Kommende hjemmekino prosessorer?

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Et av de dumme kjøpene en gjør som hifi idiot er jo hjemmekino prosessorer..... de blir fort utdatert, da det kommer nye lydformater på løpende bånd...… Men nå må jeg nok hive meg på atmos bølgen, siden det er mulig å streame det i netflix for eksempel :)
har lest litt forskjellige reviewes på de forskjellige kandidatene....
Yamaha cx 5200 er jo den billigeste og ser ut til å ha gode tilbakemeldinger, så den vurderer jeg sterkt.
Har en emotiva xmc1 nå og vært veldig fornøyd med den. synes den leverer bra i stereo også (på musikk) sammenlignet den nettopp oppe i stuen mot rotel rc 1590 som jeg spiller på SA master Explorer. synes xmc1 var et hakk bedre, uten tvil mindre støy..... er litt susing på rc1590 men xmc1 er helt tyst.
Derfor lurer jeg på en av de nye emotivaene xmc2 eller rmc1/rmc1L..... men som jeg har sagt tidligere har det vært en del problemer med de. Men det skal visst være veldig bra lyd når de fungerer :)
eller så er jo marantz 8005 noe jeg lurer på, men ser den får litt sånn lunkne reviews….. kommer de snart med en ny prosessor? Noen som vet...
eller så er vel Anthem avm60 et alternativ, men den begynner vel også å bli 3-4 år gammel....
Så er det noen som vet om noen som kommer i nær fremtid. Alltid greit å ha noe som vil vare litt frem i tiden, når en tenker på å invistere ca 50 lapper.
anyone?
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Marantz av8805 er solid og fungerer som den skal. Ikke lagt merke til lunkne reviews bortsett fra audiosciencereview som målte den som den første multikanal dingsen opp mot rene dac’er. Den gjør det bra mot andre prosessorer/receivere.

Sikkert andre som er bra også men vet ikke om Emotiva har klart å rydde opp i alle problemene dem har og fått inn dirac live.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Arcam AV40 og JBL SDP-55 kommer jo nå eller i nær framtid. Men også der er det en del bugs sålangt virker det til. JBL'en har vel blitt priset til 65 lapper mener jeg , så den er jo litt dyrere igjen. Arcam ligger vel til 43. Men med dagens kronekurs kan det vel komme endringer på dette kanskje...

Disse har jeg tro på rent lydmessig , men det er jo lite som slår Marantz og Yamaha når det kommer til stabilitet og kost/nytte vil jeg tro. Dem har alt man trenger , og er stabile og virker som dem skal. Men mangler kanskje "det lille ekstra" på å skape full gåsehud i stereo , selv om dem leverer rimelig bra der også :)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.086
Antall liker
10.488
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tråd flyttet til surround delen. Vennligst benytt best egnet underforum når tråder opprettes.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Marantz AV8805 er en veldig god kandidat. Naturligvis om du vil unngå faren for å oppgradere relatert nye formater osv så er Trinnov Altitude16 i en helt annen prisklasse, men den vil være moderne om 10 år også. Sitter selv med Trinnov Altitude32, og siden disse prosessorene er fullstendig software baserte så vil det aldri bli et problem med at de går ut på dato. HDMI-kortet er det eneste, men dette er modulbasert og kan byttes ut (faktisk noe man kan gjøre selv).
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.867
Antall liker
645
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Et av de dumme kjøpene en gjør som hifi idiot er jo hjemmekino prosessorer..... de blir fort utdatert, da det kommer nye lydformater på løpende bånd...… Men nå må jeg nok hive meg på atmos bølgen, siden det er mulig å streame det i netflix for eksempel :)
har lest litt forskjellige reviewes på de forskjellige kandidatene....
Yamaha cx 5200 er jo den billigeste og ser ut til å ha gode tilbakemeldinger, så den vurderer jeg sterkt.
Har en emotiva xmc1 nå og vært veldig fornøyd med den. synes den leverer bra i stereo også (på musikk) sammenlignet den nettopp oppe i stuen mot rotel rc 1590 som jeg spiller på SA master Explorer. synes xmc1 var et hakk bedre, uten tvil mindre støy..... er litt susing på rc1590 men xmc1 er helt tyst.
Derfor lurer jeg på en av de nye emotivaene xmc2 eller rmc1/rmc1L..... men som jeg har sagt tidligere har det vært en del problemer med de. Men det skal visst være veldig bra lyd når de fungerer :)
eller så er jo marantz 8005 noe jeg lurer på, men ser den får litt sånn lunkne reviews….. kommer de snart med en ny prosessor? Noen som vet...
eller så er vel Anthem avm60 et alternativ, men den begynner vel også å bli 3-4 år gammel....
Så er det noen som vet om noen som kommer i nær fremtid. Alltid greit å ha noe som vil vare litt frem i tiden, når en tenker på å invistere ca 50 lapper.
anyone?
Min 5200,blir lagt ut for salg, når Arcam kommer.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.116
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Lagde du ikke samme tråd for noen uker siden? :)

Mye bra, godt fornøyd med Yamaha CX - men den er jo vesentlig billigere enn ditt budsjett. Arcam virker spennende.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kjøper du en prosessor, som Arcam, så må du regne med mange «bugs», og flere år før du er kvitt alle problemer.
Så dette er et valg du må ta, beta eller gjennomprøvd.
Som nevnt over Trinnov, om du virkelig vil spandere penger på hjemmekino, og tenker på fremover-kompabilitet.

Om du kjøper en Marantz, så får du Roon-oppdatering snart, dette er jo et stort pluss, ihvertfall noe jeg skal investere i.
https://hometheaterreview.com/denon-and-marantz-add-roon-tested-compatibility-to-68-products/
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Kjøper du en prosessor, som Arcam, så må du regne med mange «bugs», og flere år før du er kvitt alle problemer.
Så dette er et valg du må ta, beta eller gjennomprøvd.
Som nevnt over Trinnov, om du virkelig vil spandere penger på hjemmekino, og tenker på fremover-kompabilitet.

Om du kjøper en Marantz, så får du Roon-oppdatering snart, dette er jo et stort pluss, ihvertfall noe jeg skal investere i.
https://hometheaterreview.com/denon-and-marantz-add-roon-tested-compatibility-to-68-products/
Det er utrolig kult at Marantz går for å bli Roon-Ready. Trinnov er der allerede.
 

Impsak

Medlem
Ble medlem
24.02.2020
Innlegg
23
Antall liker
25
Et av de dumme kjøpene en gjør som hifi idiot er jo hjemmekino prosessorer..... de blir fort utdatert, da det kommer nye lydformater på løpende bånd...… Men nå må jeg nok hive meg på atmos bølgen, siden det er mulig å streame det i netflix for eksempel :)
har lest litt forskjellige reviewes på de forskjellige kandidatene....
Yamaha cx 5200 er jo den billigeste og ser ut til å ha gode tilbakemeldinger, så den vurderer jeg sterkt.
Har en emotiva xmc1 nå og vært veldig fornøyd med den. synes den leverer bra i stereo også (på musikk) sammenlignet den nettopp oppe i stuen mot rotel rc 1590 som jeg spiller på SA master Explorer. synes xmc1 var et hakk bedre, uten tvil mindre støy..... er litt susing på rc1590 men xmc1 er helt tyst.
Derfor lurer jeg på en av de nye emotivaene xmc2 eller rmc1/rmc1L..... men som jeg har sagt tidligere har det vært en del problemer med de. Men det skal visst være veldig bra lyd når de fungerer :)
eller så er jo marantz 8005 noe jeg lurer på, men ser den får litt sånn lunkne reviews….. kommer de snart med en ny prosessor? Noen som vet...
eller så er vel Anthem avm60 et alternativ, men den begynner vel også å bli 3-4 år gammel....
Så er det noen som vet om noen som kommer i nær fremtid. Alltid greit å ha noe som vil vare litt frem i tiden, når en tenker på å invistere ca 50 lapper.
anyone?
Hei,

Nå er kanshe ikke NAD ditt merke eller av lavere eller høyere kvalitet enn du er på jakt etter. Men jeg kan gi deg ett tips om hvordan jeg har funnet en balanse på å ha god lyd i både stereo og surround.

Jeg har en NAD M15HD prosessor som nå er... 7-8-9 år gammel,, husker ikke. NAD sine prosessorer er bygget opp av MDC moduler.. Så når det kommer ny technologi, så er det bare å levere dem inn til HifiKlubben som sender dem til NAD i Danmark og oppgraderer til hva du måtte ønske som er tilgjengelig.
Jeg oppgraderte min til Dolby Atmos i sommer. (Selv om NAD M15HD ikke selges lengre, siden NAD M17 v1,, v2..etc har kommet i ettertid så gir de ut oppgradings muligheter til eldre modeller også, som for meg er meget bra med tanke på meg som kunde!)

Jeg har nå Dali Epicon 8, som skal drives av 2x MC611.. så bruker jeg NAD M15HD til både Atmos og Stereo. (Nad M25 tar seg av resten av høytalerne)
Hvor mye bedre det blir med en dedikert Stereo pre amp istedenfor vet ikke jeg. Men dette oppsettet tror jeg blir mer enn godt nokk for meg ihvertfall.. Må liksom finne en "give or take" grense..
God lyd i stereo er viktigs uten tvil, men jeg vil også at kjerringa skal skite i buksa når spøkelset hopper ut av skapet i "filmen" ;)
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Lagde du ikke samme tråd for noen uker siden? :)

Mye bra, godt fornøyd med Yamaha CX - men den er jo vesentlig billigere enn ditt budsjett. Arcam virker spennende.
Lagde en lignende tråd ja..... Men her er jeg mer intressert i hva som evt kommer ut nytt snart...… Er i tenkeboksen med andre ord!
Det kommer alltid noe nytt og bedre rundt hjørnet...… sånn sett burde en aldri kjøpe hehe!
Har har hatt Nad M15 og Nad m15hd faktisk sammen med M25, så kjenner til nad.
Jeg vil påstå at Emotiva xmc1 og xpr5 er ett hakk over de!
Den nye nad M17v2 koster i skrivende stund 60 lapper på hifiklubben, og det er den ikke i nærheten av å være verdt spør du meg.

Jeg sendte en melding til Lsound for en dag siden, og de arendalsound høydehøyttalerene jeg tenkte å kjøpe ikke kommer før sommeren.
så har egentlig god tid sånn sett.....
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Hadde en kamerat innom i går som hadde med seg en yamaha cx5100.....
På stereo musikk var ikke forskjellen så stor. Men på film var det massiv forskjell. Spesielt når en spilte av Atmos på netflix, selv om det bare er 5.2 hos meg nå. Helt vanvittig mye mer detaljer. 6 Underground med Ryan Reynolds hadde helt fantastisk lyd. Så ingen tvil om at det var 2 hakk opp :)
så lurer litt på cx5200 nå da.....
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.077
Antall liker
3.144
Torget vurderinger
1
Hadde en kamerat innom i går som hadde med seg en yamaha cx5100.....
På stereo musikk var ikke forskjellen så stor. Men på film var det massiv forskjell. Spesielt når en spilte av Atmos på netflix, selv om det bare er 5.2 hos meg nå. Helt vanvittig mye mer detaljer. 6 Underground med Ryan Reynolds hadde helt fantastisk lyd. Så ingen tvil om at det var 2 hakk opp :)
så lurer litt på cx5200 nå da.....
For oss som ikke har klistrehjerne og husker alles komponenter på sentralen, hva sammenligner du med?

Ah, fant det lenger opp: en emotiva xmc1
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Hadde en kamerat innom i går som hadde med seg en yamaha cx5100.....
På stereo musikk var ikke forskjellen så stor. Men på film var det massiv forskjell. Spesielt når en spilte av Atmos på netflix, selv om det bare er 5.2 hos meg nå. Helt vanvittig mye mer detaljer. 6 Underground med Ryan Reynolds hadde helt fantastisk lyd. Så ingen tvil om at det var 2 hakk opp :)
så lurer litt på cx5200 nå da.....
Så du mener CX-A5100 var et tydelig steg opp fra Emotiva'n altså ?
Ja Yamaha lager habile å ikke minst meget stabile receivere/prosessorer som leverer jevnt over bra.

Følger også litt med i dette markedet , og som det nevnes her , så virker det som det er utrolig mye bugs med flere av disse merkene litt høyere på prisstigen så langt.
Er selv litt nysgjerrig på JBL SDP-55 , men ser det er mye styr med den enda ja...

Når det er sagt , så fungerer Marantz 7704'n min helt utmerker enda , og støtter alt jeg har behov for pr. dags dato , så jeg har det ikke travelt :)
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Så lenge xmc1 ikke støtter Atmos, blir det sjakk matt!
Men cx5100 var litt skarpere på vanlig dolby digital plus også......
Virker som det er mye bugs på alle nye prosessorer nå :)
Ser at Lsound har tilbud på Anthem amv60 også, noen som vet hvordan den står seg opp mot cx5200?
 

Purehifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
279
Antall liker
229
Hadde jeg byttet ut min CX 5100 idag, så hadde det vert til en Anthem amv60:)
 

Kabelsatan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.08.2013
Innlegg
64
Antall liker
64
Noen som hørt eller testet Audiocontrol Maestro X7 eller 9?
X7 ser ut til å ligge i samme prisleiet som JBL-SDP55.
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Jeg slenger ikke 50 øre etter en prosessor før det kommer en som måler betydelig bedre enn det som er målt til nå. Men det er jo meg ;)
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Noen som hørt eller testet Audiocontrol Maestro X7 eller 9?
X7 ser ut til å ligge i samme prisleiet som JBL-SDP55.
X7 er vel også en variant av Arcam AV40 slik som SDP55 om jeg har forstått det riktig.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.116
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Litt på sidelinjen, men vi diskuterte jo dette i en annen tråd - jeg testet litt med en re 2 kanalspre fra PS audio i mitt system - det var klasseforskjell fra Yamaha CX på alle punkter. Selvsagt så er også PS audio en del dyrere, så skulle bare mangle - men at det var så stor forskjell på musikk åpnet øyene mine, samt fikk sparegrisen til å vri seg i smerte.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Litt på sidelinjen, men vi diskuterte jo dette i en annen tråd - jeg testet litt med en re 2 kanalspre fra PS audio i mitt system - det var klasseforskjell fra Yamaha CX på alle punkter. Selvsagt så er også PS audio en del dyrere, så skulle bare mangle - men at det var så stor forskjell på musikk åpnet øyene mine, samt fikk sparegrisen til å vri seg i smerte.
Du må ikke si sånt ;)
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Jeg slenger ikke 50 øre etter en prosessor før det kommer en som måler betydelig bedre enn det som er målt til nå. Men det er jo meg ;)
Da tror jeg ikke det blir prosessor på deg gitt :D
Nå skal det ikke så mye til for å forbedre måleresultatene så det kan komme med neste generasjon. Yamaha er for eksempel klar over at 5200 måler dårlig på LR XLR utgangene og har sagt at det ikke kan fikses med software oppdatering. Da regner jeg med (tror og håper) at de ikke gjør samme feilen med neste prosessor.

Hele poenget med prosessor er etter mitt syn at de skal være teknisk bedre enn en receiver. Forsterkerkanalene er tatt ut og pengene brukes på færre komponenter. Jeg forventer at de slår receivere på spesifikasjoner.
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Jeg gikk for en cx5200 fikk den i går c,")
den er utvilsomt mye bedre på kinodelen enn emotiva xmc1.... Men 2 ch musikk er veldig likt.
En dedikert 2 kanals er nok bedre på musikk, og det gapet blir nok aldri tatt igjen.....
Nå gikk valget på cx5200 pga pris.... Så får jeg oppgradere høyttalere og effekt til Atmos..... For det blir dyrt nok....
Så kommer det vel noe nytt om ett par tre år uansett....
 

Kabelsatan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.08.2013
Innlegg
64
Antall liker
64
Noen som hørt eller testet Audiocontrol Maestro X7 eller 9?
X7 ser ut til å ligge i samme prisleiet som JBL-SDP55.
X7 er vel også en variant av Arcam AV40 slik som SDP55 om jeg har forstått det riktig.
Så veldig lik ut i hardware og fjernkontroll ja. Får håpe de ikke bruker samme software som Arcam og JBL. Er vel oppe i 47 sider på et Amerikansk AV forum som omhandler JBL SDP-55's software med bugs, funksjoner som mangler og lovnader fra JBL om bedring.
 
Sist redigert:

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Noen som hørt eller testet Audiocontrol Maestro X7 eller 9?
X7 ser ut til å ligge i samme prisleiet som JBL-SDP55.
X7 er vel også en variant av Arcam AV40 slik som SDP55 om jeg har forstått det riktig.
Så veldig lik ut i hardware og fjernkontroll ja. Får håpe de ikke bruker samme software som Arcam og JBL. Er vel oppe i 47 sider på et Amerikansk AV forum som omhandler JBL SDP-55's software med bugs, funksjoner som mangler og lovnader fra JBL om bedring.
Og tråden om Arcam med samme software er omtrent like lang...
Men det ser ut som om de begynner å nærme seg et stabilt produkt etterhvert.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.867
Antall liker
645
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Noen som hørt eller testet Audiocontrol Maestro X7 eller 9?
X7 ser ut til å ligge i samme prisleiet som JBL-SDP55.
X7 er vel også en variant av Arcam AV40 slik som SDP55 om jeg har forstått det riktig.
Så veldig lik ut i hardware og fjernkontroll ja. Får håpe de ikke bruker samme software som Arcam og JBL. Er vel oppe i 47 sider på et Amerikansk AV forum som omhandler JBL SDP-55's software med bugs, funksjoner som mangler og lovnader fra JBL om bedring.
Og tråden om Arcam med samme software er omtrent like lang...
Men det ser ut som om de begynner å nærme seg et stabilt produkt etterhvert.
Får min Arcam i Juni.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Det blir jo spennende , du får holde oss oppdatert :).
Dere virker jo som ting er i ferd med å ordne seg litt etter litt for JBL’n også :)
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Det blir jo spennende , du får holde oss oppdatert :).
Dere virker jo som ting er i ferd med å ordne seg litt etter litt for JBL’n også :)
JBL har da stabil prosessor tilgjengelig.
SDP-75

Den er riktignok produsert av Trinnov for JBL (det er en Altitude32 med noen minimale software-justeringer), muligens derfor? :)
 
Sist redigert:

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Det blir jo spennende , du får holde oss oppdatert :).
Dere virker jo som ting er i ferd med å ordne seg litt etter litt for JBL’n også :)
JBL har da stabil prosessor tilgjengelig.
SDP-75

Den er riktignok produsert av Trinnov for JBL (det er en Altitude32 med noen minimale software-justeringer), muligens derfor? :)
Joda, men den stiller vel i en litt annen prisklasse...
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Det blir jo spennende , du får holde oss oppdatert :).
Dere virker jo som ting er i ferd med å ordne seg litt etter litt for JBL’n også :)
JBL har da stabil prosessor tilgjengelig.
SDP-75

Den er riktignok produsert av Trinnov for JBL (det er en Altitude32 med noen minimale software-justeringer), muligens derfor? :)
Joda, men den stiller vel i en litt annen prisklasse...
Prisen i Norge var vel 260.000 til 350.000 (avhengig av modell) i 2016. Så joda, det koster :)
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.867
Antall liker
645
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Audiocenteret ville ikke ta inn Jbl eller Arcam før de fikk orden på problemene, og det skal være i orden nå.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Det der er jo en utgått modell da...
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.867
Antall liker
645
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Arcam Av 40 kommer med ny oppgradering og den trur jrg ikk har blitt testet ennå. Snakket
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Arcam Av 40 kommer med ny oppgradering og den trur jrg ikk har blitt testet ennå. Snakket
Etter denne testen der AV40 får slakt må det være tidenes oppgradering for å redde stumpene:

 
Topp Bunn