Konsert lyd VS Hi-End lyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror konsertopplevelesen hadde blitt mye bedre om kvaliteten på PA utstyret hadde vært bedre...... Og en lydmann med peiling.

    Det er jo en kjent sak at god lyd får det til og rocke....

    Men som nevnt er det sikkert bare vi lydfreaker som hører dette.

    Beste konsertopplevelsen får du hjemme :)
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    719
    Torget vurderinger
    4
    Beste konsertopplevelsen får du hjemme :)
    Ehh....... kan vel ikke være veldig enig i den påstanden!!! Konsert er dynamikk på et helt annet plan og får hjemme hifi til å låte kjedelig i forhold !
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    Det er vel like store forskjeller på konsertlyd som det er på lyd fra ulike steroanlegg? At begrepet "konsertlyd" brukes som referanse for high end steroeanlegg, blir derfor ganske misvisende ::)
    Prøv heller uforsterket konsert, symfoniorkester og lignende...... Å blande PA opp i dette blir bare tull i 99% av tilfellene!
     

    High_def

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.04.2005
    Innlegg
    194
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Jeg husker også Floyd i 88 som en lydopplevelse av de skjeldne. Får nesten en liten tåre i øyekroken av å mimre. :)

    En annen konsert som iallefall låt tøft, var gratiskonserten med Toto på Yongstorget. Bassen var helt fantastisk 20 meter fra scenen.

    Noe som skuffet litt var Roger Waters i Frognerbadet i sommer.

    Ellers så er det vel klassiske konserter med symfoniorkestre som rager høyest i minnet. Konserthuset i Oslo kunne nok ha vært bedre, men midt på ca 5 rad er ikke så helt galt. Tror dog lyden er bedre i både Barbican Hall og Royal Albert Hall i London.
    Orgelene i Nidarosdomen er en mektig opplevelse når de blir tatt i bruk. Var med på en privat omvisning og konsert i fjor som gledet meg stort. Ikke det samme bassen som i St. Pauls i London, men aldeles nydelig uansett. :)
     

    GunnarB

    Medlem
    Ble medlem
    01.05.2003
    Innlegg
    23
    Antall liker
    0
    Var forresten på Eric Clapton konserten i Oslo Spectrum nå nylig. For så vidt grei lyd, men romlebass og skrikende diskant dukket stadig opp i lyd bildet.

    Geir.
    Var også på Clapton-konserten. Var skuffet over lyden, lurte på om det var bedre på gulvet nærmere miksebordet? Selv satt jeg høyt oppe og litt på siden.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Var også på Clapton-konserten. Var skuffet over lyden, lurte på om det var bedre på gulvet nærmere miksebordet? Selv satt jeg høyt oppe og litt på siden.
    Jeg var også litt opp og til siden, men brukte ørepropper... IKKE de av gul skumgummi, men formstøpte med filter i. Det ble kanskje litt lavt nivå med pluggene i ørene, men de tok unna for mye av "grumset" i bass'm og den harde diskanten... Ellers var konserten e helt ok opplevelse, med unntak ifra den første timen med rotfylling (dvs oppvarmingsbandet!!!)

    mvh Kai
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Orgelene i Nidarosdomen er en mektig opplevelse når de blir tatt i bruk. Var med på en privat omvisning og konsert i fjor som gledet meg stort. Ikke det samme bassen som i St. Pauls i London, men aldeles nydelig uansett. :)
    Har også fått med meg orglene i Nidarosdomen og i en del større kirker ellers i Europa. Det er egentlig kraften og storheten, og hvordan bassen forplanter seg i disse store kirkene som imponerer mest. Dette er helt umulig å få til hjemme selv om man har subber og rom som klarer 18-20Hz.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Skal ikke påberope meg noe highend-anlegg, men jeg har en liten observasjon.

    Når jeg spiller strykekvartetter på stereoen synes jeg ofte det er vanskelig å følge bratsjens gjøren og laden. På konsert er det like vanskelig, selv om jeg kan se hva han/hun gjør.

    Antar derfor at stereoanlegget mitt har tendenser til høy troverdighet.
     

    Vedlegg

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Tool tror jeg må være det feteste jeg har hørt av lyd. Både i london på Hammersmith Odeon og på utekonsert i Gøteborg låt det fantastisk. Lydmannen og bandets evne til å gi et godt signal og bruke micer riktig og slikt er utrolig viktig...
    prøv å gå og se wibutee også. Det er lydmann som vet hva han gjør det.
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Litt på siden .... :


    ..... men det hadde en kvalitet som man ikke finner i hifianlegg, og det er dynamikk.

    Mvh


    Ehh....... kan vel ikke være veldig enig i den påstanden!!! Konsert er dynamikk på et helt annet plan og får hjemme hifi til å låte kjedelig i forhold !

    Hvilket er en av grunnene til at tradisjonell high-end
    etter min høyst personlige mening ikke har noe med musikkgjengivelse å gjøre.
    Man har totalt glemt en av musikkens viktigste kvaliteter,
    dynamikken, for ting som ikke har noe med musikk å gjøre,
    som lydbilde og tredimensjonalitet osv. Akk, ja...

    Sorry, klarte ikke la være .....   ;D
    Tilbake til tråden...

    ;)
     
    T

    theStig

    Gjest
    Er litt enig .. har hørt mange high-end anlegg, og det har vært flatt dynamisk ganske ofte dessverre. Det man hører det lettest på er at mange detaljer som ligger lavt i nivå blir borte. Man må ha skikkelig dynamikk for at disse ikke skal drukne. De færreste anlegg kan spille 85 dB snitt uten å komprimere heller, så det skorter på dynamikken i andre enden ofte også.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Man har totalt glemt en av musikkens viktigste kvaliteter, dynamikken, for ting som ikke har noe med musikk å gjøre,
    som lydbilde og tredimensjonalitet osv. Akk, ja...
    Dette kommer vel litt an på hvilken musikk du hører på. Hører du feks på et blues eller rock band live er det gjerne dynamikken, trøkket og drivet som er fremtredende. Her er rom, tredimansjonalitet og atmosfære helt underordnet, altså PA-lyd.

    Hvis du derimot sitter å hører på en strykekvartett live, som selvfølgelig er helt akustisk, stiller saken seg helt andeledes. De aller fleste ok anlegg klarer dynamikkomfanget av dette, men ikke nødvendigvis de små detaljene (mikrodynamikken), opptegnelse av salen/rommet hvor opptaket ble gjort, eller atmosfæren i rommet.
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Jeg vil heller hevde at det er særlig ved klassisk musikk dynamikkgjengivelsen er avgjørende......

    ;)
     
    I

    ijustpop

    Gjest
    Jeg går relativt ofte på konserter... i sesongen (altså ikke om sommeren) kanskje èn i uka, men jeg forventer aldri å høre lyd like bra om anlegget mitt, og jeg har aldri hørt det heller....

    helt til å går, for gårsdagens Kraftwerk-konsert på Sentrum Scene viste meg hvor bra live lyd kan være! Helt rått!.. tight bass og oppløst diskant som jeg aldri har opplevd i en konsertsal eller klubb før. Detaljert som hi-fi og trøkk som PA. Og en fantastisk bra konsert!

    Nå er det helt sikkert en god del lettere å mikse Kraftwerk enn et poporkester med en drøss med mikrofoner, men gårsdagen var en åpenbaring.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det helt sikkert en god del lettere å mikse Kraftwerk enn et poporkester med en drøss med mikrofoner, men gårsdagen var en åpenbaring.
    Her har du nok et poeng...rimelig mye samples regner jeg med ;)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.999
    Antall liker
    6.219
    Det er vel derfor de benytter playback... ;)
     
    I

    ijustpop

    Gjest
    Noen som har sett de live, eller sett Minimum Maximum Live DVD'en? De spiller faktisk. Men lydmannen får jo en veldig mye lettere jobb med 4 synther og laptoper enn et rockeband.
     

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    God konsertlyd - da må man glemme rock'n roll og PA... For de som ikke har opplevd konserter uten PA er det på tide å heise seg fra godstolen. Oppsøk en klassisk konsert - opera - kammermusikk etc (i noen tilfeller også jazz) og opplev musikken i et ideelt lokale og helt uten mikrofoner - og brølere -  det er opplevelse det...

    Jeg har selv spilt på mange konserter både med og uten PA (pianist jeg...både jazz og klassisk)  - også som utøver på scenen er det en kraftig nedtur å benytte PA - derfor blir også de musikalske prestasjonene i varierende grad redusert pga PA lyden - ikke det at det er så relevant for ekte hifi folk - da er det jo lyden som teller .. eller???

    Ellers er jeg ikke enig i at alle lydmenn i dette landet er døve - det er vanskelig å få god lyd alle steder... ( en god bråte med døve lydmenn finnes for all del)... skal man ha skikkelig PA utstyr så koster det også skjorta.

    i sommer var jeg bla. i Trento, Cremona osv i Italia - opplevde en del amfi konserter i friluft - opera og klassik - flott !+ mye flott gatemusikk rundt om kring - gatemusikk er gratis --- men det er ikke så mye bra i norge desverre  (uten å fornerme en og annen 3 generasjons utvannet musikk oppgulpende indianer - kremt sigøyner...i inianerkostyme... ).

    Dette høres kanskje litt dumt ut men jeg må si jeg er ufattelig glad at jeg innert inne er mest glad i klassisk , opera og jazz musikk - jeg kan nemlig nyte mye av min ynlingsmusikk uten PA når jeg går på konsert... her er det bare å konvertere om man tar god lyd på alvor... he he he...

    og så må jeg si at jeg har ALDRI hørt PA spille som typisk hifi - ikke i nærheten en gang ... sånn er det visst bare ... det er meget forskjellig ...

    MEN det går selvsagt an å få PA i stua - klipsch - Jbl osv har mange spennende høyttalere for den som vil ha PA nerven i stua si...

    AudioNote 300B og klipsch  - har jeg eid selv og her kommer man meget nerme en live jazz konsert med litt pissetrengt PA effekt på slep.... jeg ble aldri glad i den lyden...  det var da klipsc jeg ikke likte (selv om det er meget gode høyttalere for dem som søker det de gjør godt)

    men AudioNote kan alle like ...
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    God konsertlyd - da må man glemme rock'n roll og PA...
    Dette høres kanskje litt dumt ut men jeg må si jeg er ufattelig glad at jeg innert inne er mest glad i klassisk , opera og jazz musikk - jeg kan nemlig nyte mye av min ynlingsmusikk uten PA når jeg går på konsert... her er det bare å konvertere om man tar god lyd på alvor... he he he...
    Tror nok det du sier her er riktig!
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    OK! Ja da er det vel bare og konstatere at god lyd fra PA er ytterst sjelden.......

    Men er man vant til å høre på en mp3 spiller så er jo sikkert konsert en stor lydmessig opplevelse.

    Har selv hørt musikk uten PA forsterkning. Husker en gang vi stoppet opp i en rund undergang på undergrunnsbanen i barcelona, der var det et band som spilte med feler, kontrabass og noen blåsere..... Blei bare helt målløs når jeg hørte de nakkehårene strittet på nakken og det var bare helt utrolig vakkert, ikke noe hifi anlegg kan gjengi noe med en slik nerve.

    Så for og få en lydopplevelse så må man altså på konsert uten PA forsterkning :)
     

    Vedlegg

    K

    knutinh

    Gjest
    Så for og få en lydopplevelse så må man altså på konsert uten PA forsterkning :)
    Jeg vet ikke det, men store areaner er sjelden konstruert for god lyd. Det er litt som å lage mat til 2 kontra 50. Hvem som helst kan lage god middag til 2 hjemme på kjøkkenet. Prøv å lage mat til 50 eller 100 personer og se hvordan det går... :)

    -k
     

    Vedlegg

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.697
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Har også fått med meg orglene i Nidarosdomen og i en del større kirker ellers i Europa. Det er egentlig kraften og storheten, og hvordan bassen forplanter seg i disse store kirkene som imponerer mest. Dette er helt umulig å få til hjemme selv om man har subber og rom som klarer 18-20Hz.
    Heilt rett! Høyrde orgelet i katedralen i York veka før brannen (i 84?). Ganske pianissimo, men likevel så mykje djupare og "fundamentalt" enn alt eg har høyrt frå hifi - dette var ekte, ikkje imponator a la Virgil Fox.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Hørte på et brass-band i går, live da det var åpning av semesteret her på UiTø. Måtte bare innse hvor langt jeg har igjen på hjemmebanen ang trykk, sprut og dynamikk.
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Hørte på et brass-band i går, live da det var åpning av semesteret her på UiTø. Måtte bare innse hvor langt jeg har igjen på hjemmebanen ang trykk, sprut og dynamikk.
    Veldig få opptak fanger "trykk, sprut og dynamikk". Ofte komprimeres dynamikken for å gi høyt lydnivå. Da nytter det ikke med all verdens hjemmehifi =)

    -k
     

    Vedlegg

    O

    om.s

    Gjest
    Midnight Choir (Ett av Norges største musikalske tap, imho) på Rockefeller 14 des 2001, var en fantastisk lyd/musikk opplevelse, kan forsåvidt høres som "official bootleg recording" på deres samle skive Selected songs (2 cdén som begrenset opplag).

    mvh
     

    Vedlegg

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Har selv hørt musikk uten PA forsterkning. Husker en gang vi stoppet opp i en rund undergang på undergrunnsbanen i barcelona, der var det et band som spilte med feler, kontrabass og noen blåsere..... Blei bare helt målløs når jeg hørte de nakkehårene strittet på nakken og det var bare helt utrolig vakkert, ikke noe hifi anlegg kan gjengi noe med en slik nerve.
    Unnskyld meg, men hvordan vet du at musikken ble gengitt slik du påstår her? Fikk du verifisert inntrykket under kontrolerte former? Blindtestet det? Sjekket det ut i en ABX test? Eller var det ikke bare noe du innbilte deg? ;)

    Grunnet til de flåsete spørsmålene er at du her setter fingern på det som er hele poenget med et godt stereoanlegg.
    Nemlig det å gengi nerven i musikken slik den kan oppleves live. Men dette med nerve er ikke et stuerent uttrykk her på forumet, det er nemlig ikke noe som kan måles, altså finnes det ikke! ;)

    Likevel er det denne evnen til å formidle musikken som utgjør forskjellen på et godt og et dårlig anlegg, og som kan være forskjellen på en cdspiller til 10' vs en til 100 tusen.

    Syns at du på en god subjektiv måte forklarte godt hva dette handler om. ;D
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Unnskyld meg, men hvordan vet du at musikken ble gengitt slik du påstår her? Fikk du verifisert inntrykket under kontrolerte former? Blindtestet det? Sjekket det ut i en ABX test? Eller var det ikke bare noe du innbilte deg?  ;)

    Grunnet til de flåsete spørsmålene er at du her setter fingern på det som er hele poenget med et godt stereoanlegg.
    Nemlig det å gengi nerven i musikken slik den kan oppleves live. Men dette med nerve er ikke et stuerent uttrykk her på forumet, det er nemlig ikke noe som kan måles, altså finnes det ikke!  ;)

    Likevel er det denne evnen til å formidle musikken som utgjør forskjellen på et godt og et dårlig anlegg, og som kan være forskjellen på en cdspiller til 10' vs en til 100 tusen.

    Syns at du på en god subjektiv måte forklarte godt hva dette handler om.  ;D
    Jeg synes at du bringer inn noe helt off topic for å piske en gammel kjepp-hest her.

    Jeg er helt enig i din siste setning.

    -k
     

    Vedlegg

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Vil ikke ta fra noen diskusjonslysten,men det sjokkerer meg å se at omtrent alle er enig om at stereoen som regel låter bedre enn live lyd :eek:
    Fantastisk :) For meg er det totalt omvendt.Jeg har enda til gode å høre et eneste stereoanlegg som kommer nevneverdig nær den klarhet og dynamikk jeg hører live.Jeg vet ikke hva som menes med lyd,men når jeg går på konsert så er det for å høre musikk,og snakker vi akustisk live lyd ligger et stereoanlegg milevis bak.Ok,en dritings lydmann med massive hørselskader kan ødelegge mye via et PA annlegg,men likevel har jeg ikke opplevd en eneste konsert der ikke dynamikken har vert av et helt annet kaliber enn noe stereoanlegg jeg har hørt.

    Jeg skal vere enig i at et PA anlegg KAN vere av litt dårligere kvalitet sammenlignet med godt hifi utstyr og de er ikke alltid laget for at de skal spille "pent".De vil ofte låte litt mindre oppløst viss man setter de inn i et hifi oppsett.
    Men det som gjør hele forskjelen er etter min mening kilden.Det er stor forskjel på kvaliteten av det signalet som blir matet annlegget,ekte instrument og stemme ved konsert ,og pasteurisert og homogenisert opptak i stereosammenheng.Jeg har ikke hørt en eneste plate som kommer oppimot kvaliteten på et instrument eller stemme foret rett i mikrofon og via et PA annlegg.
    Der er mengder med informasjon som går tapt før en plate ligger i butikken.Mer enn hva som kan gå tapt i en dårlig PA etter min mening.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Heilt rett! Høyrde orgelet i katedralen i York veka før brannen (i 84?). Ganske pianissimo, men likevel så mykje djupare og "fundamentalt" enn alt eg har høyrt frå hifi - dette var ekte, ikkje imponator a la Virgil Fox.
    Vil ikke si at Virgil Fox kun er ei imponatorplate, hvis det er vinylversjonen du sikter til. Dette var vel den første virkelig gode orgelinnspillingen på vinyl, og har etter det jeg vet ikke blitt overgått senere. Hvis denne skiva høres for imponerende ut (i den forstand at bassen er det dominerende), er det stor sjangs for at du rett og slett har et anlegg med for mye nedover.
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Der er mengder med informasjon som går tapt før en plate ligger i butikken.Mer enn hva som kan gå tapt i en dårlig PA etter min mening.
    Akkurat hva tenker du på her?

    Egentlig så bruker konsert-lyd-teknikere mye av de samme teknikkene og utstyret for å få bra livelyd som man gjør på plate. Gode mikker, gode miksepulter, digital romklang, equalisere, kompressor/gate/limiter etc.

    De største forskjellene er vel at man har et band som spiller sammen samtidig og med feedback fra en publikum, og at utstyret man bruker for å fylle salen med lyd ersvært forskjellig fra hifi. JBL, horn, 18", høy effektivitet, etc.

    Jeg vil påstå at det som gjør live musikk så annerledes primært skyldes måten utøverne bruker instrumentene og måten vi lever oss inn musikalsk og visuelt, mer enn selve teknikken.

    -k
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Går man på konsert for å oppleve en "godlydorgasmeopplevelse" ? Jeg går på konsert for å oppleve den artisten live. Selvfølgelig er god lyd en bonus. Og dårlig lyd kan trekke en ellers bra konsert ned.

    Steve Earle i Malmø. God lyd
    Lynyrd Skynyrd i København. God lyd.

    Gode artister, med bra lyd som bonus.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Akkurat hva tenker du på her?

    Egentlig så bruker konsert-lyd-teknikere mye av de samme teknikkene og utstyret for å få bra livelyd som man gjør på plate. Gode mikker, gode miksepulter, digital romklang, equalisere, kompressor/gate/limiter etc.

    De største forskjellene er vel at man har et band som spiller sammen samtidig og med feedback fra en publikum, og at utstyret man bruker for å fylle salen med lyd ersvært forskjellig fra hifi. JBL, horn, 18", høy effektivitet, etc.

    Jeg vil påstå at det som gjør live musikk så annerledes primært skyldes måten utøverne bruker instrumentene og måten vi lever oss inn musikalsk og visuelt, mer enn selve teknikken.

    -k
     

    Det er svært sjelden at det i live-samenheng blir rotet like mye med signalet som det blir i studio.Jo mer styr og jo flere prosesser,jo mer går tapt synst jeg.
    Ellers er verken vinyl,cd eller kassett spesielt imponerende sammenlignet med en master.
    Viss jeg micer opp en skarptromme og smeller det gjennom PA ?  oppsettet mitt i kjelleren så er det noe helt annet med tanke på dynamikk,klang,klarhet osv. enn selv det beste opptak jeg har tilgjengelig når jeg  kjører det gjennom samme oppsettet.

    Helt enig i at det visuelle gjør en liveopptreden fullstendig forskjellig fra kun lyd via et stereoanlegg.
     
    Ble medlem
    17.08.2006
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    Hehe... Wow dette hadde vært noe for bass freaken meg :)
    http://www.turbosound.com/showroom/tsw721/index.html

    Her har du basskassene som ble brukt under Pulse turen.
    De er lillbroren til de supersterke subbene de hadde under på samme turneen, med uendelig dyre 24" elementer i hornkasser. 21" versonen er enda i produksjon, har brukt de mange ganger selv. I kluster på mer enn 4 skal man lete lenger etter noe med mer punch pr m3.

    Forøvrig, vil jeg som lydteknikker hevde at ingenting er som et bra tight band som vet hva de driver med, og en lydmann som kjenner ustyret og lokalene. Iallefall på rock/pop ol, hvor lyden er "ment" å farges endel, og er avhengig av å forsterkes opp. Har mange ganger hørt livelyd som får de fleste svindyre hjemmeanlegg jeg har hørt til å virke kjedelige.


    Angående dårlig lyd over PA i spektrum:
    Av og til med lokaler som Oslo spektrum, som er beryktet for å være vanskelig å forsterke opp lyd i, blir det dårlig resulat uansett om man har med seg PA til godt over 20 mill(depeche mode konserten) og fantastiske lydteknikere. På en stor dyr travel turne har man ikke råd til å bruke masse tid(og dermed masse penger) på å justere lyden til så vanskelige lokaler, desverre...
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Desse hadde jeg i kjelleren i ca et år http://www.turbosound.com/showroom/thl828/index.html + 760 topper(utgått modell) .
    Turbosound har generelt stått for noen av mine største lydmessige konsertopplevelser!
    Hifiens svar på Turbo er etter min erfaring Von Schweikert.Homogent og med trøkk!
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Det er svært sjelden at det i live-samenheng blir rotet like mye med signalet som det blir i studio.Jo mer styr og jo flere prosesser,jo mer går tapt synst jeg.
    Mitt poeng er at "live" og "opptak" flyter mer og mer sammen. Det finnes real-time pitch-korreksjon for umusikalske sangere, haugevis av plugins og 19" rack brukt til å "fete opp" og tilføre ting. Britney Spears bruker vel minst like mye samples og sequencer live som i studio.

    Samtidig finnes det selvsagt en "kultur"-scene hvor ting forholder seg annerledes.
    Ellers er verken vinyl,cd eller kassett spesielt imponerende sammenlignet med en master.
    Mesteparten av musikken jeg har på CD har jeg aldri hørt masteren til. Men det jeg har hørt av SACD/DVD-A som burde være nærmere masteren har dessverre aldri gitt meg noen aha-opplevelse.

    -k
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Desse hadde jeg i kjelleren i ca et år  http://www.turbosound.com/showroom/thl828/index.html   + 760 topper(utgått modell) .
    Turbosound har generelt stått for noen av mine største lydmessige konsertopplevelser!
    Hifiens svar på Turbo er etter min erfaring Von Schweikert.Homogent og med trøkk!
    Jeg hadde disse =)

    http://foro.audiomusica.com/user_files/3590.jpg

    Dro dem med meg på veien i mange år. Ikke den helt store hifilyden men kunne fylle hvilket som helst lokale med en 200watter =)

    -k
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Mye dårlig lyd på konsert. Var f.eks. på Mew på Norwegian Wood, og diskanten der kunne ta hørselen fra den beste. Det suste i ørene mine hele natta etterpå. Var nesten redd jeg hadde skada ørene.

    Av gode opplevelser lydmessig har vi f.eks. U2 på Valle Hovin. Jeg stod på ca 30-35 meter fra scenen og lyden var muligens litt skarp, men meget bra til å være utendørs. Fy søren for et trøkk i bassen. (Men nå var jo de fleste sanser paralysert der da...) :)
     

    audiomur

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2005
    Innlegg
    422
    Antall liker
    6
    Tydeligvis store lydforskjeller på U2-konserten. Jeg stod et stykke foran midten, og der var det minimalt med trykk og en tidevis skrikende diskant. Men under gitarsoloene så var det plutselig bra med trykk i bassen, men så fort resten av bandet ble med, så gikk det over i "grøtlyd".(utfasing) ???

    Min beste konsertopplevelse var Floyd i 94 på Hovin. Det var skikkelig fremføring og for et PA-anlegg! Krystallklar lyd med akkurat passe trykk (stod rett ved miksepulten). Jeg har tilgode å ha hørt et highend-anlegg som er i nærheten av den lytteopplevelsen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn