Krell

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    1.265
    Torget vurderinger
    1
    Hadde en KAV 400xi for noen år tilbake og var meget fornøyd. Hadde en bekjent som samtidig hadde Hegel 200 og 300. Foretok en test med disse forsterkerne på mine den gang Audio Physic Scorpio 2 og Audio Physic Virgo 5. Krell spilte langt bedre enn Hegel på begge AP settene. Hegel var ikke i nærheten av samme spilleglede og var slitsomt å høre på over lengre tid. Klinisk og uten punch i bassen.

    RFo
    KAV 400 låt uinspirert på DynaBel Euforia og Martin Logan Ascend i, men ettersom jeg ga 35 lakser for den hos OHS så overbeviste jeg meg selv om at den var veldig bra, den gang. Selger hos OHS påsto jo også vitterlig den gang at det var noe av det ypperste en kunne kjøpe av integrerte forsterkere, spesielt mtp lyden den ga.
    Det komiske er at under vår-starten hos OFS i 2019 snakket jeg med samme selger om Krell, og bla KAV 400, og da sa han at Krell ble dårligere og mer middelmådig i sin prisklasse fra og med KAV 400-serien, og at de derfor sluttet å føre det merket, men tidligere Kreller "var helt ålreite". :-D

    Moralen er: Ingenting er mer relativt enn hifi, og ingenting er vel mer utsatt for store ord og uttrykk for å forklare små forskjeller. At en forsterker som yter 200 W mot 8 ohm og har dempingsfaktor på 1000, som denne Hegelen, skal mangle evne til punch i bassen har jeg litt vanskelig for å tro.
    Den bekjente som hadde Hegel 200/300 byttet etter hvert til en Burmester 082. Da snakker vi om forsterker med punch i bassen. Det er vel en 100 watter i 8 ohm og den spilte fletta av det Hegel klarte og leverte bass/punch i en annen verden enn det Hegel var i nærheten av. Også i en helt annen klasse enn Krell som derimot spilte langt bedre enn Hegel.

    RFo[/QUOTE]


    Da er jo saken grei :)

    Hiearkiet blir følgende:
    Hegel - ikke i nææærheten engang.
    Krell - spiller laaaaangt bedre enn- og fletta av Hegel.
    Burmester - I en heeeeelt annen klasse enn Krell.
    Mark Levinson(?) - Får Burmester til å høres ut som en ghettoblaster fra 1982
    XXX XXXX - Får Mark Levinson til å høres ut som en batteridrevet reiseradio på billigsalg i 1972.

    (Hvor kommer alt dettte "myyyyyyyye bedre - myyyyyye dårligere - osv" og alle de store ordene for å skille merkene fra hverandre fra ?)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.316
    Torget vurderinger
    49
    Hadde en KAV 400xi for noen år tilbake og var meget fornøyd. Hadde en bekjent som samtidig hadde Hegel 200 og 300. Foretok en test med disse forsterkerne på mine den gang Audio Physic Scorpio 2 og Audio Physic Virgo 5. Krell spilte langt bedre enn Hegel på begge AP settene. Hegel var ikke i nærheten av samme spilleglede og var slitsomt å høre på over lengre tid. Klinisk og uten punch i bassen.

    RFo
    KAV 400 låt uinspirert på DynaBel Euforia og Martin Logan Ascend i, men ettersom jeg ga 35 lakser for den hos OHS så overbeviste jeg meg selv om at den var veldig bra, den gang. Selger hos OHS påsto jo også vitterlig den gang at det var noe av det ypperste en kunne kjøpe av integrerte forsterkere, spesielt mtp lyden den ga.
    Det komiske er at under vår-starten hos OFS i 2019 snakket jeg med samme selger om Krell, og bla KAV 400, og da sa han at Krell ble dårligere og mer middelmådig i sin prisklasse fra og med KAV 400-serien, og at de derfor sluttet å føre det merket, men tidligere Kreller "var helt ålreite". :-D

    Moralen er: Ingenting er mer relativt enn hifi, og ingenting er vel mer utsatt for store ord og uttrykk for å forklare små forskjeller. At en forsterker som yter 200 W mot 8 ohm og har dempingsfaktor på 1000, som denne Hegelen, skal mangle evne til punch i bassen har jeg litt vanskelig for å tro.
    Den bekjente som hadde Hegel 200/300 byttet etter hvert til en Burmester 082. Da snakker vi om forsterker med punch i bassen. Det er vel en 100 watter i 8 ohm og den spilte fletta av det Hegel klarte og leverte bass/punch i en annen verden enn det Hegel var i nærheten av. Også i en helt annen klasse enn Krell som derimot spilte langt bedre enn Hegel.

    RFo

    Da er jo saken grei :)

    Hiearkiet blir følgende:
    Hegel - ikke i nææærheten engang.
    Krell - spiller laaaaangt bedre enn- og fletta av Hegel.
    Burmester - I en heeeeelt annen klasse enn Krell.
    Mark Levinson(?) - Får Burmester til å høres ut som en ghettoblaster fra 1982
    XXX XXXX - Får Mark Levinson til å høres ut som en batteridrevet reiseradio på billigsalg i 1972.

    (Hvor kommer alt dettte "myyyyyyyye bedre - myyyyyye dårligere - osv" og alle de store ordene for å skille merkene fra hverandre fra ?)[/QUOTE]

    Oppdragelsen.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Svenske Hemmabio spanderte 6 sider på Krell Trio 300 XD i april nummeret.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.474
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    jeg har en gammel Krell KAV 400xi, bruker den ikke akkurat nå men ikke i svarte om jeg får meg til å selge den.....
    Da den ble recappet ..... fyttikatta :love:
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Neida, de "gamle" 450 mcx er kulere!
     

    idarr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2009
    Innlegg
    140
    Antall liker
    320
    Sted
    Fitjar Hordaland
    Geir Tømmervik omtalte mange ganger disse Krell forsterkerne som super hi-end hifi på billigsalg, tror på den
    Geir Tømmervik omtalte mange ganger disse Krell forsterkerne som super hi-end hifi på billigsalg, tror på den
    Hehe jo kanskje det hadde egentlig tenkt å la den gå til fordel for en alt i ett boks (quad) men tror nok jeg beholder den og kjøper en cd/sacd spiller i nærmeste framtid
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Bra jobba, ikke lett å finne ut av ting der...
    Kjenner disse godt, stod i kjelleren min en god stund. Krefter i overflod og husets største varmeovner
    Det var de jeg hadde før deg det da:). Enig, de varmet godt de. Tror faktisk de brukte mer strøm i standby enn mine MRA men de varmer enda mer igjen enn 900ene når de står på!
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.422
    Antall liker
    12.982
    Det er et brutalt oppsett du har Tand!
    Under et hyggelig selskap hos JackX for snart 4 år siden husker jeg vi snakket sammen om å ta turen til deg.
    Det frister ennå om vi nå bare kan bli ferdig med covid-19, og dens mutanter 🤪
     
    Sist redigert:

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Det er et brutalt oppsett du har Tand!
    Under et hyggelig selskap hos JackX for snart 4 år siden huker jeg vi snakket sammen om å ta turen til deg.
    Det frister ennå om vi nå bare kan bli ferdig med covid-19, og dens mutanter 🤪
    Hei PP

    Ja, jeg husker det. Utrolig at det er 4 år siden ! Det var en særdeles hyggelig kveld der oppe😃. Skal nok sørge for at vi kan samle gjengen her post covid. 👍
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Bra jobba, ikke lett å finne ut av ting der...
    Kjenner disse godt, stod i kjelleren min en god stund. Krefter i overflod og husets største varmeovner
    Vanskelig ja.
    Jeg har vært så plaga at jeg kan skjemaet omtrent utenat......
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.864
    Antall liker
    17.407
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Jeg vurderer å kjøpe ett Krell sett som trenger litt pleie. KBL pre og MDA 300 monotrinn. Hvem tar service på noe slikt i dag? Noe for deg @RJEL ?
    3117BAF1-6C3A-4D04-AB29-3406808E4038.jpeg
    F322A097-3130-4BEC-81EB-1A2EB0D44FC2.jpeg
     
    Sist redigert:

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Trenger litt pleie, hva mener du med det ?
    Hva er problemet ?
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.864
    Antall liker
    17.407
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Trenger litt pleie, hva mener du med det ?
    Hva er problemet ?
    Hei og takk for svar.

    Effekforsterkere:
    Den ene effekten spiller helt fint og uten problemer. Effekt nummer to kutter strømmen/slår seg av etter noen minutters drift. I god tid før (antatt) oppnådd driftstemperatur. Den er da så vidt lunken på venstre side og helt kald på høyre side.

    Forforsterker:
    Denne (inkl den eksterne strømforsyning) ble sendt til rep i USA (Back in the days. 10+ år. En eller annen ukjent feil i strømforsyningen). Da den kom tilbake fra Krell og strømsatt, sa det "boff". Har samlet støv siden den gang. Ingen strøm. Volt-issue fra Krell sin side?

    Ved kjøp vil jeg gjerne reparere feil som beskrevet og og sikre at den er god for nye 20-30 år i drift :) Re-cap psu? Tar imot gode tips her :)
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    1.265
    Torget vurderinger
    1
    Geir Tømmervik omtalte mange ganger disse Krell forsterkerne som super hi-end hifi på billigsalg, tror på den
    Tømmervik ja... God kremmer han. Kjøpte et sett Nakamichi av ham en gang på midten av 80-tallet, det spilte så man får tårer i øynene, sa han, og jeg kjøpte. Et år etterpå var det sånn passe, må ha Krell, vet du, DET er bra saker det, sa han.
    Når jeg i 2005 siklet på noen lekre Densen pre/power så sto to selgere bak, én av dem Tømmervik, og sa tilfeldig nok mellom seg at "Densen låter like bra som dyrt high end som koster 10-12 ganger mer", men jeg endte opp med Krell KAV 400Xi, "verdens beste integrerte til nå".

    Nå selger OHS ikke Krell lenger, men jeg overhørte 'Ståle' som snakket med en som hadde Krell FPB 450 for et par år siden; "joda, Krell er helt ok det, men de låter ikke bra før du har denne strømkabelen her og denne strømrenser en her, med alle elbilladerne rundt omkring".
    Den gang solgte de ikke McIntosh, ettersom det ikke var så bra og likevel koster mye, men nå selger de McIntosh fordi det er kjempebra, og er billig jf ytelse.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Har også fått høre at Krell ikke var så bra lenger, og at jeg heller burde kjøpe Parasound som de tilfeldigvis hadde kampanje på, og som uansett låt like bra som Krell.
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Har også fått høre at Krell ikke var så bra lenger, og at jeg heller burde kjøpe Parasound som de tilfeldigvis hadde kampanje på, og som uansett låt like bra som Krell.

    For min del ble jeg advart mot Parasound Hint 6 som jeg var interessert i å sjekke ut. Integrert Rotel RA-1592 var bedre. Men aller best for meg var Naim Uniti Atom - som jeg fikk høre demo av på samme høyttalere som selv har (AP Tempo 25+).
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.422
    Antall liker
    12.982
    Tømmervik ja... God kremmer han. Kjøpte et sett Nakamichi av ham en gang på midten av 80-tallet, det spilte så man får tårer i øynene, sa han, og jeg kjøpte. Et år etterpå var det sånn passe, må ha Krell, vet du, DET er bra saker det, sa han.
    Når jeg i 2005 siklet på noen lekre Densen pre/power så sto to selgere bak, én av dem Tømmervik, og sa tilfeldig nok mellom seg at "Densen låter like bra som dyrt high end som koster 10-12 ganger mer", men jeg endte opp med Krell KAV 400Xi, "verdens beste integrerte til nå".

    Nå selger OHS ikke Krell lenger, men jeg overhørte 'Ståle' som snakket med en som hadde Krell FPB 450 for et par år siden; "joda, Krell er helt ok det, men de låter ikke bra før du har denne strømkabelen her og denne strømrenser en her, med alle elbilladerne rundt omkring".
    Den gang solgte de ikke McIntosh, ettersom det ikke var så bra og likevel koster mye, men nå selger de McIntosh fordi det er kjempebra, og er billig jf ytelse.
    Dette er en ganske typisk Kremmervik tilnærming til egne og andres merker mhp kvalitet og riktig "high-end" lydformidling. Opp igjennom årene har det bare vært å bytte navn på hvilket merke herremannen og hans kumpaner hadde agentur på og solgte. Jeg har aldri kjøpt noe som helst av ham eller andre i denne butikken.
    Og lever helt fint med det. Ikke for det jeg ikke ønsker å ha noe av det Oslo Hi-Fi asyl forhandler, men væremåte, idiotforklaring av egne preferanser, eget utstyr og høye priser har gjort at jeg har styrt unna. Sannsynligvis lever begge parter helt fint med det ;)
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    1.265
    Torget vurderinger
    1
    Dette er en ganske typisk Kremmervik tilnærming til egne og andres merker mhp kvalitet og riktig "high-end" lydformidling. Opp igjennom årene har det bare vært å bytte navn på hvilket merke herremannen og hans kumpaner hadde agentur på og solgte. Jeg har aldri kjøpt noe som helst av ham eller andre i denne butikken.
    Og lever helt fint med det. Ikke for det jeg ikke ønsker å ha noe av det Oslo Hi-Fi asyl forhandler, men væremåte, idiotforklaring av egne preferanser, eget utstyr og høye priser har gjort at jeg har styrt unna. Sannsynligvis lever begge parter helt fint med det ;)
    Ja, synd at slikt er en del av salgsteknikken der. Under min årlige runde i hifisjapper i Oslo i fjor stakk jeg innom der også, så mimret vi litt om gamle Nakamichi pa7 mk2 og ca 7 mk1, og jeg sa at nå gikk det i Luxman kl A og Sonus Faber....-og fikk vite at Luxman kl A brenner av innvendig pga varmgang og at det blir enda værre med 4 ohms høyttalere. Løsningen var enten Audiovector til 115k, eller en Burmester-forsterker til mye penger, ELLER en dyr strømrenser fra Isovolt(?) som ville senke tempen i Luxmanen med 20 grader som følge av riktig spenning etter rensingen.
    MBL-forsterkere tok visst også fyr, fikk jeg vite, så jeg burde ikke handle mer hos Stereofil.
    Det lukter-litt av slike påstander, synes jeg.
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Hei,
    Skal være forsiktig å kritisere enkelte butikker/selgere, og jeg har både vært lytter og kjøper hos Oslo Hificenter selv med egne inntrykk.
    Jeg opplever at det har vært en fordel å ha satt meg inn i hva jeg skal ha/forventer når jeg har vært der, slik er det forsåvidt også andre steder og stolt på meg selv både ift. lytteinntrykk og bedømming av ulikt utstyr. Jeg tror at vi som kjøpere bør være er åpne men reflektive og ikke ta "alt for god fisk" som sies av selgere uansett. Når det er sagt har jeg stort sett fått god service hos norske forhandlere og har vært fornøyd med det jeg har kjøpt.

    Krell sin siste kreasjon har jeg ikke hørt. Om de igjen kommer opp på nivå ift. det som var med D'agostino lagde før han dro (Evo serien) gjenstår jo å se, men er usikker på om de har rett tilnærming. Hva tilsier at de nå skal ha blitt like bra eller bedre enn før og vil hevde seg if. den prisen de tar?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ja, synd at slikt er en del av salgsteknikken der. Under min årlige runde i hifisjapper i Oslo i fjor stakk jeg innom der også, så mimret vi litt om gamle Nakamichi pa7 mk2 og ca 7 mk1, og jeg sa at nå gikk det i Luxman kl A og Sonus Faber....-og fikk vite at Luxman kl A brenner av innvendig pga varmgang og at det blir enda værre med 4 ohms høyttalere. Løsningen var enten Audiovector til 115k, eller en Burmester-forsterker til mye penger, ELLER en dyr strømrenser fra Isovolt(?) som ville senke tempen i Luxmanen med 20 grader som følge av riktig spenning etter rensingen.
    MBL-forsterkere tok visst også fyr, fikk jeg vite, så jeg burde ikke handle mer hos Stereofil.
    Det lukter-litt av slike påstander, synes jeg.
    Utrolig dårlig stil, spør du meg. Ti år omtrent siden sist jeg handlet noe der, og det blir nok minst ti år til neste gang.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.266
    Antall liker
    9.100
    Litt mer om den nye forsterkeren, designet er flott synes jeg.



    The target price for the KSA-i400 400 w/ch stereo amp is $35,000 US and the KMA-i800 800w/ch mono block at the same cost per chassis. We will alert you to production start as soon as we begin.

    Keep an eye out for our announcement on the K-300p Phono Preamp which will begin production very soon. The K-300p will be $6,500 US and will be produced in black only for the first run.
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Spennende da tand om de kan måle seg med mra, noe jeg er litt skeptisk til...
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Spennende da tand om de kan måle seg med mra, noe jeg er litt skeptisk til...
    Blir spennende å høre ved anledning.

    Mine veier noe mer med sine 280 kg pr stykk, noe som ikke er en fordel når de skal flyttes 😅
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.733
    Antall liker
    3.337
    296435584_5287582564628104_7508332489715955827_n.jpg

    $6,500

    Available in black only for the first run.
    Provisions for MM and MC with switch between the two on the fly, and all adjustments including input capacitance and gain are on the rear panel.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn