KREATIVE hobbyer?

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Trenger litt innspill. Kunne noen gitt en kort innføring i de KREATIVE prosjekter/hobbyer de har under planlegging/ bak seg/ eller driver med i dag ?

Samme hva, bare noe litt mere kreativt
enn ny optikk til den jævla speilrefleksen ;).
(Det diskvalifiserte vel de fleste tenker jeg ;D)

FYR LØS!
:)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Horer, sprit og kokain 8)

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Anonym skrev:
Horer, sprit og kokain 8)
Tviler sterk på at noen har blitt særlig mye mer kreative av "jegharalleredevunnet-dopet".

;)

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
1.598
Gammelt hus, nytt påbygg, barn på 1,5 og 6,5 år. SAY NO MORE!!!!!!!!

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
938
Spiller bass i et lokalt country/bluesband.

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Gå inn i politikken. Eller gjør som jeg, fagforeningsarbeid og politikk. Setter kreativiteten på prøve...

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
rumath skrev:
Gå inn i politikken. Eller gjør som jeg, fagforeningsarbeid og politikk. Setter kreativiteten på prøve...
And not in the good way...
;D ;D ;D

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Hvis haifai/musikkinteresse ikke er kreativt har man gått i feil retning, synes jeg. Jeg spiller cello. Og leser lassevis med bøker. Av og til skriver jeg litt også, uten at det blir det helt store av det.

Fusker også litt i programmering; fin kombinasjon av kreativiteten som må til for å tenke ut gode løsninger og det tekniske som må til for å få galskapen til å fungere tilfredsstillende.

Skulle ønske jeg kunne tegne. Men der er jeg komplett talentløs.

Utover det kjøper jeg ny optikk til speilreflekskameraet, stadig dyrere penner og mer obskure notatbøker; uten at noe av det gjør noen stor forskjell (men hvem kan motstå å bruke kladdebøker som leveres med støvpose?).

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Wright skrev:
Hvis haifai/musikkinteresse ikke er kreativt har man gått i feil retning, synes jeg.
Det er klart bevistheten kan sveve avgårde til plasser den aldri har vært før osv, men jeg tenkte første og fremst på det å og skape noe eller det å fremføre noe(med følelse).

Å spille et instrument går innunder det(får en håpe). Det samme med programering og skriverier.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.863
Torget vurderinger
4
Holder på med en DIY bokylle som går fra gulv til tak og skal fylle en hel vegg.
Kanskje ikke en hobby, men et prosjekt !

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Wright skrev:
Hvis haifai/musikkinteresse ikke er kreativt har man gått i feil retning, synes jeg.
Haifai er vel en hobby for de fleste av oss og ref andre tråder så er det vel en del av oss som er ganske kreative med å forklare i heimen hvorfor akkurat den nye komponenten kjøpes inn samt forklare hvor mye den faktisk koster.. ;D

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.175
Torget vurderinger
7
drekka, pule, spy og slåss

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
ØivindJ skrev:
Det er klart bevistheten kan sveve avgårde til plasser den aldri har vært før osv, men jeg tenkte første og fremst på det å og skape noe eller det å fremføre noe(med følelse).
Enig; det er stor forskjell på å være passiv mottager og å skulle aktivt lage/gjøre noe selv. Å få til en symbiose mellom de inntrykkene en tar inn og de en prøver å skape er en kombinasjon jeg finner ypperlig; får langt mer ut av musikken jeg hører når jeg har mulighet til å spille noen bruddstykker her og der selv. Samtidig som jeg ikke hadde hatt samme forhold til å spille om jeg ikke hadde likt å høre på resultatet i utgangspunktet.

Akkurat som det er ganske meningsløst å skulle skrive om en ikke leser i utgangspunktet, male om en ikke liker bilder etc.

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Wright skrev:
Akkurat som det er ganske meningsløst å skulle skrive om en ikke leser i utgangspunktet, male om en ikke liker bilder etc.
Der er du litt inne på motivasjonen for denne tråden. Når en oppdager nye interesser, er det sikkert lurt å utforske dem, om ikke annet bare for å få noen nye impulser.

Det er sikkert bare sunt.

..og ofte kommer nye ideer innen det som intereserer en mest fra (i utgangspunktet) helt urelaterte ting.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
ØyvindJ skrev:

Når en oppdager nye interesser, er det sikkert lurt å utforske dem
I prinsippet kan man utforske kreativitet i alle hobbyer. Man ikke vet hva hobbyen har potensiale til før man prøver den ut. For mange kompliserte tankeganger i forkant som stenger veien for oppdagelsen og moroa :)

Hilsen fersk mosjonssyklist og golfer.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.651
Man kan designe og bygge sine egne forsterkere og høyttalere.
Det er i hvert fall mer kreativt enn å gå i butikken å kjøpe dem.

;)

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Jeg drev med hundeopdrett tidligere.Det var gøy og dyrere enn hifi ;)
Der er der mye å sette seg inn i.Alt ifra utstilling til genetikk.Men det er veldig kjekkt.Det å få frem valper med de rette egenskapene er spennende.Og så blir det mye frisk luft å få.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Radiostyrt modellfly, bygges mørke vinterkvelder, og å fly dem kan være svært sosialt.
Restaurering av veteranbil er lærerikt og morro. Krever sin mann å fullføre.
Jakt og fiske, litt utfordrende i forhold til det med kreativitet, men svært givende.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.165
http://www.vimeo.com/6800446

Fysisk krevende og kreativt. Lær triks, finn måter å sette dem sammen på. Det blir fort lange prosjekter, men gud å herlig følelse når det kan kontrolleres og fullføres.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Holder en -64 Ford Fairlane kunstig i live, som bruksbil og rullende prosjekt. Etterhvert som bitene faller på plass(!?) er det en trivelig hobby som blomstrer opp i sommerhalvåret. Tidvis frustrerende men hovedsaklig rekreerende.

Hobby nr.1 er musikk, og denne hobbyen blomstrer som kjent opp vinterstid slik at de to hobbyene utfyller hverandre godt. Forden har selvfølgelig et brukbart anlegg bl.a basert på en gammel Concorde-forsterker kjøpt hos Audioscan.

En vesentlig del av min musikkhobby har i årevis vært høyttalerutvikling, med det etterhvert ubeskjedne mål å forsøke å flytte grensene for høyttalere basert på dynamiske elementer. Etter mission completed some years ago har jeg stått av for å fokusere på musikk, men i senere tid har lysten på bygging tiltatt og jeg har plukket ut biter for et nytt prosjekt. Hele tiden har fokuset vært på den samme fire-veis løsningen jeg begynte med på 80-tallet, bare med oppgraderte komponenter og foredlede(-foreldede?) løsninger. Forsåvidt bare barnemat å gjøre en ny utgave ettersom det kun er snakk om ørsmå endringer i forhold til den eksisterende. Eneste utfordring er design, da spesielt med tanke på funksjon.

Mvh. RS

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.499
Sted
Trondheim
Innkjøp av optikk er kanskje ikke veldig kreativt, men av og til kan man ta morsomme bilder.

Dette er jeg ganske fornøyd med:

Mvh Ola

Vedlegg

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Det krever kreativitet å velge den helt rette mengden zoom slik at den som ser bildet i ettertid fokuserer på nettopp det du ønsket å formiddle. Det synes jeg du fikk til bra. Langt fra alle er like flinke der.

Åpningsinnlegget er ikke noe å ta for alvorlig. Meningen var bare at tråden ikke skulle handle utelukkende om bare en ting :)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Jeg driver også med hundetrening. Sportrening og "skarp" trening av vakthunder...
Hobby og hobby, det fordrer nerver og en god del styrke.
Ja og så bygger jeg pc'er på hobbybasis....
Jeg syr slynger, sånne middelaldergreier. ER mycket på å kaste med de og...
Jeg smir kniver og lager knivhåndtak.
Lager musikk på hobbybasis, gjordt i 15- 20 år.
Jeg har bygd el-gitarer før.
Hobby.. tja ... litt kamsport har det vært opp igjennom og, det er bra trim for å si det slik.
Kanopadling. Bygging av Lavvo har jeg drevet med også.
Løp orientering...
Duverden jeg har holdt på med mye, ikke alt på en gang da!

Noe som frister enda?

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.499
Sted
Trondheim
ØivindJ skrev:
Det krever kreativitet å velge den helt rette mengden zoom slik at den som ser bildet i ettertid fokuserer på nettopp det du ønsket å formiddle. Det synes jeg du fikk til bra. Langt fra alle er like flinke der.

Åpningsinnlegget er ikke noe å ta for alvorlig. Meningen var bare at tråden ikke skulle handle utelukkende om bare en ting :)
Bildet er tatt med fastoptikk. Ikke zoomlinse. Elementer i bildeflaten framheves av dybdeskarphet/blender og fokuspunkt. Sånn for ordens skyld :)

Jeg tror forresten kreativitet er resultat av trening og interesse. Ikke medfødt iallefall.

Mvh Ola

Edit: Jeg surra visst. Måtte endre..

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Antall liker
4
Utforsykling. Sporvalg i steinur og tett skog er real-time kreativitet. Ellers alt for mye, fra (endeløs) husrenovering til jakt på moderne stoler og lamper fra 20- til 60-tallet.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
ØivindJ skrev:
Samme hva, bare noe litt mere kreativt
enn ny optikk til den jævla speilrefleksen ;).
(Det diskvalifiserte vel de fleste tenker jeg ;D)
Driter i ny optikk til speilrefleksen siden jeg får det jeg vil ha, og er så priviligert at jeg lever av det som er "hobbien" .

Ellers går det mye i musikk. Skiver og konserter. Er med og arrangerer litt, designer flyere og plakater.

Tømmer hodet med fisking og jakt i ny og ne.

livet er ganske greit, til og med i Norge. ;)

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
894
Modelljernbane!

Ingen over, ingen ved siden!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.891
Torget vurderinger
0
Gubra skrev:
Modelljernbane!

Ingen over, ingen ved siden!

Barnslige du !! ::)

Misunnelig? Nei slett ikke !! ( Med ljugekors på BÅDE fingre og tær ! ) ;D ;D

Modelljernbane må være den ulitamte måte å leve ut sin barnslighet på. :D :D

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Her er en hobby i tillegg til sykler & hifi'. Kalligrafi... :)

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
Volvo 945'er - Å råne opp en 940 er utrolig kreativt.
RC Seilfly - Håndarbeid for menn; Noe man kan sette strøm på etterpå.
Klatring - Kreativ problemløsing.

Så noen aktiviteter som kanskje faller litt utenfor, men som etter praktisering gir plass i hode for andre eventuelt krative krumspring.

Freeride sykkel med dobbelt boing.
Seiling
Elvepadling
vinterfriluftsliv og topptur
Samle polar og frilufts-litteratur

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.565
Skulle gjerne vært i stand til å kalligrafere (?). Men er man venstrehendt så er man venstrehendt. Blir verre klin enn om jeg skulle malt julekort med munnen :-\

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Tja, har et par staffeli og det meste man trenger for å drive med oljemaling på lerret, har en god del lerret liggende, men sørgelig ubrukt.
Kan ha sammenheng med litt mangel på talent (var ok i ungdommen, mens jeg drev med slikt) og to barn under 3,5 år.

Må vel innrømme at kona er den kreative her i huset, driver med såkalt scrapbooking og lager kort til store og små anledninger.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
1) Jeg velger å si det litt generelt: Snekring. Har snekret en hjemmekino, har snekret høyttalerkasser, har halvveis snekret et bord til hjemmekinoen (finish gjenstår). Liker å lage ting.

2) Elektronikk. Vel, egentlig er det mest snekring her også, og dette går i rykk og napp. Lenge siden jeg har bygget ferdig noe nå. Er ikke god nok på elektronikk til å lage nyskapende kretser, så jeg tar kjente ting og modder litt på det og bygger inn i en kasse som passer meg. Her er det nok litt innslag av metallsløyd også innimellom. Og så har jeg etterhvert loddet sammen et utall kabler.

3) Foto. Her går det i alt fra familiesnapshots til det mer kreative og lekne. Var en kort periode medlem av en fotoklubb, men møtene kræsjet med trening...

4) Musikk. Nei, dere får ikke høre. Dette er mest lek for moro skyld. Og jeg tror ikke jeg har fått ferdig et sammenhengende musikkstykke ennå.

Topp Bunn