Kompresjonsdriver, konstruksjon og nye tanker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Joseph Crowe tester ut en prototype carbon membran i JBL 2446H samme med sitt ES-290 biradial horn.

    "Testing Carbon Composite Diaphragms" finner man i siste avsnitt på denne siden:

     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg må tilstå at slike løsninger ikke resonerer godt i mitt hode.

    Vente og Thuras, og senere en gruppe japanske ingeniører, kom frem til hvordan man forutser og beregner fasepluggens reaktive grenseområde. Å holde seg til utilstrekkelige drivere for så å male over med digital korreksjon er etter min mening ikke veien å gå. Selvsagt kan man forbedre nær sagt hva som helst på denne måten, men presisjonen avtar jo lenger filteret skal være. Dette er ting man kan forbedre voldsomt med tradisjonelt ingeniørarbeid, selv basert på ganske gammel kunnskap. Om man allikevel ønsker å filtrere det hele digitalt vil resultatet bli langt bedre enn om man begynner med en helt middels driver. En virkelig godt konstruert driver vil ha langt kortere etterslep. Da øker presisjonen i korreksjonsleddet betydelig. I tillegg vil det være mindre som trenger korreksjon innenfor det allerede kortere tidsvinduet. Kort sagt, de siste 5% med feil er de det er lettest å gjøre en hørbar forskjell på med korreksjon. Men når man gjør driveren 5% bedre vil korreksjonen gjøre en mye bedre jobb på det som da gjenstår, så selv en liten forbedring i driveren gir en enorm oppside både med og uten korreksjon.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Ikke mening å skyte deg ned, men syns det er interessant å se hvordan noen i pro-verdenen håndterer dette på sin måte. Trøkksatte sjåførar har jo sin skapelse i kinolyd på -30 tallet (før også).Grunnet ønske om power to the people (som det heiter på dialekt) ... . Og løsningen (høy effektivitet) er jo begrunnet i forsterkeriets begrensninger m.h.t effekt på den tiden, som knapt var tosifret. Den har jo åpenbart sine svakheter (som andre løsninger),men for heimestovalyd er ikke behovet for slike lydtrykk turvande.

    Men jeg følger med så godt jeg kant. Trøkksatte sjåførar er nytt for meg - bortsett fra i pro-lydsammenheng. Der er de like vanlige som gummihjul på biler. Men Alcon (AMT) - puster dem i nakken også på lydtrykk. Ingen tilfeldighet at Mr.Parson valgte dem på sin tour- som Kåre Ona avslutta.

    Tøft hvis det dukker opp en Trøkksatt sjåfør med norske aner ! Nysgjerrig....

    Dr.E
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    "Trøkksatt sjåfør" er noe som kan stemme bra med en Indre-østfold designet kompressjonsdriver... :LOL:
     
    • Haha
    Reaksjoner: 2xJ

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    "Sjåfør" er standard auto-oversetter ord for "driver" på japansk! Mange flere slike lystige varianter på andre betegnelser også!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23

    Apropos carbon i drivermembran, amerikanske Cogent satset friskt på dette i sine egenutviklede drivere.
    De lagde to modeller, DS1448 og DS1428, field coils begge. Herlig maskinering!
    Kjenner folk som hørte dette da det ble introdusert, ikke spesielt bra etter hva jeg skjønte. Særlig den større
    driveren for de laveste frekvensen låt mystisk. Håper de har fått ordnet dette etterhvert, interessante saker egentlig.

    Hadde en del kontakt med de for ti år siden - her er litt info;
    Hello Jan,

    Thank you for your inquiry into the Cogent DS1428 drivers.
    I have two pair left for sale. The price is $15K per pair. These are new, never used, in the box.
    The story behind Cogent is complex. The drivers were extremely expensive to manufacture, as the phase plugs alone require 9 hours each on a wire EDM machine. More problematic, Cogent did not have a business plan for including the drivers into a finished system. OMA did, and produced the AC2 speaker using the Cogent DS 1428, and will be announcing the new Imperia 4 way system using these drivers, in the next month or two. The great advantage of the Cogent, is the very high bandwidth of the driver compared to typical metal dome diaphragm compression drivers, and that it is the only ground up field coil compression driver made in the world today. All others are merely retrofits of pm drivers with field coil motors attached. The new Cogent phase plug extends the frequency range of the original RCA MI 1428 driver by several octaves, for example.

    Spare diaphragms are readily available, though it is virtually impossible to destroy one in typical usage.
    Cogent will produce drivers in the future, but until they decide how to expand their model, OMA is the only company I know using Cogent.

    Please let me know if you would like more information.


    Her er de - DS1448 er de store;


    Cogent3.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Been there... done that!
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Feite drivere!! :)
    Dem hadde vel fortjent noen bedre horn enn dem sammenlimte koniske ispinnene.
    2360 står alltid klar for testing av nytt... dem er vel billige på ebukta dem driverne... kremt :D
     

    Ro808

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2014
    Innlegg
    90
    Antall liker
    70

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har hatt B&C DCM50 i Tractric 200 horn fra 350-400 hz til 2800-3000 Hz og de låter svært bra.

    Bjarnetv har dem nå og jeg anbefaler absolutt andre å høre dem (når man en gang kan gå på besøk).
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Wolf van Langa har et par "kjedelige" field coil drivere også. 1" og 2"
    2" utgaven ser ut til å ha en greit bred frekvensgang, men har en grei oppoverbakke på impedanskurven

    Priser i 5-6000 Euro per stk.

    1" - WVL AD-2544





    2" - WVL AD-5110






     

    Ro808

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2014
    Innlegg
    90
    Antall liker
    70
    En fysiker som simulerer TAD TH-4001 og TH-4003 leter etter bilder av interiøret i TD-4003 fra forskjellige vinkler, foretrukket laget med en linjal for å lage 3D CAD-modell i skala.

    Kanskje noen her allerede har laget noen bilder, eller til og med en 3D CAD-modell?


    TH-4001 versus TH-4003_Mod.png
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Kanskje på tide med litt liv i denne tråden igjen?

    Jeg har tenkt en del på cmcd-driverne. For dem som ikke kjenner dem, det er vel typisk 6,5 og 8" papir conr drivere fra JBL med single slot faseplugg og 4" exit. Jeg tenker single slot faseplugg ødelegger moroa fullstendig. Det burde være mulig å lage en slik driver som fungerer fjell ned til 80 Hz og allikevel har båndbredde til godt over 1kHz uten at det hele roter så voldsomt i tidsdomenet. Men jeg tror man bør tenke radial faseplugg og ringradiator for å få det virkelig bra til.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Da er jeg blitt korrigert, CMCD har 3 slots. Uansett, ser vi på Vente og Thuras-modellen har vi allikevel en heftig begrensning i HF. Avstanden mellom spaltene i Tonalab 289-driveren er under 5mm, mens her er det 3 spalter på en 6,5" membran, altså omkring 125mm, og da over 20mm i snitt mellom spaltene. Det betyr at om vi når 20k med 5mm burde vi kunne nå 5k med CMCD. Men så har CMCD en konsentrisk faseplugg som i seg selv har visse utfordringer sammenliknet med radial + ring. I tillegg har man ikke time aligned spalter, og som om ikke det var nok er membranen i papir, noe som gir riktig treg distribusjon mot spaltene. Oddsen er at dette forvrenger mye i tidsdomenet allerede mellom 1 og 2kHz, kanskje lavere. En halvbølge på tvers av membranen ligger ikke langt over 1kHz og om spaltene kan betraktes som kvartbølgeresonatorer betyr det at hver og en av dem har sine egne resonanser i området 1-5kHz. Det siste ville altså vært unngått om de hadde samme lengde og det ikke var noen distribusjon i tidsdomenet for inngangen til hver spalte.

    Kompresjonsdrivere, spesielt de med konusmembran og konsentrisk faseplugg slik som CMCD har et ekstremt komplekst mønster av resonanster. De faller til de grader innenfor det jeg beskrev i denne artikkelen:
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    CMCD i praksis faller vel pladask ved rundtom 2k mener jeg å huske.
    Ikke sikker, men ble den konstruert i sin tid også med tanke på lavere kostnad enn mer vanlig kompresjonsdriver?

    Det blir et langt horn om skal ned til 80hz.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    CMCD i praksis faller vel pladask ved rundtom 2k mener jeg å huske.
    Ikke sikker, men ble den konstruert i sin tid også med tanke på lavere kostnad enn mer vanlig kompresjonsdriver?

    Det blir et langt horn om skal ned til 80hz.
    Hornene til @Hornlyd er jo ikke veldig lange, og de går nedover mot det området. Hadde man kunnet bruke en ekte kompresjonsdriver til jobben tror jeg de hadde dekket et større område oppover.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Er med på tanken :)
    Eksisterende CMCD er vel ikke komfortabelt med å så særlig dypt.
    Hvordan ser du for deg bedre egenskaper nedover i frekvens?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Godt spørsmål, men det må jo nesten begynne med at driveren er optimalisert mtp motor. Det man man jo trygt si at ikke CMCD er.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Om jeg husker og har forstått greiene riktig... :)
    Lav bevegelig masse, lett oppheng, kraftig motor.
    Så er det dette med volum på bakkammer som gjerne må tilpasses applikasjon.
    Avveining av avstand til faseplugg der en ønsker høy distanse for slaglengde og lave frekvenser.
    Samtidig vil en ha kortest mulig avstand for høye frekvenser.

    Misstenker JBL CMCD er mer bygd for tåle skikkelig juling heller enn bredt frekvensområde.
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hornet vil jeg tru blir godt over meteren om skal ned til driver med 4" exit.
    Dette kan jo enkelt simuleres i hornresp.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    18" ringradiator som spiller bakover, og har 128 slots faseplugg som går bakover, i bue, og frem, og ut i en 8-10" exit? total dybde på driver på ca 40cm, og 60cm av hornforløpet integrert i driveren?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    10
    Hornene til @Hornlyd er jo ikke veldig lange, og de går nedover mot det området. Hadde man kunnet bruke en ekte kompresjonsdriver til jobben tror jeg de hadde dekket et større område oppover.
    De spiller ganske bra fra 100-1000 Hz. Ligger måling i tråden min bakover i tid :)

    Er det ikke sånn at knekken ytterst er en forbedring ift de andre koniske horna på sentralen?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja, bare noe enkelt liksom...
    Som du er inne på så er det nok utfordrende å få en CMCD lignende driver til å yte bedre oppover i frekvens.
    Men gjerne ikke vanskelig å få den til å yte bedre nedover.
    Det vil vel mest gå på bekostning av en ting, og det er effekt tålighet. Men hvor mye trenger en.... :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    De spiller ganske bra fra 100-1000 Hz. Ligger måling i tråden min bakover i tid :)

    Er det ikke sånn at knekken ytterst er en forbedring ift de andre koniske horna på sentralen?
    Kan tenkes den knekken gjør litt av det samme som en roundover.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Som du er inne på så er det nok utfordrende å få en CMCD lignende driver til å yte bedre oppover i frekvens.
    Men gjerne ikke vanskelig å få den til å yte bedre nedover.
    Det vil vel mest gå på bekostning av en ting, og det er effekt tålighet. Men hvor mye trenger en.... :)
    Om man lager den som en ring med radial faseplugg burde man gjøre et kjempehopp i toppen. Lager man den lett og med kraftig motor burde man få like mye nedover. Tipper det er mer smekk i horna til Hornlyd på grunn av driverne helt enkelt.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    De spiller ganske bra fra 100-1000 Hz. Ligger måling i tråden min bakover i tid :)

    Er det ikke sånn at knekken ytterst er en forbedring ift de andre koniske horna på sentralen?
    Det har ingen større betydning i det frekvensområdet hornet er designet for, men det styrker konstruksjonen og ser gjerne litt bedre/mer forseggjort ut. Så lenge exit mål (areal) og lengde på hornet er det samme. Jeg ville definitivt foretrukket den versjonen. Hadde et slikt horn klart for GPA 414 S.E. beregnet på 6 stk. i linje men gikk bort fra løsningen til fordel for TAD 2 x 12" i "regulært! kabinett.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Det har ingen større betydning i det frekvensområdet hornet er designet for, men det styrker konstruksjonen og ser gjerne litt bedre/mer forseggjort ut. Så lenge exit mål (areal) og lengde på hornet er det samme. Jeg ville definitivt foretrukket den versjonen. Hadde et slikt horn klart for GPA 414 S.E. beregnet på 6 stk. i linje men gikk bort fra løsningen til fordel for TAD 2 x 12" i "regulært! kabinett.
    Mener du det ikke vil påvirke evt modal oppførsel? Det gjør jo det på større basshorn, så hvorfor ikke her?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn