Kraftverk - anbefalinger?

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
4.078
Torget vurderinger
0
Kabeldragern skrev:
Å oppgi kun 30V uten belastning kan forstås at den er på 900W i 1 ohm. Det er den vel ikke...?
Med ca. 1500VA tilgjengelig i Model73, så er det vel nok krefter til de fleste høyttalere ?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.199
Torget vurderinger
4
Kabeldragern skrev:
Zomby_Woof skrev:
Bryston? Jeg har ikke hørt dem selv, men de får mye skryt i pressen. De er ganske rimelige i forhold til effekt.
Bryston er en jeg har sirklet inn, ja. Må få prøvd en slik!
Du kan prøve min 4B ST fra den 20. denne måneden og over helga, jeg tar langhelg.

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
Av alle Bryston forsterkere som jeg har hørt, ingen hadde noen stor, potent og mektig bas. Dynamik var heller ikke noe å skrive hjem, desverre. Vet ikke hvorfor så stor fokus på Bryston. Selv om en EC forsterker i samme srørelse er kraftigere enn tilsvarende Bryston, tror jeg.

S

Stereo_Mono

Gjest
Ser at det ligget Vincent monoblokker på bruktbørsen en liten stund. Du finner ikke bedre drivkraft eller lyd til den prisen (så fremt man ikke er merke snobb da) imho.... Har «Intergrerte» versjonen av de og den ble kjøpt etter lang hjemmetester til fordel for en KAV 400i ;D

mvh
digiman

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
digiman skrev:
Ser at det ligget Vincent monoblokker på bruktbørsen en liten stund. Du finner ikke bedre drivkraft eller lyd til den prisen (så fremt man ikke er merke snobb da) imho.... Har «Intergrerte» versjonen av de og den ble kjøpt etter lang hjemmetester til fordel for en KAV 400i ;D

mvh
digiman
Ja,...det med Vincent monobloker har jeg glemt. Kanskje ikke så som med Classe 401, men mektig er det også.

S

Stereo_Mono

Gjest
Har ikke hørt på Classé sine produkter, men min erfaring fra de store Vincent forsterkerne er at de holder overraskende god følge med de store og tunge produsentene sine produkter. Dette bekreftet vel også audiophile.no sine tester også. Absolutt verdt og teste ut :)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.199
Torget vurderinger
4
zed skrev:
Av alle Bryston forsterkere som jeg har hørt, ingen hadde noen stor, potent og mektig bas. Dynamik var heller ikke noe å skrive hjem, desverre. Vet ikke hvorfor så stor fokus på Bryston. Selv om en EC forsterker i samme srørelse er kraftigere enn tilsvarende Bryston, tror jeg.
Har fått inntrykk av at definisjonene for god bass og dynamikk er individuelle blant mange av forumets deltagere.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.289
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Flageborg skrev:
Kabeldragern skrev:
Å oppgi kun 30V uten belastning kan forstås at den er på 900W i 1 ohm. Det er den vel ikke...?
Med ca. 1500VA tilgjengelig i Model73, så er det vel nok krefter til de fleste høyttalere ?
Har Lauvland funnet noen nye transistorer nå da, siden han kjører 750VA, 112W og 2 (to) utgangstransistorer pr. kanal??

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.289
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Hva med Nakamichi PA7 II? Er det mulig å oppdrive en umodifisert slik en eller er den for "snill" i bassen??

J

JAE

Gjest
Anonym skrev:
zed skrev:
Har fått inntrykk av at definisjonene for god bass og dynamikk er individuelle blant mange av forumets deltagere.

Sitter og igjen med samme inntrykk.Både på Proac D-38 og active Gradienter,så var det både trøkk i bass,og dynamikken var upåklagelig

S

Stereo_Mono

Gjest
Hva er planen din og bytte de ut med?

mvh
digiman

P.O.M. skrev:
digiman skrev:

mvh
digiman
Helt enig: http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,39858.0.html
;D

M

Medlem 1792

Gjest
digiman skrev:

mvh
digiman

P.O.M. skrev:
digiman skrev:

mvh
digiman
;D
Har nå et lytterom som ikke krever så store greier som dette synes jeg. Har lurt på å kjøpe meg en eller annen integrert forsterker og i verste fall bytte ut Dynaudio’ne mine med en eller annen mindre stativhøyttaler.
Som sagt, man får ikke mer krefter/kontroll enn disse Vincent forsterkerne gir til prisen av disse (nye eller brukte) tror jeg.
Men det er klart at det er en fare for at jeg angrer på dette senere når jeg sitter der med et lite "pusle anlegg" :-X

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.289
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
P.O.M. skrev:
digiman skrev:

mvh
digiman

P.O.M. skrev:
digiman skrev:

mvh
digiman
;D
Har nå et lytterom som ikke krever så store greier som dette synes jeg. Har lurt på å kjøpe meg en eller annen integrert forsterker og i verste fall bytte ut Dynaudio’ne mine med en eller annen mindre stativhøyttaler.
Som sagt, man får ikke mer krefter/kontroll enn disse Vincent forsterkerne gir til prisen av disse (nye eller brukte) tror jeg.
Men det er klart at det er en fare for at jeg angrer på dette senere når jeg sitter der med et lite "pusle anlegg" :-X
Men hva kan disse Vincent forsterkerne i forhold til andre anerkjente kraftverk; det skal jo låte musikk også, ikke bare rå kraft...?

S

Stereo_Mono

Gjest
Skjønner! Liker du klangen i ditt nåværende forsterker sett kan jeg anbefale Vincent sin SV238 på det varmeste. Men den er like stor som deres nåværende monotrinn, men er som sagt integrert.

Jeg brukte langtid i fjor på og finne den rette store integrerte forsterker til mine Kef Reference 4. Sto igjen eter mye hjemmelån av diverse ting med Krell KAV 400i og Vincent SV238. Må innrømme at jeg var litt merkesnobb og skeptisk i begynnelsen til dette ukjente (for meg) merket Vincent, men ble mere og mere overbevisst at dette var riktig for meg. Har en følelse at man betaler litt for varemerker også :)

Lykke til med salget. Det burde jo gå greit, så gode som de forsterkerne er.
Hadde det stått Krell på de kunne du forlanget det dobelte ;D

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.289
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Foreløpig oppsummering - på blokka til nå:

Accuphase P300
Electrocompaniet 250 DMB
Nakamichi PA5 II - PA7 - PA7II
Bryston 4B
Threshold S500
QUAD 909

En knippe pene forsterkere...? :)

S

Stereo_Mono

Gjest
Kabeldragern skrev:
P.O.M. skrev:
digiman skrev:

mvh
digiman

P.O.M. skrev:
digiman skrev:

mvh
digiman
;D
Men hva kan disse Vincent forsterkerne i forhold til andre anerkjente kraftverk; det skal jo låte musikk også, ikke bare rå kraft...?
Vel! Mitt inntrykk av de integrerte forsterkerne jeg testet i klassen mellom 25-40k i fjor var at Vincent var den forsterkeren som hadde minst egenklang og helt klart den mest dynamiske av de. En annen egenskap jeg seter stor pris på er dens egenskap til og spille bra på lavt volum. Savner den egenskapen blant mange forsterkere også langt dyrere saker. Hvorvidt den er musikalsk eller ei, så får den i hvert fall foten min til henge med på notene ;D «Musikalsk» er vel uansett et ganske så bredt definisjon?

Audiophile Arve har skrevet en del omtale av de litt større sakene til Vincent på sidene sine, han beskriver nok bedre en meg deres lyd karakter.

S

Stereo_Mono

Gjest
Burde kan skje nevne de forsterkene jeg hadde på hjemmelån.

Krell Kav 400i
Hegel 200
Primare 30 (mener jeg den heter?)
Marantz PM11

Hadde også en Macintosh i noen dager til ca 30-35k. Husker ikke navnet på den i farta.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.199
Torget vurderinger
4
Jeg ville hatt med en Hypex sak også på listen over ting å sjekke ut dersom en har anledning til det.
I mine ører låter det veldig bra og til en forholdsvis rimelige penge.

M

Medlem 1792

Gjest
Kabeldragern skrev:
P.O.M. skrev:
digiman skrev:

mvh
digiman

P.O.M. skrev:
digiman skrev:

mvh
digiman
;D
Det finnes helt sikkert flere andre forsterkere som låter like bra eller bedre og har like store krefter men de er nok vesentlig dyrere enn Vincent.
Jeg synes mitt Vincent anlegg låter veldig nøytralt på mine Dynaudio høyttalere, ikke noe stikker seg ut. Mye av denne ”nøytraliteten” tror jeg kan skyldes kreftene/kontrollen disse mono blokkene har, det er ingen hørbar forvrengning uansett hvilken høyttalere som brukes eller hvor høyt man spiller (øra gir seg før forsterkerne).
Jeg mener ikke at det er gitt at store forsterkere låter best/er mer musikalske enn mindre/små forsterkere men store forsterkere har som regel en bedre kontroll på høyttaler elementene.
Det finnes jo også mindre/små forsterkere som ikke låter særlig bra/er lite musikalske samtidig som de ikke greier å holde kontroll på høyttaler elementene/greier å levere nok strøm til rett tid.
Har man litt ”størrelse” på forsterkeriet så er man litt friere til å velge høyttalere.
Men uansett hva man velger så må man jo like lyden, smaken er jo også som kjent forskjellig.

E_s

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.12.2006
Antall liker
0
Sted
Drammen
Hva med en Dk Design Mk3 Ref, rørhybrid ? Denne er sinnsykt god, vanvittig flott lydbilde, blant det aller beste jeg har hørt...er også ekstremt strømsterk, og driver det aller meste. Den driver med lekende letthet noen Dynaudio Contour 3.4 som virkelig krever sitt. Det låter himmelsk, eller magisk er ordet

http://www.stereophile.com/integratedamps/606dk/

Y

ymir

Gjest
Hei
En av noen få store opplevelser var å høre disse høytalerene med Micaelson&Austin sin 100watter.Har nettopp også levert en OCM 200 til Arild på HiFi-Guiden etter å ha kjøpt David Belles "nye" 350a ref.OCM var et underselskap av Magnum Dynalab der Belles var designeren.Se f.eks. Inner Ear testen av Coincident Triumph.Det er IKKE OCM100 men OCM200 som nevnes.En svært musikalsk forsterker som også er bra ang. bass og ikke minst tilstedeværelse.Ble vistnok kalt "fattigmanns Mark Levinson" men med bedre oppløsning en ML.Har også hatt ML fra den tiden Hr.Levinson selv solgte under sitt eget navn (den gang ML var ML og låt best ???),men synst OCM var bedre, spesielt på de som går ut på at musikerne er til stede når musikk avspilles.Det som Robert Harley (TAS) kaller High End dvs.å få en sterk musikalsk opplevelse.

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
zed skrev:
janb skrev:
Mulig dette er et fjernt svar, men jeg ville vurdert et Classé trinn i forrige generasjon f.eks CA 401. Det er et kraftverk. Rimelig nøytral lyd. Bør kunne skaffes til en "rimelig" penge om det er et poeng.

http://www.audioreview.com/cat/amplification/amplifiers/classe/ca-401/PRD_115706_1583crx.aspx

Har selv et CA 301 trinn som jeg er godt fornøyd med. Det lyder ihvertfall godt i mitt hode og muskler mangler ikke til å drive mine Galloer til nabolag-enerverende-høyder. Jeg pleier dog å gi meg lenge før det og det lyder fremdeles bra. Effekten dobbles fra 8 til 4 til 2ohm osv...det kjennetegner et kraftverk ;D
Det med Classe 401, stemmer at det er en rå kraftverk, ganske nøytral til det kjedelige. Monobloker Classe 350 oppleves ikke så brutale som 401, men har litt mer "kjøtt på beina", enn 401.
- har opplevet at de livner noe til med Nordost kabling...dvs min 301...regner med at det samme er tilfelle med 401. Ellers har jeg ikke hørt 350'ene. Hva er feil med nøytral egentlig...?

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Ikke dumme de Vincent-blokkene, står vel et sett til på børsen som er modda med heftige kondiser, de har jeg lyttet på, kjempeforbedring ift standard!

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.199
Torget vurderinger
4
hifiguru skrev:
Ikke dumme de Vincent-blokkene, står vel et sett til på børsen som er modda med heftige kondiser, de har jeg lyttet på, kjempeforbedring ift standard!
For å kverulere litt så er det i mine øyne et tegn på at noe er riv ruskende galt når man oppnår en stor oppgradering ved å oppgradere lyttebanken på en kraftig forsterker som driver et par høyttalere med en snill impedanskurve.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.289
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
hifiguru skrev:
For å kverulere litt så er det i mine øyne et tegn på at noe er riv ruskende galt når man oppnår en stor oppgradering ved å oppgradere lyttebanken på en kraftig forsterker som driver et par høyttalere med en snill impedanskurve.
Jeg har kommet fram til det samme; en forholdsvis ny kraftig forsterker (ikke uttørkede lytter) som driver enkle høyttalere blir kjempeforbedret med nye lytter !?! - i beste fall en annerledes lyd... dessuten har denne forsterkeren ord på seg til å være tørr og nøytral. Hva er egentlig nøytral? Tørr, inneklemt, tilbaketrukket og kjedelig lyd? Det er ikke nøytralt, spør du meg. En forsterker skal blomstre, være stor og åpen i lydbildet, store dynamiske kontraster i lyden - og ikke minst; den skal gi den en musikkopplevelse, ikke en lydopplevelse!

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
20
Er det noen som vet hva det er som gjør visse forsterkere mer kraftfulle enn andre :D

Mvh. RS

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Har vel kanskje ikke så mye med kraft å gjøre, mer klarhet og oppløsning. Ampene er sterke og fine som dem er men noe skjedde for å si det sånn. Tydelig at en pakke med bedre kondiser i forhold til de som står der orginalt gjør noe med lyden, blir ikke bare hvitt, men blendahvitt lissom.... :D

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.289
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Siste:

Da er Bryston 4B ST på plass. Anonym var så snill å låne meg en slik i helgen.

Førsteinntrykk: 250W hjelper betraktelig for å kontrollere IMF'ene! Kontrollert dyp bass, snert og egentlig en luftig og "letthørt" forsterker. Den ble varm, ja, så den merket nok at "noe hang på...." Litt annen verden enn Copland'en på mere en en måte....

I morgen; klassisk musikk.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.289
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Klassisk musikk på Bryston 4B ST.

Hurtig, presist, åpent, stort, dypt.....men hvor ble det av musikerne?

Koblet inn min Copland CTA 504 igjen......DER var de, ja, musikerne! Dog i en mindre sprutende utgave - kontakten med den musikalske sjel var mye mere tilstede.

Lurt å prøve i egen stue og opp mot egne referanser. Har lært en ting; Copland'en blir IKKE solgt før jeg finner noe bedre...

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.883
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
17
Høres ut som om en litt eldre diger Jeff Rowland er forsterkeren for deg. Model 8 f.eks.

Ellers er jeg rimelig sikker på at noe heftige accuphase kan gjøre susen.
Evt. noe kraftige rørsleder....

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.289
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
bambadoo skrev:
Høres ut som om en litt eldre diger Jeff Rowland er forsterkeren for deg. Model 8 f.eks.

Ellers er jeg rimelig sikker på at noe heftige accuphase kan gjøre susen.
Evt. noe kraftige rørsleder....
Jeff Rowland er vel i den dyre enden av skalaen... og litt for mye transistor...?

Accuphase; jeg har en P300 i kikkerten.

Ender nok opp med noen rørsleder ala MC275...eller kanskje 2 slike ;D

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.665
LCs Zapsolute monoblokker i 118W (?) tapning? Kanskje ikke helt enkle å få tak på?

Topp Bunn