlere og forbrukerne kan plukke opp produkter fra omtrent hele kloden til gunstige priser. Man må gjøre ett veivalg som importør/forhandler; Enten selge "normal hifi" til mange og tjene lite/ ikke noe (og ha en jobb ved siden av...) eller satse på high end segmentet med ett lite antall salg man i hvert fall kan tjene noe på. Og allikevel ha en jobb ved siden av :).

De som vil ha det beste er også villige til å betale for det, selvsagt etter en runde forhandlinger som seg hør og bør. Men det selges dyr high end hifi i Norge også.

JP
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.370
Antall liker
63.330
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
En årsak er nok at det er for mange aktører i forhold til markedet. Tross alt er det et nisjemarked vi har for oss, og da er det ikke plass til så mange. Elektronikkbransjen generelt domineres av et fåtall store kjeder (Elkjøp og Lefdal, samt Expert). De gamle el-butikkene som florerte for 30, 40 eller 50 år siden er borte alle sammen. Den samme utviklingen har man hatt i matvarebransjen, delvis i klesbransjen osv osv. Det bemerkelsesverdige er vel egentlig at det i det hele tatt finnes gjenværende Hi-Fi sjapper, og at det eksisterer folk som produserer alt dette utstyret. At noen er villige til å betale nesten hva det skal være for å få tak i disse lydgreiene, er vel et spørsmål som psykologer og psykiatere får ta seg av.
Tilbudet overgår etterspørselen totalt og resultatet er en bransje der omtrent ingen tjener penger til slutt. Internett har også "ødelagt" for lokale forhandlere og forbrukerne kan plukke opp produkter fra omtrent hele kloden til gunstige priser. Man må gjøre ett veivalg som importør/forhandler; Enten selge "normal hifi" til mange og tjene lite/ ikke noe (og ha en jobb ved siden av...) eller satse på high end segmentet med ett lite antall salg man i hvert fall kan tjene noe på. Og allikevel ha en jobb ved siden av :).

De som vil ha det beste er også villige til å betale for det, selvsagt etter en runde forhandlinger som seg hør og bør. Men det selges dyr high end hifi i Norge også.

JP
Er ikke forhandlinger bare et pent ord for pruting :confused::)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg tror bransjen kan takke mye seg selv også for at folk har blitt prisbevisste og pruter, på grunn av diverse produkter med helt ville fantasipriser. Ta kabelpusherne, tweakeprodusentene, og alt som har fått en ti-ganger på prisen fordi det er "hi-fi", som et kroneksempel på hva som har gått galt og ødelagt prisgrunnlaget for bransjen.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Et forhold som vel også har ødelagt en del, er alt "baksnakket" forhandlere imellom. Jeg hadde ikke beveget meg lenge i Hi-Fi verdenen før jeg ble advart mot useriøse bransjeaktører, tvilsomme produkter og salgsmetoder. Jeg har ærlig talt aldri vært borti noen bransje hvor folk så åpenbart taler nedsettende om andres produkter. Når de samme folkene også snakker om overprising og samtidig tilbyr 30 - 40 pst avslag på egne produkter, graver de vel egentlig sin egen grav.

Også i bilbransjen er konkurransen steinhard. Jeg har vel omtrent kjøpt like mange biler som jeg har kjøpt høyttalere, men aldri opplevd at bilforhandlere (da tenker jeg på nybilforhandlere) har snakket nedsettende om bilmerker som de selv ikke selger, og for å vidt heller ikke om andre forhandlere.
 

Aggromagnet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2012
Innlegg
286
Antall liker
70
Da var øyeblikket her. En dollar koster nå over 8 kroner.
Får vi se 9 i løpet av de neste 6 mnd mon tro?
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.646
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Jaja, må bare dra frem denne igjen.

fasit så langt er jo rett i bøtta med Kronen i takt med oljepriser få trodde var mulig for 1/2 år tilbake.
desvere er det ikke et moment som taler for at hverken Norsk valuta eller olje vil reversere, spikern i kisten er selvsagt Iransk olje som vil overflømme markedet om noe tid og dertil knuse den siste Opptimist.

kjøp Dollar, short olje og Norske kroner så blir det råd til masse hifi til jul.


Crude Oil Oct 15 (CLV15.NYM)
43.97
1.69(3.70%)

1.00 USD=8.26827 NOK
US Dollar↔Norwegian Krone
1 USD = 8.26827 NOK

 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Vettafan. Jeg har allerede tatt årets tinge løft på hifisiden. Olje handler jeg kun i form av runde PVC-skiver. Blir jul i år også.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Glad jeg har det meste på plass når det gjelder de aller "tyngste" komponentene.Salget av nytt HiFi utstyr her til lands blir nok å få en markant
tilbakegang.Dette ligger i "kortene".
Mvh Kenneth
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.646
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
[h=1]U.S. oil slides to 6-1/2 year low under $42[/h]
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Her følger man planen til fulle uansett oljepris, dollar og euro kurs. Kjøper safety master tapes til det kommer spindelvev
på kontoen.
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
US$ svinger som bare det mot eksempelvis NOK. Opp og ned. Jeg handler litt i amerikanske aksjer og der er utslagene større i valuta enn i aksjekurs. For noen dager siden, før Kina begynte med devalueringen, var 1US$ = 8,32 NOK. I går var 1$ = NOK 8,13. Det er en forskjell (nedgang) på 2,28%. Og det hadde vært mye hvis det var snakk om aksjekurser. I skrivende stund er 1$ = 8,23 NOK.

Konklusjon: Kursendringer i denne størrelsesorden er det ikke noe å bry seg om når det gjelder kjøp av HiFi fra USA; ihvertfall på kort sikt. Produsenter, leverandører, importører og salgsleddet har laaange reaksjonstider. Å spekulere i at US$ skal bli billigere, er ihvertfall tull, hvis man har lyst på noe nytt.

Som det skrives ovenfor: Følg planen din.
 

stigfjel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2008
Innlegg
192
Antall liker
52
Sted
Oslo
Av store ting er jeg nok ferdig for en god stund. Høyttalerne jeg sist kjøpte ble kjøpt på demovare, og nyprisen har ikke endret seg som følge av kronefallet. Prisen jeg betalte var ganske hyggelig ift. hva de koster helt nye. Ikke at det utgjorde noen forskjell i hvilken stand de var i da jeg mottok dem. Lyden er forøvrig helt enorm, har følelsen av at jeg har funnet de høyttalerne jeg EGENTLIG var på jakt etter. Det jeg har hatt før har ikke vært noe dårlig, bare så det er sagt. Men jeg liker veldig godt det oppsettet jeg nå har.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Blir neppe de store handlene. Jeg har hatt hifien stablet bort i noen måneder nå pga oppussing. Nå er det det lille lytterommet som skal pusses opp. Det er bare på 9kvm så jeg får bare prøve å gjøre det beste ut av det. Har kjøpt et tykt gulvteppe og 10 stk Vicoustics wave wood paneler. Det er Quad forsterkere og Dali Rubicon som skal spille i rommet videre også, med signaler levert av Parasound dac/apple airport og Michell Gyrodec. Skal det handles noe i år blir det nok et bedre riaatrinn da jeg i dag bare bruker en rimelig sak fra Pro-ject. Jeg vurderer dog ikke dyr hifi lengre, av mange årsaker. Jeg liker best å handle nytt og da er bruktprisene ganske ødeleggende for hobbyen. De siste produktene jeg har kjøpt er kjøpt med tanke på lang tids bruk.

Som sagt, kanskje det blir et nytt riaatrinn. Jeg var fornøyd med Trichord Dino en gang i tiden. Mulig det blir et sånt et igjen, eventuelt en Heed riaa.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.009
Antall liker
12.889
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Ingen hifi kjøp her i 2015. Kun et rimelig RME lydkort.
Ser at Opalene jeg hanka inn for 20K for et par år siden er steget til 27K, men det er fortsatt latterlig billig spør du meg.

Heretter blir det kun DIY, bedre og rimeligere................eehh, kanskje ikke rimeligere men mye morsommere iaf.
B
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Opal - var ikke det en sjokolade? Savner den faktisk.

Mht innkjøp i år er det blitt ganske moderat - litt kjøp og litt salg. Når det kommer til stykket, er jeg ikke så opptatt av valutakursene i seg selv, men heller hva jeg faktisk må betale. Som en del andre her på forumet slo jeg til på en Primare DAC30 til om lag halv pris. Den låter helt greit og dekker mitt behov. Å kjøpe nytt og dyrt, er imidlertid mindre aktuelt.

Fortsatt litt i sommermodus. 8)
 
Topp Bunn