Krell

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.329
    Sted
    Trondheim
    Ja, etter reparasjonene spiller den utmerket. Anlegget består av REGA Saturn-R CD-spiller/DAC, Krell KAV-400xi med Sonus Faber Cremona Auditor. Det står i en relativt stor, åpen stue (90 m2) som er inndelt i 4 separate deler, der den delen anlegget står i er på ca 30 m2. Stuen er lite dempet, men likevel spiller det flott - det er utrolig hvor mye og bra bass som kommer ut av de små høyttalerne. Til tross for lite demping i rommet blir ikke diskant og mellomtone skingrende. Tydelig at høyttalerne trenger litt effekt for å vise hva de er gode for.

    NB: Jeg spiller ikke mye basstung musikk. Her går det nesten kun i klassisk. Der skal det være naturlig bass - dyp når den slår inn, men ikke dominerende - her er det akustiske instrumenter som gjelder. Basstrommer, orgel og kontrabass skal låte som det de er, men det er jo sjelden dette er de dominerende instrumentene.
     

    Realchef

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    286
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har ksa300s eller ksa 250 som de vil bytte ut? jeg er interessert, eller kjenner dere noen som har og vil prøve noe annet? :)
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Hva er "riktig" verdi for en Krell KAV-400XI i disse dager? Den er noen år gammel og ble kjøpt brukt når listeprisen var 14.000,-. Den fungerer 100% og jeg har original emballasje. Fargen er sølv om det skulle ha noen betydning.
     

    FlacMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    358
    Antall liker
    83
    I følge Hi-Fi News så har Rondi, eks-kona til Dan D'Agostino tatt kontroll over Krell igjen.

    Første produktet med de gamle eierne tilbake er forsterkeren K-300i, som finns i to varianter, med og uten DAC.
    Litt merkelig at de har valgt det samme navnet som de brukte på en forsterker på 90-tallet.

    Hi-Fi News har dessverre ingen nyhetside på nett, så man kan lese om det HER istedet.

    Krell-K-300i-1024x298.jpg
     
    Sist redigert:

    Realchef

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    286
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan går det med Krellene deres? Varmet opp til ny sesong? ??????
    Nyter musikk nå som det er litt mer guffent ute

    9AF807EA-599E-47A0-8FCE-B7437A4D746C.jpg
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Krell DVD Standard på øverste hylle hos meg nå - for en flott spiller! Ren og åpen og musikalsk lyd, med skikkelig fast bass. Ikke langt unna Burmester 001 på CD. Bruker Nordost Heimdall 2 XLR og strømkabel. Denne gav mersmak på Krell! :)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.475
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Jeg er definitivet en Krell venn, jeg har en KAV 400xi som jeg kjøpte på OHC for over ti år siden. Det som er med disse forsterkerne er at kondensatorene tørker ut og forsterkeren mister helt piffen og blir tynn og skingrete. Jeg har nylig levert den til OHC for å bytte kondensatorer til en mye bedre type og fikse power supply. Voila, forsterkeren er der igjen, varmen er der, bassen er tilbake og den låter bare superbra. Pris ca 5000, som er helt levelig inforhold til det jeg fikk igjen for pengene.

    Hvis det er noen der ute som har en KAV 400xi som de ikke er helt fornøyd med, lever den til OHC og se hva de kan gjøre med, kan være en mye bedre investering enn en begrenset oppgradering :rolleyes:

    Har hørt rykter om at med den nye K-300i så er Krell tilbake der de skal være, etter mye dårlige produkter ;D
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.475
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Jeg synes denne er mere enn middels interessant....
    https://www.stereo.net.au/news/krell-is-back-on-the-map-with-new-k300i-xd-integrated-amplifier

    Det er noen som har sagt at Krell låter kaldt og sterilt .... sitter hjemme og hører på Green Day på et volum hvor jeg lurer på om naboene snart kommer, ikke antydning til dette :rolleyes:
    Stemmen til Tori Amos er silkemyk, akkurat som den skal være og helt i rommet her :)

    Og.... jeg har ingenting fra Kina eller Sør Korea i signalkjeden ;)
    Norge, Sverige, Skotland, Danmark, Japan, Australia, USA :)
     
    Sist redigert:

    chrmart

    Medlem
    Ble medlem
    10.07.2006
    Innlegg
    28
    Antall liker
    15
    Sted
    Lovund
    Hei dere i KRELL gruppen. Hadde en tid en real kraftsak fra den kanten, KRELL KSA-300s med KRC-3 pre. Snakker om at USHER 8872 fikk noe som bestemte hva som skulle skje... noe råere kraft og lydmessig (ikke finesse) får man lete etter.
    FB_IMG_1562781023426.jpg
    FB_IMG_1562781040118.jpg
    FB_IMG_1562781026546.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Noen venner av Krell her inne og spesielt modellen kav-300il. Har en slik på handen og vurderer den sterkt. Høyttalerene er Dynabel Euforia.
    Jeg lurer først og fremst på om denne er kraftig nok til å drive høyttalerene godt. Hvordan vil man beskrive lyden i denne?
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Noen venner av Krell her inne og spesielt modellen kav-300il. Har en slik på handen og vurderer den sterkt. Høyttalerene er Dynabel Euforia.
    Jeg lurer først og fremst på om denne er kraftig nok til å drive høyttalerene godt. Hvordan vil man beskrive lyden i denne?
    Kan jo skrive litt smått om hvordan jeg opplever den, ta det med en klype salt og ikke "quote" meg på noe av det, er en subjektiv oppfattelse i mitt rom på mine høyttalere.

    I korte trekk: lys diskant med et hav av detaljer, gjengir akustisk musikk veldig bra, rock/metal ikke fult så bra. Mellomtone er også litt lys, men litt det samme som for diskanten, gir rom for mye detaljer. Nedre mellomtone/øvre bass/midbass opplever jeg forholdsvis tynn og skral, hos meg er det lite detaljer i dette område, som høres ut som gir god separasjon av instrumentene som spiller høyt i frekvens og de som spiller forholdsvis lavt. Dypbass er ok, men hos meg faller veldig mye midbass-smekk bort og det blir litt tynt i dypbassen også.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.475
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Geir Tømmervik, som har solgt hundrevis av Krell forsterkere sier 300iL er en av de beste noensinne, hvis Krell’en låter tynt og pistrete så trenger den service og bytte av kondensatorer. Jeg ville kjøpt uten tvil.

    Jeg har KAV 400xi og den låter knall etter service, varmt, organisk, ikke antydning til “harshness“. Kjempefornøyd ...

    Jeg bruker Krell’en på høyttalere med 82dB virkningsgrad, no problems

    OBS: Krell integrerte MÅ kjøres via balansert inn, da låter de bra, via RCA inn funker det ikke så bra, aner ikke hvorfor, men stor forskjell
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har hørt 300iL. Anbefales ikke fra min side. Nå sier OHFC også at den trenger jevnlig service til ca 5000NOK. (ca hvert 5 år).
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.329
    Sted
    Trondheim
    Har en 400xi. Måtte bytte kondensatorer. En helt annen forsterker etterpå, men jeg tror den "spiser" kondensatorer (de tørker ut - forsterkeren blir veldig varm), så det er en jobb du sikkert må få gjort med jevne mellomrom. Det kostet ca 5000 kr, så det er nok det OHFC tenker på.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.401
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har hørt 300 på ht dine Peter, men den var ny.
    Den bare pøste på samme fanden hva du fora med.
    Kraftkar så det holder, men det er vel noe med service og gjøre.
    De blir jo varme som fanden.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.475
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Har en 400xi. Måtte bytte kondensatorer. En helt annen forsterker etterpå, men jeg tror den "spiser" kondensatorer (de tørker ut - forsterkeren blir veldig varm), så det er en jobb du sikkert må få gjort med jevne mellomrom. Det kostet ca 5000 kr, så det er nok det OHFC tenker på.
    Hmm, det er ikke hva Geir T har fortalt meg da jeg fikk byttet kondensatorer, det sies at de bytter til en bedre type som mye bedre tåler varme og ikke "tørker ut" i samme grad. Jeg er blitt forespeilt at det ikke trenges nytt bytte på mange år, minst 10+ år

    Har hørt 300 på ht dine Peter, men den var ny.
    Den bare pøste på samme fanden hva du fora med.
    Kraftkar så det holder, men det er vel noe med service og gjøre.
    De blir jo varme som fanden.
    Det er jo ren Klasse A opp til en del watt, vet ikke hvor grensen går dog ...
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.329
    Sted
    Trondheim
    Jeg hadde min 400xi på service hos den skadinaviske importøren i Sverige. De fortalte at forsterkeren var justert for feil spenning og det var derfor den ble så varm. Etter at jeg fikk den tilbake blir den ikke like varm lenger (men den blir fremdeles ganske varm). Lyder mye bedre nå. Hvorvidt kondensatorene varer lenger vet jeg ikke, da jeg ikke bruker forsterkeren mye. Jeg vet heller ikke om de benyttet en annen type kondensatorer enn de som sto i opprinnelig. Det som er helt sikkert er at den låt tynt og anemisk før den var på service, og lyder mye bedre nå.
    NB: Dette er en 400xi, og ikke en 300iL som det opprinnelig ble spurt om.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hvem selger Krell i Norge nå ? Liksom litt stille ifra den fronten.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Har en 400xi. Måtte bytte kondensatorer. En helt annen forsterker etterpå, men jeg tror den "spiser" kondensatorer (de tørker ut - forsterkeren blir veldig varm), så det er en jobb du sikkert må få gjort med jevne mellomrom. Det kostet ca 5000 kr, så det er nok det OHFC tenker på.
    Vanvittigt dyrt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.329
    Sted
    Trondheim
    Mulig jeg husker feil om prisen. Husker at jeg ikke reagerte på at det var så dyrt, så kanskje jeg husker feil. Min ble sendt til Stylus Audio i Stockholm. Det var de som oppdaget at spenningen i forsterkeren var for høy (feiljustering fra Krell sin side).
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Som sagt. Representant fra OHFC har sagt at den trenger service til 5000 ca hvert 5 år. Ikke rart den anbefales da...
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.475
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Som sagt. Representant fra OHFC har sagt at den trenger service til 5000 ca hvert 5 år. Ikke rart den anbefales da...
    Jeg betalte ca 5500,- for bytte av alle powersupply kondensatorer og en del regulatorer i powersupply og hvis jeg må inn med den hvert femte år for samme operasjon så lurer jeg på om det har vært en kommunikasjonsglipp med OHC !
     
    Sist redigert:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Har seg slik at det ser ut som Krellen min blir værende hos meg, da ingen tydeligvis skjønner hva 'fast pris' er. Har prøvd den på mine gamle Wellex-høyttalere, mine XTZ 99 WMT samt de store divine 100.49. Jeg får ikke helt godfølelsen med denne forsterkeren og de høyttalerne jeg har prøvd, den passet heller ikke på Dali Mentor 5 eller Helicon 400 heller. Kanskje noen her inne har anbefalinger til høyttalere som passer denne forsterkeren (Kav 300iL), en kompis mener Martin logan advantage passer den bra, selv har jeg litt smålyst på Martin logan, men jeg har liksom nok høyttalere. Hva bruker dere disse kav300/400xi på?
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    170
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har seg slik at det ser ut som Krellen min blir værende hos meg, da ingen tydeligvis skjønner hva 'fast pris' er. Har prøvd den på mine gamle Wellex-høyttalere, mine XTZ 99 WMT samt de store divine 100.49. Jeg får ikke helt godfølelsen med denne forsterkeren og de høyttalerne jeg har prøvd, den passet heller ikke på Dali Mentor 5 eller Helicon 400 heller. Kanskje noen her inne har anbefalinger til høyttalere som passer denne forsterkeren (Kav 300iL), en kompis mener Martin logan advantage passer den bra, selv har jeg litt smålyst på Martin logan, men jeg har liksom nok høyttalere. Hva bruker dere disse kav300/400xi på?
    Audio Physic fungerer supert syns jeg. Har testet med Sitara,Scorpio 2 og nå Virgo 5. Forøvrig så har jeg prøvd med Sonus Faber og Guru, begge stativmodeller. Audio Physic fungerer bedre enn SF og Guru mener nå jeg. Dette gjelder en Krell Kav 400XI.
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    170
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mulig jeg husker feil om prisen. Husker at jeg ikke reagerte på at det var så dyrt, så kanskje jeg husker feil. Min ble sendt til Stylus Audio i Stockholm. Det var de som oppdaget at spenningen i forsterkeren var for høy (feiljustering fra Krell sin side).
    "Jag har precis börjat med din KAV-400xi och upptäckt distorsion på båda kanalerna redan vid mycket måttliga utnivåer.
    Däremot kan jag inte höra så mycket brum (50 eller 100 HZ) på vänster kanal men det kan ju ha ändrat sig efter transporten.
    Apropå transporten så undrar jag om WBT terminalen på höger kanal (+) var deformerad redan när du sände förstärkaren till Stylus.
    Varför jag frågar så är att kartongen är lite sliten kanske men helt oskadad, så kanske 400xi fått en smäll tidigare.

    Egentligen saknar frågan betydelse för jag kommer ändå att lossa bakstycket för att komma åt kretskorten och då passar jag på att rikta panelen så att allting blir rakt igen.

    Men sedan undrar jag om du kan vara intresserad av att jag byter samtliga kondensatorer i maskinen. Och då menar jag alla elektrolyter, stora som små.
    En komplett "ReCapping" kostar 6500 SEK inkl alla komponenter och arbete (inkl moms).
    Felsökning och utbyte av felaktiga komponenter ingår i en komplett ReCapping.

    Om du inte vill ha en komplett ReCapping så tror jag att felsökning och utbyte av felaktiga komponenter troligen kommer att hamna på ca 3000-3500 kr.

    Krell har ibland använt kondensatorer av mycket blandad kvalitet och därför låter olika exemplar av KAV-400xi mycket olika. En del låter mycket musikaliskt medans andra låter som en dålig "transistorradio". Jag sätter bara in Rubycon och Suncon elektrolyter. De är långlivade och får din 400xi att låta kanon."
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    "End of an era" for min del nå, Krellen ble solgt i dag og jeg tviler på at jeg kommer til å kjøpe et annet Krell produkt i fremtiden.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg hadde 300iL på Audio Physic Tempo 6
    Spilte rått det. Men det ble litt lyst og skarpt.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.475
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Mulig jeg husker feil om prisen. Husker at jeg ikke reagerte på at det var så dyrt, så kanskje jeg husker feil. Min ble sendt til Stylus Audio i Stockholm. Det var de som oppdaget at spenningen i forsterkeren var for høy (feiljustering fra Krell sin side).
    "Jag har precis börjat med din KAV-400xi och upptäckt distorsion på båda kanalerna redan vid mycket måttliga utnivåer.
    Däremot kan jag inte höra så mycket brum (50 eller 100 HZ) på vänster kanal men det kan ju ha ändrat sig efter transporten.
    Apropå transporten så undrar jag om WBT terminalen på höger kanal (+) var deformerad redan när du sände förstärkaren till Stylus.
    Varför jag frågar så är att kartongen är lite sliten kanske men helt oskadad, så kanske 400xi fått en smäll tidigare.

    Egentligen saknar frågan betydelse för jag kommer ändå att lossa bakstycket för att komma åt kretskorten och då passar jag på att rikta panelen så att allting blir rakt igen.

    Men sedan undrar jag om du kan vara intresserad av att jag byter samtliga kondensatorer i maskinen. Och då menar jag alla elektrolyter, stora som små.
    En komplett "ReCapping" kostar 6500 SEK inkl alla komponenter och arbete (inkl moms).
    Felsökning och utbyte av felaktiga komponenter ingår i en komplett ReCapping.

    Om du inte vill ha en komplett ReCapping så tror jag att felsökning och utbyte av felaktiga komponenter troligen kommer att hamna på ca 3000-3500 kr.

    Krell har ibland använt kondensatorer av mycket blandad kvalitet och därför låter olika exemplar av KAV-400xi mycket olika. En del låter mycket musikaliskt medans andra låter som en dålig "transistorradio". Jag sätter bara in Rubycon och Suncon elektrolyter. De är långlivade och får din 400xi att låta kanon."
    Etter din erfaring, tror du at KAV 400xi trenger periodisk, recapping?
    Har hørt litt forskjellige ting her, jeg fikk min recappet hos OHC for ca 1.5 år siden og forskjellen var enorm, spørsmålet er om jeg må gjøre dette jevnlig? ???
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.475
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Jeg hadde 300iL på Audio Physic Tempo 6
    Spilte rått det. Men det ble litt lyst og skarpt.
    Bruker KAV-400xi på Sonus Faber Guarneri Evolution og Duntech PCL-15, Ikke noe lyst og skarpt her synes jeg, annet enn på dårlige innspillinger ....
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Mulig jeg husker feil om prisen. Husker at jeg ikke reagerte på at det var så dyrt, så kanskje jeg husker feil. Min ble sendt til Stylus Audio i Stockholm. Det var de som oppdaget at spenningen i forsterkeren var for høy (feiljustering fra Krell sin side).
    "Jag har precis börjat med din KAV-400xi och upptäckt distorsion på båda kanalerna redan vid mycket måttliga utnivåer.
    Däremot kan jag inte höra så mycket brum (50 eller 100 HZ) på vänster kanal men det kan ju ha ändrat sig efter transporten.
    Apropå transporten så undrar jag om WBT terminalen på höger kanal (+) var deformerad redan när du sände förstärkaren till Stylus.
    Varför jag frågar så är att kartongen är lite sliten kanske men helt oskadad, så kanske 400xi fått en smäll tidigare.

    Egentligen saknar frågan betydelse för jag kommer ändå att lossa bakstycket för att komma åt kretskorten och då passar jag på att rikta panelen så att allting blir rakt igen.

    Men sedan undrar jag om du kan vara intresserad av att jag byter samtliga kondensatorer i maskinen. Och då menar jag alla elektrolyter, stora som små.
    En komplett "ReCapping" kostar 6500 SEK inkl alla komponenter och arbete (inkl moms).
    Felsökning och utbyte av felaktiga komponenter ingår i en komplett ReCapping.

    Om du inte vill ha en komplett ReCapping så tror jag att felsökning och utbyte av felaktiga komponenter troligen kommer att hamna på ca 3000-3500 kr.

    Krell har ibland använt kondensatorer av mycket blandad kvalitet och därför låter olika exemplar av KAV-400xi mycket olika. En del låter mycket musikaliskt medans andra låter som en dålig "transistorradio". Jag sätter bara in Rubycon och Suncon elektrolyter. De är långlivade och får din 400xi att låta kanon."
    Etter din erfaring, tror du at KAV 400xi trenger periodisk, recapping?
    Har hørt litt forskjellige ting her, jeg fikk min recappet hos OHC for ca 1.5 år siden og forskjellen var enorm, spørsmålet er om jeg må gjøre dette jevnlig? ???
    Har en kammerat som har en Classe forstærker som er klasse A. Da den var 30 år gammel sendte han den til tjek og ville høre om de skiftede kondensatorer. De fortalte det var helt unødvendigt da de var helt ok. De burde da gerne kunne holde 10 år minimum, hvis det er ordentlig kvalitet. I en klasse A skulle det gerne være 105 graders typer.
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    170
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mulig jeg husker feil om prisen. Husker at jeg ikke reagerte på at det var så dyrt, så kanskje jeg husker feil. Min ble sendt til Stylus Audio i Stockholm. Det var de som oppdaget at spenningen i forsterkeren var for høy (feiljustering fra Krell sin side).
    "Jag har precis börjat med din KAV-400xi och upptäckt distorsion på båda kanalerna redan vid mycket måttliga utnivåer.
    Däremot kan jag inte höra så mycket brum (50 eller 100 HZ) på vänster kanal men det kan ju ha ändrat sig efter transporten.
    Apropå transporten så undrar jag om WBT terminalen på höger kanal (+) var deformerad redan när du sände förstärkaren till Stylus.
    Varför jag frågar så är att kartongen är lite sliten kanske men helt oskadad, så kanske 400xi fått en smäll tidigare.

    Egentligen saknar frågan betydelse för jag kommer ändå att lossa bakstycket för att komma åt kretskorten och då passar jag på att rikta panelen så att allting blir rakt igen.

    Men sedan undrar jag om du kan vara intresserad av att jag byter samtliga kondensatorer i maskinen. Och då menar jag alla elektrolyter, stora som små.
    En komplett "ReCapping" kostar 6500 SEK inkl alla komponenter och arbete (inkl moms).
    Felsökning och utbyte av felaktiga komponenter ingår i en komplett ReCapping.

    Om du inte vill ha en komplett ReCapping så tror jag att felsökning och utbyte av felaktiga komponenter troligen kommer att hamna på ca 3000-3500 kr.

    Krell har ibland använt kondensatorer av mycket blandad kvalitet och därför låter olika exemplar av KAV-400xi mycket olika. En del låter mycket musikaliskt medans andra låter som en dålig "transistorradio". Jag sätter bara in Rubycon och Suncon elektrolyter. De är långlivade och får din 400xi att låta kanon."
    Etter din erfaring, tror du at KAV 400xi trenger periodisk, recapping?
    Har hørt litt forskjellige ting her, jeg fikk min recappet hos OHC for ca 1.5 år siden og forskjellen var enorm, spørsmålet er om jeg må gjøre dette jevnlig? ???
    Kan ikke forstå at forsterkeren trenger periodisk recapping. Stylus Audio bruker Rubycon kondensatorer bla. Hva bruker OHC?
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.475
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Mulig jeg husker feil om prisen. Husker at jeg ikke reagerte på at det var så dyrt, så kanskje jeg husker feil. Min ble sendt til Stylus Audio i Stockholm. Det var de som oppdaget at spenningen i forsterkeren var for høy (feiljustering fra Krell sin side).
    "Jag har precis börjat med din KAV-400xi och upptäckt distorsion på båda kanalerna redan vid mycket måttliga utnivåer.
    Däremot kan jag inte höra så mycket brum (50 eller 100 HZ) på vänster kanal men det kan ju ha ändrat sig efter transporten.
    Apropå transporten så undrar jag om WBT terminalen på höger kanal (+) var deformerad redan när du sände förstärkaren till Stylus.
    Varför jag frågar så är att kartongen är lite sliten kanske men helt oskadad, så kanske 400xi fått en smäll tidigare.

    Egentligen saknar frågan betydelse för jag kommer ändå att lossa bakstycket för att komma åt kretskorten och då passar jag på att rikta panelen så att allting blir rakt igen.

    Men sedan undrar jag om du kan vara intresserad av att jag byter samtliga kondensatorer i maskinen. Och då menar jag alla elektrolyter, stora som små.
    En komplett "ReCapping" kostar 6500 SEK inkl alla komponenter och arbete (inkl moms).
    Felsökning och utbyte av felaktiga komponenter ingår i en komplett ReCapping.

    Om du inte vill ha en komplett ReCapping så tror jag att felsökning och utbyte av felaktiga komponenter troligen kommer att hamna på ca 3000-3500 kr.

    Krell har ibland använt kondensatorer av mycket blandad kvalitet och därför låter olika exemplar av KAV-400xi mycket olika. En del låter mycket musikaliskt medans andra låter som en dålig "transistorradio". Jag sätter bara in Rubycon och Suncon elektrolyter. De är långlivade och får din 400xi att låta kanon."
    Etter din erfaring, tror du at KAV 400xi trenger periodisk, recapping?
    Har hørt litt forskjellige ting her, jeg fikk min recappet hos OHC for ca 1.5 år siden og forskjellen var enorm, spørsmålet er om jeg må gjøre dette jevnlig? ???
    Kan ikke forstå at forsterkeren trenger periodisk recapping. Stylus Audio bruker Rubycon kondensatorer bla. Hva bruker OHC?
    Da jeg fikk min recappet hos OHC fortalte Geir Tømmervik meg at den ikke trenger recapping på veldig mange år....
    Til en annen person har samme Geir fortalt at KAV-400xi trenger recapping hvert 5. år :eek:

    Jeg vet ikke hvilke kondensatorer som er brukt her, men må finne ut av det!
     

    Lofoting

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.04.2019
    Innlegg
    86
    Antall liker
    43
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    1
    Da er min KAV-300iL straks fremme i Bodø for recapping og overhaling ho Rune Juul (RJEL) her på sentralen. Det blir satt i 105-graderskondiser. Juul er mannen Tømmervik anbefaler til å ta disse ampene her til lands.

    Denne kraftpluggen av en forsterker har innebåret både glede og tårer for min del. Som det ble skrevet i test da den kom: det er en meget avslørende forsterker, som avslørte alle svakheter i front enden til revieweren. Og tipper han ikke hadde dritt som kilde.

    Så har jeg da også endt opp med å bytte alt rundt forsterkeren, og endt opp med fantastisk lyd til slutt.

    Så hvorfor recap? Jo, selv med strøken strøm grunnet DC-filter, gode strømkabler og nettfilter, samt overdimensjonerte høyttalerkabler, strøken kilde med meget god digitalkrets, og bra dac, fremstår enkelte kvinnestemmer som harde, og symbaler På enkelte innspillinger, noe skarpe. Det interessante er, at det var mye mer av dette fenomenet før Installasjon av DC-filter, nettfilter, bytte av CD-spiller, og hold dere fast: digitalkabel. Og nei, har ikke tenkt å diskutere den sistnevnte opplevelsen om noen skulle være uenig. Lyd er subjektivt, og jeg hørte forskjell. Det kan selvsagt ha vært feil med den gamle digitalkabelen, men likevel.

    Et moment jeg tenker er relevant, er at Krell Direct Current Mode, innebærer at det ikke (eller i svært liten grad) finnes kondiser i signalveien. Det betyr ingen/lite DC-filtrering. Har man DC-lekkasje fra kilden sin som når signalkablene, er det altså dårlig nytt både for forsterkeren, og sikkert også lyden. DCM kommer med store lyd- og kraftmessige fordeler, men altså den ulempen at mye potensielt må ryddes opp i før den yter optimalt.

    Ifølge Juul kan hardhet i diskant / stemmer oppstå allerede når forvrengningen nærmer seg 0,8 prosent. Jeg tipper min amp har bikket 1 prosent nå. Den skal ha langt mindre enn det.

    Så etter 17 år recappes den. Er det så galt da? Ja, vil mange mene. Samtidig står det ganske standard kondiser i disse, med en levetid på 10.000-ish timer. Legg til ustabile opamper grunnet skitten norsk strøm og DC på en stor trafo på tomgang, elendige bananutganger i terminalene som i sin tur også kan bidra til oscillering, så har man potensielt en meeget varm klasse A/B-amp. Videre står det såvist jeg forstod Tømmervik mest 85-graderskondiser i denne. Samlet sett, spiser den derfor kondensatorer til mellommåltid, sett i sammenheng med det som er nevnt over.

    Driver man selvskading med å fikse på sånt? Kanskje. Men enn så lenge, er jeg svært nær målet for mitt anlegg. Og så tenker jeg på reviewen fra 2001 som er å finne på google: med denne forsterkeren er ikke lyttetretthet et tema. Så da tenker jeg potensialet er der.

    Og selv med den lille prosenten forvrengning, sa en rørentusiast til meg at hans fordommer mot komboen Krell og Audio Physic, ble motbevist etter å ha hørt anlegget. Det låt ikke mekanisk, og ikke analytisk. Men hadde varme og musikalitet.

    Så jeg gleder meg. Så får vi håpe jeg ikke ender i Othmas sine fotspor, og selger selv etter recap.

    Hvis du ser denne Othmas: Hvorfor solgte du? Så du fikk god pris. Bra!
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.475
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Blir spennende å høre hvordan resultatet blir etter recapping :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn