Kolberg knekket FrP-koden, men

T

Tølper

Gjest
Selv et anarki har lover og regler samt rettigheter som må respekteres, noe enhver som har den minste kjennskap til den anarkistiske tradisjon vet. Det er morsomt hvordan alle argumentene mine blir oversett til fordel for den samme trøttende leksa som har blitt besvart x antall ganger allerede.

Antislubbert

Medlem
Ble medlem
04.08.2008
Antall liker
0
Slubberts innlegg er fullt av logiske feilslutninger. Blant annet skriver han "jeg er ikke en utilitarist da jeg ikke tror det er i noe menneskes evne å avgjøre hva som er "det felles beste", men visse ting vet vi vitterligen alle er til "det felles beste". Maslows behovshierarki er mer enn en pekepinn i så måte, for eksempel er allmenn tilgang til mat gitt å være til felles beste. Å gjøre rettigheten til dogme er en form for religion, der rettigheten som kunstig abstraksjon settes høyere enn ekte, levende mennesker av kjøtt og blod. En liberalist vil gjerne hevde at ingenting skal settes over enkeltinvididet, men han setter vitterligen selv rettigheten - rettigheten som kunstig begrep - høyere enn enkeltindividet. Ved å fire på eiendomsretten ved for eksempel å gjennom tvang beskatte "produktet av eget liv", kan man sørge for at flere får dekket sine primærbehov. Ved å fire på ytringsfriheten ved for eksempel å forby nazistiske ytringer, kan man sørge for at en slik bevegelse ikke vokser frem og velter demokratiet innenfra. Utilitaristene var på mange måter fedrene til det moderne demokrati, og i særdeleshet det moderne sosialdemokrati. Utilitarisme og sosialdemokrati er eneste logiske og gangbare vei. Forøvrig fires det ikke på rettssikkerheten dersom loven i utgangspunktet har føringer som tillater for eksempel internering av mennesker som anses som samfunnsfarlige.

Antislubbert

Medlem
Ble medlem
04.08.2008
Antall liker
0
Og selvsagt må LO gjøre det som står i deres makt for å forhindre selvdestruktive høyrekrefter fra å få gjennomslag. Rettighetsryttere vil kanskje kalle slik overkjøring av dissens for "udemokratisk", men det er vitterligen demokratisk på lang sikt siden det styrker den demokratiske institusjon når den har fått ristet av seg uroelementene. Det er global optimalisering i motsetning til lokal optimalisering.

M

maestro

Gjest
Antislubbert skrev:
Ved å fire på ytringsfriheten ved for eksempel å forby nazistiske ytringer, kan man sørge for at en slik bevegelse ikke vokser frem og velter demokratiet innenfra. Utilitaristene var på mange måter fedrene til det moderne demokrati, og i særdeleshet det moderne sosialdemokrati. Utilitarisme og sosialdemokrati er eneste logiske og gangbare vei. Forøvrig fires det ikke på rettssikkerheten dersom loven i utgangspunktet har føringer som tillater for eksempel internering av mennesker som anses som samfunnsfarlige.
Og hvem skal vedta de lovene som setter grenser for antatte udemokratiske tendenser og handlinger og bestemme hva som er "til felles beste"? Flertallet?

G

Gjestemedlem

Gjest
maestro skrev:
Og hvem skal vedta de lovene som setter grenser for antatte udemokratiske tendenser og handlinger og bestemme hva som er "til felles beste"? Flertallet?
Flertallet verdtar som oftest ikke noe som helst, flertallet velger vare sine ledere eller representanter. Når det gjelder lover er det vel i praksis partiledlelsene som bestemmer slikt, og bruker pisken for å få representantene til å gå i takt.

Flertallet et jo uasett bare en skiftende boble av popularitet basert på hva som er hovedoppslaget i VG til enhvær tid.

M

maestro

Gjest
Antislubbert skrev:
Slubberts innlegg er fullt av logiske feilslutninger. Blant annet skriver han "jeg er ikke en utilitarist da jeg ikke tror det er i noe menneskes evne å avgjøre hva som er "det felles beste", men visse ting vet vi vitterligen alle er til "det felles beste". Maslows behovshierarki er mer enn en pekepinn i så måte, for eksempel er allmenn tilgang til mat gitt å være til felles beste.
Gjestemedlem skrev:
maestro skrev:
Flertallet verdtar som oftest ikke noe som helst, flertallet velger vare sine ledere eller representanter. Når det gjelder lover er det vel i praksis partiledlelsene som bestemmer slikt, og bruker pisken for å få representantene til å gå i takt.

Flertallet et jo uasett bare en skiftende boble av popularitet basert på hva som er hovedoppslaget i VG til enhvær tid.
Det bør vel anses som et demokratisk problem at et flertall - ev. representert ved eller styrt av sine ledere - selv bestemmer hvilke ytringer/handlinger som ev. vil true det samme flertalls posisjoner og f.eks. iverksetter tiltak for å bekjempe slike? Dette vil selvsagt føre rett inn i despotiet. Derfor er Antislubberts innlegg fullt av logiske feilslutninger på samme måte som utilitarismen. Man kan ikke dømme handlinger ut fra deres konsekvenser uten å ha et nærmere definert verdimessig utgangspunkt for sin tenkning.
Det er dessuten vitterlig forskjell på menneskets rent fysiske behov som mat, søvn o.l. og dets antatte åndelige behov for utfoldelse og frihet innen kunst, kultur, politikk osv.

G

Gjestemedlem

Gjest
maestro skrev:
Det bør vel anses som et demokratisk problem at et flertall - ev. representert ved eller styrt av sine ledere - selv bestemmer hvilke ytringer/handlinger som ev. vil true det samme flertalls posisjoner og f.eks. iverksetter tiltak for å bekjempe slike? Dette vil selvsagt føre rett inn i despotiet. Derfor er Antislubberts innlegg fullt av logiske feilslutninger på samme måte som utilitarismen.
Det er vel her grunnloven kommer inn. Det skal mye mer til å endre denne, og skiftende flertall og politisk klima skal jo ikke kunne påvirke denne. endringen i grunnloven krever jo også behandling av flere storting, med et valg i mellom. Så den demokratiske biten skal være godt sikret her.

Det er dessuten vitterlig forskjell på menneskets rent fysiske behov som mat, søvn o.l. og dets antatte åndelige behov for utfoldelse og frihet innen kunst, kultur, politikk
Forskjell på hvilken måte da? Det er ikke mindre viktig å sikre disse rettighetene og ikke bare dekke en befolknings primalbehov. Det er vel faktisk enda viktigere å sikre disse rettighetene gjennom robuste paragrafer i grunnloven og heller overlate praktisk fordelingspolitikk til politikerne som til enhvær tid har mest innflytelse.

S

Slubbert

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Det er vel her grunnloven kommer inn. Det skal mye mer til å endre denne, og skiftende flertall og politisk klima skal jo ikke kunne påvirke denne. endringen i grunnloven krever jo også behandling av flere storting, med et valg i mellom. Så den demokratiske biten skal være godt sikret her.
Rettigheter som definert i en grunnlov, en "bill of rights" om du vil, er pr.def. et ideologisk og ikke utilitaristisk prinsipp. Antislubberts holdning har det fundamentale iboende problem at det rådende flertall til enhver tid vil kunne diktere alle aspekter ved den offentlige såvel som private sfære. Det vil ikke finnes noen privat sfære! Med utilitarisme til grunn, uten en ideologi eller et sett faste prinsipper, vil "demokrati" som sådan bare definere forskjellen på fåtallstyranni og flertallstyranni, individet vil uansett ikke være sikret noen rettigheter og vil til enhver tid være henvist til å leve på andres nåde.

Tølper skrev:
Om Slubbert er Antislubbert er jeg imponert.
Allerede? Jeg synes Antislubbert foreløbig er forholdsvis rudimentær, men gi ham litt tid. Han er relativt ny i gamet og jobber fortsatt med å utvikle sitt ståsted og sitt meningsgrunnlag.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.058
Torget vurderinger
1
Er Antislubbert og Tølper samme person?

S

Slubbert

Gjest
Antislubbert er et eksperiment. Vel, forsåvidt er Slubbert også et slags eksperiment. Jeg sliter med å forstå de som på død og liv skal diskutere person og ikke sak.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Antislubbert skrev:
bjornh skrev:
Er Antislubbert og Tølper samme person?
Slubbert og Antislubbert er samme person. Du er moderator, du har vel tilgang til IP-loggen...?
Så de har ikke hvert sitt internettabonnement altså? ;D

M

maestro

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Forskjell på hvilken måte da? Det er ikke mindre viktig å sikre disse rettighetene og ikke bare dekke en befolknings primalbehov. Det er vel faktisk enda viktigere å sikre disse rettighetene gjennom robuste paragrafer i grunnloven og heller overlate praktisk fordelingspolitikk til politikerne som til enhvær tid har mest innflytelse.
Fordi de åndelige 'rettighetene' i sitt vesen er mye mindre håndfaste og langt vanskeligere å forstå ut fra menneskets konstitusjon. Det vil både filosofisk og reelt sett være mye lettere for en statsmakt å begrunne f.eks. begrensning av ytringsfrihet enn bortfall av mat. Det vil i alle tilfelle være avhengig av hvilket menneskesyn som legges til grunn. Trenger mennesket noe annet enn brød og sirkus, hva er det som tilsier verdien av å kunne uttrykke seg fritt osv. - kanskje det orwellske framtidssamfunn eller den sosialdemokratiske velferdskuvøse er det beste for mennesket tross alt?

Jeg skjønner hva du mener i ovenstående, men vil hevde at den 'åndelige' siden av mennesket er umulig å definere beskaffenheten av uten at et verdisyn legges til grunn - ikke ett bestemt, men hvilket som helst. Betraktes f.eks. mennesket som et høyerestående dyr eller en klump materie uten sjelsliv der de psykiske prosesser er et resultat av avsondringer i hjernen er det relativt vanskelig å begrunne dets behov for kultur, musikk, religion osv. Det er vel slik despotene tenker - - -

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.710
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Venter fremdeles på denne....

Ellers så synes jeg denne var såpass spesifikk og noe jeg selv reagerer ganske sterkt på, at jeg håper Honkey tar seg tid til å dokumentere denne…

Honkey-Chateau skrev:
1. Når noen med stor innsikt i et eller annet felt konfronterer deg med fakta, trekker du deg med argumenter i retning av at: "dette ønsker jeg ikke å debattere", eller "dette interesserer meg ikke". Hadde du lest litt om helheten rundt de felter du debatterer, kunne det vært av litt større interesse å diskutere med deg.

Mvh
OMF

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.432
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Men pubertalt var det. Venter på Honkey jeg også.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Tølper skrev:
Å melde seg ut av et internettforum fordi en person etter å ha blitt kalt mentalt forsyrret sosialist velger å svare med å si at avsenderen er brun.
Pappan min er sterkere enn pappan din. God bedring Atle. ;D ;D ;D ;D

T

Tølper

Gjest
Valentino skrev:
Men pubertalt var det. Venter på Honkey jeg også.
Vel, det har jeg vel ikke nekte for, tvert imot - det er både pubertalt og unødvendig. Det bør være såpass innlysende at det knapt er verdt å nevne.

Mens vi venter på Honkey.

Mvh
Lucky

K

knutinh

Gjest
Tølper skrev:
Bedre enn å være forumets (nest?) største fascist, jeg bare nevner det.
Mine politiske sympatier ligger nok langt til venstre og bortenfor fascisme. Har jeg noen gang sitert Benito som støtte for mine innspill?

Vil du si at sympatiene du gir uttrykk for her inne ligger langt unna sosialisme?

Er du enig at i det å opprette brukernavn nærmest ukentlig for å opptre støttende for egne innlegg når du ikke får støtte fra andre, noe humoristisk kan sammenlignes med schizofreni?

-k

T

Tølper

Gjest
oddgeir skrev:
Tølper skrev:
Å melde seg ut av et internettforum fordi en person etter å ha blitt kalt mentalt forsyrret sosialist velger å svare med å si at avsenderen er brun.
Pappan min er sterkere enn pappan din. God bedring Atle. ;D ;D ;D ;D
Hva er det jeg trenger god bedring for? Hva er greien med å angripe min person, for så å furte når det kommer tilbake? God bedring selv.

Mvh

T

Tølper

Gjest
knutinh skrev:
Tølper skrev:
Bedre enn å være forumets (nest?) største fascist, jeg bare nevner det.
Mine politiske sympatier ligger nok langt til venstre og bortenfor fascisme. Har jeg noen gang sitert Benito som støtte for mine innspill?

Vil du si at sympatiene du gir uttrykk for her inne ligger langt unna sosialisme?

Er du enig at i det å opprette brukernavn nærmest ukentlig for å opptre støttende for egne innlegg når du ikke får støtte fra andre, noe humoristisk kan sammenlignes med schizofreni?

-k
Du vet ikke engang hva schizofren betyr kjære deg. Personlig viser jeg ingen tegn til psykoser, noe som utelukker at jeg kan være schizofren.

Jeg har hver gang jeg har opprettet et nytt brukernavn vært helt klar på hvem jeg er. Jeg har aldri tidligere støttet mine egne innlegg med et annet brukernavn. Dette er løgn, ingenting annet en ren løgn.

Alt du sier er ingenting annet en tomme injurier.

Kom igjen, hvorfor ber du meg ikke begrense meg siden jeg lever på deres nåde som ufør som du tidligere har gjort. Eller har du gjemt den siden nå for å vinne poeng?

Ja, ja. Jeg synnes i bunn og grunn synd på deg.

Mvh

K

knutinh

Gjest
Tølper skrev:
Kom igjen, hvorfor ber du meg ikke begrense meg siden jeg lever på deres nåde som ufør som du tidligere har gjort. Eller har du gjemt den siden nå for å vinne poeng?
Har du et liv utenfor forumet? Kanskje det å komme seg ut og finne noen fysiske venner ville styrke dine sosiale ferdigheter?

-k

T

Tølper

Gjest
knutinh skrev:
Tølper skrev:
Har du et liv utenfor forumet? Kanskje det å komme seg ut og finne noen fysiske venner ville styrke dine sosiale ferdigheter?

-k
Det der er bare latterlig, ikke at annet var forventet.

Mvh

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Jøss, hva har skjedd i denne tråden da?

Har alle her blitt schizsofrene nå eller ???

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Neida, det er bare en som spruter litt rundt med brunbeisen sin. ;D

T

Tølper

Gjest
Må innrømme at jeg ikke tar dette uten videre alvorlig og gleder meg til moderator fjerner nok et av disse kapitlene.

Hva med FrP dere, skal vi prøve å spore inn på det igjen?

Tjohei.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ble litt ampert her nå. Nå synes jeg at alle skal bli venner igjen.
Unødvendig å stemple folk med psykiske diagnoser, og hadde man vært litt observant så hadde man fått med seg at Slubbert/Antislubbert ble diskutert og oppklart tidligere i tråden.

:) :) :) :) :) :) :)

Er det bare hos meg eller hvorfor hopper kursoren opp i hjørnet hele tiden når man skal legge inn smilefjes... ? ???

T

Tølper

Gjest
Komponenten skrev:
Unødvendig å stemple folk med psykiske diagnoser, og hadde man vært litt observant så
Kanskje rett og slett å si det heller enn å vise hva en mener om det er den beste løsningen, kudos. Min beste venninne har ikke hatt noen far på grunn av denne lidelsen. Det finnes overhodet så mange som har opplevet, som opplever, og som kommer til å oppleve så myesorg og lidelse i forbindelse med denne og andre psykiske lidelser at jeg finner det direkte usmakelig og stigmatiserende (som om vi trenger mer av det) å bruke psykiske diagnoser for å injuriere i en åpen debatt. En kan si det var spøk, men jeg opplevde hverken utsagnet eller personens motsvar som noe mer spøkefult enn min lille kommentar - tvert imot.

G

Gjestemedlem

Gjest
Tølper skrev:
Komponenten skrev:
Unødvendig å stemple folk med psykiske diagnoser, og hadde man vært litt observant så
Kanskje rett og slett å si det heller enn å vise hva en mener om det er den beste løsningen, kudos. Min beste venninne har ikke hatt noen far på grunn av denne lidelsen. Det finnes overhodet så mange som har opplevet, som opplever, og som kommer til å oppleve så myesorg og lidelse i forbindelse med denne og andre psykiske lidelser at jeg finner det direkte usmakelig og stigmatiserende (som om vi trenger mer av det) å bruke psykiske diagnoser for å injuriere i en åpen debatt. En kan si det var spøk, men jeg opplevde hverken utsagnet eller personens motsvar som noe mer spøkefult enn min lille kommentar - tvert imot.
Jeg mistenker at bakgrunnen for kommentaren bunner i en noe mangelfull forståelse av at schitzofreni er en alvorlig psykisk lidelse og ikke bare er et annet ord for flere personligheter kjent fra donaldblader og slikt. Tviler på at det var ment som en fornærmelse og ikke bare en kommetar til det å ha skiftende nicks og avatarer. :-\

T

Tølper

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Tølper skrev:
Komponenten skrev:
Jeg mistenker at bakgrunnen for kommentaren bunner i en noe mangelfull forståelse av at schitzofreni er en alvorlig psykisk lidelse og ikke bare er et annet ord for flere personligheter kjent fra donaldblader og slikt. Tviler på at det var ment som en fornærmelse og ikke bare en kommetar til det å ha skiftende nicks og avatarer. :-\
I alle være ordvekslinger så har denne personen inntil i senere tid nært konsekvent kalt meg enten sosialist eller kommunist og gitt ordene negative konotasjoner. I og med at jeg fra før av var relativt lei av å bli kalt kommunist, en tradisjon jeg er sterk motstande av. Så var å bli kalt sosialist med sinnslidelse litt mye.

Han prøvde uansett å knytte det til min person, også ved å legge til der sannheten ikke hold ved å påstå at jeg har underbygd mine egne innlegg selv ved å bruke to nick parallelt, samt at jeg skal ha nektet for min identitet. Alt falskt

Det var rett og slett ikke denne uttalelsen alene som irriterte meg. Kanskje jeg overreagerte akkurat her, i så tilfelle beklager jeg.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Tror nok som Deph at det ikke var vondt ment, men psykiske lidelser er noe man litt for lett gjør narr av og ikke tar alvorlig, og for de som har vært borti slikt, eller kjenner noen som har vært plaget, så er det ingen ting å spøke med og på ingen måte morsomt.

Fascist kan man faktisk velge å ikke være, det er vel meg bekjent ingen kjent diagnose…

Den fuglefilmen er utrolig bra… :)

Topp Bunn