Kondensatorer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Hei.. :)
    jeg har tenkt å dobble verdiene på utgangskondisene mine.. de er på 10000uf 63v.. merket er Rubycon.

    Trenger råd og forslag :) det er 4 stk i forsterkeren (Vincent 226mk2) nå, altså 40000uf..
    Fant foresten noen Rifa, de var på 22000uf per stk..er disse bra nok? kvalitet?
    http://avforum.no/minhifi/show.php/sense

    takker for alle konstruktive svar :D
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Den der Rifa PEH200 typen som de har på Elfa ser jaffal ut til å være bra saker, sannsynligvis noe av det beste du kan bruke. Kanskje unødvendig å si, men å 3-doble kapasiteten på kondensatorbatteriet uten å sjekke om likeretteren er egnet til å tåle den mye større startstrømmen er risikabelt. Noen ganger er likeretteren solid overdimensjonert (det er jo en billig komponent), andre ganger ikke. Sitter det sikringer i inngangen må de sannsynligvis også oppgraderes ( hvilket innebærer en teoretisk nedgradering - av sikkerheten, that is).
    Skal jeg være ærlig så ville jeg personlig -uten videre om & men- tatt sjansen på en fordobling, ikke på en tredobling. (selv om jeg liker å leve farlig). Det er også den første fordoblingen som eventuelt vil merkes på lyden, hvis den i det hele tatt vil merkes: Det er jo ikke sikkert at det er her flaskehalsen sitter, for å si det på den måten. Går hele greia opp i røyk og flammer, får man et utmerket påskudd til å kjøpe ny forsterker, det er også et moment forresten.
    For å unngå problemer med startstrømmen er en mulighet er å bruke en eller annen ferdigkjøpt innretning til formålet, eller man kan bare bruke et relé med forsinket innkobling og en effektmotstand (i serie etter trafoen) som kortsluttes av reléet når kondensatorbatteriet er fullt ferdig oppladet. Å tilkoble de ekstra kondensatorene over et relé med forsinkelse er derimot ikke lurt pga den store stømmen som vil flyte når kontaktene sluttes. No
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    818
    Antall liker
    256
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Hold deg til 10000uf,men bruk 8 stk til å begyne med.
    En kondensator på 10000uf er raskere å lade opp/ut enn en kondensator på 22000uf.
    Ser at det er fler og fler "søriøse" konstruksjoner som kommer etter der.
    "Før" var en kondensator en kondensator og en kabel en kabel. ???

    Sonicfrontiers
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Kan jeg bruke 8 stk av disse http://www.elfa.se/no/index1.html med verdien 10000 uf 63volt??

    Elektrolytkondensator typ PEH 200, klammerfäste
    Fabr Evox Rifa
    Elektrolytkondensator i bägare med skruvterminaler. Monteras med klammer. Högt CV-värde och lågt ESR-värde samt lång livslängd. För användning i applikationer med höga strömuttag t ex switchade nätaggregat, strömförsörjning, svetsutrustningar m m.



    Tekniska data:
    Tolerans: ±20 %
    Temperaturområde: ?40 till +85 °C
    Livslängd vid
    max rippelström: 6 000 h vid +85 °C,
    80 000 h vid +40 °C
    Standard: IEC 384-4 Long Life Grade
    40/85/56, DIN 41240


    Terminalskruv (M5) med bricka samt fästklammer beställes separat.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Er det virkelig no hjelp i det her? Trodde dette var brukbart matchet fra fabrikken. Blir ikke dette som å trimme bilen men beholde gamle bremser og 165-dekk? :D
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    hifiguru skrev:
    Er det virkelig no hjelp i det her? Trodde dette var brukbart matchet fra fabrikken. Blir ikke dette som å trimme bilen men beholde gamle bremser og 165-dekk? :D
    jeg mener å ha sett at Bladelius har exxtra kondensatorbanker til noen av forsterkerene sine...beregnet for oppgradering.. :)
     
    T

    theStig

    Gjest
    Man kan få litt lavere ESR ved å parallellkoblere flere små kontra en stor, så det er jo en fordel. Når det gjelder "raskhet" så har vel det mest å gjøre med impedansen ved høyere frekvenser? Den blir jo normalt lavere med flere små kontra en diger. En annen åpenbar mulighet er vel å avkoble med en filmkondensator også.

    Jeg mistenker dog at hovedårsaken til at mange bruker flere små kondensatorer er begrunnet i kostnader. Digre "bøtter" er svinedyre. Kjøper man små kondensatorer i et mye større kvanta, blir det antagelig mye rimeligere?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    sense skrev:
    hifiguru skrev:
    Er det virkelig no hjelp i det her? Trodde dette var brukbart matchet fra fabrikken. Blir ikke dette som å trimme bilen men beholde gamle bremser og 165-dekk? :D
    jeg mener å ha sett at Bladelius har exxtra kondensatorbanker til noen av forsterkerene sine...beregnet for oppgradering..
    Det burde bety at det var for lite fra fabrikk.
     
    T

    timc

    Gjest
    theStig skrev:
    Man kan få litt lavere ESR ved å parallellkoblere flere små kontra en stor, så det er jo en fordel. Når det gjelder "raskhet" så har vel det mest å gjøre med impedansen ved høyere frekvenser? Den blir jo normalt lavere med flere små kontra en diger. En annen åpenbar mulighet er vel å avkoble med en filmkondensator også.

    Jeg mistenker dog at hovedårsaken til at mange bruker flere små kondensatorer er begrunnet i kostnader. Digre "bøtter" er svinedyre. Kjøper man små kondensatorer i et mye større kvanta, blir det antagelig mye rimeligere?
    Min erfaring (som er begrenset) sier at det faktisk er dyrere med mange små. Mallory som brukes i blant annet Krell og Mark Levinson (ikke sikker på om det gjelder fortsatt) er ikke så fryktelig dyre.

    -Tim
     
    T

    theStig

    Gjest
    timc skrev:
    theStig skrev:
    Man kan få litt lavere ESR ved å parallellkoblere flere små kontra en stor, så det er jo en fordel. Når det gjelder "raskhet" så har vel det mest å gjøre med impedansen ved høyere frekvenser? Den blir jo normalt lavere med flere små kontra en diger. En annen åpenbar mulighet er vel å avkoble med en filmkondensator også.

    Jeg mistenker dog at hovedårsaken til at mange bruker flere små kondensatorer er begrunnet i kostnader. Digre "bøtter" er svinedyre. Kjøper man små kondensatorer i et mye større kvanta, blir det antagelig mye rimeligere?
    Min erfaring (som er begrenset) sier at det faktisk er dyrere med mange små. Mallory som brukes i blant annet Krell og Mark Levinson (ikke sikker på om det gjelder fortsatt) er ikke så fryktelig dyre.

    -Tim
    Hva med et par store dyre gode kontra mange små av lavere kvalitet... ?
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    theStig skrev:
    timc skrev:
    theStig skrev:
    Man kan få litt lavere ESR ved å parallellkoblere flere små kontra en stor, så det er jo en fordel. Når det gjelder "raskhet" så har vel det mest å gjøre med impedansen ved høyere frekvenser? Den blir jo normalt lavere med flere små kontra en diger. En annen åpenbar mulighet er vel å avkoble med en filmkondensator også.

    Jeg mistenker dog at hovedårsaken til at mange bruker flere små kondensatorer er begrunnet i kostnader. Digre "bøtter" er svinedyre. Kjøper man små kondensatorer i et mye større kvanta, blir det antagelig mye rimeligere?
    Min erfaring (som er begrenset) sier at det faktisk er dyrere med mange små. Mallory som brukes i blant annet Krell og Mark Levinson (ikke sikker på om det gjelder fortsatt) er ikke så fryktelig dyre.

    -Tim
    Hva med et par store dyre gode kontra mange små av lavere kvalitet... ?
    Ja.. hvis det går ann.. er litt grønn på dette området.. har søkt litt på nett men finner ikke no ???
    to store på 20000uf?? eller?
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Det viktige når det kommer til elektrolytter i denne sammenhengen er resonansfrekvensen. Det er frekvensen der kondensatoren går fra å oppføre seg som en kondensator til å bli en spole.
    For rifa PEH 200 22000uF/63VDC gjelder:

    L=16nH
    C=22000uF
    Resonansfrekvensen blir da 8.48kHz.
    Det betyr at en slik elektrolytt har sin laveste impedans mellom ca 7kHz og 10kHz.

    Det betyr også at impedansen ved 20kHz er like stor som ved 3-5kHz sånn ca. Det er mer enn godt nok, og det er ikke nødvendig å paralellkoble disse med mindre typer, med mindre det er nødvendig med lav impedans ved høye frekvenser p.g.a. stabilitet i forsterkerkretsløpene. Hvis det er tilfellet, så er det sannsynligvis montert avkoblingskondensatorer på kortet i umiddelbar nærhet til disse kretsløpene.
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Rhesus skrev:
    Det viktige når det kommer til elektrolytter i denne sammenhengen er resonansfrekvensen. Det er frekvensen der kondensatoren går fra å oppføre seg som en kondensator til å bli en spole.
    For rifa PEH 200 22000uF/63VDC gjelder:

    L=16nH
    C=22000uF
    Resonansfrekvensen blir da 8.48kHz.
    Det betyr at en slik elektrolytt har sin laveste impedans mellom ca 7kHz og 10kHz.

    Det betyr også at impedansen ved 20kHz er like stor som ved 3-5kHz sånn ca. Det er mer enn godt nok, og det er ikke nødvendig å paralellkoble disse med mindre typer, med mindre det er nødvendig med lav impedans ved høye frekvenser p.g.a. stabilitet i forsterkerkretsløpene. Hvis det er tilfellet, så er det sannsynligvis montert avkoblingskondensatorer på kortet i umiddelbar nærhet til disse kretsløpene.
    kan denne oversikten hjelpe??

    eller må du ha noen nærbilder?? det er de to "store" boxene til høyre og venstre for trafoen.. :)
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Jeg er ikke helt sikker på hva du spør om...
    Rubycon har såvidt jeg vet 5 serier store elektrolytter, der 3 passer verdiene som du har;

    skruterminaler
    LSQ
    LSW

    printmontert
    USR

    Synes det ser ut til å være printmontert på bildet. USR er standard vare.
    Hvis det er USR, så finnes det to alternativer fra Rubycon: 30mmx50mm og 35mmx40mm (diameter x lengde).

    Jeg tipper at disse ikke er dårlige elektrolytter, selv om det er standard vare, men Rifa PHE er nok hakket bedre. Spørs om du vil høre forskjell da.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    sense skrev:
    Hei.. :)
    jeg har tenkt å dobble verdiene på utgangskondisene mine.. de er på 10000uf 63v.. merket er Rubycon.

    Trenger råd og forslag :) det er 4 stk i forsterkeren (Vincent 226mk2) nå, altså 40000uf..
    Fant foresten noen Rifa, de var på 22000uf per stk..er disse bra nok? kvalitet?
    http://avforum.no/minhifi/show.php/sense

    takker for alle konstruktive svar :D
    Jeg 5-doblet lyttebanken på en integrert Musical Fidelity et par år tilbake. Det satt 2x 4700 uF på hver side. Nå sitter det 4x12.000 uF.

    Viktigste kriterium for valg av lytter i denne sammenheng er imo:
    1) At kondisene tåler den aktuelle spenningen
    2) At de har en størrelse og geometri som gjør at du får montert de på en forsvarlig måte
    3) Mye / tilstrekkelig microFahrad.

    Rent montasjemessig så vil det jo gjerne bli en avstikker fra den korteste ledningsbanen her. Så jeg anbefaler noen små, kjappe kondensatorer - gjerne i kombinasjon med resistor for impedanskorreksjon og tilstrekkelig båndbredde.

    Forsterkeren låter vesentlig bedre nå etter oppgraderingen. Før hadde den dårlig kontroll i bassen og lyden ble gradvis grøtere etterhvert som man skrudde opp. Nå har forsterkeren mye bedre kontroll i hele registeret, og holder god styring på ting selv om det spilles litt høyt. Jeg kan selvføgelig ikke garantere at det ikke dukker opp problemer som følge av oppgraderingen hos deg, men 10000uF er latterlig lite i en konvensjonell forsterker, og en oppgradering anbefales på det varmeste.
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Selv om flere mindre kondensatorer i parallell alltid er bedre (gir lavere "Equivalent Serial Resitance" og induktans) ville jeg i ditt sted ikke brydd meg med det. Så lenge man oppgraderer med "Low ESR" typer, går det like bra. Disse er meg bekjent konstruert slik at det inne i boksen sitter flere ruller med folie i parallell, neddykket i samme etterbarberingsvann. Man skal ikke la seg forvirre av at det ser ut som en stor boks! (På lang sikt gir sef mange små kondensatorer en større sikkerhet mot uttørkning, dvs at man vil ikke merkes det om noen stykker går tørr: tenk Nasa og Rolls Royce).
    Det er klart at flere low ESR kondiser i parallell vil kunne bringe den indre motstand ned på et særdeles lavt nivå, men så har antagelig flaskehalsen forlengst flyttet seg til et annet sted i kretsen. Det handler altså om å begå overkill med måte. Jeg ville også sett på det hele mest som et praktisk monteringspørsmål (i tillegg til de potensielle problemene jeg nevnte tidligere i tråden).
    Mht små kondensatorer som er montert i parallell over de store av stabilitetshensyn (for å få ned induktansen ved høyere frekvenser), så er det nærmest 100% sikkert at det sitter slike montert fra før. Du finner tilsammen 4 stykker av dem montert inntill de store boksene, eller så sitter de på forsterker-printkortene, eller også begge steder. En utvidelse av reservoiret som den du tar sikte på vil ikke gi stabilitetsproblemer, med mindre du gjør noe riv ruskende galt (glemmer å sjekke pluss og minus, eller noe...).
    Tilbake til det mer prinsipielle: Det er viktig å huske at det finnes mange legendariske forsterkere som ikke har noe overdrevet stort kondensatorbatteri, og det finnes de som har enorme batterier. Det ene lyder ikke automatisk bedre enn det andre, det er mange ting som spiller inn.
    (jeg må innrømme at noe av det beste jeg har hørt av forsterkere var den der Absolute klasse A greia til NAT, som hadde/har et stort antall parallellkoblede kondensatorer i forsyningen. Inne i kassa så det ut som et kompani soldater oppstil på geledd. Husker ikke hvilken versjon det var, men make til ubesværet og maktfull lyd skal man lete lenge etter. Hurtig på den riktige måten, vel og merke, ikke den der litt over-luftige og altfor avslørende typen. Jeg hadde nok sittet med en slik forsterker idag, hadde det ikke vært for at jeg ikke liker apparater som blir så varme at man hele tiden får lyst å skru dem av).
    TiIlbake til prosjektet ditt. Hvordan vil du montere Rifaen rent praktisk i kabinettet?
    No

    PS
    Den mest legendariske kvalitetskondensatoren med lav ESR har vel alltid vært Siemens Sikorel, som idag bærer navnet Epcos. Vel og merke gjelder det Epcos beste kvalitet, ikke standard serien. Eksempelvis denne som selges her http://www.rsonline.dk (søk på produktnr 478-4112 . Data vil neppe skille seg mye fra den nevnte Rifa. Utviklingen er jo slik at firmaene tar ibruk stadig bedre teknologi og låner teknologi hos hverandre. (De dyreste typene er sef også laget for å tale barskere miljø osv.)
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Rhesus skrev:
    Jeg er ikke helt sikker på hva du spør om...
    Rubycon har såvidt jeg vet 5 serier store elektrolytter, der 3 passer verdiene som du har;

    skruterminaler
    LSQ
    LSW

    printmontert
    USR

    Synes det ser ut til å være printmontert på bildet. USR er standard vare.
    Hvis det er USR, så finnes det to alternativer fra Rubycon: 30mmx50mm og 35mmx40mm (diameter x lengde).

    Jeg tipper at disse ikke er dårlige elektrolytter, selv om det er standard vare, men Rifa PHE er nok hakket bedre. Spørs om du vil høre forskjell da.
    det står USR på noen av kondisene.. så da er det vel print da.. men kan jeg ikke bare kjøpe 4 stk kondiser av samme merke og montere to til på vær side da?? eller kjøpe nye Rifaer..8 tilsammen.??
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Dr.No skrev:
    Selv om flere mindre kondensatorer i parallell alltid er bedre (gir lavere "Equivalent Serial Resitance" og induktans) ville jeg i ditt sted ikke brydd meg med det. Så lenge man oppgraderer med "Low ESR" typer, går det like bra. Disse er meg bekjent konstruert slik at det inne i boksen sitter flere ruller med folie i parallell, neddykket i samme etterbarberingsvann. Man skal ikke la seg forvirre av at det ser ut som en stor boks! (På lang sikt gir sef mange små kondensatorer en større sikkerhet mot uttørkning, dvs at man vil ikke merkes det om noen stykker går tørr: tenk Nasa og Rolls Royce).
    Det er klart at flere low ESR kondiser i parallell vil kunne bringe den indre motstand ned på et særdeles lavt nivå, men så har antagelig flaskehalsen forlengst flyttet seg til et annet sted i kretsen. Det handler altså om å begå overkill med måte. Jeg ville også sett på det hele mest som et praktisk monteringspørsmål (i tillegg til de potensielle problemene jeg nevnte tidligere i tråden).
    Mht små kondensatorer som er montert i parallell over de store av stabilitetshensyn (for å få ned induktansen ved høyere frekvenser), så er det nærmest 100% sikkert at det sitter slike montert fra før. Du finner tilsammen 4 stykker av dem montert inntill de store boksene, eller så sitter de på forsterker-printkortene, eller også begge steder. En utvidelse av reservoiret som den du tar sikte på vil ikke gi stabilitetsproblemer, med mindre du gjør noe riv ruskende galt (glemmer å sjekke pluss og minus, eller noe...).
    Tilbake til det mer prinsipielle: Det er viktig å huske at det finnes mange legendariske forsterkere som ikke har noe overdrevet stort kondensatorbatteri, og det finnes de som har enorme batterier. Det ene lyder ikke automatisk bedre enn det andre, det er mange ting som spiller inn.
    (jeg må innrømme at noe av det beste jeg har hørt av forsterkere var den der Absolute klasse A greia til NAT, som hadde/har et stort antall parallellkoblede kondensatorer i forsyningen. Inne i kassa så det ut som et kompani soldater oppstil på geledd. Husker ikke hvilken versjon det var, men make til ubesværet og maktfull lyd skal man lete lenge etter. Hurtig på den riktige måten, vel og merke, ikke den der litt over-luftige og altfor avslørende typen. Jeg hadde nok sittet med en slik forsterker idag, hadde det ikke vært for at jeg ikke liker apparater som blir så varme at man hele tiden får lyst å skru dem av).
    TiIlbake til prosjektet ditt. Hvordan vil du montere Rifaen rent praktisk i kabinettet?
    No

    PS
    Den mest legendariske kvalitetskondensatoren med lav ESR har vel alltid vært Siemens Sikorel, som idag bærer navnet Epcos. Vel og merke gjelder det Epcos beste kvalitet, ikke standard serien. Eksempelvis denne som selges her http://www.rsonline.dk (søk på produktnr 478-4112 . Data vil neppe skille seg mye fra den nevnte Rifa. Utviklingen er jo slik at firmaene tar ibruk stadig bedre teknologi og låner teknologi hos hverandre. (De dyreste typene er sef også laget for å tale barskere miljø osv.)
    hei.. takker for masse ny innputt hos meg:) sånn rent praktisk tenkte jeg å bygge en hylle for kondisene på den skilleveggen mot trafo.. da blir de liggende inni forsterkeren..4 stk på vær side.. men skal de paralellkobles??? hvordan gjør man dette sånn i praksis??

    Mvh
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    God ide å bruke skilleveggen som mekanisk støtte. Rifaene er ganske slanke ser det ut for. Det gjør det vel lettere. Du har kanskje målt opp plassen? Jo mer fritt de står/henger i forhold til andre komponenter, jo bedre. Man kan finne frem et kubbelys eller et saltkar som har samme dimensjoner, og prøve seg litt frem, det har jeg gjort noen ganger i slike situasjoner, for å få et inntrykk.

    Rent elektrisk skal hver av de nye boksene kobles parallellt til hver av de eksisterende boksene, når det gjelder den hotte terminalen. Den andre termialen er sef på 0 volt og der skal alle kobles sammen til et felles punkt med en tykk og god forbindelse. (eventulelt parvis, hvis det er dual mono oppbygning etter trafoen). Ser du på baksiden av printet finner du sikkert et stort område kobberbane mellom de eksisterende kondensatorene som alle er koblet til med sin 0 Volt terminal. (eventuelt et på hver side hvis dual mono). Bor et hull her hvis det er mulig, skrap av lakk og lodd fast en solid kabelende som på en naturlig måte forbindes med de nye 0 Volt terminalene. Det er naturlig å bruke korte kabel biter (typisk høyttalerkabel) av en type som ikke har for tykk isolasjon. I noen tilfeller kan man jo også bruke ledning uten isolasjon, hvis det ikke er sjanse for at de kommer bort i noe. Jeg hadde engang en bunt av forsølvet, massiv monteringstråd som var genial til slike ting og lett og lodde på og så bra ut. Det er synd at de beste tingene i livet skal være så vanskelig å få tak i. Jeg har også noen ganger tatt ut den flettede skjermen i gammeldags tykk og god antennekabel, og brukt den til korte slike korte interne forbindelser der det er skruterminaler. No

    PS
    Kan ikke gjentas for ofte: Det viktigste er å holde greie på pluss og minus terminalene, slik at det blir helt likt med med de som sitter i, for hver parallellkoblede kondis. Det er for eksempel ikke slik at alle minusterminalen skal til jord, eller noe. Det er jo en symmetrisk pluss-minus oppbygning. (needless to say). Tar man feil her, kan man få se mye røyk, og i værste fall sol og stjerner. Eksploderende lytter kan forresten også noen ganger fylle rommet tett i tett med hvite fnugg, så det blir ren julestemning når de daler sakte ned i skjul. (uten at jeg tror det vil hjelpe på stemingen egentlig)
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Dr.No skrev:
    God ide å bruke skilleveggen som mekanisk støtte. Rifaene er ganske slanke ser det ut for. Det gjør det vel lettere. Du har kanskje målt opp plassen? Jo mer fritt de står/henger i forhold til andre komponenter, jo bedre. Man kan finne frem et kubbelys eller et saltkar som har samme dimensjoner, og prøve seg litt frem, det har jeg gjort noen ganger i slike situasjoner, for å få et inntrykk.

    Rent elektrisk skal alle fire kobles parallellt til hver av de eksisterende boksene, når det gjelder den hotte terminalen. Den andre termialen er sef på 0 volt og der skal alle kobles sammen til et felles punkt med en tykk og god forbindelse. (eventulelt parvis, hvis det er dual mono oppbygning etter trafoen). Ser du på baksiden av printet finner du sikkert et stort område kobberbane mellom de eksisterende kondensatorene som alle er koblet til med sin 0 Volt terminal. (eventuelt et på hver side hvis dual mono). Bor et hull her hvis det er mulig, skrap av lakk og lodd fast en solid kabelende som på en naturlig måte forbindes med de nye 0 Volt terminalene. Det er naturlig å bruke korte kabel biter (typisk høyttalerkabel) av en type som ikke har for tykk isolasjon. I noen tilfeller kan man jo også bruke ledning uten isolasjon, hvis det ikke er sjanse for at de kommer bort i noe. Jeg hadde engang en bunt av forsølvet, massiv monteringstråd som var genial til slike ting og lett og lodde på og så bra ut. Det er synd at de beste tingene i livet skal være så vanskelig å få tak i. Jeg har også noen ganger tatt ut den flettede skjermen i gammeldags tykk og god antennekabel, og brukt den til korte slike korte interne forbindelser der det er skruterminaler. No

    PS
    Kan ikke gjentas for ofte: Det viktigste er å holde greie på pluss og minus terminalene, slik at det blir helt likt med med de som sitter i, for hver parallellkoblede kondis. Eller kan man få se mye røyk, og i værste fall sol og stjerner. Eksploderende lytter kan fogså noen ganger fylle rommet tett i tett med hvite fnugg, så det blir ren julestemning når de daler sakte ned i skjul.
    Takk for konstruktive svar NO.. Da kan jeg med god sammvitighet bestille 8 stk nye Rifa kondiser :D
    skal legge ut mere når tiden nærmer seg bytte..

    Mvh :)
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Da er kondisene kommet :D... spennende saker du..


    80,000mf med Power :)
    Disse skal nå paralelkobbles med en kobberskinne og kobbles videre med sølvkabel solid core, ned til print..
    Bilder av prossessen kommer på trykk etterhvert :)
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Dårlige erfaringer med kobberskinner. Svært at spænde skruer lige så godt som på en afisoleret kobbertråd der er snoet rundt skruerne. På førstnævnte har skruerne en tendens til at løsne med tiden. Har oplevet at det slår kæmpe gnister pågrund af svigtende kontakt.
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Det skulle ikke være noe problem med kobberskinner hvis man anvender en takkete stoppskive mellom kobberet og skruehodet. Disse skjærere seg inn i kobberoverflaten. (Man kan tydelig se merkene i metallet etterpå. som en ring av små hakk), og samtidig sørger de for at skruen sitter godt fast. Jeg ville bli forbauset om det ikke fulgte med skruer og stoppskiver med Rifa kondisene.
    Men jeg gir Duelund_S rett i det tilfelle at man ikke anvender noen form av stoppskive/sprengskive

    Å snurre ledninger rundt skruene høres for meg ut mer som en amatør-aktig nødløsning. Den løsning jeg nevnte tidliger må da være langt mer stabil og ordentlig, nemlig å bruke den tette, flettede skjermen fra massiv skjermet kabel (type tykk antennekabel), klemme den flat slik at den danner et flatt bånd, og så virke ut et hull i den med en syl, akkurat stort nok til at skruen går gjennom. Hullet kan gjøres både i enden av et stykke, og midt på, om man vil la kabelen gå videre til neste kondensator i rekken. No
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Jeg har også anvendt en stopskive du har ikke nogen ide om hvor mange forstærkere jeg har bygget? Kobbertråden hvad amatøraktigt er der ved det?
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    I praksis er det lettere å få til en varig god kontakt ved bruk av kobberskinne.
    Hvis man er nøye er det dog ingen forskjell skulle jeg tro.
    Selv fortrekker jeg kabler, men det er bare en smakssak.

    ;)
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Duelund_Support skrev:
    Jeg har også anvendt en stopskive du har ikke nogen ide om hvor mange forstærkere jeg har bygget? Kobbertråden hvad amatøraktigt er der ved det?
    Det er selve snoingen som gjøre den lite attaktiv i mine øyne. Besværet hvis det anvendes tykk kabel, muligheten for dannelse av løse ender, mangelen på jevnt underlag for skruen, si. No
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Det er netop det der er fidusen tilspændingen deformerer tråden så underlaget alligevel er plant og tråden virker i sig selv som en spændskive.
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Duelund_Support skrev:
    Det er netop det der er fidusen tilspændingen deformerer tråden så underlaget alligevel er plant og tråden virker i sig selv som en spændskive.
    Nei, jeg vil ikke si det.
    Hvis du ser på toppen av de aluminiums hylsene som danner skruehullene på toppen av kondensatoren (på bildet til sense), så må du jo se at denne smale ringen av glatt aluminium ialdri kan bli noe godt mothold for en bunt av kobbertråd!
    Vis meg en ordentlig bygget, professionell forsterker der noen bare har tatt og viklet en ledningsende omkring en skrue! Impossible!

    (Jeg utelukker ikke at du personlig kan være dyktig og istand til å utføre en dårlig valgt løsning på en fremragende måte og som er nokså stabil, men derfra til å anbefale metoden er et langt skritt).
    No
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Ikke et bunt kobbertråd men en solidcore, det gør efter min mening en væsentlig forskel. 1,5 mm. er ikke så vanskelig at have med at gøre og burde alligevel være tyk nok. Problemet ved tilspænding på kobberskinner består bl.a. i at med mangel på fingerspitzgefuhl eller tilspænding med momentnøgle kan man komme til at trække gevindet op af kondensatorerne. Jeg mener dette er endnu vanskeligere for amatører end ved min metode hvor man har mere føling med hvad man foretager sig.
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Han vil sikkert ha noe tykkere enn 1.5. Man kan jo forøvrig lett tenke seg den skjeve belastning på skruen og de nokså skjøre aluminiumsgjengene (gevindet) som vil oppstå om man legger en tykk solid kore streng i en løkke runde skruen og strammer til. (i og med at enden må vikkles helt rundt skruen og legges ovenpå seg selv, om den skal bli liggende stabilt på plass under tilstrammingen)...

    Noe annet er om man tar den der solid core strengen og først fremstiller en løkke passende til skruen, hvorved enden av strengen loddes fast i den inngående del osv. Det har jeg gjort mange ganger, det er en utmerket løsning (men det er dog langt hinsides det og bare sno en kabel rundt en skrue).

    No
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Nu er vi slet ikke uenige på noget punkt som jeg ser det. ;)
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Vi er nok jaffal enige om at man gjør slikt arbeid grundig og med "fingerspitzengefuhl", som du sier.
    Hastverksløsninger i elektrisk apparatur er sef direkte farlig, unødvendig å si. (M.a.o alle modifikasjoner skal være minst like elektrisk og mekanisk stabile som det som sitter inni der fra før).

    Det er igrunnen mange ting som taler mot at man gyver løs på sine forsterkere, utover det med garantiens bortfall...

    (og at det blir noe merkbart bedre er jo heller ikke sikkert).

    Skal bli interessant å høre hva sense kommer frem til etterhvert.

    No
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Og så skal man vær opmærksom på at kondensatorens hus kan have forbindelse til minus. En fejl her kan resultere i kortsluttet forsyning.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Oppgradering av glattekondensatorer er vel & bra, men det som virkelig gir en forsterker råkraft er det transformatorer med skikkelig trådtykkelse.


    Mvh. RS
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Ja det kan ingen vel benægte hvis ellers udgangstrinnet kan formidle det videre.
     

    LydMekk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    2
    Jeg brukte tykke flertrådete Furutech kabler koblet til en rund kabelsko hvor skruen går i hullet i midten. Fungerer som hakka møkk. Pass bare på at kabelskoen er beregnet for mer enn 12V bruk (ja det er forskjeller på skoene man får kjøpt). Handlet noen fra Clas som var beregnet på 230V. Loddet i tillegg til crimpet de på kablene.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Jeg mener solidcore giver mindre " fnidder ". D.v.s. renere lyd.
     

    LydMekk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    2
    FuruTech kablene ER solidcore men hvor hver tråd ikke er megatykk. Kabelen tilsammen tilsvarer vel rundt 10-12 kvadrat fordelt på en rundt 10 ledere kanskje, mulig litt mere.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    sense skrev:
    hifiguru skrev:
    Er det virkelig no hjelp i det her? Trodde dette var brukbart matchet fra fabrikken. Blir ikke dette som å trimme bilen men beholde gamle bremser og 165-dekk? :D
    jeg mener å ha sett at Bladelius har exxtra kondensatorbanker til noen av forsterkerene sine...beregnet for oppgradering.. :)
    Forsterkerne i subbene til mine Avantgardehorn er oppgradert med 150% STØRRE kapasitans enn originalene. Ga hurtigere, kjappere og mer nyansert bass med bedre klang. Ble testet opp mot originalene, og det var INGEN tvil om hvem som spilte best.

    Mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn