Konserter du kunne ønsket du var på.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Det har vært mange såkalte legendariske konserter opp igjennom.
Noen har vært på små intime scener og noen som har fylt opp store arena’er.
Noen var ikke født, noen gikk under radaren og noen var utsolgt.

Om man hadde funnet opp en tidsmaskin og du fikk valgt noen hvilke ville du valgt?

Mine er:

Sex Pistols på Pingvin club i 77.
Cornelis Vreeswijk på Roskilde i 87.
The Doors på Whisky a go go i 66.
The Beatles på The cavern club.
Frank Zappa hvor som helst egentlig.
Miles Davis på slutten av 50 tallet.
Punk konserter på Blitz huset.
Jokke og Valentinerne, Wannskrækk og Kjøtt kunne jeg ønske jeg fikk se. Har sett Valentourettes, Dum Dum boys, Bøyen beng og Raga.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.201
Antall liker
101.667
Torget vurderinger
23
Her er en JEG gjerne skulle vært på i sin tid (sjekk grooven fra 4:50 og utover....)

Hadde denne i hodet da jeg handlet på super'n i dag - tastet kortkoden i takt mens skallen gikk opp og ned og det unnslapp meg små grynt... Kassadama så nervøst på meg..



 
Sist redigert:

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
723
Antall liker
187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Woodstock 69'


Eller:

 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.691
Antall liker
37.921
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
29
Denne konserten av Roger Waters er mitt førstevalg :cool:

mvh

 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
PF på Valle Hovin
Den opprinnelige The Wall i Dortmund
Dire Straits i Drammenshallen på 80-tallet.
John Lord's konserter i Nidarosdomen og på Hell
Den opprinnelige Chess i London
Whitch Witch i London
Ragnarok i Holmenkollen

Og en haug andre
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.576
Torget vurderinger
30
Leonard Cohen live in Dublin 2013

 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.204
Antall liker
62.213
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Dritttråd! :mad::) Får meg til å tenke på Rolling Stones med J. Geils Band som oppvarmere på Ullevi i 82. Kameratgjengen dro, men det passet ikke for meg :mad:
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
983
Antall liker
742
Torget vurderinger
8
Stevie Ray Vaughan på Vossajazz i 1984, nei vent litt der var jeg jo!
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
Min største konsertlykke var da jeg så Neil Young for første gang - det var på "jazz"festivalen i Montreux i 2001. Bodde i Sveits på den tiden så det var forsåvidt ganske enkelt rent logistisk. Konserten var fantastisk, lyden var strøken og jeg stod 2 meter fra scenen uten at noen prøvde å dytte meg bort.

For konserter jeg ikke har vært på? Skulle gitt mye for å ha sett Led Zeppelin, Grateful Dead eller Johnny Cash live, men de togene er rimelig nok gått.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

aloz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
442
Antall liker
124
Torget vurderinger
2
En eller annen konsert med han:
chopinladieslisten__1_.jpg
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.466
Antall liker
3.611
Torget vurderinger
96
Enkelt spørsmål. AC/DC, hva som helst med Bon Scott. Ellers har jeg sett et par konserter som enkelte ville gitt høyrehånda for, f.eks. Pearl Jam første gang i Oslo på Sentrum Scene. Ikke det helt store synes jeg men. Var på Kalvøya to ganger. Husker bare Faith No More, Delbert Mcclinton og Bryan Adams (!)
 

aloz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
442
Antall liker
124
Torget vurderinger
2
Fattern mener han her hadde et par gode gigs:
Edvard_Grieg_with_grand_piano,_c._1900.jpeg
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg har fått med meg de fleste jeg har ønsket/hatt mulighet til å se, men jeg fikk aldri sett Bowie eller Lou Reed. Toget er som kjent gått.
Lou Reed live kunne visst være alt fra ræva til fantastisk.
Det er fint vi har tidsmaskin i stua og kan spille disse:
Loulive75.jpg
album_medium_1390_4e4b5c5ebe081.jpg


 

aloz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
442
Antall liker
124
Torget vurderinger
2
Jeg har fått med meg de fleste jeg har ønsket/hatt mulighet til å se, men jeg fikk aldri sett Bowie eller Lou Reed. Toget er som kjent gått.
Lou Reed live kunne visst være alt fra ræva til fantastisk.
Det er fint vi har tidsmaskin i stua og kan spille disse:
Vis vedlegget 469294 Vis vedlegget 469295

Da Bowie gjorde konsert i Ekeberghallen i 78 var jeg for sløv til å følge med han eldre naboen.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Stooges på CBGBs, Charlie Parker på Birdland, Sinatra og Basie at the Sands, Velvet U på the factory, bare for å ta noen som ikke er nevnt ennå. Og for å erte trådstarter litt; i 87-88 må det ha vært spilte Jokke så ofte i Oslo ar vi nesten gikk litt lei..
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.807
Antall liker
26.393
Sted
Oslo/Grebbestad
Det har vært mange såkalte legendariske konserter opp igjennom.
Noen har vært på små intime scener og noen som har fylt opp store arena’er.
Noen var ikke født, noen gikk under radaren og noen var utsolgt.

Om man hadde funnet opp en tidsmaskin og du fikk valgt noen hvilke ville du valgt?

Mine er:

Sex Pistols på Pingvin club i 77.
Cornelis Vreeswijk på Roskilde i 87.
The Doors på Whisky a go go i 66.
The Beatles på The cavern club.
Frank Zappa hvor som helst egentlig.
Miles Davis på slutten av 50 tallet.
Punk konserter på Blitz huset.
Jokke og Valentinerne, Wannskrækk og Kjøtt kunne jeg ønske jeg fikk se. Har sett Valentourettes, Dum Dum boys, Bøyen beng og Raga.
Fikk med meg en av disse Cornelis Vreeswijk på Roskilde-87:)
 

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
723
Antall liker
187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Skulle visst vært her også...

 

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Innlegg
593
Antall liker
725
Torget vurderinger
4
Hei!

Det er utvilsom mange konserter en gjerne skulle vært på. Temaet slår meg nå da jeg sitter på hytta og lytter til Van Morrisons «A Night in San Francisco». Nå streamer jeg via Tidal. Hjemme har jeg 1994 utgaven på CD. Leser på Wiki at det også finnes en remaster utgitt i 2008 med bonuslåt. Nå er cden litt fake. Den er et opptak fra to konserter. Første konsert var i San Francisco 18. desember 1993, den andre i Petaluma (Hva nå det måtte være for en plass i California?) 12. desember samme år. Bonuslåte "Cleaning Windows/The Street Only Knew Your Name" på utgaven fra 2008 er også spilt inn i San Fransisco, men da 17. Desember. Bonuslåta blir litt ustrukturert hengt på synes jeg. En god Van konsert skal avsluttes med «Gloria/Van the Man» som allsang. Uansett, jeg kunne tenkt og vært der på alle tre konsertene.

Van M san fransisco.jpg


CDen har fulgt meg lenge. Jeg synes den oser av spilleglede. Mange dyktige gjester gjør sitt på en glimrende måte og skaper en musikalsk variasjon som resulterer i at et dobbeltalbum renner av gårde tidsmessig. Jeg kan ikke se at det er tilgjengelig filmopptak fra konserten(e).

Her er spillelista uten bonsulåta:
Disc one:
1."Did Ye Get Healed?" – 4:18
2."It's All in the Game/Make It Real One More Time" (Charles Dawes, Carl Sigman)/(Morrison) – 4:19
3."I've Been Working" – 3:24
4."I Forgot That Love Existed/All Along the Watchtower" (Morrison)/(Bob Dylan) – 6:17
5."Vanlose Stairway/Trans-Euro Train/A Fool for You" (Morrison)/(Morrison)/(Ray Charles) – 6:55
6."You Make Me Feel So Free" – 3:14
7."Beautiful Vision" – 4:11
8."See Me Through/Soldier of Fortune/Thank You" (Morrison)/(Morrison)/(Sylvester Stewart) – 10:18
9."Ain't That Loving You Baby?" (Ivory Joe Hunter, Clyde Otis) – 4:44
10."Stormy Monday/Have You Ever Loved a Woman?/No Rollin' Blues" (T-Bone Walker)/(Billy Myles)/(Jimmy Witherspoon) – 6:08
11."Help Me" (Sonny Boy Williamson II) – 6:10 Organ solo from "Green Onions" (Booker T. Jones, Steve Cropper, Lewie Steinberg, Al Jackson, Jr.)
12."Good Morning Little Schoolgirl" (Sonny Boy Williamson I) – 3:33
13."Tupelo Honey" – 4:01
14."Moondance/My Funny Valentine" (Morrison)/(Richard Rodgers, Lorenz Hart) – 9:09

Disc two:
1."Jumpin' With Symphony Sid" (King Pleasure, Lester Young) – 4:47
2."It Fills You Up" – 4:43
3."I'll Take Care of You"/It's a Man's Man's Man's World" (Brook Benton) / (James Brown, Betty Newsome) – 16:23
4."Lonely Avenue/Be-Bop-A-Lula/4 O'Clock in the Morning (Try for Sleep)/Family Affair/You Give Me Nothing but the Blues/When Will I Become A Man?/Sooner Or Later/Down the Line" (Doc Pomus) / (Gene Vincent, Bill Davis) / (Morrison, John Platania) / (Sylvester Stewart) / (Morrison) / (Erica Ehm, Tim Thorney) / (Vernon, Ross, Shaw) / (Roy Orbison) – 14:51
5."So Quiet in Here/That's Where It's At" (Morrison) / (James Alexander, Sam Cooke) – 5:00
6."In the Garden/Real Real Gone/Allegheny/You Send Me" (Morrison) / (Morrison) / (trad.) / (Sam Cooke) – 9:41
7."Have I Told You Lately" – 3:51
8."Shakin' All Over/Gloria" (Johnny Kidd) / (Morrison) – 11:29

Jeg har vært så heldig å få med meg to intimkonserter med Van i Sandefjord i kulturhuset der. Det var storveis. Spesielt morsom da bandet havnet på nattklubben der vi var, og vi spiste frokost samtidig dagen etter på hotellet. Van fløy hjem etter konsertene på lørdag. Hjemmekjær som han er. Og ikke forsto jeg tidsnok, at han litt stutte fyren med sixpence og bukseseler jeg støtte borti på vei inn i baren på hotellet før konserten var gubben sjøl. Sånn var det…. Han kjørte en konsert fredag og en på lørdag. Fredagskonsertene tror jeg han trengte for å varme litt opp. Omtalene tydet på det. Lørdagene var i hvert fall storveis etter min mening.

Det som kunne blitt en tradisjon med julekonserter med Van Morrison i Sandefjord tok slutt etter to år. Bystyret ville ikke gi garanti for en tredje konsert til håndballklubben som arrangerte. Politikerne mente at det ikke ville være publikum nok til enda et år. De valgte derfor å gå for Sissel Kyrkjebø….

Van kom tilbake med utekonsert i Badeparken i Sandefjord kort etterpå. Konserten for få år siden under bluesfestivalen på Notodden fikk jeg også med. Da smilte han opptil flere ganger under konserten!

Mvh Olav E
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Jeg var på Hortensfestivslen og opplevde Bob Marley og Rory Gallager i 1978 . Er i grunn fornøyd med det. Men kunne tenke å ha vært på Leonard Cohen men det har glippet hver gang.
Får trøste med at jeg har møtt andre helter fra 70 tallet. Deep purple Slade Nazareth . LED Zepoelin har desverre vært uoppnåelig
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
The Band 25. november 1976. (Også kjent under navnet "The Last Waltz".)
Grateful Dead 8. mai 1977.
Det hadde holdt lenge for meg.
 

HSJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2016
Innlegg
211
Antall liker
87
Sted
Ormåsen, Øvre Eiker
Torget vurderinger
5
Radiohead på Rockefeller 1997.

D´Angelo på Quartfestivalen 2000.

Valgte å droppe begge og tenker på det enda med gru.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.374
Sted
Sørlandet
Nick Cave, Bergenfest 2018. Stor tabbe å ikke være der! Men det kommer sannsynligvis en ny sjanse.



-BB-
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Skulle gjerne ha sett Led Zeppelin, den konserten i København hadde vært knall.

Selvsagt Jimi Hendrix, gjerne en konsert hvor han spilte mye blues.

Også angrer jeg på at jeg ikke dro og så Pantera når de varmet opp for Megadeth i Oslo. Hvis jeg hadde en tidsmaskin ville jeg reist tilbake og forsøkt å avverge drapet på Dimebag, også ville jeg tatt en tur til enda lenger tilbake og sørget for at Randy Rhoads ikke satte seg i det flyet den dagen.

Ozzy med Randy Rhoads er også noe jeg veldig gjerne skulle sett live.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Så i allefall The Last Waltz på kino på på Karl-Johan etter å ha innhalert litt jazztobakk i Slottsparken . Vi innbilte oss at vi var tilstede på den virkelige konserten .....
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
964
Torget vurderinger
7
Så Muse på rockefeller i 2002(?). Det var fett :) Beck-konsertene på Quart samme året(?) var også kul.

Ellers skulle jeg gjerne sett Metallica med Cliff Burton, Sabbath i i Paris, Led Zeppelin i Danmark, Mayhem med Øystein Aarseth. Kanskje Cardigans for en 15 års tid siden. Haugevis man egentlig gjerne skulle sett, når jeg tenker meg om. Kanskje mest av alle, Bon Scott på en klubb en eller annen plass på slutten av 70-tallet :)
 

inpain1968

Nesten som alle andre…
Ble medlem
22.08.2009
Innlegg
1.588
Antall liker
6.678
Kate Bush "Before The Dawn" på London's Hammersmith Apollo i 2014.
Kanskje kommer det ingen ny mulighet til å se henne live igjen, men man vet jo aldri helt med den damen der...

 

andwig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2020
Innlegg
98
Antall liker
33
Sted
Råde
Det har vært mange såkalte legendariske konserter opp igjennom.
Noen har vært på små intime scener og noen som har fylt opp store arena’er.
Noen var ikke født, noen gikk under radaren og noen var utsolgt.

Om man hadde funnet opp en tidsmaskin og du fikk valgt noen hvilke ville du valgt?

Mine er:

Sex Pistols på Pingvin club i 77.
Cornelis Vreeswijk på Roskilde i 87.
The Doors på Whisky a go go i 66.
The Beatles på The cavern club.
Frank Zappa hvor som helst egentlig.
Miles Davis på slutten av 50 tallet.
Punk konserter på Blitz huset.
Jokke og Valentinerne, Wannskrækk og Kjøtt kunne jeg ønske jeg fikk se. Har sett Valentourettes, Dum Dum boys, Bøyen beng og Raga.
Gitaristen Andrés Segovia (1893-1987),
barytonene Gérard Souzay (1918-2004)
og Dietrich Fischer-Dieskau (1925-2012)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.384
Antall liker
20.787
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ellington på Newport i 56. Vi har heldigvis opptaket, men tenk å ha vært der.

Har ikke hørt Hagenkvartetten live. Det er kjipt.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.613
Antall liker
9.169
Sted
Trondheim
The Beatles på Cavern Club ville vært magisk (og svett).

Det hadde vært spesielt å høre György Cziffra i 1956 like etter at han klarte å flykte fra Ungarn. Litt av et liv. Romani (eller sigøyner som det het før - rart at han ikke endte i en konsentrasjonsleir), som ungarsk borger ble han sendt til østfronten for å kjempe med de tyske styrkene mot Russland. Tatt til fange av russerne og satt i russisk krigsfangeskap ut krigen. Spilte jazz i et ungarsk jazz-ensemble i 1947-1950. Prøvde å flykte til vesten i 1950, men ble tatt og satt i en russisk arbeidsleir (Gulag) under streng bevoktning til 1953. Greide å flykte i 1956.
Han spiller Liszt som ingen andre. Det hadde vært noe å hørt live!
 
Sist redigert:
Topp Bunn