Korleis lyttar du til musikk?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg opplever at måten eg lyttar til musikk har endra seg.

Før spelte eg 90% vinyl, medan 10% var CD og DVD. No spelast nesten aldri DVD, CD-mengda har gått ned (noko som heng saman med at eg har utvida fjernlageret, som eg ikkje gidd gå i kjellaren for å hente), strøyming har tatt nesten halvparten av tida framfor anlegget, og Youtube har tatt ganske mykje tid (heng saman med at eg også er musikklærar for tida). Vinylavspelinga er kanskje nede på 30%....
Eg opplever også at det ikkje spelast på langt nær så mykje klassisk musikk som tidlegare. Det kan ha samanheng med at eg har høyrt det meste før... og så har eg sett alt for mykje film sidan Koronatida starta.
Korleis er med resten av gjengen?
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg pleier å spille et par-tre timer om mårran før jobb, mens fruen fortsatt sover. Da går det i alt mulig, men mye som er i surround-format. Har det aller meste på harddisk, samt en samling SACD. På kvelden ser vi ofte film over samme anlegget, som er et 7.1.4 oppsett.
 
Sist redigert av en moderator:

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.655
Antall liker
21.456
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Mer vinyl enn på 10 år. Det hjelper at det er like enkelt å velge den kilden som andre.
CD-spiller har jeg ikke hatt på 10 år. Strømmer innholdet fra harddisk.
Finner ny musikk på Spotify. Alle plattformer der: Telefon, bil, anlegg.
«Oppdaget» bel canto opera før jul, så «ny» musikk hører jeg og.
 
Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.480
Antall liker
8.002
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
I perioder blir det 90% CD, i perioder 90% vinyl, så 40/40 sånn ca. De resterende 20% er fordelt på strømming av lokale filer, Spotify og YouTube, i varierende innbyrdes forhold.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.579
Antall liker
34.255
Sted
og til
Torget vurderinger
6
For meg går det i bølger.

I perioder hvor anlegget er i en statisk fase hører jeg nærmest utelukkende på vinyl. I perioder hvor jeg endrer ting i oppsettet hører jeg nesten utelukkende digital.
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.261
Antall liker
6.336
Sted
Under stjernene
Før CD ble det naturligvis 100% vinyl og litt Harald Are Lund sine utmerkede radioprogram Regnbuen og Musikk under stjernene.
Seinere kom CD og tok mye over, har nok sammenheng med barn, "CD spiller over alt" osv.
CD'ene er rippet på en SSD som ligger i Nucleus+, så dermed er det strømløs tilgang til mine CD'er og Qobuz og Tidal.
Med noen grep låter streamingen bra.

Spiller kanskje 10-20% vinyl. Det blir gjerne perioder med vinyl før jeg går tilbake til det digitale.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Stort sett YouTube. Liker best live musikk og synes det er kjekt å se på konserter, eller i det minste ha det visuelle gående i bakgrunnen.

Drittlyd? Oh yes, hele tiden.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.688
Antall liker
9.285
Sted
Trondheim
99% CD.
Forøvrig setter jeg litt spørsmålstegn med dette utsagnet:

"Eg opplever også at det ikkje spelast på langt nær så mykje klassisk musikk som tidlegare. Det kan ha samanheng med at eg har høyrt det meste før..."

Nå står det riktignok "det meste", men har du virkelig hørt "det meste" av alt som er skrevet av musikk de siste 1000 årene og som er innspilt?

Eksempler:

Joseph Umstatt
Juliusz Zarebski
Sándor Veress
Cengiz Tanc
Maria Szymanowska
Kaikhosru Shapurji Sorabji

for å nevne noen.

PS: Hvor mange av Saint-Saëns' operaer har du hørt? foreløpig består min samling av Samson et Dalila (selvfølgelig), La princesse jaune, Le timbre d'argent, Les barbares og Proserpine.
For ikke å glemme Franz Schrecker: Der ferne Klang, Der Schatzgräber, Die Gezeichneten og Irrelohe.
 
Sist redigert:

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.816
Antall liker
38.471
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Her går det 80 % i vinyl og bruker også tuben en del, liker å se på konserter :)
Blir dessverre lite cder for tiden men det går litt i bølger

mvh
 
U

utgatt25555

Gjest
90% Cd & 10% vinyl, det pågår en glidende endring mot mer vinyl....

mvh
 

Sgt Pepper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.07.2016
Innlegg
178
Antall liker
335
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
99% fra min Aurender. Alle CD'er og DSD downloads er lagret her. 1% vinyl og streaming.

Spiller helst musikk i helgen pga familie forpliktelser
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.476
Antall liker
895
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Speler mest musikk fra Apple Music i musikkrommet. Mest i Atmos, men også 5.1 og quad. Blir også ein del BD-A, DVD-A og SACD, alt i multikanal. I stua går det i Spotify via Sonos. Speler ikkje CD eller vinyl, sjølv om eg har muligheta til det.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Nå har jeg hele musikksamlingen og anlegget pakket ned i påvente av flytting til ny leilighet om noen måneder så all lytting foregår enten på PC eller i bilen.Youtube på PC, og CD i bilen.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Varierer mye.
Blir mer og mer vinyl
Deretter er cd flittig brukt.
Streaming hjemme brukes innimellom.

Kanskje streaming tar 20% av lytting hjemme.
 

brunBar

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.08.2021
Innlegg
660
Antall liker
683
Sted
Rogaland
Det gikk i CD frem til CD-spiller ga seg og samlingen ble stjålet. Da tok nedlastning over og senere til slutt Spotify. Skal over til lossless senere i år, kanskje Tidal? Mao så har jeg igrunn fulgt utviklingen. Trøster meg med at å streame musikken muligens gir mindre steg, som igjen forminsker muligheten til å farge og foringe lyden.. forbehold om å ta feil

Da jeg hørte på CD så var det en sjarm å se i det medfølgende bladet hvor lyrikk og bilder var, se på album "kunsten" . Forøvrig det å lytte har ikke endret seg. Jeg setter meg ned i "sweetspot" og lytter. Dog nå av og til blir det litt hifisentral lesing samtidig. Gjerne med en god kopp kaffe.

Edit: Kan også legge til at før med CD så hørte jeg albumet fra start til slutt, nå driver jeg å hører en sang her og en sang der.
 
Sist redigert:

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.688
Antall liker
9.285
Sted
Trondheim
Akkurat nå spiller jeg fra harddisk. Jeg er på reise og har med hele CD-samlingen på en harddisk.

Déodat de Séveracs opera "Le coeur du moulin".

1643018843520.png
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.251
Antall liker
9.068
Det blir alltid i rommet der utstyr og plater er, liker å sitte i ro og fred når jeg skal lytte, har aldri noe på i bakgrunnen mens jeg gjør andre ting. Har hifi også i stuen men den brukes kun til å høre på radio. Jeg er sikker gammeldags.

Kilder går i bølger men vinyl og tape er oftest i bruk, digitalt så lytter jeg enda på CD, noe hi rez og da stort sett innspillinger av klassisk og jazz gjort i nåtid. Har også SACD men er stort sett aldri i bruk.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.417
Antall liker
17.114
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Veldig likt meg det der, med unntak av tape og harddisk basert avspilling.
Her er det utelukkende fysisk format, og jeg har ytterst sjelden på musikk i bakgrunnen av andre aktiviteter. HiFi´n i stua brukes mest til radio - og ved enkelte TV-sendinger der det er greit med litt bedre lyd.
En gang i blandt brukes platespilleren og/eller CD-spilleren der også - men det er ikke så ofte.
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.826
Antall liker
16.005
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Eg opplever at måten eg lyttar til musikk har endra seg.

Før spelte eg 90% vinyl, medan 10% var CD og DVD. No spelast nesten aldri DVD, CD-mengda har gått ned (noko som heng saman med at eg har utvida fjernlageret, som eg ikkje gidd gå i kjellaren for å hente), strøyming har tatt nesten halvparten av tida framfor anlegget, og Youtube har tatt ganske mykje tid (heng saman med at eg også er musikklærar for tida). Vinylavspelinga er kanskje nede på 30%....
Eg opplever også at det ikkje spelast på langt nær så mykje klassisk musikk som tidlegare. Det kan ha samanheng med at eg har høyrt det meste før... og så har eg sett alt for mykje film sidan Koronatida starta.
Korleis er med resten av gjengen?
Nei Arve, dette er rett og slett ikke godt nok. Jeg vil foreslå selvtukting inntil du er tilbake på den smale sti og 90% vinyl.

0A590614-7228-4C64-B1BD-0CAD988E0A20.jpeg
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.051
Antall liker
33.671
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Vokste jo opp i vinylens gullalder hvor det var eneste kilde. Nå er det mest CD , Qobuz brukes til å sjekke ut nytt - mimre på gamle ting man ikke har. Spiller alltid album fra A-Å. Zapping kun når man skal sjekke gjennom nye utgivelser. Vinyl små 3% eller så .
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.688
Antall liker
9.285
Sted
Trondheim
Ja, streaming brukes i hovedsak til å sjekke om det er noe som er verdt å kjøpe på CD, eller for gjenhør med gamle helter.

Så er det noen selskap som ikke deler innspillingene sine på streamingtjenester. Som Hyperion og Bru Zane. Da må man kjøpe CDene.
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.511
Antall liker
6.120
Torget vurderinger
14
Jeg vokste opp med kun kassetter og vinyl.
Nå hører jeg 50% minst på radio og resten cd plater.
På radio plukker jeg opp det jeg finner interessant og kjøper det på cd.
Mulig jeg er en utdøende rase.
Lasse
 
Sist redigert:

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.239
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
0
Jeg kjenner på at etter at pandemien startet har møtepunktene blitt marginalisert og at inspirasjonen til ny musikk å lytte til er blitt mye mindre. Føles ut som ørkenvandring i forhold til før der det var hverdags å treffe nye mennesker som lever og ånder for musikk. Vanskelig å holde de hjulene i gang selv.

Ser en del tv-konserter på anlegget og streamer mye fra Spotify og Tidal som bakgrunnsmusikk. Liker Spotify for å finne ny musikk. Pleide å kjøpe film og cder på platekompaniet en gang i uken, mens nå er det en gang i kvartalet.

Litt interessant å reflektere over at jeg stort sett har brukt anlegget til å spille ny musikk eller aktivt brukt det for å inspirere meg selv for å spille mens musikk jeg kjenner brukes som bakgrunnsmusikk.

Har fortsatt en morgenøkt på 1-2 timer og en 30-60 min på kvelden foran anlegget. Da 90% streaming dessverre.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Nei Arve, dette er rett og slett ikke godt nok. Jeg vil foreslå selvtukting inntil du er tilbake på den smale sti og 90% vinyl.

Vis vedlegget 784227
Eg ser at du har eit poeng, men det ligg eit element av sjølvtukt å surfe rundt på Spotify...
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.782
Antall liker
8.745
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Her har for øvrig vinylprosenten vært godt over 90, hørte cd når jeg gjorde rent. Nå benyttes streaming en del til uttesting samt å "cherrypicke" div låter. Med faren for pisk på pung hengende over så skal jeg nok klare å karre meg over 90 prosent igjen...
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.674
Antall liker
1.765
Torget vurderinger
1
Her er spilles 50% vinyl og 40% cd og 10% fra harddisk, men dette varierer. Dette er da enten i stua eller i tv stua. I Snickarboden, 40% cd og 60% fra harddisk.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
I hovedanlegget, hvor det vinterhalvåret spilles musikk hver kveld, går det 90 % i vinyl, 10% i tape. Fordelingen skyldes at det er langt færre titler på tape enn på vinyl, men til gjengjeld er det knapt noe som er dårlig.

I helgene legges det også inn en morgen/formiddagsøkt i 2. anlegget. Foreløpig har det vært utelukkende streaming der, fordi det er det jeg har der. Men tenker litt på å ha en platespiller og cd-spiller der. På den annen siden er CD-samlingen min litt i utakt med det jeg lytter mest til. Og jeg kommer neppe til å spille plater der, så kanskje digitalt er det som gjelder der.

I tillegg er det typisk litt YouTube og musikk-DVD/BlueRay i TV-anlegget før jeg ser en episode av ett eller annet.

Sommerhalvåret er det nesten utelukkende streaming i bil, båt og på brygga. Da er hovedanlegget knapt påslått.
 
Sist redigert:
P

parafinoksen

Gjest
Jeg jobber hjemmefra og er så heldig at jeg klarer å jobbe konsentrert til musikk. Da blir det ikke sjelden med laptop på fanget, sittende i sweetspot. Av og til setter jeg meg ned for å høre gjennom et album fra A til Å for å finlytte, men jeg har ikke helt konsentrasjonen til det lenger. Andre ganger legger jeg meg på sofaen, som står til høyre for anlegget, og da bruker jeg ekstrem toe in, slik at sweetspot blir enorm.

Ad avspillingsmedier har det lenge gått i strømming, både fra Tidal og lokalt, men i høst kjøpte jeg CD-spiller igjen, og det var veldig trivelig å finne frem kassa med CD-er og sette dem inn i hylla. Strømming er topp til bakgrunnsspilling og til å oppdage nye ting (egentlig er YouTube vel så bra), men siden det er så mye mentalt og emosjonelt knyttet til musikk, synes jeg det fysiske formatet tilfører noe ekstra. Vinyl frister, men ikke kostnadene og vedlikeholdet. Kost-nytte-forholdet er for ubalansert.
 
Sist redigert av en moderator:
M

MarkusH

Gjest
CD-spiller og platespiller står stort sett bare til pynt, det går veldig mye i streaming. For å dra ut alt av anlegget legges det gjerne i en CD, eller ei LP-plate.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.559
Antall liker
3.094
Sted
Oslo
95% digitalt. Hjemme vil det stort sett si CD og ellers som regel rippede CDplater eller streaming når jeg er nysgjerrig på noe nytt (før jeg kjøper CD). Vinyl når jeg er nostalgisk.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det vert nok ingen veg attende til den tida då ein orienterte seg ved hjelp av kassettopptak og låning av vinylplater av kameratar. Heller ikkje radioen er like spennande. Så strøymetenestane er veldig styrande.
Då vert det vanskeleg å orientere seg i klassiske katalogar, medan det vert lett å finne døgnfluger. Ser skummelt ut, spør du meg.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.244
Antall liker
3.471
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Hjemme spiller jeg 100% vinyl. Har CD-Spiller, men den er ikke koblet opp.
Sitter nesten aldri i sweetspot.

På jobben har jeg et par gode, lukkede hodetelefoner og nyter en time god musikk før kundene mine begynner å ringe.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.688
Antall liker
9.285
Sted
Trondheim
Før ble jo musikken "moderert" ved at man måtte få den utgitt på et plateselskap. Det ga plateselskapene en stor makt. I dag kan hvem som helst lage noe og legge det ut på youtube. Da har man ingen filter og dermed er det det som fenger i øyeblikket og ikke nødvendigvis det som har noen kvalitet som kommer gjennom.
Så man har byttet ut plateselskapenes makt med anarki. Det gir økte muligheter for "one hit wonders" og døgnfluer som dessverre overdøver annet som kunne hatt livets rett.
Unntaket er innen den klassiske musikken.

Jeg spiller som nevnt 99% fra CD. Der jeg har anlegget er det ikke mulig å ha noen sweet spot grunnet rommets geometri og møbleringen, men det lever jeg godt med da det er musikken som er viktig for meg og ikke primært lyden - den skal være mest mulig nøytral og gjengi innholdet på platene mest mulig naturlig. Man sitter jo aldri i sweet spot på en konsert, og det er svært begrenset hvor godt man kan plassere instrumentene i lydbildet der. Og hifi dreier seg vel om å gjengi en konsertopplevelse mest mulig troverdig (selv om innspillingen ikke er gjort live)?
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.781
Antall liker
5.431
Sted
Holmestrand
Liker å tro at jeg spiller mye plater, men støvlaget jeg tørket bort fra platespilleren i helga forteller en helt annen historie...
CD-spilleren er noget upålitelig, men siden det er lenge siden den har fusket, så betyr vel det at jeg strømmer LANGT opp på 90%-tallet.
Kort sagt så strømmer jeg, og er godt fornøyd med det.
Det gir meg tilgang til både kjent og ukjent, gir meg muligheter til å kose meg meg det gode og gamle, samtidig som jeg kan leke og utforske.
Det er viktigere for meg nå enn om det ene aller andre mediet er litt bedre/dårligere enn det andre.
:)
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.266
Antall liker
11.005
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg har en lytteøkt for meg selv kanskje annenhver kveld, en time eller to før leggetid. Da er det kanskje 40% vinyl, 40% strømming (mest Qobuz) og 20% sølvskiver. Gjerne SACD og Bluray PureAudio.
Da sitter jeg gjerne i sweetspot og lukker øynene. Sweetspoten er ikke stor, men med knivskarp fokus. Lyden er behagelig og oppløst også utenfor, så jeg kan røre på meg mens det pågår. Det jeg setter mest pris på er romlig illusjon, mer enn plassering av instrumenter i lydbildet.
Ellers står radioene (kjøkken, bad, lysthus, bil) fremdeles på NRK Klassisk og NRK Jazz og brukes som bakgrunnsmusikk.
På hjemmekontor er det nå 50% strømming og 50% rippet CD i hodetelefoner.
Mest klassisk, en god del jazz, og noe pop/rock innimellom.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.207
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Tja, i lytterommet sånn omtrent 60% vinyl og 40% CD. Streaming andre steder, feks i stuen eller i bilen.

Ellers: Kvaliteten på innspillinger er avgjørende for hvilket format som prioriteres også, og jeg skal innrømme at de utgivelsene med best lyd blir oftere plukket ut, bevisst eller ubevisst.

Det foregår et kontinuerlig "kappløp" mellom digital- og analogdelen hos meg. Jeg prøver å holde begge på omtrent samme kvalitetsnivå (blir jo tullete å mene noe om hva som er "best" ellers). Selv om digitaldelen har kappet godt inn på forspranget, så er den analoge fortsatt foran. Man må være parat til å punge ut for RIAA, arm, PU og et anstendig drivverk - i den rekkefølgen - så jeg skjønner godt at mange dropper vinylriggen, eller "ikke får det til". Kostbar hardware som tar mye plass også!
 

Entropy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2021
Innlegg
490
Antall liker
922
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Her er det mest streaming, men jeg driver å snuser veldig på vinyl.
Kjæresten er veldig glad i musikk, men synes det er kulere å se på musikk enn å kun høre.
Derfor håper jeg det er greit at jeg benytter anledningen til å spørre sentralen om tips til hvor man kan kjøpe musikk blue ray - eller streame det med bedre kvalitet enn youtube?
 
Topp Bunn