Kondensatorer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Da er kobberskinnene på plass... men er det rett som de er montert (paralel??)



    Dette er vanlige faseskinner i rent kobber.. skal viderekoble ned til printbane med sølvkabel... men er det greit å bare koble /lodde i punktene til en av de originale kondisene på selve printet??

    Har ikke demontert forsterkeren enda.. men er det noe som er viktig og kansje være forsiktig med under denne prossesen??

    Takker og bukker for all den hjelp jeg kan få :)
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Ja det er jo ikke hvad jeg normalt opfatter som kobberskinner plejer at bruge helt anden kaliber. Pænt ser det ud. Det er vigtig at +, - og jord påloddes exact på midten af strømskinnen.
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Duelund_Support skrev:
    Ja det er jo ikke hvad jeg normalt opfatter som kobberskinner plejer at bruge helt anden kaliber. Pænt ser det ud. Det er vigtig at +, - og jord påloddes exact på midten af strømskinnen.
    Hei :)

    Når du sier exact på mitten.. mener du mitt mellom to av kondisene??
    og en ting til.. Jord?? hvor kommer den inn i bildet??? Er dette bare vanlig jord fra chassis på forsterker?? Dette er veldig nytt så jeg trenger all den nowhow jeg kan få..
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Du skal vende den højre eller den venstre række kondensatorer således at den ene rækkes + er tæt op af den andens rækkes -. Fra midtpunktet af hver række som vender indad lægger du en kobber/sølvtråd over til den anden. På midten af denne har du jord eller stel. Herfra trækker du en ledning ned til de gamle kondensatorers midtpunkt < jord/stel>. Ligeledes trækker du ledning fra den række som er + ned til + på de gamle og fra rækken med - ned til de gamles -. Vær helt sikker på at du gør det rigtigt. Er der softstart i forstærkeren? Du skal regne med at bruge større sikring.
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Kobberskinnene i midten kan kan kobles sammen på hvilken som helst måte, eller forbindes med hver sin ledning til jord/0Volt punktet.

    1.Denne ledningen kobles til det sted på printet der de gamle kondensatorene sin plussspol er.

    2. Kobles til printet der de gamle kondensatorene fra før har sin felles 0 Volt sammenkobling.

    3. Kobles til der de gamle kondensatorene har sin minus.

    Det viktige er altså å se hvordan de gamle kondisene er orientert mht pluss og minus.

    Kondensatorene kan stå mye tettere sammen hvis det er plassproblemer. Det spiller ingen rolle elektrisk om du lager en krøll på kobberskinnene for å få det til, eventuelt. Mekanisk stabilitet er viktig med kobberskinner, jfr vår danske venn sitt tidligere innlegg. Den siste handlig bør være å etterstramme skruene Etter å å ha sjekket at alt er riktig loddet sammen.
    No
     

    Vedlegg

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Takker og bukker igjen :D

    Det er så flott med mennesker som dere :D
    Dette vil jeg lære mye av.. da er det bare å få dette på plass i Vincenten min..
    Det blir nok litt tilpassing da... vil legge inn bilder etterhvert som det skrider frem
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Bare hyggelig sense. Forøvrig, hvis du av praktiske grunner skulle finne ut at du vil forkaste løsningen med kobberskinner (de ser flotte ut, det er sant), så er løsningen som Lydmekk nevner på forrige side antagelig den beste, men det blir sef flere ledningsender å holde styr på. No
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Dr.No skrev:
    Kobberskinnen i midten kan kan kobles sammen på hvilken som helst måte, eller forbindes med hver sin ledning til jord/0Volt punktet.

    1.Denne ledningen kobles til det sted på printet der de gamle kondensatorene sin plussspol er.

    2. Kobles til printet der de gamle kondensatorene fra før har sin felles 0 Volt sammenkobling.

    3. Kobles til der de gamle kondensatorene har sin minus.

    Det viktige er altså å se hvordan de gamle kondisene er orientert mht pluss og minus.

    Kondensatorene kan stå mye tettere sammen hvis det er plassproblemer. Det spiller ingen rolle elektrisk om du lager en krøll på kobberskinnene for å få det til, eventuelt. Mekanisk stabilitet er viktig med kobberskinner, jfr vår danske venn sitt tidligere innlegg. Den siste handlig bør være å etterstramme skruene Etter å å ha sjekket at alt er riktig loddet sammen.
    No
    Ser "skidegodt ud" som vi siger her. En extra sikkerhed kan være locktite på skruerne inden fastspænding. Godt med de visuelle illustrationer! Har ikke selv tålmodighed til at sætte mig ind i hvordan man foretager dem.
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    VIKTIG! sense, den nederste rekken av kondiser skal vende motsatt! Beklager, den mørke plasten gjorde det vanselig å se pluss og minus tegnene. Får håpe du ser dette i tide! NO
     

    Vedlegg

    Lexluthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    sense skrev:
    Da er kobberskinnene på plass... men er det rett som de er montert (paralel??)



    Dette er vanlige faseskinner i rent kobber.. skal viderekoble ned til printbane med sølvkabel... men er det greit å bare koble /lodde i punktene til en av de originale kondisene på selve printet??

    Har ikke demontert forsterkeren enda.. men er det noe som er viktig og kansje være forsiktig med under denne prossesen??

    Takker og bukker for all den hjelp jeg kan få :)
    Artig prosjekt. Jeg ser at Mark Levinson også bruker kobberskinner som skrus direkte i kondensatorene med stoppskiver og kobbeskinnene er direkte montert i terminalene på bakplaten uten bruk av kabler. Kobberskinnen er plettert for å unngå korrodering. Over tid blir ubehandlet kobber svarte men det er kanskje bare et estetisk spørsmål.

     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Nej ikke kun æstetisk men også pågrund af kontakt til skruerne.
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Duelund_Support skrev:
    Du skal vende den højre eller den venstre række kondensatorer således at den ene rækkes + er tæt op af den andens rækkes -. Fra midtpunktet af hver række som vender indad lægger du en kobber/sølvtråd over til den anden. På midten af denne har du jord eller stel. Herfra trækker du en ledning ned til de gamle kondensatorers midtpunkt < jord/stel>. Ligeledes trækker du ledning fra den række som er + ned til + på de gamle og fra rækken med - ned til de gamles -. Vær helt sikker på at du gør det rigtigt. Er der softstart i forstærkeren? Du skal regne med at bruge større sikring.
    Hei igjen..

    det er softstart ja... eller er vel ikke 100% sikker.. det tar en stund før den slår seg på.. noe med at rørene skal bli varme.. men den slår seg på med et klikk etter en liten stund da..

    Det er 15amp sikkringer som står litt bortenfor kondisene.. er det disse som jeg må ha større?? hvor stor må den nye sikkringen eventuelt være?

    En ting til: det er to kondiser originalt.. kan jeg bare ta bort en når jeg kobler de nye på plass.. åltsa da blir det 5 stk kondiser på hver side= 50000mf på hver side???
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    sense skrev:
    En ting til: det er to kondiser originalt.. kan jeg bare ta bort en når jeg kobler de nye på plass.. åltsa da blir det 5 stk kondiser på hver side= 50000mf på hver side???
    Jeg tror dette blir feil.

    Det vanlige er at de to originale kondisene deler spenningen mellom seg. Den ene går fra minus til null, den andre fra null til pluss. Du må ha like stor lyttekapasitet på hver side av nullpunktet. De to kondisene som står der i dag og som du spør om er høyst sannsynlig koplet slik:

    Kondis 1 kondis 2

    - +- +

    Kondis 1 sin pluss og kondis to sin minus er forbundet sammen og går til jord.

    Når du skal oppgradere så henger du på flere kondiser der kondis 1 står, og like mange kondiser der kondis 2 står. Og tilsvarende for den andre stereokanalen.

    Jeg stusser litt over de to lyttebatteriene du har samlet med kopperskinner. Er det to til som ikke er med på bildet eller er dette alt du har? Du trenger fire av sorten for å oppgradere i høyre og venstre kanal. For venstre kanal trenger du noen lytter som arbeider fra minus til null og like mange som arbeider fra null til pluss. Og så trenger du det samme for høyre kanal.

    Med andre ord: 5 kondiser på hver side går ikke. Det må bli 4 eller 6 på hver side - og 2 eller 3 på hver halvdel av hver side. Og hvis jeg har oppfattet situasjonen riktig så må du sage kopperskinnene i to - slik at du får 4 enheter med 2 kondiser på hver.

    Her er obligatorisk pensum for denne type modifikasjon : http://www.tnt-audio.com/clinica/ssps1_e.html. Det anbefales. Der trekkes det også fram andre ting som kan/bør gjøres i forbindelse med en oppgradering som dette.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Såvidt jeg kan vurdere er det klik du hører ikke fra softstart men fra tidforsinket relæ på udgangen. Det er for at DC kan stabilisere sig. Med hensyn til strømforsyningen: Er der fælles forsyning for de 2 kanaler eller har de hver sin? Hvorfor vil du fjerne en af de gamle?
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Ja det er sant som BX sier, hvis det samlede antall av nye kondiser du har er 8stk. må du bruke 4 på hver side, og det betyr at du må sage over kobbeskinnene.

    Det fremgår av bildet av forsterkeren at hver kanal har sitt eget kondensatorbatteri, bare trafoen er felles. Spørsmålet melder seg om du har helt klart for deg hvordan kondensatorene skal kobles i en plus-minus strømforsyning.

    Når det gjelder sikringer så er det bare å beholde de du har. Hvis de ryker er ingen skade skjedd, og du kan prøve med et nummer opp.

    No
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Da der jo af indlysende årsager skal saves i skinnerne så forsvinder argumentet for at overhovedet bruge dem som dug for solen.
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Bx skrev:
    sense skrev:
    En ting til: det er to kondiser originalt.. kan jeg bare ta bort en når jeg kobler de nye på plass.. åltsa da blir det 5 stk kondiser på hver side= 50000mf på hver side???
    Jeg tror dette blir feil.

    Det vanlige er at de to originale kondisene deler spenningen mellom seg. Den ene går fra minus til null, den andre fra null til pluss. Du må ha like stor lyttekapasitet på hver side av nullpunktet. De to kondisene som står der i dag og som du spør om er høyst sannsynlig koplet slik:

    Kondis 1 kondis 2

    - +- +

    Kondis 1 sin pluss og kondis to sin minus er forbundet sammen og går til jord.

    Når du skal oppgradere så henger du på flere kondiser der kondis 1 står, og like mange kondiser der kondis 2 står. Og tilsvarende for den andre stereokanalen.

    Jeg stusser litt over de to lyttebatteriene du har samlet med kopperskinner. Er det to til som ikke er med på bildet eller er dette alt du har? Du trenger fire av sorten for å oppgradere i høyre og venstre kanal. For venstre kanal trenger du noen lytter som arbeider fra minus til null og like mange som arbeider fra null til pluss. Og så trenger du det samme for høyre kanal.

    Med andre ord: 5 kondiser på hver side går ikke. Det må bli 4 eller 6 på hver side - og 2 eller 3 på hver halvdel av hver side. Og hvis jeg har oppfattet situasjonen riktig så må du sage kopperskinnene i to - slik at du får 4 enheter med 2 kondiser på hver.

    Her er obligatorisk pensum for denne type modifikasjon : http://www.tnt-audio.com/clinica/ssps1_e.html. Det anbefales. Der trekkes det også fram andre ting som kan/bør gjøres i forbindelse med en oppgradering som dette.
    Hei takker for svar :)

    Jo nå skal du høre.. jeg har 4 stk rifa kondiser som har kobberskinne montert.. i paralell.. Altså: ++++ og ---- ikke sant??
    det er to originale fra før i forsterkeren.. de er på 20000mf på hver side.. det jeg tenkte var at jeg bare fjernet en av de originale kondisene og monterte de nye Rifaene der hvor den originale satt.. eller jeg lar bare de originale stå på printet.. og montere Rifaene sammen med de originale kondisene.. Da blir det 6 stk på hver side altså 60000mf på hver side.. skal demontere forsterkeren og ta bilder av printet.. så får dere se bedre hvordan det er koblet i forsterkeren.. Håper dere forstår meg.. hadde ikke planer om å kappe kobberskinnene da.. Eller vil det bli enklest å bare ta bort de originale kondisene og koble de nye på??? hvordan kobler jeg meg på selve printet da?? mange spm men er litt blank på dette..

    På forhånd takk for all hjelp :)
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Fint at du vil poste bilder av printene sense. Kan du også tegne en skjematisk oversikt over koblingen slik du mener den skal se ut (slik at vi kan bekrefte at det er riktig tenkt).

    Glem Svalander. For det første viser tegningen en enkel strømforsyning med bare pluss og minus pol. Den typen transistorforsterker du bruker har en symmetrisk forsyning med pluss og minus på hver side av 0. Det er altså 3 tilkoblinger til kondensator batteriet, ikke bare 2.

    For det andre spiller det ingen rolle hvor på den korte strekningen mellom paralellkoblede kondensatorer du tar ut strømmen når du bruker kobberskinner eller korte kabelstumper. Det naturlige for meg ville vært midt mellom dem, eller som i den tegningen han sier er "feil".

    Kan du også se på likeretterbroen, hva som står på den, eller poste et nærbilde. Hvis den er litt puslete, bør den oppgraderes. Det er en billig komponent. Spesielt hvis du beholder de gamle kondisene også.

    No
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Da er det bilder på plass :)










    Håper du skjønner no av dette... men en ting er klart for meg nå.. det er at det IKKE blir brukt kobberskinner..TRANGT!!! blir vel en flertrådet 6Kvm kabel med kabelsko og låseringer..

    Blir det enklest å beholde de originale kondisene.. kontra å ta de bort?? kan jo kansje bare koble de nye med de gamle?? :)
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Du har loddet ut ledningene fra de gamle likeretterbroene, ser jeg (der det står AC). Vil du også sette inn større likerettere? Fornuftig, i så fall! Da er det vel bare et plassspørsmål om du vil beholde de gamle kondisene.

    Selve koblingen er jo enkel. Det er god plass til å koble 0V ledingen til det området av printet som er felles for de to origanale kondisene, og disse er jo på sin side tydelig merket med hvilken side som er pluss og minus (hvor det også her er god plass til å lage hull og føre ned kabler).

    Alt er klart? Også det med at det med at det må kobles til alle tre steder?
    No
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Dr.No skrev:
    Du har loddet ut ledningene fra de gamle likeretterbroene, ser jeg (der det står AC). Vil du også sette inn større likerettere? Fornuftig, i så fall! Da er det vel bare et plassspørsmål om du vil beholde de gamle kondisene.

    Selve koblingen er jo enkel. Det er god plass til å koble 0V ledingen til det området av printet som er felles for de to origanale kondisene, og disse er jo på sin side tydelig merket med hvilken side som er pluss og minus (hvor det også her er god plass til å lage hull og føre ned kabler).

    Alt er klart? Også det med at det med at det må kobles til alle tre steder?
    No
    Der det står AC har det alldri vært noe... Her er det jeg finner plass til 4 av kondisene..

    lurer på om jeg går for denne løsningen og bruker de gammle kondisene og monterer de nye under like ved koblingene til de gammle kondisene??? eller??

    skal jeg bare paralellkoble de nye og koble meg inn på printet til de gammle??
    hvordan skjer dette... :)

    må ha det inn med (sølv)skje ;)
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    OK. Du skal få det servert så tydelig som du bare ønsker (etterhvert). Men la oss først mase litt mer om likeretterne. Det er en likeretterbro til hver side.
    (Ledningene fra dem og til kondensatorene er antagelig ført på undersiden av printkortet hele veien, ikke som de først hadde tenkt da de laget de der hullene der det står AC)

    Kan du fortelle hva som står på sidene av likeretterbroene. Det er de firkantede svarte dingsene som pilene viser til. Det er sef nok å se på en av dem Det er en liten mulighet at du må løsne festemutteren for å få sett teksten. Hva jeg vil frem til er at jeg synes de bør være minst 35A typer. (Det er ren synsing, ingen vet eksakt hvor stort strømstøtet er gjennom dem ved oppstart). No
     

    Vedlegg

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.451
    Antall liker
    3
    Mulig det er nevnt før, men hva med å sette kondisene i eksternt kabinett?

    PK
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Dr.No skrev:
    OK. Du skal få det servert så tydelig som du bare ønsker (etterhvert). Men la oss først mase litt mer om likeretterne. Det er en likeretterbro til hver side.
    (Ledningene fra dem og til kondensatorene er antagelig ført på undersiden av printkortet hele veien, ikke som de først hadde tenkt da de laget de der hullene der det står AC)

    Kan du fortelle hva som står på sidene av likeretterbroene. Det er de firkantede svarte dingsene som pilene viser til. Det er sef nok å se på en av dem Det er en liten mulighet at du må løsne festemutteren for å få sett teksten. Hva jeg vil frem til er at jeg synes de bør være minst 35A typer. (Det er ren synsing, ingen vet eksakt hvor stort strømstøtet er gjennom dem ved oppstart). No
    Der står S25VB +
    60

    slik står det :)
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Det er 25Ampere typer. Skal vi si at det holder, det er jo en på hver side, tross alt? (men det er en billig komponent hvis du velger å oppgradere)

    Ekstern boks eller ikke, det er et rent praktisk og estetisk spørsmål. Den ekstra lengde på ledningene betyr mindre, sålenge de gamle kondensatorene beholdes. Personlig ville jeg anstrengt meg en god del for å få til en intern plassering. I det lange løp blir man lei alle ekstra bokser, og det er mer som kan gå i stykker. (kattten snubler i ledningene og får ankelen av ledd osv).

    Men kan du begynne med å studere hvordan de gamle kondensatoerene er koblet mot hverandre? Ta for deg bare en side av forsterkeren. Se på siden av kondensatorene der det vises minustegnet, innrammet i en stripe. Ser du på undersiden av kortet at de er koblet sammen på midten, slik at pluss på den ene kondensatoren møter minus på den andre?
    (Si ja eller nei, ellers hopper jeg av tråden!)
    No
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Sånn er det


    der hvor minus starter (høyre hånd) står det B- på oversiden ved kondisene.. er det dette du mener??
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    OK
    Da er de andre polene på kondensatorene (de som ikke er koblet sammen på midten) henhodlsvis pluss på den ene og minus på den ander. Right?

    De nye kondisene skal kobles på samme måte!!!

    Det betyr at det nye kondensator batteriet skal kobles til med 3 ledninger, ikke 2. Comprendre? (skal tegne det opp senere hvis du vil, nå må jeg gi meg for idag). No

    ps
    burde ikke denne tråden egentlig stå under DIY avdelingen, eller noe


    red:
    Ja, jeg ser på bildet at du har fått det riktig, i prinsippet, forutsatt at du har sjekket over og underside godt mot hverandre., og ikke fått det speilvendt.

    Sammenkoblingsfeltet,og der du har skrevet HT er nulllpunktet (0 Volt) for hele greia, innkudert strpmforsyningen og den ene høytaler-terminalen (tidligere som regel også chassis). De andre er pluss og minus spenningene som forsyner selve utgangstrinnet. Det er et helt symmetrisk opplegg. Godnatt.
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Dr.No skrev:
    OK
    Da er de andre polene på kondensatorene (de som ikke er koblet sammen på midten) henhodlsvis pluss på den ene og minus på den ander. Right?

    De nye kondisene skal kobles på samme måte!!!

    Det betyr at det nye kondensator batteriet skal kobles til med 3 ledninger, ikke 2. Comprendre? (skal tegne det opp senere hvis du vil, nå må jeg gi meg for idag). No

    ps
    burde ikke denne tråden egentlig stå under DIY avdelingen, eller noe?
    Jo nå er den under Diy ;D

    Takker så mye for all hjelp idag :)

    PS: Tegninger er bra ;)

    red: Har sjekket.. det er ikke speilvendt
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Det ser ut som du har satt pluss og minustegnene feil, sense. Minustegnet skal stå nærmest sikringsholderen og under der det står "-B"
    Som du ser står det "+B" på motsatte siden. (Det stemmer med orienteringen på kondensatorene,og det kan man holde seg til).

    Sjekk hvordan symmetrien er på de to forsterkerhalvdelene. Det ser ut for meg som minus-siden er nærmest frontplata på begge halvdelene..

    Forvrig et tips til å holde orienteringen: Sett forsterkeren på høykant og lys gennom printkortet med en lykt/lampe. Du vil kunne se skyggen av en finger eller skrutrekker som peker på en komponent.

    Si et høyt og tydelig ja hvis du også mener at du har satt tegnene feil, og et rungende nei i motsatt fall.

    Så får vi se på det senere idag.
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Dr.No skrev:
    Det ser ut som du har satt pluss og minustegnene feil, sense. Minustegnet skal stå nærmest sikringsholderen og under der det står "-B"
    Som du ser står det "+B" på motsatte siden. (Det stemmer med orienteringen på kondensatorene,og det kan man holde seg til).

    Sjekk hvordan symmetrien er på de to forsterkerhalvdelene. Det ser ut for meg som minus-siden er nærmest frontplata på begge halvdelene..

    Forvrig et tips til å holde orienteringen: Sett forsterkeren på høykant og lys gennom printkortet med en lykt/lampe. Du vil kunne se skyggen av en finger eller skrutrekker som peker på en komponent.

    Si et høyt og tydelig ja hvis du også mener at du har satt tegnene feil, og et rungende nei i motsatt fall.

    Så får vi se på det senere idag.
    hei.. ja jeg satte forsterkeren på høykant.. fant frem hodelykten med ledd, og lyste gjennom printet som du skrev... dette gjorde jeg igår.. men ser nå at du kansje har rett i det ja.. men for sikkerhets skyld skal jeg sjekke når jeg kommer hjem ikveld.. sjekket dette med symmetrien også igår og minus-siden er som du skriver mot frontplata ja.på begge. Et bilde til orientering


    det ser jo likt ut da.. :)

    Ergo: B+ er da mot bakplata på begge sidene og B- er mot frontplata på begge sider.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Godt at se du får kvalificeret hjælp. Med hensyn til placering af de nye kondisene så sørg for at ingen af lodningerne på printet kan lave hul i isoleringen på kondiserne. Det kan medføre en kortslutning da huset på disse sandsynligvis har forbindelse til -.
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Har du tenkt noe mer på plasseringen? Blir det vanskelig, kunne du kanskje nøye deg med to stk på hver side, i tillegg til de som står der fra før? Husk det er den første fordoblingen som betyr mest. Utover det avtar effekten. Hvis det overhodet er noen effekt av flere.

    Plasserer du kondisene på oversiden føres de 3 ledningene best ned gjennom hull som bores i printkortet, nær de eksisterende kondisene. Her har jeg vist hvor jeg ville plassert hullene. For å rydde av veien enhver tvil, har jeg merket undersiden også. Ved siden av hullene skrapes den grønne lakken omhyggelig vekk, slik at ledningene kan loddes fast på en betryggende måte.

    Plasserer du kondisene på undersiden, behøver du jo ikke bore hull, men kan lodde ledningene fast på de samme stedene.

    De viste koblingsalternativene for sammenkobling av Rifaene er likeverdige.
     

    Vedlegg

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Hei Dr.NO.. Du er min Guru ;D

    Takker for svar.. men hvis jeg nå går for alternativet der hvor jeg bruker de gammle kondisene + to nye da per side.. hvordan kobler jeg meg inn på printet med bare to kondiser?? og legger de under på printet (smeltelim?) mellom print/kondensatorer..
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Tilkoblingen er grei nok, den er jo den samme, i prinsippet.
    Når det gjelder plassering er det vanskelig å gi noe råd, uten å ha tingene foran seg. Der må du stole på deg selv og din praktiske sans, sense.

    Det jeg kan si er at jeg aldri ville brukt smeltelim for å holde noe på plass inne i en forsterker, hvor man aldri vet hvor varmt det kan bli. Helst bør det være et eller annet mekanisk holdepunkt, og kanskje i tillegg noe stabiliserende epoxy lim, stålplast, universalsilikon eller noe, etter behov.

    PS
    Det er klart at hvis Rifaene bare er dekket av tynn plast, bør de ikke plasseres slik at de gnisser mot skarpe takker på undersiden av printet. En slik plassering krever et slags mellomlegg, f.eks av noe hard plast eller noe. Dette behøver ikke være så veldig tykt. Det er ikke så lurt å bruke noe som er for stort, mykt og massivt, og som kan stoppe evt nødvendig luftsirkulasjon.
     

    Vedlegg

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Er der sikringer i DC forsyningen til udgangstrinnet ?
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Ja da må jeg få lov til å takke så mye for din expertise No :D

    du har ervervet meg masse av din sikkert, dyrebare tid..
    Da blir helgen avsatt til rolig og gjennomgående borring,lodding og tilpassing av kondiser ;)..

    vil poste bilder og event. spm. her videre da :D

    PS. Bare det ikke blir engler daler ned i skjul.. kansje kirkeklokker også ;) ;D ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn