Kondensatorer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Synes jeg kan se sikringer ved hovedlytterne? AC eller DC ?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    Duelund_Support skrev:
    Synes jeg kan se sikringer ved hovedlytterne? AC eller DC ?
    Av bildene ser det ut somm glassrørsikkringene er koblet mellom lytter og utgangstransistorer (dvs. på Vincent forsterkeren). Litt ekstra avkobling etter sikkringene - dvs. noen små kondiser rett på bena til utgaransistorene - kan kanskje gi en liten gevinst; det kan se ut som det midterste benet er tilkobelt strømforsyningen?.

    Mvh
    KJ
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Små filmkondiser får bare det hele til at blive mere skingert og rodet. Kortslut sikringerne.
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Det dere snakker om nå tror jeg at jeg vil vente med.. må først få kondisene på plass uten at det går opp i røyk med et smell å masse blårøyk... ;D

    men er glad for all konstruktiv innputt..

    Mvh :)
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Duelund_Support skrev:
    ...Kortslut sikringerne.
    Ja, det er sikkert smart....

    Tenk på at sikringer vanligvis benyttes for å forhindre brann.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Rhesus skrev:
    Duelund_Support skrev:
    ...Kortslut sikringerne.
    Ja, det er sikkert smart....

    Tenk på at sikringer vanligvis benyttes for å forhindre brann.
    Ja men det er nok at de er på primærsiden, det andet er at gå med livrem og seler og det hører slet ikke hjemme i high end udstyr. Forstærkeren lyder sandsynligvis bedre uden. Men selvfølgelig vent med at fjerne dem til man er sikker på at det andet virker.
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Duelund_Support skrev:
    Små filmkondiser får bare det hele til at blive mere skingert og rodet. Kortslut sikringerne.
    Personlig ville jeg også kortsluttet disse, om det var til eget bruk
    .
    Hadde egentlig tenkt å foreslå at du på slutten av prosjektet loddet sikringen fast i holderne. (Jeg er kontakt-freak). Her passer det store vekselstrømmer og hele ruklet sitter jo i signalveien. Metalloverflatene i disse klipsenen er aldri 100% rene for oksydbelegg og dritt (hvis man tar en titt i elektronmikroskopet), så de tilsammen 8 ynkelige kontaktpunktene står i grell kontrast til det som typisk finnes av kraftige terminaler og gullbelagte spader osv på utsiden og på høyttalerne. Enorme ht kabler blir som bekjent fort en vits, når man tar innmaten i utstyret i betraktning.

    Kortslutter man sikringene blir man i tillegg kvitt den lille motstanden de utgjør i signalveien: Sannsynligvis er den 100.000 ganger større enn det som utgjøres av en 5 cm kobberskinne mellom kondensatorene. Alt må sees i perspektiv, det er noe som heter proporsjoner, osv.
    Jeg tviler også på at det er noen sikkerhetsrisiko (eller ulovlig) å kortslutte så lenge det sitter hovedsikringer primærkretsen (i inngangen), som nevnt i innlegget over. Man risikerer bare at utgangstransistorene brenner av. De er jo en slags sikringer de også, bare dyrere. Eller i værste fall noen ht elementer. Man må selv gjøre vurderingen, unødvendig å si. Og apparatet kan sef havne hos andre etterhvert, og da burde man advare eller fjerne kortslutningen, ideelt sett. No
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Dr.No skrev:
    Duelund_Support skrev:
    Små filmkondiser får bare det hele til at blive mere skingert og rodet. Kortslut sikringerne.
    Personlig ville jeg også kortsluttet disse, om det var til eget bruk
    .
    Hadde egentlig tenkt å foreslå at du på slutten av prosjektet loddet sikringen fast i holderne. (Jeg er kontakt-freak). Her passer det store vekselstrømmer og hele ruklet sitter jo i signalveien. Metalloverflatene i disse klipsenen er aldri 100% rene for oksydbelegg og dritt (hvis man tar en titt i elektronmikroskopet), så de tilsammen 8 ynkelige kontaktpunktene står i grell kontrast til det som typisk finnes av kraftige terminaler og gullbelagte spader osv på utsiden og på høyttalerne. Enorme ht kabler blir som bekjent fort en vits, når man tar innmaten i utstyret i betraktning.

    Kortslutter man sikringene blir man i tillegg kvitt den lille motstanden de utgjør i signalveien: Sannsynligvis er den 100.000 ganger større enn det som utgjøres av en 5 cm kobberskinne mellom kondensatorene. Alt må sees i perspektiv, det er noe som heter proporsjoner, osv.
    Jeg tviler også på at det er noen sikkerhetsrisiko (eller ulovlig) å kortslutte så lenge det sitter hovedsikringer primærkretsen (i inngangen), som nevnt i innlegget over. Man risikerer bare at utgangstransistorene brenner av. De er jo en slags sikringer de også, bare dyrere. Eller i værste fall noen ht elementer. Man må selv gjøre vurderingen, unødvendig å si. Og apparatet kan sef havne hos andre etterhvert, og da burde man advare eller fjerne kortslutningen, ideelt sett. No
    Snakker dere om de to sikkringene på hver side av trafo?? kortslutte hva??øøøø :p
    i stedet for sikkring.. lodde en (sølv)kabel i stedet?? der hvor sikkringene er..HJELP

    fanken å.. dette er spenn(ing)ende gitt ;) ;D
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Spenning er ordet...
    Såvidt jeg kan se er det fire sikringer, dvs tilsammen med 8 kontaktpunkter, som sitter mellom kondensatorbatteriene utgangstrinnene. Disse er typisk hurtigvirkende og skal beskytte ved plutselig overbelastning, feks kortslutning mellom ht kabler mens det er signal på. (Den tregere sikringen i inngangen av forsterkeren rekker derimot ikke å reagere før utgangstransistorene ryker).
    Det er altså risiko forbundet med fjerning, og altså gode argumenter imot.( Det er ingen i proffesjonell sammenheg ville finne på å fjerne sikringer!). Men så er det altså de enkeltidividene som liker å leve farlig, og som stoler på at de har alt under kontroll, osv. De vil vise til at SAS heller ikke deler ut fallskjermer ved avgang, samt lignende skumle fenomener i livene våre. (Og er ikke en optimal forsterker viktigere enn en fjollete sydentur, kan man spørre). Kortslutningen gjøres ved å lodde sammen endene på sikringsholderne med en kort stump streng (lodd på utsiden og sett sikringene på plass etterpå, så kan de hurtig aktiveres hvis du overlater forsterkeren til noen andre, ved at du bare klipper bort strengen).
     

    Vedlegg

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Dr.No skrev:
    Spenning er ordet...
    Såvidt jeg kan se er det fire sikringer, dvs tilsammen med 8 kontaktpunkter, som sitter mellom kondensatorbatteriene utgangstrinnene. Disse er typisk hurtigvirkende og skal beskytte ved plutselig overbelastning, feks kortslutning mellom ht kabler mens det er signal på. (Den tregere sikringen i inngangen av forsterkeren rekker derimot ikke å reagere før utgangstransistorene ryker).
    Det er altså risiko forbundet med fjerning, og altså gode argumenter imot.( Det er ingen i proffesjonell sammenheg ville finne på å fjerne sikringer!). Men så er det altså de enkeltidividene som liker å leve farlig, og som stoler på at de har alt under kontroll, osv. De vil vise til at SAS heller ikke deler ut fallskjermer ved avgang, samt lignende skumle fenomener i livene våre. (Og er ikke en optimal forsterker viktigere enn en fjollete sydentur, kan man spørre). Kortslutningen gjøres ved å lodde sammen endene på sikringsholderne med en kort stump streng (lodd på utsiden og sett sikringene på plass etterpå, så kan de hurtig aktiveres hvis du overlater forsterkeren til noen andre, ved at du bare klipper bort strengen).
    Ja selvfølgelig skal dette prøves.. får vel bruke en (sølv)kabelstump da ;D

    Takker :)

    ps.. Å sydentur da!! huff...hmmm sol,damer ::) tja.. men nei :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn