På nyhetene i går var det et innslag med et intervju med en litt eldre Hardanger-herre, hvis sønn bodde i Oslo. Sønnens beskjed var at dersom mastene kom så måtte foreldrene flytte fra Hardanger. Jeg tror poenget hans var å forklare hvor vederstyggelige mastene er, ikke at han har en sønn som helt har mistet grepet.
Beslutninga om master og luftspenn er tatt for lengst. Mastene er bestilte, produserte og lagra Polen for leeenge sia. De siste rundene med såkalte utredninger, har vært reint spill for galleriet. Så kan politikerne og energiministeren si hva de vil. Jeg tror ikke på et ord av det de sier i denne saka, uansett!
Etter noen dager med blackout ymse steder i Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal er det nok rimelig å anta at den lokale motstanden mot ny kraftlinje i distriktet der vil avta noe. Nå er det selvsagt en mulighet at det hadde blitt blackout selv med flere tilknytningslinjer til sentralnettet, men dette er jo en illustrasjon på hva forsyningssikkerhet i praksis kan bety. Det virker fjernt så lenge alt funker, men når man må sitter der i mørket og se på TV så kan man muligens se annerledes på det
Og ja, jeg er klar over at det ikke har så mye med spennet over Hardangerfjorden å gjøre. Det er altså snakk om en annen stor utbygging på Vestlandet.
Enig - i den forstand at jeg mener det er på høg tid at kraftlag og kraftkommuner nå tar sitt ansvar, og bygger både kabel- og luftspenn der det er behov. Og det er snart et landsomfattende behov for fornyelse av linjenettet. Det er nesten utrolig at man sløser vekk masse energi i form av spenningsfall over eldgamle linjenett.
Men så lenge det er "allment akseptert" at overskuddene i kraftselskapene pløyes inn i kommuneøkonomien i form av årlig utbytte til eierne i stedet for å anvendes til fornyelse, går det som med veier, kommunale, fylkeskommunale og statlige bygninger; vedlikeholds- og fornyelsesbehovet skyves foran inntil det må tas.
Når det gjelder strømutfall etter ekstremvær, har jo Forsvaret og Sivilforsvaret massevis av aggregater som bare står lagret. Få de ut!! Kanskje må de mest utsatte kommunene ta ansvar og investere i beredskapsaggregater / nødstrøms- aggregater? Vi har jo stort sett valgt å bo der vi bor, Norge på langs og tvers. Da må vi nok også utvise en del initiativ og ansvar for å opprettholde bosetningene også, ikke bare rope på "han Stat" når det kjelker seg til...
En kompis av meg jobber i Statnett, de har en intern "nyhetstjeneste" på SMS når det skjer ting som er verdt å nevne i nettet. Det pep rimelig heftig i mobilen hans i romjulen.
Jeg har vært en ukes tid på ferie i hjemtraktene på Sunnmøre. Med litt hjelp av Photshop har jeg laget et lite panorama fra en fjelltur tatt på en dag man har svært få av der i landet. Bildet er tatt fra Skårasalen og er fullstendig umanipulert bortsett fra litt kjapp fargekorrigering og sammensettingen av selve panoramaet i Photoshop.
Det er to leksjoner å lære av dette bildet
1) Hardagerfjorden er ikke i nærheten av å være det flotteste området i Norge
2) Kraftlinjer er ikke så lette å se
Premie til den som ser høyspentledningen som ligger som et åpent, skrikende sår i dette ellers så vakre landskapet (klikk på bildet for større versjon)
(edit: Ser ut som HFS automagisk forminsker bildet kraftig, jeg lastet opp med 3000 pixlers bredde og filen var 500kB, men den ble tungt barbert)