Krell

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.042
    Antall liker
    8.288
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har noen formening om krell ksa300s? Positivt/negativt
    Har hørt dem engang på mine egne høytalere. Spiller med skikkelig stålkontroll og trøkk. Men er ikke like fjærlett og silkemyk i detaljene som ARC VT100II.
     

    *RBJ*

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2009
    Innlegg
    127
    Antall liker
    59
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    12
    Hei r.gaus,

    jeg har en KSA50S som jeg spiller på blant andre forsterkere i inventaret. Denne kommer jeg stadig tilbake til da den spiller utrolig musikalsk og engasjerende, med flott tilstedeværelse i mellomtone og vanvittig bra punch og driv, PRAT som de sier:) Regner med lydsignaturen er rimelig lik storebroren 300S. Den er noe 'mørk' og laidback i lyden, så passer godt til høyttalere som er tiltet litt mot det lyse. Herlig forsterker!
     
    Sist redigert:

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har hatt Krell KSA-300s, og det er en veldig fin forsterker med ett enormt driv i bassen! Men pass på at den ikke er "tørket ut" og du må bytte kondensatorer osv. kan bli litt dyrt.

    Kan også tipse om at Audio-gd Master 1 preamp er en veldig god match til Krell effekt!

    Jeg savner min! Og har derfor kjøpt forgjengeren KSA-250;)
     

    r.gaus

    Medlem
    Ble medlem
    04.03.2012
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Sted
    nordhordaland
    Torget vurderinger
    9
    Jeg har hatt Krell KSA-300s, og det er en veldig fin forsterker med ett enormt driv i bassen! Men pass på at den ikke er "tørket ut" og du må bytte kondensatorer osv. kan bli litt dyrt.

    Kan også tipse om at Audio-gd Master 1 preamp er en veldig god match til Krell effekt!

    Jeg savner min! Og har derfor kjøpt forgjengeren KSA-250;)
    Hvordan beste måten for meg og teste slikt da? Må den inn på service eventuelt?
     

    r.gaus

    Medlem
    Ble medlem
    04.03.2012
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Sted
    nordhordaland
    Torget vurderinger
    9
    Hei r.gaus,

    jeg har en KSA50S som jeg spiller på blant andre forsterkere i inventaret. Denne kommer jeg stadig tilbake til da den spiller utrolig musikalsk og engasjerende, med flott tilstedeværelse i mellomtone og vanvittig bra punch og driv, PRAT som de sier:) Regner med lydsignaturen er rimelig lik storebroren 300S. Den er noe 'mørk' og laidback i lyden, så passer godt til høyttalere som er tiltet litt mot det lyse. Herlig forsterker!
    De må jo passe mine canton referanse 5 helt supert da eg føler Dei er litt lyse I toppen
     

    *RBJ*

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2009
    Innlegg
    127
    Antall liker
    59
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    12
    Ikke så enkelt å finne ut av tilstand på kondisene om de ikke er helt ferdige.. Trenger nok ikke å sende inn til service, ta kontakt med ett kyndig elektroverksted, så kan de bestille deler fra Krell i USA, vet at de sitter på mye deler til eldre serier fremdeles.
    Ellers er det mulig at min kommer for salg etterhvert om det skulle være interessant, den fikk byttet kondiser for 3-4 år siden.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    .... ta kontakt med ett kyndig elektroverksted, så kan de bestille deler fra Krell i USA, vet at de sitter på mye deler til eldre serier fremdeles.
    Krell er ganske sære - de leverer deler bare til autoriserte Krell-verksteder. "Kyndig" holder ikke her - dessverre....
     

    *RBJ*

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2009
    Innlegg
    127
    Antall liker
    59
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    12
    Joda, jeg har en elektro rep her i distriktet som har fikset både Krell og Levinson, og fått deler rett fra produsent. Nå skal det sies at etter at ML ble en del av Harman konsernet er ikke dette aktuelt for Levinson lenger. Krell er faktisk veldig lite sære, og svært hjelpsomme.
     
    Sist redigert:

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Joda, jeg har en elektro rep her i distriktet som har fikset både Krell og Levinson, og fått deler rett fra produsent. Nå skal det sies at etter at ML ble en del av Harman konsernet er ikke dette aktuelt for Levinson lenger. Krell er faktisk veldig lite sære, og svært hjelpsomme.
    Da er du heldigere enn jeg er. Jeg bor i Oslo - og der et det lite Krell-hjelp å få. Verken deler eller koblingsskjemaer.
     

    r.gaus

    Medlem
    Ble medlem
    04.03.2012
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Sted
    nordhordaland
    Torget vurderinger
    9
    Jeg har hatt Krell KSA-300s, og det er en veldig fin forsterker med ett enormt driv i bassen! Men pass på at den ikke er "tørket ut" og du må bytte kondensatorer osv. kan bli litt dyrt.

    Kan også tipse om at Audio-gd Master 1 preamp er en veldig god match til Krell effekt!

    Jeg savner min! Og har derfor kjøpt forgjengeren KSA-250;)
    Hva er en slik ksa300s verd da ca ??
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har hatt Krell KSA-300s, og det er en veldig fin forsterker med ett enormt driv i bassen! Men pass på at den ikke er "tørket ut" og du må bytte kondensatorer osv. kan bli litt dyrt.

    Kan også tipse om at Audio-gd Master 1 preamp er en veldig god match til Krell effekt!

    Jeg savner min! Og har derfor kjøpt forgjengeren KSA-250;)
    Hva er en slik ksa300s verd da ca ??
    Jeg kjøpte og solgte min for 30'000.- kr mener jeg å huske.. fikk solgt den på 2 timer.. så var kanskje litt lavt? ;)
     

    r.gaus

    Medlem
    Ble medlem
    04.03.2012
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Sted
    nordhordaland
    Torget vurderinger
    9
    Jeg har hatt Krell KSA-300s, og det er en veldig fin forsterker med ett enormt driv i bassen! Men pass på at den ikke er "tørket ut" og du må bytte kondensatorer osv. kan bli litt dyrt.

    Kan også tipse om at Audio-gd Master 1 preamp er en veldig god match til Krell effekt!

    Jeg savner min! Og har derfor kjøpt forgjengeren KSA-250;)
    Hva er en slik ksa300s verd da ca ??
    Jeg kjøpte og solgte min for 30'000.- kr mener jeg å huske.. fikk solgt den på 2 timer.. så var kanskje litt lavt? ;)
    Ok den er fine :)
    Den ble ikke tilfeldig solgt til Karmøy vel??
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har hatt Krell KSA-300s, og det er en veldig fin forsterker med ett enormt driv i bassen! Men pass på at den ikke er "tørket ut" og du må bytte kondensatorer osv. kan bli litt dyrt.

    Kan også tipse om at Audio-gd Master 1 preamp er en veldig god match til Krell effekt!

    Jeg savner min! Og har derfor kjøpt forgjengeren KSA-250;)
    Hva er en slik ksa300s verd da ca ??
    Jeg kjøpte og solgte min for 30'000.- kr mener jeg å huske.. fikk solgt den på 2 timer.. så var kanskje litt lavt? ;)
    Ok den er fine :)
    Den ble ikke tilfeldig solgt til Karmøy vel??
    Det medfører riktighet! :)
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Vurderer salg av min enorme Krell Resolution C (3500$) senterhøyttaler. Har blitt fortalt at denne kostet ca 40000kr på oslohificenter. Noen som kan bekrefte dette? Og finnes det fler enn min her til lands?

    Vis vedlegget 330243
    Lurer meg på om ikke den sentersaken der er min gamle.
    I alle fall har jeg hatt en slik, men i originalfarge "mahogny" (?), og den ble visstnok malt svart av den som omsider kjøpte den (av Frode i Acoustic Tuning). Er noen år siden jeg solgte den, og på den tiden tror jeg ikke OHC hadde Krell i sortimentet. Prisen på 40k virker veldig høy!

    Her er forøvrig (deler av) mitt Krell hjemmekinoanlegg fra den gangen jeg hadde Resolution ht

    040.jpg


    Apropos "enorm" - jeg byttet ut Resolution med ht i LAT-serien. Senterhøyttaleren i dèn serien fortjener virkelig omtalen som ENORM:

    Front-LATC.jpg


    Cheers!
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Glemt å melde meg inn som Krell venn igjen! ;)

    Hentet en strøken og nyoverhalt Krell KSA-250 i Tyskland! Ett fantastisk byggverk!

    IMAG0207.jpg
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Da kan vel jeg melde meg inn og.
    Den senteren som er omtalt litt over, Krell Resolution C, står nå i kinoen min og gjør fin figur med mine DI(by BEF) høyttalere :)

    Senter.jpg
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Skulle ikke du hente 2? :D.
    Aah jo det har jeg glemt å oppdatere! Var på vei til å hente den andre i Danmark på vei hjem, men.. bilen tålte ikke vekta :( Selger hadde heldigvis god forståelse!
    Tok heldigvis den i Tyskland først siden den var betalt og alt! :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Skulle ikke du hente 2? :D.
    Aah jo det har jeg glemt å oppdatere! Var på vei til å hente den andre i Danmark på vei hjem, men.. bilen tålte ikke vekta :( Selger hadde heldigvis god forståelse!
    Tok heldigvis den i Tyskland først siden den var betalt og alt! :)
    Da snakker vi tung hifi, når man bare får fraktet en forsterker av gangen. Med bil.
     

    Gurba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Innlegg
    345
    Antall liker
    86
    Skulle ikke du hente 2? :D.
    Aah jo det har jeg glemt å oppdatere! Var på vei til å hente den andre i Danmark på vei hjem, men.. bilen tålte ikke vekta :( Selger hadde heldigvis god forståelse!
    Tok heldigvis den i Tyskland først siden den var betalt og alt! :)
    Da snakker vi tung hifi, når man bare får fraktet en forsterker av gangen. Med bil.
    Tror heller det er snakk om liten bil. 86 pund er da ikke all verden. :)
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Skulle ikke du hente 2? :D.
    Aah jo det har jeg glemt å oppdatere! Var på vei til å hente den andre i Danmark på vei hjem, men.. bilen tålte ikke vekta :( Selger hadde heldigvis god forståelse!
    Tok heldigvis den i Tyskland først siden den var betalt og alt! :)
    Da snakker vi tung hifi, når man bare får fraktet en forsterker av gangen. Med bil.
    Tror heller det er snakk om liten bil. 86 pund er da ikke all verden. :)
    KSA 250 veier da mer enn 86 lbs...iflg Stereophile's test står det 140 lbs under specs...

    mvh
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Da snakker vi tung hifi, når man bare får fraktet en forsterker av gangen. Med bil.
    Tror heller det er snakk om liten bil. 86 pund er da ikke all verden. :)
    KSA 250 veier da mer enn 86 lbs...iflg Stereophile's test står det 140 lbs under specs...

    mvh
    KSA-250 veier 140lbs ja :)
    Men grunnen var at demperne på bilen med senkefjører (En BMW 540 stationwagon) var gåen.. :( + brede felger/dekk er en dårlig kombo med 2 voksne i baksetet + enda mer vekt helt bak. :cool:

    OG, bilen jeg hadde tenkt å bruke for å hente 2 stk ble ikke tilgjengelig dagen jeg skulle reise, så derfor ble det den bilen.. Så det var ikke bare dårlig planlegging :rolleyes:
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Audio Research pre på Krell effekt?

    Er det noen som har testet noe særlig med andre merker på Krell effektforsterkere her? Lurer på hvordan for eksempel Audio Research pre ville fungert sammen med en KAV 2250 fra Krell.

    Noen kvalifiserte meninger om dette? :)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Er dette en Krell Kav-300i?
    Screenshot_2015-11-09-12-35-22.jpg
     

    mr.electric

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.12.2014
    Innlegg
    113
    Antall liker
    45
    Sted
    Nes, Akerhus
    Kjøpte en brukt Kav 400xi, som dessverre ikke hadde fått den beste behandlingen (!). Leverte den inn for service, justerte/kontrollerte bias og endte opp med å skifte 16 stk elektrolytter, p.g.a. uttørkning. Låt absolutt bedre og noen som har erfaring/peiling på om jeg evnt. har noe mer i vente av type service i årene som kommer?

    På forhånd, takk for svar :)
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.739
    Antall liker
    9.392
    Sted
    Trondheim
    Hvor mye kostet det? Hvor fikk du det gjort?
    Jeg er i samme situasjon - min trenger service og jeg er usikker på hva jeg skal gjøre. Den brummer og lyder hardt og umusikalsk. Den står nå ubrukt.
     

    STAX

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.03.2004
    Innlegg
    85
    Antall liker
    2
    Marcel Croese til Creato Audio er rene guruen på Krell men han holder til i Nederland.
    Steinar
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Litt nærmere enn Nederland er importøren i Sverige, Stylus Audio. Hatt et par Krell'er der, og kan anbefale å bruke dem.

    Contact
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.739
    Antall liker
    9.392
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg hadde tenkt å sende den til Sverige, men vet ikke om det er verdt det. Det er et spørsmål om pris. Jeg har snakket med dem, og de sier 1500 SEK for å diagnostisere og så arbeid + deler for reparasjon. Da snakker vi fort 10 000 SEK, og da vet jeg ikke om det er verdt det. Jeg tror at jeg har en øvre grense på 5000 kr.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Har de gitt deg den prisen for å bytte elektrolytter? 10.000,- SEK?

    Jeg betalte halvparten for å bytte samtlige elektrolytter på KAV 150a effektforsterkeren min der i fjor på denne tiden. Klarer ikke helt å se at samme jobben på 400xi skal koste det dobbelte.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.739
    Antall liker
    9.392
    Sted
    Trondheim
    Nei. De sa 1500 SEK for feilsøking (den brummer i den ene kanalen), + deler og arbeid. Jeg spør om hva dere tror det vil koste. Hvis deler + arbeid koster 3500 slik at hele jobben koster 5000 er det for så vidt greit. Dumt å betale 1500 for feilsøking og diagnose, for så å oppdage at jobben blir for dyr...
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Merker at veldig mange må ha sine relativt "nye" krell modeller inn på sykestua for rehabilitering litt tidlig?! Har eid mye rart og "gammelt", men aldri fått disse problemene som jeg ser at spesielt krell har på noen modeller. Jeg har veldig lyst til å teste krell av litt eldre type, men er litt skeptisk også.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Nei. De sa 1500 SEK for feilsøking (den brummer i den ene kanalen), + deler og arbeid. Jeg spør om hva dere tror det vil koste. Hvis deler + arbeid koster 3500 slik at hele jobben koster 5000 er det for så vidt greit. Dumt å betale 1500 for feilsøking og diagnose, for så å oppdage at jobben blir for dyr...
    Jeg tror ikke de tar betalt for feilsøkingen hvis de finner feilen, og hvis du vil at de skal gjøre jobben med å fikse det. De feilsøkte min også, men hele greia kom på ca. 5000,- SEK med bytte. Det inkluderte deler og jobb, ferdig. Hvis du spør hva jeg TROR, så tror jeg den samme jobben på 400xi vil ligge i samme området, hvis det da er elektrolyttene som må byttes. Men når det er sagt, så kostet det en del kroner i diesel, og tok meg ganske lang tid å kjøre tur-retur Stockholm to ganger for å hente og levere i løpet av de tre-fire ukene jeg hadde den inne hos dem. :rolleyes:

    Merker at veldig mange må ha sine relativt "nye" krell modeller inn på sykestua for rehabilitering litt tidlig?! Har eid mye rart og "gammelt", men aldri fått disse problemene som jeg ser at spesielt krell har på noen modeller. Jeg har veldig lyst til å teste krell av litt eldre type, men er litt skeptisk også.
    Min "relativt nye" Krell som måtte ha nye elektrolytter er vel sannsynligvis fra ca. slutten av 90, begynnelsen av 00-tallet en gang tror jeg. Anslagsvis 15-20 år da, og helt innafor det man kan regne med som levetid på elektrolytter (kommer litt an på hvem man spør). Etter bytte er forsterkeren som ny igjen og vil nok holde nye 15-20 år før den må inn igjen.
    Mitt inntrykk er at de gamle store Krell'ene er bygd som stridsvogner, men mange av dem kjørte med høy bias og ren klasse A, så de ble naturlig nok varme så det holdt. Varme er jo en faktor når det gjelder levetid på elektrolytter, og kan sammen med høy alder kanskje forklare hvorfor en del av dem har vært nødt til å få byttet ut lyttebankene. Min Krell er bare en liten knøtt i forhold til de legendariske store gamle, men kunne også tenkt meg noe sånt en dag. FPB serien skal visst være noe av det bedre har jeg lest.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.739
    Antall liker
    9.392
    Sted
    Trondheim
    400xi blir veldig varm. Så varm at jeg er nesten litt redd for å sette noe oppå den. Den er rene kokeplaten.
    Min ble kjøpt ny i 2002. Den ble ganske mye brukt i en periode, men har ikke vært i bruk på 1,5 år. Jeg mener jeg begynte å merke kvalitetsendring i lyden allerede rundet 2010-2011, så antagelig 8-10 år før neste service. Relativt dyrt for en transistorforsterker (syns jeg). At man må kalkulere inn rørskifter i en rørforsterker er en ting, men at en transistorforsterker skal trenge såpass mye oppfølging synes jeg er i overkant.
    Det kan jo være at det er noe galt med min siden den blir så veldig varm.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg leste nettopp et eller annet sted at i gamle dager var det en del tøysekopper som pleide å kalle Krell for 'Grill' isteden, siden forsterkerne ble så varme. Kan jo være at 400xi er levert med høy klasse A drift, og kombinert med at den har litt små kjøleribber og er montert i et trangt kabinett kan det være forklaringen. Det med varme ble også nevnt når Stereophile testet den, og de konkluderte med at den ikke hadde godt nok dimensjonerte kjøleribber til å kunne bli kjørt hardt over tid.
    Men jeg er også av oppfatningen at man helst ikke skal sette noe oppå forsterkere, men gjerne la dem stå fritt uten hyller eller andre ting over seg så de får "puste" fritt og kvitte seg med overflødig varme på best måte. :)

    Uansett er jeg hjertens enig med deg i at 8-10 år er veldig kort levetid for en forsterker i den prisklassen, og ikke minst med det navnet på fronten. Man forventer liksom mer...Men det er kanskje rundt ti år mange produsenter kalkulerer med som levetid på produktene sine i dag?
    Jeg tror iallfall du ganske sikkert får vite hva som er galt hvis du leverer den inn. Og jeg tror det er ganske trygt, mitt inntrykk av Stylus var iallfall at de er seriøse og opererer med fornuftige priser.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.739
    Antall liker
    9.392
    Sted
    Trondheim
    Joda, jeg er ikke redd for å sende forsterkeren til Sverige for å få dette gjort. Jeg hadde en KAV-280CD inne der for noen år siden og fikk veldig god oppfølging
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg tenkte mest på dine bekymringer angående prisen, jeg tror ikke de er av arten som skriver faktura med gaffel.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn