Kommende hjemmekino prosessorer?

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
835
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Greier meg fint med Audyssey XT32. Dirac må vel settes opp med PC, og det har jeg verken interesse, evne eller tid til. ;)
Må si meg enig i dette, Dirac Live og MultEQ X gjør jo mye av det samme, for de som har interesse av å sette seg inn i det.
For seriøs hjemmekino er det nok verdt pengene, det er likevel et stykke opp til Trinnov sin prisklasse.

Jeg som ikke har dedikert kinorom føler at Audyssey XT32 gjør en grei jobb hvis en har sett litt instruksvideoer på YouTube.
På min iPad kan jeg endre det grunnleggende via MultEQ-appen, som å «trimme» frekvenskurven Audyssey skal korrigere.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Med Dirac på pc kan man vel bruke f.eks en UMIK-1 mikrofon? Man kan kanskje forvente større presisjon med romkorreksjonen med en slik - enn ved bruk av en typisk "enkel" mikrofon som følger med en receiver i denne prisklassen ca 20k.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.583
Antall liker
3.122
Torget vurderinger
0
Med Dirac på pc kan man vel bruke f.eks en UMIK-1 mikrofon? Man kan kanskje forvente større presisjon med romkorreksjonen med en slik - enn ved bruk av en typisk "enkel" mikrofon som følger med en receiver i denne prisklassen ca 20k.
Produsenten leverer en MIC med produktet som er den man bruker for å kalibrere sitt system.
Riktig plassering av mikrofon er avgjørende for resultatet.
En fleksibel tripod/micstativ med libelle gir best resultat.
For måling/kontroll med REW bør man kjøpe en separat MIC.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Produsenten leverer en MIC med produktet som er den man bruker for å kalibrere sitt system.
Riktig plassering av mikrofon er avgjørende for resultatet.
En fleksibel tripod/micstativ med libelle gir best resultat.
For måling/kontroll med REW bør man kjøpe en separat MIC.
Tror du misset mitt poeng med innlegget.

Bruk av Dirac gjør det mulig å bruke en kalibrert mikrofon av en viss kvalitet - noe som kan føre til en større presisjon ved kjøring av romkorreksjon vs det som er inkludert.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.583
Antall liker
3.122
Torget vurderinger
0
Tror du misset mitt poeng med innlegget.

Bruk av Dirac gjør det mulig å bruke en kalibrert mikrofon av en viss kvalitet - noe som kan føre til en større presisjon ved kjøring av romkorreksjon vs det som er inkludert.
Misset ikke poenget ditt - det bare er ikke noe poeng.....

Presisjonen ved lydkalibrering oppnås med flerpunktsmåling og korrekt håndtering av mikrofonen. Det finnes ikke "dårlige" mikrofoner dvs. "alle" mikrofoner er bra nok...

Her er litt kjøtt på beinet.....

https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/audiolense-fra-juice-hifi.14472/post-3652148
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.583
Antall liker
3.122
Torget vurderinger
0
Det er bedre med en kalibrert vs ukalibret mikrofon.
Mikrofoner som følger med utstyret er tilpasset produktet
Mikrofoner som kjøpes i "løs vekt"......kan benytte en ca "tilpasset" kalibreringsfil
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Mikrofoner som følger med utstyret er tilpasset produktet
Mikrofoner som kjøpes i "løs vekt"......kan benytte en ca "tilpasset" kalibreringsfil
Ved produksjon av mikrofoner vil det være variasjon av ytelse på det ferdige produktet. En måling på hver mikrofon i ettertid vil vise dette - med dette kan det produseres en kalibreringsfil som korrigerer en del av denne variasjonen. Dette sikrer en større presisjon av ytelse.

Mikrofoner som følger med receiver/prosessor, som ikke har denne kvalitetssikringen, vil ha lavere presisjon.

Kalibrering av mikrofoner er viktig og fører til bedre resultat ved kjøring av romkorreksjon.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.583
Antall liker
3.122
Torget vurderinger
0
Mikrofoner som følger med receiver/prosessor, som ikke har denne kvalitetssikringen, vil ha lavere presisjon.
Hmmmmm.......ser det som svært sannsynlig at du synser litt vel mye på vegne av bransjens retningslinjer for produksjon..... :unsure:
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Individuell kalibrering for å øke presisjon, er ganske vanlig - tv/proj, elektriske måleinstrumenter osv osv. Kan umulig være ukjent for deg.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.281
Antall liker
3.624
Torget vurderinger
1
Tror du misset mitt poeng med innlegget.

Bruk av Dirac gjør det mulig å bruke en kalibrert mikrofon av en viss kvalitet - noe som kan føre til en større presisjon ved kjøring av romkorreksjon vs det som er inkludert.
På Dirac så kan man bytte ut mikrofon og legge ved kalibreringsfilen for den aktuelle mikrofonen, det er også en kalibreringsfil på medfølgende mikrofon som ligger inne.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Fant faktisk at man kan kjøpe en individuelt kalibrert mikrofon til Audyssey MultEQ-X, hvis man vil ha større presisjon enn den medfølgende:


Med medfølgende kalibreringsfil som kan legges inn.

Lurer på om denne typen kanskje blir standard på kommende Denon receivere? - mtp at dette med individuell kalibreringsfil gjøres et poeng av for Dirac.
 
Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Litt dårligere testresultat for Denon AVC-X3800H i forhold til forgjengeren:


Kombinert med et saftig prishopp var dette ikke særlig positivt.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.476
Antall liker
895
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Litt dårligere testresultat for Denon AVC-X3800H i forhold til forgjengeren:


Kombinert med et saftig prishopp var dette ikke særlig positivt.
Synes ikke prishoppet er så kraftig, tross alt får man nå 4 subber, Auro 3D og senere mulighet for Dirac. Alt går opp for tiden, så 2000.- i prisøkning er ikke ille. Etter som jeg ser er det spesielt DAC'ene som måler dårligere, vet ikke hvor mye det betyr når jeg kun har kilder med HDMI?
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Nei - legger man vekt på flere og bedre features og tenker på pris på forgjengeren vs nykommeren i dag - er det greit. At den måler dårligere trenger ikke bety at man opplever den som dårligere lydmessig.

Men den er kanskje ikke det klare førstevalget den var? Lurer på hva Marantz sine AVR havner på prismessig.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.476
Antall liker
895
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Nei - legger man vekt på flere og bedre features og tenker på pris på forgjengeren vs nykommeren i dag - er det greit. At den måler dårligere trenger ikke bety at man opplever den som dårligere lydmessig.

Men den er kanskje ikke det klare førstevalget den var? Lurer på hva Marantz sine AVR havner på prismessig.
Marantz sine modeller har tidligere målt dårligere enn Denon's på ASR.
 

Ask4me22

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.06.2016
Innlegg
565
Antall liker
671
Problemet er vel mange ganger at måleinstrumenter kan forandre sin målenøyaktighet over tid.
Hvor mye disse ganske så enkle kalibreringsmikkene forandrer seg over tid vet jeg ikke, men når man får en egen korrigerings file for å øke nøyaktigheten peker vel det litt på at de mikkene som følger med prosessorene ikke er de mest nøyaktige i utgangspunktet. (hvis ikke dette er gjort og matchet med utstyret.)
Blir en slik mikrofon transportert via posten, utsettes for g-krefter, varme/kulde osv, er det ikke godt å si hvor god korrigeringsfila er når man mottar den, og brukes den over flere år, er vel muligheten stor for at nøyaktigheten er redusert.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.281
Antall liker
3.624
Torget vurderinger
1
Marantz sine modeller har tidligere målt dårligere enn Denon's på ASR.
Nå så er vel Marantz og Denon mer eller mindre de samme produktene? Bare Marantz har litt dyrere komponenter..
Problemet med målingene på ASR er at de er en fast last, når man har en last som svinger med impedansen så gjør Denon at det blir veldig mye forvrengning i mine ører på høyere frekvenser. x6700 som jeg hadde holdt ikke mål ihvertfall når jeg kobla de til mine høyttalere, så den ble ikke veldig lenge før den ble gitt opp og bytta ut. Romkorreksjonen bare forverra problemet jeg hadde der også, så det ble helt ubrukelig. Men fungerer sikkert bedre til enklere høyttaler laster.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Nå så er vel Marantz og Denon mer eller mindre de samme produktene? Bare Marantz har litt dyrere komponenter..
Problemet med målingene på ASR er at de er en fast last, når man har en last som svinger med impedansen så gjør Denon at det blir veldig mye forvrengning i mine ører på høyere frekvenser. x6700 som jeg hadde holdt ikke mål ihvertfall når jeg kobla de til mine høyttalere, så den ble ikke veldig lenge før den ble gitt opp og bytta ut. Romkorreksjonen bare forverra problemet jeg hadde der også, så det ble helt ubrukelig. Men fungerer sikkert bedre til enklere høyttaler laster.
Diskusjonen her i tråden går på å bruke de rimelige modellene til Denon osv som prossessorer - det er der de har ytelse som i noen tilfeller er bedre enn dyrere rene prossessorer. Man kobler ut de integrerte forsterkerne.

Denon x6700 yter i klasse med Trinnov, veldig bra



min pil imponerer :ROFLMAO:
 
Sist redigert:

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.476
Antall liker
895
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Nå så er vel Marantz og Denon mer eller mindre de samme produktene? Bare Marantz har litt dyrere komponenter..
Problemet med målingene på ASR er at de er en fast last, når man har en last som svinger med impedansen så gjør Denon at det blir veldig mye forvrengning i mine ører på høyere frekvenser. x6700 som jeg hadde holdt ikke mål ihvertfall når jeg kobla de til mine høyttalere, så den ble ikke veldig lenge før den ble gitt opp og bytta ut. Romkorreksjonen bare forverra problemet jeg hadde der også, så det ble helt ubrukelig. Men fungerer sikkert bedre til enklere høyttaler laster.
Du har nok bedre ører enn meg, jeg er veldig fornøyd med AVC 3700, og blir sikkert like fornøyd med AVC 3800. Pluss at jeg får 4 sub utganger og Auro 3D samt mulighet for Dirac etter hvert, men det blir neppe aktuelt for meg.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.583
Antall liker
3.122
Torget vurderinger
0
...så gjør Denon at det blir veldig mye forvrengning i mine ører på høyere frekvenser. x6700 som jeg hadde holdt ikke mål ihvertfall når jeg kobla de til mine høyttalere, så den ble ikke veldig lenge før den ble gitt opp og bytta ut. Romkorreksjonen bare forverra problemet jeg hadde der også, så det ble helt ubrukelig...
Hmmmmm.......det er et avansert verktøy og du er ikke alene om å ikke få det til....... :unsure:
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.281
Antall liker
3.624
Torget vurderinger
1
Du har nok bedre ører enn meg, jeg er veldig fornøyd med AVC 3700, og blir sikkert like fornøyd med AVC 3800. Pluss at jeg får 4 sub utganger og Auro 3D samt mulighet for Dirac etter hvert, men det blir neppe aktuelt for meg.
Kan nok like greit skyldes høyttalerne for den del her hjemme, de er jo ikke direkte snille har jeg sett på mange andre forsterkere heller.
Blir det multi sub støtte i Dirac på disse modellene, noen som kjenner til dette?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.281
Antall liker
3.624
Torget vurderinger
1
Hmmmmm.......det er et avansert verktøy og du er ikke alene om å ikke få det til....... :unsure:
Tja, for min del ble løsningen veldig enkel. Byttet ut til Nad T778i med Dirac, det gikk ihvertfall som en lek og spilte bare enda bedre etter kalibreringen uten at det var så hokus pokus.
Forvrengningen man hadde med x6700 før kalibreringen hjalp liksom ikke på uansett, og som nevnt merkbart verre etter et desperat forsøk på om kalibrering kunne hjelpe.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.583
Antall liker
3.122
Torget vurderinger
0

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.476
Antall liker
895
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Tja, for min del ble løsningen veldig enkel. Byttet ut til Nad T778i med Dirac, det gikk ihvertfall som en lek og spilte bare enda bedre etter kalibreringen uten at det var så hokus pokus.
Forvrengningen man hadde med x6700 før kalibreringen hjalp liksom ikke på uansett, og som nevnt merkbart verre etter et desperat forsøk på om kalibrering kunne hjelpe.
Krever Dirac en PC for å settes opp? Da er det uaktuelt for min del.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.281
Antall liker
3.624
Torget vurderinger
1
Krever Dirac en PC for å settes opp? Da er det uaktuelt for min del.
Mobil eller nettbrett funker også, har brukt Android selv. Mac funker også visstnok?
PC så er det via wifi, anbefaler PC da Dirac har noen funksjoner med å lagre filer/fitre som er en fin funksjon for backup. Personlig vil jeg anbefale PC fordi det er det jeg foretrekker å jobbe på ihvertfall, når man skal fikse litt på filtre etc. Ikke rørt det siden jeg satte det opp første gangen med litt testing da.
 
Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Er det enkelt å få Dirac til å bare romkorrigere i bassen og ikke lenger opp?
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.476
Antall liker
895
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Mobil eller nettbrett funker også.
PC så er det via wifi, anbefaler PC da Dirac har noen funksjoner med å lagre filer/fitre som er en fin funksjon for backup. Personlig vil jeg anbefale PC fordi det er det jeg foretrekker å jobbe på ihvertfall, når man skal fikse litt på filtre etc. Ikke rørt det siden jeg satte det opp første gangen med litt testing da.
Bruker Audyssey Multi XT appen, det får holde, Dirac blir nok ikke handlet inn til mitt bruk.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.281
Antall liker
3.624
Torget vurderinger
1
Er det enkelt å få Dirac til å bare romkorrigere i bassen og ikke lenger opp?
Man bare velger en "gardin" hvor man vil korrigere, man ser hele målingen og velger bare hvor man vil korrigere fra start til slutt etterpå. Dirac har også en automatisk anbefaling som dukker opp.
Skal man over 800Hz om jeg husker rett, så må man ha fullfrekvens lisens.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.583
Antall liker
3.122
Torget vurderinger
0
Man bare velger en "gardin" hvor man vil korrigere, man ser hele målingen og velger bare hvor man vil korrigere fra start til slutt etterpå. Dirac har også en automatisk anbefaling som dukker opp...
Det viktigste med alle disse "verktøyene" er å kontrollere resultatet uten å stole på selve "verktøyet".........
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.281
Antall liker
3.624
Torget vurderinger
1
Det viktigste med alle disse "verktøyene" er å kontrollere resultatet uten å stole på selve "verktøyet".........
Joda, kjører REW innimellom på kalibreringene for kvalitets sjekk. Der var Nad ganske spot on sammenlignet med x6700 også. Ørene var vel heller ikke i tvil skal det nevnes, for forskjellene var ganske store.
Men jeg konkluderte ihvertfall med at det mest sannsynlig var effektdelen på x6700 som ikke holdt mål, testet bare med to kanaler også så det er nevnt.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.583
Antall liker
3.122
Torget vurderinger
0
Joda, kjører REW innimellom på kalibreringene for kvalitets sjekk. Der var Nad ganske spot on sammenlignet med x6700 også. Ørene var vel heller ikke i tvil skal det nevnes, for forskjellene var ganske store.
Men jeg konkluderte ihvertfall med at det mest sannsynlig var effektdelen på x6700 som ikke holdt mål, testet bare med to kanaler også så det er nevnt.
REW er obligatorisk, men hørselen avslører mer...... med test-filer i en mix av musikk og lyd (y)
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.476
Antall liker
895
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Joda, kjører REW innimellom på kalibreringene for kvalitets sjekk. Der var Nad ganske spot on sammenlignet med x6700 også. Ørene var vel heller ikke i tvil skal det nevnes, for forskjellene var ganske store.
Men jeg konkluderte ihvertfall med at det mest sannsynlig var effektdelen på x6700 som ikke holdt mål, testet bare med to kanaler også så det er nevnt.
Jeg bruker de innebygde forsterkerne kun til Height 1 og 2, resten har jeg Parasound forsterkere på.
 
Topp Bunn